Leiden: geen hogere tarieven kunstuitleen 'Karei Appel kreeg les via 'foute' instantie' Minister D'Ancona acht prijsverhoging nodig 'Een letter moet leesbaar zijn' Goede wijn behoeft geen krans KIJK UIT Exposities Concerten Theaters VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990 AMSTERDAM (GPD) - Karei Ap pel heeft in het begin van de oorlog schilderles gehad op kosten van het Departement van Volksvoorlich ting en Kunsten, dat was ingesteld door de Duitsers. De opdracht om deze kosten te betalen, werd gege ven door het hoofd van de afdeling Bouwkunst, Beeldende Kunsten en Kunstnijverheid van de Amster damse Rijksacademie Beeldende Kunsten, de Larense schilder Eduard (Ed) Gerdes, overtuigd na- tionaal-socialist en sinds 1933 lid van de NSB. Appel heeft ook schil dersmateriaal van Gerdes gekregen en werk aan hem verkocht. Dit blijkt uit een artikel van Adri- aan Venema en Jan Fred van Wij nen in Vrij Nederland van deze week. Appel volgde in 1942 de les sen om toegelaten te worden tot ge noemde Rijksacademie. Een jaar te voren was hij voor het toelatings examen gezakt. Appel, aan wiens werk binnenkort in Amsterdam een grote overzichtstentoonstelling wordt gewijd, heeft zelf contact ge zocht met Gerdes. Volgens Vrij Nederland heeft Ap pel zich tot nu toe steeds in dezelfde zin over zijn beleving van de oor logsjaren uitgelaten: het was 'een armoedig, hongerig bestaan, geen geld op zak, al m'n vrienden straat arm'. Ook in werk van Hugo Claus en Simon Vinkenoog over de in middels wereldberoemde schilder komen de bezettingsjaren steeds op dezelfde wijze terug. Vrij Nederland publiceert onder meer een brief die Appel in april '42 aan Gerdes schreef: 'Wel.Ed. Heer, Ingevolge Uw wensch heb ik heden per bode Visser aan Uw geëerd adres afgezonden de vier door U uit- gezochten studies en hoop dat deze in goede orde in Uw bezit mogen komen en met beleefde dank voor Uw welwillende medewerking'. In de aanhef tot het VN-artikel staat o.a.: 'Appel, het ouderlijk huis uit, op de kunstacademie en arm, liet in de oorlog verkeerde mensen zijn werk kopen, en kreeg materiaal en geld van verkeerde in stanties'. Voorts wordt in deze inleiding ge meld dat Appel het artikel gelezen heeft. Het verhaal is vooraf aan Ap pels advocaat gestuurd met de vraag om een reactie van de schil der. De advocaat heeft, aldus VN, la ten weten dat hem door zijn cliënt niet verzocht is contact met VN op te nemen. LEIDEN/ALMERE - "Ik hen er niet onmmiddellijk toe geneigd de tarieven voor de kunstuitleen te verhogen. Het past in ons spreidings- beleid om zoveel mogelijk mensen ervan te laten profi teren en een dergelijke maatregel verhoogt de drempel". Yvonne van Baer- le, hoofd directie kunst en cultuur van de gemeente Leiden, is verbaasd over de uitspraak van minister D'Ancona (wvc) om de tarie ven van de kunstuitleencen tra in ons land te verhogen. „Staat een gemiddelde van zes gulden per maand voor een geleend kunstwerk nog in verhouding met bij voor beeld de prijs van het huren van video's?", zo vroeg de minister in Almere tijdens een symposium van de Fe deratie Kunstuitleen (FKU) over collectievorming door de centra. Van Baerle "zit niet direct aan een verhoging te denken", omdat de uit spraak van de minister niet "meer dan een suggestie" kan zijn. "Loka le overheden mogen deze tarieven immers zelf bepalen? -Ik hecht meer waarde aan de reactie van de lande lijke Federatie Kunstuitleen (FKU)". De tarieven bij de Leidse stich ting Kunstuitleen liggen overigens onder het landelijk gemiddelde: 7,50, tien gulden en 