'Kritiek op Anne Frank mag niet' Boeiende blik op blikken speelgoed Arbeidsbureaus helpen muzikanten Bioscoopbezoek gedaald Slagersmes voor Blankert Erasmus' eigen boek zeker acht ton waard Historica Nanda van der Zee tornt aan waarheid dagboek Doffe plekken in Brahms DONDERDAG 1 NOVEMBER 1990 KUNST PAGINA 21 mann, Fleischmann, Tipp en Schu- co), Frankrijk (Carette), Spanje (Paya), Engeland (Wells en Horn by), Italië en Japan. De expositie is merendeels samengesteld uit ver schillende Nederlandse privé-col- lecties en in mindere mate uit de verzameling van het Blik Museum in Deventer. Dat ook zonder hulp van de milieu-onvriendelijke batterij enorm verrassend bewegend speel goed gemaakt kan worden blijkt uit de aanwezigheid van een Duits fa brikaat uit ca. 1895. Een achter een schildersezel gezeten clown kan men door rhiddel van het draaien aan een hendeltje een echte teke ning laten maken van Napoleon. Als het portret van de Franse Keizer gaat vervelen verwisselt men een voudig de schijf onder de sokkel, voor een andere en de clown tekent met het zelfde gemak Joséphine, Lodewijk XIV of Koninging Victo ria. Een ander hoogtepunt is een col lectie van zestig bewegende vlin ders en kevers uit de jaren twintig en dertig. Zeer zeldzaam is ook de koorddanseres 'Miss Blondine', ook van Lehmann. Even bijzonder is het station 'Spoor 1', geheel in neo-klas- sicistische stijl, van Marklin uit 1900. Aziatisch Direct na de Tweede Wereldoorlog zijn ook de Japanners op de markt gekomen met speelgoed. Deze pro- dukten waren overduidelijk be doeld voor de Amerikaanse markt. Geen van de brandweermannen en politieagenten heeft een aziatisch uiterlijk en ze dragen allemaal Ame rikaanse uniformen. Het Japanse speelgoed is veel minder gedetail leerd dan het Europese. Het is goed te zien, dat in het Japan van vlak na de oorlog alles was gericht op een bezoek aan Delft zeker een 'must', bijzondere voorbeelden van beken- hoge produktie en men kwaliteit Er zijn driehonderd stukken te zien, de fabrikanten uit Duitsland van ondergeschikt belang vond. waaronder enkele zéér zeldzame en (Marklin, Lehmann, Bing, Günther- Juist deze verschillen maken de Mechanische blikken. Het trommelende aapje Duitsland 1895). (foto gpd) HILVERSUM (GPD) - Zeventien arbeidsbureau's in Nederland doen mee aan project 'speciale voorzie ning werkzoekende musici en ar tiesten'. De afdeling die werkt on der de noemer Artiesten en Musici, Multi Media pool, zal zich in gaan zetten voor deze catagorie werkzoe kenden. Leiden doet niet mee aan dit project, omdat alle Leidse aan vragen regionaal worden behan deld. "Het arbeidsbureau in Den Haag zet zich hier voor in", aldus een woordvoerster van het arbeids bureau in Leiden. Volgens Robert van der Laak, project-coordinator in Hilversum, trachten op dit moment zeker dui zend muzikanten en artiesten via de arbeidsbureau's aan werk te ko men. "We hebben nu een intensief samenwerkingsverband tussen de zeventien grote arbeidsbureau's in Nederland opgezet, zodat we via de computers over eikaars gegevens kunnen beschikken. Vandaag star^ ten we een voorlichtingscampagne onder het motto: 'Even Serieus...'. Doel van die actie is het bereiken van opdrachtgevers en eventeel werkloze musici en artiesten". Behalve aan actieve bemiddeling GRONINGEN (GPD) - Het bioscoopbezoek in Nederland was m de eerste acht maanden van dit jaar bijna 12 procent lager dan in dezelfde periode in 1989. Dat blijkt uit de bezoekcijfers die deze week gepubliceerd zijn in het tijdschrift 'Film' van de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmonder nemingen. Het blad wijt de terugval van 11,9 procent vooral aan de Wereld kampioenschappen voetbal en het ontbreken van echte toppers in de zo mervakantie. Maar een ook in het blad afgedrukt statistiekje leert dat het verlies met name in januari en februari van dit jaar geboekt werd. In de eerste 32 weken van 1990 was 'Look Who's Talking' met ruim 1,2 miljoen bezoekers de best bezochte film. 