Gecapituleerd voor de legitimatieplicht Eerste exemplaar J 'Leids Kerkblad' Pijnlijke herinneringen aan Ausweis raken op de achtergrond Denen en Britten niet, maar Duitsers, Italianen en Belgen wel Crisis op EH VRIJDAG 30 NOVEMBER IJ I?R GEESTELIJK LEVEN DEN HAAG - Minister Hirsch Ballin (CDA) van Justitie weet hoe gevoelig de kwestie ligt in Nederland. Vandaar zijn zorgvuldig woordgebruik. Geen 'legiti matieplicht' of 'persoonsbe wijs', want dat doet teveel aan de oorlog denken. Nee, 'identificatieplicht' heet het nu. Maar het is oude wijn in nieuwe zakken. De redenen om het in te voeren, zijn al zestig jaar lang dezelfde en de argumenten om het niet door te laten gaan, zijn dat ook. Er is echter één argument bijge komen die de voorstanders (CDA en WD) nu aanvoeren om de om streden maatregel in te voeren: Eu ropa 1992 en het Verdrag van Schengen. De Europese bin nengrenzen zullen verdwijnen en grenscontroles worden afgeschaft. Als dan ook een identificatieplicht ontbreekt, terwijl de ons omringen de landen al jaren een dergelijke plicht kennen, wordt Nederland 'een paradijs voor criminelen en il legalen'. De PvdA vond tot deze week dat het ontbreken van contro le bij het wegvallen van de grenzen niet mocht betekenen dat de inter ne controle in ons land zelf ver scherpt moet worden. De PvdA is woensdag echter akkoord gegaan met een beperkte legitimatieplicht. De discussie over een legitimatie bewijs is al vele jaren oud en voert terug tot een periode vlak voor de oorlog. Opvallend is het argument, waarmee het kabinet Colijn in 1936 probeerde aan te tonen dat een alge mene legitimatieplicht noodzake lijk zou zijn. De toenmalige minister van Justitie vond de identiteits kaart het ideale middel om het op sporen van misdadigers te verge makkelijken. De ministers van Jus titie van de jaren tachtig hebben lange tijd hetzelfde argument ge bruikt. Ausweis In maart 1940 echter werd het plan tot invoering van de plicht ingetrok ken. Een dergelijke plicht zou elke Nederlander tot een potentieel mis dadiger bestempelen. De politie kon willekeurig mensen aanhouden onder het mom van verdenking van een strafbaar feit. Deze bezwaren hebben de huidige tegenstanders van de identificatieplicht nog steeds. De geschiedenis in 1940 kreeg een vervolg, waar menig oudere Neder lander nog met afschuw aan terug denkt. Een ambtenaar van Justitie had tussen 1936 en 1940 namelijk zoveel perfect voorwerk verricht dat de Duitse bezetter daar dank baar gebruik van maakte en de be ruchte 'Ausweis' invoerde. Nergens in Europa was het Ausweissysteem zo goed georganiseerd als in Neder land. Niet wegens de Duitse 'gründ- lichkeit', maar dank zij een ijverig Haags baasje met perfectionistische trekjes. Nederlanders zijn sindsdien ge voelig voor zaken als legitimatie plicht. In 1971 hield de overheid een grote volkstelling, waarbij elke vol wassen burger naar zijn persoonlij ke gegevens werd gevraagd. Vele duizenden weigerden mee te wer ken, omdat ze de volkstelling een inbreuk vonden op hun recht op privacy en bevreesd waren voor misbruik van deze gegevens. Tussen 1971 en 1986 werd druk gewerkt aan een 'wet persoonsregi straties', die vooral de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het misbruik van persoonlijke gege vens moest tegengaan. Belangrijk omdat de samenleving in strak tem po werd geautomatiseerd en per soonlijke gegevens in allerlei com puterbestanden werden opgesla gen. Legitimatieplicht is in een tolerant land als Nederland een beladen woord. Misschien dat er daarom door het vorige en huidige kabinet Lubbers vrij stilletjes is gewerkt aan een wet, die de invoering van een 'beperkte' vorm van legitimatieplicht mogelijk maakt. Heel geleidelijk is Nederland rijp gemaakt voor een maatregel die veel mensen nog met afschuw doet denken aan het 'Ausweis bitte!' uit de Tweede Wereldoorlog. Desondanks is een meerderheid van de Tweede Kamer nu bereid een wet te