De zitsculpturen van honderdjarig Artifort 'Ik heb de mensen met respect afgebeeld' 'Purper'komt sterkterug LEIDEN/MAASTRICHT - De ten- toonstelling Gemaakt om te zitten en het boek Artifort zijn tot stand gekomen dankzij de inspanningen van de Leidse kunsthistorici Ewald Jamin (27) en Loes Schwenke (28). Zij zijn de laatste drie jaar druk doende geweest de geschiedenis van het bedrijf en zijn produkten op papier te zetten. Toen Ewald Jamin enige weken geleden het doctoraal diploma kreeg voor zijn scriptie De produktgeschiedenis van Artifort. grapte men dat hij op 'matrassen' af studeerde. En daar zit een kern van waarheid in. Ook de scriptie De po sitie van industriële vormgeving in de kunstmusea, waarop Loes Sch wenke eerder afstudeerde, paste in de voorbereidingen van de twee ge boren en getogen Maastrichtenaren voor boek en tentoonstelling over Artifort. "Bij kunstgeschiedenis kun je op de vormgeving van het potlood af studeren, daar gaat het met om", re lativeert Jamin. "Voor dit boek heb ben we echter niet alleen gekeken naar de ontwerpen van de Artifort- meubels, maar ook naar de wissel werking tussen fabrikant en kun stenaars en naar de rol van de tech- 'Opus 8' door De stichting Purper. Met: Erik Breij, Frans Mulder (tevens regie), Alfred van den Heuvel en Jan-Simon Minkema. Gezien op 30 oktober (landelijke première) in de Leidse schouwburg. LEIDEN - De aanhouder wint. Dat heeft Purper met 'Opus 8' maar weer eens bewezen. Het be gon allemaal tien jaar geleden, toen de fraaie close harmony en de aanstekelijke gekte van Pur per furore maakten in cabaret- land. Sindsdien is de groep vele malen van samenstelling veran derd. Op den duur ging dat op een zwaktebod lijken. Met name de laatste programma's uit de afgelo pen seizoenen waren zeer middel matig tot slecht. Purper leek wan hopig op zoek naar de faam van vroeger. Hier en daar werd zelfs al voorzichtig gesuggereerd dat ze er misschien maar beter mee zou den kunnen stoppen. Gelukkig zijn het doorbijters gebleken: vaste kern van de groep Erik Breij. jarenlang Pur per-lid Frans Mulder, overblijver van vorig seizoen Alfred van den Heuvel en nieuwkomer Jan-Si mon Minkema die een grote aan winst blijkt te zijn. Purper heeft de kracht van vroeger hervonden, en kan dus terecht het tweede lus trum vieren. Eigenlijk is meteen al het ope ningsnummer typisch Purper op zijn best. Vier heren in keurig rokkostuum zingen een 'Patheti- que feminin'. dat wil zeggen een medley van bekende songs als 'Stand by your man'. 'Hurt' en 'Morgen ben ik de bruid'. Stuk voor stuk liedjes vanuit het per spectief van een vrouw worden hier dus gezongen door vier he ren. Het is flauwekul die effect sorteert, en er wordt nog een pro grammatische draai aangegeven door in een ander nummer uit te roepen dat er in iedere man toch immers een vrouw schuilt - bij de één is dat een 'oud wijf, een 'be koorlijke Lolita' of een 'non', en bij de ander een 'geile meid'. Tot de hoogtepunten behoort het nummer over het Mozart-reci- tal. Hier zijn voor de kwaliteiten Van Erik Breij als pianist en voor de mimische kwaliteiten van Alf red van den Heuvel als 'partituur- bladomslaander' schitterende rollen weggelegd. Daarnaast doet een beetje zelfspot over de onder linge verhoudingen in de groep het ook altijd goed. Zo heeft hetero Erik Breij het niet gemak kelijk en kruipt troost zoekend op schoot bij Frans Mulder. En er wordt gelukkig veel gezongen; mooi ingetogen repertoire naast een lied van de vier heren over hun 'jonge heer' en op en top klas siek cabaretwerk zoals het vrolij ke lied over Igor Igorovitsj in de niéuwe Sowjet-Unie van Perest- roika en Coca Cola. Natuurlijk zijn niet alle num mers even sterk, en ook valt de pointe