Versplinterd winkelhart m Vernis heelt oude films 'Opknappen vaak te duur' Guldens! Cenrs Geen klasse of standing bij winkels in Leiden VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990 Eén van de belangrijkste redenen dat veel grote bedrijven Leiden tot voor kort meden, is het ontbreken van stedelijke allure'. De winkelstraten zijn onoverzichtelijk en hebben in elk geval geen klasse, standing, kwaliteit of uitstraling. De winkels liggen kriskras door elkaar: een bank naast een tweedehands boekwinkel, een schoonheidssalon naast een winkel voor kledingreparatie. Onze medewerker dwaalde door het labyrinth van het winkelcentrum en raakte spoedig de rode draad kwijt. Hij ontkwam ternauwernood aan een val in een opengebroken straat en sprak tot slot met enkele winkeliersverenigingen op zoek naar het raadsel van het versplinterde winkelhart. LEIDEN 'Begin omdat je ergens moet beginnen'. Dat lijkt het standpunt van de winkeliers in de binnenstad. 'Begin om dat je ergens moet beginnen'. Dat lijkt dan ook het enige bruikbare standpunt als je de winkels in de binnenstad van Leiden wilt beschrijven. door Hans van Willigenburg Schrijver dezes stapt uit de bus voor V &D, hartje centrum, en begint de Bree- straat af te lopen in een willekeurige rich ting naar het Rapenburg. Onmiddellijk is Boekhandel Kooyker in beeld, die met zijn grote vignet (twee eenden en een opengeslagen boek) een prominente 'eye catcher' is. De zaak heeft twee verdiepin gen en is ruim van opzet. Beneden is een ronde balie met computers, waar klanten met al hun vragen terecht kunnen. Een stukje links van deze moderne boekhan del zit het oude pand van H.G. Luijken, een muziekhandel die gespecialiseerd is in klassieke muziek. Zo in het hartje van de stad lijken deze twee zaken een aange naam rustpunt te vormen voor consu menten, die zich enige 'spirituele' goede ren willen aanschaffen. Maar al gauw verwatert de indruk dat er een onderlinge afspraak is. Richting Diefsteeg bevinden zich achtereenvol gens Herbs Health Store, Pinguin,~'t Schippertje Antiek en de ABN-bank, een merkwaardige mengeling, die na de Dief steeg zijn vervolg krijgt met een juwelier en een silo die De Slegte heet, opslag- Acrobatiek De flauwe bocht van de Breestraat wordt ingezet. Er moeten acrobatische toeren worden uitgehaald om niet in het natte zand van de opgebroken stoep te belan den. Stratemakers houden hun hamers even stil en kijken je aan met een air van 'wat mot dat hier?' Het eerstvolgende teken van leven is halverwege de bocht en wordt gevormd door reisboekhandel Zandvliet, kapsalon Tom Westen en City Snack. Maar wat voor leven? City Snack is de uitvalsbasis van de hongerige Minerva-student, uitge rust met de onvermijdelijke fruitautoma ten. En warempel, bij passage van City Snack staat een heel contingent studen ten als levend bewijsmateriaal in derdaad rondom de fruitautomaten hun patatje naar binnen te schrokken. Voorbij City Snack kom je nog een paar kledingwinkels tegen. Deze winkels kijken de hele dag tegen bussen aan en de grauwe gebouwen van de Postbank en belendende percelen. Verderop komt het in verval geraakte gebouw van bioscoop Trianon in zicht. De ouderwetse, ijzeren hekken... het bedompte hokje van de kaartjesverkoper... de stoffige aankondi gingen... Dit is al lang geen winkelstraat meer, maar een triest aandoend na-oor- logs decor, waarin je met gemak een neuspeuterende Frits van Egters (hoofd persoon uit De Avonden van Gerard van het Reve) kunt aantreffen. Even verderop, op de hoek van de Pa pengracht, bevindt zich dan opeens o! wereld van verschil Dille Kamille; een schone, optimistische, eigentijdse zaak vol snuisterijen, die wordt gedomi neerd door de lichte kleur van grenen. 