Het beest bedwingt zichzelf Aangrijpend precisiewerk De Appel Fonds voor Rotterdamse opera's Ton Mertens: resten uit alle tijden Ritme en timing bij Lesko Bremmerverzameling brengt bijna drie miljoen gulden op Overzicht en nieuw werk Appel in Den Haag en Amsterdam DONDERDAG 13 DECEMBER 1990 PAGINA 23 Expositie afgelast door geldgebrek en houding koningin AMSTERDAM (GPD) - De ten toonstelling over de Commedia dell'arte die in de zomer van 1991 zou plaatshebben in het Koninklijk Paleis te Amster dam, is van de baan. Gebrek aan financiën en de gereserveerde houding van koningin Beatrix over het welslagen van het eve nement spelen de belangrijkste rol bij deze beslissing. Organisator Rob Erenstein, van het Instituut voor Theater wetenschappen, bevestigt dat het doorgaan van de expositie al in september twijfelachtig was geworden. De Stichting Het Pa leis, die verantwoordelijk is voor de publieke functie van het paleis op de Dam, zegde slechts twee ton toe. De stichting wilde geen spon sorgelden uit het bedrijfsleven accepteren, gezien de represen tativiteit van Het Paleis. De ex positie werd definitief afgebla zen toen ook in De Paleiscom missie twijfels werden geuit over het welslagen van de on derneming. In deze commissie heeft ook koningin Beatrix zit ting. Om traagwerkende subsidieregelingen te omzeilen sing over de subsidie. Solisten en koren mpeten voor een opera twee tot drie jaar van tevoren worden ge contracteerd. Dit jaar zijn in totaal acht opera's opgevoerd in Rotterdam. Volgens Natascha Jansen, woordvoerster van de Schouwburg, is dat veel te weinig. "Aan het begin van het thea terseizoen wordt altijd een groot deel van de kaarten verkocht. En zo dra de maand-agenda verschijnt is alles binnen een mum van tijd weg". Alle faciliteiten zijn in Rotterdam aanwezig om een grote opera-pro- duktie te verzorgen. De toneelope ning (achttien meter) van de schouwburg is net zo breed als die van het Muziek Theater in Amster dam. Ook het podium kan de zware decorstukken van een grote pro- duktie dragen. Het Rotterdams Philharmonisch is eveneens capa bel genoeg. De toekomstige chef-di rigent van het orkest, Jeffrey Tate, is van plan zich toe te leggen op ope ra. Voor volgend jaar heeft het Phil harmonisch drie opera's op het pro gramma staan; zonder toneelensce nering. Het karige opera-aanbod in Rot terdam komt ook door de geringe bereidheid van de Nederlandse Opera om de hoofdstad te verlaten. Officieel heeft het Amsterdamse ge zelschap de verplichting tien voor stellingen te geven in Rotterdam. Die eis stelt het Ministerie van wvc. Het is een voorwaarde voor subsidi ëring. In 1989 gaf de Nederlandse Opera nog vijf voorstellingen in Rotterdam. Dit jaar slechts één. En volgend jaar geen, al is dat niet ze ker volgens Peter de Caluwe, woordvoerder van de Nederlandse Opera. Volgens hem kan de Nederlandse Opera onmogelijk meer opera's op voeren om aan de Rotterdamse (en Haagse) vraag te voldoen. De ge meente Amsterdam verplicht het befaamde gezelschap tot het geven van honderd voorstellingen per jaar. „Meer voorstellingen zouden de kwaliteit aantasten," aldus De Caluwe. Voor het seizoen 1992-93 wil het gezelschap een 'touring'- opera brengen, die ook Rotterdam zal aandoen. ROTTERDAM (GPD) - In 1993 moet de eerste eigen Rotterdamse opera-produktie op de planken staan. Daartoe is het Opera-Produk- tiefonds Rotterdam (O-PR) in het le ven geroepen. Het O-PR is een sa menwerkingsverband van de Rot terdamse Schouwburg en het Rot terdams Philharmonisch Orkest. LEIDEN - Een 'perfecte sketch' tussen galeriehoudster Meeuw en kunstenaar Aap over het 'defecte instinct' tij dens theaterexpositie Schepsels' in de Leidse Waag. Schepsels