België wil 'vrede' in het verkeer
Film reconstrueert dood Hans Kok
Moskee en kerk in
Albanië weer open
n REPORTAGE HHHH
MANIEREN
Paus bepleit eenheid
in Nederlandse kerk
BRUSSEL - Alle Belgen
krijgen dezer dagen een
'vredesplan' in de bus.
Want de zuiderburen zijn
volgens hun regering ver
wikkeld in een oorlog
waarin elk jaar duizenden
Belgen sneuvelen en ge
wond raken: de oorlog in
het verkeer. En minister
van verkeer Jean-Luc
Dehaene wil zijn landge
noten nu tot vrede dwin
gen.
Vorig jaar kwamen hier 2000
mensen om in het verkeer en raak
ten er 18000 zwaar en 68000 licht ge
wond. Dat is naar verhouding bijna
het dubbele van Nederland, waar
vijf milj<
te hard gereden - 60 procent van de
Belgen zegt vaak harder dan 120 te
rijden. Er wordt teveel gedronken -
bijna de helft rijdt wel eens met
meer dan twee glaasjes op. En meer
dan de helft rijdt wel eens door rood
of oranje licht.
Dat zal bij ons niet anders zijn.
Toch ligt het aantal ongelukken en
slachtoffers in België hoger. Dat
komt ten dele door de vroeger ge
brekkige rij-opleiding: tot 1968
hoefde men om een rijbewijs te krij
gen geen rij-examen te hebben ge
daan. Veel oudere automobilisten
missen daardoor de kennis van de
verkeersregels.
Ook zit het Belgische wegennet
anders in elkaar. Er zijn veel wegen
met ongelijkvloerse kruisingen,
waar toch 120 gereden mag worden
en dwars door dorpen lopen auto
wegen waar 90 kilometer is toege
staan. Daar gebeuren dan ook de
meeste ongelukken. Elke streek
heeft wel zo'n 'dodenweg'.
Voorts mag in de stad 60 worden
het verkeer 500 doden minder gereden, wat echter door velen als
vallen.
daarmee
Por-
wordt beschouwd.
tugal het meest verkeersonveilige De snelheidscontroles in België zijn
land van West-Europa.
tot nog toe met allerlei juridische
Vooral de weekeinden zijn de beperkingen omgeven. Zo zijn
laatste jaren rampzalig. Gemiddeld bemande camera's nog steeds niet
komen elk weekeinde meer dan toegestaan. Daarin wil Dehaene r
tien mensen om in het verkeer, ook verandering brengen.
ten. Drank en onervarendheid be- disco's op het platteland juist langs
horen tot de belangrijkste oorzaken die hierboven genoemde wegen. De
verkeersongelukken in Belgii
Het 'verkeersvredesplan' van rr
nisterDehaene.dat deze week werd ruimte vinden
gepubliceerd
tijd al veel te doen
zich dan ook vooral op het voorko-
vanuit het cafe
's nachts de
ermoedig als
de laatste zij zijn, het onderste uit hun voertui-
geweest, richt gen te halen.
Het is op het eerste gezicht dan
ongevallen. Vanaf begin ook verrassend dat het plan v
volgend jaar wordt een aantal
we wetten ('vredeswetten', zegt
Dehaene) van kracht die daaraan in
houd moeten geven.
Gebrekkig
"Wetten redden levens", zei de be
windsman deze week. De uitvoe
ring van die wetten liet echter op
zich wachten. Meningsverschillen minister:
in de regering en onvoldoende mid
delen voor de politie hielden de
zaak op. Dehaene heeft
nister Dehaene ook het voorstel be
vat om jongeren vanaf 17 jaar al
auto te laten rijden. Ervaring te la
ten opdoen, zegt Dehaene, zodat zij punten. Wie zes punten heeft, moet mille, zoals ook in Nederland en de geen goederen
straks veiliger aan het verkeer kun-
verkeerscursus volgen, anders meeste EG-landen al het geval
'L' op de auto aanbrengen.
deelnemen. Deskundigen zijn wordt het rijbewijs een maand inge- Engeland en Denemarken verzet- Na dat'leerjaar'kan dan rij
het met die opvatting
Wie in vijfjaar tweemaal het ten zich tot nog toe tegen een EG- worden gedaan voor het gewone rij-
aantal strafpunten haalt, voorschrift,
België kan dit bewijs.