12,50 - afhanke lijk van de waarde - per kunstwerk per kwartaal. Deze prijzen gelden voor inwoners van de bij de'ge meenschappelijke regeling aange sloten gemeenten: Leiden, Leider dorp, oegstgeest, Valkenburg en Warmond. Voor inwoners van ande re gemeenten gelden dubbele prij zen. "Gaan de prijzen omhoog, dan ben ik bang dat mensen afhaken", aldus Van Baerle. De minister onderbouwde haar pleidooi voor tariefsverhoging om de kosten van de groeiende kunst uitleencentra te dekken door te wij zen op de samenstelling van de klantenkring. Uit onderzoeken is gebleken dat de leners voorname lijk uit „middengroepen" komen die hun deel hebben gehad aan de welvaartsstijging. Hun behoefte om deel te nemen in het cultuuraanbod is daardoor vergroot, hetgeen onder meer üs te merken aan de groei van de uitleen. De FKU is in 1973 opgericht als vereniging van de plaatselijke Stichtingen Beeldende Kunst. Be gin 1989 volgde versterking met de aansluiting van Vereniging Overleg Artotheken. De FKU bestaat op dit moment uit 44 particuliere en ge meentelijke instellingen met rond de 70 uitleenpunten. Ons land telde volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) eind vorig jaar 76 instellingen voor kunstuitleen die het beheer voerden over 129 vesti gingen en elf mobiele uitleenpun ten. Zij hadden op dat moment 341.200 kunstwerken ter beschik king, waarvan er volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 205.300 waren uit geleend. Van de 115.200 abonne- Tentoonstelling Schuitema in Wassenaar menten stonden er bijna 100.000 op naam van particulieren, de overige Toegepast werk van Schuitema in reclamebladen voor weegschalen, snel- kwamen voor rekening van bedrij- wegers en snijmachines. Deze voorzijde van een reclamefolder werd in 1928 ven en instellingen. vervaardigd. (foto pr) Mahler/Escherprojekt door Margareth Beunders - alt. Howard Crook - tenor, het Fodor Kwintet, leden van het Nieuw Neder lands Strijkkwartet e.a., dirigent Marien van Staalen. Gehoord 1 november in de Ouds- hoornse Kerk te Alphen a/d Rijn. Hoewel het concert van gister avond in de Oudshoornse Kerk pas het tweede is in de serie "Stichting Cornelis de Vlaming" van dit seizoen en we dus niet we ten wat nog komen zal, durf ik toch met stelligheid te beweren dat dit concert zijn weerga niet kent. Het deed genieten als de al- ler-allerbeste wijn en het zal moeilijk zijn om hiervoor een lau werkrans te vlechten, want zoals het spreekwoord zegt: goede wijn behoeft geen krans. Een uitnemend en select gezel schap, o.a. bestaande uit het Fo dor Kwintet (blazers) en leden van het Nieuw Nederlands Strijk kwartet speelde onder leiding van Marien van Staalen twee componisten, die zich qua inten siteit, uitstraling, hunkering, ge spannen ritmiek met elkaar kun nen meten: Gustav Mahler (1860- 1911) en Rudolf Escher (1912- 1980). Eschers "Sinfonia per dieci strumenti" (1976), geen symfonie met strak omlijnde delen maar diep weg toch steeds herkenbaar met zijn vage sonatevorm als eer ste deel, zijn langzame zeer innige tweede deel, toegepsitst naar het centraal gestelde derde deel "een melodisch dwalen in afgelegen, zéér afgelegen gebieden van mu zikale stilte" zoals de componist dit zelf verwoordt, 't Klinkt para doxaal maar het was een puur ge nieten van alle instrumenten 'an sich', een absoluut meebeleven van elke melodische arabesk, el ke eigen inbreng van de musici afzonderlijk naast de schrille, of geestige (hoornpartij), dan weer dramatische klankwereld van al le strijkers en blazers tezamen. Schitterende solistische delen