'De automatiek staat garant voor een bedwelmende patatgeur en een vast percentage jeugdpuistjes. En wat hangt e Slap gespannen lijnen met fletse vaantjes, die in zig-zag-banen boven de straat heen en weer zwiepen'. <fot Het laatste stukje Breestraat, tussen Papengracht en Rapenburg, biedt even eens vreemde combinaties. Allereerst is er een ouderwets, schraal verlicht zaakje voor kledingreparaties, Diamantschaar geheten. Deze winkel wordt van rechts geëscorteerd door een schoonheidssalon die een halve eeuw verder leeft: in 1990. De Bodyboetiek zo heet de salon kondigt op zijn etalage de volgende ser vices aan: zonnecentrum, afslankstudio en bewegingsstudio. Contrast Om het rijtje af te maken: aan de Body boetiek grenzen vervolgens twee winkels van de firma Esmé; één die zich bezig houdt met 'fashion' en één met 'nailser- vice' (voor harsnagel, tipnagel, nail by lamp, manicure en pedicure). Deze beide zaken zien er, net als de Bodyboetiek, zeer verzorgd uit. Ze mikken zo te zien op de koopkrachtige vrouw. Bij 'fashion' blinken de goudkleurige kledingrekken je tegemoet. De zaak zit goed in een glan zend zwart jasje en zou in de Amsterdam se P.C. Hooftstraat niet misstaan. Maar wat zit ernaast? Een naamloze winkel in goedkope witte verf, die zijn ar- De filmkliniek KATWIJK "Je moet een filmtic heb ben om hier te kunnen werken", zegt H. Baden, directeur van Renovo film BV in Katwijk. Zelf noemt hij zich 'trouble shooter' van het oorspronkelijk Haagse filmrestauratie-bedrijf dat al sinds 1954 bestaat. Niet voor niets onderhoudt Ba den tijdens vakanties een 'hotline' met de basis. Altijd kan zich iets onverwachts voordoen. Een film die tijdens een voor steling breekt, moet de volgende dag weer kunnen draaien. Voor Renovo bete kent zoiets nachtwerk. "Maar het komt altijd af', verzekert de immer oppiepbare directeur. door Willeke Heijkoop Ruim de helft van alle bioscoopfilms, officieel cinematografische films, die in Nederland draaien, is bij Renovo door de machines en de controlerende handen van de medewerkers gegaan. (De andere helft van de films behandelt een gelijk soortig bedrijf in Nieuwegein.) Bij Reno vo worden beschadigde films hersteld en nieuwe films 'bioscoopklaar' gemaakt. Het geheim is niets meer dan een ver- nislaagje dat de kwaliteit van de film ga randeert of hernieuwt. Na een eerste handmatige controle worden de films met een machine stof- en vetvrij ge maakt. Vervolgens staat er een ingenieus apparaat klaar waarin de lange slingers film vernist en gedroogd worden. Na nog een controle verdwijnen de films weer in hun blikken en gaan dan linea recta met de vrachtwagen naar de bioscoop, het filmhuis of de school. Dat gebeurt alle maal binnen hooguit 48 uur. tikelen etaleert achter een stalen hek werk dat van de eerste de beste bouw plaats lijkt gerukt. Autotelefoons, anten neversterkers, autoradio's en satelliet schoteltjes liggen onder een koud TL- licht in hun plastic verpakkingen naar de voorbijganger te lonken. Zouden er wer kelijk dames zijn die na het kopen van een dure jurk snakken naar een antenne versterker? Helemaal aan het einde zitten twee in stellingen die