'Wegens restauratie geopend' Spontane verbeelding fantasiewereld Ziektedossier Theo van Gogh gevonden Leids college benoemt Wallis de Vries tot directeur schouwburg BOSCHMA IN BLOEMEN Van Zweeden violist pur sang, maar ingepakt door commercie WOENSDAG 21 NOVEMBER 1990 Mr. P. Wallis de Vries: "Hij weet waarover hij praat". LEIDEN Op basis van een una niem advies van de selectiecommis sie heeft het College van B&W van Leiden Mr. Pim Wallis de Vries (42) benoemd tot directeur van de Leid- se Schouwburg. Wallis de Vries stu deerde Nederlands recht in Leiden. Zijn afstudeerdscriptie ging over de rechtspositie van de acteur in Ne derland. Wallis de Vries is van 1975 tot 1980 programmaleider/bedrijfslei der geweest van de Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg te Utrecht en vanaf 1984 is hij mededirecteur ge weest van Stalles Theaterproduk- ties, waarbij onder anderen arties ten als Peter Faber, Jenny Arean en Mathilde Santing zijn aangesloten. In de periode 1983-1985 was hij lid van de deelcommissie van de Leid- se Schouwburg. Elvire Wagener, tijdelijk bedrijfs leider van de Leidse Schouwburg en lid van de selectiecommissie is "heel blij" met Wallis de Vries. "Hij is de beste man die we konden krij gen na Frans Boelen. Hij is produ cent geweest en in die hoedanig heid heb ik hem leren kennen als een heel plezierig man. We hebben in de selectiecommissie echt ge zocht naar iemand die zowel de ar- tistiek-inhoudelyke kant als de za kelijke kant goed in zijn vingers had. Dat heeft Pim. Hij heeft de juis te instelling naar het vak toe en weet waar hij over praat. Hij zei tij dens die sollicitatieprocedure ook niet meteen: zo en zo moet het met de schouwburg. Hij wilde eerst eens even kijken wat er in Leiden speel de. Misschien, zo zei hij, zyn er in het verleden bepaalde keuzen ge maakt die ik ook zal gaan maken, misschien ook niet en moeten er za ken worden verlegd. Hy heeft het pragmatisch benaderd". De keuze voor de directeur van de Leidsche Schouwburg is op een man gevallen. Betekent dit nu een omslag in het emancipatie-beleid van de gemeente? Wagener: "Nou, dat geloof ik niet. We hebben ge woon de beleidslijnen aangehou den. Maar we hebben moeten con cluderen dat de vrouwelijke sollici tanten het niet hebben gehaald. Ar tistiek—inhoudelijk gezien waren er tamelyk zware kandidaten, maar die hadden dan weer niet de nodige contacten in de theaterwereld en dat zakelijke wat Pim Wallis de Vries naast zijn artistieke capacitei ten ook nog eens heeft". Yvonne van Baarle, directeur kunst cultuur van de gemeente Leiden, is heel tevreden met de be noeming. "Uiteindelijk hebben 70 kandidaten de revue gepasseerd. De selectiecommissie is er steeds unaniem in geweest, dat daarbij geen vrouw zat die goed genoeg was om benoemd te worden. Ik denk dat Pim Wallis de Vries echt de beste voor Leiden is. Dat Leiden deze kandidaat heeft kunnen krijgen is zeer verheugend". De nieuwe schouwburgdirecteur moet zijn eigen functie nog 'afbou wen'. In december treedt hij in Lei den voor een dag per week in func tie. Vanaf januari wordt dat 2,5 dag. Pas in juni zal hij full time voor Lei den beschikbaar zijn, aldus Van Baarle. Lezers Schrijven literair Donderdagavond ben ik tot mijn grote genoegen naar het zaaltje in De Burcht getogen. De heren K. van het Reeve en Maarten 't Hart zou den in discussie gaan over de evolu tietheorie. Na eerst wat gekissebis en wat reclame over de geschreven boeken was er pauze, waarop de he ren verdwenen. Wij ook dus! Hevige teleurstelling mijnerzijds. Waar zijn we eigenlijk mee bezig? Ik betaalde tien gulden entree, wat voor een minima een rib uit het lijf is. Zonde van het geld, zonde van de tijd. Wat ik zag