'Koko Flanel' volgde op een twee de plaats met 700.000 verkochte kaartjes. De eerste Nederlandse film in de ranglijst is 'Theo en Thea' (op een zestiende plaats), waarbij moet worden aangetekend dat die film al in 1989 in première ging. aanwezigheid van het Japanse speelgoed extra interessant. Het Lambert van Meerten Muse um heeft nogal wat moeite gehad om de spullen bijeen te krijgen. "Veel verzamelaars zijn zo ontzet tend toegewijd, dat ze liever niets uit handen geven. Ik heb mijn uiter ste best moeten doen om de verza melaars te overtuigen dat hun ei gendommen hier in veilige handen zijn", zegt conservator Michiel Ker sten. 'Mechanisch blikken speel goed', Lambert van Meerten Mu seum, Delft. Tot en met 6 januari 1991 gesloten 25 december en 1 januari). Openingstijden: 10.00 tot 17.00 uur, van dinsdag tot en met zaterdag. Adres: Oude Delft 199, Delft. Contract Chailly kritisch bekeken AMSTERDAM (GPD) - Tegen het eind van het jaar zal het bestuur van het Koninklijk Concertgebouwor kest beslissen over de verlenging van het contract met de huidige chef-dirigent van het ensemble, de Italiaan Riccardo Chailly. De ver bintenis met de Italiaanse dirigent loopt in 1992 af. Tijdens een bijeenkomst van de orkestleden zijn kritische wensen geuit ten aanzien van Chailly, maar de teneur van de vergadering was dat het orkest toch doorgaat met Chailly. tussen opdrachtgevers en de inge schrevenen heeft de nieuwe afde ling van het arbeidsbureau ook ei gen initiatieven. Robert van der Laak: "Een voorbeeld daarvan is de oprichting van de Stichting Kanti ne Concerten. Deze stichting wil klassieke muziek promoten bij mensen die normaal gesproken niet zo gauw een kaartje voor en concert zullen kopen. Inmiddels hebben we via audities al een groot aantal klas sieke muzikanten gevonden die daaraan mee gaan werken. Ook hebben we al vergevorderde con tacten met een aantal bedrijven dat wil intekenen op zo'n lunch-concert in de bedrijfskantine. De concerten worden niet steeds door dezelfde muzikanten gegeven, maar de sa menstelling van die ploeg verschilt van regio tot regio." Van der Laak zegt veel vertrou wen te hebben in de nieuwe afde ling van het arbeidsbureau. "Ik denk zeker dat door deze gespeciali seerde aanpak en bemiddeling we een groot aantal muzikanten en ar tiesten aan tijdelijk werk kunnen helpen. Aan vaste betrekkingen denken we niet echt. Tenslotte zijn bijna alle mensen die in deze bran che werkzaam zijn free-lancers, be halve een aantal NOB'ers en een klein aantal leden van provinciale orkesten." 'April' van Beppie Blankert. Begeleiding: Caroline Dokter. Muziek: Harry de Wit. Ge- zien in het LAK-theater op 31 oktober, al waar nog vanavond. LEIDEN - Stampvoetend en met gebalde vuisten maakt danseres en choreografe Beppie Blankert pas op de plaats. Zo verbeten als ze de zaal in kijkt, zo zenuwslo pend zijn de begeleidende piano improvisaties van componist Harry de Wit. Lui achterover is er niet bij, hier moet gewerkt wor den. Blankert heeft de naam wei nig toegankelijk te zijn sinds haar intellectualistische produkties 'Melodie' en 'Collectie' waarin ze dans en tekst aaneen smeedde. In haar solo 'April' laat ze woorden links liggen en maakt ze puur in bewegingen de balans