'Nederlandse omroepen doen te weinig aan jazz' Utopische wereldbeelden op het platte vlak 'Kijk om je heen' boodschap 'stadsartiesten' in de Waag 'Gekke Pottenbakker in Bossche Kruithuis pONDERDAG 20 DECEMBER 1990 René van Hekelingen maakt bedrijf van jazz MOSKOU Een scène uit Moskous Theater 'Younogo Zritelia' waar deze week de nieuwe produktie 'Moskou Gala', gespeeld door Britse acteurs in première ging. Het stuk tracht de huidige politieke situatie in de Sovjetunie te schetsen. Deze scène toont Gorbatsjov die door zijn vrouw Raisa wordt gemasseerd. (foto anp> Een blad uit eenfigurenmap van Lissitzky uit 1923. EINDHOVEN "Negentien zesentwintig. Begin van mijn voornaamste artistieke werk zaamheid: het vormgeven van tentoonstellingen". Dat schrijft de Russische kunstenaar El Lis sitzky in zijn nog geen twee pa gina's beslaande, autobiografie, die hij kort voor zijn sterven in 1941 schreef. Het is tekenend voor de bescheidenheid van Lissitzky, want zijn meest baan brekende werk had hij al voor 1926 gemaakt, maar ook voor de situatie waarin hij terecht was gekomen. Juist de tentoonstel lingen maakte hij voor een land dat na een revolutie vol goede vooruitzichten veranderde in een Stalinistische dictatuur. Andere kunstenaars hadden de Sovjetunie de rug toegekeerd, Lissitzky bleef. Het zal wel in de nevels van de ge schiedenis gehuld blijven waarom Lissitzky, van wie tot maart vol gend jaar een bijzondere overzichts expositie in het Van Abbe Museum in Eindhoven te zien is (het muse um bezit een Lissitzky-collectie en er zijn werken uit Rusland die voor (foto gpd) het eerst in het Westen te zien zijn), Overzichtsexpositie El Lissitzky in Van Abbe Eindhoven De 'superband' waarin René en Lu- luk spelen is speciaal voor de reis geformeerd, met de Amerikanen Billy Cobham (drums), Steven Kel ly (gitaar) en Deborah Robinson (zang), de Duitser Wolfgang Schmid (bas), de Nederlanders Nippy Noya AMSTERDAM - "Het is een kwestie van lang en on- erstoorbaar doorgaan, tot iemand ontdekt dat wat je doet de moeite waard is. Als je zo ver bent gaat het luk ken". René van Helsdingen stelt het tevreden vast. De jazzpianist heeft het tegen woordig druk. Eindelijk, mag hij bijna zeggen. Maar dat betreft nog niet direct zijn werk met een eigen band in Nederland. Samen met zijn vrouw, de violiste Luluk Purwanto, reist de Amsterdammer binnenkort met een internationale 'su perband' voor een aantal grote concerten naar Indo nesië. Deze gelegenheidsband bereidt zich daarop vandaag en morgen voor met concer ten in het Amsterdamse Pa- radiso en het Haagse Con gresgebouw. Hun eigen con certreizen naar Denemar ken, Zweden, Frankrijk en België liggen in het zeer na bije verschiet. Directeur Tilburgse Schouwburg stapt op TILBURG (ANP) - Directeur N. van Gelderen en het bestuur van Schouwburg Tilburg hebben ,in on derling overleg' besloten de ar beidsovereenkomst per 1 januari te beëindigen. Aanleiding zijn 'on overkomelijke verschillen van in zicht over het beleid en de bedrijfs voering van de schouwburg'. Dat heeft directie-assistente I. in Valen van de Tilburgse schouwburg gisteren bevestigd. Meer mededelingen over het aan staande vertrek van de directeur wilde zij niet doen. Van Gelderen (44) volgde als schouwburg-direc teur op 1 januari 1989 Leo de Bra bander op. Voorheen was hij direc teur van de schouwburg in Hoorn. Sinds drie weken is Van Gelderen met ziekteverlof en onbereikbaar. Goekoop en Van der Heijden signeren LEIDEN - Cees Goekoop, burge meester van Leiden, signeert zater dagmiddag bij Kooyker zijn boek 'Op zoek naar Ithaka'. Het is het ver slag van een speurtocht naar de werkelijke ligging van het vader land van Odysseus aan de hand van Homerus' Odyssee. Goekoop sig neert van half één tot half twee. Daarna zal de auteur A.F.Th, van der Heijden zijn pen ter hand ne men om zijn nieuwste boek 'Advo caat van de Hanen' te