'Ik blaas niet zo hard, maar verslijt zes broodjes per jaar' 'Geen prijsopdrijving in de provincie' Toots speelt al vijfenveertig jaar mondharmonica en gitaar: Dansproductie: mooi kijkspel Ontdekkingsreis KLASSIEK! Bijdragen: Paul Korenhof Geslaagde Kate Feestelijk concert Triumfatorkerk ZATERDAGTÖ-NÜVEMBEK ïyyu KUNST PAGINA 39 Maarten Kersten tegen speculaties Amsterdamse kunsthandel LEIDEN De strijd aanbinden met de Amsterdamse kunst handel. De Leidse galeriehou der Maarten Kersten deinst er niet voor terug. Hij heeft ge noeg van de prijsopdrijving van kunstwerken van oude of over leden idealistische kunste naars. "Mijn vader zou zich in zijn graf omdraaien als ik daar aan mee zou doen". In een persbericht laat Maarten Kersten weten dat er voor hem grenzen zijn. "Onze doorgaans toch al niet modieuze prijzen zullen niet meegaan met de kunstmatige olie- pnjsverhogingen. Gebleken is dat Maarten Kersten beheert samen de huidige prijsontwikkeling in een met collega Jacques van der Vliet Amsterdamse galerie voor de nodi- de galerie Liga Nieuw Beelden, een ge onrust zorgt. Wij krijgen steeds galerie die zich toelegt op de moder- meer klachten van de nog levende ne kunst uit de periode 1945-1970. kunstenaars dat hun werk als spe culatieobject gebruikt wordt". Voorbeelden? "Er is op het ogen- met sociale idealen die werkten aan blik een collectioneur die kunst in- de verbreiding van moderne en ab- koopt bij nog levende kunstenaars stracte kunst. Een van die idealen of hun familie tegen een prijs die re- was het maken van begrijpelijke en delijk is. De collectioneur hangt de betaalbare schilderijen. "Bij die ide- schilderijen vervolgens in een Am- alen past geen prijsopdrijving", al- sterdamse galerie voor prijzen die dus Maarten Kersten, zoon van Wim zes tot tien keer zo hoog zijn als het Kersten, een van de Liga-schilders aankoopbedrag". die al in de jaren zestig manifesten Slachtoffers waren de schilders tegen te hoge kunstprijzen publi- Juul Neumann en Riemko Holtrop. ceerden. Zij zagen hun voor 2000 gulden ver kochte schilderijen elders hangen met een prijskaartje van 10.000 gul den eraan. Medestanders Maarten Kersten houdt die idealen hoog. "Natuurlijk vind ik die be langstelling voor de Liga-groep leuk, maar niet op deze manier". Hij staat daarin overigens niet helemaal alleen. In datzelfde Amsterdam heeft hij ook twee medestanders (galerie Maris en Daane Brummarti) gevonden. "Deze twee galeries hou den zich ook bezig met de naoor- loogse beeldende kunst". Hij hoopt nu samen met hen en de kunste naars tot een soort prijsafspraak te komen. "Of ik een aanval van de Amster dammers verwacht? Nee. ik denk dat ze het wel begrijpen. Die collec tioneur die altijd bij de opening van onze tentoonstelling was, is de laatste keer al weggebleven. Ik denk dat hij mijn actie goed heeft begrepen. Salon-kunstprijzen pas sen niet in de provincie", zegt hij spottend. ROTTERDAM - Bastienne Kramer kreeg gistermiddag in het Rotterdamse museum Boymans van Beuningen de 'prijs van bijzondere waardering' uit handen van galeriehouder Wim Vromans. Kramer kreeg de prijs voor haar lichtsculptuur van tl-buizen en porselein, een installatie die op het ogenblik in de Leidse Waag te zien is. Dit in het kader van de Manifestatie Keramiek 90, waaraan in Leiden behalve de Waag ook de Lakenhal en galerie Time is Art deelnemen. Voorzitter Franken van de Stichting Keramiek zei desge vraagd de prijs 'op het laatste moment' te hebben ingelast, omdat de jury zo bijzonder was getroffen door het werk van Bastienne kramer, "het is een aanmoedigingsprijs, die buiten de officiële keramiekprijs