ïr Bertolucci op het randje van vrijblijvende kitsch 'Ik geloof dat ik vrij drammerig ben' Flatliners: onderhoudend spektakel over leven na de dood JLJALi iSl) PAGINA 25 ER 199| The Sheltering Sky: ting' haa iefinan. rustig* reet fe. 1 de be The sheltering sky'; regie: Bernar- itie. Dt do Bertolucci; met: John Malko- :ste be vich en Debra Winger; te zien in weker Lido, Leiden. Voor 'The Last Emperor' ging Ber- Ool( nardo Bertolucci naar China, zijn hei nieuwste film 'The Sheltering Sky' er nam hij in de Sahara op. Hoewel die veri zanderige beelden uiteraard wat rust,, minder uitbundig zijn, komen lief hebbers van exotische lokaties toch dee], ruimschoots aan hun trekken, ëp var Vooral door het schitterende came- Assarr rawerk van Vittorio Storaro en inte- iathet ressan*e acteurs als John Malko- e rijke v'cb ('Dangerous Liaisons') en De als d* bra Winger ('Terms of Endearment', re. 'Betrayed') werd het een mooie woestijnfilm. Maar verwachten we t waai van een nieuwe Bertolucci niet iets nstelt meer? Jam- ^et verhaal gaat over drie Ameri- kanen die de beschaving ontvluch- zjch' ten en is gebaseerd op het gelijkna- boek van Paul Bowles, die idia is daarmee in 1949 debuteerde als ro- el van manschrijver. Bowles maakte in de jaren dertig en veertig naam als itelin- componist voor ballet, opera, film ng ge en theater, en had ook al enkele to- 'oelen neelstukken en korte verhalen ge- •n van schreven. Omdat Bertolucci meende dat unjab "^be Sheltering Sky' sterk autobio- s een grafisch is, gaf hij de nu 79-jarige dat in schrijver een kleine bijrol als vertel- meer- *er> Bowles protesteerde niet. In het ver_ begin en aan het einde van de film et zien we hem zitten in een hoekje jagen van een Marokkaans cafe: een waar- Derin- dige oude man met een droef-pijn- moor- b->ke blik- ZiJn tekst bestaat uit een es de paar mooie, poëtische regels over menselijke ijdelheid en overmoed, i hun Voor de kijker al een aanwijzing dat >n tij- bet om diepere betekenissen zal gaan' n on^ De drie hoofdpersonen zelf heb- strie- ben aan bet hegin van de reis nog anujt geen flauw idee waar ze die diepere betekenissen moeten zoeken. Port lders (J°hn Malkovich), een componist jjpjg met gebrek aan inspiratie, is een ar rogante nihilist die graag de wereld- I wijze reiziger uithangt. Zijn vrouw Kit (Debra Winger) volgt hem met p^x-1 een geforceerde glimlach. Haar eni- b**-4 ge hoop is dat al dat vermoeiende reizen op een wonderbaarlijke^ma- I"1?® nier haar opgedroogde huwelijk zal redden. De derde reisgenoot is Tan- gia"; ner (Campbell Scott), een zorgeloze dandy die eigenlijk alleen voor de grap is meegegaan. Port kijkt met .1 onverholen minachting op hem j neer, maar uiteindelijk zal de naïeve en oppervlakkige Tanner de enige nijn'j zijn die betrekkelijk ongehavend I uit het avontuur tevoorschijn komt. Dat de film de kijker uiteindelijk I met een tamelijk onbestemd gevoel achterlaat heeft ongetwijfeld te ma ken met het feit dat er geen verlos sing is. Het is geen drama in de ge bruikelijke vorm; de crisis leidt niet tot een constructieve oplossing. Wat dat betreft lopen de verwarring van Kit en die van de toeschouwer aardig gelijk op. In het begin worden er allerlei verwachtingen gewekt, lijnen uitge zet en spanningen opgeroepen. Port is op de loop voor zichzelf en laat zich de eerste de beste