ook al weinig met elkaar uitstaande hebben; snackbar Lotus en uitzendbureau Content. Afslaand naar het Kort Rapenburg is het een beetje wonderlijk vast te stellen dat je zoëven door een gedeelte van één van de belangrijkste, Leidse winkelstra ten bent gelopen. Was dit alles? Tsja, ken nelijk wel. Je laat de moed niet zakken, wandelt richting Haarlemmerstraat en blijft goed om je heen kijken. Voor één keer, denk je, lijkt hier sprake van een ze kere coördinatie. Iemand die op zoek is naar werk kan hier in één oogopslag een handige verzameling van uitzendbureaus overzien (Luba, Randstad, ASB), maar jammer: voor een verbindingsweg tussen de Bree- en de Haarlemmerstraat is het wat magertjes. Voor wie winkelt valt er op het Kort Rapenburg niet veel opwin dends te beleven. Dan de Haarlemmerstraat; het eerste ge deelte. Een vooroordeel ligt op de loer. Het luidt: 'nu kom ik terecht in een grote, lawaaiige tienerboetiek die zich via dis- codreun en kauwgum kauwende ver koopsters aan mij zal opdringen'. Maar gelukkig, het blijkt reuze mee te vallen. De Piece of Cakes, Break-Outs, Stars, Steps. Fooks, Taxi's, Foxy Fashions en Tiffany's zijn wat hun volume betreft op een aanvaardbaar niveau gaan zitten. Aan de linkerkant zie je zelfs een aantal mooie, nieuwe kledingzaken, die zich richten op de voormalige tiener, die nu een baan heeft en meer geld. Het valt überhaupt op dat de winkels er alles aan doen om hun entreé's zo ruim en aantrek kelijk mogelijk te maken. Maar ook in de Haarlemmerstraat slaagt een elektronicazaak als Tandy er wonderwel in als een lelijke eendje door het vaarwater van de uitgebalanceerde etalages van If Co te zwemmen. En de automatiek van Yed Snacks staat garant voor een bedwelmende patatgeur en een vast percentage jeugdpuistjes: jongeren die in pastelkleurige reddingspakken (of zijn het regenjassen?) luidruchtig hun kroketten en frikadellen naar binnen schuiven. En wat hangt er in de lucht? Slap gespannen lijnen met fletse vaan tjes, die in zig-zag-banen boven de straat heen en weer zwiepen. Kortom, je reinste bezuinigingsornamentiek. Florissant Verderop geven twee grote filiaalbedrij ven, C&A en Hema, een wat florissanter gezicht aan de Haarlemmerstraat. Het zijn twee grote publiekstrekkers, die niet op de inrichting van hun nieuwe zaken hebben beknibbeld. In beide filialen is het prettig rondlopen. De verbouwde He- ma heeft boven een koffie- en lunchroom en een foto-service (ook voor pasfoto's). Ook niet onvermeld mag de nieuwe in gang blijven: een postmoderne zuilenga lerij die de Griekse oudheid met de recht- toe-recht-aan-stijl van Mondriaan lijkt te kruisen. Erg revolutionair en, vanwege de neutrale kleur grijs, net niet 'overdo- Deze nieuwe filialen hebben een posi tieve uitstraling naar de andere winkels. Een goed voorbeeld daarvan is het arrive ren van de Maasdam-parfumeriezaak, waar de logo's van Christian Dior, Car- tier, Jil Sander en Yves Saint Laurent als mooie lichtbakens naar buiten schijnen genoeg om je één volle seconde in Pa rijs te wanen. Kijkshop Via de 'schoenenboulevard' in de Don- kersteeg, waar Van Haren, Dolcis, Man- field, Presburg en Van Dalen ter afwisse ling voor een 'branchevast' gebied heb ben gezorgd (de consument kan snel en makkelijk vergelijken), gaat de weg via de Hoogstraat en de Nieuwe Rijn naar de Botermarkt, die van een afstand bezien gedomineerd wordt door de Kijkshop in het pand waar vroeger C&A zat. Deze