Zwitsers volgen weg terug naar verleden Een pijnlijke persoonlijkheid *1 m lï SCHOP ENKWIJZER Onze taal ZATERDAG 8 DECEMBER 1990 PAGINA 25 Boycot. De anti-Spanje- m stemming in Nederland begint steeds grotere vormen aan te O nemen. Het aantal toeristen dat het eens zo zonnige land mijdt, groeit even snel als de X uitbuiting, de vervuiling en het gebrek aan service op het Iberisch schiereiland Zelfs een groot aantal Nederlandse winkeliers heeft zich de instelling van de Spanjaarden aangetrokken en heeft zich bij de boycot door toeristen aange sloten. Tot dit jaar werd Sinterklaas nog met alle egards ontvangen. Nu wachtte hem in veel gevallen slechts de gard. De vroegere kinderlokker van de middenstanders heeft veel Nederlan ders kortom niets meer te bieden. De truc om hen met cadeautjes lekker te maken voor Spanje werkt eveneens niet meer. Veel meer dan voorheen wordt door verkopend Nederland nu in de Kerst man geloofd. De vraag is of dat heer schap in werkelijkheid ook geen wolf in een sneeuwpak is. Aan hem is het im mers toch te danken dat veel bomen worden gerooid en dat veel wild zó tam wordt gemaakt dat het gedwee plaatsneemt op miljoenen borden. Voor het milieu van mens en dier zou het dus goed zijn om helemaal geen feest meer te vieren. Aan de medewer king van de winkeliers hoeft niet te worden getwijfeld. Zij hebben nu be wezen dat ook zij wel degelijk solidair kunnen zijn. JAN PREENEN Voetbalracisme. Enige leden van de Tweede Kamer hebben de mi nister van justitie gevraagd de politie te laten ingrijpen wanneer op voetbaltri bunes duidelijk waarneembare racisti sche uitlatingen worden gedaan. Ook hoorde je hier en daar de suggestie dat scheidsrechters bij dergelijk wange drag de wedstrijd moeten staken. Tja, hoe pak je het kwaad aan? Een staafgooier kun je met behulp van videobeelden nog wel opsporen, maar wie zegt of zingt wat op een volle tribune? Daar is voor de politie geen uitzoeken aan. En sommige handelin gen zijn ongetwijfeld wel racistisch be doeld (het maken van oerwoudgelui den, het werpen van bananen naar zwarte spelers), maar als zodanig verre van eenvoudig te bewijzen. Het staken door de scheidsrechter van een wedstrijd bij het constateren van racistisch gedrag zou onverstandig zijn. Het betreft gelukkig nog altijd een kleine minderheid die zich hufterig ge draagt en die behoort niet bepalend te zijn voor wat er gebeurt. Dan is het eind zoek. Het staken van een wedstrijd moet ook om een andere reden worden ver worpen. Stel FC Den Haag-Ajax wordt na een kwartier gestopt wegens racisti sche tribunetaai. Wat denkt u dat de groep gaat doen die dat veroorzaakt heeft? Er is een weelde aan mogelijkhe den, maar dat het woord vernielingen er in elke variant aan te pas komt, staat wel vast. Wie het geheel overziet kan niet an ders dan tot de conclusie komen dat je het verschijnsel het best straal kunt ne geren, zoals Jerry de Jong van PSV heel verstandig opmerkte. Hoe meer aandacht voor dit soort zaken des te meer vuiligheid op de tribunes. RUUD PAAUW Massa-ontslag. Massa-ontsla gen bij Vroom Dreesmann. Honder den mensen worden geacht te vertrek ken. En alsof dat nog niet erg genoeg is, komt die mededeling op 5 december. Op de dag van Sinterklaas! Ik heb met die mensen van V D te doen. Eerst werken ze zich het rim ram om de laatste klanten van de schatka mer van Sint-Nicolaas tevreden te stel len, volgt voor ze naar huis mogen de mededeling dat hun baan op de tocht staat, 's Avonds op tv wordt dat trieste nieuws vervolmaakt door vakbondsbe stuurder Toussaint die het "onaccepta bel" noemt dat V D juist die dag de bijl in de boom zet. Hoe maak je tegenwoordig eigenlijk carrière bij de FNV? Ben je verplicht te geloven in Sinterklaas? De wereld stond, óók