tekenen. Dat gebeurt tot half drie. (percussie) en Shana Noya (timba- les). Voor Luluk, die dit seizoen mee speelt als gaste bij Flairck, betekent de reis dat ze weer kan optreden in eigen land, waar ze nog razend po pulair is. Maar voor Van Helsdingen brengt de tournee vooral een stukje vernieuwing mee, want speciaal voor de gelegenheid heeft hij een set keyboards gehuurd "en dat is toch wel even wennen, het is een an dere manier van spelen." Cursus Het normale werk van Van Helsdin gen is binnenkort te beluisteren op een nieuwe cd. De ontstaansge schiedenis daarvan is een bijzonder verhaal. "Bij een cursus manage ment moest iedereen problemen oplossen op een 'wat andere' ma nier. Ons probleem was hoe we pro- duktief zouden kunnen blijven zon der muzikaal onze stijl te moeten veranderen. Binnen een half uur hoorden we een reeks van ideeën". Het bracht Van Helsdingen op de gedachte het publiek aandelen in zijn muziek aan te bieden. Zo ont stond er een bedrijfje dat een film zou moeten produceren. Binnen een halfjaar had hij de aandelen uit gezet. "Voor de jaarlijkse aandeelhou dersvergaderingen hebben we een keer het Concertgebouw afge huurd, waar we toen hebben ge speeld met het Metropole-orkest. Dat kostte ons niets, omdat de NOS er opnamen van maakte". En uiteindelijk kwam de film er ook. „We hebben twee dagen in de studio van Bolland en Bolland geze ten, met Frans Mijts voor het geluid en Theo Ordeman voor de beeldre gie. Eén dag repetitie en de tweede dag opnemen. Zeven uur achter el kaar en alle stukken stonden er in één keer op. De geluidsopnamen verschijnen nu op cd. Omdat zo'n film ook een begeleidende tekst no dig heeft, hebben we Bob James, een producer en pianist uit New York, gevraagd het commentaar bij de beelden te spreken". Succes De verkoop van de film lukt al aar dig en de komende tournee door Europa is daar een resultaat van. "Het kost meestal moeite iemand te vinden die de film wil bekijken, maar als het eenmaal zo ver is, zit 'Vluchtend Boompje', heet de plant met voetjes en in blad-mo tief geverfde blaadjes; 'Kleine Samson' bestaat uit vogelpoten die zich tussen twee stoeptegels uitwurmen; een verzameling ge kleurde veren steekt aan alle kan ten uit een veel te klein kooitje, dat is Nora; een paar fazantenpo- ten met blauwgelakte nagels in loodstandaard zijn eerbiedig ge vouwen, titel: 'Een Gebed Zonder End'.'Mocht dit alles enigszins vreemd overkomen, kijkt dan eens om u heen in het leven', dat is ongeveer de boodsdchap van 'stadsartiesten' Carla Feijen, Ire ne van de Wetering en Saskia de Zee. Dat is namelijk wat zij ge daan hebben, voor hun expositie 'Schepsels' zochten zij hun inspi ratie in de natuur en vonden het paradijs verworden tot economi sche factor, uit z'n verband ge rukt en vervormd. De in alle op zichten prachtige theatrale ope ningsceremonie, goed gespeeld, mooie kostuums, speciaal gecom- (foto GPD) die mensen halen er dan wel een Quincy Jones bij voor de arrange menten, maar het is te kleinschalig. Of neem een Bobby McFerrin, die maakt al jaren jazz, maar valt daar mee nooit op, totdat hij een keer succes heeft met 'Don't worry be happy'. Zulke mensen zijn belang rijk, die halen het publiek naar de jazz. Maar de meeste mensen voelen de jazz niet aan en dat zal altijd wel zo blijven". Intussen zien Van Helsdingen en zijn vrouw enorm uit naar de ko mende tournee. Voor hen is dat een kans om ervaring op te doen aan de zijde van drummer Billy Copham. "Hij heeft eerst banden willen ho ren van alle leden om te kunnen be sluiten of hij het wel wilde. En ken nelijk stond het hem wel aan, want hij doet mee". "Maar ik zou niet weten wat die concerten in Paradiso en Den Haag zullen opleveren. Ieder van ons heeft stukken kunnen insturen en straks merken we bij de repetities wel wat het wordt. Waarschijnlijk een soort fushion, Copham kennen de. Als iedereen maar goed naar el