'Deze film ligt in het verlengde
van The Unbearable Lightness'
'Henry and June': combinatie van softporno en quasi-diepzinnigheid
'Problem Child': karikaturaal
TELEVISIE
VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990
BIOSCOPEN
Henry and June; regie Phil Kaufman,
Fred Ward en Maria de Medeiros; fe zié
Lido. Leiden.
Na 'The Unbearable Lightness of
Being' hield Philip Kaufman zich
opnieuw met Europese hartstocht
bezig. Het verhaal is gebaseerd op
de beroemde liefdesrelatie tussen
'Anais Nin en Henry Miller in het be
gin van de jaren dertig in Parijs. Een
relatie die niet alleen vrijmoedig en
.hartstochtelijk was, maar ook in li
terair opzicht zeer bevruchtend.
'Nin, later vooral beroemd gewor-
!den door haar dagboeken, schrijft
.hier haar eerste roman. Miller vol
tooit in de film 'Tropic of Cancer',
dat in de Verenigde Staten meer
•dan dertig jaar op de lijst van verbo
den boeken zou staan. 'Henry and
June' is gebaseerd op het gelijkna-
,mige boek waarin Anais Nin niet al-
.leen haar relatie met Miller be-
Kaufman werd na voltooiing van
'The Unbearable Lightness of Be
ing' allerwegen geprezen omdat hij
als Amerikaan toch zo'n prachtige,
gevoelige en vooral Europese- film
had weten te maken. Na het zien
van 'Henry and June' blijkt dat dit
oordeel enige bijstelling behoeft.
Misschien was Kaufmans prestatie
minder groot dan het leek, omdat
hij immers kon steunen op het ster
ke scenario van Jean-Claude Carriè
re en de sprekende beelden van
Bergman-fotograaf Sven Nykvist.
'Henry and June' is veel meer zijn
eigen film geworden (het scenario
schreef hij samen met zijn vrouw)
en jammer genoeg is dat geen voor
uitgang. Het ergste is misschien nog
wel dat de kijker die het werk van
Miller en Nin niet kent ook in het
geheel niet nieuwsgierig wordt ge
maakt. De indruk wordt zelfs ge-
De emotionele bevrijding van
Anais Nin (gespeeld door de Por
tugese actrice Maria de Medeiros)
en de anarchistische vrijheidsdrang
van Henry Miller (Fred Ward) wor
den hier gepresenteerd in de vorm
van smaakvolle, cliché-fantasieën
over het artistieke leven in Parijs
anno 1931. Nin, getrouwd met de
jonge Amerikaanse bankier Hugh
Guiler, heeft juist de opwindende
smaak van het overspel ontdekt 'als
Henry Miller arriveert. Op dat mo
ment is hij nog volstrekt onbekend
en zo arm als een kerkrat. Zijn
vrienden weten echter al dat hij de
enige is die het leven beschrijft
zoals het werkelijk is, ongepolijst en
zonder opsmuk. Nin vindt hem
meteen geweldig viriel en inspire
rend en loopt als een hondje achter
hem aan. Het duurt niet lang of ze
stort zich in een seksueel avontuur
met hem. Ook de moeilijk te door
gronden June (hoer. minnares of
beschermengel?) levert een actieve
bijdrage.
Er gebeurt natuurlijk wel iets
meer dan deze korte samenvatting
suggereert, maar erg veel meer is
het niet. Nadat de kijker kennis
heeft gemaakt met alle personages
en hun geheime passies, wordt de
tijd vooral gevuld met herhalingen
van vrijpartijen in diverse combina
ties, aangevuld met wat quasi-diep-
zinnige opmerkingen en een ter
loops citaat van Nietzsche. Al die
erotiek (de dialoog is overigens aan
zienlijk 'onthullender' dan het
beeld) kwam de film in Amerika op
een strenge beoordeling door de
keuring te staan. 'Henry and June'
kwam zelfs nog in het nieuws om
dat het de eerste film is die niet de
beruchte, porno-suggererende X
kreeg maar het nieuwe keurmerk
NC-17, wat overigens precies het
zelfde betekent.
Hoewel Kaufman het allemaal
heel serieus opvat, blijven de emo
ties en beweegredenen achter die
erotische taferelen uiterst mistig.