op 5 decemoer, aan de rand van een Golf-oorlog. In Pa nama en Argentinië herstelde men van een poging tot staatsgreep. In Barcelo na (inderdaad, in Sinterklaas' eigen Spanje) ontplofte een flat, waarbij een aantal slachtoffers viel. Dat is allemaal goed en wel, maar kunnen we om Tous saint te ontzien, mededelingen over ontslagen in warenhuizen voortaan uit stellen tot na 5 december? JEROEN DIRKS Speculeren. Miljonair zijn uw droom? Laat 'm werkelijkheid worden. Met de reken-je-rijk cursus van Specu- laria BV. Een klein voorbeeldje uit les 1, 'hoe profiteer ik van de Golfcrisis en andere oorlogsellende'. 1. Laat via een obscure diplomaat uit lekken dat Saddam Hussein alle gijze laars vrijlaat en zijn legers terugtrekt uit Kuwayt. Geen angst, de internatio nale pers hapt wel toe, de effectenwe- reld haalt opgelucht adem en de benzi neprijs zakt. Koop snel olie op de spot- markt. 2. Schrijf een brief (Hussein heeft het gerucht inmiddels tegengesproken) naar de Washington Post, afzender deep throat, en laat iets vallen over een geheim plan om het paleis in Baghdad te bombarderen. Vrees niet, Wall Street raakt in paniek en de olieprijs schiet omhoog. Verkoop snel uw olie. 3. Wacht totdat Bush iets oppert over een internationale vredesconferentie. Koop olie op de spotmarkt. Wacht op nieuw, nu tot Israël meldt definitief te zullen afrekenen met Saddam als Ame rika dat niet doet. Verkoop uw olie. En zo kunt u nog wel een halfjaartje doorgaan. U kunt natuurlijk ook olie aandelen nemen inplaats van olie. Bent u altijd gedekt. Want óf de olieprijs gaat omhoog en u incasseert een flinke winst, óf de olieprijs gaat omlaag en dat is ook al kassa, want dan gaat de handrem van de economie en schiet het energieverbruik omhoog. Geïnteresseerd? En dan is dit is nog maar het begin. Ook in de aanbieding: 'de zonzijde van de hongerwinter in de Sovjetunie' en 'dank zij de schuld van de Derde Wereld naar een beter pen sioen'. Doen! WIM FORTUYN Verdraagzaamheid.Decern- ber is bij uitstek de maand van bezin ning. Eigenlijk een langgerekte uitwis seling van mondelinge en schriftelijke, al dan niet gemeende wensen met ge schenken toe. Tot heil ook van midden stand en PTT. In die speciale, door kaarslicht beschenen, sfeer passen ge voelens van genegenheid en verdraag zaamheid. Maar tussen zeggen en doen gaapt ook in december dikwijls een wereld van verschil. Aan loze woorden geen gebrek, tijdens de donkere dagen voor Kerstmis. 'Vrede op Aarde' is al lang verworden tot een imaginaire kerst- Anders dan in dictaturen, bananen republieken en in Saddamstaten moet het volk hier niets, hoeft het volk hier niets en mag het volk veel. Niemand die bijvoorbeeld verplicht is aan kerst vieringen deel te nemen. Alleen in het godvruchtige, katholieke Boxmeer wordt daar anders over gedacht. In het daar nog zo Rijke Roomsche leven wordt het begrip 'verdraagzaamheid' veelvuldig in de mond genomen. Maar onlangs moest een scholiere, een Jeho vah's getuige, ondervinden dat 'ver draagzaamheid' daar niet meer dan een inhoudloze kreet is. Om principiële re denen weigerde ze deel te nemen aan de kerstviering van de katholieke scho lengemeenschap 't Hoogvelt. Ze kon meteen gaan en hoefde niet meer terug te komen. Als zoiets voorvalt, kost het veel moeite om de vraag te onderdruk ken hoe geloofwaardig het bijzonder onderwijs is als het gaat om de benade ring van andersdenkenden. GERARD VAN PUTTEN 1% A [J® Route van de 'Weg der Schweiz', die de Zwitsers terugvoert naar een ver verleden. Het verhaal is bekend. Een landstreek in de Alpen, bestaande uit Uri, Schwyz en Unterwalden, probeert zich te bevrijden van het Oostenrijkse juk. Het groeiend verzet van de Zwitsers leidt tot nieuw ge weld. Wilhelm Teil. een boer