'We laten ons niet gek maken' 'Muziek is er niet alleen voor de rijken' VORMGEVING IN STEDELIJK WOENSDAG 19 DECEMBER 1990 PAGINA 27 Katwijkse Les Zazous lijken 'het' te gaan maken Jan van der Plas, zanger van Les Zazous: "Ik wil een nummer schrijven dat op één komt in de hitparade". Vruchtbare samenwerking op thema 'berg, water, wind' Expositie: hedendaagse Nederlandse kunst; thema: Berg, water, wind; te zien bij: Galerie Amber, Hooglandse Kerkgracht 8, Leiden. Tot 10 februari 1991 geopend van woensdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. LEIDEN - Wat gebeurt er wanneer kunstenaars, die gewoonlijk vrij ge ïsoleerd werken en door de gang van zaken in de kunstwereld zelfs in een concurrentiepositie terechtko men, samen een expositie vormen van speciaal voor de gelegenheid gemaakt werd? Deze uitdaging bood galeriehoudster Irma Roes aan vijf Nederlandse kunstenaars. Als verbindend thema koos zij: Berg, water, wind. Berg-water is in de Chineese taal het karakter voor landschap, wind voegde zij er als ty pisch Hollands element aan toe. Het eerste werk is een rolschilde- ring: 'Golventaal', van Beaty Czetö, van oorsprong Hongaarse. Wie de galerie binnenkomt staat er meteen midden in, want de schildering aan de linkerwand heeft drie weerspie gelingen van beschilderd perspex en karton op de vloer en de rechter wand. Er spreekt een bijna pijnlijke heftigheid uit, veroorzaakt door de woeste motieven en een indringend gebruik van de kleur rood. Vanuit dit standpunt gezien roept de rest van de expositie een beeld op van een rustig landschap, met een op vallend evenwichtige kleur- en vormverdeling in de ruimte. Een sieradencollectie van Rian de Jong, gemaakt van gouddraad, ko per en kiezelsteentjes, vormt ook als geheel een kunstobject, de gol vende dragers en de gekerfde hou ten standaards lijken sierspelden in het groot. Het is bijna kleurloos en verfijnd. Zwart/wit en helder is het drie luik van Ewald Zimmerman rond het thema 'Berg, water, wind'. Hij verpakte drie setjes inktschilderin- gen op Japans papier in glimmend perspex. Constance van Duinen, die veel grote houten bouwwerken heeft ge maakt, matigde zichzelf voor de ge legenheid en biedt twee elegante houtcomposities van ongelijke blokjes hout in gebogen vorm. Helemaal achterin staat het prachtige, vijf-delige kamerscherm van Rutger Jan Bredewold, een de corstuk. Bredewold, die gewoonlijk vrij ingetogen werk maakt, beschil derde beide zijden in zachte heldere kleuren met taferelen van bergen- /duinen en water. Ook de boven kant van het scherm heeft een berg achtig profiel. Zo gezien is de sa menwerking van de kunstenaars vruchtbaar geweest. De wind, als element van beweging is in alle wer ken terug te vinden, je ziet het om hoog reiken van de bergen, het gol ven van het water en het buigen voor de wind. De bewegingen zet ten zich voort in de ruimte als objec ten zich spiegelen in de marmeren vloer, of op de wand aan de over kant. Teruglopend naar de deur stuit ik echter weer op 'Golventaal' het werk van Beaty Czetö dat zich zo moeilijk laat inpassen in de expo sitie. "Daarom hangt het ook voor aan", zegt Irma Roes, "ze wilde ei genlijk in het midden, maar dat kon niet". EDWINE FELSER K.L. Poll Stichting AMSTERDAM (ANP) - De Vereni ging voor Onderwijs, Kunst en We tenschap (OKW) wordt per 1 januari voortgezet als de K.L. Poll Stichting voor OKW, zo is meegedeeld door een woordvoerster van de vereni ging. Deze werd in 1983 opgericht door de onlangs overleden K.L. PoU. De stichting zal net als de vereni ging projecten organiseren op het gebied van kunst en wetenschap. In het bijzonder thema's en onderwer pen op het raakvlak tussen weten schap en kunst krijgen de aandacht. "Onvergelijkbaar veel beter", vindt Katwijker Jan van der Plas het tweede album van Les Zazous, de viermansformatie waarvan hij gitarist, zanger en de leider 'naar buiten toe' is. "Zowel qua liedjes als qua produktie. Op de eerste plaat probeerden we de jaren zestig opnieuw uit te vinden. We leunden te veel tegen onze voorbeelden aan: Beatles, Kinks en Creedence Clearwater Revival. 