Het resultaat is dat Henry en Anais
sterk zijn gaan lijken op figuren uit
een pretentieuze Franse kunstfilm
met soft-porno trekjes, en dat kan
toch nooit de bedoeling zijn ge
weest. Kaufman heeft zich teveel
vastgebeten in het uiterlijk en doet
voortdurend zijn best om te laten
zien dat Parijs net zo'n vrijmoedige
en decadente stad was als Berlijn.
Feestende studenten dansen half
naakt en voorzien van wilde mas
kers op straat. Overal zijn cafeetjes
vol artiesten en op elke hoek passe
ren Miller en Nin wel een gooche
laar. Kaufmans volstrekt onkriti
sche bewondering voor de hoofd
personen heeft een meer afstande
lijke en daardoor helderder be
schouwing in de weg gestaan.
LEO BANKERSEN
•Sinds 1963 zijn Phil Kaufman en zijn vrouw
iRose actief in de filmbusiness, aanvankelijk
vooral als script-schrijvers. Van de door Phil
JKaufman zelf geregisseerde films, zijn er
,twee klassiek geworden. The Right Stuff,
«over straaljager-piloten die opgeleid werden
tot de eerste generatie astronauten, vormde
'Amerikaanse cinema van topklasse. Er wer-
«den in 1984 vier Oscars mee gewonnen, maai
de film was geen commercieel succes.
In 1988 bewees Kaufman met de ver
filming van Kundera's The Unbearable
Lightness of Being zich als Amerikaan ook
voortreffelijk te kunnen plooien naar de ei
sen van wat uiteindelijk een ronduit Europe
se film toescheen.
Met zijn nieuwste werkstuk, Henry and
June, doet zich thans een scheiding der gees
ten voor.
De toonaangevende recensenten van
Amerika prezen Kaufmans film als grote
kunst, reden waarom Henry June aanlei
ding kon vormen voor de instelling van een
nieuwe keuringscategorie NC 17, wat zo veel
zeggen wil als: „Toegankelijk voor 17-jari-
gen en ouder, maar het gaat n i et om porno!"
Met als gevolg dat er voor geadverteerd kan
worden en dat keurige bioscopen de film
willen draaien, wat allemaal niet het geval
was met de films voor boven de 17 die tot
dusver allemaal een X-certificaat opgedrukt
kregen. Mede als gevolg van die keurings
kwestie loopt nu Henry June uitstekend
in Amerika. Mpiar onlangs tijdens het Festi
val van Venetië reageerden de Europese kri-
tici er smalend of onverschillig op.
Phil Kaufman, regisseur van 'Henry and June'
In de zomer van 1961, die ze
doorbrachten in Nederland,
ontdekten Phil Kaufman en
zijn vrouw Rose dat de tijd
:rijp was om zich met film te
gaan bezighouden. Phil
Kaufman: „We hadden al
kennis gemaakt met de
Franse Nouvelle Vague, nog
voor we naar Europa waren
gereisd. We hadden een tijd
je in Griekenland gewoond
en in Florence, toen we uit
eindelijk terechtkwamen in
Bloemendaal, waar we lo
geerden in een groot huis,
samen met een aantal schil
ders en beeldhouwers.
Ik herinner me in Amsterdam in
kleine arttheaters films te hebben
gezien van Pasolini. En ook
Shadows, van Cassavetes. En het is
vooral door die laatste film geweest
dat Rose en ik ontdekten dat er een
frisse nieuwe wind aan het opste
ken was in het Amerikaanse cultu
rele klimaat. Reden voor ons om
spoorslags terug te keren en te be
zien wat voor kansen er voor ons be
schikbaar lagen".
Een kleine 25 jaar later kwam Phil
Kaufman opnieuw naar Europa, dit
keer om achter elkaar twee films op
te nemen. Eerst Jhe Unbearable
Lightness of Being en vervolgens
Henry June.
Anais Nin
.,1k was bezig met het monteren van
The Unbearable Lightness of Be
ing. toen ik in een klein boekwin
keltje in de buurt van ons huis in
San Francisco Henry June zag
liggen. Ik heb zowel Henry Miller
als Anais Nin persoonlijk gekend en
ik dacht dat ik alles van die twee ge
lezen had en dat ik alles over hen
wist. En toen kwam ineens dit ge
heime dagboek boven water dat be
wees dat ik me spectaculair vergist
had. Ik las het en Rose las het en we
raakten gigantisch opgewonden
over de ontdekking dat Miller en
Nin een gepassioneerde erotische
relatie met elkaar gehad hadden.