accepteren, die elke Nederlander de verplichting oplegt zich in bepaalde gevallen te legitimeren als een politieagent er om vraagt. Een beperkte plicht dus. Minister Hirsch Ballin van Justitie kon deze week nog niet precies zeggen bij welke 'bepaalde gevallen' de Nederlander zijn identiteitsbewijs moet tonen. legitimatieplicht weer op. De plan nen verdwenen dit keer niet in een ambtenarenla. Op verzoek van het kabinet bracht mr. G.J. Wiarda, oud-voorzitter van de Hoge Raad en oud-president van het Europese hof voor de rechten van de mens, advies uit over de rechtmatigheid van de maatregel. Wiarda concludeerde dat het na tionale en internationale recht geen beletselen opleveren voor een iden tificatieplicht ter wille van doelen als fraude- en criminaliteitsbestrij ding. Een beperkte plicht dus. Een algemene plicht voor ieder die zich op de openbare weg bevindt, was volgens Wiarda wél onverenigbaar met het in Nederland gekoesterde recht op ongestoorde vrijheid van beweging. De toenmalige minister van Justi tie Korthals Altes (WD) heeft zich gedurende zijn regeerperiode ver volgens uitgeput in het aanvoeren van situaties waarin een dergelijke 'beperkte' plicht aanvaardbaar zou zijn. Toen terroristen Europa onvei lig maakten, wilde hij de legitima tieplicht om terroristen doelmatig te kunnen bestrijden. In de discus sie over steunfraude en belasting ontduiking voegde Korthals Altes deze twee toe aan de doelen. Toen dat geen indruk maakte, waren het de zware criminelen die moesten worden opgespoord, vervolgens de handelaars in valse paspoorten. Vorig jaar, tegen het onverwachte einde van zijn ambtsperiode, zei Korthals Altes dat witte Nederlan- Nu i blijven nog een recht. Straks mag niet alleen de politieagent, maar ook de treinconducteur vragen naar je rijbewijs, pas poort, ov-kaart of identiteitsbe wijs. (foto GPD) ders gelijk behandeld dienden te worden als niet witte Nederlanders en illegale vreemdelingen, die zich immers nu ook al op verzoek van een politieagent moeten legitime ren. Het discriminatie-argument bleek plots van pas te komen, om dat er al jaren kritiek op de politie is dat ze mensen op grond van uiter lijk aanhoudt. Je ziet nu eenmaal beter aan een Marokkaan dat hij buitenlander is dan aan een Duitser. Verandert dat, als we allemaal een legitimatie op zak hebben? De vraagtekens rezen snel: Want met deze 'beperkte' plicht veran dert er weinig voor de politie bij het opsporen van illegalen en crimine len. De politie is ook nu al bevoegd i te houden die ze ver denkt van strafbare feiten. Is er niets aan de hand en kun je je legiti meren, dan scheelt dat de politie wat tijd omdat je dan niet meehoeft naar het bureau waar moet worden nagegaan wie je bent. Ben je illegaal of heb je iets op je kerfstok, dan word je, net als nu al, aangehouden. De praktijk van een 'beperkte' legitimatieplicht, slechts voor be paalde doelen dus, komt er volgens de tegenstanders op neer dat elke braaf levende Nederlander kan worden staande gehouden, onder het mom van verdenking van straf bare feiten. Van 'beperkte' plicht is dan geen sprake. Met andere woor den: Het zou mogelijk zijn dat je rustig boodschappen aan het doen bent en wordt aangesproken door een agent, die denkt of wil denken dat je een pak koffie in je tas hebt die je niet hebt betaald. Bewijs dan maar eens datje het slachtoffer bent geworden van willekeur. Strafbaar In de huidige situatie hoef je hele maal niet mee te werken en je naam te zeggen. Zelfs al zou je tien pak ken koffie hebben gestolen, dan nog kun je, volgens het Nederland se recht, niet worden verplicht op enigerlei wijze mee te werken aan het aanvoeren van bewijsmateriaal tegen jezelf. Met een identiteitsbe wijs verplicht op zak wordt zwijgen echter een strafbaar feit. Algemeen of beperkt tot speciale gelegenheden, legitimatieplicht kreeg kritiek te verduren uit een verrassende hoek: het Wetenschap pelijk Onderzoek- en Documenta