'Pop!' is veel eigener". KATWIJK 'Pop!' overtreft het uit 1987 stammende titelloze debuut inderdaad op alle fronten. Toch is ook 'Pop!' een in eigen beheer uitge brachte cd. Veel van de nadelen daarvan, zoals een armzalig geluid, hebben de Nozems ondervangen. Van der Plas zelf zat 15 dagen in een Duivendrechtse studio achter de knoppen. Hij heeft veel opgestoken van interviews met producers voor het blad Music Maker. Vooral het na-gesprek aan de bar met zijn idool Nick Lowe is van cruciaal belang geweest voor de produktie van 'Pop!'. "Om goed naar onze eerste plaat te kunnen luisteren, moest je de treble- en basknop opendraaien. Stichting Leenrecht AMSTERDAM (ANP) - Organisa ties van belanghebbenden bij het auteursrecht, verenigd in de Stich ting Auteursrechtbelangen, hebben de Stichting Leenrecht opgericht. Deze nieuwe organisatie streeft naar een auteursrechtelijke rege ling van de uitleen en verhuur van boeken, andere geschriften, ge luidsdragers, video- en visuele wer ken. Leden zijn onder meer de Vereni ging van Letterkundigen, de Ko ninklijke Nederlandse Uitgevers bond, de Kunstenbond FNV, de Deze cd stop je in de speler en hij klinkt". De groep stak 30 mille in het pro ject. 'Pop!' ligt voor een kleine 30 gulden in de winkels. Voor Les Za zous ligt het 'break even point' tus sen de 1500 a 2000 verkochte exem plaren. Van de eerste plaat gingen er 700 over de toonbank. Volgens Van der Plas is dat 'veel voor een ei- gen-beheer-elpee'. 'Pop!', nog geen drie weken oud, heeft de kassa reeds dik 400 keer laten rinkelen. De verwachtingen voor deze cd zijn dan ook hoger gespannen. Niet in de laatste plaats door de juichende ontvangst van de landelijke en re gionale pers. Beschermd Van der Plas waakt er echter voor zich gek te laten maken. Hij memo reert de gebeurtenissen met dat an dere gitaarbandje, The Fatal Flo wers uit Amsterdam, dat dit jaar èn zijn meest befaamde plaat uitbracht èn uiteenviel. "Die jongens zijn stukgelopen op dat zoveelste rondje dat ze door Nederland moesten ma ken. Dit keer moesten en zouden ze naar het buitenland. Het verwach tingspatroon werd voor de Flowers onredelijk hoog opgeschroefd". "Tegen dat soort dingen ben ik al leen al beschermd doordat ik in Katwijk woon. Al die journalisten wonen in Amsterdam, jóh! Verder hebben wij ons al eens over de kop gespeeld, dat was na de eerste plaat, een half jaar lang vier keer per week optreden. Die fout maken we niet weer. Dat intensieve toeren deden we vlak voor ons afstuderen. Bij ons doen we toch al meer dan tien jaar over onze studies. Allemaal door die band. We hebben het inmiddels ge haald maar met onze hakken over de sloot". "Het belangrijkste is het creatie ve proces, je bent net zo goed als je liedjes. Wij hebben het dan ook be wust nooit zo gezocht in het een of andere imago, in tegenstelling tot The Fatal Flowers en Claw Boys Claw. Wij zullen ons haar niet zo lang dragen, al was het alleen maar omdat het niet zo hard wil groeien, ha ha! In ons hele doen en laten ge dragen we ons veeleer als muzikan ten dan als popsterren. Da's ook een imago, da's waar, maar het is er een tje dat niet zo veel druk op je zet". Tennisracket De Katwijker gaat ervan uit dat hij ook na de tweede plaat niet van mu ziek alleen zal kunnen leven. "Wat wil je er dan nog wel mee, wordt me vaak gevraagd. Misschien stom ge zegd, maar ik wil een nummer schrijven dat op één komt in de hit parade. Mijn fascinatie voor pop muziek stamt al van mijn dertiende