was een oude zielige man die 'onder vuur' werd genomen door Maarten 't Hart. Ge lukkig was hy zo lief Karei met zachte handschoenen aan te pak ken. Dat pleit voor hem. Ik had een vurige discussie verwacht, waar de vonken vanaf hadden gevlogen. Ik neem aan dat de evolutietheorie dit ten volle waard is. Sorry! Een te leurgestelde toeschouwster. M. Sanders, Schelpenkade 16, Leiden. AMSTERDAM Poppenspeler Feike Boschma werd gisteravond bedol ven onder de bloemen. Boschma vierde zijn 40-jarig jubileum met een spe ciaal, uit twee onderdelen bestaand, programma. Na afloop van de voor stelling in het Nieuwe de la Mar-theater in Amsterdam werd hij gehuldigd met de erepenning van de Vereniging van Schouwburg- en Concertdirec ties. (foto ANP) Boek Erasmus brengt 1,6 miljoen op LONDEN (AP) - Een bijzonder exemplaar van het zestiende eeuwse boek Adagia, een verzameling spreekwoorden, van de Nederlandse hu manist Desiderius Erasmus, heeft op een veiling in Londen 495.000 pond (ongeveer 1,6 miljoen gulden) opgebracht. Het geveilde exemplaar stamt uit de persoonlijke nalatenschap van Erasmus en bevat een groot aantal aantekeningen van zijn hand in de kantlijnen. Het was in bezit van een anonieme Europese verzamelaar en werd gekocht door de Amsterdamse handelaar Nico Israel, in op dracht van een andere, eveneens niet bij naam bekende, Europese ver zamelaar. Adagia verscheen voor het eerst in 1500. Het geveilde boek behoort tot de tweede editie uit 1523, is in het Latijn geschreven en bevat een verzameling spreekwoorden, zoals „Een zwaluw maakt nog geen zo mer" en „Men moet een gegeven paard niet in de bek kijken". Erasmus probeerde de opgenomen Nederlandse spreekwoorden te herleiden tot de Griekse en Latijnse literatuur. Maar het bleef steken in die kennis van zaken, en wou niet erg tot leven komen, hoe accuraat en verzorgd het geheel ook was. Hilariteit wekte Die Pauernkirchfahrt, toen de strij kers al spelend in processie in de coulissen verdwenen en na een ommegang rustig doorspelend aan de andere kant het podium weer op kwamen. Von Biber schilderde zeer plastisch de boerenkerkgang, com pleet met het café-bezoek én mora listische geruststelling aan het eind. In het vioolconcert in a van Bach toonde Jaap van Zweden zich vio list pur sang, met een solopartij die nu eens virtuoos, dan weer uiterma te week van toon en vrij gespeeld werd, en daarmee sterk contrasteer de met de weer zeer strak gespeelde orkestpartij. Het Andante kreeg daar, iets wringends, en in het dansante slotdeel werden in de haast toch wel veel van de versierin gen onder de voet gelopen. Hoewel er mooie momenten te beleven wa ren, geef ik de voorkeur aan een Astrid Beumer laat in Bange Duivel eigen stijl zien Expositie met werk van Astrid Beumer. t/m 16 december. De Bange Duivel - Grafische Werkplaats Leiden. Rijndijkstraat 4. Leiden. Openingstijden: vr.. za. en zo. van 13.0O- 17.00 uur. LEIDEN - In het werk van de Leidse kunstenares Astrid Beu mer trekt een bonte stoet fabel achtige wezens voorbij. Menselij ke figuren met extreem lange en buigzame ledematen of half dier lijke en half menselijke schep selen, zoals in de klassieke my thologie, bevolken de voorstellin gen. Deze fantasiewezens, bij voorbeeld kruisingen van een mens en een reptiel, een soort wolf of een dinosaurus bezitten zowel menselijke als dierlijke ei genschappen. Zo ontstaan wonderlijke rela ties tussen de afgebeelde figuren, bijvoorbeeld in een tekening, die toont hoe twee minnaars, een halfwezen en een mens dingen naar de gunst van het vrouwtjes- 'dier'. Het slachtoffer van dit ver overingsritueel is duidelijk de vrouwelijke helft van het men senpaar die in deze scène letter lijk en figuurlijk op