tiecentrum (WODC) van het minis terie van Justitie maakte vorig jaar een rapport openbaar waarin de legitimatieplicht nutteloos werd ge noemd voor bijna alle doeleinden waarvoor Korthals Altes die wilde gebruiken. Legitimatie- of identifi catieplicht zal hoogstens in het openbaar vervoer effect sorteren, omdat jaarlijks tienduizenden zwartrijders een valse naam opge ven en zo onder de boete uitkomen. Niet alleen de politie, ook een trein conducteur mag dus in de toekomst vragen naar je identiteitsbewijs. Ook handig is een verplichte identi ficatie bij fietsers die door rood rij den en een valse naam opgeven. Heb je de legitimatiekaart niet bij je, dan ligt een boete in het verschiet. Hirsch Ballin heeft de doelen op nieuw bekeken en vindt - ondanks het WODC-rapport - een verplichte legitimatie toch handig bij het be strijden van belastingfraude, fraude met sociale premies, (opnieuw) bij het opsporen van illegale vreemde lingen, zwartrijden in het openbaar vervoer en bij het bestrijden van voetbalvandalisme. Zware misdaad Het CDA heeft het alleen over 'frau de op het werk en koppelbazerij', zwartrijden en voetbalvandalisme. Het sinds 1936 gebruikte argument dat zware criminelen ermee kunnen worden opgespoord, is eindelijk af gevoerd, want politiebonden en ambtenaren hadden de vorige mi nister van Justitie er al van over tuigd dat zware misdaad met het verplicht tonen van een identiteits bewijs niet te bestrijden valt. Tot nu toe is er van uitgegaan dat bij het invoeren van de maatregel gebruik kan worden gemaakt van de bestaande legitimatiebewijzen, zoals paspoort, rijbewijs of mis schien OV-jaarkaart. Het CDA wil echter een aparte identificatiekaart en zoals deze week uit overleg tus sen de betrokken ministers en de fractievoorzitters van CDA en PvdA is gebleken, zit er niets anders op dan een aparte kaart te maken. Want veel mensen hebben geen pas poort of rijbewijs. Voor de zomer van 1991 komt de wet in de Kamer. Aan identificatie plicht lijkt niet meer te ontkomen. Beperkt of niet, de praktijk zal hoogstwaarschijnlijk inhouden dat elke Nederlander een legitimatie bij zich gaat dragen. Je weet maar nooit in welke situatie je terecht kunt ko men en waarvan je verdacht kunt worden als je over straat loopt met een boodschappentas. Een Brit is niet verplicht een paspoort bij zich te dragen. Er is ook geen wet die bij voorbeeld een betrapte zwartrijder kan dwingen bij aanhouding een correcte naam en adres op te geven. Ondanks de 'troebelen' in Ulster geldt voor de Ierse Republiek het zelfde. Ook Denen hoeven in eigen land geen identiteitsbewijs bij zich te dragen. Buiten landers moeten in deze landen een paspoort kunnen tonen. In Italië is iedereen, buitenlander of niet, verplicht altijd een legitimatiebewijs bij zich te dragen. De Carta d'Identita, ingesteld on der Mussolini, krijgt men op veertienjarige leeftijd. Ook Spanjaarden moeten, zodra ze meerderjarig zijn, een identificatiedocu ment aanvragen. Daarop staat hun reeds bij de geboorte toegewezen persoonsnummer. Buitenlanders moeten altijd hun paspoort of rijbewijs bij zich hebben. In Portugal bestaat wel een identiteits plicht. De meeste Portugezen vragen een identiteitskaart aan ter gelegenheid van hun schoolexamen. Wie langer dan drie maan den in Portugal blijft, moet ook zo'n kaart aanvragen. Toeristen moeten zich altijd kun nen legitimeren. In België en Luxemburg moet iedereen, inwoner of toerist, zich te allen tijde kunnen identificeren. De Belgen krijgen op hun twaalfde een identiteitskaart, die zij altijd bij zich moeten hebben. Voor een buitenlander is een paspoort, toeristenkaart of rijbewijs voldoende. De Grieken zijn verplicht hun identiteits kaart, met daarop een foto, altijd bij zich te dragen. Buitenlanders moeten zich kunnen legitimeren. In Frankrijk is de Carte Natio nale d'Identité niet verplicht, maar die maakt administratieve handelingen wel ge makkelijker. Buitenlanders'die