is ingesteld" Henk Bouwman) Dansproduktie: Tiga. "Venus Truant" van Phil Griffin;"Swamp" van Dries van der Post; "Signatuur" van Guido Severien. Mu ziek: David Dramm. Toneelbeeld: Edwin Kolpa en licht; Marc van Gelder. Gezien op 9 november in het LAK-theater alwaar nog vanavond. LEIDEN - Een studie over liefde, blindheid en bedrog: 'good old' Shakespeare wist er in zijn son netten wel raad mee. De Engelse choreograaf Phil Griffin liet zich in zijn "Venus Truant" door de mannelijke en vrouwelijke lief deseigenschappen inspireren en het resultaat mag er zijn. Venus en Adonis, de bedrogene en de geliefde bevinden zich in een open kooiconstructie om de wis selende gemoedstoestanden die de liefde nu eenmaal met zich meebrengt, gestalte te geven. Dy namisch en acrobatisch beklim- men de dansers elkaar lichamen. Venus kan het lonken niet laten tot groot verdriet van de treuren de Adonis die veel liefkozende troost ontvangt, maar strijdbaar in zijn depressie blijft. De dyna miek wordt afgewisseld door ta bleaux vivants van liefdesposes. Die afwisseling in tempo houdt "Venus Truant" elke seconde boeiend. Iets dat overigens ook wordt bewerkstelligd door het fantastische toneelbeeld en het licht. De ontwerpers hiervan heb ben hun ogen goed de kost gege ven bij het totaaltheater van cho reograaf William Forsyth (zoals ook de muziek aan diens compo nist Tom Willems doet denken), maar ach, het leentjebuur spelen heeft een hoop moois opgeleverd. Uit eigen kweek van Danspro duktie gaf Guido Severien acte de presence. Een mooie danser maar als choreograaf laat hij het in zijn tweede werk afweten. "Signa tuur" is een opeenvolging van be wegende plaatjes die gekunsteld in elkaar zijn geknutseld. Bewe ging wil er maar niet inkomen om van tempowisseling maar te zwij gen. Ook nu gebruiken de dan sers elkaar als klimrek en veron derstelt de uitwisseling van on derlinge blikken een dramatische ontwikkeling. Maar het enige in teressante 'drama' is dat van slag werker Hans van der Meer, die swingend en dwingend de voor stelling naar zijn hand zet. De in vloed van het uiterlijk, waar "Sig natuur" over zou moeten gaan, is ver te zoeken. Choreograaf Dries van der Post ging in "Swamp" op zoek naar een 'vergeten ontvankelijkheid'. Hij heeft het niet gevonden. De choreografie is kil en afstandelijk door de zwaar aangezette 'kijk mij es' poses. Bijna om de beurt be weegt een stel met elkaar voor de anderen zonder veel reactie op te roepen. Het spel leidt nergens toe dan een status quo. Het tempo is statisch en daardoor net als "Sig natuur" beresaai. Gelukkig blijft er genoeg moois over om naar te kijken en te luis teren. Bij Dansproduktie kun je nu eenmaal nooit onder het adembenemende toneelbeel, licht en kostuums uit. Alleen al daarom is dit programma Tiga, zeer geslaagd. Twee van de drie choreografieën neem je gewoon op de koop toe. INGRID VAN FRANKEN- HUYZEN. Van onze correspondent Ton Ouwehand Boeken Buddingh' in Leiden geveild LEIDEN Een groot aantal boe ken uit de nalatenschap van Cees Buddingh' wordt op dinsdag 27 no vember in Leiden geveild. Het aan de Nieuwsteeg gevestigde antiqua- hÜj Nvt Wv^l geluisterd naar platen van Django Gordon. Billie Holiday. Louis Arm- erop zijn halfjaarlijks veilinedaeen W ïil sP?elt Reinhardt. Ik heb nog steeds heel strong. Ik heb ze allemaal gekend, rm he S élifTaar eeleden §ltaar en mondharmonica. veel respect voor zijn muziek, maar Ik was veertig jaar in Amerika altijd werleden Dordtseschrijvef en leb Zijn harmonicaspel is Uit ik ben veel meer naar jazz gaan luis- on the road'. Ik was altijd in de situ- terkundige Buddingh' wordt een