op van haar twintigjarige danscarrière. Haar bekendheid dankt ze met name aan haar bijdrage aan Stich ting Dansproduktie die als een van de meest gedreven dansgroe pen de (abstracte) moderne dans binnen Neerlands grenzen bracht. Het overzicht van de twin tig jaar noemt Blankert zelf "een momentopname van alle bewe gingen die ik ooit gemaakt heb". Een beetje ongelukkig gefor muleerd maar je zou het werk van Blankert wel kunnen omschrij ven als momentopnames. Haar stijl heeft zich ontwikkeld tot een reeks van poses die elkaar schijn baar eenvoudig en altijd helder opvolgen. Lyrisch wordt het daardoor nooit, integendeel, de Blankert-stijl heeft altijd iets za kelijks. De bewondering die je kunt hebben voor haar bewe gingsvariaties en het inventieve idioom gaat hand in hand met het gevoel er niet bij te worden be trokken. Ook 'April' gaat aan dit euvel tenonder. Hoewel persoon lijker dan ooit, wil de communi catie maar niet vlotten. Als rekwisieten laat Blankert zich omringen door twintig paar schoenen, waarvan ze er drie aan trekt om uiteindelijk vijf delen te dansen. De theatrale mogelijkhe den liggen letterlijk voor het op rapen maar op één geniale vondst na (de schoenen van haar afwezi ge danspartner zitten aan de hare vast), liggen die schoenen maar te liggen. Liever beweegt-ze zich al vooroverklappend in cirkels door de enge ruimte. Of ze staart navel in de cirkel van de volgspot. De innerlijke kronkels van haar li chaam zijn echter zo privé dat de verveling allengs toeslaat. Dra maturgisch gezien klopt er van 'April' dan ook geen.... en het ge brek aan spanning maakt het ge heel tergend vlak. Net als bij een tekst had er ie mand moeten komen met een heel groot slagersmes om het te veel aan herhalende bewegingen en privé hersenspinsels eruit te kappen. Da's dus niet gebeurd. En da's heel jammer want er zit ten enkele juweeltjes van mo mentopnames in. INGRID VAN FRANKENHUYZEN LONDEN (GPD) - Erasmus' eigen exemplaar van het boek 'Adagia' (1523) wordt bij Sotheby's in London op 20 november geveild. De geschat te opbrengst van dit originele exemplaar, met door hemzelf aangebrachte aantekeningen en wijzigingen, wordt geschat op minstens 830.000. gulden 'Adagia' is één van de eerste en belangrijkste werken van de 'Nieuwe Leer' in de Renaissance. In dit boek brengt Erasmus allerlei Latijnse en Griekse spreekwoorden en gezegden terug naar hun originele bronnen, en geeft daar geestig commentaar op. 'Eén zwaluw maakt nog geen zomer', 'Met één been in het graf staan' en 'Een gegeven paard niet in de bek kij ken' zijn spreekwoorden die hij allemaal heeft genoteerd. De eerste publi catie vond plaats in 1500, maar Erasmus besteedde zijn halve leven aan het wijzigen en toevoegen. Het boek 'groeide' van 818 spreekwoorden in de eerste versie tot 4000 in de uitgave van 1536. Iedere klassieke wetenschapper gehoorde het boek naast zijn bed te hebben staan. Aforismen, spreekwoorden en geestige gezegden waren im mers de steunpilaren van de Renaissanceliteratuur en van de Humanisti sche leer. Shakespeare, Rabelais, Montaigne en Goethe, en vele andere grote schrijvers van latere perioden werden door dit werk beïnvloed. Anne Frank. "Af en toe gewoon een kattig meisje". (fotoANP) Forum Filharmonisch is het or kest van Opera Forum, ontstaan na een fusie van dit gezelschap met het Overijssels Philharmo- nisch Orkest. Vanuit hun stand plaats Enschede worden opera voorstellingen en concerten ge geven tot in de Randstad. De programmering laat een geluk kige combinatie zien van beken de werken uit het gangbare symfonische repertoire met ori gineel gekozen