Een dier is geen ding Tweede Kamer: welzijn moet prevaleren boven economisch gewin MAANDAG 3 DECEMBER 1990 Met varkens kan menselijker worden omgegaan. Even lijkt het er op dat de vroegere hoofdinspecteur van politie in Zeist de al geruime tijd lastige vlieg met geweld zal bestrijden. Maar hij bedenkt zich bijtijds en opent het raam. Mr. D. Th. van Oers is niet meer bij de politie maar bij de die renbescherming. Er ontstaat een discus sie over hoe tolerant we voor dieren kun nen zijn. Die vlieg kan je nog laten gaan, maar hoe zit het met een mug, een wesp? Van Oers, directeur van de landelijke in spectiedienst van de .dierenbescher ming, denkt dat zelfs de meest fervente vegetariër zich niet ongebreideld zal la ten steken. En dat uiteindelijk ook onder diens hand dieren zullen sneven. Onze liefde voor het dier is selectief. De vlieg intussen zit treiterig naast het raam onder foto's van in kisten geklem de kalveren en aan kettingen geklonken varkens. Hij vertikt het de vrijheid te kie zen, blijft liever plagerig tussen de hoof den doorzoemen. Waarop het raam dicht gaat, want het wordt koud in het hoofd kantoor van de dierenbescherming aan de Bankastraat in Den Haag. Hommage Een beetje begrip voor de vlieg. We doen er wat lacherig over. Toch kan het geen kwaad. Een soort hommage aan het dier in het algemeen. Want tot voor kort was het dier voor de meeste mensen een ding waarover je willekeurig kon beschikken. "Descartes noemde dieren reflex-auto maten. Op die misvatting is de proefdier kunde gebaseerd. En zo kon ook de bio- industrie zich ongebreideld ontwikke len", zegt Van Oers. Maar er is een kentering. De Neder landse overheid heeft in 1982 de 'intrin sieke waarde' van het dier erkend. Een levend wezen met gevoel en een ziel, zo is toen officieel vastgelegd. Wat nog niet geldt voor planten en bomen. Weliswaar is er een verhevigd gevoel voor de flora te constateren, maar dat spruit vooral voort uit eigenbelang. Zonder groen stikt de mens. Van Oers denkt dat het geen kwaad kan tevens wat meer stil te staan bij de intrinsieke waarde van de plant. De plant reageert op z'n omgeving. De plant voelt. Het is voorstelbaar dat de plant pijn ervaart. Hoe intens dat is, we ten we niet. Stel dat planten op hun ma nier gillen. Dan krijgt ook de vegetariër het moeilijk met zichzelf. Bij de dierenbescherming zijn ze lang niet allemaal vegetariër. Het vermijden van vlees wordt bepaald niet afgewezen, maar evenmin gepropageerd. Je moet mensen niets opleggen, maar ze de gele genheid geven er zelf achter te komen wat goed is. Goed voor mens en dier dus. Minder vlees eten bijvoorbeeld. En al leen scharrelprodukten. De strijd tegen de intensieve veehouderij wordt inten sief gevoerd. Al gebeurt ook dat niet in extremen. In de op stapel staande gézondheids- en welzijnswet voor dieren is uitgegaan van een wetsystematiek waarbij 'alle ge dragingen ten opzichte van dieren zijn verboden, tenzij uitdrukkelijk is bepaald dat ze zijn toegestaan'. Wedstrijden met dieren die niet uitdrukkelijk door de mi nister zijn aangewezen (zoals de vanwe ge het aan paard en ruiter aangedane leed uiterst omstreden military), zullen in de toekomst onder dit verbod vallen. Hetzelfde geldt voor alle vormen van bio- indystrie. Nee, tenzij De 'nee, tenzij'-constructie vindt de die renbescherming een goede wettelijke basis voor het dierenwelzijnsbeleid. Want voorheen gold dat 'alles mocht wat niet verboden was'. Toch worden er kanttekeningen geplaatst. Hoeveel uit zonderingen zullen er worden gemaakt? En is hiermee de bio-industrie van de ene op de andere dag verdwenen? "Welnee", zegt Van Oers. "Want alles duurt lang. Al tien jaar geleden is aange kondigd dat de legbatterijen zouden worden verboden. Zoals het er nu uitziet is het pas in 2004 echt 'uit' met de gekooi de kip. Wel wordt er op het ogenblik al in verhevigde mate naar alternatieven ge zocht. In de scharrelschuur bijvoorbeeld kan de kip haar eigen legnest bouwen, waar ze zich veilig en geborgen weet. En ze kan op rust gaan, dat wil zeggen op de zitstok. Zoiets als je even in je eigen ka mertje terugtrekken om bij te komen, even op jezelf te zijn. In die scharrel- schuur kan ze ook de veren uitslaan, zich wassen in het stof zoals kippen gewend zijn te doen. In de legbatterij heeft zo'n beest hele maal niks voor zichzelf. Het is een voort durend geworstel om een plekje. Licha melijk en geestelijk is het daar erbarme lijk met haar gesteld. Letterlijk met