van sommige bijdragen wel eens tegen. Het hoge tempo van de voorstelling en een meer uitgekiende timing van de afzon derlijke programma-onderdelen compenseren dat evenwel in rui me mate. De tekstarmoede van de afgelopen seizoenen is voorbij. Van bleke opvulnummers is nau welijks of geen sprake meer. Met 'Opus 8' is Purper uit het dal. Pur per is weer Purper, en dat is goed nieuws. WIJNAND ZEILSTRA Vier miljoen gulden ,voor schilderijen ^AMSTERDAM (ANP) - Een vei ling van 19de eeuwse schilderijen 'bij het veilinghuis Christie's in Am- 'sterdam heeft dinsdag ruim vier .miljoen gulden opgeleverd. Met na- ime de verschillende scholen van de JHollandse 19de eeuw waren goed jvertegenwoordigd. zo maakte het jveillinghuis bekend. In totaal werden 368 werken aan geboden die voor 3.905.457 gulden zijn geveild. Zo bracht het Roman tisch stilleven 'Kapitaal Bloemstuk 'door G.J.J. van Os een bedrag op v an 471.500 gulden. Herman Stevens 'signeert in Leiden LEIDEN - De Leidse auteur Her- anan Stevens signeert zaterdagmid dag 3 november bij Bookshop de Kier, Prinsessekade 3-4 in Leiden. .Stevens, die van vier tot vijf aanwe zig zal zijn, sleepte onlangs de An- 'ton Wachterprijs in de wacht met zijn roman 'Mindere goden'. Stephan Sanders krijgt Charlotte Köhler-toelage AMSTERDAM (ANP) - De es- sayist en journalist Stephan Sanders krijgt van de Stichting Charlotte Kohier het stipendi um 1990 voor zijn essay 'Ge mengde ervaring, gemengde ge voelens'. Hij behandelt daarin de Rushie-affaire. Het stipendi um bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden, zo is gisteren be kendgemaakt door de Stichting Charlotte Kohier. Het bestuur van de stichting werd in deze keuze geadviseerd door een commissie met Maar ten van Buuren. Nicolaas Mat sier en Herman Verhaar. De uit reiking heeft plaats op 10 de cember in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Dan worden ook de David Rnellprijs en de Charlotte Kohlerprijzen voor beeldende kunstenaars van het Prins Bernhard Fonds overhan digd. In de werkkamers van Paleis Noordeinde neemt het een prominente plaats in. Voorheen Jongbloed en Joosten konden er voor hun opname in de Tros-studio niet omheen. En menig luchtreiziger komt er mee in aanraking als hij de afstand van Schiphol naar het New Yorkse vliegv eld Newark overbrugt en daar wat uitrust. Het opmerkelijke zitmeubilair van Artifort. Begonnen in 1890 als een stoffeerderij in Maastricht, groeide het bedrijf van de zitmeubelfabrikant Wagcmans onder de naam Artifort uit tot een wereldmerk. Het eeuwfeest geeft reden tot een tentoonstelling met tachtig modellen, die tot eind januari in de oude bierkelders van de huidige vestiging in Maastricht te bezichtigen is. De geschiedenis van het bedrijf Artifort en zijn produkten is bovendien in een rijkelijk geïllustreerd boek beschreven. Boek en tentoonstelling van Leidse kimstliistorici Schwenke en Jamin Fotografe Marrie Bot wint nieuwe Heineken Kunstprijs doe, de documentaire fotografie, hiermee ook een soort erkenning als kunstvorm krggt". Als je het over documentaire foto grafie hebt, kom je natuurlijk ook heel dichtbij de grenzen van de jour nalistiek. "Als basis is het die fotografie die de ons omringende werkelijkheid als uitgangspunt neemt. Mijn stel ling daarin is dat de documentaire fotografie zoalt ik die bedrijf, zich onderscheidt van de fotojournahs- tiek omdat die zich moet bezighou den met de actualiteit. Mgn werk is meer gericht op beschouwing" Over Miserere beelden van mensen die vanuit hun religieuze overtuiging in het openbaar boete doen en Bezwaard bestaan zegt Marrir Bot "Er zit wel een lgn in. maar die heeft meer te maken met mijn idee over het leven. Je komt blanco op de wereld en