moderne wer ken. Zo kon Leiden gisteren kennis maken met het Concert voor twee strijkorkesten, piano en pauken van Bohuslav Marti- nu. Door het zeer emotionele en ge kwelde karakter van het stuk dat geschreven werd opder de dreiging van de Duitse inval in Tsjechoslowakije, raakt de ge kozen vorm van een dubbelcon cert wat op de achtergrond. Kor te melodische dialogen tussen beide orkesten lopen voortdu rend uit in een gemeenschappe lijke noodkreet. Verrassend werkt na zo'n climax, in het der de deel geaccentueerd door felle paukenslagen, het langzaam uit stervende volstrekt tonale slot akkoord als rustpunt. De strij kersklank in dit stuk is zeer complex, de piano (Inge Lulofs) is in het orkest opgenomen, maar speelt in het tweede- deel een concerterende rol. Het orkest gaf een zeer over tuigende en gedreven uitvoe ring van dit stuk dat van begin tot einde bleef boeien, maar on bekendheid met dit werk stond een oordeel over de kwaliteiten van het orkest in de weg. Het is een raadsel waarom de twee mi neur-concerten van Mozart zo zelden worden gespeeld, want ze behoren tot de mooiste die hij geschreven heeft, met een onge kende melodische rijkdom, en een intensiteit van overwegend melancholisch karakter, die dan in het laatste deel omslaat in een humoristisch uitgelaten einde. Ivan Moravec beschikt over alle capaciteiten om van zo'n Mo- zartconcert een feest te maken, al leek hij deze avond niet hon derd procent gedisponeerd. Maar de eenvoud waarmee hij de Romanza speelde was van een zodanige klasse, dat een kleine geheugenstoring in het laatste deel een onbelangrijk moment was. Dat het geheel toch niet bevredigde kwam doordat het wel erg massaal klinkende orkest in eigen gele deren niet steeds een goede ba lans kon vinden. Ook de Tweede symfonie van Brahms, een echte toetssteen voor een orkest, kende ups en downs. Vaak duurde het aan het begin van een deel enkele maten voordat het gehele orkest op één lijn zat: onbegrijpelijk ongelijk was de inzet van het derde deel. Heel fraai werd de spanning op gebouwd met een mooie brede klank, om dan plotseling weer te verslappen, zodat de mahonie- glans van Brahms' muziek vele doffe plekken vertoonde. MIES ALBARDA Van onze correspondent Mare Belinfante Bij welke volwassene gaat van opwinding niet het 'kinderhartje' kloppen als hij oog in oog komt te staan met de stoommachine, het Marklin-treintje en het fa voriete autootje waarmee hij vroeger de grootste avonturen heeft beleefd. Wie graag herinneringen wil ophalen uit de tijd dat computers nog telramen waren en rollerskates nog gewoon rolschaatsen heet ten, moet zeker een bezoek brengen aan het Lambert van Meerten Museum in Delft. Daar is tot en met 6 januari 1991 een tentoon stelling te zien van mecha nisch blikken-speelgoed. DELFT De expositie is een door snede van wat er tussen 1900 en 1970 aan dit soort speelgoed is gefa briceerd. Omdat het blik met zijn scherpe randen nogal wat verwon dingen bij kinderen heeft veroor zaakt, is de produktie ervan na 1970 verboden. De tentoonstelling is natuurlijk in de eerste plaats interessant voor de liefhebber van speelgoed. Maar daarnaast kan de bezoeker ook een aardige 'blik in het verleden' wer pen: speelgoed (auto's, boten, moto ren, vliegtuigen) is immers een nauwkeurige kopie op kleine schaal. Verantwoord Tevens zijn er in Delft, voor de goe de beschouwer, aardige voorbeel den te zien van de verandering in het normbesef van de mens. Zo is er een ingenieus autootje uit ca. 1905 van de inmiddels ter ziele gegane Duitse fabrikant Lehmann te zien, waarvan de passagier met een para plu een op de