duizenden te herkennen. ,eren t o.uTa™' collectie moderne Nederlandse lite- Zijn gitaarspel onderscheidt Geaccepteerd strong babbelen, met Lester Young! Doïïié ef nero te riaafadn ttelTzeld zlch d°Ordat hij bij zijn SO- „Er zijn mensen die het geluid van Daar leert men veel van. van dat zame eerste drukken en exemDla '°'s vrolijk meefluit. Jean de harmonica niet kunnen verdra- menselijke contact. Ik tenminste, ren met opdracht aan Buddingh Baptiste Thielemans, beter gen of niet graag horen, maar ze zeg- Met ze spreken niet alleen over mu- aart tnrh- Tnntc i<; ppri artan musi- 7.ipk. Maar ook dp ppwoop dinspn gaan onder de hamer. Onder de eer- bekend als: Toots. strument". Een paar jaar daarna, in tournee met Zoot Sims en Roy de bezettingstijd '42 of '43, kreeg ik Eldridge". toevallig een gitaar van een vriend. Hij staart even peinzend voor zich LAREN - Hij werd 68 jaar ge- Ik ben er een beetje op gaan tokke- uit. „Die zijn ook al overleden. Veel leden in Brussel geboren, len en ik was er meteen verliefd op. van mijn vrienden zijn gestorven: maar hii wnnnt al vpprtin Ik heb mezelf alles aangeleerd. Veel Sarah Vaughan. Art Blakey, Dëxter J P ffPslnictorH naar nlatpn van Dianpo Gordon Rillip Holidav. Louis Arm ste drukken zit 'Het verlangen' van Bloem uit 1921 en 'Nieuwe gedch- ten' van Nijhoff uit 1934. Ook veel werk van de Vijftigers gaat in de openbare verkoop, waaronder de bloemlezingen 'Atonaal' en 'Vijf vijftigers' in eerste druk en bundels van Campert en Lucebert. De kijk dagen zijn van 23 tot en met 25 no vember. Verhoog te gast in Leiderdorpse Kunstkring LEIDERDORP - Schilder/graficus Aat Verhoog is maandag 13 novem ber te gast bij de leiderdorpse Kunstkring. Behalve kunstschilder is Verhoog ook beeldhouwer, kos tuum- en decorontwerper en aqr- chitect. Hij kreeg onder meer de Ja cob Marisprijs. Zijn werk is realistisch, maar laat toch veel te raden over. In 'De Hol- landsche Tuyn, Hoofdstraat 24, Lei derdorp vertelt hij maandagavond aan de hand van dia's over zijn werk en werkwijze. Aanvang: 20.30 uur. gen toch: Toots is een goed musi- ziek. Maar ook de gewone dingen cus. Ik ben een muzikant die zich die ze in het dagelijkse leven ont- toevallig uitdrukt met een mond- moeten. Daar heb ik veel van ge- ,,Ik zit nu veertig jaar in New York. harmonica. Men heeft mij zo geac- leerd. In België zeggen ze wel eens: De laatste paar jaar ben ik ook po- cepteerd. Misschien is het iets spe- Toots is altijd een Brussels 'catje' pulair geworden in België, ha. ha. cjaais dat ik mondharmonica speel, gebleven. Ik ben van Brussel, maar Er is veel te spelen in Europa. Mijn Maar de mensen denken niet zozeer na veertig jaar Amerika ben ik toch vrouwtje komt uit België, dus ik aan ket instrument. Toevallig is dat wel een beetje veranderd. Dat is te kom hier graag^Het is niet te zeggen zo-n klein broodje". hopen, ha, ha". „Muzikaal sta ik melodisch en ..Tusser) 1952 en 58 heb ik in het harmonisch onder de invloed van Quintet van pianist George jongens van deze generatie. Herbie Shearing gespeeld. Dat was mijn Hancock en Chick Corea. Maar de eni8e vaste Plaats die ik °?11 heb «e; vierenzestig maten die John Coltra- bad- Dat ^as mÖn eerste namejob ne speelt in de opname van 'Some- Een voetballer zou zeggen: dat was day My Prince Will Come' in het miJn eerste P,aats in een Ploe6 ,n de Miles Davis Sextet is voor mij het eers*e afdeling van het betaalde rode licht op de baan van de jazzmu- voetbal. In die tijd was George ziek. Daar moet je stoppen en goed Shearing te vergelijken met wat ward, de bassist zong altijd mee met luisteren. Voor mij en de huidige Chick Corea en