vervolgens wordt ons een wereld geschetst waarin alles ideaal is Je bent jong en je wilt wat... Er wordt te weinig rekening gehouden met de proble men die in je leven aan de orde ko men. Wat mu fascineert, is hoe men sen met die moeilijke dingen in het leven omgaan" "Daar is in eerste instantie, bij toeval. Miserere uit voortgekomen Daarin fascineerde mij dat er in een modem Europa, waar iedereen een televisie en een wasmachine heeft, een geloof bestaat dat mensen in moeilijkheden een uitweg biedt Als je jezelf nou maar vernedert Zoals mensen mij onderweg uitleg den hier op aarde is het paradijs niet voor ons weggelegd, maar later, in de hemel, komt het wel goed" In het bestaan van verstandelijk gehandicapten raakte Marrie Bot geïnteresseerd ten tijde van de Den- nendal-affaire "Je la» daar veel over in de kranten democratisering van de zwakzinnigenzorg, integra tie van verstandelijk gehandicapten in de samenleving We moesten ge handicapten accepteren Progres sief als je was - het was in 1974 - was je het daarmee wel eens, maar tegelijkertijd had ik voor mezelf de vraag als theorie prima, maar hoe moet dat in de praktijk"* Als ik keek naar zeer ernstig verstandelijk ge handicapten idioten, noemde je die wel - vond ik dat toch ook maar •001 BMBMB" 'Terwijl ik uit mijn geboorte dorp, Bergambacht, ook gehandi capton kende die hoorden er toch wel min of meer bij, ze hadden een plaats in het dorp Dat contrast hield mi) bezig En toon ik in 1975 voor het eerst in Lourde» wa». zag ik dat daar ook verstandelijk gehandi capten gebracht werden om dat wa ter te drinken en in een bad gedom peld te worden met het idee dat ze weer normaal zouden worden. Toen dacht ik ja. dat is wel het andere ui terste. dat gaat wel heel ver Om een eigen standpunt te bepa len. besloot Marrie Bot verstande lijk gehandicapten in hun dagelijk se omgeving tc fotograferen Net als bij haar documentaire over de boe tebedevaarten in Euinpa ovengen. met toestemming van alle betrok- kenen Mame Bot "Je gaat natuur lijk niet meteen met je camera rond- springen, maar bij die bedevaarten heb ik w el gene gekend De eerste keer in Katima zag ik mensen zich op hun kmetn en hun buik voortale- pert, tot bloedens toe Dan voelde ik een machteloze woede. Ik wilde te gen die mensen zeggen Ja maar zo erg hoeft het toch ook niet om éen goed christen te zgn...' "Ik vroeg aan deze mensen of het goed was als ik een foto maakte En dan sprong iedereen oprij Daar was ik eerst perplex van Er werd echt geposeerd En daar leer je van dat het probleem bij jou zit. want zij kwamen vol trots naar Fatima om dat te laten zien Die plaats is er ook voor gecreeerd om aan iedereen to nen dat je dit voor je geloof over hebt Daarna werd het voor mu ook wel gcmakkeluker Je leert begrij pen waarom ze dat doen Daarom heb ik de mensen met respect in mijn foto's afgebeeld en met als zon derlingen". Stoel met voetenbankje, eveneens van Paulin, uit 1959. (foto prl Een zitmeubel van Artifort uit 1965. Ontwerp Pierre Paulin. (foto FrM, lininn„ m Van onze correspondent Frank van Dijl "Ik werd gebeld terwijl ik in Spanje aan het werk was", zegt Marrie Bot. In haar stem hoor je nog steeds iets van de verrassing die ze voelde toen ze vernam dat haar de Amsterdamse Kunstprijs 1990 was toegekend. "Ik wist van het bestaan van die prijs niets af. Ik heb wat door mijn stoppels staan graaien (Marrie Bot draagt kort Amerikaans) aan de telefoon. Vooral toen Ik hoorde van het bijbehorende bedrag: vijftigduizend gulden; en een prachtige overzichtscatalogus van mijn werk". ROTTERDAM - De nieuwe kunst prijs (twee jaar geleden voor het eerst toegekend aan de schilder Toon Verhoef) maakt deel uit van een conglomeraat van prijzen die werden