officieel in Frankrijk zijn toegelaten, dienen een Carte de Séjour bij zich te dragen. Iedere Duitser ouder dan zestien jaar moet zich kunnen legitimeren. Buitenlanders die niet als toerist of voor zaken kort in Duits land zijn, moeten naast hun pas ook een ver blijfsvergunning kunnen tonen. Binnenkort krijgen alle Duitse werknemers een fraude bestendige identiteitskaart om zwartwerken tegen te gaan. COMMERCIE Voor de op geld beluste Singaporanen is kerstfeest vooral een commerciële aangelegenheid. De middenstand beleeft in deze periode van het jaar gouden tijden. Speciaal voor de Europese toeristen zijn de straten, etalages en winkelcentra al twee maanden geleden in een kerststemming gebracht. Voor hen is het overigens even wennen om onder een felle tropenzon de klanken van 'White Christmas' en 'Jingle bells' te horen. In de grote warenhuizen staan plastic kerstbomen met engelen, sterren, pieken en gouden slingers alles 'Made inChina' te koop voor achthonderd gulden. Een vijf-sterrenhotel aan Orchard Street, het winkelcentrum van Singapore, haalde zich de boosheid van Europese toeristen op de hals dooi'een geit aan te kleden als een kerstman. Dit hotel dacht twee vlieaen in één klap te vangen. Volgend jaar staat de Chinese horoscoop in het teken van de geit. "Wat voor kwaad steekt er achter als ik een geit optuig als kerstman", moet de decorateur hebben gedacht. Europese toeristen bestookten de plaatselijke kranten met ingezonden brieven. De hoteldirectie heeft meteen de geit ontdaan van baard, rode muts en jas, want voor de kritiek van de toeristen zijn de Singaporanen erg gevoelig. Dat zijn immers de mensen die flink wat geld in het laatje brengen. Volgens het Singaporaanse toeristenbureau wordt dezer dagen de vijf miljoenste buitenlandse bezoeker verwacht. Vorig jaar boekte Singapore een record van 4,8 miljoen bezoekers. Berekend is dat een gemiddelde toeristisch echtpaar dagelijks ruim 1000 gulden uitgeeft aan hotel, maaltijden, transport en tripjes. Daarin is niet begrepen het geld dat zij uitgeven aan videorecorders, andere elektronica, tennisschoenen etc. In totaal spenderen zij misschien zo'n 2000 gulden per dag. Geen wonder dat elke winkelier een passerende toerist ziet als een potentiële klant ziet en meteen zijn trucendoos open trekt om hem de winkel binnen te lokken. Winkeliers die een hele dag niets hebben verkocht, worden in de middag zenuwachtig en in de avond zelfs agressief en dwingen de mensen iets van hen te kopen. Inde Chinese binnenstad, bekend als People's Park, ging een verkoper een stadgenoot met een kapmes te lijf. De man had een tijdje naar de uitgestalde waren staan kijken, maar niets gekocht. Singaporanen zijn bezeten van geld verdienen. Niet alleen om ooit eens van het drie-kamerflatje waar zij met vrouw, kinderen en schoonouders wonen, te verhuizen naar een grotere appartement met zwembad en tennisbaan, maar ook om hun kinderen in het buitenland te kunnen laten studeren. De marktvrouw bij wie wij dagelijks groenten en fruit kopen, vertelde dat zij twee zonen bekostigde die in Australië studeerden. Een man die oud papier, dozen en lege flessen ophaalt, blijkt een dochter te hebben die in Canada studeert. Ouders zien hun kinderen als een investering voor de toekomst. Als zij het later ver schoppen, dan is hun oude dag verzekerd. Dat legt ook een zware druk op de kinderen, die van de hardwerkende ouders zwaar moeten blokken. Zij verwachten dat zij met de hoogste cijfers slagen op de middelbare school en naderhand met de hoogste lof promoveren. Velen kunnen die druk niet aan, zoeken een toevlucht in verdovende middelen, hangen zich op of springen van de hoogste verdieping. 