voor de fluitiste Marieke Sch- neemann, zeer beheerst en toch vol uitdrukking gespeeld, soms in melodische dialoog met de di verse instrumenten, zorgden steeds voor een uiterste aan con centratie en inleving van uitvoe renden én de luisteraar. Ook het ragfijne tweede deel "Passaggio", een langzame vijfstemmige ca non alleen voor de strijkers werd adembenemend fijnzinnig ge speeld. Diezelfde concentratie en het totaal op elkaar ingespeeld zijn waren te horen in "das Lied von der Erde" van Mahler, in bewer kingen voor klein gezelschap door A. Schönberg (1921) en R. Riehn (1983). Mahler schreef dit uiterst subjectieve werk (1908) vlak na de dood van zijn oudste dochter, niet als een liedcyclus maar eigenlijk als zijn 9e symfo nie. De beide zangstemmen, af wisselend toegepast, vervullen dan ook een belangrijke rol bin nen het symfonisch geheel. Zo stonden Margareth Beunders en Howard Crook niet vóór, maar midden achterin het orkest, waar door hun stemmen opgenomen werden in de orkestklank. Voor de interpretatie van Maragareth Beunder's zware rol zijn vele "su perlatieven" van toepassing als daar zijn: zeer indrukwekkend, uitgebalanceerd, vol expressie met een gloedvol doorleefd tim bre. Met een masjestueuze rust drong zij door naar de diepste be tekenis van woord en melodie. Howard Crook daarentegen zong zijn meer overmoedige ro mantische teksten spontaan en direct, soms zo stralend en hevig dat de intonatie niet altijd even raak en zuiver klonk. Ook hier musiceerde het orkest fenome naal en alert, in schokkende, felle of zwoele en lyrische passages. Aan letterlijk alle ook ongenoem de leden van dit gezelschap alle eer. Dit concert is nog te beluisteren zondag in het Concertgebouw te Amsterdam en donderdag in de Rotterdamse Doelen. LI DY VAN DER SPEK Overzichtstentoonstelling industrieel ontwer per en grafisch vormgever Paul Schuitema in Galerie Bianca, GravestPaat 1, Wassenaar; te zien tot 19 november; openingstijden: do„ vrij. en zo. van 14.00 tot 17.00 uur, za. 12.00 tot 17.00 uur. WASSENAAR - De industrieel ontwerper en grafisch vormgever Paul Schuitema (1897-1973) behoor de in de jaren twintig en dertig tot de internationale avant garde. Schuitema sloot met zijn werk aan bij de typografische vernieuwing, die in het buitenland door Lis- sitzky, Rochenko, Schwitters en Moholy-Nagy en in Nederland door Piet Zwart op gang werd gebracht. Schuitema legde zich vooral toe op de vernieuwing binnen de reclame en werd een vertegenwoordiger van de Nieuwe Typografie en de Nieu we Fotografie. Het begon allemaal na de Rotter damse Academie, waar Schuitema in 1920 afstudeerde. De jaren twin tig waren moeilijke jaren; zo vlak na de Eerste Wereldoorlog twijfelde men aan alle waarden. Rotterdam, waar Schuitema tot 1935 zou blijven wonen, was in die tijd een zeer a- culturele stad, waar hard gewerkt moest worden. Schuitema werkte als arbeider, nam verbouwingen aan, schilderde wat muren en vond uiteindelijk werk als typograaf. In deze periode ontstond zijn mentali teit om dingen nuchter te bekijken. Aan tekeningetjes had hij een he kel: die waren veel te subjectief. Met fotografie kon je beter afstand nemen, dat lag meer in zijn lijn. Bo vendien was het spannend om nieu we materialen uit te testen, er was nog zoveel te ontdekken. Toen hij als typograaf begon, be stonden er al 18.000 verschillende lettertypen. Schuitema's motto was: een letter moet leesbaar zijn en de vorm is ondergeschikt aan de functie. Zo introduceerde hij in de reclame een heel nieuwe aanpak. Hij combineerde typografie met fo