B B 'Goodfellas is een film over een levensstijl' Martin Scorsese kon kiezen tussen Maffia en priesterschap Beangstigende thriller over rechtsgang in VS VRIJDAG 26 OKTOBER 1990 PAGINA 23 Goodfellas (Nederlandse premiè re 2 november) is een gangster film, maar het is zeker niet de zo veelste aflevering in de lange rij van mythische Maffia-spektakels. Deze film met imponerende rollen van Robert de Niro, Ray Liotta en Joe Pesci wijkt gron dig af van Coppola's The God- father, Leone's Once Upon A Ti me in America of De Palma's The Untouchables. Martin Scorsese die met Goodfellas op het Festi val van Venetië de regie-prijs won, slaat alle mythes en roman tiek over de Maffia aan diggels. Het is een film over jongens die verleid worden door de klein schalige glamour die hoort bij de georganiseerde misdaad in Little Italy, New York. Jongens die ver volgens ontdekken dat ze in een moeras terecht 'zijn gekomen, waaruit geen ontsnappen meer mogelijk is. BIOSCOPE VENETIE Martin Scorsese ont kent dat zijn film Goodfellas qua thema moralistisch zou zijn: „Ik denk dat mijn film helemaal geen thema heeft. Het is een film die een levenshouding demonstreert, de stijl van mensen die kiezen voor de georganiseerde misdaad. En hij speelt op plaatsen waar ik zelf van daan kom en waar ik me thuis voel. In zekere zin zit ik zelf in deze film, mijn vader komt er in voor. En mijn moeder komt er in voor als de moe der van Joe Pesci." „Ik groeide op in een buurt die puur Italo-Amerikaans was en aan geen enkele invloed van buiten bloot stond. Wat afweek van de westkant van Manhattan waar ook een Italiaanse buurt was, maar die lag binnen Greenwich Village en daar woonden ook bohémiens, lui met zwarte coltruien, dichters, schrijvers, een hele artistieke ge meenschap en die zaten daar samen met de Italo-Amerikanen. En hoe wel die groepen zich niet vermeng den, maakte het de Italianen daar meer open voor cultuur en voor wat er verder in de wereld gebeurde. De buurt aan de oostkant werd gedo mineerd door Sicilianen en Napoli- tanen. Mijn blok lag aan Elisabeth Street, dat was het Little Italy van mijn film Mean Streets. Die buurt gaf je een veel meer claustrofobisch gevoel". „Wat de mensen bij mij uit de buurt betreft, toen ik acht jaar oud was werd ik me bewust van de aan wezigheid van die speciale groep binnen onze gemeenschap. Nu vra gen ze mij hier in Europa of de Itali aanse Amerikanen zich niet bele digd voelen door mijn film Goodfel las. Nick Pileggi, de schrijver van het boek waarop de film gebaseerd is, is een van de beste misdaadver slaggevers in de V.S. en als kro- nikeur van Little Italy is hij onover troffen. En hij stelt, en ik met hem, dat in de Italiaans-Amerikaanse subcultuur slechts een klein per centage mensen rondloopt als Hen ry, Tommy, Joe en Paully. Maar sommigen van de mensen die voor deze vertelling model heb ben gestaan, zitten er met hun com plete families middenin. Daarom moesten we namen veranderen. Maar het gaat om slechts een klein percentage van die buurtbewoners. Natuurlijk, er zijn talloze films over hen gemaakt en zo gauw als er iets gebeurt is, storten de media er zich massaal op". Platvloersheid „Toen ik Pileggi's boek las, herken de ik allicht meteen dat het de we reld was van Mean Streets en Ra ging Buil, maar bekeken vanuit een andere hoek. De optiek hier werd bepaald door platvloersheid. De al ledaagse obsessie van die mensen. Eten is erg belangrijk voor hen, het ritueel van eten. Daar praten ze voortdurend over. Mijn belangstel ling voor het boek hield