de achter grond is geraakt. Het enige schil derij op de tentoonstelling levert commentaar op het menselijk ge drag door de uitbeelding van dier lijk instinct. In eenvoudige, ro buuste vormen heeft Astrid Beu mer hier twee fantasiefiguren af gebeeld, een man en een vrouw met dierenkoppen. De agressieve houding en de vervaarlijke zaag tanden van de vrouwenfiguur be vatten verwijzingen naar gevoe lens en reacties binnen relaties tussen mensen. Astrid Beumer studeerde vorig jaar af in de vrije grafiek aan de Academie voor Beelden Kunsten te Rotterdam. Op haar soloten toonstelling bij De Bange Duivel toont zij verhoudingsgewijs vrij veel tekeningen, naast etsen en enkele zeefdrukken. Vooral in het getekende werk heeft zij op een kinderlijke manier gestalte gege ven aan een wereld vol fantasie. De voorstellingen bevatten mo tieven, zoals steden met huizen, hoge gebouwen en lange rijen au to's, die op een onbevangen ma nier aspecten van de omgeving aan de orde stellen. Bewust gebruikt Beumer ele menten uit kindertekeningen, zoals poppetjes met harkvorm ige armen en benen of vereenvoudig de dieren, vaak hazen of krokodil len. Nietalleen in de collage-achti- ge tekeningen, maar ook in een aantal etsen ligt de nadruk op het lineaire karakter van de gebruik te motieven. Daarnaast zorgen partijen met aquatint voor donke re tonen en het etswerk. De teke ningen in onder meer potlood, soms ook ballpoint uitgevoerd op zeer uiteenlopende soorten pa pier, verraden dezelfde onderzoe- kingsdrang die kinderen vaak ei gen is. Een heel verfijnd resultaat be reikte Beumer in een tekening op krantenpapier van een fantasie dier in éen soort tempelfront. In dergelijke werken toont zij naar mijn mening een overtuigende, eigen styl. Het grote aandeel van het tekenwerk op deze expositie vestigt vooral de aandacht op de directheid en de onbevangenheid van de getekende lijn, waarin een complexe wereld en de onderlin ge verhoudingen zijn vertaald. NANCY STOOP UTRECHT (GPD) - Het verloren gewaande ziektedossier van Theo van Gogh - de broer van de schilder Vincent - is teruggevonden. J. Pie penbroek, een medewerker van de Gemeentelijke Archiefdienst van Utrecht, heeft het aangetroffen in het archief van de Willem Arntz- stichting. De geschreven ziektege schiedenis van Theo, die de laatste maanden voor zijn dood op 18 no vember 1890 in het Utrechtse Ge neeskundig Gesticht voor Krank zinnigen (de latere Willem Arntz- stichting) was opgenomen, ver meldt 'erfelijkheid, chronische ziekte, overmatige inspanningen en verdriet' als oorzaken van zijn ziek te. Het archief van de stichting - in 1461 opgericht als 'dolhuis' - berust voor het grootste gedeelte bij het Rijksmuseum Twenthe laat bezoekers achter de schermen kijken Gemeente-archief van Utrecht. Het archief over de periode vanaf ca 1860 echter was tot voor kort in be heer bij het bestuur van de W.A. Stichting en lag - in desolate toe stand - in het bestuursgebouw. Be stuur en archiefdienst sloten een overeenkomst om een bijzondere serie patiëntendossiers onder ver antwoordelijkheid van de archief dienst te inventariseren. In deze zes meter lange rij stukken is het dos sier van Theo van Gogh nu terugge vonden: het bestaat voornamelijk uit de door een arts beschreven, ziektegeschiedenis, aanvankelijk per dag en later per week. De arts signaleert hoe slecht Theo slaapt, hoe 'opgewekt en luidruch tig' hij is, hoe vaak hij zijn kleding vernielt en hoe lastig het is 'om hem in de hansop te krijgen'. Het ziekte verslag geeft inzicht in de kalme ringsmiddelen, die worden toege diend, in het aantal keren, dat hij in de 'afzonderingskamer' wordt ge sloten of in de 'bekleede krib'. Op 26 januari 1891 eindigt het ver