stelt het conflict tussen de hedendaagse mens en de natuur aan de kaak. Het is een project van kunstenaarsgroep Unieke Projekten. De theaterexpositie is ook vrijdag en zaterdagavond te zien. Aanvang 20.30 uur. (foto Henk Bouwman) Vanaf 1993 wil de stichting ieder jaar een opera in de schouwburg op voeren. Het geringe aanbod van opera's en de grote belangstelling die voor deze kunstvorm bestaat, vormden de aanleiding tot het ini tiatief. De stichting O-PR wil ieder jaar 1,3 miljoen gulden subsidie van het rijk en de gemeente ontvangen. Het aparte fonds is mede opge richt om de huidige, traag werken de subsidieregelingen te omzeilen. Door die traagheid kwam in Rotter dam bijvoorbeeld de opera Othello te vervallen. Het voorbereiden van een opera is een gigantische opera tie die veel tijd kost. Voor Othello waren de dirigent Hans Vonk en re gisseur Guy Joosten al gecontrac teerd, maar zij konden niet langer wachten op een definitieve beslis- Expositie van Ton Mertens tot en met 5 ja nuari In Galerie Mercedes. Voorstraat 35b, Voorschoten. Openingstijden: woensdag en donderdag 13-17 uur, vrijdag en zaterdag 11-17 uur. Tweede kerstdag 13-16.30 uur. Voor het bekijken van de werken van Ton Mertens moet je even de tijd nemen. Hij schildert langwer pige werken die uit laagjes zijn opgebouwd en een wirwar van te kens, illustraties, stukjes blad goud, schetsen en teksten tonen. Alles ademt een sacrale sfeer uit, waarin verwijzingen naar fres co's, iconen en grotesken te on derscheiden zijn. In eerste instan tie word je overdonderd door de veelheid aan details, maar wan neer je het werk rustig bekijkt vormen alle taferelen een geheel en laat je je meevoeren in een niet bestaande wereld, waarin mid deleeuwse boekverluchtingen, Renaissancistische doorkijkjes, wulpse 18e eeuwse dames en ab stracte tekens samenkomen. In een interview met Kunst werkjournaal omschreef Ton Mertens zijn werk als volgt: "Ik ben een persoon die niet zo gek veel onderscheid maakt tussen een plaats, een geschiedenis, een droom, een cultuur of een zogehe ten realiteit; het hier en nu. Het zijn verschijnselen die ik automa tisch met elkaar associeer om iets te verbeelden. Het zijn resten van alle tijden waaruit mijn doeken bestaan. En alleen door mij staan ze met elkaar in verband. Ik kan daarvoor bijna alles gebruiken, van een ionische zuil tot een Chi nese krant. Elk beeld dat ik ge bruik veroorzaakt zijh eigen te genstelling: het zijn verweven contrasten die niet zonder elkaar kunnen bestaan. Op die manier worden deze doeken collecties van herinneringen, geschiedenis en verbeelding. Een schilderij lijkt in die zin misschien nog het meest op een amulet; een gedach te die iemand op reis mee zou kunnen nemen. Ontdekkingsrei zigers hadden vaak prachtige dagboeken met illustraties, aan tekeningen en plattegronden. Zo denk ik vaak over waarnemingen in relatie tot elkaar". Het werk van Mertens laat zich ook het best lezen als een ontdek kingsreis, een reis door tijden, culturen en dromen. Maar ook door verschillende materialen en technieken, want hij combineert fijne glacé-technieken met grove re penseelstreken, dunne laagjes bladgoud met uit het schilderij springende reliëfs. Mertens blinkt uit in zijn collages van mi nutieuze taferelen die hij combi neert met abstracte tekens, tek sten, zegels in een nonchalant op gezette achtergrond. Op de tentoonstelling bij Mer cedes hangen echter ook enkele meer monumentale werken en daar merk je dat de voorstelling op dat formaat aan kracht en ma gie verliest. De taferelen vormen daar geen synthese meer met de andere elementen, maar dringen zich teveel op de voorgrond. NICOLE ROEPERS Het LESKO speelt dansmuziek van