ingesteld door de stichting Alfred Heineken Fondsen. De jury bekroonde het werk van de Rotterdamse Marrie Bot omdat het "een zeer intensieve en eerlijke betrokkenheid met aspecten van de sociale werkelijkheid blootgeeft die gemakkelijk over het hoofd worden gezien" Weinig mensen zullen by het zien van haar werk onbew ogen blijven, meende de jury. speciaal wijzend op de. ook in boekvorm, ge publiceerde reeksen 'Miserere' en 'Bezwaard bestaan'. De eerste serie gaat over de boetebedevaarten zoals die in Europa nog altijd plaats vinden, de tweede behandelt het da gelijks leven van verstandelijk ge handicapten Heb je het gevoel dat door toeken ning van deze kunstprijs aan een fo tografe. ook de fotografie als kunxt- vorm meer uxirdt erkend? Marrie Bot 'Ik denk dat zeker. Ik ben natuurlijk blij dit ik Uitwfco* Foto uit de door Marrie Bot gemaakte serie 'De grote boetebedevaarten in ren ben. maar waar ik ook big mee Europa'. Ueu Merrie ben, is dat het type fotografie dat ik van meubels, die Artfort zelf niet meer ter beschikking had. voor de tentoonstelling van de honderdjari ge op te sporen "De kunstenaar Jan Dibbets was bereidwillig om een fauteuil cn een vierntsbank. die door Gerrit Rietveld ontworpen zgn. in bruikleen af te staan Want van die twee ontwerpen bestond maar i-én exemplaar Die waren voor de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel bestemd" Oude modellen werden in het origineel hergestoffeerd. En we zoeken nog steeds bepaalde modellen De meubels op de tentoonstelling staan wel op een plateautje. zodat je er niet in kunt gaan zitten Maar de gangbare modellen zijn ook op de verkoopafdeling te vinden, en daar kun je gewoon plaatsnemen", licht Loes Schwenke toe. Vanaf januari is er hard aan boek en tentoonstelling gewerkt De Leidse kunsthistorici kregen, ge heel in de styl van Artiforts filosofie over meubelontwerpen, de vrije hand "Wij zijn vrijgelaten in onze opzet. De directie heeft het ma nuscript niet vantevoren ingezien zegt Jamin Het resultaat ia een zorgvuldig gecomponeerd boek werk. waarin naast heldere be schrijvingen van produkt cn bedrijf ook waarde-oordelen over de meu bels zijn te vinden. lair van het Limburgse bedrijf, dat inmiddels ook een verkoopkantoor in Amsterdam had. Meer eigentijd se modellen waren gebaseerd op stromingen als de Amsterdamse School, de Haagse School en Art Déco, zo schrijven Jamin, Schwen ke en co-auteur Sjé Weijnen in het boek Artifort. De eerste vaste ont werper, Theo Ruth, komt in 1936 in dienst. In 1952 ontwierp hij het fameuze Congo-model, dat jaren lang deel zou uitmaken van de col lectie. Ook nu nog zijn er modellen in de leverbare collectie, die onge dateerd ogen. maar al een kwart eeuw geleden ontworpen zijn. Eind jaren vijftig komt de bijzondere vormgeving goed tot uiting met ge zichtsbepalende ontwerpers als Kho Liang Ie, Pierre Paulin en Ge- Rietveld Voor de Limburgers Ewald Jamin en Loes Schwenke was de naam Ar tifort altijd al een begrip. "In de Maastrichtse samenleving neemt het bedrijf een bijzondere plaats in. Op de middelbare school was ik al gefascineerd door de vorm van hun meubels", zo verklaart Jamin zijn belangstelling. Als student kunst geschiedenis wilde hij vervolgens een artikel schrijven over Pierre Paulin, die nu ruim dertig jaar aan Artifort verbonden is. Jamin legde de contacten met het bedrijf en kon direct aan de slag. De echtgenote van een der directeuren. Monique Wagemans, die voor de marketing verantwoordelijk is, stelde de Leid se studenten voor om de collectie van het bedrijf te inventariseren en documenteren. Later kwam het mek". En Schwenke vult aan "We beschrijven ook verkooptechnie ken en de wijze waarop de produk ten naar buiten werden