Het 'verkeersvredesplan' van de raakt zijn rijbewijs drie maanden best op eigen houtje doorvoeren.
- Er komt in de loop van 1992
echter rijbewijs met strafpunten. Wie
het vertrouwen dat vanaf 1 januari ernstige verkeersovertreding be- len worden bijgehouden.
België een nieuw verkeersbeleid gaat krijgt, los van de eventuele - vooruitlopend op e<
boete of gevangenisstraf, een, twee EG-richtlijn wordt
de grond komt.
Dat is hard nodig. Zoals gezegd:
België is een onveilig land. Er wordt den kost bijvoorbeeld drie straf-
drie maanden
jaar wordt, mag
nemen. Daarna volgt een 'scho-
dê strafpunten zul- lingsperiode', waarin zij de weg op
mogen, zij het alleen vergezeld van
een oudere die minstens zes jaar een
België het toe- rijbewijs heeft. Zij mogen niet
kwijt. Er komt een speciale belas
ting op de aankoop
auto om de computers te kunnen
betalen
- vanaf 1 januari wordt de EG-re-
hij of zij 17 gel van kracht dat ook achterin de
jongere rijles auto de veiligheidsgordel
moet worden.
Zowel het strafpuntenplan als de
/erlaging van de leeftijd om een
auto te besturen zijn nog omstre-
of drie strafpunten. Door rood rij- gestane alcohol-promillage in het nachts in de weekeinden rijden, den, maar Dehaene is vastbesloten.
bloed verlaagd van 0,8 tot 0,5 pro- slechts
passagier
De dood van Hans Kok, de kraker die na rellen in de Staatsliedenbuurt
op 25 oktober 1985 overleed in een Amsterdamse politiecel, is het the
ma van een anderhalf uur durende film van Barbara den Uyl. Een op
merkelijke mengeling van documentaire en speelfilm. Tussen acteren
de krakers en archiefbeelden van Hans Kok maken ook burgemeester
Van Thijn en oud-minister van justitie Korthals Altes hun opwachting.
De film is volgend voorjaar te zien op televisie en in de filmhuizen.
Barbara den Uyl: "De film gaat niet over het leven van Hans Kok,
maar over de manier waarop hij is doodgegaan. Het bijzondere ervan is
dat het niet zomaar een lulligheidje is, maar dat het allemaal is uitge
zocht tot op het hoogste niveau. Er gaan meer mensen dood in een poli
tiecel, maar daarvan worden de precieze omstandigheden nooit be
kend. Hier is alles uitgezocht. Ik geef daarvan een filmische recon
structie. Geen nieuwe ontknoping a la de moord op Kennedy."
AMSTERDAM - Op de bewuste 25
oktober ontaardde de ontruiming
van een distributiewoning in de
Staatsliedenbuurt in een geweldda
dige confrontatie tussen krakers en
Mobiele eenheid. De uitzetting van
de bewoners, een moeder met kind.
deed de emoties hoog oplaaien.
Hans Kok was onder de arrestanten
die werden opgesloten in het cellen
blok van het hoofdbureau aan de
Elandsgracht, zonder matras op een
betonnen brits. De volgende mor
gen lag hij dood op de grond. Vrien
den en familie van Kok beschuldig
den de politie van mishandeling.
•Uit het officiële onderzoek dat volg
de bleek Kok niet geslagen. Hij was
gestorven aan een overdosis me
thadon die hij al voor zijn arrestatie
had ingenomen.