geen ver band met de vraag waarom Tommy vermoord werd of wie het hadden gedaan. Want dat hoorde gewoon bij die manier van leven. En omdat die familie zo groot is, wordt zelfs in de bak die stijl van leven volgehou den. Ze spelen kaart, ze gaan door met allerlei zaakjes en ze praten voortdurend over eten. Dus, dat is wat er gebeurt. Of er gebeurt de tweede mogelijkheid: de 'goodfella' breekt een regel, zoals Tommy doet. En dat kost hem de kop". Vond u het niet riskant om Ro bert de Niro te laten meespelen. Ik bedoel, hij heeft al zo veel gangsters gespeeld. Hoe zeker kon u zijn dat Martin Scorse se: 'Mijn vader drukte me op het hart voorzichtig te zijn met som mige mensen'. (foto GPD) te zien zou ge ven? „Eerst had ik hem de hoofdrol van Henry Hill willen geven en dat heeft Robert toen geweigerd. Hij vreesde eveneens dat het te veel zou kunnen gaan lijken op wat hij eer der in Mean Streets gedaan had. Maar nu als Jimmy ging het om dui delijk een type man die heel anders was, ook anders dan de gangsters die hij bij Coppola, De Palma en Leone had neergezet. Hij speelt nu een intrigant, een manipulator. In de finale blijkt hij het te zijn ge weest die overal achter gezeten heeft als een marionettenspeler. Zijn karakter Jimmy Conway is gebaseerd op een man die Jimmy Burke heet en nog steeds in de ge vangenis zit. Nick Pileggi zegt dat toen Jimmy Burke de overval op het Lufthansa-kantoor beraamde, ze geen flauw vermoeden hadden hoe veel geld er op het spel stond. Ze zeggen dat er zes miljoen dollar zijn buitgemaakt, maar ik heb ge hoord dat het wel eens veel meer ge weest kan zijn. Het geld is nooit te ruggevonden. De Niro speelt hem als de geves tigde, oudere gangster. Een meer bedaarde man die optrekt met jon gere knapen. Jimmy is de mentor. De kerel van wie de jongere genera tie wil leren. Om die reden was het ook een speciaal genoegen om Ro bert de Niro te casten en hem als ac teur te laten fungeren als tevens de mentor van de jongere acteurs." Waarom maakte u de geweldscè- ne's zo extreem gruwelijk? „Vanwege de dingen die ik eerder al zei. Dit is een film over een le vensstijl. Daarom moet je alle aan trekkelijkheid van die stijl ook laten zien. Het moet opwindend kunnen overkomen. Een stijl waar je als kind eigenlijk best deel aan zou wil len hebben. Maar dan, als je er in derdaad in terechtkomt, krijg je ver volgens met de keiharde realiteit te maken. In het geval van het gangsterge- weld gaat het om een manier van expressie. Ze gebruiken geweld om de dingen onder controle te hou den. Of het geweld komt binnen met een karakter als Tommy Devito die geen maat kan houden. Ik heb zulke dingen zien gebeuren. Ie mand komt een bar binnen, trapt op iemand anders zijn voet en hij excu seert zich niet. Het volgende mo ment is hij dood. Ik heb mensen als Tommy gekend. Ik zei je al dat ik van mijn achtste tot mijn tweeën twintigste tussen zulke mensen ge woond heb. In die periode van mijn leven was ik met hen net zo ver trouwd als met de parochie-geeste lijken en de nonnetjes. Je had alle twee". „Wat ik me uit mijn jeugd herin ner is niet in alle opzichten even hel der, omdat je nooit precies wist wat er omging. Dat kon je als kind ook niet weten. Ik bedoel, als er ergens in de hoek van een kroeg een stel mannen zat te smoezen, dan wist ik niet waar ze het over hadden, maar wel dat het gegarandeerd illegaal was. En ik herinner me eveneens heel goed dat mijn vader me op het hart drukte voorzichtig te zijn met som-- mige mensen en anderen maar lie ver helemaal te