De romantische voorkeur
van Jean-Yves Thibaudet
Spelplezier bij Litteris
Aandacht voor Kersten
in Katwijks Museum
KIJK UIT
Exposities
Concerten
Theaters
VRIJDAG 7 DECEMBER 1990
PAGINA 25
'Eigentijdse muziek ligt me niet'
AMSTERDAM Jean-Yves Thi
baudet ligt languit op de bank. De
pianist voelt zich op zijn gemak in
Nederland, maar ook in zijn vaste
Amsterdamse hotel-appartement,
waar hem een vleugel in een geïso
leerde kamer ter beschikking staat.
Wanneer de overdosis energie hem
overdag niet gesloopt heeft, kan hij
hier tot in de nachtelijke uren oefe
nen. En dat is geen overbodige luxe
voor een musicus met een voorkeur
voor romantisch en virtuoos reper
toire. Deze week speelt de 29-jarige
Lyonais bij Het Gelders Orkest
Ravels Pianoconcert in G en de To-
tentanz van Franz Liszt.
Nederland is bekend terrein voor
Thibaudet, en hij komt er telkens
graag terug: "Tien jaar geleden gaf
ik hier mijn eerste buitenlandse
concert. Het klikte toen direct met
het Nederlandse publiek. Gemid
deld kom ik nu vijf maal per jaar te
rug. Ik doe dat graag, want Neder
land is voor solisten een uniek land.
Zoveel orkesten in zo'n relatief
klein gebied! Ik heb met alle Neder
landse orkesten gespeeld, behalve
met het Brabantse".
"Een voordeel van de Nederland
se situatie is ook dat de kleinere or
kesten, zoals HGO, veel reizen.
Daardoor heb je de tijd aan elkaar te
wennen, muzikaal naar elkaar toe te
groeien. Datje daardoor ook in klei
nere zalen speelt vindt ik geen pro
bleem. Ravel heb ik in The Holly
wood Bowl gespeeld, voor 18.000
Jessye Norman naar Den Haag
DEN HAAG (GPD) Uit kringen van musici van het Residentie Orkest is
vernomen dat de wereldberoemde Amerikaanse sopraan Jessye Norman
in de loop van het seizoen 91-92 zal optreden met het Haagse orkest. Ook de
beroemde Russische dirigent Jevgeni Svetlanov zal zijn opwachting bij
het ensemble maken.
De artistieke direkteur van het Residentie Orkest Th.Muller is boos over
het uilekken van deze berichten en wenst zich van ieder commentaar te
onthouden.
"De programmering van ieder nieuw concertseizoen speelt zich af bin
nen de muren van het Residentie Orkest en niet daarbuiten. Het schaadt
de belangen van het orkest wanneer dit soort mededelingen naar buiten
komen. Onderhandelingen met gastmiisici en hun vertegenwoordigers
veronderstellen een maximum aan vertrouwelijkheid en absoluut geen ex
tern lawaai", aldus Muller.
Op de vraag of de Russische dirigent Svetlanov een van de kandidaten is
voor het chef-dirigentschap van het Residentie Orkest - de huidige chef-di
rigent Hans Vonk gaat het orkest in 1992 verlaten - wenst Muller niet in te
gaan. Ondanks het feit dat de algemeen direkteur van het orkest B. van den
Akker eerder in een landelijk ochtendblad meldde dat met name genoem
de gastdirigenten op chef-kwaliteiten zullen worden beoordeeld.
Jessye Norman zal al op 8 december in Nederland op de televisie te be
wonderen zijn: de NOS zendt dan via Nederland 3 opnamen uit van een ga
laconcert dat op 1 december in Leningrad werd gehouden ter ere van de
150e geboortedag van de componist Tsjaikovsky.
Dat is een belevenis, maar
onbewust ga je toch te hard spelen
om iedereen te bereiken. Veel fines
ses gaan dan verloren".
Dat Thibaudet in Gelderland be
halve Ravels concert ook de demo
nische Totentanz van Liszt speelt is
geen toeval, want van de tegen
woordig in New York gevestigde
pianist verschijnt in het vooijaar
een Decca-opname van Liszts con
certante werken met het orkest van
Montreal onder leiding van Charles
Dutoit. Het recentelijk ontdekte
Derde Pianoconcert zal daarop ove
rigens niet te horen zijn: „Ik heb de
partituur gezien en er ook wat flar
den van gehoord, maar ik kreeg niet
de indruk dat het stuk ook maar iets
aan de al bekende Liszt-concerten
toevoegt", aldus Thibaudet.