nacht al ver leiden en beroven door een Arabi sche hoer. Kit probeert zichzelf tij dens een afschuwelijke treinreis met champagne te verdoven en wordt wakker in het bed van Tan ner. De drie worden voor de voeten gelopen door een kankerende reis gidsenschrijfster en haar vreselijke zoon. Steeds armoediger hotels, steeds oncomfortabeler voertuigen en de meest afschuwelijke vliegen plagen begeleiden het proces van aftakeling. Uiteindelijk zijn Port en Kit al leen over, maar in plaats van elkaar vinden ze de dood. Port sterft onder vreselijk krampen aan de tyfus. Kit geeft zich over aan een zinloze roes. Ze laat zich meenemen door een ka ravaan nomaden en wordt de min nares van een geheimzinnige 'woes tijnprins'. Het is het minst overtui gende deel van de film. Opvallend is dat juist op dat mo ment van de grootste vertwijfeling het woestijnlandschap getoond wordt in oogverblindend mooie beelden. Daar valt uiteraard wel een verklaring voor te bedenken maar het blijft toch iets dat achteraf goed gepraat moet worden. Tijdens het kijken bekruipt je vaak het gevoel dat Bertolucci zich hier op het rand je van vrijblijvende kitsch beweegt. Er zijn meer dingen in de film die weliswaar mooi kloppen, maar die toch te veel een bedachte construc tie zijn. Zo wordt er door het schitte rende camerawerk en het vernuftig gebruik van spiegels in het begin een subtiel gevoel van desoriëntatie opgeroepen. Maar als Kit later in een primitief onderkomen in het binnenland opmerkt dat er nergens spiegels zijn is dat net iets teveel van het goede. Uiteraard is Bertolucci niet ie mand die zich tevreden stelt met ccn routineus verteld verhaaltje, ook hier is dat niet het geval. Maar het blijft een probleem om met in nerlijk lege personages toch een in teressante film te maken. Aan de ac teurs heeft het niet gelegen, vooral Debra Winger heeft een paar prach tige momenten. Maar voor de span ning tussen de valse illusies van de exotische beelden en de ontnuchte rende inhoud heeft Bertolucci geen echte oplossing gevonden. LEO BANKERSEN PARIJS - De Franse filmma ker Marcel Car- né neemt het ap plaus in ont vangst, nadat zijn film 'Les en- fants du Para dis' werd geko zen tot beste Franse film ooit gemaakt sinds het begin van de sprekende film. Dat gebeurde gedurende de Mooiste Film Nacht' in het Pa- rijse Zenith. Ac trice Cathérine Deneuve (ach tergrond) pre senteerde het festival. (foto EPA) Stijl van filmproducent Matthijs van Heijningen John Malkovich en Debra Winger: in plaats van elkaar, vinden ze de dOOd. (foto GPU) AMSTERDAM (GPD) - De sigaren die Matthijs van Heijningen rookt, worden steeds groter naarmate de dag vordert. Een Pana Telia smaakt hem 's morgens uit stekend, maar in de loop van de middag vervangt hij deze graag voor de wat grotere Corona of een Romeo e Ju- lietta: "Als het maar een Ha vana is". De sigaar past bij de stijl van Matthijs van Heijningen. Evenals zijn kasteeltje in Maarssen, zijn op maat gemaakte kostuum en zijn Daimler. Van Heijningen is Neerlands groot ste filmproducent. Hij maakte films als Een Vlucht Regenwulpen, De Lift, Van de koele meren des doods, Ciske de Rat, Een vrouw als Eva. En Kracht, de openingsfilm van de Ne derlandse Filmdagen. Zijn laatste produktie, de verfilming van Cou perus' Eline Vere, ligt op dit mo ment op de montagetafel en wordt eind januari