mijden. En zo werd ik me er ook van bewust dat er ke rels rondliepen die zich letterlijk al les konden permitteren. Lui die al tijd voor hun beurt mochten bij de kapper. Een keer stuurde mijn pa me weg om mijn haar te laten knip pen. Ik was met een paar vriendjes en we wilden naar de film; naar Gary Cooper in High Noon. Maar met mijn vader viel niet te spotten en hij had me bezworen dat ik niet ongeknipt thuis hoefde te komen. Dus ik zat daar braaf te wachten bij de kapper tot het mijn beurt was. Toen kwamen er drie van die man nen binnen en ik besefte ogenblik kelijk dat ik klem zat. Zij werden meteen geholpen, terwijl ik moest wachten en High Noon misliep". U heeft eens gezegd dat u voor de keus kwam te staan, zelf ook gangster worden of kiezen voor het priesterschap. Waarom bent u geen gangster geworden? „Omdat het me aan moed ont brak. Dan zou je mensen moeten vermoorden. Nou ja, ik voelde me ook natuurlijker aangetrokken tot de kerk. Ik was een ondermaats jon gesje met astma en werd om die re den op straat door vriendjes be schermd. Maar op gezette tijden krijgt natuurlijk iedereen wel eens een pak slaag te incasseren. Ik heb het nu over straatkinderen, heeft met Maffia niks te maken; Dead End-kids, de film van William Wy- ler. Op een gegeven moment werd ik tussen ze in geworpen en werd ik getest. Ik kreeg een paar klappen, maar het was niet echt een gevecht, meer een ruwe behandeling. Maar ik herinner me dat ik niet heb ge huild en het niemand heb verteld. Dat werd gewaardeerd. Als daarna een ander agressief tegen mij dreig de te worden, werd ik beschermd. Dan zeiden ze: Laat hem met rust. Hij is o.k. Hij kan het hebben". „Daarna begon ik alles wat ik aan hersens had in te spannen om me een uitweg te praten uit netelige si tuaties, want ik kwam in de gevaar lijke leeftijd terecht. Tussen de 13 en 17 jaar schuiven een boel van die kids die andere levenshouding bin nen, beginnen ze voor een illegale loterij te werken, raken bij Maffia- geweld betrokken en laten zich ge bruiken door die lui. En andere kin deren gaan de andere kant op. Ik ook. Ik ging naar een seminarie, voor een priesteropleiding. Na een jaar was het duidelijk dat ik daar evenmin op mijn plaats zat. Terug naar school, vervolgens naar de Universiteit van New York. 'Ik ging toen eigenlijk bij twee werelden te gelijkertijd horen. Ik had nog steeds vrienden in Little Italy, maar ook m de studentenwereld: lui die dokter zijn geworden, leraar, advocaat". Maar wat fascineert u aan de maffia? „Op een heel ander niveau is het hetzelfde als wat Rosselini demon streert in La Prise Du Pouvoir Par Louis XIV. Het gaat allemaal over het vergaren van macht, via heel de licaat manoeuvreren. Of als wat Rosselini liet zien in zijn film over de Medici's. Of kijk naar Lucky Lu ciano, de film van Francesco Rosi. Het is bij Luciano dat Mario Puzo het thema voor The Godfather van daan heeft. Ik vind Luciano fascine rend vanwege de manier waarop hij de macht gegrepen heeft in 1936, of was het 1933. Het werd 'de nacht van de Siciliaanse Vespers' ge noemd, de coup waarmee hij al die oude Sicilianen met hun grote snor ren in één klap uitschakelde. DieSi- cilianen waren er tevreden mee ge weest wat restaurants en wasserijen te runnen, ze verkochten bier en ze exploiteerden een loterij. Geen prostitutie, geen drugs. Maar Lucia no zag meer geld en meer macht in andere zaken en hij begon met de infiltratie van veel meer aspecten van de Amerikaanse samenleving. Die oudere mannen stonden hem daarbij in de weg en hij liet ze