Magnifiek
"Ik heb momenteel 41 pianoconcer
ten op m'n repertoire, waarbinnen
de Liszt-stukken een zeer belangrij
ke plaats innemen. Ik geef hoe dan
ook de voorkeur aan romantische
muziek. Het impressionisme is
vooral vanwege het pedaalgebruik-
vraagstuk interessant, maar in de
romantische muziek zijn de pianis
tische mogelijkheden veel groter.
De Totentanz is een magnifiek,
maar ook moeilijk stuk. Grootste
probleem is binnen een betrekke
lijk kort tijdsbestek je muzikale
boodschap kwijt te raken, een be
paalde vorm te maken".
En eigentijdse muziek? "Ik geef
toe dat ik me op dat terrein veel te
weinig begeef. Maar eerlijk gezegd
begrijp ik ook niet alles wat er ge
schreven wordt. Messiaen wel, Dut-
tilleux ook, maar dat zijn bijna klas
sieke componisten geworden. Maar
echt mathematisch geschreven
stukken, daar kan ik niets mee be
ginnen. Nee, dat het grote publiek
uitsluitend de bekende concerten
wil horen heeft er niets mee te ma
ken. Als je een nieuw werk speelt
krijg je veel publiciteit, dus vanuit
dat oogpunt zou het niet onverstan
dig zijn wat meer hedendaagse mu
ziek te spelen. Maar het ligt me ge
woon niet".
Thibaudet onderkent het belang
van publiciteit, zegt zelfs met ple
zier interviews te geven. Maar de
klassieke platenindustrie is dankzij
het zilveren schijfje langzaam maar
zeker een nogal commerciële ge
worden, en de pianist ziet daar ook
de gevaren van in. "Je prijst jezelf
uit de markt met te weinig platen of
cd's in de winkels. Hoe meer, hoe
beter, al was het maar vanwege de
naamsbekendheid. Aan de andere
kant moet je heel bewust plannen
watje wel en niet wilt opnemen. En
dan zoeken naar een tussenweg.
Want het is erg gevaarlijk te veel toe
te geven aan de commercie; de mu
ziek moet voorop blijven staan".
Vertrouwen
Thibaudet speelt bij HGO onder lei
ding van landgenoot Roberto Ben-
zi, met wie hij ooit voor het eerst sa-
Jean-Yves Thibaudet.
menwerkte in Groningen, in het
Tweede pianoconcert van Saïnt-
Saens. Een uitvoering waar hij uit
stekende herinneringen aan heeft,
maar zijn favoriet in Nederland
blijft Riccardo Chailly: "Bij veel di
rigenten krijg je het gevoel jezelf te
moeten bewijzen. Bij Chailly,
waamee ik twee jaar geleden het
Eerste concert van Liszt speelde,
was er direct sprake van wederzijds
vertrouwen. Als begeleider is hij
ook ongeëvenaard: hij kijkt con
stant naar je handen en volgt de ru-
bati altijd heel attent. Het kan zijn
dat er veel kritiek op zijn symfo
nische interpretaties is, maar ik heb
uitsluitend goede ervaringen met
hem gehad".
Sla-olie-affiche
Toorop op veiling
AMSTERDAM (ANP) - Het affiche
„Delftsche Slaolie" waarmee Jan
Toorop grote bekendheid verwierf,
komt op 18 december bij Sotheby's
in Amsterdam onder de hamer op
een veiling van 20e eeuwse toege
paste kunst. De poster werd ge
drukt door S. Lankhout Co en
heeft een geschatte waarde van
10.000 tot 15.000 gulden, aldus een
bekendmaking van het veilinghuis.
Toorop ontwierp het affiche in
1895 voor de Nederlandsche Olie
Fabrieken in Delft. Daarop zijn
twee gestyleerde vrouwen afge
beeld met uitzondëlijke lange, uit
waaierende haren. De Nederlandse
Jugendstil kreeg daardoor de bijn
aam „slaolie-stijl".
'Zomerdag' en 'Serenade', twee eenakters
van Slawomir Mrozek door de Koninklijke
toneelvereniging Litteris Sacrum. Met: Hein
Snijders. Joop Segaar, Marijke Heester
mans. Roeland Segaar, Kees Schutte (te
vens regie). Saskia Hageman. Sigrid de
Zwart en Henny Segaar. Decorontwerp:
Bob Hageman. Gezien op 6 december in
het Microtheater. Aldaar nog vrijdag en za
terdag te zien.