Herbie Hancock nu z'n solo's. En nu doet George jazzgeneratie zijn die vierenzestig zÜn- Het was het populairste combo Benson het ook. maten de leidraad. van Amerika". w 1 hoeveel maanden per jaar ik in Brussel zit. In augustus ben ik graag in Amerika, maar er is in Europa zo veel te doen in de zomer. Juli is het festivalseizoen in Europa, augustus in Japan en eind juni is het in New York". „Die naam 'Toots', ja die heb ik gekregen toen ik begon te spelen, in 1945. Toen was het nodig om mijn naam op affiches te zetten. En Jean Thielemans? Nee, dat swingt niet. In Amerika had je in die tijd de mu zikanten: Toots Mondello en Toots Camarata. Zij speelden met Tommy Dorsey, Benny Goodman en Billie Holiday. De drummer in ons bandje zei: dat is een naam voor jou: Toots Thielemans". Toots Thielemans: 'Jean Thiele mans, dat swingt niet'. (foto gpd> Ach, het is leuk. Het verdient Natuurlijk, ik speel geen Coltra- „Ik ging veertig jaar geleden naar geen monument, maar het is leuk. ne-loopjes. Ik probeer de muziek Amerika om jazzmusici te ontmoe- En ik heb er veel centjes mee ver van de man in te slikken en te verte- ten en van ze leren- Al mijn idolen diend. Als ik voor reclame fluit op ren en assimileren. Zo moet men waren daar. Ik had al met Charlie de Amerikaanse tv. Elke keer krijg zijn. Niet eenvoudig kopiëren. Ja Parker in Europa gespeeld en met ik daar 150 dollar voor. Als ik fluit "ikhpff'nn mpl arrordpon toen ik als studie, zoals een schilder kippe- Goodman. Tegenwoordig is er drie voor zeep. of bier. Als ik geluk heb. een heef WeStje was. Toen rze vel krijgt van Picasso of'Van Gogh.^r^Perjaarjen mvasie vanjlle wordt h« eenpopulairspotje en ventien jaar was heb ik een mond harmonica gekocht. Ik kon er al goed op spelen. Maar veel muzikan ten zeiden: "Dat is toch niets, zo n harmonica. Koop toch een echt in- Salieri: Les Danaïdes. Margaret Marshall, Dimitri Kavrakos, Raül Gimenez, Clary Bartha, Andrea Martin, Enrico Cossutta, Süd- funk-Chor, RSO Stuttgart o.l.v. Gianluigi Gelmetti. EMI CDS 7540732 (2 cd's). Nooit is een componist zo be roemd geworden om redenen die niets met zijn muziek te maken had den, als Antonio Salieri (1750-1825), de Weense hofcomponist en de leer meester van Beethoven. De geruch ten dat hij Mozart vermoord zou hebben, dateren al van kort na zijn dood en in 1898 wijdde Rimski- Korsakov daaraan zelfs het ope- raatje "Mozart en Saleiri". Zijn grootste faam verwierf Salieri ech ter in onze tijd door de film "Ama- deus", waarin overigens hij en niet zijn rivaal Mozart de hoofdpersoon speelde. Wie Salieri als operacomponist wil leren kennen, kan nu terecht bij deze uitgave van de opera "Les Da naïdes", die in april 1784 (de 25-jari- ge Mozart schreef in dat jaar zijn "Idomeneo") in Parijs in première ging. Het is een typisch Franse "Tragedie lyrique" in het voetspoor van de muzikale tragedies van Gluck, maar - en dat is zeker een punt van extra belang - met menige bladzijde die erop wijst dat Beetho- ven de muziek van zijn Italiaanse Co|c porler: Kiss Me Kate (met leermeester zeer goed gekend moet appendix). Josephine Barstow. hebben. Thomas Hampson, Kim Crisweil, Alleen al vanwege dat laatste as- George Dvorskv. Karla Burns, Ro- pect is dit werk de kennismaking ber Nichols, David Garrison e.a., dubbel en dwars waard, ondanks Ambrosial! Chorus. London Sinfo- het feit dat de uitvoering niet hele- „ietta o.l.v. John McGlinn. EMI maal voldoet aan de eisen die men CDS 7540332 (2 cd's). bij een dergelijk Frans muziekdra ma mag stéllen. Helaas vallen de re- Een van de leuke elementen in de delijk gezongen hoofdrollen van de huidige