Steven Mayer in de ban van Liszt Overdaad schaadt Willem Zeegers exposeert in Stelling WOENSDAG 14 NOVEMBER 1990 n Amerikaanse pianist geeft vrijdag recital in Leiden Op vrijdag 16 november geeft de Amerikaanse pianist Steven Mayer een recital in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Behalve werken van Beethoven, Schumann en Stravinsky, speelt hij van Frans Liszt 'Bénédiction de Dieu dans la solitude'. Eerder dit jaar gaf hij met het Residentie Orkest de Europese première van twee nieuw ontdekte werken voor piano en orkest van Liszt: De Profundis en het 3e Pianoconcert. Bovendien zet Mayer het komend jaar de complete werken voor piano en orkest van Liszt op cd. In een gesprek met Mayer speelt Liszt dan ook de hoofdrol. des te meer ik tot de overtuiging kom dat het coda van Rosenblatt, dat we in onderling overleg al be kort hebben, misschien helemaal weggelaten zou moeten worden. Zonder die uitbreiding van dat slot vind ik de werking van het stuk nog sterker". 3de Pianoconcert Van het bestaan van het 3de piano concert wist niemand wat af. Bij zijn naspeuringen vond Jay Rosen blatt tussen manuscripten van het eerste pianoconcert een kopie van een onbekend stuk. Zoals in die tijd gebruikelijk werd het manuscript van Liszt, die eerst de pianopartij en daarna de orkestpartij schreef, door een kopiist uitgewerkt. Deze kopie, die onvolledig was en vol fouten zat, werd verkeerd in het archief opge borgen. Het originele manuscript van Liszt zelf werd tenslotte in Le ningrad gevonden, zodat de com plete partituut kon worden ge maakt. Ook dit werk hield Steven Mayer ten doop: "Dit pianoconcert is zeer beknopt, het duurt ongeveer 15 mi nuten. De drie delen gaan in elkaar Het middendeel heeft ook weer een grote intensiteit, de snelle delen hebben andere kwaliteiten zoals energie en virtuositeit. Liszt schreef zo goed voor de piano, ken de zo precies de mogelijkheden dat sommige passages veel en gemak kelijker te spelen zijn dan ze klin ken. Maar in De Profundis en het 3de pianoconcert komen grote sprongen voor (normaal voor Liszt), maar dan ook nog gecombineerd met grote grepen. Dat kost uren in tensieve studie. Ik verwacht dat vooral De Pro fundis bij het publiek zal aanslaan. Men zal verbaasd zijn omdat het stuk zo helemaal niet lijkt op de Liszt van de Hongaarse Rhapsodie- ën. Of virtuoos is zonder meer. Maar veel hangt af van de uitvoerder, of hij het introverte aspect naar voren kan halen of niet. Mijn streven is dat de visie op Liszt wordt verbreed. Hoe langer ik ermee bezig ben, hoe meer ik over tuigd ben van zijn grootheid. Niet alleen was hij een van de meest be langwekkende figuren uit de mu ziekgeschiedenis, als componist was hij bovendien nog ongelooflijk progressief. Hoewel hij tot 1850 stukken schreef in de traditionele romantische sfeer, gebruikte hij nieuwe vormen. Hij nam als het wa re deeltjes uit de traditie en bouwde verder. Hij bouwde een melodie op vanuit motieven. Ook in andere opzichten was hij zijn tijd vooruit: er is een stuk in de Harmonies poétiques et religieuses waarin de maataanduiding ont breekt en het harmonische verloop zeer vrij is. Al zijn stukken zijn vir tuoos, maar achter die fagade zit een doordachte vorm en een even door dachte ontwikkeling. Daarin ver schilde Liszt van zijn tijdgenoten, die vanuit 'het gevoel' componeer den. Een van zijn favoriete stukken was de Bénédiction de Dieu dans la solitude, een van de meest ontroe rende en diepgaande stukken die ik ken". Hoe staat het met uw belangstel ling voor moderne muziek, vooral uit Amerika? Naast werken van" Barber noemt hij vooral Ives' Concord Sonata, waarvan hij vorig jaar ook in Leiden twee delen speelde: "Een meester werk, vanaf de eerste noot raak je verwikkeld in een werk waarin te genstellingen verenigd worden. Zoals de muziek van mahler heel extreem en voor sommige mensen zelfs te intens is, zo is Ives' sonate dat ook op kleinere schaal. Heel mo dern, maar tegelijkertijd ook met trekken van Schumann en Brahms. Hij vermengt elementen uit de Amerikaanse muziek, zoals jazz, volksliedjes, religieuze liederen