uitgebracht. "Ik weet niet of de films die ik produceer een bepaalde 'stijl' heb ben. Wat ik wel altijd probeer, is mijn films er 'stylish' te laten uit zien. Ze boven de werkelijkheid uit te tillen. Door lokaties te kiezen die net even anders zijn, wat ook geldt voor de kleding en het decor. Een film die ik produceer moet niet te realistisch zijn. Een politiefilm bij voorbeeld zal ik nooit maken". "Kracht is gemaakt met een bud get dat tien keer zo laag ligt als dat van Eline Vere, maar is als produkt toch veel risicovoller: de regisseur Frouke Fokkema is een debutante en ook onder de acteurs tref je geen grote namen aan. De onderwerp keuze de controverse tussen stad en platteland is vrij ongebruike lijk. Een dergelijke arty film maak je voor een klein publiek en is daar om moeilijk te vergelijken met een miljoenenproduktie als Eline Vere, waarvan ik toch wel verwacht dat die een groot publiek zal aanspre ken. De tijd is rijp voor een dergelij ke film". "Als filmer moet je 'de trend' al tijd voor zijn. Op het moment dat een trend zich in de maatschappij heeft genesteld ben je te laat. Een vrouw als Eva is een tijdgebonden film. Die hoort thuis in de jaren 80, het ik-tijdperk; die film zou in deze tijd nergens op slaan. Van de koele meren des doods is gemaakt op het moment dat het 'terug naar de na tuur, terug naar de aarde'-gevoel in zwang was. De huidige trend wordt, denk ik, bepaald door de hang naar het barokke, naar versierselen en opsmuk: het fin-du-siècle gevoel overheerst de tijdgeest. Men is niet meer geïnteresseerd in het dage lijks leven". "Wat films betreft denk ik dat dat tot uiting komt in de behoefte aan films met een historisch karakter enerzijds en aan science fiction- films anderzijds. Dat laatste kun nen we hier niet maken, daar heb ben we het geld niet voor; maar ik verwacht dat Eline Vere, die begin volgend jaar uitkomt en tenslotte een kostuumfilm is, het om die re den heel aardig gaat doen". „Het prettige aan film is de een maligheid van het produkt. Ik heb vroeger toneel gespeeld, en ook aan ballet gedaan. Toen was ik inder daad wat slanker dan nu, ja. Het él ke avond weer afdraaien van die ene voorstelling vond ik grenzeloos ver velend. Een film is alleen tijdens het produktieproces manipuleerbaar. Dan bemoei ik me ook met alles, ik ben vrij drammerig. Dat is wel eens lastig voor een regisseur. Ik denk wel dat er mensen zijn die niet meer met me willen werken. Dick Maas bijvoorbeeld, maar dat kun je ook omdraaien: de films die hij na De Lift gemaakt heeft, had ik nooit wil len produceren". "Als je een willekeurige Hitchcock naast Amsterdamned zet, heb je exact het verschil tussen 'stylish' en 'platvloers'. En het verschil tussen een regisseur en een producent is, dat de regisseur voor zijn werk wordt betaald en ik degene ben die het moet betalen. Dan mag ik me Matthijs van Heijningen: "Ik bemoei me met alles". wel ergens mee bemoeien, toch? Niemand zit op mijn films te wach ten, ik moet ze zelf verkopen. Distri buteurs overtuigen, financiers zoe ken, het risico spreiden: om dat goed te doen moet je wel dramme rig zijn". "De helft van het produktiewerk komt neer op telefoneren, en tegen woordig ook een beetje faxen. Mijn werk doe ik gedeeltelijk vanuit mijn bed. Dat is in de loop der jaren zo ge groeid. Ik ben een avondmens, slaap meestal niet voor drie uur. Op het moment dat ik wakker word, rond half elf, zijn de meeste mensen al aan het werk. Als ik dan eerst zou moeten opstaan, me scheren en al les, loopt 't al gauw tegen de middag en dan is iedereen aan het lunchen. Dus zodra ik wakker ben grijp ik de telefoon en begin ik te bellen. Rond half een sta ik op. De middag breng ik meestal door in Amsterdam, of ergens op de set. 