LEIDEN De door Litteris ge
brachte twee eenakters zouden
wat vormgeving betreft eikaars
antipode kunnen zijn. Terwijl 'Se
renade' het eigenlijk van de aan
kleding moet hebben, zou 'Zo
merdag' eventueel op een leeg po
dium gespeeld kunenn worden.
Dat laatste doet Litteris overigens
niet. De drie afzonderlijke tafere
len: het bos/het terras/het strand
worden met enkele decorstukken
aangegeven.
Gezien de beperkte ruimte in
het Microtheater betekent deze
keuze dat er twee changementen
nodig zijn. Ook al is alles dusda
nig geconstrueerd om in een
mum van tijd verplaatst te wor
den, het doorbreekt hoe dan ook
de kwetsbare spanningsboog.
Dat zegt tevens iets over de regie-
aanpak. De nadruk ligt namelijk
vaak net even iets teveel op het
gewone alledaagse. Zonder ver
trouwde sfeertekening had deze
eenakter strakker en minder ge
makkelijk grijpbaar kunnen zijn.
Alle aandacht mag immers op
de 'probleemstelling' gericht zijn.
Bij meneer Wee loopt alles tegen,
en daarom wil hij zelfmoord ple
gen. Meneer Wel is hetzelde van
plan, maar juist omdat bij hem
nooit iets misloopt. Beiden zijn ja
loers op elkaar. Van Wee is dat te
verwachten: hij zou ook zo suc
cesvol willen zijn. Wel daarente
gen weet wel beter. Hij benijdt
Wee die nog hoop koestert om ge
lukkig te worden. Wanneer een
maal een onbekende dame ver
schijnt en de heren als concurren
ten naar haar gunst dingen, blijkt
dat Wel het vermogen beschikt
om het geluk naar zijn hand te zet
ten.
Dit steekspel is dus een woor
denstrijd, en de vertolking door
Hein Snijders, Joop Segaar en
Marijke Heestermans had nog
aan kwaliteit kunnen winnen, als
hun spel iets meer vervreemdend
en hun timing nog nauwkeuriger
waren geweest. Dit stuk moet
méér zijn dan de sophisticated
conversatie van keurige mensen.
De tweede eenakter - eigenlijk
meer een grappig-gruwelijke toe
gift - moet het letterlijk van de
aankleding hebben. Drie dames
in gewaagde 'bodystockings' la
ten zich de verleidingskunsten
van Vos welgevallen. Haan pro
beert 'zijn' dames te beschermen,
maarafijn, de moraal is al gauw
duidelijk: wij mensen zien het ge
vaar en zijn toch ziende blind.
Dankzij de passende entourage -
een heus bouwwerk met drie
'hoerige gordijntjes' - en het
merkbare spelplezier komt deze
korte eenakter goed tot zijn recht.
WIJNAND ZEILSTRA
Wim Kersten en het water: van 24 novem
ber tot en met 26 januari in het Katwijks Mu
seum, Voorstraat 46, Katwijk. Openingstij-
KATWIJK - Van de kunststro
mingen van vlak na de Tweede
Wereldoorlog, is Cobra de meest
bekende. Zij zorgde voor de grote
doorbraak van de abstracte kunst
in Nederland. Cobra werd in 1948
opgericht, maar al twee jaar eer
der was de eerste na-oorlogse
schildersvereniging vrij beelden
opgericht. Deze groep greep te
rug naar de verschillende avant-
gardistische richtingen die zich
voor de oorlog in de kunst had
den voorgedaan. Hierdoor ont
stond een mengeling van expres
sionistisch, surrealistisch en puur
abstract werkende kunstenaars.
Van één van de oprichters van
vrij beelden - Wim Kersten (1908-
1974) - is nu in het Katwijks Muse
um een retrospectief te zien.
Vrij beelden kan ook gezien
worden als een reactie, als een be
vrijding op de beklemmende oor
log, waarin immers veel vormen
van kunst door de bezetter tot 'en-
tartet' waren verklaard. Op de
eerste tentoonstelling na de oor
log, 'Kunst en Vrijheid' in het
Rijksmuseum Amsterdam in
1945, was werk van Wim Kersten
te zien. Daar kreeg hij ook de ver-
zetspenning 'Gerrit van der Veen'
uitgereikt voor het voortdurend
'tippen' van het verzet in de oor
logsjaren.