tografie en over beide media had hij uitgesproken ideeën. Was er daar voor meestal sprake van een 'plaatje met een praatje', Schuitema zorgde voor een eenheid tussen tekst en beeld. Veelal drukte hij letters over de foto, zodat er één optisch gevolg ontstond. Zijn belangrijkste afne mers - veelal Rotterdamse fabrikan ten - waren geen veeleisende op drachtgevers. Zolang de ontwerp- kosten maar binnen de grenzen van de beraamde begroting bleven, kon Schuitema zoveel experimenteren als hij maar wilde. Daarbij zorgde hij voor een herkenbare styling. El ke klant kreeg een bepaald, speci fiek gezicht. Vooral de Rotterdamse fabriek Van Berkel's Patent was een groot afnemer van Schuitema's ontwerpen en hun reclamebladen voor weegschalen, snelwegers, en snijmachines zijn de beroemdste voorbeelden van Schuitema's toe gepaste werk geworden. Schuitema noemde zijn reclame ontwerpen fototypieën: een combi natie van fotografie en typografie. Eerst gebruikte hij Jan Kamman als fotograaf, maar vanaf 1927 ontstond de noodzaak zelf te gaan fotografe ren. Fotografie was voor hem het middel bij uitstek om zijn reclame- werk van 'zakelijke optische argu menten' te voorzien. In 1929 stelden Kamman en Schuitema hun foto's ten toon op de expositie "Moderne fotokunst" in de Rotterdamse Kring. De Nieu we Fotografie was geboren. De Nieuwe Fotografen hielden niet vast aan conventionele begrippen als esthetica. Zij gebruikten de technische mogelijkheden om de dingen op hun meest karakteristie ke wijze te zien. Zo fotografeerde Schuitema objecten als een papier- rol, spelden en letters. De fotografie bracht Schuitema ook tot filmen. In 1928 zette hij de eerste stap door de - nu overbeken de - foto van de draaiende grammo foon te maken. Bewegingsfotogra fie, noemde hij het. Niet veel later kocht hij voor 325 gulden een film camera en ging op zoek naar bewe ging. Hij gaf zichzelf de opdracht drie soorten beweging te onderzoe ken: de beweging van dingen, de beweging van de mens en de bewe ging van de camera. Dit resulteerde in resp. drie films: 'Maasbruggen', waarin het voorbijrazende verkeer op de Maasbrug gevolgd wordt, 'De Markthallen van Parijs' met alle handeldrijvende kooplieden en 'De Bouwhoek van Harllngen', waarin de camera over het Friese land schap glijdt. In deze tijd begon Schuitema ook stalen buismeube len te ontwerpen, waaraan door een jury met als leden Le Corbusier en Walter Cropius een eervolle vermel ding werd verleend. Kunst had voor Schuitema vooral een maatschappelijke functie. In een interview met Emmy Huf, dat de NOS in 1970 uitzond, sprak hij over deze functie. Kunst moet zor gen dat de steden leefbaar worden, zei hij. De vorm wordt onderge schikt aan de maatschappelijke functie. En in 1961 schreef hij: "De industriële produktie werd door ons noodzakelijker gevonden. De kunstenaar had de opdracht de pro- dukten een duidelijker en doelmati ger vorm te geven. Door onze arbeid in de werkplaatsen en fabrieken wilden wij de mensen betere en mooiere dingen geven". Om dit doel te bereiken was volgens Schuitema deelname aan de politieke strijd noodzakelijk. Zelf droeg hij daartoe bij door het maken van omslagen en fotomontages voor de bladen 'De wapens neder' en 'Nieuw Rusland'. In 'Links Richten' schreef hij, onder een pseudoniem, in 1933 het artikel 'Foto als wapen in de klassestrijd'. Paul •Schuitema verhuisde in 1939 naar Wassenaar, waar hij als ontwerper bleef werken en docent aan de koninklijke academie in Den Haag werd. In 1965 publiceerde hij een kleurreferentiesysteem voor de drukkerijwereld: 