De historische les van een indiaantje op sterk water Zwakke organisatie is ons grote probleem' Jarig Tropenmuseum toont omslag in 125 jaar 'koloniaal' denken Vrij gemaakten geen versierders van graf prof. Klaas Schilder DONDERDAG 13 DECEMBER 1 iREPORTAGEi Van onze correspondent Thea van Beek AMSTERDAM In de collectie van het Tropenmuseum in Amsterdam bevindt zich een foetus uit Suriname. Trouwe bezoekers kennen dit bizarre object als het 'Indiaantje op sterk water'. Een merkwaardig museumstuk, want het zegt alles over hoe westerlingen nog niet zo lang geleden aanke ken tegen de 'inboorling'. De foetus werd in de 19e eeuw na melijk na preparatie voorzien van een verentooi, rieten rok je en sandalen. "Het leert ons achteraf hoe we met andere culturen omgingen en relativeert wat je nu aan het doen bent. Het bewijst ook hoe je met je collectie om moet gaan", aldus directeur Henk Jan Gortzak van het Tropenmuseum. Het Tropenmuseum bestaat 125 jaar en viert dat vanaf morgen met de acht maanden durende tentoonstelling '125 Jaar verzamelen - Het Tropenmuseum pakt uit'. Die titel is nogal letterlijk genomen. Uit het museumdepot werden zo'n 2500 voorwerpen opgepoetst voor deze expositie. Sa men geven ze niet alleen een beeld van de geschiedenis over de totale collectie van 125-duizend voorwerpen. Meer nog zegt de uitstalling iets over het veranderde denken en han delen ten opzichte van mensen in (sub)tropische landen. De geschiedenis van het Tropen museum voert in 1864 van Amster dam terug naar Haarlem. Daar be gint Frederik Willem van Eeden vader van de schrijver Frederik van Eeden met het aanleggen van een collectie. Het eerste stuk dat wordt ingeschreven is een lepel uit Zuid- Sumatra, bestaande uit een gelakte kokosnootschaal. De nummer één heeft op de tentoonstelling een on opvallend plaatsje gekregen tussen de andere voorwerpen. Zeven jaar later is Van Eedens verzameling zo uitgebreid, dat hij het eerste Koloniale Museum ter wereld opent. Het krijgt onderdak in het Paviljoen Welgelegen, bij de Haarlemmerhout. Het produkten- museum toont voornamelijk grond stoffen en natuurprodukten uit de tropen. Op de achtergrond staat het duidelijke doel tot het creëren van nieuwe economische markten. Niet alleen in Nederland, maar ook in de tropen zou daardoor een hogere welvaart kunnen ontstaan, is de ge dachte. Indisch museum In 1926 verhuist het Koloniale Mu seum naar Amsterdam. De collectie wordt ondergebracht in het nieuwe Koloniaal Instituut in Amsterdam- Oost. Vlak na de Tweede Wereld oorlog is men daar nog aardig zeker van zijn zaak: Indië zou na de Ja panse bezetting gewoon bij Neder land blijven. Optimistisch ging het museum voortaan Indisch Museum heten. Het optimisme dat alles bij het oude zou blijven kreeg een behoor lijke knauw na de onafhankelijk heidsverklaring in 1949 van Indone sië. Dat zet niet alleen het koloniale denken op zijn kop, maar noopt ook het museum tot een drastische koerswijziging. De museumcollec tie richt zich voortaan op de gehele (sub)tropen en de naam verandert in Tropenmuseum. Wat blijft en nog steeds bestaat is de grote aandacht van het museum voor het dagelijks leven van 'gewo ne' mensen. Juist door die etalering onderscheidt het Tropenmuseum zich van andere volkenkundige mu sea, die zich veelal richten op het le ven en eigendommen van vorsten en andere heersers. Verzamelreizen leveren samenhangende collecties op, die een goed beeld geven van die dagelijkse werkelijkheid. In de jaren zestig resulteert dit in levens echte opstellingen van straattafe reeltjes en ambachtelijke werk ruimtes. Armoede Het begrip 'derde wereld' doet zijn intrede en in de jaren zeventig krijgt het museum opdracht van het mi nisterie van Ontwikkelingssamen werking daarvan een presentatie- "Directeur Gortzak: "Veelal kijkt men