Sommige betrokkenen, zoals een
aantal vrienden van Hans Kok en
zijn zwager Geert, die optrad als
woordvoerder van de familie, spe
len hun eigen rol. Anderen worden
door acteurs 'waargenomen'. Hans
Kok zelf is te zien op videofragmen
ten waarop hij onder meer is te zien
als drummer van een punkband. De
Barbara den Uyl tijdens de opnamen. "Ik ben niet zo stompzinnig c
leen de goede dingen van de krakers te laten zien en de slechte van de
riteiten". <fot<
politie voelde weinig voor het "op
rakelen" van de zaak en deed niet
mee, Van Thijn en Korthals Altes
wel. De burgemeester wordt gëin-
terviewd in zijn werkkamer, de oud-
minister van justitie leest speciaal
voor de film de eerste en de laatste
zin voor uit de brief waarin hij in
dertijd de Tweede Kamer meedeel
de de zaak tot op de bodem te zullen
laten uitzoeken.
Den Uyl: "Heel aardig van Kort
hals. Filmisch is het natuurlijk inte
ressanter dan alleen die brief in
beeld te brengen." Wat van Thijn
betreft: "Hij zei: ik doe het liever
niet, maar ik loop er niet voor weg.
Hij weet dat er achteraf toch kritiek
komt en heeft de gelegenheid ge
grepen alvast weerwoord te geven".
Van Thijn
Volgens Den Uyl legt Van Thijn in
het interview onder meer uit dat hij
de verantwoordelijkheid voor de
gebeurtenissen bij de politie liet,
die hem die dag twee keer opbelde
om te vragen of ze de ontruiming
wel moesten doorzetten vanwege
de 'overmacht van de krakers en
hun vastberadenheid.'
Op het moment van de dood van
Hans Kok had Barbara den Uyl net
de laatste hand gelegd aan haar eer
ste - later bekroonde - documentaire
over de kraakbeweging in de
Staatsliedenbuurt. "Negen maan
den lang was ik met die mensen op
getrokken, met als uitvalsbasis het
kraakcafé de Rioolrat waar Hans en
zijn vrienden kwamen. Toen was er
opeens die veldslag. Maar het geld
om door te filmen was op". Het eni
ge dat Den Uyl kon doen was een
geïmproviseerde epiloog aan de do
cumentaire plakken. Het plan de
zaak uit te diepen werd - onbedoeld
- leven ingeblazen door regisseur
Pieter Verhoef die in '88 liet weten
een speelfilm te willen maken over
Hans Kok. Den Uyl: "Ik dacht: dat
zal me niet gebeuren. Ik heb het
voorwerk gedaan, ik ken de men
sen. heb de contacten, ik moet die
film maken".
Maandag zijn de opnamen klaar.
Gefilmd op locatie in een aantal
kraakpanden en in het van hout en
karton nagebouwde cellencomplex
van het hoofdbureau van politie.
Gemaakt met twee ton subsidie van
het Produktiefonfds voor de film en
substantiële bijdragen van co-pro
ducent de NOS en het Cobo-fonds
van de omroepen.
Gevoelig
De affaire Kok ligt vijf jaar na dato
nog altijd gevoelig in Amsterdam.
Den Uyl: "Ze vinden het maar niks
dat ik het doe. Zo'n links-radicaal
die zelf bij de kraakbeweging is be
trokken (Den Uyl woonde indertijd
in de Staatsliedenbuurt en woont
samen met de advocaat van de fami
lie Kok, Henk Kersting) dat wordt
een eenzijdig verhaal. Maar ieder
een heeft toch een mening. En ik
ben niet zo stompzinnig om alleen
de goede dingen van de krakers te
laten zien en de slechte van de auto
riteiten".