slag: 'Na bij afwisseling óf zeer luid ruchtig en opgewekt óf zeer suf en slaperig geweest te zijn kreeg pa tient den 23ste een toeval, gelijk zijn ziekte vaak medebrengt; hij kwam wel iets of wat beter bij, was zeer lastig in de behandeling - aan de 24ste in de namiddag herhaalde zich een toeval, collabeerde patient merkbaar. Geheel buiten kennis ge bleven, met belangrijke onregelma tigheden in de ademhaling en een nauwelijks te voelen pols/ademha lingsproblemen/ bezweek hij gister avond te half twaalf, nadat zijne vrouw en andere betrekkingen nog in tijd hadden kunnen gewaar schuwd worden en hem bezoeken'. Verdriet In een smalle kolom aan het begin van het ziekteverslag staan als oor zaken van zijn geestesziekte ver meldt: erfelijkheid, chronische ziekte, overmatige inspanningen en verdriet. In al zijn nuchterheid geeft het laatste woord aan, hoezeer de zelfmoord van Vincent Theo hem moet hebben aangegrepen; ze is mede aanleiding tot zijn dood ge worden. De stukken, die thans in het ar chief van de W A-Stichting zijn te rug gevondeh, zijn een bijzondere aanvulling op de documentatie over Vincent en Theo van Gogh. Niet al leen vanwege de precieze beschrij ving van het ziekteverloop, maar ook omdat er twee overlijdensdata in worden genoemd: in het verslag staat de 25ste januari 1891. In een formeel stuk van het Geneeskundig Gesticht voor Krankzinnigen te Utrecht staat echter vermeld: 'Afge voerd den 24 Januari 1891 als Over leden'. 'Beste man na Boelen' ENSCHEDE (ANP) - Res tauratie van kunst onttrekt zich meestal aan de waarne ming van de museumbezoe ker. De restauratoren ver richten immers hun werk in niet voor het publiek toegan kelijke ateliers. "Dat is jam mer, want het is boeiend te ervaren hoeveel kennis en techniek er aan te pas ko men om bijvoorbeeld een door vocht aangetast schil derij op te knappen", vindt mevrouw drs. D. Cannegie- ter, directeur van het Rijks museum Twente in Ensche de. Om een blik achter de schermen van het restauratiewerk mogelijk te maken heeft het Rijksmuseum Twenthe een expositie ingericht met als titel "Wegens restauratie ge opend". De tentoonstelling wil te vens duidelijk maken hoe sterk de renovatie van de kunst in Neder land achterop is geraakt en hoe ver dere aftakeling valt te voorkomen. De expositie, die tot en met 9 de cember is te zien, is heel uitdrukke lijk niet gemaakt voor ingewijden maar voor een breed publiek. De grote achterstand in de restau ratie van kunst is naar de mening van Cannegieter mede ontstaan doordat musea in de afgelopen ja ren het accent hebben gelegd op presentatie, op het organiseren van exposities, om zo meer bezoek te trekken: "Dat is natuurlijk op zich een goede zaak; hoe meer mensen van kunst genieten hoe beter. Maar het is natuurlijk wel jammer dat de conservering en restauratie er te veel bij zijn ingeschoten." Met het Deltaplan van het minis terie van welzijn, volksgezondheid en cultuur om de achterstand in res tauraties in te halen, de conserve ring beter aan te pakken en het te kort aan restaurateurs weg te wer ken is Cannegieter zeer ingenomen: "Het biedt de rijksmusea de moge lijkheid versneld de noodzakelijke maatregelen te nemen. Die zullen, afhankelijk van de situatie, van mu seum tot museum verschillen. Bij ons zal het accent op een betere con servering komen te liggen. De Concerten K&O LEIDEN In de Kapelzaal van K &0 aan de Oude Vest 45 in Leiden zal op donderdag 22 november om 12.45 uur een lunchconcert worden gegeven door de pianiste Alexandra de Jongh Swemer. Vrijdagavond zijn in dezelfde zaal om 20.15 uur de cellist Roeland Duijne en de pianist Sepp Grotenhuis te beluisteren. Alexandra de Jongh Swemer brengt de Sonate nr. 24 van Beetho ven, twee Etudes van Debussy en van Mendelssohn de Variations Sé- rieuses. Grotenhuis en Duijne bren gen sonates van Boccherini en Van Beethoven, een suite voor cello solo van Cassado en Schumanns sonate opus 22 voor piano solo. 