's Avonds uren lang tafelen zit er meestal niet in. Met 'n uur wil ik weer buiten staan om de vroege voorstelling te halen. Café Cox of Keyzer, dat vind ik leu ke restaurants. Zelf koken doe ik nooit. We hebben een au-pair die dat twee keer per week voor ons doet". „Per week ga ik drie, vier keer naar de bioscoop. Om te kijken wat voor mensen op bepaalde films af komen. Voeling houden met het pu bliek, dat is ontzettend belangrijk. Een film moet je in de bioscoop zien, niet op video. Naar een opera of voetbalwedstrijd ga je ook niet in je eentje zitten kijken. Zo'n film als Another 48 hours is best aardig, mits je hem in een uitverkocht thea ter op zaterdagavond bekijkt. An ders is er weinig aan. Het publiek maakt de film. Ik kan me niks mooi ers voorstellen dan een bioscoop vol mensen die precies lachen of snotteren op de momenten die je daarvoor hebt bedoeld". 'Flatliners'; regie: Joel Schuma cher; met: Kiefer Sutherland, Kevin Bacon, Julia Roberts; te zien: Luxor, Leiden. Het is bekend dat mensen die op het randje van de dood hebben, ge zweefd soms terugkomen met ver halen over wonderlijke visioenen, alsof ze een blik in het hiernamaals mochten werpen. Het is een gege ven dat tot de verbeelding spreekt, maar dat gek genoeg nog nauwe lijks in een film werd aangeroerd. De beginnende scenarioschrijver Peter Filardi ('Flatliners' is zijn eer ste filmscript) heeft met dit onder werp iets nieuws te pakken. Het le verde zeer onderhoudend spektakel op, met in de hoofdrollen de jonge helden van Hollywood, onder wie Kiefer Sutherland, Kevin Bacon en Julia (Pretty Woman) Roberts. Vijf medische studenten houden zich in een verlaten vleugel van een ziekenhuis bezig met een drama tisch experiment. Nelson, de ambi tieuze leider van de groep, laat zich zelf kunstmatig een hartstilstand bezorgen. Zodra de monitoren die zijn levensfuncties bewaken een rechte lijn vertonen is hij klinisch dood. Dan moeten zijn kameraden hem met injecties en elektroshocks weer terug zien te halen. Een hache lijk karwei dat af en toe knap span nend is. De felbegeerde visioenen die de kijker mag meebeleven vertonen duidelijke horror-trekjes, maar ge lukkig wordt dit element niet node loos lang uitgemolken. Het gaat eer der om de spanningen die optreden tussen de studenten onderling. Hun motivaties en ambities lopen zeer uiteen. Er ontstaat zelfs een felle en gevaarlijke competitie: wie durft het langst 'onder zeil' te gaan? Filardi heeft zich niet de vingers willen branden aan romantische speculaties over leven na de dood. De filosofische en religieus getinte vragen waar de jonge onderzoekers het antwoord op willen vinden blij ven onbeantwoord. De experimen ten blijken juist terug te slaan op hun eigen leven. Ook na hun vrijwil lige schijndood blijven ze last hou den van griezelig realistische hallu cinaties waarin ze geconfronteerd worden met onaangename gebeur tenissen uit het verleden. Het geeft een