winkel doet zijn naam eer aan; alle artike len worden afgescheiden door glas. Als je binnenkomt denk je even aan een vermenigvuldigde diepvriesafdeling van een supermarkt; overal manshoge glazen kasten met deuren erin. Op de achtergrond klinkt een mierzoet muzak- muziekje, die de consument tijdens het kijken tot kopen moet verleiden. Er heerst een steriele sfeer. Mensen zitten met hun neuzen tegen het glas aan naar de artikelen te staren. In de kast met tele visies kun je bijvoorbeeld in twaalfvoud naar een snookerwedstrijd tussen John Parrott en Stephen Hendry kijken, het geen enkele klanten met een verveeld ge zicht doen. De Kijkshop is een verant woorde winkel, maar daar is dan ook al les mee gezegd. Poging Via 't Gangetje kom je ten slotte langs Vi deogigant Jumbo. Daarna sta je weer op de hoek van de Breestraat. De eerste aan blik lijkt er één van een brede allee. Hier lijkt een oprechte poging gedaan om te gemoet te komen aan de esthetische ver langens van de wat meer verwende con sument. Opvallend zijn de winkels van Warnecke (modieuze marmertegels), Wolfslag (uitgebreid en verfraaid) en Licht Interieur (chique front). Achter de symmetrische ramen van de laatste staat een schitterende collectie moderne lampen en andere meubels. Toch levert ook dit gedeelte van de Breestraat geen uniform beeld op. 'Doe je- huis, tuin en keukenvoordeel met Giraf fe', is bijvoorbeeld een slagzin die wel iets zegt over de intenties van dit goedkopere broertje van Blokker. Ook stomerij Pal- the is bepaald geen streling voor het oog. De kiosk Walk-in al evenmin. En nemen we de levensgrote borden 'stuntprijzen' en 'opheffingsuitverkoop' dan ook nog in de beschouwing mee, dan moet de con clusie ook hier zijn dat klasse hier weder om het onderspit delft. Lichtpuntjes Is er dan niks positiefs over de winkels te melden? Jawel. Wie even van de gebaan de paden afwijkt kan in Leiden veel klei ne, gespecialiseerde winkeltjes tegenko men, die een gezellige en intieme sfeer hebben. Deze zaakjes zitten in het eerste deel van de Hoge woerd (denk aan: Za- zou, Het Klaverblad, Apex, Marleentje Ko), en verder in het gebied achter de Breestraat; Langebrug, Diefsteeg, Pieter- kerk-Choorsteeg. Daar is winkelen mis schien wel op z'n leukst. Daar, in de ach- terafsteegjes, hebben alle steden nog een beetje hun eigen karakter. Welke Leide- naar kent bijvoorbeeld niet 'Ah tjsou' (Asia), het kleine winkeltje met Oosterse specialiteiten en prullaria? En de vele, ge specialiseerde antiquariaten? De postze gelhandels? De ambachtelijke zaakjes? Het winkelhart van Leiden is als een hoop dobbelstenen na een worp. Leiden hoeft natuurlijk geen stad te worden voor de snob, maar zou het niet leuk zijn als de verbeelding een beetje meer aan de macht komt? Een klein beetje meer Champs Elyséés. Al is het maar honderd meter lang. Directeur Baden heeft een filmtic en Dick Tracey houdt de wacht. Mafiageld Op de lijst van klanten prijken namen als Walt Disney, Warner Brothers en Concor de Film, maar ook De 'kleinere' maat schappijen als Cinemien en Hungry Eye Pictures maken gebruik van de diensten van Renovo. Baden zegt niet kritisch te zijn tegenover zijn klanten. "Zolang er geen mafiageld in het geding is, hebben wij met niemand problemen". Overigens vond men het bij Renovo niet nodig de omzetcijfers uit de doeken te doen. "La ten we zeggen dat het om enkele miljoe nen gaat". Naast bioscoopfilms (van 35 milimeter