'Masterclasses' viool, fluit en gitaar in Lisse LISSE In 't Huys Dever te Lisse zal in de maanden februari, maart en april 1991 een zogenaamde 'mas- terclass'-concertserie in de catego rie viool worden gegeven door Co- osje Wijzenbeek. Deze masterclass- serie, waarbij geselecteerde leerlin gen die zijn ingeschreven bij de Zuidhollandse muziekscholen en anderen die menen voldoende ni veau te hebben in het openbaar les krijgen, wordt georganiseerd door de Muziekschool te Lisse in samen werking met de Culturele Raad Zuid-Holland. De serie is op initia tief van deze laatste in het leven ge roepen om de relatie professionele kunst/podia-muziekscholen te sti muleren. Naast de masterclass-serie voor viool, zullen er ook masterclas ses worden gegeven voor fluit en gi taar. Wie deze masterclasses zullen gaan geven, is nog niet bekend. De aanmeldingsformulieren zijn te verkrijgen bij het bureau culture le zaken in het gemeentehuis Lisse, Heereweg 254, Lisse. De violisten wordt verzocht deze formulieren na invulling voor 3 december in te le veren op bovengenoemd adres of te zenden aan: de beheerscommissie Dever, postbus 200, 2160 AE Lisse. Uit de aanmeldingen zal door de Stichting Muziekschool Lisse een selectie worden gemaakt, waarna de geselecteerden zullen worden uitgenodigd voor een auditie op za terdag 15 december. Restaureren van kunst is de afge lopen jaren specialistisch werk ge worden met ingewikkelde technie ken. Cannegieter: "Je hebt te ma ken met de meest uiteenlopende materialen en mankementen. Voor- datje aan de slag kunt, moetje goed analyseren wat er aan de hand is en hoe je reparaties het beste kunt uit- voeren. Daar is intensief overleg van de restaurateur en de museum conservator voor nodig. Eventueel worden nog meer deskundigen ge raadpleegd". Wie in het Rijksmuseum Twenthe de demonstraties van res tauratoren gadeslaat, kan vaststel len dat hun werk niet alleen een kwestie is van techniek en vaardig heid maar evenzeer van liefde voor het vak en geduld, veel geduld. Het herstellen van jongere kunst zal volgens Cannegieter extra des kundigheid vereisen: "De schilde rijen zijn vaak met beperkte finan ciële middelen gemaakt. De materi alen zijn daardoor niet van zo'n bes te kwaliteit en lopen sterk uiteen. De verf is er veelal dik opgebracht. Doeken gaan slap hangen, met scheuren en andere ernstige be- schadingingen als gevolg." Kunst heeft volgens Cannegieter nogal eens te lijden onder ondes kundig uitgevoerde restauraties: "Er zijn op dit vakgebied beunha zen actief die kunstwerken de ver nieling in helpen. Wij vergelijken op de expositie twee schilderijen, por tretten die oorspronkelijk qua stijl en techniek veel overeenkomst ver toonden. Het ene werkstuk heeft het orginele karakter behouden, terwijl het andere - op de ogen na - volledig is verknald". Over de criteria waaraan restaura ties moeten voldoen, kan men van mening verschillen: moet de schade onzichtbaar worden of moet er nog iets te zien zijn van wat aan het orgi- neel is toegevoegd? Op de expositie in het Rijksmuseum Twenthe wor den ook deze ethische vragen ge steld, onder andere door het geven van voorbeelden uit de monumen tenzorg. Cannegieter: "Op dit mo ment wordt er bij restaureren een grote terughoudendheid betracht. Het gaat er in de eerste plaats om het verval van een kunstwerk te stoppen. Men mag zien dat er is ge restaureerd". Jaap van Zweden viool, met het Combattimen- to Consort Amsterdam. Werken van Hellen- daal, von