Zelfs Lawrence Durrell, de Miller-
kenner bij uitstek, zei dat hij nooit
iets van die affaire met Nin geweten
had. Ik bedoel: niet alleen waren die
twee allebei getrouwd toen ze die
verhouding kregen, maar ze waren
bovendien zo totaal verschillend in
karakter en mentaliteit dat het ons
voorstellingsvermogen te boven
ging dat die twee erin geslaagd kon
den zijn om zich überhaupt voor el
kaar open te stellen. Maar achteraf
denk ik dat naarrtiate ze ouder wer
den. ze ook steeds meer op elkaar
zijn gaan lijken".
„Het merkwaardige was dat ik al
deze dingen ontdekte, terwijl ik nog
met het Kundera-project bezig was.
In The Unbearable Lightness of Be
ing gaat het over primair vier men
sen, over hun erotiek en hun onder
ling verstrengelde relaties. Terwijl
ik Henry June las, kon ik me niet
aan het gevoel onttrekken dat het
dezelfde karakters had kunnen be
treffen als waar Kundera over ge
schreven had, maar in een volgende
fase van hun levens bij wijze van
spreken, aan het andere uiteinde
van hetzelfde landschap. Met hun
relaties dieper uitgewerkt. Ik had
het gevoel dat ik door het verfilmen
van Henry June lijnen zou kun
nen doortrekken uit The Unbeara
ble Lightness of Being en dat dan in
een film die minder formule-achtig
gericht zou zijn".
„Ik heb de indruk dat de Europe
se cinema veel van haar eigenzinni;
ge aantrekkelijkheid aan het verlie
zen is doordat men steeds meer ge
neigd is Amerikaanse formule-films
na te bootsen. Men voegt zich steeds
meer naar de Amerikaanse manier
van plotten, die per definitie dingen
versimpelt. De grote Europese cine
asten, een Renoir of een Bunuel,
stelden primair altijd kwesties
aan de orde en hun plots waren
daaraan volkomen onderge
schikt. En er zat een gevoel van
dubbelzinnigheid aan hun films
vast, de visie dat het heroïsche en
het schurkachtige tegelijkertijd
in ons allemaal aanwezig is. Dat
heeft mij altijd sterk aangespro
ken. Zo'n soort film had ik ook
met Henry June voor ogen".
„De sleutelscène is die waar Nin
de vragen aan de orde stelt: 'Wie
van ons is de leugenaar? Wie is de
oprechte mens? Wie van ons heeft
het meeste lief?' Dat zijn vragen
die aan het eind van de film nog
Steeds niet beantwoord zijn. Zelfs
als je je emotioneel het meest met
Anais Nin verbonden zou voelen,
dan nog ontkom je niet aan de
conclusie dat ze een complex ka
rakter heeft en dat alle lelijke din
gen die June over haar zegt, waar
zouden kunnen zijn. Maar ook
zou June het volkomen mis kun
nen hebben, want June zelf is in
sommige opzichten ook stevig
door de wol geverfd en in andere
opzichten de onschuld zelve. Ju
ne maakt een keer Anais het ver
wijt: 'Ik dacht dat jij bezig was
meer over het leven zelf te schrij
ven!' In elk geval is dat wat wij ge
probeerd hebben: een film maken
die gaat over de complexiteit van
het leven".
Temidden van die rondromme-
lende kunstartiesten is eigenlijk
zakenman Hugo, als de echtge
noot van Anais, het meest intrige
rende personage. Omdat hij
wordt ingesponnen door hele en
halve leugens en je geen enkel
moment te weten komt of hij mis
schien meer doorziet dan hij voor
geeft. Dat hij wellicht de dingen
toestaat te gebeuren, maar dat
niet wil weten.
„Wij nemen aan dat Hugo het
toonbeeld van onschuld geweest
is. Maar het is waar, hoe langer je
erover nadenkt, steeds intrigeren-
der wordt die vraag wat Hugo
wist en wat hij niet wist. Want we
dienen ons te realiseren dat, als
hij wèl in de gaten had wat er zich
tussen zijn vrouw en Henry Miller
afspeelde en als hij dat dus toe
stond, hij daardoor zelf min of
meer kunstenaar is geworden.