breed) worden ook zogenaamde 16 mili meter films behandeld. Scholen werken daar bijvoorbeeld mee en ook in het alter natieve filmcircuit draait het om 'smal film'. Zelfs particulieren kunnen met hun huis-tuin-en-keukenbeelden naar Reno vo komen. Het gaat dan meestal om films met een persoonlijke \vaarde. "Soms is het echt de moeite en de kosten niet meer waard om films te herstellen. Dat zeggen we de mensen dan uiteraard van tevoren. Voor iedere film wordt namelijk een dia gnose gesteld. Toen we alleen maar res tauratie deden, kreeg Renovo vaak de bij naam filmkliniek". Dick Tracey Baden legt uit dat Renovo nu veel meer doet dan alleen films vernissen. "Voor een grote film in première gaat, is het pu bliek via reclameposters, folders, stan dees (kartonnen menshoge filmfiguren die in de hal of net buiten de bioscoop worden geplaatst) en ander denkbaar re clamemateriaal al 'klaar' gemaakt voor de lancering. Naast het vervoer en de ver spreiding van de films, gebeurt de distri butie van al die dingen ook vanuit dit be drijf'. Met genoegen laat 'mister Renovo' het magazijn zien. Inderdaad is het daar Dick Tracey himself die met een mitrailleur de toegang bewaakt. Even verderop heeft een 'Gremlin' plaatsgenomen achter een kolosaal bureau. Schappen vol filmblik- ken en aanverwante artikelep staan opge stapeld in de rekken. Alles in de juiste volgorde van werken zodat de hele rits in een moeite kan worden afgewerkt. Cellofaan Op een extra verdieping 'zetelt' de repro ductie-afdeling die zaken rondom de films regelt. Het kantoorplateau van het magazijn torent ook boven alles uit. "Hier wordt alles en alles geregistreerd", ver telt Baden. "In feite houden we ook de boekhouding van onze klanten bij. Wan neer komt de bestelling, wanneer nioet wat gereed staan?". Sinds kort doet Renovo ook in video. Alle tapes van de Rijksvoorlichtings dienst staan gerangschikt en in de rekken en in de gecomputeriseerde archieven van het bedrijf. Bovendien kunnen vi deobanden 'overgeschreven' worden op verschillende systemen en kunnen 8 en 16 milimeterfilms, het type dat de thuis- filmer gebruikt, op video worden gezet. Elke video die Renovo verlaat, doet dat compleet met inlegvellen en stickers, verpakt in kartonnen of kunstof doosjes en omhuld door cellofaan. Via Van Gend en Loos komen de banden vervolgens op de plaats van bestemming terecht. Om de banden 'goed' te houden, wat bij videomateriaal vrij moeilijk is, heeft Ba den speciaal klimatologisch geregelde 'kelders' uitgedacht. Alleen in Katwijk staat die apparatuur. "Ik moet dat nog wat verder ontwikkelen", zegt de direc teur optimistisch. Aan hem zal het niet liggen, hij heeft die 'filmtick' als geen an LEIDEN In Amsterdam is de P.C. Hooftstraat vaak onderwerp van allerlei grappen over de rijke lui van Amster dam-Zuid, die er in hun Jaguar of Merce des naar toe rijden en er hun luxe spullen inkopen. Het is een typisch voorbeeld van een straat die zich richt op het kapi taalkrachtige deel van de bevolking. door Hans van Willigenburg "De P.C. Hooftstraat is wel een interes sant voorbeeld", zegt H. van Cleef, de Leidse voorzitter van de winkeliersvere niging Breestraat. In onafhankelijke rap portages is de P.C. Hooftstraat bij naam genoemd en heeft men geadviseerd om van de Breestraat althans een dergelijke straat te maken. Ook de gemeente vond dat in eerste instantie. De Breestraat zou meer klasse moeten gaan uitstralen. Zo'n