Biber. Bach en Vivaldi. Gehoord op 20 november in de Stadsgehoorzaal, Leiden. Weken lpng keek hij ons aan vanaf Leiden's lantoornpalen, en daar stond hij dan op het podium van de afgeladen volle Stadsgehoorzaal, Jaap van Zweden. Is het de overda dig opgeklopte publiciteit via tv- speciaal en Ster die de zaal deed vol lopen, of kwam men gewoon af op de naam van Van Zwedenin combi natie met dat populaire stuk, de Vier Jaargetijden van Vivaldi? Ze ker is dat niets werd nagelaten om de verkoop van cd of cassette te sti muleren, en zo te zien werd daar in de pauze dankbaar gebruik van ge maakt. Voor het merendeel van het publiek waren Hellendaal, Von Bi ber en Bach toch niet meer dan een soort voor-programma; "je moet er van houden", zuchtte iemand in mijn buurt. Combattimento Con sort Amsterdam bestaat uit 10 musi ci die zich specialisten in het uitvoe ren van 17e eeuwse muziek. Het ge bruik van authentieke instrumen ten wijzen ze af, wel trachten zij met moderne instrumenten een speel wijze te realiseren, die in het ver lengde ligt van de uitvoeringsprak tijk in de Barok. Net zoals I Musici spelen zij staande. De uitvoering van het Concerto grosso van Hellen daal getuigde van hun opvattingen: strak en helder gespeeld, met een uiterst sober gebruik van vibrato en alle aandacht voor streekwijze. minder opgesmukte Bach. In de vier concerten die tezamen de sei zoenen karakteriseren, ligt de na druk op het virtuoze. Vogeltjes en beekjes, donder en bliksem, hitte en kou, storm en regen, slapen en wa ken, het wordt allemaal uitgebeeld door middel van een flinke portie violistische techniek. En juist om dat Van Zweden, zoals hij in een in terview in deze krant zei, deze mu ziek benadert als violist, tellen be zwaren als bij het Bachconcert min der zwaar. Springlevend was deze uitvoering niet in het minst door de kwaliteiten van Combattimento, dat voor mij voor een hoogtepunt zorgde in het geheel non-vibrato ge speelde Adagio van het Herstcon- cert. Jaap van Zweden is een mees ter op zijn instrument, die ik toch het liefst hoor in het romantische re pertoire dat hem op het lijf geschre ven is. Een vidist pur sang, ingepakt door de commercie. MIES ALBARDA Bezoekers van het Rijksmuseum Twenthe kunnen meekijken bij de restauratie van een schilderij. (foto anpj schommelingen van de temperatu ren zijn te groot. Er zal een betere klimaatbeheersing moeten konien om onze kunstwerken in goede con ditie te houden. Hier geldt: voorko men is beter dan genezen". Insekten Voor de expositie "Wegens restau ratie geopend" heeft het Rijksmu seum Twenthe allerlei kunstwer ken verzameld die door vocht, ver vuiling, verzuring of insekten zijn aangetast: krom getrokken, vervuil de schilderijen, waar de verf afblad dert, verkleurd papier, door insek ten aangevreten hout, gebroken glas en gebarsten aardwerk. Canne gieter: "Gewoonlijk zoek je voor een expositie zo gaaf mogelijke wer ken, maar deze keer waren we blij als we een schilderij vonden met scheuren of vochtplekken". Hoe sterk bijvoorbeeld in de loop der tijden kleuren kunnen verande ren laat het Rijksmuseum Twenthe zien aan de hand van twee bierblik jes. Het ene exemplaar heeft nog de originele donkergroene kleur, het andere blikje is geel-groenig gewor den. Cannegieter: "De blikjes ma ken duidelijk welke grote invloed het zonlicht heeft. Zo kan dat na tuurlijk ook gaan met schilderijen en andere kunstvoorwerpen in mu sea maar ook bij mensen thuis. We laten op de expositie via een video zien hoe men z'n eigen waardevolle attributen in goede conditie kan houden, zoals de reiniging van een antiek tapijt en het poetsen van een kostbare vaas."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 33