Den Uyl: "Er is nooit een schuldi
ge aangewezen. Je kunt niet zeg
gen: die politieman heeft het ge
daan. Maar het beroep op de chaos
die avond op het bureau is onzin. De
politieagenten hadden eigenhandig
het werk overgenomen van de ge-
vangenenbewaarders. Die hadden
hun sleutels afgegeven en zaten te
wachten in de kantine. De politie
agenten waren dezelfden die 's mid
dags tijdens de rellen schoten had
den gelost. En die moesten dan 's
avonds uitmaken of Hans een dok
ter nodig had. Dat kan natuurlijk
niet. Er heerste een heel vijandige
houding. Bekijk jij het maar, dach-
Hij krijgt van de Belgen zelf
gens het gelijk aan zijn kant. De Bel
gen vragen blijkens een enquete
zelf ook om strengere maatregelen
tegen de verkeersonveiligheid.
Ruim driekwart wil het drank
misbruik in het verkeer harder aan
pakken. Meer dan de helft van de
ondervraagden vindt dat het rijbe
wijs sneller moet kunnen worden
ingetrokken en ruim 40 procent wil
meer politie voor de verkeerscon
trole. Door rood licht rijden wordt
als de grootste 'verkeerszonde' ge
noemd.
Tot nog toe gaat dit allemaal over
de automobilist. Maar ook de fietser
en voetganger lopen veel gevaar.
Minder dan in Nederland mis
schien, omdat hier minder gefietst
wordt. Maar de manier waarop
Dehaene de fietsers wil bescher
men heeft al veel kritiek van des
kundigen uitgelokt.
Zo wil hij in zijn fietsplan, dat op 1
januari van kracht wordt, dat kinde
ren met kleine fietsen alleen nog op
het trottoir mogen fietsen. Voorts
hoeven fietsers hun arm niet meer
uit te steken als zij van richting ver
anderen en mogen zij straten met
eenrichtingsverkeer van de 'ver
keerde' kant inrijden.
De 'bescherming' van de fietsers
zit hem daarin, dat fietsers te allen
tijde voorrang zouden moeten krij
gen op de automobilisten. Een auto
mobilist die een fietser aanrijdt is
dan bijna altijd de schuldige partij.
Hierbij gaat Dehaene volgens ex
perts voorbij aan de verkeersreali-
teit van alle dag.
Naast elkaar
Ook de bepaling dat fietsers overal
met zijn tweeën naast elkaar mogen
rijden, is vragen om ongelukken.
En komt er zo'n ongeluk, dan is de
automobilist de schuldige, want die
had moeten uitwijken. Hij mag vol
gens de nieuwe wet een fietser niet
op minder dan een meter afstand
passeren.
Een fietspadenplan. speciale
fietsoversteekplaatsen en stoplich
ten voor fietsers, die in Nederland
doodgewoon zijn, ontbreken in het
vredesplan van Dehaene. Wel ko
men er in navolging van Nederland
straatgedeelten waar auto's niet
harder dan 30 km/u mogen rijden.
Fietsers en auto's moeten echter de
zelfde weg delen. Zeker wat de
tweewielers betreft is het vredes
plan van Dehaene dan ook eerder
een plan voor een 'gewapende vre
de'.
Er is in Amerika één echte autoriteit
op het gebied van etiquette, goede
manieren. Ze heettoepasselijk
genoeg, Miss Mannersen ze vult
wekelijks een rubriek in een aantal
kranten. Als je advies wilt over de
juiste vorm van bedankbriefjes,
over nette manieren om grof te zijn,
een antwoord op de vraag hoe groot
een dasspeld mag zijn, Miss
Manners weet alles.
Maa r Miss Manners geeft meer dan
een antwoord op de oude vraag:
"Hoe hoort het eigenlijk?" Ze geeft
ook een uniek inzicht in de
veranderende zeden en
gedragingen van het volk dat ik
geacht word te bestuderen. Dankzij
Miss Manners weet ik dus
bijvoorbeeld nu, dat sommige
huwelijksfeesten in dit land
ongehoord brutate
geldinzamelingsacties zijn.