uit Bürglen, een dorp in Uri, wordt door landvoogd Gessier gedwongen een appel van het hoofd van zijn zoontje te schieten. Later doodt hij de landvoogd en Zal Teil nog een belangrijke rol spelen in de Zwitser se volksopstand. De Zwitsers zien deze opstand, die op het einde van de dertiende eeuw begint, als het begin van hun onafhankelijkheid. De samenwerking van boeren cn landar beiders van de drie kleine kantons rond de zuidoostpunt van de Vierwaldstatter- see leidt in de loop van de eeuwen tot de huidige Confederatie Helvetica. Nog steeds en dat is uniek in de we reld kent Zwitserland een vorm van directe democratie. Deze is gebaseerd op lokale autonomie, die direct voortkomt uit deze voorgeschiedenis. Een historie die centraal staat in de volgend jaar te houden herdenking van het begin van de opstand, op 1 augustus 700 jaar geleden. De Zwitsers zullen de ontstaansge schiedenis van hun land op eigen wijze vieren. Natuurlijk met de gebruikelijke congressen, feesten en nationale herden kingen, maar daarnaast leggen ze ook een 'Weg der Schweiz' aan. Een wandel weg, aangelegd rond de Urnerseè, zoals de zuidoost arm van het Vierwoudste- denmeer heet. De weg van 35 kilometer lang loopt bergop-bergaf van Rütli tot Brunnen, door de kantons Uri en Schwyz. Hij moet op 4 mei 1991 in gebruik worden geno men, waarna Zwitsers en buitenlanders op een eenvoudige en milieuvriendelijke manier de plaatsen kunnen bezoeken waar de Zwitserse geschiedenis begon. De aanleg van de weg is een gemeen schappelijk project van de 26 kantons en halfkantons. Elke streek heeft een deel bestraat en daarbij is de dezelfde volgor de aangehouden als die waarin de kan tons tot het eedverbond toetraden. De lengte van elk stuk weg is verder afhan kelijk van het aantal inwoners. En arme kantons werden bij de financiering ge holpen door de rijkere gebieden. De weg begint op de Rütli, een wei op de Seelisberg, waar het verbond tegen de Oostenrijkers gesloten werd. De Seelis berg is tegenwoordig vooral bekend als de berg met die lange tunnel voor de Got- thard. Jaarlijks trekken er miljoenen toe risten door op weg naar het zuiden. Ze stoppen zelden voor een bezoek aan de Rütli, waar op 1 augustus 1291 Walter Fürst (uit Uri), Werner Stauffacher (Schwyz) en Arnold Melchthal (Unter walden) met ieder tien vrienden hun ver bond tegen de Habsburgers sloten. De opstand had succes. In 1308 verkregen de bewoners van de Alpendalen hun vrij heid. De landvoogd werd verdreven, de Oostenrijkers uit het land gejaagd. door Louis Burgers De weg loopt vanaf de wei eerst om hoog over de bergkam richting Bauen, waar hij daalt tot aan de waterkant. Hij volgt de kant van het meer, zodat hier en daar tunnels moesten worden aangelegd om de wandelaars natte voeten te bespa ren. Uri legde het eerste stuk aan, vanaf de wei, gevolgd door Schwyz en Ob- en Nidwalden. Dan komt Luzern, terwijl de aanleg van de bergkamweg en de afda ling naar Bauen een taak werd voor de stad Zürich. De rijke bankenmetropool koos voor een in historische stijl gepla veide weg. Bij de zuidpunt van het meer, bij See- dorf, Flüelen en Altdorf komt de geschie denis van Teil zelf in het vizier. Daar heeft de commercie op ingespeeld. De geschiedenis van de vertelling, die te vens deel uitmaakt van de Zwitserse his torie, herleeft in een project van de Zwit serse spoorwegen, in samenwerking met de stoomvaartmaatschappij op het Vier- woudstedenmeer. Het gaat om een boot- en treinverbin ding tussen Luzern en Lugano, waarbij op het meer bij de belangrijkste plaatsen wordt aangelegd. Toeristen kunnen ook een deel van het traject meemaken, het zij in de trein, hetzij op het water. En wandelaars kunnen van de 'Wilhelm Teil Express' gebruik maken als zij slechts