naar de derde wereld als armoed zaaiers: niet naar hun rij ke cultuur. Dat waren we in de jaren zeventig een beetje vergeten". (foto GPD) centrum te worden. Vooral moet er grote aandacht komen voor de pro blemen van achterstelling en ar moede. Inmiddels is men zich gaan realiseren dat het culturele aspect wat ondergesneeuwd raakte. Terugblikkend zegt directeur Gortzak nu: "Een museum kan nooit zo actueel zijn. Daar heb je een scala aan media voor. Wij kunnen ontwikkelingen tonen; laten zien welke invloeden hebben plaatsge vonden in de materiële uitingsvor men van mensen. Veelal kijkt men naar de derde wereld als armoed zaaiers; niet naar hun rijke cultuur. Dat waren we toen misschien een beetje vergeten. De weegschaal sloeg wat door naar het sombere verhaal". Volgend jaar staat een tentoon stelling over Mexico-Stad op het programma. Gortzak: "Die stad wordt beschouwd als de meest uit zichtloze metropool ter wereld. Die ramp laten we inderdaad zien, maar ook hoe mensen er kunnen genie ten en zich cultureel uiten. Ik geef toe, het blijft een subjectief beeld. Onder meer omdat het altijd wester lingen waren die collecties presen teerden. Die historische lijn door de collecties heen geeft echter ook een waarheidsgetrouw beeld door de ja- Uit de verzameling van het Tropenmuseum: bootje met veel te grote blan ke, voortbewogen door kleine nikkertjes. (foto gpd> ren heen. Bovendien verzamelen wij veel in samenwerking met de bevolking ter plekke. Dan wordt het ook niet helemaal ons beeld en dus wat objectiever. Alleen: de stank van de 'slump' krijg je hier na tuurlijk nooit, maar ook niet die heerlijke geuren van maaltijden". Opiumhandel Op de jubileumtentoonstelling wordt vooral gekeken naar hoe en waarom 125 jaar lang is verzameld. Daarvoor zijn zes periodes uit de ei gen geschiedenis gerangschikt als een winkelstraat met fraai ogende etalages. Drie periodes betreffen die voor de omslag in 1950 en drie uit de periode daarna. Een aardig voorbeeld van die eer ste periode betreft een opstelling van opium-produkten. Ze zijn af komstig van de Nederlandse kolo niale regering in Indië die openlijk handel in opium dreef. Enerzijds om die handel onder controle te krijgen, maar niet in de laatste plaats om daar zelf ook een aardige grijpstuiver aan te verdienen. Hoe het denken in de loop der tij den veranderde bewijzen de naakte man- en vrouwfiguren uit Nieuw- Guinea. Ooit stonden de beelden hier opgesteld, decent voorzien van een rieten rokje. Gortzak: "Dat zegt niets over dat land of hun cultuur maar alles over de westerse cul tuur". Een fraai ogend boeddha-beeld op de expositie is veelzeggend voor de huidige geschiedenis. Drie jaar geleden arriveerde het op de lucht haven Schiphol als ingevoerd an tiek. Bij nadere beschouwing bleek het een klassieke bergplaats voor drugssmokkel. Verzamelen is eigen aan museaal bezit. Toch raakt men in Nederland langzaamaan ervan doordrongen dat een goed beheer van collecties een uiterst kostbare zaak is. Het zijn met name de volkenkundige musea die bereidheid tonen hun bezit te zien als één nationale collectie. Sinds kort zijn er afspraken wat elk museum nog wel en niet nieuw op neemt in de verzameling. Daarnaast worden overcomplete stukken in gezet als ruil met buitenlandse mu- Over teruggave van stukken aan het oorspronkelijke land van her komst is Gortzak voorzichtig: "We zijn bereid daarover te praten. Een belangrijke voorwaarde is dat de voorwerpen goed worden beheerd. Zo is ooit onze Lombok-collectie te rug gegaan naar Indonesië". Stille kracht Magie en traditie spelen ook nu nog een belangrijke rol. Regelmatig wordt het museum benaderd door mensen die de 'stille kracht' ervaren van oosterse voorwerpen in hun huis. Die kracht wordt zo sterk erva ren, dat men de objecten kwijt wil aan het museum. Zo