aardige wending aan het ver haal. Alleen een beetje knullig dat die hele kwestie van schuld en boe te is opgehangen aan het pesten van vroegere schoolkameraadjes. Op zichzelf zijn er wel meer vraag tekens bij het verhaal te zetten, maar tijdens het kijken krijgt de toeschouwer daar weinig gelegen heid voor. Regisseur Joel Schuma cher ('A Touch of Infidelity'), came raman Jan de Bont en niet te verge ten ontwerper Eugenio Zanetti we ten met hun indrukwekkende beel den de kijker van begin tot eind mee te slepen. De vertrekken in zie kenhuis en universiteit ademen een bijna middeleeuwse sfeer, en een medisch practicum heeft verdacht veel weg van een anatomische les uit de zeventiende eeuw. Er wordt gewerkt met een ge heimzinnige, rossige 'belichting, dreigende camerabewegingen, op gewonden fluisterstemmen en on verwachte clip-montages. Ouder- BIOSCOPEN LEIDEN 'Ghost' - Lido. 'The sheltering sky' - Lido. 'Problem Child' - Lido. 'Asterix en de knallende ketel' - Lido. 'Dick Tracy' - Lido. 'Camille CÏaudel' - Trianon. 'Henry and June'- Lido. 'Pretty woman' - Lido. 'Flat Liners' - Luxor. 'Sweethearts' - Rex. ALPHEN (Euro, Van Boetzelaerstr. 6) 'The hunt for Red October'. 'Ghost'. 'Die Hard II'. 'De reddertjes'. VOORSCHOTEN (Greenway, Schoolstraat, tel. 01717- 6054) 'Die hard II'. 'Look who's talking'. 'Kracht', 'Robocop II'. 'De reddertjes'. WASSENAAR (Astra-theater, tel. 01751-13269) 'Die Hard II' 'Ook honden gaan naar de hemel' FILMHUIZEN 'When Harry met Sally' - Het Kijkhuis, Leiden 'Cry baby' - Het Kijkhuis 'Dangerous liaisons' - Het Kijkhuis 'Stalker' - Het Kijkhuis 'Playtime' - Het Kijkhuis 'Morgan, a suitable case for treatment' - LAK, Leiden 'Sweetie' - Lak, Leiden 'Dreams' - LVC, Leiden. 'Mapantsula' - Park Filmhuis, Alphen DEN HAAG 'Ghost' - Asta (070-3463500), al. 'Goodfellas' - Asta. 16 jr. 'Ford Fairlane' - Asta, 12 jr. 'The last island' - Babylon (070- 3471656), 12 jr. The sheltering sky' - Babylon, al. 'Ghost' - Babylon, a.l. 'Fantasia' - Babylon, al. 'Cadillac Man' - Cineac (070-3630637), al. 'Die Hard 2' - Cineac, 12 jr. 'Pretty woman' - Cineac, al. 'Henrv and June' - Metropole (070- 3456756), 16 jr. 'Flat Liners' - Metropole, 12 jr. 'I love you to death' - Metropole, al. 'Presumed innocent' - Metropole, a.l. 'Dick Tracy - Metropole, 12 jr. 'Davs of thunder' - Odeon (070- 3462400). al. 'Darkman' - Odeon, 16 jr. 'Problem Child' - Odeon, al. 'Another 48 hours' - Odeon, 12 jr. 'La Petite Voleuse' - Studio (070- 3656402), a.l. 'De ondraaglijkse lichtheid van het be staan' - Studio. 16 jr. 'Wild at heart' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM When Harry met Sally' - Alfa (020- 278806), al. 'Pretty Woman' - Alfa, al. 'Wild at heart' - Alfa, 16 jr. 'Enemies, a love story' - Alfa. 16 jr. Pretty woman' - Alhambra (020- 233192), al. 'Fantasia' - Alhambra. al. 'Good Fellas' - Alhambra, 16 jr. 'Presumed innocent' - Bellevue Cine rama. al. 'Dick Tracy' - Cinerama, al. 'Days of thunder' - Calypso, al. 'The sheltering sky' - Calypso (020- 234876), al. 'La petite voleuse" - Cinecenter (020- 236615), al. 'Un monde sans pitié' - Cinecenter, 16 jr. 'Mes nuits sont plus belle que vos jours' - Cinecenter, 16 jr. 'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter, al. 'Ghost' - Cinema (020-151243), a.l. 'Cadillac man' - Cinema, al. Flat Liners' - City (020-234579), 12 jr. 