een deel van de wandelweg willen lopen. In Altdorf had landvoogd Gessier zijn hoed aan de stok gehangen. De inwoners moesten het kledingstuk begroeten alsof Gessier hem zelf op had. De weigering van Teil dat te doen leidde tot zijn arres tatie, en tot de uitdaging de appel van het hoofd van zijn zoon te schieten. Omdat Teil een tweede pijl bij zich had om Gessier te doden wanneer hij zijn zoon zou hebben getroffen werd hij vastgebonden en per schip naar Gessler's $lot gebracht. Op het meer stak een enorme storm op, Teil redde de be manning kon ontsnappen door op een vooruitstekend rotsblok, de Tellsplatte, te springen en vluchtte weg. Hij doodde Gessier uiteindelijk in de buurt van Küs- snacht, aan de noordzijde van het meer. Natuurlijk loopt de 'Weg der Schweiz' ook langs de Tellsplatte, de erbij ge bouwde, historische Tellskapelle met zijn oude fresco's en het recent ingerich te Teil-museum. In dat intieme museum (drie verdiepingen op een kleine opper vlakte) presenteert conservator Scheu- ber herinneringen aan Teil, afkomstig uit de hele wereld. Medailles, herdenkings- munten en talrijke boekuitgaven (inclu sief enkele Nederlandse werken) zijn er tentoongesteld, maar pok schilderijen en houtsnijwerken geven een indruk van de telkens veranderende interpretatie van de sage rond Wilhelm Teil, zijn zoontje en landvoogd Gessier. Ook in het museum kan men niet om de vraag heen of Wilhelm Teil werkelijk heeft bestaan. Het is niet echt verrassend dat de medewerkers het antwoord schul dig blijven. Ze hebben te maken met het probleem dat zoveel historici kennen: de schriftelijke bronnen gaan heel ver te rug, maar uiteindelijk bereiken ze het tijdstip waarop de sage zich zou hebben afgespeeld nèt niet. De Teil-vertelling blijft niettemin een indrukwekkend ver haal: niet voor niets hebben Schiller en Rossini het gegeven gebruikt voor een toneelstuk en een opera. De wandeling eindigt in Brunnen, op het plein van de Auslandschweizer, zeg maar de Zwitsers die in het buitenland wonen. Aangelegd op een vooruitste kend stuk land, dat de scheiding vormt van de twee delen van het meer, zal dit einde van de 'Weg der Schweiz' een wei de blijven. Om altijd net zo groen te kun nen kleuren als de Alpenwei waar het al lemaal begon. Neemt u de volgende vragen eens rustig door en beantwoordt ze dan met 'juist' of 'onjuist'. Kies uw antwoord steeds zo, dat het de situatie van de afgelopen jaren zo goed mogelijk weergeeft. Hier komen de vragen: - Ik maak me vaak zorgen over de pro blemen die ik heb in de omgang met an deren. - Het zit me dwars wat voor soort mens ik ben. - De manier waarop ik me gedraag, brengt me vaak in moeilijkheden op het werk, op school of thuis. - Andere mensen lijken zich vaak te storen aan de dingen die ik doe of zeg. - Ik heb in het leven niet zoveel bereikt als ik had gewild vanwege het soort mens dat ik ben. De vijf vragen zijn afkomstig uit een in de Verenigde Staten ontwikkelde vra genlijst voor het opsporen van zoge naamde persoonlijkheidsstoornissen. De resultaten van een studie met deze vra gen door een groep Nederlandse onder zoekers lijken er op te wijzen dat als il twee of meer ervan duidelijk met 'juist' hebt beantwoord, u vermoedelijk lijdt aan én onder een problematische of 'ge stoorde' persoonlijkheid. Voordat u be sluit dat het zo wel mooi genoeg is ge weest en dat het de hoogste tijd is om iets vleienders te gaan doen dan het lezen van deze column, is het misschien toch goed even het volgende te bedenken. Persoonlijkheidsstoornissen zijn be paald geen zeldzaamheid. Volgens voor zichtige schattingen gaat tenminste een op de twintig volwassenen onder zo'm stoornis gebukt, maar het is vermoedelijk reeëler om uit te gaan van een verhou ding van een op de tien. Bovendien ko men persoonlijkheidsstoornissen in alle lagen van de bevolking voor en er zijn tal van beroemde of bekende mensen van wie we weten of gevoegelijk mogen aan nemen dat ze aan zo'n stoornis leden of lijden. De diagnose persoonlijkheids stoornis, hoe onheilspellend het woord misschien ook klinkt, is dus beslist geen doodvonnis. Wat het wel wil zeggen, laat ik daar geen doekjes omwinden, is dat uzelf of anderen lijden onder uw persoon lijke eigenaardigheden en vaak niet zo weinig ook. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen aardigheden en iemand kan daar zelf op bepaalde tijden last van hebben of het anderen daarmee lastig maken. Iemand fcan bijvoorbeeld behoorlijk verlegen zijn en daar op bepaalde momenten onder lij den, omdat hij bepaalde dingen niet durft of meestal gespannen is in gezel schap van vreemden. Toch zijn veel verle gen mensen heel goed in staat om relaties met anderen op te bouwen en in stand te houden, hun werk naar behoren te ver richten en een redelijk bevredigend leven te lijden. Maar er zijn ook verlegen men sen die daarnaast zo overgevoelig zijn voor kritiek, voor de meningen en zelfs voor de stemmingen van anderen dat ze uit een soort zelfbescherming sociale con tacten vermijden, geen vrienden hebben en zowel op hun werk als in hun vrije tijd een heel geïsoleerd bestaan leiden, in zo'n geval is er naar alle waarschijnlijkheid sprake van een persoonlijkheidsstoornis. Een voorbeeld is een patiënte, die als studente alleen woonde, weigerde zich bij een studentenvereniging, dispuut of club aan te sluiten, en altijd alleen studeerde in de universiteitsbibliotheek. Voor zover ze contact met anderen had, hield ze dat zo onpersoonlijk en kort mogelijk uit angst om fouten te maken, niet aardig ge vonden te worden of kritiek van anderen te krijgen. Aan werkgroepen of andere studiebijeenkomsten nam ze alleen maar deel als ze echt niet anders kon, ze zei daar zelden of nooit iets en maakte na af loop zo snel mogelijk dat ze weg kwam. Ze was zo gevoelig voor signalen van ac ceptatie of afwijzing door anderen, ook van vreemden, dat zelfs een onbeleefde manier van doen van een winkelbedien de of kelner er al voor kon zorgen dat ze zich vernederd en minderwaardig ging voelen. Haar angstige en onzekere ma nier van doen in sociale contacten leidde er toe dat ook anderen zich bij haar vaak ongemakkelijk gingen voelen, waardoor die contacten zich niet of slecht ontwik kelden. Voor iemand, zoals zij, die wel een sterk verlangen naar vriendschappen en genegenheid van anderen heeft, is het hebben van zo'n problematische persoon lijkheid - psychologen spreken hier van een ontwijkende of vermijdende persoon lijkheid - weinig anders dan een psycho logische ramp. Maar datzelfde kan ge zegd worden van de acht of negen andere persoonlijkheidsstoornissen die in mo derne handboeken op het gebied van de psychiatrie en psychologie worden be schreven. Enige maanden geleden had ik het in een Denkwijzer over de zogenaamde 'borderline' persoonlijkheidsstoornis, die gekenmerkt wordt door onder meer in tense innerlijke onzekerheid, sterk wisse lende gevoelens, impulsiviteit en roeke loosheid op het gevaarlijke en soms le- vensbedreigende af, een intens gevoel van innerlijke leegte, onstabiele relaties met anderen en een heftige angst voor verlating door anderen. Uit de brieven die ik daarop kreeg, bleek vaak op een hartverscheurende manier hoe wij onder onze eigen persoonlijkheid kunnen lij den, mede omdat we ons zo volslageii machteloos kunnen voelen om daar iets aan te veranderen. Iemand schreef letter lijk: "Soms weet ik van ellejide over me zelf en over het feit dat ik altijd weer de zelfde puinhoop aanricht tussen mij en anderen niks