Maar het is waar dat Hugo waan-
zinig veel van zijn vrouw hield en
is blijven houden niet alleen door
r Fred Ward als Henry Miller en Maria de Medeiros als Anais Nin.
het hele verhaal van onze film
heen, maar ook zijn hele leven
lang".
Rose Kaufman: „En Anais hield
van hem, op haar eigen manier.
Maar het is duidelijk dat Hugo
niet alles vervullen kon waar
Anais behoefte aan had. Ze aan
bad Hugo, tot ze op een verschrik
kelijke dag ze meldt het in haar
dagboek ontdekken moest dat
zij intelligenter was dan hij. En
dat ze meer fantasie had dan hij.
Maar ze kon zich niet daardoor la
ten afremmen, ze moest zich ont
plooien. En er is altijd een onaan
tastbare tederheid tussen die
twee in tact gebleven".
Voor de verfilming van het voor
onverfilmbaar gehouden Kunde-
ra-boek The Unbearable light
ness had Phil Kaufman voor het
uiteindelijk imponerende resul
taat veel te danken gehad aan de
briljante scenario-bewerking van
Jean-Claude Carrière. Het script
voor Henry June hebben de
Kaufmans zelf geschreven. Op de
vraag of ook voor dit verhaal over
Amerikanen in het Parijs van de
jaren dertig de steun van de
Fransman Carrière niet bijzonder
nuttig had kunnen zijn, reageren
de Kaufmans met nauwelijks ver
holen irritatie.
Phil: „Dit is toch een verhaal
over Amerikanen en we zijn zelf
Amerikanen. En zoals gezegd.
Rose en ik hebben Henry Miller
en Anais Nin persoonlijk gekend.
Ze zijn ons erg dierbaar, dus we
dachten dat we dit uitstekend zelf
zouden afkunnen".
Rose: „Het schijnt ook dat de
rechten op Henry June aanvan
kelijk gekocht waren door een
Italiaanse producent die toen met
het boek naar Jean-Claude Carri
ère gestapt is. Die heeft het gele
zen en vervolgens de opdracht te
ruggegeven, omdat hij zei niet in
staat te zijn daar een filmscript
van te maken. Dat hadden wij ge
hoord nog voor dit project bij ons
terechtkwam. Met alle respect
overigens voor Jean-Claude Car
rière, hij is een erg goed schrijver,
maar hij heeft ook een hoop
scripts geschreven die helemaal
niet zo goed waren".
J- Michael Olivier brengt de
t wanhoop. Tot dertig heer toe keert het enfant terrible in het klooster terug.
Problem Child; regie: Dennis Dugan; met Mi
chael Oliver en Jack Warden; te zien in Lido,
Leiden.
Het idee voor de openings-scènes
van de film 'Problem child' van de
Amerikaanse regisseur Dennis Du
gan lijkt regelrecht gepikt van de
Canadees Eugene Fedorenko en
diens animatiefilmpje 'Every child'
uit 1979. Onlangs werd deze film uit
gezonden op Nederland 3 in de on
volprezen animatiefilmserie van de
NOS. In 'Every child' wordt een ba
by te vondeling gelegd en liefderijk
opgenomen, maar als hij lastig
blijkt, steeds een deur verder weer
gedumpt, tot hij bij een stel zwer
vers belandt.
Precies zo vergaat het aanvanke
lijk Junior in 'Problem child'. Waar
'Every child' eindigt, begint 'Pro
blem child' eigenlijk pas echt. Ju
nior is dan bij de nonnen onderge
bracht en ook die maakt hij het le
ven zeer zuur. Naarstig zoeken ze
pleegouders voor hem, maar tel
kens is Junior weer binnen de
kortste keren terug. Tot dertig keer
toe.
De 31e keer treft Junior evenwel
in Ben een stiefvader met engelen
geduld. Stief-opa Big Ben, een lou
che zakenman die burgemeester wil
worden, ziet meteen het satanskind
in Junior, maar Ben is, op een klei
ne inzinking na, niet van zijn stuk te
krijgen, wat voor rampen (inclusief
echtscheiding) Junior ook veroor
zaakt. Hij is ervan overtuigd dat
Echte Vaderliefde het duivelse
knaapje ooit tot inkeer zal brengen.