levensjaar. Toen stond ik met een tennisracket voor de spiegel. Nu hoef ik dat niet meer te doen want ik kan nu echt spelen. Da's toch voor uitgang? Alle bandleden hebben nu naast hun bandlidmaatschap een flexibele baan. We kunnen nu pri ma combineren, zijn popmuzikant in Nederland en zitten niet eens aan een uitkering vast". Ging de Katwijkse muzikant in zijn liedjes op de eerste plaat nog in op alledaagse en onbeduidende ak kefietjes, in sommige nummers die hij voor 'Pop!' heeft geschreven, gaat hij op de autobiografische toer 'World Service' bij voorbeeld han delt over het middernachtelijke uur waarop hij via het gelijknamige BBC-radioprogramma vernam dat een van zijn favoriete popsterren was overleden. "Ik weet niet meer of dat Karen Carpenter was of Mar vin Gaye. Ja, da's een afwijking van me, ik vind The Carpenters leuk". Nog intiemer wordt het op het beste stuk van de plaat 'In my dar kest hour'. "Een relatie die stuk loopt brengt veel teweeg in een mensenleven. Dit is de eerste plaat waarop ik zoiets durfde. Toch neem je jezelf in bescherming door in zul ke nummers elementen te stoppen die voor iedereen herkenbaar zijn. Je vertelt de dingen die je mee maakt niet in geuren en kleuren na ik bedoel: deze cd is niet mijn dagboek!. Je gebruikt je persoonlij ke belevenissen als aanleiding voor een liedje". Studie De driejaren tussen de eerste en de tweede plaat waren voor Van der Plas en de zijnen heel roerige met vele personele wisselingen, twijfels over de muzikale koers en moei zaam verlopende studies. Vrijwel direct na de debuutelpee vertrok drummer Marcel Willemsen, net als Van der Plas werkzaam bij een mu ziektijdschrift. "Hij had het te druk bij de Slagwerkkrant en miste de ambitie om bij een veel spelende band te spelen". Door Willemsens vertrek kon Hidde Sikkes, die al Za- zou was voor de eerste plaat, zijn rentree maken. De andere gitarist van de band, Gijs van der Bent, haakte eind vorig jaar af. "Hij was inmiddels ge trouwd en vader, had al vijf keer in Paradiso gestaan en die zesde keer geloofde hij verder wel". Van der Bents stek is nu bezet door gitarist- /zanger Frank Jan Kat, die samen met Van der Plas het leeuwedeel van de nummers schrijft. Na de intensieve toernee 'zakte de band weg en geraakte in het luchtle dige', aldus Van der Plas. Voor de tweede plaat waren weliswaar 30 liedjes beschikbaar - het Les Za- zous-oeuvre telt in totaal 100 num mers - maar Van der Plas twijfelde er sterk aan of er voor Zazous-mu- ziek nog wel een publiek was. Die twijfel was er een paar jaar eerder ook al toen het clubcircuit alleen maar doemrock van bands met vre selijke namen zoals Einstürzende Neubauten boekte en de Katwijkse nozems met bruine coltruitjes aan het podium bestegen. "Ook in die tweede periode van twijfel leken we van Mars te komen. Hip hop, rap en heavy metal zijn heel groot geworden, of kruisingen van die stijlen zoals The Red Hot Chili Peppers. Wij stonden en staan op het kruispunt van pop en rock. Gelukkig voor ons bleek ook de be langstelling voor REM, Fatal Flo wers en Jack of Hearts te zijn ge groeid. Dat zijn bands uit vergelijk bare genres en dan wordt het toch wat gemakkelijker voor je. Toen we in ongeveer dezelfde periode de VPRO-coverwedstrijd 'Doe 't met The Stones wonnen', was het tij de finitief gekeerd". Les Zazous zijn zaterdag 22 de cember te zien en te horen in het LVC te Leiden. Stichting Beeldrecht, de NOS en de Nederlandse Toonkunstenaars- bond. De overheid bereidt op dit mo ment een nieuwe leenrechtregeling voor die vóór 1 januari 1992 gereed moet zijn. De Europese Commissie heeft bovendien zeer onlangs een voorstel voor een richtlijn oyer ver huurrecht en leenrecht geformu leerd waaruit een auteursrechtelij ke aanpak blijkt. De Stichting Leenrecht ziet zich als gesprekspartner