anders te doen dan huilend als een kind over de grond te kruipen". Maar hoe hopeloos is het echt als je aan een persoonlijkheidsstoornis lijdt? Laat ik beginnen met te zeggen, dat het weten- door René Diekstra hoogleraar psychologie te Leiden schappelijk onderzoek naar de vraag welke behandelingen voor welke persoon lijkheidsstoornissen effectief zijn, voor een groot deel nog in de kinderschoenen staat. Maar dat wil niet zeggen dat we volledig in het duister tasten. Voor som mige persoonlijkheidstoornissen, zoals de ontwijkende en de borderline stoornis, zijn in de afgelopen jaren de effecten van bepaalde behandelingsmethoden onder zocht. De algemene conclusie van dat on derzoek is, dat voor een aanzienlijk aan tal patiënten, zo'n 40 tot 60 procent, be handeling duidelijk baat blijkt te hebben en het is niet uitgesloten dat dit percenta ge in de komende jaren nog hoger zal ko men te liggen. Natuurlijk verbetert niet iedereen in dezelfde mate. Maar veel pa tiënten blijken na behandeling zowel in hun werksituatie, hun relaties en hun vrije tijd redelijk bevredigend te kunnen leven ondanks het feit dat bepaalde symptomen regelmatig terug kunnen ko men zoals heftige stemmingswisselingen bij borderline patiënten). Belangrijk is, dat ze door de behandeling vaak veel be ter met de symptomen kunnen omgaan. Op de vraag hoe de behandeling eruit moet zien, kan geen standaard antwoord worden gegeven, maar een aantal alge mene richtlijnen zijn wel te geven. Voor waarde voor behandeling is, dat de pa tiënt inziet en erkent, dat er iets funda menteels mis is met zijn of haar persoon lijkheid en de bereidheid heeft daar ge- eu. k- ui. oe. DOOR JOOP VAN DER HORST In het jaar 1804 verscheen bij de Amster damse uitgever Johannes Allart een boek van de Leidse professor Matthijs Siegenbeek. Deze Siegenbeek was in 1796 tot hoogleraar benoemd en hij zal dus geen lid geweest zijn van de oranje vereniging, een jaar na de uitroeping van de Bataafse republiek. Het boek heette voluit: Verhandeling over de Nederduit- sche spelling, ter bevordering van een parigheid in dezelve. Op het titelblad stond bovendien dat het boek was 'uitge geven in naam en op last van het Staats bewind der Bataafsche Republiek'. Hier mee kreeg de Nederlandse taal voor het eerst in zijn geschiedenis een officiële spelling. Tot die tijd had de overheid zich nooit met de spelling bemoeid en ieder een schreef op zijn eigen manier. Het is bepaald geen toeval dat juist in de tijd van de Bataafse republiek voor het eerst de spelling gesaneerd werd. Onze voorouders, althans de patriotten onder hen. hadden met gejuich de Fransen bin nengehaald en de Franse revolutie werd toen nog voor een goede zaak gehou den. De leuze van 'vrijheid, gelijkheid en broederschap' was niet van de lucht. Het is het gelijkheidsideaal uit dit trio, waar door men ineens ging denken dat ieder een op dezelfde manier moest schrijven. De 'eenparigheid' uit de titel van Siegen- beeks boek is een regelrecht kind van de Franse revolutie. Ik zou nooit over Siegenbeek en zijn boek uit 1804 begonnen zijn, als ik geen brief had gekregen van een lezeres uit Haarlem. Ze schrijft mij: 'Aan de Bent- veldseweg in Bloemendaal staat 't Jagt- huis. Ik veronderstel dat dit jagt van ja gen komt. En dat is dus eigenlijk een logi sche schrijfwijze. Waarom is die -g- in moderner Nederlands veranderd in -ch-? En hoelang is het geleden dat men die wijziging invoerde?'