Als een gevaarlijke misdadiger,
van wie Junior al sinds zijn verblijf
bij de nonnen een verwoede fan is,
uit de gevangenis ontsnapt en Bens
vrouw en pleegkind ontvoert, gaat
de vaderliefde zelfs zover dat Ben
bereid is zijn leven voor het ettertje
te wagen. Tegen die tijd, al met het
eind in zicht, blijkt 'Problem child'
nog een paar redelijk geslaagde scè
nes in petto te hebben, maar die
kunnen de film niet meer boven de
maat tillen.
Dugan, die als filmregisseur de
buteert (voor televisie regisseerde
hij afleveringen van series als
'Moonlighting'), weet de talloze
grappen niet aanstekelijk te krij
gen. Aan de voortreffelijk gecaste
Michael Oliver als Junior ligt dat
niet, wèl voor een belangrijk deel
aan de volwassen spelers. Alleen
Jack Warden is als de ijzervreter Big
Ben geloofwaardig. Maar vooral de
bet aan het, waarschijnlijk ook in de
ogen van jeugdige kijkers, misluk
ken van de film is Dugans te opge
legde karikaturale aanpak.
AMSTERDAM (ANP) - De stij-
'gende bezoekcijfers in de film
theaters en filmhuizen zorgen er
door dat hun artistiek en zakelijk
geleid in de knel komen. Vooral in
<le middelgrote steden zijn de
filmtheaters absoluut niet in staat
de publiekstroom adequaat te be-
van WVC wordt gedistribueerd
geleiden. Deze noodkreet komt De publieke belangstelling de „in een bijna wanhopige" staat steeds verder in het gedrang. Van
van de Associatie van Nederland- blijft stijgen maar landelijk kun- te verkeren. „Het aantal filmthe- de 115 filmhuizen en filmtheaters
se Filmtheaters (ANF), de over- nen de ontwikkelingen nauwe- aters en filmhuizen dat om onder- zijn er „slechts" twintig in staat
koepelende organisatie van grote lijks worden bijgebeend. Het se- steuning komt aankloppen stijgt tot „een echt professionele aan-
gesubsidiëerde filmtheaters. cretariaat van het ANF verklaar- met de publieke belangstelling pak".
LEIDEN
'Ghost' - Lido.
'Die Hard II' - Lido
'Problem Child' - Lido.
'Asterix en de knallende ketel' - Lido.
'Dick Tracy' - Lido.
'Camille Claudel' - Trianon
'Henry and June'- Lido.
'Pretty woman' - Lido.
ALPHEN
(Euro, Van Boetzelaerstr. 6)
'Back to the future deel 3'.
'Ghost'.
'Robocop 2'.
'Die Hard II'
'De reddertjes".
VOORSCHOTEN
(Greenway, Schoolstraat, tel. 01717-
6054)
'Wild at heart'.
'Dick Tracy'.
'Jungle Book".
'Robocop II'.
WASSENAAR
(Astra-theater, tel. 01751-13269)
'Robocop II'
'Cyrano de Bergerac'
'De lady en de vagabond'
FILMHUIZEN
'Blue Velvet' - Het Kijkhuis, Leiden
'Sweetie' - Het Kijkhuis
'Luba' - Het Kijkhuis
'Slaves of New York' - Het Kijkhuis
'The adventures of baron von Mun
chausen' - Het Kijkhuis
'Tirez sur le pianiste' - LAK. Leiden
'Vivemcnt dimanche' - Lak, Leiden
'A fish called Wanda" - LVC. Leiden
Monty Python's life of Brian' - LVC,
Leiden
'De eenzame stem van de mens' - Park
Filmhuis, Alphen
DEN HAAG
Good Fellas' - Asta (070-3463500), 16 jr.
'Ghost' - Asta. al.
'Coupe de Ville' - Asta, a.l.
'The last island' - Babylon (070-
3471656), 12 jr.
'Enemies, al love story' - Babylon, 16
jr-
'Die Hard 2'- Cineac, 12 jr
'Pretty woman' - Cineac, al.
'Henrv and June' - Metropole (070-
3456756), 16 jr.
'True love' - Metropole. al.
Dick Tracy' - Metropole, 12 jr.
'I love you to death' - Metropole. al.
'Presumed innocent' - Metropole. a.l.
'Davs of thunder' - Odeon (070-
3462400), al.
Darkman' - Odeon, 16 jr.
Problem Child' - Odeon, al.
'Another 48 hours' - Odeon, 12 jr.