Ondanks het feit dat na 1948
Cobrakunstenaars als Appel,
Corneille en Jorn, de kunstenaars
van vrije beelden overschaduw
den, exposeerden deze kunste
naars regelmatig in het Stedelijk
Museum in Amsterdam en in het
buitenland. Kersten was ook op
deze tentoonstellingen aanwezig:
als schilder én als mede-organisa
tor. Hij combineerde dit werk
naast zijn baan als secretaris van
de Federatie (van Beeldende
Kunstenaars). In 1949 werd hij
conservator en niet veel later
hoofdconservator naast Sand-
berg in het Stedelijk Museum.
Vlak voor de komst van De Wilde
bekleedde hij nog een jaar de post
van directeur.
Kersten behoort met kunste
naars als Piet Ouborg, Willem
Hessen en Wim Sinemus tot de
na-oorlogse expressionisten,
maar in zijn werk zitten ook ver
wijzingen naar het surrealisme.
In een bespreking van zijn ten
toonstelling in 1946 noemde het
Vrije Volk Kersten dé surrealist
en werd hij direct vergeleken met
Picasso. Het water is altijd één
van de hoofdthema's in Kerstens
in zijn kunstenaarsschap aan de
hand van dit thema goed af te le
zen. In de werken van vóór de
oorlog - de oudste stamt uit 1926 -
verbeeldt Kersten voornamelijk
op traditionele wijze de nationale
binnenwateren als de Biesbosch,
Gein, Kaag en Loosdrecht.
Na de oorlog zijn het meer de
Franse vissershavens en mediter
rane kusten met vissers en hun
vrouwen, die hem boeien. Het
werk wordt dan surrealistischer
en heeft concrete objecten als
schelpen, meeuwen, vissersvrou
wen tot onderwerp. De kleuren
zijn sober en weloverwoegen ge
combineerd.
Eind jaren vijftig komt hier ver
andering in. De onderwerpen zijn
minder herkenbaar, de kleuren
worden feller en Kersten hanteert
de kwast grover. Uit deze periode
stammen ook enkele puur ab
stracte werken, waarin de kleu
ren blauw en groen slechts aan
het thema water refereren. Ook
de titels veranderen. Kersten
noemt zijn werken nu 'Composi
tie ca. 1959' of 'Witte vorm'.
Er wordt de laatste tijd door ga
leries meer aandacht besteed aan
de na-oorlogse stromingen in de
Nederlandse kunst. Het Katwijks
Museum sluit hierbij aan met
deze museale tentoonstelling van
één van de pioniers van de ab
stracte kunst na 1945.
NICOLE ROEPERS
Leiden
Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28,
'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld
van 1814-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17
uur. zon- en feestd. 12-17 uur.
Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie
- Hooglandse Kerkgracht 27, 'Aai 'ns een
krokodil', t/m dec; ma t/m vr 10-17 uur, zo
14-17 uur.
Stedelijk Museum 'De Lakenhal' - Oude Sin
gel 28-32, Verzameld en getoond: tassen
en tas beugels, 13/1di t/m za 10-17 uur, zo
13-17 uur.
Bleijenberg Lijsten - Breestraat 113, werl-
op papier van Bernie Autsema, t/m 31/12, d
t/mza 9-18 uur. do 9-21 uur. 1e zondag var
Irene Prinsen Utrechtseveer 3, kunstwerk
Basiliek voor een schilder (El Greco) na te
lefonische afspraak te bezichtigen op za,
Galerie De Kleine Klup - Ni
to's van Rop te F'
22 uur. zo 12-22
3/1, ma t/mza 10-
De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, Astrid
Beumer: tekeningen, grafiek boeken, t/m
16/12; vr/za/zo 13-17 uur.
Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen
te expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur,
di t/mza. 10-16 uur.
Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene-
steeg 10, ontwerpers en vormgevers tonen
diverse ontwerpen, tevens presentatiemap-
Societeit Qumtus - Korte Mare 34, tentoon
stelling van leden van Quintus in de vorm
van schilderij, druk, foto, tekening of beeld.
Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89,
Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma
rie Mersmans. verschillende technieken, el-
Galerie Propitia - Levendaal 119, grafieken
van Pol de Jong, Louis Stuifzand. Erik Jan
Kuiper, 9/12 t/m 6/1do 13-16 en 19-21 uur,
vr. za, zo 13-18 uur.