o.a. Bar- tók, Milhaud en Strawinsky. Solist: Jeroen Gi- gengack - piano. Dirigent: Boudewijn Jansen. Gehoord op 12 december in het LAK-theater, Leiden. LEIDEN Een nieuwe dirigent, een nieuw geluid. Dat past bij het Lesko, een kamerorkest dat nieuwe muziek speelt. Muziek die voor veel mensen in deze tijd zijn vernieu wend karakter nog niet verloren heeft. Bindend element in dit con cert was een van de wezenlijke grondstoffen van de muziek: ritme. Het ordenen van de tijd waardoor deze nu eens lijkt in te krimpen, dan weer lijkt uit te zetten. Het ene mo ment hopen de muzikale gebeurte nissen zich op tot een vloed om daarna langzaam weg te stromen tot een laag tij. Wee degene die zich ver gist in de gang van eb en vloed. Ie dere muzikant, amateur èn profes sional, die zich misrekent in de gang van het tij, zal de gevolgen ervaren. Niets van dit alles bij de dansmu ziek van het Lesko. Keer op keer troffen mij de goed getimede mo menten in de muziek, waardoor een compositie onontkoombaar aanwe zig was en glashelder op het podium stond. Dirigent Boudewijn Jansen had ook iets met ritme en timing. Hij had een speciale affectie voor plotseling inzetten en abrupte ein den en hij wist die momenten van grote spanning uitstekend over te dragen op de orkestleden. Zelfs de partituur waaruit hij dirigeerde werd met vaart en precisie omgesla gen. Ook de wat zwakkere ogen blikken in het concert haalde de di rigent te rechter tijd uit de impasse. Jammer vond ik het wel dat de 'Dances Concertantes' van Stra winsky als laatste onderdeel op het programma voorkwamen. Na de flair en de toegankelijke ritmen van Milhauds 'Saudades do Brazil' was Strawinsky net wat te stug van in houd om een overtuigend slot te vormen. Enkele andere zwakke mo menten kwamen voor in Debussy's 'Petite Suite', waar de sfeer en het karakter soms zó licht was dat er geen innerlijk bindende kracht meer was, zodat de muziek soms als een ijle wolk uit elkaar dreef. Ook het begin van Ravels 'Pavane pour une Infante défunte' werd door aar zelingen in toonhoogte en adem- vastheid van de blazers wel heel kwetsbaar. Door zijn prominente plaats in het programma (als laatste werk vóór de pauze) moest het 'Carnaval d'Aix' van Darius Milhaud wel een hoogtepunt worden. Solist was Jeroen Gigengack die gretig achter de piano zat alsof hij een copieuze maaltijd verorberde. Zonder enige schroom baande hij zich virtuoos een weg door deze fantasie voor pia no en orkest. In wezen waren de eerste waarne mingen tijdens het qoncert, van krachtig en verend spel, nog steeds geldig toen eenmaal het slotapplaus °Pkl°nk' MONICA SCHIKS AMSTERDAM (ANP) - Bij Christie's in Amsterdam is gisteren op een vei ling van moderne en hedendaagse kunst de verzameling van de vorig jaar overleden mevrouw A.A. Bremmer-Holmann uit Den Haag aangeboden. De in totaal 148 verkochte beelden en schilderijen brachten 2.827.125 gul den op. Tot de collectie behoorden zes werken van Vincent van Gogh: vijf teke ningen en een olieschets. Het meest werd betaald voor „Huis van Siens' moeder", een tekening uit 1882, die bijna een half miljoen gulden op bracht. Het minst werd neergeteld voor een portret van Jacob Meyer naar een tekening van Hans Holbein: 75.000 gulden. Beide tekeningen zijn ge kocht door een Zwitser. Voor de schets, een voorstudie van handen voor „De Aardappeleters", had een Nederlandse handelaar 161.000 gulden over. Twee tekeningen haalden de limietprijs niet, aldus het veilinghuis. Werken van H.H. Bremmer deden het volgens Christie's ook niet slecht. Zo bracht een olieverfschilderij van zijn hand 32.200 gulden op, bijna een drievoud van de richtprijs. Dubbelproduktie Nederlandse Opera ZAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse Opera presenteert op 12 januari in Het Muziektheater in Amsterdam de première van de dubbelproduktie ,Die Glückliche Hand' van Arnold Schönberg en .Neither' van Morton Feldman. Na de succesvolle voorstelling dit najaar van ,11 Ritorno d' Ulisse in Patria' zal dit de tweede Nederlandse regie van artistiek directeur Pierre Audi zijn. Beide opera's passen in de beleidslijn van Audi om twintigste eeuwse .klassiekers' en hedendaagse composities te combineren. 