van overheid en politiek over deze kwestie. Het ligt tevens in de bedoeling de ex ploitatie van een leen- en verhuur recht ter hand te nemen. Brons in concert LEIDEN - De Nederlandse concert pianist Willem Brons is op vrijdag avond 21 december in de Leidse Stadsgehoorzaal te beluisteren in een programma met composities van Bach (prelude fuga in bes). Haydn (variaties in f), Schubert (so nate in c, D. 958), Schumann (Ge- sange der Frühe) en Franck (Prelu de, Choral et Fugue). Het concert begint om 20.15 uur. AMSTERDAM De nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam wordt op het ogenblik ingericht voor de overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse vormgever Raymond Loewy. Hij maakte onder meer het ontwerp voor het Colaflesje, deze Studebaker, pakjes sigaretten, het Shell-logo en ook het logo voor NASA. De expo sitie wordt gehouden van 21 december tot en met 11 februari. (foto anp> Duitse componist Hans Werner Henze: maar zij, de voormalige DDR-bur- gers (en in feite alle andere volkeren achter het ijzeren gordijn) hebben betaald voor de oorlog. Vandaar ook, dat ik zo gauw het kon Duitsland de rug heb toege keerd en in Italië ben gaan wonen". Wat is volgens u het grootste kwaad dat de mensheid bedreigt? En is er iets aan te doen? "Intolerantie. En ik hoopte dat het marxisme en communisme daar een eind aan zouden kunnen ma ken. Helaas heeft de praktijk anders uitgewezen". U heeft de première van uw Zes de symfonie in Havanna gediri geerd. Een werk van zeer complexe aard, gespeeld door een orkest waarin elk lid een even grote ver antwoordelijkheid heeft en de hië rarchie tussen de groepen dus is op geheven. "Het was een groot succes, zeker gezien de moeilijkheidsgraad van het stuk. We hebben er dan ook niet voor niets minstens drie weken op gerepeteerd. Door het evenredige aandeel van elk lid van het orkest - de strijkers niet uitgezonderd - krijg je een enorme hoeveelheid stem men. Dat wilde ik ook: een geheel waar een ieder zich navenant bij be trokken voelt en dat vormde dan ook de artistieke uitdaging voor me. Daar komt nog iets heel anders bij, namelijk dat de reacties van de toe hoorders over het algemeen zeer po sitief waren. Het frappante is nu, dat ik na de vuurdoop van de Zesde symfonie meer dan eens op straat ben aangesproken door mensen, die over een bepaald detail van het werk met me begonnen te praten". Beter kan een componist het zich niet wensen. Schönberg zou jaloers geweest zijn! "Inderdaad, hij hoopte immers dat zelfs de postbode zijn melodie ën eens op straat zou kunnen naflui ten (lacht). Een van de melodieën uit de opera 'Von heute auf morgen' of zo". Blijft het probleem, dat in de westerse landen kaartjes voor opera en symfonie-concerten vaak astro nomisch duur zijn. Hierdoor blijft muziek dus een zaak van de geprivi legieerde toplaag van de maat schappij. "Een afschuwlijk dilemma, waar ik voor zover het mij aangaat dan ook niet in wil berusten. Nee, ik richt mij tot een nieuw publiek. Be staande uit mensen wier nieuwsgie righeid in kunst gewekt is en die bo vendien geleerd hebben, dat kunst niet in eerste instantie voor de rij ken bestemd is. Kunst is er voor hen die het maken en voor wie het ge maakt is, dus voor het volk, voor ie dereen. Dat is boven elke twijfel verheven. Binnen de huidige cultu reel/economische verhoudingen kosten opera-produkties veel geld, hetgeen op zijn beurt weer resul teert in die hoge toegangsprijzen. Hoe dit op te lossen is, weet ik niet". "Ter morele compensatie - want nogmaals: ik juich deze gang van za ken allerminst toe - heb ik in Italië een democratisch muziekfestival opgezet. Het festival van Montepul- ciano, waar de kaarten evenveel kosten als een avondje bioscoop en soms zelfs nog minder. Daar gaan de mensen niet