kaar kan luisteren, want daar ont breekt het bij de me.esten nog wel eens aan". verkoos in de Sovjetunie te blijven om daar propagandistisch materi aal te maken. Al te veel nadruk daarop doet zijn, kunsthistorisch gezien, veel interessantere andere werk bovendien onrecht. Want Lis sitzky is vooral de man van de 'prounen'; tekeningen, grafiek en schiderijen waarin hij de scheiding tussen het beeld op het platte vlak en de architectuur wilde doorbre ken. Tegelijkertijd waren het utopi sche beelden van een nieuw soort maatschappij. Academie El Lissitzky werd in 1890 bij Smo lensk in een joods gezin geboren. Dat jood-zijn zorgde ervoor dat hij niet naar de academie in Sint Pe tersburg kon (er werd slechts een beperkt aantal joden aangenomen), maar architectuur studeerde in Darmstadt. In 1914 kwam hij terug naar de Sovjetunie en beleefde de renaissance van de joodse kunst mee. Hij maakte illustraties bij volkssprookjes en jiddische boeken en Marc Chagall haalde hem in 1919 naar de kunstacademie van Vi tebsk, waar ook Malevich kort daar op arriveerde. Op de academie ontstond een conflict tussen Chagall, die voor de zichtbare werkelijkheid in de beel dende kunst pleitte, en Malevich, die zijn beroemde 'zwarte vierkant' al had geschilderd en het 'suprema tisme' had uitgevonden. Lissitzky koos, tot teleurstelling van Chagall, partij voor de tweede en dat had meteen gevolgen voor zijn werk. Waar Malevich min of meer was vastgelopen in zijn witte schilderij en, breidde Lissitzky de vormentaal van het suprematisme uit tot zijn 'prounen'. In Eindhoven zijn er vele' voorbeelden van te zien en het blij ven fascinerende werkstukken die nog niets aan zeggingskracht heb ben ingeboet. In de 'prounen' beperkte Lis sitzky zich tot enkele kleuren als grijzen, zwarten, okers en metaal kleuren en geometrische figuren. Het beeldvlak beschouwde hij niet als kijkje in een ruimte, zoals dat ge bruikelijk is in de schilderkunst. Nee, de ruimte moest zich uitbrei den tot buiten het beeldvlak, ook in de richting van de kijker. Door het gebruik van perspectief met ver schillende onlogische verdwijn punten, overlappingen, doorzichti ge lak en vernis en de plaatsing van beeldelementen overal op het pa pier of doek bereikte Lissitzky zijn doel. Het oog van de kijker krijgt geen houvast op de 'proun'; het beeld zweeft. Vandaar ook dat Lis sitzky vond dat ze niet aan de wand zouden moeten hangen, maar beter van bovenaf kunnen worden beke ken. In het Van Abbe Museum is dat ook met enkele werken gedaan. In de nagebouwde, uit 1923 dateren de, Prounenruimte is te zien hoe Lissitzky zich de ruimtelijke wer king voorstelde: houten plaatjes, latjes en bollen zijn tegen de muren geplaatst, gaan 'de hoek om' en ste ken het kamertje in. De stap naar de architectuur, een logisch vervolg op de 'prounen', heeft Lissitzky slechts op papier ge maakt. Er zijn maquettes te zien van het uit een hoog stalen staketsel met platformpjes en een lift bestaande spreekgestoeltè dat hij samen met zijn leerlingen ontwierp voor Lenin en ook zijn 'wolkenstrijker'. Een op poten staand, gedeeltelijk glazen, gebouw dat op diverse plaatsen in Moskou zou kunnen worden ge bouwd. De afzonderlijke delen zijn door luchtbruggen met elkaar ver bonden. Kabinet Wel realiseerde hij twee ruimtes op tentoonstellingen voor beeldende kunst: de 'Ruimte voor konstrukti- vistische Kunst' in 1926 en het 'Ab stract Kabinet' dat hij in 1930 voor een museum in Hannover ontwierp. Het laatste werd door de nazi's ver nield. In beide ruimten past Lis- sitszky wanden toe waarop haaks latten of metalen stroken zijn ge monteerd. Door ze afwisselend wit, zwart en grijs te schilderen lijkt het erop, als je er langs loopt, alsof ze bewegen. Een bijzonder voorbeeld van 'optical art' voordat deze in de jaren zestig dus opnieuw werd uit gevonden. Fotografie, typografie, affiche- ontwerpen, fotomontages; Lis