De Waag - Aalmarkt 21in kader van Zuid
hollandse Keramiekmanifestatie K 90:
sculpturen van Bastiénne Kramer, t/m 9/12;
woe t/m vr 12-17 uur. za en zo 11-16 uur.
Alphen
Hofman Van der Zee - Hooftstraat 235,
'Gezichten van Zon', van Marion Bloem
Jan Montyn, tot 31/12;
Katwijk
Katwijks Museum - Voorstraat 46, "Wim Ker
sten en het water', schilderijen, t/m 27/1 '90;
do t/m za 10-12 en van 14-17 uur.
Hazerswoude
Huize Driehof - Hazerswoude-Dorp, Luuk
de Jong met keramiek (Raku gestookte
kommen en vazen) en Riemke Kouijzer met
aquarellen, dag. 10-17 uur.
Hillegom
Kunstgalerij 'Catharina' - Meerstraatprome
nade 12b, gouaches van Ans Wortel, t/m
31/12; di t/m vr 10-18 uur, za 10-17 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder, Greetje
Barends, krijttekeningen en olieverfschilde
rijen. t/m 14/12; ma t/m vr van 9-17 uur, woe
ook van 18.30-20 uur.
Lisse
Artopa Grevelingstraat, textiele werkvor
men van Betty Plessing, boetseerwerk van
Lucia van der Steen-Doeswijk, t/m 16/12, do
13.30-16.30 en 19.30-21.30 uur. ia en zo
13.30-16.30 uur.
't Huys Dever - olieverfschilderijen, aquarel
len en tekeningen van Giel Langeveld, 9/12
t/m 23/12, dag. 14-17 uur beh. ma.
Noordwijk
Kunst- en Antiek Galerie 'Drieluik - Voor
straat 57. Marianne Breedijk: aquarel en
krijt, t/m 15/12; dag. 10-17.30 uur. za 10-17
Gemeentehuis - werk van Giel Langeveld,
17/12 t/m 11/1, werkdagen 9-12 uur en 14-
16 uur, tusen 24/12 en 1/1/ gesloten.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst Congres Centrum - Lange-
laan 3, werk van diverse kunstenaars onder
de naam 'Beweging in Abstraktie', t/m
13/12, dag. 9-21 uur.
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet-
weg 6, permanente tentoonstelling 'De an
dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling:
"Wintersalon van Oost Europese kunste
naars, een brug tussen Oost en West', vr.
19-21 uur. za. 10-16 uur.
Galerie Hofstraat - Hofstraat 5, Kerst-expo
sitie: Sten Gustafson, Zweedse aquarellen
en pentekeningen; Irene Schimmel en Jan
Mulder, Ceramiek voor huis en tuin; H.
Steenkamp, Privé collectie antieke prented
van Rijnsburg, t/m 22/12; vr 14-19 uur, za
11-17 uur.
Atelier 'De Smaggel' - Tramstraat 6a, per
manente expositie: schilderijen van Mar-
greet van Polanen; ma 14-16 uur.
Sassenheim
Gemeentehuis expositie schilderijen in de
non-figuratieve stijl van Giel Langeveld, t/m
20/12, dag. 9.00-12.30 uur en 13.30-17.00
uur, di ook 19-21 uur.
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voorstraat,
'Klein goed', o.a. aquarellen, tekeningen,
leisteen collages en keramiek, van leden
van de Kunstkring, t/m 16/12; wo t/m zo 14-
17 uur.
Ton
ken, Anco Hermans met keramische t
den. t/m 5/1, woe en do 13-17 uur. vr en za
11-17 uur, 2e kerstdag 13-16.30 uur.
Wassenaar
Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22,
beelden en tekeningen van Theresia van
der Pant, t/m 6/1 '91di t/m vr 10-16 uur. za
en zo 13-16 uur.
aquarellen en gemengde technieken; Sonja
Huetink. beeldhouwwerken, t/m 16/12; do,
vr en zo 14-17 uur. za 12-17 uur.
Leiden
Kapelzaal K&O
niste Nobuko Takahashi, werk vai
Rachmaninoff en Van Beethoven,
vr 14, 20.15 uur; optreden van d«
ding van Bohuslav Strobel, werk v
del, Franck, Mozart, Penderecki, r
Antheil.