tot en met een Leger des Heils-gezang toe, maar dat dan even introvert als de laatste strijkkwartetten van Beethoven. Sommige delen verdra gen haast geen applaus. Mijn meest succesvolle recital was in New York, waar ik vóór de pauze Ives speelde en na de pauze twaalf jazz- transcripties van Art Tatum. Cross over noemen wij dat, het overgaan van het ene genre in het andere. Ik wil altijd een idee achter een pro gramma en de combinatie van Ives met Art Tatum geeft een beeld van de Amerikaanse cultuur. Zou 'cross-over' ook in Neder land mogelijk zijn, of schrikt het pu bliek v r ik buiten m'n boekje Als de reactie nogal enthousiast is, zegt hij er nog eens over te zullen nadenken. Misschien een toegift vrijdag? Jubileum uitvoering van de Chr. Zang er Oratorium Ver. "Soli Deo Gloria" o.l.v Marcel den Duik, m.m.v. Renée Wage naar en Pauline van der Werff-sopraan Marten Smeding - tenor, Hans de Jong orgel en het Amsterdams Begeleidings or kest. Verder speelden Sergio Pepeira charango. Carlos Aguilar - gitaar, Bene- dicto Salinas - bombo, Jaap en Jasper Bo - slagwerk. Gehoord 13 november in de NH Kerk te Noordwijk aan Zee. De Chr. Zang en Oratorium ver eniging "Soli Deo Gloria" vier de zijn 16e lustrum, een reden om eens origineel uit te pakken. Het koor had onder leiding van Marcel den Duik de op 't ogen blik wereldberoemde "Missa Criolla" (spreek uit op zijn Ar gentijns: Missa Criozja) van A. Ramirez op zijn programma ge zet. Vanwege een zeer forse or kestwisseling moesten de ande re koorwerken allemaal vóór de pauze gezongen worden. En wat het spreekwoord al zegt: "overdaad schaadt", ook deze avond Een te lange reeks verschillende werken, waarin een enorm deel uit "Messiah" van Handel, bracht te veel van het goeie. Toen de pauze aanbrak werd er om mij heen té nadrukkelijk "en dan is er koffie" gemompeld om daar niet enige waarde aan te hechten. Jammer ook, dat Soli Deo Glo ria in zee ging met het Amster dams Begeleidingsorkest: een sterke blazerssectie maar een zwak strijkersteam zorgde voor penibele situaties: De concert meester persoonlijk speelde re gelmatig onzuiver, met een vaak wat schichtige streek, en tijdens de sopraansolo "If God be for us, who can be against us" had Renée Wagenaar het echt moei lijk om zich uit slordige en zelfs fout gespeelde passages te red den. Ook voor het koor werkte de be geleiding niet altijd even inspi rerend. Vóór de pauze was er duidelijk sprake van een niet al te grote eenheid en homogeni teit. De mannen zongen regel matig "voor zich zelf' waardoor de stemmen soms stuk voor stuk te onderscheiden waren. Maar er was ook veel moois te beluisteren, zoals in de "Spanish Serenade" van E. El- ger, die net als in andere jaren een bepaalde opwinding te weegbrengt met zijn prachtige zwoel deinende melodielijnen. En Soli Deo Gloria kwam hele maal op dreef in het "Hallelu jah" van Handel, dat den Duik met zijn vlinderlichte dirigeer- vingers tot een stralende rust punt voor de pauze maakte. Het verrassende hoogtepunt werd (dus) de Missa Criolla na de pau ze. Alle instrumenten kwamen hier meesterlijk tot hun recht, een sprankelende solo op de charango, een instrument met 10 snaren en een klankkast over trokken met de huid van een gordeldier, vurig bespeeld door Sergio Pereira. Ook het clave- cimbel speelt een belangrijke rol in het geheel en werd uitste kend bespeeld, en heel conse quent benadrukt door de con trabas. Het slagwerk van Jaap en Jasper Bol (Hollandser kan welhaarst niet) werd ijzersterk, zeer maatvast en sterk ritmisch uitgevoerd, maar had iets naar de achtergrond moeten verhui zen want het overheerste soms teveel. Het koor zong hier vol overgave, zelfs het moelijke Cre do, dat ritmisch vaak niet van zelfsprekend ligt voor de recht geaarde Westerling, klonk over tuigd en warmbloedig. Het en thousiasme was zo groot dat de laatste strofen, waar pianissimo voorgeschreven staat, de sme kende woorden "Dénos la paz" jammer genoeg niet fluister- zacht, maar vrij fors en zelfver zekerd het slot inluidden. In deze mis zong de tenor Marten Smeding zeer bewonderens waardig, gloedvol, met