'Lange Dagreis naar de Nacht' ('Long Day's Journey into Night j van Eugene O'Neill in de vertaling van Ger Thijs door toneelgroep De Appel. Regie en decor: Leonard Frank. Met: Eric Schneider, Christine Ewert, Huga Maerten, Marcel Royaards en Ella van Drumpt. Gezien op 12 december in de Leid se schouwburg. LEIDEN - De titel is al prachtig: Lange Dagreis naar de Nacht. Het geeft aan dat in dit stuk een rigou reuze poging wordt ondernomen om te zoeken naar een diep duis ter, waar de motieven te vinden moeten zijn voor de gecompli ceerde treurnis van het menselijk bestaan. Algemeen wordt aange nomen dat O'Neill in dit stuk op de meest expliciete wijze het ge zin, waarin hij zelf is opgegroeid, probeert te analyseren. Zo is bijvoorbeeld James Tyro ne, de vader in het stuk, een aan de drank geraakte topacteur die met slechts één rol een ongekend succes boekte en daar dan ook niet meer van af kwam. Hetzelfde gold voor de vader van O'Neill. De moeder blijft eveneens dicht bij de autobiografische werkelijk heid. Door haar keuze voor een gevierd acteur heeft zij zelf - net als de moeder van O'Neill - haar aspiraties om non of concertpia niste te worden, moeten opgeven. Al dit gewroet in de menselijke geest laat weinig ruimte voor enig optimisme. Vader verslaafd aan de drank, moeder aan de morfine, twee zoons aan de drank ver slaafd, van wie er één bovendien nog tbc-patiënt is: een zelfprojec tie. Alleen acteurs die heel stevig in hun schoenen staan, dwingen je om op die allesbehalve eenvoudi ge zoektocht mee te gaan. Aan die eis voldoet de hele cast. 'Lange Dagreis naar de Nacht' door De Appel is een aangrijpende voor stelling geworden. Voor een niet onaanzienlijk deel is dat tevens de verdienste van de regisseur. Door hier en daar het accent te leggen op een lichtelijk geforceer de speelstijl en door enkele ver vreemdende elementen toe te voegen, zoals bijvoorbeeld het af schuwelijk onnatuurlijke lachtje dat allen er op na houden of het ri tuele tromroffeltje bij het in schenken van weer een whiskey, verzandt het stuk niet in lar moyant gedoe. De dialogen en monologen ver tonen een grillig patroon. Al dan niet door drank beneveld zeggen de personages de vreselijkste din gen tegen elkaar, waarna ze soms nog geen seconde later huilend of vol zelfspot lachend elkaar in de armen vallen. Dat vergt nogal wat van de tekstbehandeling door de acteurs. Neem een zin als: "Ma ma, ik heb geen zomergriepje, ik ga dood". Het kost ongetwijfeld heel wat moeite om een dergelij ke zin zo uit te spreken dat deze je raakt. Een stuk als 'Lange Dag reis naar de Nacht' daagt acteurs uit tot dergelijk precisiewerk. WIJNAND ZEILSTRA DEN HAAG/AMSTERDAM - Wa ren het in 1982 Boymans- van Beu- ningen en het Haags Gemeentemu seum, nu is een deel van de tentoon stelling 'Ik wou dat ik een vogel was' ondergebracht in hetzelfde Haagse museum en is een ander deel te zien in De Beurs in Amster dam. In het gebouw van Berlage zijn —op uitdrukkelijk verzoek van Appel zelf— werken van uitzonder lijk groot formaat geëxposeerd. Daaronder vijf enorme schilderijen, waarvan er één dertig bij twee me ter meet, alsook een in opdracht ge maakte glasschildering. De