de grootste pijn en moeite perst ze haar ei er uit. Uit onderzoek is gebleken dat ze over dat leggen drie tot vier keer langer doet dan in de vrije natuur. De kip had tot voor kort geen rechten. Nu heeft ze recht op een stukje grond ter grootte van een blaadje papier, een A 4- tje. In de scharrelschuur zitten zeven kippen op een vierkante meter. Dat is al een stuk beter. Dan is er nog het etage systeem in ontwikkeling. Als in een flat, of liever een parkeergarage kunnen de kippen op verscheidene niveaus hun ei gen plek vinden om hun legnest te bou wen. Het is bij lange na niet te vergelij ken met het vrije erf, maar in beide ge noemde alternatieve systemen wordt het dier in zijn waarde gelaten, wordt het we zen van de kip niet aangetast". Zondagsboeren De kip op het vrije erf komt alleen voor bij zondagsboeren, mensen uit de grote stad die het zich kunnen veroorloven af en toe even terug te gaan naar de natuur. Bedrijfsmatig is de vrije kip niet meer te realiseren. Een klein aantal mensen op een groot aantal dieren is voorwaarde om concurrerend te kunnen produceren. De scharrelschuur maakt het ei duurder, doordat het systeem arbeidsintensiever is dan de legbatterij. De boeren moeten concurreren met het nog dier-onvriende- lijker buitenland. Van Oers: "Wij willen de boeren niet duperen. Maar tegelijk willen wij de con sument mobiliseren. Uit een enquête blijkt dat 75 procent van het Nederland se volk tegen bio-industrie is. Dan zeg ik: maak van je macht gebruik, koop dan ook uitsluitend scharrelprodukten. De boeren zullen zich dan wel moeten aan passen. Daarvoor zul je ze wel de tijd moeten gunnen. Al kun je je afvragen of het allemaal niet sneller kan. Daarover botsen binnen de dierenbescherming de meningen. Want er is een parallel te trek ken met de tijd van de industriële revolu tie. In de begintijd van de industrie ver keerde de arbeider in mensonwaardige omstandigheden. Zoals het dier nu in dieronwaardige omstandigheden ver keert. Ook toen is gezegd dat verbetering van de arbeidsomstandigheden econo misch niet haalbaar was. Die economi sche haalbaarheid blijkt telkens weer be trekkelijk te zijn. Soms moeten dingen gebeuren tegen alle economische stro mingen in. En hoe ver ga je in je bereid heid een compromis te bereiken? En moet het altijd wel - een compromis?" fikse biefstuk. Hoewel je maar zeventig gram eiwitten nodig hebt. Heel wat voed sel bevat eiwitten; het eten van vlees is niet noodzakelijk. De afdeling Den Haag van Milieudefensie steunt het streven van de dierenbeschermers en heeft zich tegen het 'overeten aan vlees' uitgespro ken. Milieudefensie is tegen ammoniak in het milieu, maar wil daarvoor niet de koeien gevangen zetten. Toch is er optimisme bij de dierenbe schermers. Want al wordt het ministerie van Landbouw vooral door economische belangen bepaald, de Tweede Kamer heeft massaal laten weten dat het welzijn van het dier voorop moet gaan, moet pre valeren boven het economisch gewin. Dat zal ongetwijfeld zijn invloed hebben op het ministerie, denken de dierenbe schermers. Drs. Ton Dekker, hoofdbestuurslid van de dierenbescherming, verwacht in de toekomst nog meer begrip bij het mi nisterie en nog meer praktische resulta ten. "Sinds het nieuwe kabinet is er een ommezwaai gekomen in het denken over dieren". Dat is al vanaf de jaren zestig in filosofische kringen het geval. "Sinds dien is een denken op gang gekomen waarin de mens een veel bescheidener rol in de natuur wordt toebedeeld. De na tuur kan niet zonder meer worden ge bruikt. Dieren zijn geen gebruiksvoor werpen maar levende wezens met gevoel en bewüstzijn. Dieren hebben een hoge re status gekregen". Kerken Ook de kerken zijn anders tegen de stal van Betlehem gaan aankijken. In het on langs verschenen rapport Liberation of Life, Bevrijding van het Leven, van de Wereldraad van Kerken wordt een soort rectificatie op het scheppingsverhaal aangebracht. De christelijke kerken be kennen de mens te centraal te hebben ge steld in de schepping. Daardoor heeft de mens te veel over de natuur geheerst en te vanzelfsprekend dieren geëxploi teerd. Dekker: "Waartoe dit hebberige, anthropocentrische (letterlijk: met de mens als middelpunt) standpunt, dat overigens ook door niet-christenen wordt gedeeld, heeft geleid, zien we da gelijks om ons heen. De oorspronkelijke natuur verdwijnt met een sneltreinvaart van de aardbol en de dieren met haar. Dieren die direct nuttig zijn voor de mens, moeten onder