'La Petite Voleuse' - Studio (070-
3656402). a.l.
'Eat a bowl of tea' - Studio, 16 jr.
'Wild at haert' - Studio. 16 ir.
AMSTERDAM
Sally' - Alfa (020-
Alhambra (020-
'Pretty Woman' - Alfa, al.
Wild at heart' - Alfa. 16 jr.
Enemies, a love story' - Alfa. 16 ji
Prettv wo "I
233192). al.
The last island' - Alhambra, 16 jr.
'Presumed Innocent' - Bellevue Cir
'Days of thunder' - Cinerama, al.
Good Fellas' - Calypso (020-234876). 16
'Mo' Better Blues' - Calypso, a.l.
'La petite voleuse" - Cinecenter (020-
236615), al.
'Un monde sans pitié' - Cinecenter. 16
'Death Warrant' - City (020-234579), 16
jr-
'Problem Child' - City. alo.
'Another 48 hours' - City, 12 jr.
True love' - City, al.
Total Recall' - City, 16 jr.
'Die Hard 2' - City. 12 jr.
'Look who's talking' - City. al.
'Dangerous liaisons' - Kriterion (020-
231708), 16 jr.
'Andrej Roebljev' - Kriterion. 16 jr.
Pink Ulysses' - Kriterion. 16 jr.
'Blue Velvet' - The Movies (020-
245790). al
The Marx Brothers' - The Movies.
"Kracht" - The Movies.
'Sons' - The Movies.
Ghost' - Tuschinski Cineac (020-
243639)ki. al.
'The last island' - Tuschinski (020-
262633), 12 jr.
'Henry and June' - Tuschinski, 16 jr.
'The hunt for Red October' - Tuschins
ki, al.
'I love you to death' - Tuschinski, a.l..
'Dick tracy' - Tuschinski, a.l.
'Ava Gabriel' - De Uitkijk (020-
237460), 16 jr.
'The Unbearable lightness of being' -
De Uitkijk, 12 jr.
Zaterdag 17 november
This is the army (Super Channel,
21.00 uur). Michael Curtiz maakte in
1943 een musical over soldaten die in
1940 opnieuw Irving Berlins musical
over de Eerste Wereldoorlog willen op
voeren. Met George Murphy, Joan
Leslie en op de achtergrond iemand
die het nog tot president zou brengen.
Brewsters Millions (Brcwsters
22.25 uur). Komedie van Walter Hill
uit 1985 met Richard Pryor, John Can
dy en Lonette McKee. Gegeven was al
zeven maal eerder verfilmd voor actie
filmer Hill zich er aan waagde. Het be
drag dat Brewster erft wordt steeds
Mutant (RTL 4, 23.10 uur). Stereo
tiepe horror, in 1938 gemaakt door
John Cardos. Veel zombies, vampiris
me en rondvliegende panelen. Met
Wings Hauser en Bo Hopkins.
Scared to death (Super Channel,
00.00 uur). Goedkoop gemaakte Ame
rikaanse thriller uit 1947 van Christy
Cabanne. Moordenares wordt met
misdaad geconfronteerd en neemt
wraak. Met Bela Lugosi, Douglas Fow-
ley.
A bout de souffle (BBC 2, 00.30
uur). Jean-Luc Godard zette de nou
velle vague in met deze film uit 1959.
Jonge autodief (Jean-Paul Belmondo)
slaat met Amerikaanse vriendin (Jean
Seberg) op de vlucht nadat hij een po
litieman heeft gedood. Begin van een
opmerkelijke stroming en dito carriè-
+Jean Paul Belmondo te i
'A bout de Soufflé'.
Theatre of blood (BBC 1, 01.05
uur). Groteske Britse horror-komedie
uit 1973 van Douglas Hickox. Vincent
Price als miskend Shakespeare-acteur
die de ene criticus na de andere mag
vermoorden. Ook met Diana Rigg.
Zondag 18 november
The thirty-nine steps (BBC 1, 16.00
uur). Nee, niet de Hitchcock-klassie-
ker, maar een matige Britse remake uit
1978 van Don Sharp. Robert Powell
probeert de Eerste Wereldoorlog te
voorkomen. Ook met David Warner.
Cross Creek (BBC 2, 23.15 uur).
Amerikaanse wel erg romantische
Maandag 19 november
Extreme prëjudice (RTL 4, 21.05
uur). Actiefilm van Walter Hill uit 1987
met Nick Nolte en Powers Boothe.