'Syst-o-color', dat hem een overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amster dam opleverde. Hij overleed in 1973 in Wassenaar. Galerie Bianca toont, vijfentwin tigjaar na de tentoonstelling in Am sterdam, nu een overzicht van het werk van Paul Schuitema, nadat de galerie vorig jaar een tentoonstel ling wijdde aan Schuitema's collega en plaatsgenoot Piet Zwart. De ten toonstelling geeft een compleet beeld van Schuitema's werkzaam heden. Er is veel reclamewerk te zien, alsmede enkele meubelen, fo to's, het kleurensysteem en teke ningen en beeldhouwwerken. Op video staan de film 'Maasbruggen' en het televisie-interview met Schuitema uit 1970. NICOLE ROEPERS. Leiden Koninklijk Penningkabinet - Rapenburg 28, 'Geld van het Koninkrijk', Nederlands geld van 1014-1990, t/m jan '91; di. za. 10-17 uur, zon- en teestd. 12-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie Hooglandse Kerkgracht 27, 'Aai 'ns een krokodil', t/m dec; ma t/m vr 10-17 uur, zp 14-17 uur. Stedelijk Museum 'De Lakenhal' - Oude Sin gel 28-32, Verzameld en getoond: tassen en tas beugels, 13/1di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, permanente tentoonstelling van werk Leny Noyen, vr 14- 16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Het Achterhuis - Nieuwe Rijn 38, permanen- ite expositie; Vijf eeuwen mode in miniatuur, di t/m za. 10-16 uur. Signaal, Studio voor Vormgeving - Groene- steeg*10, ontwerpers en vormgevers tonen diverse ontwerpen, tevens presentatiemap pen, do 12-21 uur, vr 12-18 uur, za 12-17 Stichting Beeld en Grafiek - Stationsweg 243, werk van Feng, Erik-Jan Kuiper en Cees van den Oever, nadere informatie tel: 146024. Sociëteit Quintus Korte Mare 34, tentoon stelling van leden van Quintus in de vorm van schilderij, druk, foto, tekening of beeld. Atelier Jeanmarie Mersman - Oude Rijn 89, Frank Borst, Robin Akkerman en Jean Ma rie Mersmans, verschillende technieken, el ke eerste zondag van de maand open. Galerie Time is Art' - Nieuwstraat 10, recen te keramiek van Nederlandse keramisten i.k.v. landelijke manifestatie: 'Aspekten van de hedendaagse Nederlandse keramiek', 4/11 t/m 28/11wo, do, vr, za, 14-18 uur. Galerie AZL - Rijnsburgerweg 10 (gebouw 1), unica's van Yvon Koopman, tot 25/11; dag 10-17 uur. Galerie de Grote Beer - Rembrandtstraat 27, werk van Zbiegniew Biel, t/m 15/11, ma t/m vr 10-16 uur, za en zo 12-16 uur. De Waag - Aalmarkt 21werk van de Poolse kunstenaar Krzysztof Skarbek, t/m 5/11 woe t/m vr 12-17 uur, za en zo 11 -16 uur. ARS - Pieterskerkgracht 9, 'Exit 4', Marjolijn Groustra: pastels en Saskia Masselink: gra fiek, van 3/11 (16 uur) t/m 25/11ma t/m do 19-21.30 uur, vr 15.30-17.30 uur, za en zo 14-17 uur. Galerie Amber - Hooglandse Kerkgracht 8,'Stille Ruimte' expositie Japanse schilder kunst en Oosterse ceramiek, tot 1/12, woe t/m zo 11-5 uur. Galerie Coup d'Art - Nieuwe Rijn 27, werk Galerie Stelling - Burgsteeg 14, recent werk van Christie van der Haak en Marcel Zalme, t/m 3/11wo t/m za 12-17 uur. Bleijenberg Lijster» - Breestraat 113, Lydia Mercedes Lu^en en Pim de Vroomen: As semblages, t/m 24/11di t/m za 9-18 uur, do 9-21 uur, eerste zo v/d maand 12-17 uur. Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, Karin Janssen: aquarellen (naakten, stillevens en landschappen) en Wil Edelenbos: aquarel len met als onderwerp: 'Mensen in hun si tuatie', t/m 30/11 Irene Prinsen - Utrechtseveer 3, kunstwerk Basiliek voor een schilder (El Greco) na te lefonische afspraak te bezichtigen op za, zo, woe, do en vr van 12-18 uur. Alphen Expressie 70 - Cornelis Geellaan 2, "Wat is echt?', schilderijen en tekeningen van Cora Vries, t/m 24/11ma t/m vr 10-12 uur, en van 14-16 uur, ma t/m do 19.30-21.30 uur en za van 10-12.30 uur. Openbare Bibliotheek Thorbeckestraat, olieverf, gouache en gemengde technieken van Angeniet Storno uit Leimuiden, tot 20/11. Hazerswoude Het Anker - Chopinlaan, aquarellen van Riemke Kouijzer, tot 30/11ma t/m za 20-23 Huize Driehof - Hazerswoude-Dorp, Luuk de Jong met keramiek (Raku gestookte kommen en vazen) en Riemke Kouijzer met aquarellen, dag. 10-17 uur. Leiderdorp Gemeentehuis - Statendaalder, Greetje Barends, krijttekeningen en olieverfschilde rijen, t/m 14/12; ma t/m vr van 9-17 uur, woe ook van 18.30-20 uur. Muzenhof - Cor Gordijnsingel, schilderijen- verkoopexpositie, za 3/11, van 10-17 uur. Noordwijk Kunst- en Antiek Galerie 'Drieluik - Voor straat 57, Marianne Breedijk: aquarel en krijt, t/m 15/12; dag. 10-17.30 uur. za 10-17 Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congres Centrum - Lange- laan 3, werk van diverse kunstenaars onder de naam 'Beweging in Abstraktie', t/m 13/12, dag. 9-21 uur. Oegstgeest Multifunctioneel Gebouw 1 Groot Profijt - Boerhaaveplein 13, schilderijen van land schappen, zeëen en stillevens van neder- landse en Europese schilders, zo 4/11van 11-18 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vliet- weg 6, permanente tentoonstelling 'De an dere Middeleeuwen'; thema tentoonstelling: Alphen Astrld Seriese, Margrfth Vrenegoor en Floor van Zutphen (v.l.n.r.), brengen zaterdag 3 november de muzikale toneelproductie The Good, the Bad and the Fat', In het Katwijkse theater Tripodia. (foto Thijs Koobs) "Wintersalon van Oost Europese kunste naars, een brug tussen Oost en West', vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Atelier 'DeJSmagger - Tramstraat 6a, per manente expositie: schilderijen van Mar- greet van Polanen; ma 14-16 uur. Voorschoten Galerie Mercedes Voorstraat 35b, José Capricorne met olieverf en gemengde tech niek, Hugo Rodriquez met bronzen objec ten, t/m 17/11woe en do 13-17 uur, vrenza 11-17 uur. Ambachts en Baljuwhuis - Voorstraat 12, André van Lier, plastieken, t/m 12/11, ma t/m zo 14-17 uur. Warmond Galerie Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat 36, Ardi Brouwer: litho's en tekeningen; Ri- nie Otte: beeldhouwwerk, van 2/11 t/m 6/12; di 19-21 uur, wo 10-12 uur, wo.do, vr, za 14- 16 uur. Wassenaar Raadhuis 'De Paauw' - Raadhuislaan 22, poëtisch en coloristisch werk van Joël Da- bin, t/m 4/11; di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 uur. Galerie Bianca Gravestraat 1, werk van Paul Schuitema, foto's, reclame enz. t/m 18/11, do, vr en zo 14-17 uur, za 12-17 uur. Leiden De Burcht zo 4, 22.00 uur; slagwerkgroep Percossa, met marimba's, xylofoons, trommels, waaronder de indrukwekkende Japanse Chi Chi bu's, mmv Kees de Dreu, René Spierings, Jens Meijers, Ferry Vogelaar. Kapelzaal K&O woe 7,20.15 uur; concert van het Marsyas Trio met werken van Haydn, Hummel, Verhaar, Martin, Villa-Lobos en Martinu, piano Jelle Ruttenberg, fluitist Jef Geerinckx, celliste Ingrid van Veen. do 0, 12.45 tot 13.30 uur; lunchconcert van Natasja Douma piano, werk van J.S. Bach, J. Haydn, F. Liszt mmv Patrick Barendregt piano, vr 9, 20.15 uur; concert van de alt/mezzospraan Els den Dulk-Key, harpiste Marianne ten Voorde en de pianist Marten Koèn, liederen van Schubert, Schumann, Richard Strauss, harp composities van Thomas, Van der Sigtenhorst-Meyer, Griffiths en Tournier. LVC - Breestraat vr 2, 22.00 uur; Bedtime for Bonzo in