muziekcultuur is de verva- sopraan Margaret Marshall en de ging Van grenzen. Klassiek violist bas Dimitri Kavrakos in stemklank Njgel Kennedy (zie elders in deze en in het niveau van de vertolking rubriek) voelt zich helemaal thuis onder het hoofdstuk onbedui- aan ket popfront en operasterren dend De tenor Raül Gimenez zingen de ene musical na de andere, brengt iets meer karakter mee, (Dat laatste is echter niet specifiek maar geen mooiere stem, en de ove- iets van de laatste jaren: in de gou- rigen staan min of meer op hetzelf- den tijd van de klassieke. Ameri- de niveau. Slecht klinkt het echter kaanse musical heeft menige opera- niet en de levendige, meeslepende zanger daarin op Broadway ge- directie van Gianluigi Gelmetti ver- staan). goedt heel veel. Als muzikale ont- Opvallend is bovendien dat de dekkingsreis zeker de moeite uitstapjes van operasterren naar de waard. musicalwereld ook steeds natuurlij fax-machine. Je moet de spraak, de dat niet-Ik had in Europa al alles be- hoef er verder niet achteraan. Ik taal van Van Gogh of van Miles Da- reikt wat ik kon. Als ik van muziek krijg de cheque gewoon thuis", vis of Coltrane eigen maken, dat wilde leven dan had ik in nacht- „Een harmonica is geen sterk in goed beheersen. Daarmee een eigen clubs moeten spelen. Van jazz leven strument. Ze gaan niet zolang mee. weg gaan. ëin6 hier niet- Het is nog steeds Ik verslijt er een stuk of zes, zeven moeilijk als je geen naam hebt. Het per jaar. Ik blaas niet zo hard, omdat Zo nu en dan komt er een genie. js njet gemakkelijk om met z'n ik de microfoon dicht bij mijn Ornette Coleman is opgekomen en kunst een broodje te verdienen". 'broodje' houd. Als ik de noten een heeft uitsluitend zichzelf gespeeld. „New York is nog steeds het mid- beetje sterk wil neer wil brengen Coltrane ook. In jazzmuziek is men delpunt van het jazzleven. New voor een bluesgevoel, dan slijt het ïfvi t u ait f °^we\eenabso^uu.tcI!eatle^seme. of York is voor mij nog de adrenaline, hard. Ze kunnen gestemd worden in handen vna dezelfde John McG- men is onder de invloed van dege- Ik woon in de achtenzestigste als een accordeon. Het is hetzelfde °gUS 1 Vew "en dlC de Weg W!JZ0n' n6 uebt Tg" s,raat' VOOT tax'd«a van vijf dol- principe. Er zijn jongens die dat zelf schillende andere musicals verrijkt wijzers en wegvolgers. Ik ben zeker lar 2„ jk in VjIlage vanguard. Daar kunnen. Maar ik niet", heeft. Ook ditmaal zorgde hu voor geen wegwijzer, misschien op mijn vandaan nog een dollar en ik ben in „Ik krijg mijn broodjes van de fa- ppri annpndix van snnus flip in Hp inctrnmont Maar mii7ilraal Kor. iL- xt P c - - J r° een appendix van songs die in de instrument. Maar muzikaal ben ik definitieve versie geschrapt waren een volger. Ik probeer op mijn ma tzes stuks) en ook ditmaal gaan de nier verder te gaan met wat ik van de Blue Note. Zo ben je altijd in de briek. Ik kan wel spelen op die din- cd's vergezeld van een goed gedo cumenteerd en fraai geïllustreerd boekwerkje (met zangteksten). de groten heb meegekregen". „Benny Goodman was mijn eer ste internationale contact, in 1949. Hij had een opname van mij ge hoord waarop ik van 'Stardust' een harmonisatie naar bebop had ge buurt als er iets gebeurt". Kleedkamer gen uit de winkel, maar ze maken ze speciaal voor mij. In een jaar verslijt ik er een stuk of zes, zeven. Het is „Je kunt niet zeggen, nou ga ik eens geen duur instrument. Maar je moet een liedje schrijven. Maar 'Blueset- er een beetje voorzichtig mee zijn. te' ontstond in 1962. Ik zat in een Niet in het water laten vallen. Niet kleedkamer met Stephane Grapelli in het instrument spuwen. Ik