presentatie in Den Haag be staat uit twee delen. In het oude deel van het museum zijn ruim zes tig schilderijen bijeengebracht uit de periode 1946 tot nu. Fuchs heeft ze zelf gekozen (en ze het etiket 'meesterwerk' meegegeven) en ze vervolgens op de hem bekende wij ze opgehangen. Dat wil zeggen: niet chronologisch, niet thematisch, maar confronterend. Verder zijn er ook een tiental beelden te zien. Het zijn de zogeheten wortel-sculpturen die Appel maakte tijdens een ver blijf in Zuid-Frankrijk. Naast dat overzicht is in de nieuwbouw ruim baan gemaakt voor de wereldpre mière van het meest recente werk van de bijna 70-jarige Appel. Die presentatie bestaat uit ruim dertig doeken die hij in de afgelopen twee jaar heeft gemaakt. De schilderijen en tekeningen die Appel (Amsterdam, 1921) in 1982 liet zien waren verrassend. Na de crisis in de jaren zeventig, toen nie mand meer in Appel geloofde (de kunstenaar zelf incluis) en na de ja ren van zelfstudie, waren daar in Rotterdam en Den Haag plots de heldere, haast systematisch opge bouwde doeken en bladen. Land schappen, stillevens en een zeer ge laden realisme waren in de plaats gekomen van de zo langzamerhand overbekende katten en vogels. Ook de techniek was veranderd. Het 'aanrotzooien' had plaatsgemaakt voor een gestruc tureerde, ritmi sche schilderwijze waarin patronen van gelijke penseelstreken het to taalbeeld bepaalden. De inmiddels befaamde Venster- schilderijen, maar vooral de doeken van de Crime-serie waren verfris sende werken die opvielen door de combinatie kracht-ingetogenheid. De in New York geschilderde ver beeldingen va'n geweld, misdaden en moordaanslagen waren kleur rijk, fel en hadden toch ook iets Pools duo bij K&O LEIDEN - Het Poolse viool/piano duo Robert Sreder en Bohuslav Strobel concerteert morgenavond in de Kapelzaal van K&O in Leiden. Het duo voert sonates van Handel, Franck en Mozart uit en speelt te vens Drie Miniaturen van Pende- recki, Nigun van Bloch en de Sona te nr. 2 van Antheil. Het concert be gint om kwart over acht. Driftig Schilderen is strikt genomen niet meer dan het aanbrengen van verf op een drager. Dat is een opvatting van al enige tijd terug, maar de ge schiedenis van de moderne kunst leert dat er op nogal wat verschillen de manieren mee kan worden om gesprongen. Appel heeft altijd al aangegeven een zeer heftig schilder te zijn. Wie zijn schilderijen goed bekijkt kan letterlijk zien hoe Appel heeft gewerkt; waar hij de verf heeft aangezet, hoe hij het penseel over het doek heeft bewogen en welke laag verf hij het laatst heeft aange bracht. Dat lijken vaak slachtvel- den: zo druk en driftig bewegen de streken zich over het doek: De film van Vrijman over Appel heeft in middels geleerd dat dat beeld klopt. Het is te eenvoudig om te stellen dat Appel al wat ouder wordt, want ook de 'Naaktserie' is in alle opzich ten het werk van Karei Appel. Dui delijk is ook dat 'het beest' Appel zichzelf beperkingen heeft opge legd; zichzelf heeft bedwongen. Het is nu geen oorlog meer op het doek en dus ook geen oorlog meer in zijn Naakt (1990): snel, recht uit de tube vaak, dik, pasteus ligt de figuur letterlijk op de ondergrond. afstand van dat figuratieve element: 'Kijk maar: het is alleen maar verf.' De meest recente doeken hebben dat nog sterker.' Daarin is op het zwarte fond eerst een kleurrijk deel aangebracht. Als spagetti-sliertjes slingeren de rode, blauwe en gele banen zich over dat zwart. Zo ont staat een doek op een doek. Maar Appel is dan nog niet klaar: Op/in dat kleurrijke element wordt de mensfiguur aangegeven. Snel, recht uit de tube vaak, dik, pasteus, ligt de figuur letterlijk op de onder grond; loopt soms over in de lijnen van