stembui gingen waaraan je horen kon dat hij meer dan één keer José Car- reras beluisterd heeft. LIDY VAN DER SPEK Violist Herman Krebbers voor zijn eigen jeugdportret, zo'n veertig jaar geleden geschilderd door de Haar lemse schilder George Klaassen. In het kader van een zogenaamde vriendenavond van de Vereniging van Vrienden van het Concertge bouw en het Concertgebouworkest bood voorzitter Van Ommeren het jeugdportret aan aan het Concert gebouworkest. Het schilderij krijgt een plaats in het Concertgebouw. (foto ANP) Leids concert afgelast Ruzie tussen Vonk en Mayer LEIDEN (GPD) - Wegens een ar tistiek verschil van mening tussen H§ns Vonk, dirigent van het Resi dentie Orkest, en de pianist Steven Mayer gaat diens concert in de Leid- se Stadsgehoorzaal op 26 november niet door. Mayer zou die dag in het kader van de zogenaamde Meester- serie 'De Profundis' en het '3de pia- nqconcert' van Fransz Liszt uitvoe ren. Het gaat om twee onlangs ont dekte werken van Liszt, die Mayer al eerder samen met het Residentie Orkest uitvoerde. In plaats van Mayer zal Martijn van den Hoek de twee werken van Liszt in de Leidse Stadsgehoorzaal ten gehore bren gen. Mayer zegt dat het conflict met Vonk in de afgelopen drie maanden is ontstaan en dat hij diep teleurge steld is dat het Leidse concert geen doorgang kan vinden. Hij wil niet uitgebreid op het hoe en het waar om van de zaak ingaan, maar bena drukt dat het om een artistieke con troverse gaat. LEIDEN De laatste jaren herwaardering van Liszt als compo nist op gang gekomen. De figuur van Liszt (1811-1886), die zichzelf eens een 'kruising tussen een zigeu ner en een priester' noemde, heeft altijd tot de verbeelding gesproken: rondreizend pianovirtuoos, compo nist, schrijver, weldoener en steun pilaar van vele jonge veelbelovende componisten om hem heen. Het beeld van de briljante pianist, die voor eigen gebruik uitermate virtu oze en door tijdgenoten onspeelbar genoemde stukken schreef, waarin de muzikale inhoud op de tweede plaats leek te komen, behoeft een bijstelling. De Profundis De Amerikaanse musicoloog Jay Rosenblatt ontdekte, bij de voorbe- eiding van een proefschrift over Liszt, de manuscripten van twee werken voor piano en orkest. Het manuscript van De Profundis, een werk waarvan het bestaan bekend was, maar waaraan een afsluitend deel (coda) ontbrak, voltooide Ro senblatt op basis van het themati sche materiaal. Steven maycr heeft de exclusieve rechten voor Ameri ka van dit werk en gaf in mei van dit jaar samen met het Residentie Or kest dé wereldpremière. "Het werk is een vondst van de eerste orde. het laat zien dat niet al leen de laatste werken van Liszt in trovert zijn, maar dat ook in dit jeugdwerk die kant al vertegen woordigd is. Het stuk is gebaseerd op de gregoriaanse psalm De Pro fundis, die het thema levert voor de hoekdelen. Het middeldeel is een hast Chopin-achtige speelse polo naise, die op prchtige wijze de ernst van de hoekdelen in evenwicht houdt. Er komen voor de piano, maar ook voor het orkest schitte rende passages in voor. Nergens is het 'showy', integendeel: het heeft een enorme innerlijke kracht en 1 diepgang. Hoe meer ik het speel, Steven Mayer: "Zou het publiek schrikken wanneer ik buiten m'n boekje ga?" Doek Van Meegeren geveild in Londen AMSTERDAM/LONDEN (ANP) - Op een veiling van Sotheby's in het Engelse Billinghurst is dinsdag een doek van Han van Meegeren ver kocht voor een bedrag van 13.200 Engelse pond (circa 44.000 gulden). Het ging om het schilderij 'Chris tus, lerende in de tempel' en het is gekocht door een privé-verzamelaar uit Londen. Van Meegeren dankt zijn bekend heid onder meer aan een reeks su blieme vervalsingen van werken van Vermeer. 