zozeer naar de con certen omdat ze zich het kunnen veroorloven, maar omdat ze het ge voel beginnen te krijgen dat Mozart 'van hen' is. Kijk, alvorens het zover was moest er wel het nodige gebeu ren. Vooral aanvankelijk associeer de men de klank van de muziek van Bach, Mozart, Beethoven en wie al niet met alles wat met de rijke bo venlaag te maken heeft. Nu ligt dat gelukkig heel anders". "Ik ben inmiddels tot de slotsom gekomen, dat we met het oog op een betere en vooral op meer geluk ge richte toekomst echt iets moeten doen. Hierbij zou ik me kunnen voorstellen, dat een vak als compo sitieleer op de lagere en middelbare school aan ieder kind gegeven wordt. Net als taal, rekenen, schil deren, geschiedenis en aardrijks kunde. Let wel: niet om een groot componist te worden, maar wel om te leren ervaren wat het betekent om een partituur te maken, een pas sage voor houtblazers te schrijven. Een melodie te componeren, een reeks accoorden en de combinaties daartussen. Dit niet alleen om tech nische redenen, integendeel. Ook en vooral de vraag 'wat doet een me lodie met mijn interpretatie van de wereld waarin ik leef?' zou daarbij een rol dienen te spelen". Van onze correspondent Maarten Brandt Naast Karlheinz Stockhausen wordt Hans Werner Henze - in 1926 in Gütersloh geboren - algemeen als belangrijkste eigentijdse Duitse componist beschouwd. Hij brengt het komend voorjaar een bezoek aan ons land. Op 13 april wijdt het Residentie Orkest in Den Haag namelijk een project aan hem, in het kader waarvan de jonge Henze-specialist Markus Stenz de Europese vuurdoop van het 'Allegro brillante' uit Henzes recentste opera 'Das verratene Meer' en de Nederlandse première van zijn Zevende symfonie zal leiden. De meester heeft toegezegd bij die gelegenheid de cantate 'Being beautious' zelf te zullen dirigeren. We hadden in München een gesprek met hem. MÜNCHEN "Muziek is er niet weer in Henze's eigen woorden te voor de rijken, maar voor alle men- zeggen: hij koestert die 'klassieke sen en juist ook voor de zwakste so- schoonheidsidealen' als kostbare ciale lagen van de maatschappij. De werelden, die slechts nog 'in de ver- vraag is alleen hóe we de mensheid te zichtbaar zijn', van de essentie van de muziek kun- Het is dit balanceren op het snij- nen doordringen. De muziek dus als vlak van pessimisme en optimisme, middel om het ideaal van de vrij- dat als een rode draad door het ge heid mee te kunnen helpen verwe- sprek heenloopt, evenals het thema zenlijken". van het streven naar een meer har- Er valt nauwelijks een componist monieuze, een gelukkiger samenle- in Duitsland te bedenken, in wiens ving, waarin een ieder gelijkelijk oeuvre die betrokkenheid zó duide- kan delen. lijk gestalte krijgt als bij Hans Wer- Hoe heeft in dit verband Henze de ner Henze. Zijn opera 'The Bassa- Duitse hereniging ervaren? "Nie- rids' is gegoten in de vorm van een, mand kan bevroeden, hoe de situa- Mahleriaanse symfonie en zijn Ze- tie er in een herenigd Duitsland bin- vende symfonie is een van de meest nen enkele jaren uit zal zien. Duide- explosieve uiteenzettingen met een lijk is wel, dat dit een groot natio- traditie, waarvan Mahler de schuts- naai probleem is. Daar komt nog bij, patroon 'par excellence' was. dat de mensen achter het ijzeren T j gordijn een gruwelijke tijd achter idealiseren de rug hebben. Voor hen verander- Net als in Mahlers klanktaal, is er de er na de dood van Hitier niets. Al- j j j ook in die van Henze sprake van het les ging op de oude voet door: de Henze: Een vak als compositieleer zou aan ieder kind moeten worden ge- doorklinken van een onvervulbaar dictatuur, de spionnage, de marte- 9even (foto GPD) verlangen naar schoonheid. Om het lingen en noem maar op. Niet wij,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27