'Logisch gevolg' in Samen op WegP\ LEIDEN Deze week is het eerste nummer van het 'Leids Kerkblad' van de pers gerold, een gezamenlijke uitgave van de Hervormde Gemeente en de Gereformeerde Kerk in Leiden. Het nieuwe Samen- op-Weg-kerkblad, dat maan delijks verschijnt, zal bij alle kerkleden worden bezorgd. "Dit blad is simpelweg een lo gisch gevolg van wat eenmaal sa men is begonnen", schrijft S. J. de Groot namens de redactie in het eerste nummer van het 'Leids Kerkblad'. "Laten we daarover vooral nuchter doen; het zou toch vreemd en onbegrijpelijk zijn als twee kerken, die 'samen op weg' zijn, hun leden gescheiden bleven informeren over hun wel en wee". Overigens is de uiteindelijke geboorte van het nieuwe kerk blad volgens De Groot wel met enige 'weeën' gepaard gegaan. Met het 'Leids Kerkblad' houdt 'Hervormd Leiden' een blad met een respectabele geschiede nis op te bestaan, terwijl de be richten van gereformeerd Leiden niet langer in het gereformeerde regionale blad de 'Kerkbode' zijn te vinden. Van gereformeerde zijde wordt volgens De Groot de grootste aan passing gevraagd. "Zij hadden een weekblad en krijgen nu een maandblad. Zij hadden een regio nale kerkbode, met berichten uit een aantal classicale zusterker ken, en krijgen nu een louter plaatselijk kerkblad. Dat is niet minder dan een achteruitgang", geeft hij toe. Maar aan het bestaansrecht van een gezamenlijk kerkblad twijfelt niemand. Zoals J. Donkers voor op het het laatste exemplaar van 'Hervormd Leiden' schreef: "Wij zijn zo weinig geïnformeerd over eikaars geloofsgemeenschappen. Er heerst nog zoveel vooroordeel, gegrond op feiten die al lang ver jaard zijn". "Uit de berichtgeving zal blij ken dat er op velerlei terrein tijd en energieverspilling is in onze kerken en dat men door inder daad samen op weg te gaan effi ciënter kan werken of braaklig gende terreinen kan gaan bear beiden. Zo gaan wij met dit af scheid op weg naar toekomstige eenwording van twee kerken", al dus Donkers. Al geruime tijd is in Leiden het Samen-op-Weg-proces gaande. Donkers, inventariserend: "Aller eerst was daar de kanselruil, ge volgd door gezamenlijke kerk diensten, de waarneming van pastorale taken, gevolgd door h« W zenden van afgevaardigden naq eikaars kerkeraden, en er zijn vo| deringen gemaakt op kerkvoog delijk en diakonaal terrein". DEÏ De wortels van 'Hervormd Le den' liggen reeds in 1899, toen dDej1< voorloper van het blad verscheejOOk onder de naam 'Leidsch Prediljvooi beurtenblad'. Na 1945 ondergin£jng het de naamsverandering, al kopblad van het landelijke 'Hej vormd Nederland'. In 1971 b^e k sloot de centrale kerkeraad oi^vee( onder dezelfde naam een gehe^n eigen orgaan uit te geven. gten Het grootste deel van het 'Leicfyaaj Kerkblad' wordt gevuld door in formatie uit de verschillende her vormde en gereformeerde wiL_ - ken. Ook de berichten uit de Ma' rewijk-gemeente zijn in het bla| opgenomen, hoewel deze gerefoi meerde bondsgemeente afwijpgj^ zend staat tegenover het Samei^am, op-Weg-proces. Wel is in het koft^ je boven het Marewijk-nieuws d^jd v nadrukkelijke toevoeging 'Her^ggj.) vormde' te vinden. In het logo van het 'Leids Kerk.en blad' is de 'baard' van een sleutejgtrU( te herkennen. Lnpr Acht Mei geeft *1; O omv; extra krant uit_ ifr n< A UTRECHT - De kritischjf rooms-katholieke Acht Mei weging heeft "veel meer in ganj - gezet dan oppervlakking lijkt", z« meent de voorzitter, Wies Stael Merkx. Maar er moet nog veel ge rif beuren. "Er moet nog veel veranjöJ. deren, voordat mensen echt ii| hun waarde worden gelaten". Stael-Merkx schrijft dit in eer net verschenen 'Acht Mei Krantuan de eerste krant die niet ter gele genheid van een manifestatirf1?: wordt uitgegeven. De extra kran;? is bedoeld om de sympathisanten .n van het platform van inmiddel!n?,sc 108 katholieke organisaties oors tussentijds op de hoogte te stelP1?® huid D( len. De voorzitter: "De Bewegini heeft in de loop der jaren voor vej"^1 len ook een pastorale betekeni t0^e gekregen. Dat merken we uit djfqql vele brieven en verhalen vary y mensen die hun teleurstelling efcl1^ boosheid kwijt willen over d|Üi.Vi kerk, die hen lief is, maar die hei gekwetst en gemangeld heeft". De zevende jaarlijkse manifea??J" tatie van de Acht Mei Beweginl.