stuk voor stuk vermoorden gedurende één enkele nacht. De eerste vijftien minuten van Rosi's film gaan daarover. Schitte rend, cinematografisch bezien. Bui tengewoon. Gian Maria Volonté is subliem als Luciano. Heel rustig. Hij hoeft nooit te schreeuwen Hy hoeft niet eens te bewegen. Hij is zoals Paully... Weet je, Henry Hill vertelde Nick Pileggi dat Paully geen telefoon had, geen credit cards, niets! Hij leefde als een mid deleeuwse roofridder die vanuit zijn donker hol alles te organiseren wist. Hij ging ook nooit naar de bio scoop. Op een avond werd hij door zijn vrienden gekidnapped: 'Paully, deze film moet je ab-so-luut zien!' Ze trokken hem in een auto en na men hem mee naar de filmEn die film was Mean Streets!....Hahaha. Hij vond hem prachtig. Het was ook de favoriete film van de FBI. Want maffia-mensen en FBI-mensen, die lijken eigenlijk enorm op elkaar". In veel films en televisieseries jaagt de politie op boeven. Na een span nende auto-achtervolging door de straten van een grote Amerikaanse stad worden zij vervolgens afgele verd bij vrouwe Justitia. Film uit. In andere films en televisieseries vecht een advocaat of officier van justitie om het recht te doen zege vieren. Na een indrukwekkend pleidooi, voor een jury van twaalf gelijken en het publiek in het alge meen, krijgt de redenaar van ieder een gelijk. Film uit. Maar als het eens niet zo simpel was, als we nu eens niet wisten of er in de Amerikaanse rechtszaal recht gesproken wordt, of het eigenlijk wel mogelijk is om in een gecompli ceerd stelsel van tegengestelde be langen het abstracte begrip recht te laten gelden? Dat lijkt het thema van Presumed Innocent, de nieuwe film van Alan J. Pakula, de man die 15 jaar geleden de onschuld van de Amerikaanse journalistiek en poli tiek onderzocht in All The Presi dent's Men. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Scott Turow, de bestseller van de afgelo pen jaren in de Verenigde Staten. Turow was assistent officier van justitie in Chicago, voordat hij mil joenencontracten ging tekenen voor de rechten van zijn boeken. De film begint met beelden van een lege rechtszaal waar we de ge dragen stem van Harrison Ford ho ren, die uitlegt waarom hij, Rusty Sabich, officier van justitie gewor- Bonnie Bedelia en Harrison Ford in thriller die vragen oproept over de rechtsgang den is en waarom hij recht en waar heid wil dienen door mensen in de beklaagdenbank te zetten. Vervol gens komt de mededeling dat Caro lyn Polhemus, zijn collega, op gru welijke wijze is vermoord. Zijn baas Raymond Horgan (Brian Dennehy) geeft hem als beste kracht, de op dracht deze lastige zaak zo vlak voor de verkiezingen op te lossen. Op ge- hem lief is. Hij had namelijk een ge heel eigen wijze pakt Rusty dit on- passioneerde verhouding met de derzoek aan. vermoorde collega. Het onderzoek van Rusty naar de fatale nacht en Gaandeweg komen we erachter het verleden van Carolyn vordert dat oprechte Rusty, die een liefheb- beetje by beetje, maar niet snel ge- bende, trouwe vrouw (Bonnie Be- noeg naar de zin van Raymond Hor- delia) en een schat van een zoontje gan. En dan is het plotseling op de heeft, meer van deze zaak weet dan helft van de film uit voor Rusty. Horgan wordt in de verkiezingen verslagen door zijn politieke rivaal en die klaagt Rusty meteen aan we gens de moord op Carolyn Polhe mus. Rusty zit opeens aan de andere kant van het hekje. Hij moet ervoor zorgen dat hy niet veroordeeld wordt, zyn huwelijk zien te redden en uitkijken dat zijn carriere als ad vocaat geen