sitzky deed het allemaal en hij kon de verschillende disciplines gebrui ken in de ontwerpen voor de Sovjet exposities in het buitenland. Zoals de 'persexpositie' in 1928 in Keulen en de 'hygiënetentoonstelling' van 1930 in Dresden. Hij kon zijn ideeën uit de tijd van de 'prounen' in de ontwerpen (grote fotowanden ge ven er in Eindhoven een goede in druk van) gedeeltelijk kwijt, maar het Sovjet-realisme, dat sinds het begin van de jaren dertig ingang had gevonden, klinkt er soms in door. Het is niet ondenkbaar dat het modernisme van Lissitzky door de Sovjets in het buitenland werd mis bruikt. Uit het werk dat dat hij voor de 'binnenlandse markt' maakte sprak nauwelijks nog durf. Nog kort voor zijn sterven maakte hij op zijn ziekbed een affiche waarin om 'meer tanks' werd gevraagd. Zowel inhoudelijk als formeel niet onder doend voor de propaganda van het Derde rijk. Een wat onwaardig be sluit van de carrière van een groot kunstenaar van het formaat van Ma levich. El Lissitzky. Architect, schilder, fotograaf, typograaf. Tot 3 maart 1991 in het Van Abbe Museum, Bilderdijklaan Eindhoven. Open: dinsdag tot en met zondag van 11 tot 17 uur. Op 25 december en 1 ja nuari gesloten. Catalogus in kleur en zwart/wit. poneerde muziek, is op video op genomen en gedurende de expo sitie te bezichtigen. Het decor is de expositie en andersom. Het is zeker aan te raden deze videoband te bekijken om inzicht te krijgen in de ingewikkelde the matiek, waarin de makers zelf ook nog steeds 'de weg kwijt zijn'. Jan van 't Hof speelt 'De Kunste naar', die probeert zijn instinct te volgen, maar merkt dat het 'de fect' is, hij wordt, zoals gebruike lijk in de kunst, voorgesteld als 'Aap'. Zijn tegenspeelster is Cate- lijne Brokke als 'meeuw', zij is zijn partner en staat voor 'De Ga leriehoudster'. Zij is voorname lijk geïnteresseerd in kunst als object en een verkoopbaar pro- dukt. 'Leg een steen, groter en fel ler gekleurd in het nest van een meeuw en zij zal die gaan uitbroe den. Zo ook de televisie, groter en mooier dan het gewone leven en men ontdoet zich van het eigen le ven. Superprikkel heet dat! Aldus een van de vele metaforen die ge bruikt worden om lijn aan te brengen in het allesomvattende thema. Niet, overigens, dat de voorstelling ook maar enigszins zwaar is, in tegendeel het is voor namelijk humoristisch, een beetje cynisch en alleen maar hier en daar een tikje moralistisch wanneer het gaat over 'de natuur zoals die had moeten zijn, zonder ontginning'. Aan de orde komen verder telepathie, helderziend heid, man-vrouw verhoudingen, genetische manipulatie en zure regen, kortom, alles waar mensen zoal mee te maken hebben in het leven, tenminste als ze niet 'le vend dood' zijn zoals het natuur monument 'Geen bloemen, Geen bezoek' op de expositie. 'Wat er niet bedacht is als antwoord op angst en onwetendheid', is een uitspraak uit de voorstelling, nu is dit zeker niet het slechtste wat er ooit bedacht is, maar het dichtst bij de natuur blijft de 'Totem', gespeeld door Liza van Rijn, die begint te bewegen zodra de muziek klinkt. 'De Recensent'. EDWINE FELSER Van onze correspondent Henk Meutgeert Violiste Lulak Purwanto. Van onze correspondent Henk Meutgeert DEN BOSCH - Op de affiche staat hij afgebeeld met een te krap, open hangend vest aan, een snor die in enorm lange punten is gedraaid en twee schele ogen die op het puntje van zijn neus zijn gericht. 