'Problem Child' - City, alo. 'Another 48 hours' - City, 12 jr. 'Darkman' - City, 16 jr. 'Cadillac Man' - City. al. 'Die Hard 2' - City. 12 jr. 'Ford Fairlane' - City, 12 jr. 'La grande bouffe' - Kritenon (020- 231708), 16 jr. Selectie films Ingmar Bergman - Kri- terion, 16 jr. 'Het gezicht' - Kriterion, 16 jr. Blue Velvet' - The Movit 245790), al. 'Mo' Better Blues' - The Movies. "Kracht' - The Movies. 'Strapless' - The Movies. 'Ghost' - Tuschinski Cineac (020- 243639)ki, al. 'The last island' - Tuschinski (020- 262633), 12 jr. 'Henry and June' - Tuschinski, 16 jr. 'The hunt for Red October' - Tuschins ki, al. 'I love you to death' - Tuschinski. a.l.. 'Flat Liners' - Tuschinski. 12 jr. 'Pretty woman' - Tuschinski, al. Ava Gabriel' - De Uitkijk (020- 237460), 16 jr. 'The Unbearable lightness of being' - De Uitkijk, 12 jr. (020- TELEVISIE' Kiefer Sutherland (liggend), Kevin Bacon en Julia Roberts volop twintigste-eeuwse straatbeelden en dat niet uit de beroemde thriller en citaten, met zoveel bravoure ge- wets expressionisme wordt zonder metrotunnels. En dat rode jasje van 'Don't Look Now'? 'Flatliners' is bracht dat het nog werkt ook! problemen gecombineerd met Nelsons griezelige belager, komt een ambitieuze collage van stijlen l.B. Zaterdag 1 december Doll face (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse musical uit 1945. Met Vi vian Blaine, Dennis O'Keefe en Perry Como die zijn hit 'Hubba Hubba Hub- ba' zingt. Soul man (BBC 1, 21.15 uur) Film van Steve Miner uit 1986. Ongeloof waardig en oppervlakkig verhaal over een jongeman die zo graag aan Har vard wil studeren dat hij zich ver kleedt als neger om als lid van een minderheidsgroep een beurs te kun nen krijgen. Private investigations (Ned. 3, 23.00 uur). Een wat uitgebluste thriller uit 1986 van Nigel Dick. Clayton Roh- ner speelt het onschuldige slachtoffer waarop de politie een dodelijke jacht opent. Hammet (RTL 4, 23.10 uur) Uitste kende Amerikaanse detective en eer ste film van Wim Wenders. Het script is gebaseerd op een verhaal van Joe Gores over een beroemd schrijver die betrokken raakt bij een raadselachtige Razorback (BBC 1, 01.25 uur) Australische horrorfilm van Russel Mulcahy over reusachtig varken dat het Australische platteland terrori- Zondag 2 december Club Paradise (BBC 1, 23.15 uur) Ko medie van Harold Ramis uit 1986.Top- talenten komen niet tot hun recht in komedie die speelt in een Caraibisch vakantieoord. Met: Met o.a.: Peter O'Toole, Jimmy Cliff en Twiggy. Maandag 3 december Miranda (BBC 2, 18.00 uur) Komedie uit 1948 over zeemeermin die het mon daine leven aan wal verkiest boven het ruime sop. Enter the ninja (RTL 4, 21.05 uur) Derderangs actiefilm over drugs smokkel over de Amerikaans-Mexi caanse grens. Les noccs de papier (BRT 2. 21.35 uur) Canadese film (1989) van regis seur Michel Brault met in de hoofdrol Genevieve Bujold. Dinsdag 4 december Seven cities of gold (BBC 2, 19.00 uur) Avonturenfilm van Robbert D. Webb met Richard Egan, Rita Moreno en Anthony Quinn. Flesh and blood (BRT 2, 21.45 uur) Spektakelfilm uit 1985, briljant gere gisseerd door Paul Verhoeven over het ruwe middeleeuwse leven. De muziek klinkt iets te modern. Met: Rutger Hauer, Tom Burlinson, Kitty Courbois Rocky (Ned. 2, 22.00 uur) Sylvester Stallone grijpt als tweederangs boxer op het juiste moment naar de roem. Film kreeg in verschijningsjaar 1976 Oscars voor de beste film, de beste re gie (John G. Avildsen) en beste monta- Woensdag 4 december Silver streak (Ned. 1. 