onherstelbare schade oploopt. Hy leert op de plaats van de be klaagde zijn vrienden en vijanden kennen. De motieven van iedereen die met de zaak te maken heeft, van zijn oude baas Horgan via zyn nieu we advocaat Sandy Stern (Raul Ju lia) tot zyn rechter Larren Lyttle (Raul Winfield), zyn zo afwijkend van wat Rusty aan het begin van de film had meegedeeld, dat zijn hele geloof in het Amerikaanse rechts systeem begint te wankelen Pakula en co-scenarioschrijver Frank Pierson hebben goede ge loofwaardige personages geschre ven, waarmee alle acteurs, maar vooral en weer Harrison Ford wel raad weten. Technisch is de pro- duktie weer zo vlekkeloos goed ver zorgd dat het verhaal soepel van scène naar scène gaat. Net zoals van het boek kan van de film gezegd worden dat het zeer goed en span nend verteld is, een ongewoon hel der inzicht geeft in zaken waarvan we het bestaan niet vermoeden, maar ons wel allen aangaat, ook al zyn we geen Amerikaan PIET VAN DE MERWE LEIDEN 'Ghost' - Lido. 'Robocop II' - Lido. 'Astenx en de knallende ketel' Lido. "Dick Tracy" - Lido The fabulous Baker Boys' - Trianon. Revenge' - Trianon Die Hard II - Luxor 'Days of Thunder' - Lido 'Pretty woman" - Lido Presumed Innocent" - Lido. 'Sweethearts' - Rex. ALPHEN (Euro. Van Boetzelaerstr 6) 'Back to the future deel 3' 'Ghost' 'Robocop 2'. "Pretty Woman' 'De reddertjes'. VOORSCHOTEN (Greenway. Schoolstraat, teL 01717- 6054) 'Another 48 hours'. "Ook honden gaan naar de hemel'. 'Jungle Book' Hunt for red October' 'My left foot'. WASSENAAR (Astra-theater, tel. 01751-13269) Bird on a wire' 'Music Box' 'Frank en Frey' FILMHUIZEN 'Valmont' - Het Kijkhuis. Leiden Landscape in the mist' - Het Kykhuis Barry Lyndon' - Het Kijkhuis 'Betty Blue' - Het Kijkhuis 'Een scherzo Funoso' - Het Kijkhuis Barfly' - Lak. Leiden. 'Under the vulcano' - Lak, Leiden. A Space Odessey' - LVC, Leiden. 'Music Box' - LVC, Leiden A dry white season' - Park Filmhuis, Alphen DEN HAAG 'Robocop 2' - Asta (3463500), 16 jr 'Ghost' - Asta. al. 'Bird on a wire' - Asta, a.l 'Wild at heart' - Babylon (3471656), a.L 'Coupe de Ville' - Babylon, a.1. 'Ghost' - Babylon, a.l. 'Dick Tracy' - Cineac (3630637), 12 jr. "Die Hard 2' - Cineac, 12 jr 'Total Recall' - Cineac, 16 jr. 'Pretty woman' - Metropole (3456756), al. 'Back to the ftiture, deel 3' - Metropole. 'Presumed Innocent' - Metropole. a.L 'Days of thunder' - Odcon (3462400), al 'Die Hard 2' - Odeon. 12 jr Death Warrant - Odeon. 16 jr. A:. .th« 4N h. 1 r. 1 '2 r 'La Petite Voleuse' - Studio (3656402), al 'Un monde sans pitié' - Studio. 16 jr Taxi Blues' Studio, a 1. 'Mo'Better Blues' - Studio, 12 jr. AMSTERDAM When Harry met Sally* - Alfa (278806'. al Pretty Woman' - Alfa, al Wild at heart' - Alfa. 16 jr. 'Mo'Better Blues' - Alfa. 12 jr 'Pretty woman' Al ham bra (233192), al Wild at heart' - Alhambra. 16 jr Presumed Innocent' - Bellevue Cine rama. a.l Days of thunder' - Cinerama, al. 'Ghost' - Calypso (234876), a.l 'Bird on a wire' - Calypso, a 1. La petite voleuse Cinecenter (236615), al 'Un monde sans pitie' - Cinecenter. 16 jr Taxi Blues' - Cinecenter. 16 jr 'Cyrano de Bergcraé' - Cinecenter. al. Robocop 2' - Cinema (15124.-. 11 r 'Die Hard II' - Cinema. 12 jr 'Death Warrant' - City (234579), 16 jr Robocop 2' - City. 16 jr. Another 48 hours' - City. 12 jr 'Grembns. deel 2' - City, al Total Recall' - City. 16 jr 'Die Hard 2' - City. 12 jr 'Look who's talking" - City, al "Video Drome' - Knterion (231708) Elke avond Shakespeare-film - Knte- 'Het Phoenix-mysterie' - Kritcnon, 16 jr (245790), aL Blue Velvet' - The Movies (245790), al "The Marx Brothers' - The Movies "Kracht' - The Movies. The hunt for red October' - Tuschins- ki (2626331, al 'Back to the future, deel 3' - Tuschins- ki. al 'Coupe de Ville' - Tuschinski, a.L 'Dick Tracy' - Tuschinski. 