treeplank gesprogen hondje op zijn kop slaat. Een beeld van mens en dier dat de pedagoog tegenwoordig niet echt 'verant woord' meer zou vinden. Voor de echte liefhebber is een Wim Gijsen overleden DEN HAAG (ANP) - De schrij ver Wim Gijsen is dinsdag op 57- jarige leeftijd in zijn woonplaats in Den Haag overleden. Gijsen maakte vooral naam met zijn science fiction-romans. In de periode 1965-1975 had Gijsen als keramisch beeldhou wer diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Daarna legde hij zich toe op het schrij ven. Hij debuteerde met het poëziedebuut 'Tot de tanden ge wapend, weerloos'. Ook schreef hij romans, korte verhalen, kin derboeken en boeken over on derwerpen als yoga, reïncarna tie en leven na de dood. Gijsen werkte onder meer bij uitgeverij Bert Bakker, was mederedac teur van Maatstaf en werkte bij vlagen als poëzie-recensent en vertaler. Na 1980 specialiseerde hij zich in het science-fictiongenre. En kele bekende werken van Gij sen zijn de 'Deirdre'-trilogie, 'De Eersten van Rissan' (zijn scien ce-fiction debuut) en 'Iskander de dromendiefVanuit de Eu ropese traditie gaf Gijsen een "zeer bijzondere draai" aan de 'Fantasy', de Amerikaanse zij tak van de science-fiction, aldus Jacques Post van uitgeverij Meulenhoff. Van zijn science- fictionwerk werden zeker een kwart miljoen boeken verkocht, schat Post. Van onze redacteur Cees van Hoore De Anne Frankstichting is "niet gelukkig" met de manier waarop historica Nanda van der Zee heeft geprobeerd het beeld van Anne Franks kamergenoot Fritz Pfeffer in een juister perpectief te plaatsen. In het dagboek van Anne Frank wordt deze man 'Dussel' genoemd. Fritz Pfeffer bezweek in 1944 in het concentratiekamp Neuengamma. Anne Frank beschreef deze naar Nederland gevluchte Duitse tandarts, met wie zij noodgedwongeh de kamer in het Achterhuis deelde, in haar boek als een on sympathieke, domme man. Van der Zee publiceerde onder de titel 'De kamergenoot van Anne Frank' bij Lakeman Pu blishers een boek waarin zij een ik-figuur opvoert die luis tert naar de monoloog van Charlotte Kaletta, de weduwe van Pfeffer. In deze monoloog levert Charlotte felle kritiek op wat Anne over haar man heeft geschreven. LEIDEN Het 'fictieve' verhaal dat Van der Zee in haar boek pre senteert berust op feitenmateriaal. De historica gebruikte onder meer gegevens uit het zogenaamde Pfef- fer-archief, dat berust bij de Anne Frank Stichting. Daarnaast ver werkte zij in haar verhaal de ge sprekken die zij heeft gevoerd met Peter Pfeffer, de in Los Angeles woonachtige zoon van Fritz Pfeffer, en met andere familieleden en ken nissen. Charlotte Kaletta, de niet- joodse vrouw van Pfeffer die tijdens de onderduikperiode van haar man in Amsterdam leefde en die in 1985 is gestorven, heeft zij nooit ont moet. "Ik heb dat hoopvolle, moedige meisje dat, zoals Annie Romein het zo goed heeft uitgedrukt, "als een dappere geranium heeft staan bloei en en bloeien achter de geblindeer de ramen van het Achterhuis", ge haat!", zo laat Van der Zee Charlotte Kaletta in haar boek zeggen. "Al was het maar omdat hij de kamer met haar deelde en zij niet begrepen heeft wie hij ook kon zijn, wie hij ge weest was misschien, de Fritz zoals ik hem heb gekend....Natuurlijk, nu begrijp ik wel dat het de overdreven bakvissentaal is van een meisje dat zich staande moet houden in zo'n nijpende situatie.(...) Maar toch.