Film speelt aan de Amerkaans-Mexi-
caanse grens, waar twee jeugdvrien
den tegenover elkaar komen te staan
omdat de één een Texas Ranger is ge
worden en de ander drugskoning. Bo
vendien wil Nolte het vriendinnetje
van Boothe. Reden voor veel high-tech
geweld.
Firstborn (BBC 2. 22.00 uur). Ame
rikaanse film uit 1984 van Michael Ap-
ted over gescheiden moeder die er niet
in slaagt haar kinderen in het gareel te
houden wanneer onhandige nieuwe
vriend komt inwonen. Met Teri Garr
en Peter Weller.
Dinsdag 20 november
The last command (BBC 2,19.00 uur).
Amerikaanse routine-western uit 1955
van Frank Lloyd met Sterling Hayden
en Ernest Borgnine verbeeldt de slag
om Alamo in 1830.
Prick up your ears (BRT 2, 20.00
uur). Stephen Frears (Sammy and Ro-
sie, Dangerous Liaisons) maakte in
1987 deze weinig verbloemende film
over de Britse toneelschrijver Joe
Orton, die door zijn minnaar werd ver
moord. Met Garry Oldman en Alfred
Molina.
Woensdag 21 november
The mirror crack'd (Ned. 1, 20.26
uur). Britse Agatha Christie-ver-
filming uit 1980 van Guy Hamilton.
Elizabeth Taylor speelt een Holly-
woodvedette die hoopt op een come
back, maar dan wordt een fan ver
moord. Enorme cast: Rock Hudson.
Kim Novak, Tony Curtis.
Mitchell (00.10 uur, BBC 1). Ameri
kaanse actiefilm uit 1975 van Andrew
V. McLaglan. Joe Don Baker als poli
tieagent die het hardhandig opneemt
tegen John Saxon en Martin Balsam
die in foute zaken zitten.
Donderdag 22 november
The road to Zanzibar (BBC 2. 19.00
uur) Bing Crosby, Bob Hope en Doro
thy Lamour in Amerikaanse film uit
1941 van Victor Schertzinger. Circus
artiesten op safari ontmoeten dames
op zoek naar diamantmijn.
Bicyclcran (Ned- 3, 20.25 uur)
Iraanse speelfilm uit 1989 van Mohsen
Makhmalbaf is een 'kritisch sprookje'
over de sociale verhoudingen in Iran.
Nasim zal tien dagdn non-stop fietsen
om geld in te zamelen voor de behan
deling van zijn vrouw.
Heat and dust (BRT 2. 21.00 uur)
Veteraan James Ivory maakte in 1983
dia reist en in een liefdesavontuur ver
zeild raakt. Greta Scacchi is ook beeld
schoon aanwezig.
Dr. Kildarc's strange case (Super
Channel. 22.15 uur) Film uit 1940 uit
de populaire Dr. Kildare-serie, gere
gisseerd door Harold S. Bucquet met
altijd Lew Ayres als Kildare en Lionel
Barry more als Dr Gillespie. Niet te
bloederig ziekenhuisdrama met een
komische noot.
Vrijdag 23 november
old Edward Dmytryk. Tijdens de Bur
geroorlog verkoopt een veeboer zijn
kudde aan de Yankees. Met William
Holden en Richard Widmark.
Hostage (BRT 1. 20.25 uur). Ameri
kaanse film uit 1988 van Peter Levin.
Misdadigster op de vlucht gijzelt een
zame weduwe. Met Carol Burnett en
Carrie Hamilton.
The Gauntlet (RTL 4. 20.25 uur)
Clint Eastwood durfde het in 1977 aan
om z'n harde imago op het spel te zet
ten. De meeste grappen gaan ten koste
van hem. Sandra Locke speelt een
babbelziek hoertje dat hem vergezelt
tijdens een merkwaardige vlucht. Bij
zonder.
Rent-a-cop (BRT 1. 23.00 uur)
Burt Reynolds als ex-politieman
werkt samen met ex-hoertje Liza Mi-
nelli. Beiden zinnen op wraak in film
van Jerry London uit 1988.
Out of bounds (RTL 4, 23.10 uur).
Film uit 1986 over platteiandsjongen
in de grote stad van Richard Tuggle
A_„ de