moet in Brussel. Unisono meefluiten met ook goed oppassen dat mijn snorha- Elgar: Vioolconcert in b, op. 61. plaï'ha"^^^^ de gitaar, had ,k al een keertje eer- ren niet te lang worden!Dan bhjvén Nigel Kennedy (viool), Londen knaap moetik hebbén" Datwas hét ?8r gedaan' ln Zwede"' Tja;..'bo<; tussen de ha™°,n'ca vastzitten. Philharmonic Orchestra nlv KnaaP*n°e'.1K"eDDen •L?aj was net komt ge daar nou op. Ik liep altijd al Maar mijn vrouwke knipt ze bij. Die rniinarmonic vrcnesira o.l.v. eerste teentie tussen de mternatio- «.n,,:.a tt_. L J na*f «reUu' t^en V0,^.t wa*T ^et,nof moment gecombineerd met mijn gi- niet- We hebben zelfs in Nederland taarspel. Het is niet veel. maar ge Nigel Kennedy: adembenemende expressiviteit. de 34-jarige Britse violist Nigel Ken nedy als een halve popster, een ef fect dat door zijn presentatie niet weinig versterkt wordt. Dat hij vol ledig klassiek geschoold is, dreigt soms een beetje op de achtergrond te raken, en toen hij met zijn opna me van "De vier jaargetijden" van Vivaldi de hitlijsten bereikte, had een enkeling mogelijk zelfs een re actie in de trant van "Gut, kan hij dat ook!" Met genoegen vraag ik daarom aandacht voor een opname van al weer zeven jaar geleden, die inder- (fotopr) Uid in Engeland "Record of the Year" werd, maar die in Nederland ker gaan klinken. Uitermate ge- een beetje op de achtergrond is ge slaagd is een nieuwe opname van bleven. Het vioolconcert van Elgar, "Kiss Me Kate" (naar "De getemde een van de mooiste concerten uit de feeks" van Shakespeare), een werk twintigste eeuw, geschreven in een dat hier ooit onvergetelijk werd uiterst melodieuze laat-romanti- neergezet door het Rotterdams To- sche stijl, verdient op zich al veel neel met Lia Dorana en Rob de meer belangstelling dan het buiten Vries. Op de cd horen we in dezelf- Engeland ten deel valt, maar de uit de rollen de Britse Josephine voering is werkelijk subliem. Barstow, een van de beste opera-ac- Kennedy (van de "keurige" foto trices sinds Calles en in deze musi- jn het boekje zou je hem nu niet her- cal een fenominale "Ka'en de nog kennen) speelt met een expressivi- jonge Amerikaanse bariton, een teit en overtuigingskracht die een donkere en markante stem en daar- en ai persoonlijkheid uitstraalt. Hij mee perfect geknipt voor de dub- wordt door Vernon Handley voor- belrol van Fred en Petrucchio. beeldig begeleid. Onder hun han- In hun soloscènes en duetten den blijkt dit stuk een waardige pa- springen de vonken eraf, maar ook rallel van het overbekende Beetho- de rest van de bezetting zorgt voor ven-concert, openend met een ma de echte musicalsfeer. Fraai zijn jestueus allegro dat even later ge- vooral Robert Nichols en David volgd wordt door een langzamer Garrison als twee kostelijke schur- middendeel waarin de solist al zijn ken - met gevoel - voor - kunst,,en warmte en lyriek kwijt kan. De fina- Kim Crisweil als een pittiger Lois je is adembenemend en geeft Ken- dan we gewend zijn met een heel nedy alle kansen zijn virtuositeit te exacte vertolking van haar bekende demonstreren. Maar ook daar blijft "Always True To You In My een grote expressiviteit overheer- Fashion". De muzikale leiding ligt sen. Adembenemend! Sinds hij platen maakte met o.a. gpsneeld in 7wpHph Dat PPn taarsipei" Hel 1S ",et veel- maar 6e T 7" U 1 O*1 Kate Bush en Paul McCartney geldt moet er maar opkomen. Slam Ste- 01*13clcU. k^l£CTlclcLl. de 34-jarige Britse violist Nigel Ken- Jubileumconcert door Nico de Raad - orgel en Joop van der Louw - trompet, onder auspiciën van "Pro organo et musica" te Katwijk aan Zee. Gehoord 9 november in de Triumfatorkerk. "Ja, dat