Fauré,
Poolse
LVC - Breestraat
do 13, 23.00 uur; concert van de Engelse
Band Serious Drinking, een mengeling van
ska en pretpunk.
vr 14, 23.00 uur; zoldercafé concert door
Stadsgehoorzaal
zo 9, 11.30 uur; koffieconcert door het Gu-
ameri .Trio, met werk van Ludwig van
Beethoven en Camille Saint-Saêns.
zo 9, 14.30 uur; concert door Het Jeugdka-
merorkest met de solisten Quirine Viersen
cello, en Nicoline Alt hobo, werk van
Tsjaikowsky, Popper, Handel, Hindemith,
Haydn en Martin. Medewerking verlenen
vocalisten van de groep "Voces Lugdunen-
vr 14, 20.00 uur; Kerstconcert door RCM
Vox Humana, olv Sander van Marion, solis
ten Lydia van Dam medium voice, Jolanda
de Wit alt, Ted Koninxk tenor en Caspar de
Jonge bas, begeleiding Jan Veenje piano,
Peter Bontje Synthesizer, Anke Anderson
harp, Han kapaan hobo, Dieks Visser fluit,
Koen van 't Hot trombone en John May en
Antal Steixner slagwerk.
Lak Theater
woe 12, 20.30 uur; concert door Lesko, Het
Leids Studenten Kamer Orkest, werk van
Stravinsky, Milhaud, Bartók, Ravel, Debus
sy en Poulenc.
De Waag
za 8, 21.00 uur; optreden in Jazz Podium
Hot House van Corrie en de Brokken, Ange-
lo Verploegen trompet, Joost Buis trombo-
Arend Nik
zo 9, optreden Hato Ensemble.
Lokhorstkerk
za 8, 20.15 uur; concert in de serie Barok-
en Klassieke muziek in de Lokhorstkerk,
Paul Verhey en Rien de Reede fluit, Lucia
Katwijk
Scum
za 8, 21.00 uur; Hardrockformatie Decide
met in het voorprogramma de Zwitserse
Leiderdorp
Muzenhof
za 8, Dwarsfluitdag in de Muzenhof. mmv
Pieter Odé hoofdvakdocent aan het Swee-
linckconservatorium en Yizhar Fagan, eige
naar van een fluitatelier te Amsterdam,
openbare les, repetitie, lezing over de
dwarsfluit en een concert, inl. tel: 071-
894349.
Dorpskerk
vr 14, 20.00 uur; jaarconcert van Streekmu-
Jhool 'R
'Curio
Lisse
't Huys Dever
Rijnsburg
Alphen
Expressie '70
zo 9. 20.00 uur; concert vai
Groningen Guitar Duo bestaande uit Remco
de Haan en Erik Westerhof.
Noordwijk Binnen
St. Jeroenskerk
vr 14.20.00 uur; Kerstconcert van The Sea
side Singers olv Arie de Ru, Gemengde
Zangvereniging 'Paleis Soesdijk' olv Bert
Meijer, en 'Het Leiderdorps Kamerorkest olv
Carl Branich, werk van Buxtehude, Beetho
ven, Bach, Britten en Hfindel.
I 12. 20.15 uur; Kerstconcert door de
ir. Oriatoriumvereniging "Exci
t blazersensemble Brassband
BfinenhB
Postma orgel, ten gehore worden
Christmas Carols van Willcoks,
i, Rutten en Williams.
Sassenheim
Dorpskerk
vr 14,20.15 uur; kerstconcert in de Goltfusz-
serie door het Haarlemse Ensemble "Doul-
ce Mémoire', olv Koen Vermei), werk van
Dufay, des Press, Tallis en Byrd.
Voorschoten
Gelagkamer zeventiende-eeuwse
boerderij Molenlaan 5.
zo 9, 20.15 uur; Kerstconcert met de zang
groep The Cut-Price Singers', bestaande
uit 10 leden van het British Choir, olv dirigent
Malcolm Davies.
Wassenaar
Dorpskerk
zo 9, 19.00 uur; cantatedienst waarin de
cantate van Johann Sebastian Bach wordt
uitgevoerd door het Haags Barokgezel-
schap olv Jaap Hillen, solisten Lisette Em-
mink sopraan, Marijke Muuse alt, Marlen
Smeding tenor, Pierre Mak bas.