'George Ohr, The Mad Potter of Biloxi' staat erbij en dat slaat zowel op de man op de foto als op de tentoonstelling die in Het Kruithuis in Den Bosch is te zien. Zo'n honderdvijftig werk stukken van de gekke pottenbak ker uit Mississippi, die leefde van 1857 tot 1918, zijn er voor het eerst in Europa. In zijn geboorteland zorgde zijn werk, na de herontdekking in de jaren zeventig, voor een ware sensatie. De foto van Ohr mag dan wellicht een mate van 'gekte' aangeven, zijn werk moet dat zeker in zijn tijd ook hebben gedaan. Critici en vakgeno ten lieten hem links liggen omdat zij Ohrs eigenzinnige werkstukken niet konden of wilden begrijpen. Hij was een meester met de draai schijf en de zo ontstane dunwandi- ge potten en vazen voorzag hij van vouwen, deuken, scheuren, vreem de draaiingen en plooien en zeer persoonlijke glazuren en abstracte beschilderingen. Zolder Ohr stierf in 1918 onbekend en on begrepen. Meer dan 7000 van zijn creaties werden opgeslagen op de zolder van zijn woonhuis. In Het Kruithuis worden de werk stukken van Ohr netjes in een lange rij vitrines langs de wand getoond. Ohrs kruiken, vazen, schotels en potten zijn voor het laat-twintigste- eeuwse oog eigenlijk geen bijzon derheid, getuige het uit dames be staande keramiekklasje dat de ex positie ook bezoekt. Ohrs werk moet dus in zijn eind- negentiende-eeuwse context wor den gezien en dan is het inderdaad bijzonder. Waar anderen zich hiel den aan een traditionele vormen taal, experimenteerde de gekke pot tenbakker er op los. In zijn werk is altijd wel een traditionele vorm als die van een amfoor te zien, maar Ohr verdoezelt die gedeeltelijk door op de vorm aangebrachte versierin gen en de al eerder genoemde ingre pen als knikken en knijpen. Appli caties in de vorm van slangen met hondekoppen of bloemblaadjes ko men voor, of Ohr verwijdert een voudigweg vogelvormen uit de klei. De keramiek is dus ver verwijderd van het gewone gebruiksaarde- Door zijn dunwandige potten, kom men en vazen te vouwen en in te drukken bereikt Ohr een vorm van abstractie, die zeker in zijn tijd als zeer vreemd moet hebben gegol den. Een eenvoudig kommetje vouwt hij bij de rand om en drukt het voorwerp daarna in elkaar zodat het nauwelijks nog als zodanig is te herkennen. „Ik maak potten omwil le van de kunst", zei hij dan ook. Hij bedekte zijn werken met in delen opgebrachte glazuurlagen in vooral metaalachtig groen, blauw, bruin en rood en door een speciale behan deling onstonden hier en daar be wust blaasjes in het materiaal. Hu mor is er ook, niet alleen door het maken van gaten in vazen, maar ook in een klein vaasje dat een gezicht bevat dat zijn tong uitsteekt. 'George Ohr, The mad potter of Biloxi' en 'Rudolf Staffel, Trans- parancy in Clay'. Tot en met 6 ja nuari in Het Kruithuis, Citadel laan 7 Den Bosch. Open: dinsdag tot en met zaterdag van 11 tot 17 uur, zondag van 13 tot 17 uur. Plooien en knikken maken de potten van George Ohr bij zonder. (foto GPD) het vaak goed. En als we dan mogen komen spelen hebben we ook altijd succes. In Nederland heb je daaren tegen de moeilijkheid datje bij jazz vaak te maken hebt met stichtingen en die werken erg langzaam. We tre den hier dan ook niet zo veel op. Leeuwarden Utrecht, Rotterdam, dan heb je het wel gehad. Verder spelen we veel in het buitenland". Voor de film, zeer geschikt voor televisie, bestaat in Nederland dus nog weinig interesse. "De Neder landse omroepen doen te weinig aan jazz. We hebben te veel zendge machtigden, met een relatief klein bereik en een geringe culturele inte resse". "Nederland staat niet open voor nieuwe muziek. De omroepen staan in dienst van de platenmaatschap pijen, dus als die je de kans niet ge ven, kom je ook heel moeilijk aan de beurt. In China hebben we wél de kans gekregen om een cd te maken. Chinese muziek, maar op de wester se manier gespeeld. Niet dat we daar rijk van worden, maar leuk is het wel". "Eigenlijk geldt het voor alle vor men van kunst. Daar wordt hier mee omgegaan als iets aparts, zoda nig dat de mensen er bang van wor den. Na ABBA draaien ze op de ra dio echt geen Coltrane, wat toch René van Helsdingen. juist zou moeten. Jazz leer je im mers waarderen door het veel te ho ren. De media kunnen daar niet mee omgaan". Kleinschalig "Je hebt nu in Amerika de hip hop,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19