'Christus, lerende in de tempel' werd in 1945 geschilderd door Van Meegeren onder het toeziend oog van ambtenaren van de Politieke' Opsporingsdienst (POD). Hij wilde daarmee bewijzen dat hij zich niet onwaardig had gedragen tijdens de bezetting. De werken die hij voor veel geld had verkocht aan de Duit se bezetter, waren immers echt vals. Van Meegeren vertelde dat ook het Rotterdamse museum Boy mans een valse Vermeer van zijn hand had hangen, het beroemde 'De Emmaüsgangers'. Om de rechercheurs te overtui gen dat hij werkelijk op precies de zelfde wijze kon schilderen als de zeventiende meesters, schilderde hij tijdens zijn gevangenschap in korte tijd een nieuwe 'Vermeer' met een Bijbels motief: het nu geveilde 'Christus, lerende in de tempel'. Dansvoorstelling in Leidse Schouwburg afgelast NEW YORK Het veilinghuis Sotheby veilt binnenkort zo'n zestig be langrijke handschriften, tekeningen en kledingstukken van Jimi Hendrix, die de legendarische zanger en gitarist destijds heeft geschonken aan een anonieme verzamelaar. Onder de handschriften is een eerste versie van de bekende song 'Purple Haze'. (foto ap) LEIDEN De Leidse Schouwburg heeft de voorstelling 'Groningen Dansstad, Choreografen Concours 1990' wegens problemen met de or ganisatie Groningen Dansstad moe ten afgelasten. Deze voorstelling, die op maandagavond 19 november zou plaats hebben, was bedoeld als beloning voor de twee finalisten die op het Choreografenconcours 1990 in Groningen in het begin van dit jaar hoge ogen gooiden: Feri de Geus met zijn groep Coup d'Amour en de Fransman Pierre Hermet met zijn humoristische choreografie 'Masminin'. De twee voorstellingen zouden een tournee gaan maken langs een aantal theaters in Neder land. Elvire Wagener van de Leidse Schouwburg over deze afgelasting: "Problemen bij de ad hoc-organisa- tie Groningen Dansstad hebben ge leid tot ons besluit. De organisatie kon een en ander maar niet rond krijgen met de Fransman. Of dat laksheid is óf iets anders, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat wij afge lopen vrijdag nog maar zo'n zeven tien of twintig reserveringen had den voor het dansprogramma. Nu loopt het met moderne dans nooit zo storm, maar dit is toch wel ex treem weinig. Affiches werden ons door de organisatie niet toegezon den, zodat we geen enkele publici teit voor deze voorstelling konden maken. Dat kan natuurlijk niet. Voor de rest zijn wij zeer ontevre den met de hele gang van zaken. Het is natuurlijk sneu dat de 'belo ning' nu de twee finalisten ontgaat, maar zo kunnen wij niet werken". Feri de Geus van Coup d'Amour is hevig teleurgesteld over de afge lasting. Ook in Hengelo heeft de schouwburg de voorstelling gean nuleerd. De Geus wijt deze gang van zaken aan de gebrekkige orga nisatie. "Na het Choreografen Con cours 1990 in Groningen heeft de or ganisatie, waarin onder anderen een Drentse bankdirecteur of zo iets, zat, zich min of meer opgehe ven. Het werk komt nu op de schou ders van een persoon en die heeft dat kennelijk allemaal niet goed voor elkaar kunnen krijgen. Maar het is natuurlijk wel een grote af gang: dan stellen ze je een tournee in het vooruitzicht en dan laten en kele theaters het ineens afweten. Het was voor ons natuurlijk een prachtkans om eens moderne dans in eèn schouwburg te brengen. Om onze groep op die manier meer be kendheid te geven. Ik heb via via moeten horen dat de voorstelling was afgelast. Dat Leiden het laat af- wetën, vind ik hoogst onbehoorlijk. Ze kunnen wel zeggen: er waren zo weinig reserveringen, maar meestal komt er op de avond zelf ook nog wel publiek bij moderne dans. De liefhebber daarvan weet dat je niet van tevoren hoeft te reserveren. Dat er altijd wel plaats-is". Hinkelen en andere spelletjes Expositie: schilderijen van Willem Zeegers. Galerie Stelling, Burgsteeg 14, Leiden. Tot 1 december geopend van woensdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. LEIDEN - 'Kunst is natuurlijk geen spelletje, maar er zijn raak vlakken', zegt beeldend kunste naar Willem Zeegers. 