. De tweede vraag is korter te beant woorden dan de eerste: de invoering van deze -ch- vond 127 jaar geleden plaats, in 1863. Gedeeltelijk was het een herin voering, want voor 1804 kwam zowel jacht als jagt voor. Maar Siegenbeek koos voor jagt, en voor magt, klagt, pligt en vlugt. Op gezag van het Staatsbewind en later uit gewoonte ging men eenparig jagt schrijven, totdat in 1863 De Vries (ook een Leidse professor) en L.A. te Winkel een nieuwe spelling ontwierpen. De Vries en Te Winkel vonden ook wel dat jagt misschien logischer was, vanwe ge jagen, maar, zeiden ze. als je zo be gint krijg je onvermijdelijk rare proble men. Lucht, pracht en kocht schrijft Sie genbeek met -g-, maar wat moet je doen met kragt/kracht? En wat met tucht/tugt? Niemand weet met zekerheid of kracht samenhangt met krijgen (en dan een -g- verdient) of niet (en dan -ch- verdient). Welk gewoon mens kan weten waarmee tucht samenhangt? Daarom, zo stelden De Vries Te Winkel, kunnen we beter over de hele linie -cht schrijven. Een ander geval zijn vervoegingen van werkwoorden. Daarover waren Sie genbeek en De Vries Te Winkel het met elkaar eens: hij jaagt, hij ligt, hij klaagt. Maar hier is de samenhang met de stam van het werkwoord dan ook dui delijk genoeg: ik jaag/hij jaagt enzovoort. Bij de groep macht, plicht, vlucht, jacht, kocht is die samenhang niet altijd zo dui delijk en daarom is 127 jaar geleden ge kozen voor het gelijktrekken tot overal - cht. De spelling van Siegenbeek. ook al was die dan 'in naam en op last van het Staats-bewind der Bataafsche Repu bliek' gepubliceerd, heeft eigenlijk nooit veel waardering gevonden. Of het nu kwam doordat zijn spelling niet zo goed doordacht was, of doordat de mensen toch nog moesten wennen aan die be stuurlijke 'regelneverij', of doordat men gaandeweg terugkwam van het enthou siasme voor de Franse revolutie, of door dat Bilderdijk van het begin af aan van de daken schreeuwde dat men uitgerekend de grootste idioot een spelling had laten ontwerpen, een feit is dat de spelling-Sie- genbeek nooit algemeen in gebruik ge komen is. Maar 't Jagthuis heeft het dan toch maar mooi tot in onze tijd volgehou den. durende een vaak relatief lange periode in een behandeling aan te werken. Soms is het nodig of in ieder geval wenselijk dat de patiënt voor de behandeling in een kliniek wordt opgenomen of een dagbe handeling ondergaat, dat wil zeggen overdag in de kliniek verblijft en 's avonds gewoon thuis slaapt. Vaak kan de behandeling ook ambulant plaatsvin den. De meeste behandelingen bestaan uit psychotherapie, dat wil zeggen gesprek ken met een psychiater of psycholoog. Daarbij wordt gewoonlijk uit een van twee behandelingsvormen gekozen. De eerste is een therapie die doorgaans een half tot anderhalf jaar duurt en waarbij eenmaal per week behandeling plaats vindt met als doel meer constructieve ma nieren aan te leren om met relaties, met werk en met de eigen persoon om te gaan. Voor bepaalde patiënten lijkt een lang durigere (3 tot 5 jaar) en intensievere be handeling (1 tot 3 maal per week) nood zakelijk. De psychologische behandeling kan gecombineerd worden met medica menteuze behandeling, zoals antidepres siva (middelen tegen depressie), omdat nogal wat mensen met een borderline of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis ook aan een min of meer ernstige depres sie kunnen lijden. Vanwege de ernst van een persoonlijkheidsstoornis komt het vaak voor dat patiënten na afloop van een behandeling nog af en toe na-behan deld moeten worden, om ervoor te zorgen dat de positieve veranderingen op den duur niet verloren gaan. Als u ten minste twee van de vijf vra gen met 'juist' hebt moeten beantwoor den, maar u ziet al die moeite van een be handeling niet zitten, denk dan eens aan het volgende. Onze persoonlijkheid is ais een huis. Een kleine verandering in in richting kan vaak al een groot verschil maken in comfort en veiligheid. Niet al leen voor uzelf, maar ook voor degenen die bij u (zullen) wonen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25