Leiden
musical 'De Club', met Denise Daems, Els
de Schepper, Wanda Joosten e.a..
ma 10. 20.15 uur; Toneelvereniging Tot Ie
ders Genoegen: 'Maak plaats voor Me
vrouw'. van Ray Cooney John Chapman,
di 11, 20.15 uur; (première) 'De dood van
Iwan lijitsj', solo-toneel van Henk van Ulsen.
wo 12. 20.15 uur; Toneelgroep De Appel:
'Lange dagreis naar de nacht', van Eugène
O'Neill.
vr 14, 20.15 uur; Christelijke Toneelvereni
ging De Timdeler Club: 'Bed-kwartet', van
Alan Ayckbourn.
LAK-Theater
za 8. 20.30 uur; Toneelgroep De Trust: 'Pla-
Alphen aan den Rijn
Parktheater
za 8, 20.30 uur; Hans Dorresteijn met 'Pret
park'.
vr 14, 20 30 uur; Theater van het Oosten
met 'Medea', met o.a. Gerda Havertong.
Wassenaar
Theater Warenar
za 9,20.15 uur; Martin Mens speelt 'De mor
genster'.
Amsterdam
Carré
di 11 en woe 12. 20.15 uur; Karin Bloemen
'Een bosje bloemen', met o.a. Marjolein
Touw. Paulette Willemse.
Concertgebouw
za 8.15.00 uur; Natalia Gutman cello, Eliso
Wirsaladze, piano, werk van Beethoven en
za 8 en di 1120.15 uur; Nederlandsch Phil-
harmomsch Orkest olv Hartmut Haenchen
mmv Mischa Maisky cello, werk van Schu-
van Beethoven, Liszt. Ravel.
Zo 9,14.15 uur; Koninklijk Concertgebouw
orkest en Nederlands Kamerkoor olv Klaus
Tenstedt, mmv Werner Klemperer verteller,
Schönberg - A survivor from Warsaw, Ma
hler - vijfde symfonie.
ma 10. 20.15 uur; Residentie Orkest olv
Graeme Jenkins," mmv Zinno Vinikov viool,
Maria Orén sopraan, werk van Lalo en Ro-
woe 12 t/m vr 14,20.15 uur; Koninklijk Con
certgebouworkest olv Carlo Maria Giulini,
werk van Tsjaikowsky en Dvorék.
C.C. Amstelveen
za 8 en zo 9, 20.15 uur; Hella Koffeman.
Liesbeth Haslinghuis, Aga de Wit, Suzan
Heijne, Antje Truggelaar, Carola van der
Weijde, Jolanda Germain, Stanley Doorn.
Arnold Zebelle. Sipke van der Hoop, Ronny
Gorré, Ket Long Huan met 'Jeans II'.
do 13, 20.15 uur; Hollandse Comedie met
'Arsenicum en oude kant', met Ina van
Faassen, Elsje Scherjon, Peter Hoeksema.
Filip Bolluyt, Francine Dreessen, Lucas Die-
tens. Kees van Lier e.a.
vr 14.20.15 uur; Musical 'Scoren!' met Hans
Cornelissen, Johan Ooms en Kiki Klassen.
Muziektheater
zo 9 en woe 12, 20.15 uur; De Nederlandse
Opera met 'Un ballo in Maschera' van
useppe Verdi, mmv Nederlandsch Philt
monisch Orkest olv Michael Halsz, met E
Ivanov, Michael Lewis, Ljubov Kazarnovs-
kaja, Jard van Nes. Elena Vink, Tom r
do 13 en vr 14,20.15 uur; Het Nationale Bal
let met 'Het zwanenmeer' van Tsjaikowsky,
Van Dantzig/Van Schayk. mmv het Neder
lands Balletorkest olv Jac van Steen.
Nieuwe de la Martheater
za 8,20.15 uur; Theater van het Oosten met
'Drie zusters' van Tsjechov, met Nettie
Blanken. Mane Louise Stheins, Antoinette
Jelgersma. Eric van der Donk. Rene vai
ten, Marijke Beversluis. Felix Burleson, Ju-
dfl 1 t/m vM4, 20.15 uur; Paul de U
met 'Beste Maatjes' mmv Fred Florusse.
Cor Bakker en Coen van Vrijberghe.
Stadsschouwburg
za 8, 20.15 en zo 9.14.00 uur; Toneelgroep
Amsterdam met 'Andromache'. Chris Niet-
velt. Catherine ten Bruggencate. Kitty Cour-
bois, Fred Goessens, Heijn van der Heijden,
Sigrid Koetse, Fred van der Hulst en Mark