'Spelletjes zoals Tric-Trac, dammen en gan zenborden bestaan uit zeer ab stracte vormen en daarmee kun nen mensen urenlang bezig zijn. Dit vind ik zeer fascinerend en daarin heb ik mij verdiept'. Zeegers voorkeur voor spelle tjes is duidelijk te herkennen in de geschilderde panelen, die tot 2 december in- Galerie Stelling ge ëxposeerd worden. Willem Zee gers: 'Ik kwam er achter dat veel spelletjes bestaan uit vreemde en geheimzinnige elementen. In een oorspronkelijk hinkelspel spreekt men over aarde en maan, vuur en water en deze gegevens gebruik ik in mijn meest recente werken'. Éen van Zeegers' werken is op gebouwd uit acht kleurige pane len. Een verdwaalde maan en aar de en veel plussen en minnen zijn de symbolen waarop Zeegers doelt. De vorm is herkenbaar als een hinkelspel. De kunstenaar heeft een duidelijke voorkeur voor het bij elkaar houden van kleurfamilies. Zo schildert hij met oker op geel, met roze op rood en met blauwgroen op groen. Karakteristiek zijn ook de egale kleurvlakken waarop geen enkele penseelstreek te herken nen is. Tegen deze achtergrond plakt Zeegers de uitgesneden symbolen. 'Hard Edge'-kunstenaars uit de jaren 60 lieten op dezelfde manier hun kunstwerken bepalen door de vorm van de drager (doek, pa neel) en de egale heldere kleur vlakken. Maar Willem Zeegers wisselt de zakelijke panelen ver rassend af met heel sclylderachti- ge en figuratieve voorstellingen. De manier waarop de panelen van elk werk zijn samengevoegd is heel bepalend voor het eindre sultaat. Zo rangschikt Zeegers vijf dezelfde vijfhoekige panelen met portretten rondom een zesde portret. Herhaling, rangschik king en de wijdopengesperde ogen van de voorgestelde man ge ven het werk een roterende bewe ging. Willem Zeegers geeft zijn wer ken geen titels. Om zijn werken op het vouwblad bij de expositie aan te duiden tekent hij de con touren na. Dat volstaat, want de vormen zijn allemaal verschil lend. Ook dat is typerend voor het werk van Willem Zeegers. LISETTE OOMEN Filmmuseum wil opslagruimte in fort AMSTERDAM (ANP) - Het Ne derlands Filmmuseum heeft voor uitbreiding van de opslagruimte het oog laten vallen op een negentiende eeuws fort bij het plaatsje Vijfhui zen. Het bouwwerk zou vanwege de constante temperatuur die er bin nen de dikke muren heerst uiterma te geschikt zijn voor de opslag van vergankelijk filmmateriaal. Fort Vijfhuizen is echter nog als opslagplaats van materiaal in ge bruik bij het ministerie van defen sie. Het maakt deel uit van een ring van verdedigingswerken die in de negentiende eeuw rond Amsterdam werden gebouwd en staat nu op de lijst van beschermde monumenten. Volgens een woordvoerder is het ministerie niet voornemens om het gebouw af te stoten. Helemaal uit sluiten doet hij dat echter evenmin. "De bedrijfsmarkt is volop in bewe ging en bovendien zitten we te wachten op de defensienota die nog allerlei veranderingen tot gevolg kan hebben". vindt zich aan de Vondelstraat in Amsterdam. Volgens Wolf zou een tweede op slag in Vijfhuizen ideaal zijn, omdat dat relatief dicht bij Overveen is, waar de technische afdeling zetelt. Bovendien zijn in het fort automa tisch de omstandigheden aanwezig die anders kunstmatig moeten wor den geschapen met behulp van kostbare technieken. Het Nederlands Filmmuseum heeft Provinciale Staten van Noord- Holland door middel van een brief op de hoogte gesteld van de ge wenste nieuwe bestemming van het fort. Het Filmmuseum heeft onlangs van het ministerie van WVC extra subsidie gekregen om de achter stand in conservering (kopiëren van nitraat naar acetaat) weg te werken. Het museum bezit naar schatting 20.000 tot 40.000 titels, waarvan een groot deel nog onbehandeld is. De extra mogelijkheid tot conservering en de verwerving van nieuwe col lecties heeft echter ook een forse groei van het aantal filmblikken tot gevolg. Momenteel bezit het muse um opslagruimten in Castricum, Overveen en Vijfhuizen, schuin- te genover het fort dat op een terp is gebouwd. Het hoofdkantoor be- Rudy Kousbroek signeert bij Kooyker LEIDEN De schrijver en es sayist Rudy Kousbroek signeert morgenavond van 19.30 tot 21.00 uur bij boekhandel Kooyker in de Breestraat 93 te Leiden zijn nieuwste essaybundel 'Ein- steins poppenhuis', een bundel die door onze recensent Karei Berkhout vorige week een 'strafexpeditie tegen de dom heid' werd genoemd. Kous broek is vooral bekend als es sayist, maar binnen niet al te lange tijd verschijnen zijn kin dergedichten bij uitgeverij De Harmonie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27