het kader; is er dus onlosmake lijk mee verbonden. Dat zijn momenten waarin Male- witsch in je op komt, Munch, Kandinsky, Margritte zelfs en even later— het vroege werk van Appel zelf. Daarmee lijkt de cirkel rond. Appel werkt voor het eerst in zijn leven volgens een vooropgezet plan en doet dat toch ook weer niet. Hij schildert schilderijen en hij schildert. Daarom: 'lijkt' de cirkel rond, want god weet waar Appel uit komt. Met Appel weet je immers maar nooit. Tentoonstellingen: 'Ik wou dat ik een vogel was'. Karei Appel: overzicht 1946 tot nu - schilderij en en beelden en werken uit 1989/1990. Haags Gemeentemuse um, Stadshouderlaan 41, Den Haag. Open: di. t/m zo van 11-17 Ontmoeting (1952): dieren, ven sters en 'crimes'. Nu rekent Appel met het Cobra-stempel af. (foto's GPD) uur. 15 december t/m 1 april. Cata logi. Karei Appel: schilderijen, grote formaten en schilderingen. De Beurs van Berlage, Damrak 277, Amsterdam. Open: dagelijks van 11-17 uur. 19 december t/m 20 ja nuari. Catalogus. Van onze correspondent Rob Schoonen Dieren, vensters, 'crimes'en alledaagse scène's zijn verdwenen. Daarvoorin de plaats: mensen. Modellen beter, die als beeldelementen worden gebruikt en gelijk iets sentimenteels uitdragen. Karei Appel, bijna 70, is wederom verdergegaan op de weg die hij lang geleden heeft ingeslagen. Door opnieuw een zijweg te kiezen. Het meest recente werk is nu te zien in Den Haag. Het zijn indrukwekkende doeken. kalms door de al genoemde tech niek. Bovendien presenteerde Ap pel toen een zienswijze welke hij nu een stuk verder heeft opgebouwd. Destijds waren die doeken voorzien van een scheur: een geschilderde breuk die dwars door de verbeel ding heenliep. Zo wist de schilder de eenduidigheid van de voorstel ling te doorbreken. Appel mat toen doelbewust met twee maten. Ener zijds was daar de voor hem nieuwe, tamelijk realistische verbeeldings wijze, anderzijds wilde hij aange ven: "Dit is een schilderij, niet meer en niet minder". Op die manier wist hij de associatie —onontkoombaar bij realistische schilderijen— een diepere lading te geven. En nu weet Appel nóg verder te gaan. Je wordt in Den Haag gecon fronteerd met zwart-op-zwart-schil- derijen. Die hangen daar zomaar op eens. Je hebt dat retrospectieve deel van de tentoonstelling net ge zien —die kleuren dansen nog op je netvlies— en knal: word je om de oren geslagen met die nieuwe wer ken. Zwart-op-zwart; wit-op-zwart of kleurrijk-op-zwart. Voor wie nog rondliep met de Cobra-opvatting dat kleuren staan voor expressieve tekens als een schreeuw of blijd schap of pijn, weet nu dat er nog zo iets is als ontwikkeling. Zelfs of be ter: juist bij een figuur als Karei Ap pel, die nu definitief afrekent met dat aloude' Cobra-stempel. hoofd. Hij heeft een nieuwe weg ge vonden om uitdrukking te geven aan die altijd maar borrelende idee ën en wensen. De naaktserie uit 1989 en 1990 zijn forse doeken waarin op een zwart fond met penseel of recht uit de tu be snel een vrouwelijke figuur is ge schilderd. Zittend, staand of lig gend komen de figuren pas bij een rondgang langs het doek tot leven. De pasteus opgebrachte verf werpt smalle schaduwen op de zwarte dra ger. Subtiele accenten ontstaan er op die manier. Het lijkt wel een flu welen doek waarin de figuur zacht jes wegvalt en even zachtjes weer opduikt. Afgezien van de picturale kwaliteiten is er de niet te missen inhoudelijke werking. Dat is de idee die Appel aanreikt waarin duidelijk wordt waar de schilderkunst begint en waar die ophoudt. Want eindelijk schildert hij dan mensfiguren op een alleszins figuratieve manier en tegelijkertijd neemt hij toch weer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23