® vindt zaterdag 11 mei 1991 plaatf1(iP in Utrecht. ",de AMERSFOORT (ANP) - Het be stuur van de Evangelische Hoge school in Amersfoort weigert af te treden. Een groep van tien uit de kring van directie, docenten en raad van toezicht en advies heeft dit geëist. De crisis kwam naar buiten toen bestuursvoorzitter dr.ir. C. Roos begin deze maand bekend maakte, dat het bestuur voorlopig afzag van al jaren bestaande plan nen om een christelijke universi teit te stichten. Op deze wijze hoopte men de eenheid en rust in eigen gelederen te herstellen. De onrust ontstond eerder dit jaar. Over hoe de faculteit der cul tuurwetenschappen, die de eerste poot van de universiteit zou moe ten worden, er zou moeten uitzien bleken de meningen hevig ver deeld. Rector dr. M. Oudkerk wordt als een aanhanger be schouwd van de opvattingen van de cultuurfilosoof dr. F. de Graaff uit Hattem. Volgens andere EH- medewerkers zijn diens ideeën'in strijd met de bijbel. Een bemiddelingscommissie moest de tegenstellingen probe ren te overbruggen. De commis sie ging echter niet in op de vraag, welke rol het denken van De Graaff binnen de nieuwe faculteit zou moeten spelen. "Om de voort gang van het werk" van de hoge school te bevorderen nam het be stuur toch een aantal besluiten in de lijn van het advies. De oprich ting van een christelijke universi teit werd uitgesteld en de leraren opleidingen zouden worden voortgezet. De functie van rector zou vervallen, maar Oudkerk zou aan de hogeschool verbonden blijven, nu als directeur van de le rarenopleidingen. Verder werd besloten het bestuur met vier le den uit te breiden. De tien vonden dit onvoldoen de en beschuldigden het bestuur van een wanbeleid, wanbeheer en woordbreuk. De commissie had het bestuur namelijk ook geadvi seerd af te treden; door beide par tijen was vooraf afgesproken dat het advies van de commissie als bindend zou worden gezien. Een gerechtelijke procedure wordt niet uitgesloten, wanneer het be stuur niet zou aftreden. De hogeschool biedt nu HBO- opleidingen in dejournalistiek, maatschappijleer, theologie en geschiedenis. Verder kunnen de studenten er een eenjarig vor mingsjaar ter voorbereiding van een universitaire opleiding vol gen. De studenten worden voor namelijk gerecruteerd uit de be houdende protestantse kerken en evangelische groeperingen. De EH is niet gesubsidieerd. Wies Stael-Merkx: ...ook pasto- jjer' rale betekenis... (archieffoto) kan Geld voor De Hoop. Het bin nenlands diakonaat van de Gere formeerde Kerken heeft toege zegd het Dordtse centrum voor verslaafden De Hoop te zullen plaatsen op de advies- en projec- tenlijst voor volgend jaar. Al sinds de start, precies vijftien jaar geleden, ijvert het jubilerende evangelisch centrum voor erken ning van onder meer de gerefor meerden. Begin dit jaar kreeg De Hoop nog een afwijzing vanuit het gereformeerde dienstencen trum in Leusden. Op de advies- en projectenlij st worden alleen kortdurende projecten (voor een periode van maximaal drie jaar) Op water en brood. In het Knooppunt voor Jongerenpasto raat en Diakonaat in Leiden wordt maandag weer een maal tijd 'Op water en brood' gehou den. Het thema is dit keer 'Op wa ter en brood'. De maaltijd aan de Oude Rijn 44b duurt van zes tot half acht. Informatie bij Jan Jetse Bol, tel. 071-120070. Beroepingswerk Hervormde Kerk: aangenomen het beroep van de synode als geestelijk verzorger bij de marine J. T. Schneider kand. Den Haag; bedankt voor Ter Aar P. L. Tolhoek Jaarsveld. Geref. Kerken vrijgemaakt: beroe pen te Meppel H. J. Boiten Enschede- Z.. te Vollenhove-Kadoelen P. de Jong Siegerswoude; bedankt voor Sneek- Koudum H.J.D. Smit Marknesse. Christelijke Geref. Kerken: bedankt voor Rijnsburg R. Kok Damwoude. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Rotterdam-Alexanderpolder A.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2