was er ook dat aanbod van dertig krissen. De schenker stelde als voorwaarde dat die om de drie weken besprenkeld moesten worden met rozewater en vriendelijk toegesproken. Gebeur de dit niet dan zou de geest van de kris boos worden. Gortzak: "Dat dien je als ontvan ger serieus te nemen. Het is een ge baar naar zowel de schenker als de geest. Helaas was het voor ons prak tisch gezien niet mogelijk die gift te ontvangen". Jubileumtentoonstelling '125 Jaar ver zamelen - Het Tropenmuseum pakt uit', Linneaeusstraat 2, Amsterdam. Geopend van 14 december 1990 tot en met 11 augustus 1991. ANC congresseert voor het eerst in 30 jaar op Zuidafrikaanse bodem JOHANNESBURG - Blessing Mphela (31) is, wat wij zouden noemen, een kaderlid van het ANC. Hij werkt voor een opleidingsinstituut voor ondernemers in Johannesburg, en besteedt zijn vrije tijd bijna volledig aan de grootste zwarte bevrijdingsbeweging. Hij organiseert vergaderingen, houdt spreekbeurten en werft leden. Zijn werkterrein is Protea North, een van de betere buurten in de zwarte miljoenstad Soweto. Peter van Nuijsenburg sprak met hem aan de vooravond van de historische, want eerste ANC- conferentie op Zuidafrikaanse bodem in 30 jaar, die van 14 t/m 16 december in Johannesburg wordt gehouden. Blessing is sinds 1981 lid van het ANC. Hij is belijdend katholiek en zijn religie heeft een doorslaggeven de rol gespeeld bij zijn keuze voor het ANC. Het was, zo zegt hij, de enige politieke beweging, die de no ties over goed en kwaad, over de ge lijkwaardigheid van alle mensen en sociale gerechtigheid, die hij in de kerk heeft geleerd, tot een samen hangende ideologie heeft weten te formuleren. Voor deze keuze heeft hij een ho ge prijs betaald. In 1985 werd Bles sing voor het eerst gearresteerd we gens 'het propageren van de doel stellingen van het ANC', een ernstig misdrijf in die dagen. Na negen maanden werd hij op vrije voeten gesteld, om vrijwel on middellijk, bij de afkondiging van de noodtoestand in 1986, weer te worden opgepakt. Deze keer zat hij bijna drie jaar gevangen. In maart vorig jaar werd hij na een honger- ten. Blessing is zeer kritisch over het ANC. Te kritisch volgens sommi gen. Maar, zegt hij zelf, de beweging is "niet gebaat met het applaudise- ren van elke misstap en het toejui chen van elke blunder. Mijn kritiek is het bewijs van mijn loyaliteit". Hij lacht veel en aanstekelijk, voor al wanneer hij onderwerpen aan snijdt, waarvan hij weet dat ze de 'kameraden' het schuim op de lip pen brengen. Wantrouwend "Aan Sauerstreet" (de aanduiding voor het ANC-hoofdkwartier naar de straat waar het gevestigd is, red.), zegt Blessing, "heb je geen enkele steun. Ik werk in een moeilijke buurt. Onderwijzers, politiemen sen, ondernemers, kortom de mid denklasse die iets te verliezen heeft. Ze willen rustig leven en staan wan trouwend tegenover het ANC, voor al het economische programma, dat 'socialistisch' zou zijn". "Je moet ze dus gerust zien te stellen. Protea North is een nieuwe buurt met weinig scholen, slecht openbaar vervoer en nog geen win kelcentra. In onze campagne hame ren we vooral op het feit dat we alles in het werk zullen stellen om die voorzieningen te verbeteren. We be gonnen net enig succes te boeken, er zijn inmiddels 250 mensen lid, toen het geld voor brochures enz, opraakte". "Bellen naar het hoofdkwartier voor meer steun heeft geen zin, want de juiste man of vrouw is nooit aanwezig. Zelf gaan en je zaak be pleiten is eveneens zinloos, tijd verspilling. Je hangt uren rond, want de mensen die je moet spre ken zijn of 'in vergadering' of ko men gewoon niet opdagen. We zyn dus in Protea North feitelijk terug bij af'. Als excuus voor de veel besproken chaos in Sauerstreet wordt steevast aangevoerd dat het ANC na een ver bod van 30 jaar pas sinds februari weer