(...) Het is ronduit denigrerend, zoals ze over hem schrijft. Hij is wel "een aardig mens", maar "erg traag van begrip, alles vraagt hij dubbel en onthoudt het dan nog niet". Voor het overige bauwt zij hem na, een half Duits, half Hollands taaltje, terwijl hij zo knap vertaalde en vlek keloos Nederlands kon schrijven binnen een jaar tijds. Ach, ik weet het allemaal wel, zij moest zich af zetten om zichzelf als opgroeiend mens te onderscheiden. Hij was haar mikpunt omdat ze zo direct op hem leefde in dat kamertje. Maar Fritz was mijn grote liefde.(...) Het heeft me diep geschokt dat hij de wereld, door Anne's veertienjari ge ogen, via haar dagboek, is inge gaan als een hulpeloos kind van vie renvijftig jaar, naïef en betweterig". Niet gelukkig Levien Rouw, woordvoerder van de Anne Frank Stichting: "Het is al leen maar goed als iemand probeert een juister beeld te krijgen van de fi guren in Anne's dagboek. Daar is niets op tegen. Maar de manier waarop dit hier is gebeurd, in deze literaire vorm, daarmee zijn we niet erg gelukkig. Wij hebben twijfels over de vorm die Nanda van der Zee heeft gekozen. Ze vermeldt dan wel summier in haar voorwoord dat ze Charlotte zelf niet heeft gesproken, maar daar lezen heel veel mensen overheen. Het is een feit dat het beeld dat Anne geeft van Dussel, van Fritz Pfeffer dus, niet positief is. Maar ik betwijfel of zijn weduwe deze woorden die Nanda van der Zee haar laat zeggen ooit zo zou hebben uitgesproken". Nanda van der Zee toont zich on aangenaam verrast door de reactie van de Anne Frank Stichting. "De Anne Frank Stichting is aanwezig geweest bij de presentatie van het boek en heeft zich er toen in bewon derende termen over uitgelaten. Ik begrijp niet waar dit ineens van daan komt. Ik heb zo fantastisch met die Anne Frank Stichting sa mengewerkt. Laat ik nogmaals de bedoelingen die ik met dit boek heb uiteenzetten: allerleerst is het fictie, dat staat duidelijk in het voor woord. Maar het is fictie die op pure feiten is gebaseerd. Op dingen die ik van familieleden van Pfeffer over hem en Charlotte heb gehoord. Al leen omdat het zo'n luttel aantal fei tjes was, heb ik dit boek in een lite raire vorm gegoten. Zo heb ik ge tracht het beeld van 'Dussel' te nu- Charlotte Kaletta: "Ik heb Anne Frank gehaat". (foto pr> anceren. En ook met het fotomateri aal dat ik in het boek heb opgeno men". "Anne Frank beschrijft hem ais een lelijke oude kerel, een onspor tieve zak. Als je die foto's bekijkt, blijkt het juist een erg knappe man te zijn, erg sportief ook. En dom was hij zeker niet. Van sommige men sen die hem hebben gekend heb ik begrepen dat hij een zeer kundig kaakchirurg is geweest. Maar ik be grijp die reactie van de Anne Frank Stichting wel een beetje: Anne is natuurlijk een symbool geworden, een soort godheid. Er mag niets kri tisch over haar worden gezegd, dat 'heilige' beeld mag niet omver wor den gehaald. Dat ze af en toe ge woon een irreëel en kattig meisje was, dat kan niet. Nu, wat mij be treft, is dat beeld van haar veel rea listischer". Dolblij Van Marklin-trein tot schilderende clown "Ik heb dan wel een literaire vorm voor mijn verhaal gekozen, het als fictie gepresenteerd, maar mijn be doeling daarmee was toch recht te doen aan de figuur van Fritz Pfeffer en met hem aan talloze andere naamlozen, die net zo goed hun ge schiedenis hebben als Anne Frank. De zoon van Fritz Pfeffer, die in Los Angeles woont en twee dagen na de presentatie van dit boek naar Ne derland is gekomen, was opgelucht en dolblij dat eindelijk dat nare beeld van zijn vader uit de wereld was geholpen. Dat heeft hem altijd verschrikkelijk dwars gezeten. Zijn vader, omgekomen in Neuengam- me, kreeg in Anne's dagboek pos tuum en wereldwijd nog eens een trap na. Van een lotgenote nota be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21