erbarmelijke om standigheden in de bio-industrie hun le ven doorbrengen". "De Wereldraad van Kerken stelt dat er geen sprake zal zijn van vrede en ge rechtigheid op aarde zo lang de mens kortzichtig blijft streven naar econo misch gewin op korte termijn, Land bouw, visserij en bosbouw dienen op een ecologische leest geschoeid te worden. De vrijs natuur dient niet langer te wor den beschouwd als een gebied dat door de mens in cultuur gebracht moet wor den". Nergens is zo veel leven als in de vrije natuur. Het geregel van de mens bete kent doorgaans minder leven. En onvol waardiger leven. Tot onvolwaardig leven rekent Dekker de resultaten van geneti sche manipulatie. Er zijn al varkens be werkt met het gen van runderen en zelfs van mensen om ze vleziger te maken, minder vet. Ook zijn karpers met genen van forellen 'smakelijker' gemaakt. "Zo wordt het dier weer gedegradeerd tot ding. De vrees bestaat dat de toepassing van deze technieken op dieren grensver- lagend zal werken voor de toepassing op de mens". De legbatterij de wereld uit, te beginnen in Nederland? Van Oers: "Het zou mooi zijn, zo'n voorbeeld". In de varkensmesterij kan net zo goed vriendelijker met dieren worden omge gaan zonder dat de concurrentiepositie van de boer wezenlijk wordt aangetast. En al zou de boer wat minder verdienen, hij komt wél dichter bij het varken te staan. Hij krijgt wat meer plezier in z'n werk, wat niet in geld is uit te drukken. Dr. G. van Putten, gedragsonderzoe ker bij het Instituut voor Veeteeltkundig Onderzoek (IVO) in Zeist, vindt het var ken een vriendelijk, aanhankelijk dier. "Het varken kan uiting geven aan zijn ge voelens door wel dertig verschillende ge luiden. Als ik in de stal ben kan ik ze ho ren praten". Geestelijk staat het varken dichter bij de mens dan de mens weten wil. En lichamelijk zijn de overeenkom sten nog sterker. Zo sterk dat het Zweed se leger het bestond met varkens te 'oefe nen'. Ze werden met allerlei wapens be schoten om de chirurgen de gelegenheid te geven zich te bekwamen in het behan delen van schotwonden. Daar is het var ken duidelijk niet voor in de wieg gelegd. Volgens Van Putten kan menselijker met varkens worden omgegaan door groepshuisvesting, waarbij de dieren zich kunnen omdraaien, zich kunnen verzorgen (huid en haar), kunnen liggen en de ledematen strekken. Heerlijk in het stro en niet op een kaal koud rooster. Alles wat een kettingzeug, een aan een veertig centimeter lange ketting in een hok geketend varken, ontbeert. "Een goede varkenshouder kan dit systeem toepassen zonder zich uit de markt te prijzen. Het is een nieuwe manier van met dieren omgaan die wel een andere werkwijze vraagt. De boer moet weer verzorger worden van zijn dieren, hun nukken leren kennen en attent zijn op signalen die het dier geeft". Het verplicht vooraf toetsen van nieu we huisvestingssystemen op wel zijnsaspecten is volgens Van Putten noodzakelijk. Als alles gaat zoals het moet, zal die preventieve maatregel in de nieuwe wet worden geregeld. Intussen lijkt de intensieve veehoude rij niet te stoppen. Getuige een nota van het ministerie van landbouw, natuurbe heer en visserij die bepleit de koeien zo mer en winter op stal te houden om de buitenlucht niet met ammoniak te ver ontreinigen. Zo dreigen de koeien uit het landschap te verdwijnen, zoals al met de varkens en de kippen is gebeurd. Absurde vraag De dierenbescherming wil dat hoe dan ook voorkomen. Want niet de koeien tasten het milieu aan maar het abnorma le aantal koeien, de absurde vraag naar vlees- en zuivelprodukten. Per persoon per jaar (inclusief vegetariërs en kinde ren) eet de Nederlander zeventig kilo vlees. Dat is ruim twee ons per dag, een "Het varken kan uiting geven aan zijn gevoelens door wel dertig verschillende geluiden. Als ik in de stal ben kan ik ze horen praten". door Pieter van de Vliet Scharreleitjes serveren ze in het restaurant van de Tweede Kamer. Bij het mi nisterie van Landbouw eten ze produkten van de bio-industrie. Het meren deel van de Kamerleden wil het welzijn van het dier laten prevaleren boven het economisch gewin. Bij Landbouw zijn ze nog niet zo ver. De dierenbescher ming doet er alles aan om daar verandering in te brengen. Omdat het dier geen ding is waarover de mens vrijelijk kan beschik ken. Wat tot uiting moet ko men in de nieuwe gezond heids- en welzijnswet voor dieren die nog steeds in behandeling is in de Kamer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 22