Wanteen lezer legde haar onlangs
de vraag voor of het nu wel
helemaal comme ilfaut was dat hij
een uitnodiging vooreen
huwelijksfeest kreeg, waarbij onder
het 'Reserveren S.V.P.'stond:
"Kosten per persoon inclusief
diner, dansen en kado): xxx
dollar".
Toegegeven, men mag medelijden
hebben met de jonge Amerikanen
die in yet huwelijksbootje stappen.
Het gaat hier over het algemeen wat
plechtstatiger en formeler toe dan in
ons land, en dat kost geld.
Amerikanen houden bovendien,
zoals bekend, van opscheppen, en
een huwelijkssluiting is daar bij
uitstek geschikt voor. Dat kost nog
meergeld.
Een beetje huwelijksfeest, dat wil
zeggen: een huwelijksfeest
waarover achteraf niet al te veel
nare roddels de ronde doen, beloopt
zeker 20.000 gulden. Voor meer
gegoede burgerkinderen hebben we
het gauw over 70.000 gulden.
Trouwen kost klauwen, dus.
Maar is het dan toch niet raar, dat
bij sommige recepties familieleden
van de bruid met een met bloemen
en linten versierde hoed rondgaan,
waarin donaties voor de
huwelijksreis kunnen worden
gestopt?
En is het ook niet een beetje te veel
van het goede, dat bij andere feesten
de gasten een envelop overhandigd
krijgen met daarin een kaart,
waarop fijne bezigheden staan als
'een avondje stappen', 'een
nachtelijke boottocht', 'souvenirs
kopen'? De bedoeling is, dat de gast
achter een van de mogelijkheden
een hartje (inderdaad heel
smaakvol) zet, een bedrag in de
envelop stopt, en zo aangeeft waar
het jonge bruidspaar tijdens de
huwelijksreis zijn dollars aan mag
uitgeven.
Een nog dieper dieptepunt is de
uitnodiging, waarop het jonge paar
de 'primairesponsors'en
'secundaire sponsors' van het
huwelijksfeest had aangegeven.
Miss Manners vindt dat allemaal
nogal hebberig, en wie zal dat niet
met haar eens zijn? "Ongelukkig
noemt ze'verder de uitnodiging
waarin een aanstaand echtpaar,
laten we zeggen: Kathy Trotter en
Bob Comely, namens wederzijdse
ouders vrienden en bekenden
STANDPLAATS:
Washington\^
Henk Dam W j
uitnodigde. Het probleem was: de
moeder van de bruid en de vader
van de bruidegom waren overleden,
maar bruid en bruidegom wilden
toch namens al hun vier ouders
inviteren.
Dus wat stond er op de kaart? De
heer William Trotter en mevrouw
Alice Comely, in levende lijve, en
mevrouw Louisa Trotter en de heer
Patrick Comely, in de geest, nodigen
u hierbij hartelijk uit om aanwezig
te zijn bij het huwelijk van hun
dochter, Kathy Trotter, en hun
zoon...etcetera.
Om de onnavolgbare Miss Manners
te citeren: "Dit is een ongelukkige
uitnodiging, al was het maar omdat
de suggestie wordt gewekt dat de
overleden ouders in de hemel aan
het rommelen zijn, terwijl hun nog
levende partners op aarde stoeien".
'Eerste atheïstische staat ter wereld'
DEN HAAG (ANP) - De 'eer
ste atheïstische staat ter we
reld' heeft aangekondigd dat
het verbod op religieuze acti
viteiten wordt opgeheven. De
drie miljoen inwoners van Al
banië mogen van president
Ramiz Alia binnenkort weer
naar moskee of kerk.
De godsdienst werd in 1967 offi
cieel afgeschaft in Albanië. Arti
kel 37 van de grondwet zegt hier
over: "De staat erkent geen religie
en voert atheïstische propaganda
teneinde een wetenschappelijke
materialistische wereldvisie in te
Sindsdien werden 740 moskee
ën, 608 orthodoxe kerken en
kloosters en 157 rooms-katholie-
ke kerken gesloten. Ze werden
omgebouwd tot marxistische
centra, musea en sporthallen, of
met de grond gelijk gemaakt.