komt omdat de belering van het pedaal is versleten", was het antwoord van Nico de Raad op mijn vraag waarom het eerste deel van de "Toccata in a klein" van Max Reger zo dol en stroef klonk. Dit is een onderdeel van het Verschueren orgel in de Tri umfatorkerk dat nodig aan ver nieuwing toe is, dus orgelcom missie: zie uw werk! Overigens een feestelijk concert ter gelegen heid van het 25-jarig jubileum van "Pro organo et musica", waarin voor de pauze de "Premier cho ral" van H. Andriessen (1892- 1981) en de "Toccata in c klein" uit de "Suite Gothique" van L. Boëlmann (1862-1897) er uit sprongen Andriessen omdat Nico de Raad dit werk neerzette als een monument: eerst het decoratieve front met speelse of schrille disso nanten die zich steeds weer oplos ten, om daarna het fundament te tonen in forse en grootse akkoor den Het werkelijke hoogtepunt van dit jubileumconcert was de uit voering van "Spheres 1970" van Jan Welmers, de componist die deze avond ook aanwezig was. De partituur bestaat uit een samen gaan van grafische en traditionele notatie, waarin het 12 toonsys teem verweven is. Het werk leent zich uitermate voor inventiviteit en experimenteerdrang. Hoewel er veel voorgeschreven is, kan de organist zich veel vrijheden ver oorloven om zijn eigen expressie de vrije loop te laten. Met een bonzende hartslag ingeleid, ein digend met twee naast elkaar lig gende lage tonen die een wonder lijke zweving teweegbrengen en oplossen tot ëën klank, hield De Raad van begin tot eind de span ning erin, heel fantastisch. Of de trompet van Joop van der Louw na de pauze beter inge speeld en beter op temperatuur was, of dat het stuk (Suite in D groot van G.F. Handel) veel meer geschikt is voor trompet en orgel, hoe dan ook, we hoorden hier een stralend samenspel. In Corelli's "Sonate in Mi mi neur" was de balans tussen beide instrumenten nog redelyk ver te zoeken geweest. De trompet over heerste duidelijk, hoe De Raad ook probeerde krachtig daar op in te spelen. In het "Sarabanda"- deel met zijn mooie lange melo dielijnen was toch te horen dat ook in dit werk beter samenspel mogelijk was geweest. Een volle kerk applaudisseerde na afloop voor een toegift van or gel en trompet in de ware jubile umstemming. LIDY VAN DER SPEK. LEIDEN - Vier dichters/schrijvers zijn morgenmiddag in sociëteit De Burcht aanwezig om hun werk te la ten horen. In 'Verbaal Signaal' ma ken Mare Scheepmaker uit Leiden, Andries Oostindie, HAJO en Him- adjuwita Pakun hun opwachting. Scheepmaker bfak begin dit jaar door met zijn one man-show 'Een avond met Marc S.', een mengeling van melancholie en humor. Econoom Oostindie won vorig jaar voor zijn gedicht Westerveld de tweede prijs op het dichterscon- cours Nieuwe Kerk Amsterdam. HAJO staat voor Harry den Hartog en Jos Jagers. HAJO's gevoelens, gedachten en taalgebruik geven een kijk op de jaren tachtig. Van Himad- juwita Pakun tenslotte werd dit jaar in het kader van de LIFT Nationale Debuutprijs haar novelle Barsten in het Bruin gepubliceerd. Verbaal Signaal begint om half drie en is gratis toegankelijk. Eerste PC-Kunstprijs AMSTERDAM (ANP) - Beeldend kunstenaar Daan van Golden (54) uit Rotterdam heeft de eerste PC- Kunstprijs, groot 50.000 gulden, ge wonnen. De PC-Kunstprijs is dit jaar inge steld door de Amsterdamse coöpe ratieve vereniging voor uitvaartver zorging, Coöperatie PC. De prijs is bestemd voor een Nederlandse beeldend kunstenaar die kan bogen op een „voorbeeldig oeuvre" dat niet eerder een officiële bekroning van deze omvang heeft gekregen, aldus de Stichting PC-Kunstprijs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 39