gebracht. En we kregen voor het boek subsi die van het ministerie van wvc. om dat Artifort op positieve wijze heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van design". "Artifort is een bedrijf. Wat com mercieel is wordt binnen de kunst vaak als 'vies' beschouwd. Maar commerciële produkten kunnen ook mooi zijn", benadrukt Jamin. Het internationale bedrijf krijgt bij dit eeuwfeest internationale belang stelling. Italiaanse desipntijdschrif- ten als Arbitare, Casa Vogue en Do mus en het Engelse Blueprint stu ren hun verslaggevers. Mogelijk gaat de tentoonstelling op reis. ïr elk geval naar Gent. "Eigenlijk i.« het bedrijf in het buitenland beken der dan in Nederland", weet Jamin "Het is te vergelijken met het Ame rikaanse Knoll". Epeda De naam Artifort stamt uit 1928. Op meubelgebied was het de eerste merknaam in Nederland. Met ars (goede vormgeving) en fortis (sterk te, degelijkheid) wilde de firma Wa gemans twee eigenschappen van het meubilair in de naam verenigen. Al vóór die tijd vervaardigde de als stoffeerderij begonnen firma zelf houten meubelrompen. Van groot belang voor de groei van het bedrijf, was de toepassing van de Duitse Epeda-vering. Dat was een binnen- vering voor meubels en matrassen, die uit één metalen draad gevloch ten was. Artifort kreeg begin jaren dertig het alleenrecht voor Neder land om deze uitvinding in haar pro- duktiemethode toe te passen. In die jaren voerden traditionele modellen nog de boventoon in het zitmeubi- Leidse kunsthistorici Loes Schwenke en Ewald Jamin: "Wij zijn vrijgelaten in onze opzet, de directie van Arti fort heeft het manuscript niet ingezien". nou wim Dijkmani De Leidse kunsthistorici zijn het eens 'Artifort is aJtijd een bedrijf geweest dat het experiment niet schuwde". En Ewald Jamin trekt tenslotte de conclusie "Daardoor zijn tijdloze meubels ontstaan, dat vind ik echt". offrey Harcourt In die jaren wordt het Artifort-imago gevormd. De Brit Harcourt, die tot op heden aan Artifort verbonden is, maakt vooral naam met zijn projectmeubilair. Dat zijn de zitmeubels, die in grote aantallen tegelijk voor een bepaalde opdracht gefabriceerd worden. Zo werden grote ruimten van luchtha vens, conferentieoorden en hotels met exclusief zitmeubilair inge richt. Artifort legde hiermee een goede commerciële basis. De Frans man Pierre Paulin is vooral bekend geworden met zijn felgekleurde 'zit sculpturen', die in hun tijdloosheid steeds leverbaar bleven. Ook werd bijvoorbeeld een goudkleurige stoel ontworpen, waarin grote gaten in het zitvlak het woord Hello vor men. Schwenke en Jamin schrijven dan ook dat deze zetel tegenwoor dig postmodern genoemd zou wor den. "En die zit inderdaad wat moeilijk", zegt Jamin. plan om ook het archief van de oude directeur H Wagemans sr., die tot de derde generatie in het bedrijf be hoort, te gebruiken. Daar droeg Sje Weijnen, de echtgenote van een ad junct-directeur van Artifort, zorg voor. Het Artifort Museum Archief kon opgericht worden. In het kader van een stage voor hm Leidse studie togen Jamin en Schwenke naar hun voormalige woonplaats. "Artifort had er zelf nooit tijd voor gehad de blik naar het verleden te keren, want een be drijf is altijd op de toekomst gericht. Maar de basis lag er", zegt Ewald Ja min. Jamin. Schwenke en Weijnen spraken met veel mensen, onder wie een aantal oud-werknemers. Ook slaagden zij er in exemplaren Tentoonstelling Gemaakt om tr zitten. Tot en met 19 Januari 1991 te zien in de showroom VU \ni tort. Kt. Annalaan 23, Maastricht. Later in het Museum voor Sier kunst t»' ui Bock Artifort. Door Ewald Ja min. Loes Schwenke en Sjé Weij nen. Uitgeverij 010. Rotterdam. 1990. Prija 49^0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23