Volgens statistieken was vlak
na de Tweede Wereldoorlog 70
procent van de bevolking mos
lim, 20 procent orthodox en 10
procent rooms-katholiek. In 1988
leefden er volgens het Vaticaan
naar schatting een miljoen mos
lims, 200.000 orthodoxen 150.000
room-katholieken in Albanië.
Meteen na de communistische
machtsovername in 1944 werd
het godsdienstige leven op vele
manieren aan banden gelegd. Ve
le islamitische en christelijke lei
ders werden opgepakt en veelal
om het leven gebracht.
Vooral de katholieke geestelij
ken moesten het ontgelden, nadat
de bisschoppen hadden gewei
gerd in te gaan op wens van partij
leider Enver Hoxha om met Ro
me te breken en een nationale Al
banese kerk op te richten. In 1951
moest de kerk officieel breken
met het Vaticaan. Ook de islami
tische en orthodoxe gemeen
schappen moesten alle banden
met geloofsgenoten buiten Alba
nië verbreken.
Hoxha vond niet alleen dat
godsdienst "opium van het volk"
was, maar was tevens van mening
dat christendom en islam een
"vervalsing en ontaarding" van
de oorspronkelijke Albanese
volksaard vormden. Gelovigen
werden dan ook steevast afge
schilderd als volksverraders. Een
kruisbeeld aan de muur was een
blijk van ongehoorzaamheid.
Ook na het overlijden van
Hoxha in 1985 ging de gods
dienstvervolging door. Onder het
bewind van Ramiz Alia werd in
1988 afgekondigd dat christelijke
en islamitische voornamen uit
den boze zijn. Ouders moeten hun
kinderen een naam geven die past
bij de politieke en ideologische
traditie van de atheïstische staat.
Nadat de ene communistische
staat na de andere bankroet was
verklaard, hief Alia in april 1990
het verbod op godsdienstige pro
paganda op. Gaandeweg is ook
bij hem, zo bleek gisteren uit zijn
toespraak tot het centraal comité,
de gedachte gerijpt dat Hoxha's
streven om van Albanië een offi
cieel atheïstische staat te maken
"een schending van de gewetens
vrijheid" was.
Tijdens eucharistie voor Willihrordjaar:
VATICAANSTAD (GPD) - On
derlinge saamhorigheid en een
heid met het kerkelijk leergezag.
Die twee sleutelbegrippen haalde
paus Johannes Paulus II naar vo
ren toen hij gisteren de patroon
van de Nederlandse RK Kerk Wil-
librord ten voorbeeld stelde aan
de Nederlandse katholieken.
De paus preekte in de Sint Pie
ter in een door tweeduizend Ne
derlandse pelgrims bezochte eu
charistieviering bij de afsluiting
van het Willibrordjaar. De dienst
werd bijgewoond door alle Ne
derlandse bisschoppen (behalve
mgr. Gijsen), en de kardinalen Si-
monis en Willebrands.
De paus stond in zijn preek stil
bij de betekenis van het missio
naire werk dat Willibrord 1300
jaar geleden begon in de lage lan
den bij de Noordzee. Hij noemde
het optreden van de latere 'aarts
bisschop der Friezen' "het begin
van uw christelijke geschiede-
De woorden van een van zijn
voorgangers citerend, zei de paus
dat de Nederlandse kerk, die zo
veel priesters en religieuzen heeft
voortgebracht, op een dag weer
nieuwe groei en bloei zal kennen.
Hij sprak de verwachting uit dat
er weer vele roepingen tot het
priesterschap en het religieuze le
ven zullen komen.
In een kort dankwoord aan het
adres van de paus zei Simonis dat
de ontvangst in Rome een teken
van de pauselijke zorg en lief
oor de kerk in Nederland. "Ik
BeyersNaudé:
schuldbelijdenis
niet voldoende
RUSTENBURG (ANP) - De
schuldbelijdenis van de Neder
duitse Gereformeerde Kerk in
Zuid-Afrika (NG Kerk) over haar
steun aan apartheid is volgens dr.