20.30 uur) Mengsel van humor, actie en misdaad van Arthur Hiller Gene Wilder, Jil Clayburgh, Richard Pryor, Ned Beatty e.a.. Wilder raakt betrokken bij een moordzaak tijdens een treinreis van Oost naar West Amerika. Donderdag 6 december Road to Utopia (BBC 2.19.00 uur) Ko medie van Hal Walker waarin Bob Ho pe en Bing Crosby aangevuld worden door sprekende dieren. Eternally yours (Super Channel, 20.00 uur) Amerikaanse film met Da vid Niven en Loretta Young als goo chelaarsechtpaar. Yo so cl que tu buscas (BRT 2,20.45 uur) Spaanse film uit 1988 van Jaime Chavarri. Verfilming van verhaal van Gabriel Garcia Marquez. The proud and the damned (Super Channel. 22.15 uur) Zwak scenario van een doorsnee verhaal over vetera nen en huurlingen in een burgeroor log, ergens in Zuid-Amerika. Sylvester Stallone weer te zien als de bokser Rocky, (archieffoto) Vrijdag 7 december Jubai (BBC 2, 19.00 uür). Amerikaan se western uit 1956 van Delmer Daves, met Glenn Ford en Felicia Farr. De vrouw van een rancher kan het goed vinden met een aanwaaiende cowboy. De voorman op de ranch roddelt zo lie derlijk tegen de baas, dat een vuurge vecht onvermijdelijk is. Splash, too (Ned. 1, 20.22 uur). Amerikaanse film uit 1989 van Greg Antonacci, met Todd Waring en Amy Yasbeck. Vervolg op Splash. Na vier heerlijke jaren op paradijselijk eiland, keren Allen en zeemeermin Madison terug naar de bewoonde wereld. Net op tijd. want Aliens broer heeft het fa miliebedrijfje op de rand van bankroet gebracht. Raising Arizona (RTL 4,20.25 uur). Amerikaanse komedie uit 1987 van Joel Cohen, met Nicolas Cage en Holly Hunter. Chronische winkeldief en ge wezen politieagente besluiten een kind te kidnappen omdat ze samen geen kind kunnen krijgen. The thing (BRT 1, 23.00 uur). Ame rikaanse horrorfilm uit 1982 van John Carpenter, met Kurt Russell en A. Wil- ford Brimley. Amerikaanse weten schappers worden op Antarctica ge confronteerd met een vreemd wezen: het ding dreigt iedere levensvorm fi naal te vernietigen. Christina (RTL 4. 23.00 uur). Ame rikaanse film uit 1974 van Paul Kras- ny. met Marlyn Mason, Barbara Parkins, Peter Haskell en James McE- achin. Beeldschone vrouw biedt werk loze man 25000 dollar om met haar - al leen voor de vorm - te trouwen, maar op het moment dat hy verliefd op haar wordt verdwijnt ze. Dead or alive (Ned. 3. 23.20 uur). Amerikaanse film uit 1988 van John Guillermin, met Kris Kristofferson en Mark Moses. Noble Adams was ooit een gevreesde manhunter. maar het doden begon hem tegen te staan. Hij kocht een ranch en ging boeren. Zoon Tom zou later de ranch overnemen, maar mocht eerst nog een paar jaartjes in Philadelphia studeren. Wanneer hij terugkomt uit het Oosten en zegt daar te willen blyven, wordt pa witheet. Er is echter geen tijd voor een familie twist, want Nobles beste vriend wordt vermoord en zijn dochter gegijzeld. Blame it on Rio (BBC 1. 00.25 uur). Amerikaanse komedie uit 1984 van Stanley Donen, met Michael Cainen en Joseph Bologna. Man moet een vriend helpen de verleider van diens sexy dochter te vinden. Moeilijk, want hij is het zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25