legaal is. Vele kopstukken za ten gevangen of verbleven in bal lingsschap. Je mag onder dergelijke omstandigheden geen soepel lopen de, geoliede, machine verwachten. Blessing: "Dat gaat misschien de eerste maanden op, maar nu niet meer. Het moet mogelijk zijn om in een bestek van een paar maanden een professionele organisatie op po ten te zetten. Maar er is nog steeds geen efficient management: de lin kerhand weet niet wat de rechter hand doet. Er is een enorme bureau cratisering, een zeer strikte hiërar chie, waarbij de top verordonneert en de rest maar heeft te gehoorza men. Dat die opdrachten vaak te genstrijdig zijn, maakte de zaak er alleen maar erger op". Deze mentaliteit, die Blessing wijt aan het feit dat het ANC in bal lingschap zich vooral orienteerde op het voormalige Oostblok, heeft funeste gevolgen voor de comuni- catie tussen partijleiding en achter ban. "Er is", zegt Blessing, "eigen lijk geen sprake van communicatie. Wij, het middenkader, worden nooit, en dat is niet overdreven, ge ïnformeerd over wat er in Sauer street bekokstoofd wordt. Laat staan dat w,e een stem in het kapittel hebben". "Alle besluiten, zoals het op schorten van de gewapende strijd, de campagne van 'massale actie', hebben we in de krant moeten le zen. Ik weet officieel nog steeds niet, vier dagen voor het begin, waar het congres gehouden wordt. Ik ben afgevaardigde, maar ik heb nog geen congresstuk onder ogen ge had". Nelson Mandela: "Hiërarchisch, leider, die geen boodschap heeft aan. wat er onder de leden leeft", (foto ap|i Deze chaos kan gedijen in een kli maat waarin openhartige discussie en kritiek niet op prijs worden ge steld, sterker nog, als vijandig wor den ervaren. De zeer omstreden vrouw van Nelson Mandela, Win nie, werd tot ontsteltenis van vrij wel iedereen in het ANC, benoemd tot hoofd sociale zaken. Het gekra keel onder de 'gewone' aanhang was enorm. Een delegatie van soci aal werkers trok naar Sauerstreet om tegen de benoeming te proteste ren. Ze mochten een petitie over handigen, maar wachten nu, maan den later, nog steeds op antwoord. Blessing: "Het is illustratief voor hoe de leiding, Nelson Mandela in cluis, opereert. Ze hebben geen boodschap aan wat er bij de leden leeft. Maar nog afgezien daarvan, 'Winnie' is een heel gevaarlijk on derwerp. Ze is nog altijd zeer mach tig en ze vergeet en vergeeft niets". Op de conferentie moet de partij leiding opheldering verschaffen over dit heikele onderwerp, belo ven de communicatie met de ach terban te verbeteren en de afgevaar- digen informeren over de stand van zaken in de onderhandelingen met de regering over een nieuw politiek bestel, aldus Blessing. Hij wil voorts weten wat het offi ciële standpunt wordt in zake de economische sancties tegen Preto ria. Zijn ze onder de huidige om standigheden, nu er onderhandeld wordt, nog wel nodig, of moeten ze geleidelijk worden opgeheven, zoals in een onlangs uitgelekte dis cussienota wordt gesuggereerd. Hij zelf denkt dat nu het stadium is be reikt, waarin sancties averechts uit pakken, dwz de economische basis voor het 'nieuwe, niet racistische Zuid-Afrika' ondermijnen. Kiezersbedrog De economie dient het belangrijk ste thema van de conferentie te zijn, aldus Blessing. "Er moet een natio naal ontwikkelingsplan komen, waarin wordt aangegeven hoe de economische groei bevorderd wordt, hoe men problemen als het huizentekort (naar schatting een miljoen, red.), het beroerde zwarte onderwijs, de verdeling van land onder zwarte boeren etc, denkt op te lossen etc". "We kunnen niet langer volstaan met retoriek over nationalisering, dat is kiezersbedrog. Zonder dat 'in tegrale actieprogramma' zullen we de vraag of we klaar zijn om de rege ring over te nemen nooit bevesti gend kunnen beantwoorden". GEESTELIJK LEVEN Ook kritische noten op symposium