C.F. Beyers Naudé onvoldoende.
Hij heeft de kerk tijdens de na
tionale kerkenconferentie in Rus
tenburg opgeroepen met een be
tere verklaring te komen en die
liefst op een symbolische plaats
bekend te maken. Hij dacht zelf
aan Bloemfontein of het Voor
trekker Monument, beide monu
menten van het Afrikanerdom.
De zwarte NG kerken twijfelen
aan de waarde van de verklaring
waarin synodevoorzitter Pieter
Potgieter van de blanke NG Kerk
schuld erkende. Zij hebben ech
ter na een gesprek met de leiding
van de NG Kerk besloten volgen
de maand hun problemen op een
aparte vergadering te bespreken.
De NG-synode sprak in okto
ber uit dat elk systeem dat men
sen dwingt apart van elkaar te le
ven als zondig moet worden be
schouwd. Maar om de rechter
vleugel van de kerk tevreden te
stellen heeft de synode verklaard
dat een gescheiden ontwikkeling
van volken niet verkeerd is.
In kringen van de NG Kerk
werd gisteren gemeld dat er enke
le tientallen telegrammen waren
binnengekomen van kerkleden
die hun vertrek of dat van hun he
le gemeente aankondigden. On
der de schrijvers bevinden zich
dr. Andries Treurnicht van de
Conservatieve Partij en Jaap Ma
rais van de rechtse Herstigte Na-
sionale Partij. De voormalige pre
sident P. W. Botha zou zijn onge
noegen per telefoon hebben laten
merken.
Paus Johannes Paulus II
AP)
kan alleen maar hopen en bidden
dat we die niet beschamen". Si
monis zei dat Willibrord de Ne
derlandse kerk is voorgegaan in
aanhankelijkheid en trouw je
gens de opvolgers van Petrus.
De plechtige viering in de Sint
Pieter ging met veel uiterlijk ver
toon gepaard. Zo schreed de paus
bij het betreden van de altaar
ruimte over de vaandels van de
gilden en schutterijen uit Gelder
land, Brabant en Limburg. Daar
mee betoonden de in fraaie uni
formen gestoken gildebroeders
en -zustérs hun aanhankelijkheid
aan het hoogste kerkelijke gezag.
Ds. Visser. Ds J. Visser van de
Rotterdamse Pauluskerk wordt
niet vervolgd. De suggestie dat hij
medeplichtig is aan de verkoop
van valse paspoorten aan vluchte
lingen is onjuist, zo vindt het
Openbaar Ministerie in Rotter
dam.
Kerk op tv. De Stichting Om
roep Alphense Kerken (SOAK)
verzorgt morgen een uitzending
over de Alphense kerken. Het
programma is zowel om half
twaalf als half zeven via kanaal 52
UHF te ontvangen. Het program
ma wordt op dezelfde tijden de
hele komende week herhaald.
Intrede ds. Kwast. Zondag
doet mevrouw ds. P. Kwast intre
de in de gereformeerde kerk van
Koudekerk aan den Rijn. Zij
wordt bevestigd door ds. F. J. van
Ree uit Hilversum. De dienst be
gint om drie uur.
Oecumenische dienst. Ter af
sluiting van het Willibrordjaar
vindt zondag in de De Regenboog
(Merenwijk) een oecumenische
dienst plaats. Voorgangers zijn
ds. A. Alblas en pastoor J. van
Well. Aanvang tien uur.
Beroepingswerk
Hervormde Kerk: bedankt voor Bo
degraven J.J.W. Mouthaan Zwolle.
Geref. Kerken vrijgemaakt: aange
nomen naar Kijnsburg (tweede pred-
plaats) C. Bijl Zwolle-C.
Christelijke Geref. Kerken: beroe
pen te Rijnsburg R. Kok Damwoude.