het zoldercafé. za 3 23.00 uur; concert van de legendarische reggae band Inner Circle uit Jamaica, met de bekende hit 'smoking', zo 4,21.00 uur; in kader van de elfdaagse pop-estafette zal de Mandela Toer optreden, mmv reggaeband The Vibe, en de Rotterdamse band Bad To The Bone. Waalse kerk concert van Vox Lacta uit Roelofarendsveen, olv Jan van de Meer. De Waag za 3, 21.00 uur; Jazzpodium Hot House organiseert een dubbelconcert met Ed de Vos (solo), en het Polo de Haaskwartet met Leonie Jansen (zang), Pierre Courbois (drums), Egon Kracht (bas). Het Kasteel vr 2,21.30 uur; pop concert van Nobody His Business. za 3, 21.30 uur; dubbelconcert van Mark Fogg's Skamasters en de Engelse band Hotknives. De Bron za 3, 20.00 uur; concert van operette vereniging Bonifacius, met 'Eine nacht in Venedig", van Johan Strauss. Hazerswoude-Rijndijk Het Anker zo 4,15.30 uur; concert van de slagwerkers Janwillem van der Poll en Tom van der Loo op de marimba. Katwijk Tripodia za 3, 20.15 uur; Muzikale toneelproduktie The Good, the Bad and the Fat', mmv Astrid Seriese, Floor van Zutphen, Margrith Vrenegoor en Henk van Dijk. De Donk za 3, 21.00 uur; concert van de Katwijkse rockgroep Les Zazous, met een voorproefje van hun nieuwste cd 'Popi'. Leiderdorp Muzenhof za 3. 20.00 uur; concert van de Streekmuziekschool "Rijnakkkoord" met Marjan Jaspers Fayer, dwarsfluit, Marianne te Voorde, Harp, Els den Duik zang, Konstanze Scheers, piano, Liesbeth Boertien, blokfluit, Ton van Noord, klarinet, Johannes Eisenmeier, cello, Ben Hurrelbrinck, piano, werk van Bonsel, Rossini en Verhaar, zo 4, 12.30 uur; concert van het Notos Blaaskwintet, Michelle Scheltus fluit, Bas Prinsen hobo, Henk Menkveld klarinet, Angenieta de Bie hoorn en Stella Vader fagot, werk van Fauvé, Gilles en Bizet. Nieuwkoop Regthuys zo 4, 16.00 uur; concert van het fluitkwartet Quadrofonia en pianiste Gera de Best. Noordwijk De Schelft za 3, 20.00 uur; jubileum concert van De Harpe Davids ism zangvereniging Rokazano, werk van Gebhar, Saint Saëns, Brahms, Moerenhout, van Kammen, Beethoven, Maas, Hatvast, Verdi, Faré, Wesey, R. Beck, Maessen, J. Mey, Bogenhardt, Tuschla en van Beekum. Leiden Leidse Schouwburg za 3, 20.15 uur; cabaretvoorstelling: 'Kadet 4711', solo-programma van Hans Liberg. ma 5, 20.15 uur; spectaculair dansfeest: 'Russisch Folklore Ensemble'. di 6,20.15 uur; optreden van top-gitarist Jan Akkerman. wo 7, 20.15 uur; De Voorziening: 'Cymbe- line', van Shakespeare, do 8, vr 9, 20.15 uur; cabaret: 'Er staat een gek om de hoek', door Dubbel en Dwars, met o.a. Jack Spijkerman. LAK-Theater za 3, 20.30 uur; De Tijd: 'Casanova'. zo 4, 15.00 uur; kindervoorstelling (vanaf 8 jaar): 'Stoelendans', door FAct. wo 7, do 8, 20.30 uur; Studio Peer: "Mozart' (poppenspel). vr 9, 20.30 uur; Stichting Dansproducties: Tiga'. Alphen aan den Rijn Parktheater za 3, 20.30 uur; cabaret: 'Ezels en Kwas ten', soloprogramma van Job Schuring, zo 4, 20.30 uur; amateurvoorstelling: Spot: 'Liefde Half om HaiJ-, van Alan Ayckboum. Leiderdorp Muzenhof za 3, 14.30 uur; kindervoorstelling (4 tot 8 jaar): 'De dans om tante's stoel', door Pop pentheater De Rarekiek. Wassenaar Theater Warenar za 3, 20.15 uur; thriller door Toneelvereni ging Mimicri: 'De Italiaanse Meesterhand', van Norman Robbins. ma 5,20.15 uur; comedie: 'Op glad ijs', met Joop Doderer, Diana Dobbelman, Pamela Teves, Wim Serlie e.a. Den Haag Appeltheater za 3, 20.15 uur; Toneelgroep De Appel: 'Lange dagreis naar de nacht', met o.a. Christina Ewert en Eric Schneider. AT&T Danstheater za 3,20.15 uur; Het