KAMPEN Schilder is met al zijn eigenaardigheden nog altijd in staat om ons in ver rukking te brengen, zo con stateerde de vrijgemaakte prof. dr. C. Trimp, gisteren aan het slot van een symposi um over prof. dr. Klaas Schil der, dat door de Theologische Universiteit van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) in Kampen was georgani seerd, ter gelegenheid van diens honderdste geboorte- Overigens ontbrak gisteren de kritiek niet op 'K.S.', die aan de wieg stond van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Volgens symposiumvoorzitter prof. dr. J. Douma had Schilder er ooit zelf eens bij een herdenking van Abraham Kuyper blijk van gege ven dat ook hij "jubileren met kri tiseren kon combineren". "Wij willen geen versierders van zijn graf, maar uitvoerders van zijn testament zijn", zo nam Douma gisteren de woorden over die Schilder indertijd over Kuy per had gesproken. Volgens Dou ma doet zich het eigenaardige feit voor dat de tekst op Schilders graf ook zijn testament genoemd zou kunnen worden, namelijk Je zus' woorden: '...opdat zij allen één zijn'. Die kritisch-dankbare opstel ling was al gebleken op de de be faamde 'Schooldag' in septem ber, waarop de gereformeerd-vrij- gemaakten traditioneel massaal in Kampen hun verbondenheid tonen met de 'school der kerken' aan de Broederweg (niet te ver warren met die van de 'gewone' gereformeerden aan de Oude straat). Schilder stond toen ook centraal. Sektarisch Tijdens het symposium, ongeveer driehonderd gend gereformeerd-vrijgemaakte theologen deelnamen, werd in werkgroepen vooral naar de diep te afgestoken. "Schilder was een groot theoloog, die in staat was ie mand als Karl Barth aan te kun nen", zo typeerde de christelijk- gereformeerde prof. dr. W. van 't Spijker, een van de sprekers, het gewicht van Schilder. Eén van de punten van kritiek werd aangedragen door drs. H. J. D. Smit uit Marknesse, die vond dat Schilder in zijn strijd voor een goede zaak, weieens te scherp was. Zo voerde Schilder dan wel een vurig pleidooi voor de oecu mene, hij had intussen ook uitge sproken opvattingen waaraan een kerk moest voldoen. Volgens hem mocht in één plaats ook maar één ware kerk zijn. De christelijk-gereformeerden, die in de vorige eeuw weigerden mee te gaan in de vereniging die leidde tot de Gereformeerde Ker ken, noemde Schilder dan ook "sektarisch". Smit schetste ook dat Schilder er "een grote hekel" aan had wanneer mensen de kerk uitstapten, zonder dat ze hadden geprobeerd haar opnieuw te re formeren. Trimp vond het jammer dat Schilder te veel was bezig ge weest met het 'objectieve' en te weinig was toegekomen aan de 'Rk armenzorg gebruiken voor nieuwe noden' UTRECHT (ANP) - De fondsen van de parochiële caritas-instel- lingen, de voormalige armbestu ren, moeten volgens de rk bis schoppen worden gebruikt voor de leniging van nieuwe maat schappelijke noden, waarin de so ciale wetgeving tekort schiet. De bisschoppen hebben op hun tweemaandelijkse vergadering in Deventer het ontwerp van een al gemeen reglement voor rk ca- ritas-instellingen en van het mo delstatuut voor de vereniging van caritasinstellingen besproken. Besluitvorming vindt tijdens de volgende vergadering van de bis schoppenconferentie in februari plaats. Met deze reglementen trachten de bisschoppen te komen tot een herziening van de regeling van de caritas-instellingen (de voormali ge armbesturen), die na de invoe ring van de Algemene Bijstands wet in 1963 werd ingesteld. Door de Bijstandswet kwam de armen- hulp, die vroeger door de kerk werd geboden, onder verant woordelijkheid van de overheid. De herziening heeft tot doel de betrokkenheid van de parochies en bisdommen alsmede de rech ten en plichten van deze instellin gen goed te regelen. De behoefte aan een nieuwe re geling komt voort uit de