drie jaar geleden na een periode van neergang, van het wegtrekken van winkels was er volgens van Cleef een brede overeenstemming om de Bree straat op te stoten in de vaart der volke ren. "Toen zat er een stijgende lijn in. Ie dereen was van goede wil, de gemeente en de middenstand. Winkels als 'Licht Interieur' en 'Dennis Klassiek' waren er als eerste bij. Zij zeiden 'dit zien wij zit ten' en hoopten op een gunstig stralings effect van hun aanwezigheid. Andere za ken, zoals Wolfslag, leverden een bijdra ge door te gaan verbouwen". Dat de ambities voorlopig nog niet zijn verwezenlijkt wijt Van Cleef grotendeels aan nalatigheid van de gemeente. De straat is verkeerstechnisch nog niet ge noeg ontlast, de trottoirs zijn maar mond jesmaat verbreed en nieuwe verlichting is er ook nog niet, al liggen de grondka- bels er inmiddels wel. Van Cleef vreest hierdoor dat de Breestraat voor een nieu we, neerwaartse periode staat. Provinciestad Luuk Palm van de firma Swaak Hofenk is voorzitter van 'Leiden Leeft', een vereniging waarin winkeliersvereni gingen, KNOV, Kamer van Koophandel, VW en ambulante handel zich gezamen lijk inzetten voor de bewinkeling in de Leidse binnenstad. "Laten we niet de fout maken om een provinciestad als Lei den te vergelijken met Amsterdam. La ten we liever kijken naar wat kleine ker nen in onze regio. Daar zie je prachtige winkelstraten waar wij een voorbeeld aan kunnen nemen. Met een tikkeltje ja loezie vervolgt hij: "Vaak geven die ge meenten hoge prioriteit aan het winkel landschap. Men heeft belang bij een goe de bewinkeling omdat men nieuwe be woners naar zich toe wil trekken. Men is bereid tot investeren". Bovendien kan in veel winkelcentra een zorgvuldig toelatingsbeleid gevoerd worden. Men hanteert een afgewogen toelatingssysteem. Welke winkel wil men wel, welke niet? De winkelcentra stellen potentiële nieuwkomers vragen als: ben je kredietwaardig? Kun je op langere ter mijn blijven zitten? Heb jij de branche die wij willen hebben? Op zo'n manier ontstaat er in een winkelcentrum een gro tere samenhang tussen de verschillende zaken. Palm: "In Leidse binnenstad hebben de winkels een minder hoge prioriteit. Er is niet zoveel geld voor het opknappen van de entourage. Maar het plezierige van de vrije status van de Breestraat en Haar lemmerstraat is dat iedereen die zin heeft zich kan vestigen. En vervolgens kan ie mand uitproberen of-ie wel of niet een boterham kan verdienen. Lukt dat niet, dan moet-ie weg en komt er een ander". Klitten Het voordeel van de Leidse winkelstra ten, vindt Palm, is toch de mogelijkheid voor het publiek tot vergelijken. Als voorbeeld noemt hij de Donkersteeg, waar een enorme concentratie van schoe nenzaken zit. "Als je door de Donker steeg loopt kun je in een paar minuten tientallen schoenen met elkaar vergelij ken! Onderschat dat niet". Winkels met dezelfde soort produkten klitten volgens Palm juist bij elkaar omdat zij weten dat het publiek er prijs stelt op de mogelijk heid tot vergelijken. Een probleem voor veel binnensteden en ook voor Leiden is dat ze onder ling steeds meer op elkaar gaan lijken. De grootste veroorzakers daarvan zijn de fili aalbedrijven. Die hebben er trouwens zelf ook het meeste last van. Palm: "Eén van de resultaten daarvan is dat aan de randen van het centrum steeds meer in ventieve ondernemers kleine, exclusieve winkeltjes opstarten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 39