Nederlands Dans Thea ter: Two', Van Maanen/Busoni, 'L'Enfant Sortilèges' Kylian/Ravel en 'Evening Song Kylian/Dvorék. Circustheater za 3, 20.15 uur; Rockmusical 'HAIR', door Broadway Musical Company New Vork. di 6, 20.15 uur; bewegingstheater Mum- menschanz: 'Encore'. Diligentia zo 4,11.30 uur; concert Else Krijgsman (pia no) en Pieter Wispelwey (violoncello), werk van Chopin en Barcarolle, zo 4, 14.30 uur; pianorecital door Jeremy Menhuin, werk van Schubert, di 6, 12.45 uur; lunchtheater: Annemarie Oster in 'Familiebanden', wo 7, 20.15 uur; orgelconcert Marc Whale met werk van o.a. Bernstein, Miller en een vleugje klassiek van Strauss, do 8, 20.15 uur; concert Juillard Kwartet, werk van Mozart, Weminck en Schubert, vr 9, 20.15 uur; Fons Jansen leest voor uit eigen werk. Dr. Anton Philipszaal za 3,19.30 uur; Residentie Orkest olv Jean Paul Penin, mmv Elisabeth Söderström (so praan) en Helge Antoni (piano), werken van o.a. Sibelius, Stenhammar en Nielsen. zo 4, 14.15 uur; Stuttgarter Philharmoniker olv Wolf-Dieter Hauschild, mmv Emmy Ver- hey (viool), werken van Brahms, Van Beethoven en Bruch. Koninklijke Schouwburg za 3, 20.15 uur, zo 4, 14.00 uur; 'Harold Maude', met o.a. Mary Dresseltiuys, Hert- riëtte Tol, Sacco van der Made en Jules Ha- ma 5, di 6, wo 7, do 0, 20.15 uur; Het Natio nale Toneel: 'De Misantroop', van Molière, vr 9, 20.15 uur; Blauwe Maandag Com pagnie: 'Losing Times', van John Hopkins. Amsterdam Carré za 3, 20.15 uur; concert John Cale. zo 4, 20.15 uur; concert Dead Can Dance, ma 5, di 6. 20.15 uur; Jasperina de Jong: Tour de Chant'. wo 7, do 8, 20.15 uur; bewegingstheater Mummenschanz: 'Encore'. vr9,20.15 uur; Seth Gaaikema: 'De avontu ren van S. Gaaikema'. Concertgebouw za 3, 15.00 uur; Radio Filharmonisch Or kest, Koor van De Nederlandse Opera olv Valery Gergiev, mmv Aage Haugland (bas), werk van Oestvolskaja en Sjostakowitsj. za 3. 20.15 uur; Koninklijk Concertgebouw Orkest olv Riccardo Chailly, mmv Montserat Caballé (sopraan), werk van Tsjaikowsky, Verdi, Wagner en Strauss, zo 4. 20.15 uur; concert Krystian timmer man (piano), werk van Debussy, di 6, 20.15 uur; Nederlands Philharmonisch Orkest olv Hartmut Haenchen, mmv Eliane Rodrigues (piano), werk van Mendelssohn, Van Beethoven en Schubert, wo 7, 20.15 uur; concert Isaac Stem (viool), Yo-Yo Ma (cello en Emanuel Ax (piano), werk van Schubert, Van Beethoven en Brahms. do 8, vr 9, 20.15 uur; Koninklijk Concertge bouw Orkest olv Yakov Kreizberg, mmv Ka- rine Georgian (cello), werk van Stravinsky en Penderecki. C.C. Amstelveen za 3, 20.15 uur; Hoodstad Operette: 'Orp heus in der Unterwelt', van Offenbach, met o.a. Anita Heins, Jacco van Renesse en Ton Hofman. zo 4, ma 5, 20.15 uur; Musicalgang: 'De man van La Mancha', mmv Calderon Orkest olv Rudolph van Calcai. wo 7, 20.15 uur; 'Richard II', van Shake speare, met o.a. Gijs Scholten van Aschat, Pierre Bokma e.a. do 8, 20.15 uur; Introdans: 'Abraham and Isaac' Wiggers/Britten en 'De dood van het meisje' Wubbe/Schubert. Muziektheater zo 4. do 8. vr 9, 20.15 uur; Nederlands Dans Theater: 'L'Enfant et les Sortilèges' Kylian- /Ravel, 'Evening Song' Kylian/Dvorék en nieuw ballet van Van Manen, mmv Neder lands Ballet Orkest olv Christof Escher. Nieuwe de la Martheater za 3, 20.15 uur; gitaarconcert Luis Pastor, traditionele flamencomuziek. zo 4, 14.00 uur; Nina Corti en Ensemble: 'Flamenco inspiration', di 6, wo 7, do 8, vr 9, 20.15 uur; 'Harold Maude', met Mary Dresselhuys, Jules Ha mel, Sacco van der Made e.a.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25