bepalin gen die het nieuwe kerkelijk wet boek dienaangaande stelt, verder uit het verzoek van het Landelijk Pastoraal Overleg om parochies beter voor hun diakonale taak toe te rusten en uit het besef dat de fondsen van deze instellingen voor nieuwe noden kunnen wor den benut. Aan de herziening is ongeveer tien jaar gewerkt. Prof. K. Schilder (archieffoto) geloofsbeleving, de 'bevinding'. Hij realiseerde zich dat "alles wat wij als verwijt aan Schilder rich ten, als een boemerang bij ons te rugkomt: doe het zelf maar". Ook zag Trimp in dat Schilder, die op 61-jarige leeftijd overleed, niet aan alles was toegekomen. "Maar dat mag je wel betreuren". Van 't Spijker sloot zich aan bij die verzuchting. "Ik betreur het dat een man met dié capaciteiten, zich zo vaak heeft moeten verdie pen in zoveel kleine zaken". Van 't Spijker liet daarop direct vol gen dat veel van wat Schilder heeft geschreven "blijvende waarde" heeft. Herontdekking Dit jaar betekende ook een herontdekking van Schilder in bredere gereformeerde kring. Sinds de breuk in de Gerefor meerde Kerken in 1944 (de 'Vrij making') geldt hij voor vele niet- vrijgemaakten als een scheurma ker, terwijl zijn werk intussen on bekend is. Tijdens een symposi um aan de Vrije Universiteit in Amsterdam in april, werd door maar liefst twintig sprekers uit bredere gereformeerde kring be nadrukt hoe veelzijdig Schilder Naast de bundels die bij de twee symposia verschenen, wer den verschillende andere boeken over Schilder gepubliceerd, en werden verder een tentoonstel ling ingericht en een tv-documen- taire gemaakt. Het herden kingsjaar wordt officieus afgeslo ten op Schilders geboortedag, 19 december, wanneer de hervorm de predikant drs. J. J. C. Dee uit Ellecom hoopt te promoveren op het eerste deel van een biografie over de theoloog. Kerkbalans. De interkerkelijke geldwervingsactie Kerkbalans wordt in 1991 gehouden onder het .motto Teken van geven. In onze maatschappij is het geven aan goede doelen tot een hoge deugd verheven. Ons volk heeft de naam vrijgevig te zijn, zo wordt ter toe lichting van het motto gezegd. In Kerkbalans, die tussen 13 en 27 januari voor de negentiende keer wordt gehouden, werken zeven kerkgenootschappen samen die op papier ruim 9 miljoen leden hebben. In 1988 brachten zij 680 miljoen gulden voor het plaatse lijk kerkewerk bijeen. Bijbel in Leningrad. Voor het eerst sinds 1917 ligt in Leningrad de bijbel weer in de boekhandels. De bijbel is in de stad zelf ge drukt, op papier dat werd bekos tigd door het fonds Bijbelhulp Oost-Europa dat door het Neder lands Bijbelgenootschap (NBG) in Haarlem is opgericht. Hoewel binnen de kerken schreeuwende behoefte bestaat aan bijbels, wordt deze editie in de handel ge bracht, om ook buitenkerkelijken in staat te stellen een bijbel aan te schaffen. Antilliaanse mis. In de St. Lo- dewijkkerk (Steenschuur) vindt zaterdag om half vier een gezon gen Antilliaanse mis plaats. De mis wordt ieder jaar uitgevoerd door een gelegenheidskoor van studenten. Moker. De uitzending van de kerkelijke omroep Moker staat vanavond (aanvang zeven uur) geheel in het teken van de voor bereidingen voor het komende kerstfeest. Ontvangst via FM 105.7 of kabel FM 88.1. Beroepingswerk Hervormde Kerk: benoemd door de GZB tot docent aan het Zomba Theo logical College te Malawi (Afrika) J.J. Tigchelaar Putten; aangenomen naar Abbenbroek K.J. Visser Rijswijk, naar Almelo (toez.) J.A. Woudenberg Noot dorp; bedankt voor Bodegraven en Oudewater drs. J.A. de Koeijer Wilnis. Geref. Kerken vrijgemaakt: bedankt voor Leerdam J. Zwart Winschoten. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Boskoop P. van Ruitenburg Me- liskerke, te Lelystad G. J. van Aalst Benthuizen, te Terwolde de Vecht A. Bac Bodegraven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2