12 jr 'Pretty woman' - Tuschinski, aL Revenge' Tuschinski Cineac (243639), 12 jr 'Ghost' - Tuschinski. a.L 'She's been away' De Uitkijk (237460), 16 jr 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' De Uitkyk, 12 jr. TELEVISIE Zaterdag 27 oktober Something to sing about (Super Channel, 21 00 uur) Amerikaanse mu sical uit 1937 van Victor Schertzinger. met Evelyn Daw en James Cagney. Newyorkse bandleider gaat naar Hollywood. Cop killer (BBC 1, 21 10 uur). Ame rikaanse actiefilm uit 1988 van Larry Shaw, met Ken Olin en Patricia Wet- tig Halloween II (RTL 4. 23 15 uur). Amerikaanse horrorfilm uit 1981 van Rick Rosenthal, met Jamie Lee Curtis en Donald Pleasence. Op de avond van Allerheiligen (Halloween) ontsnapt de psychopatische moordenaar Michael Meyers uit het ziekenhuis. Lost command (BBC 1, 23 15 uur). Amerikaanse film uit 1966 van Mark Robson, met Alain Delon en Claudia Cardinale Gebeurtenissen tijdens de vrijheidsstrijd van de FLN tegen de Fransen in Algerije Marie Galante (Super Channel. 23.50 uur). Amerikaanse spionagefilm uit 1934 van Henry King, met Spencer Tracy en Ketti Gallian Mane wordt door een dronken zeekapitein ont voerd en in Yucatan weer van boord gezet. Ze blijft in leven door als zange res haar brood te verdienen, maar raakt dan betrokken bij een complot om het Panamakanaal te saboteren Choose me (BBC 2,23.55 uur) Ame rikaans komisch drama uit 1984 van Alan Rudolph, met Geneviève Bujold en Keith Carradine. Verhaal over de verschillende verhoudingen, waarhe den en leugens van een presentatrice van een radio-talkshow. Zondag 28 oktober Mol droug Ivan Lapchin (Ned 2.22 02 uur). Russisch drama uit 1984 van Alexej German, met Andrej Boltnev en Nina Ruslanova Jaren '30 Politie commissaris begeert actrice die reeds verhouding heeft met journalist Ran (BBC 2. 22.05 uur). Frans/Ja panse film uit 1985 van Akira Ku rosawa Maandag 29 oktober Ten days In Parts (BBC 2, 18.00 uur). Britse speelfilm uit 1939 van Tim Whelan, met Rex Harnson en Karen Veine Een man wordt op een dag wakker in Parijs en blijkt zich niets meer te kunnen herinneren Wel merkt hü al gauw dat hij verwikkeld is in een spionage-affaire Sharks*'» machine (RTL4. 21 05 uur) Amerikaanse speelfilm uit 1981 van Burt Reynolds, met Burt Reynolds en Charles Duming Onbe kende heeft het bewind over de onder wereld van San Francisco overgeno men. Een politieman krijgt de op dracht het korps zodanig om te vor men, dat dit het syndicaat open kan breken Dinsdag 30 oktober Sergeant Rutlrdgc (BBC 2.19 00 uur) Amerikaanse speelfilm uit 1960 van John Ford, met Jeffrey Hunter en Constance Towers Cavalene-officier staat terecht wegens verkrachting en moord Spoorloo» (BRT 2. 20 00 uuri Ne derlands-Franse speelfilm uit 1988 van George Sluizer, met Bernard-Pierre Donnadiru en Gene Bervoets Naar Tim Krabbë's boek Het gouden eu Jong stel op vakantie naar Frankrijk By een pompstation verdwijnt het meisje spoorloos Vnend begint aan zoekactie die jaren zal duren Oxford blues (Ned. 2. 22 00 uur) Amerikaanse speelfilm uit 1964 van Robert Bons. met Rob Lowe en Ally Sheedy Roeifanaat maakt meisje het hof Woensdag 31 oktober The front page (Ned 1. 20 26 uur). Amerikaanse komedie uit 1974 van Billy Wilder, met Jack Lemmnn en Walter Matthau Relaas van wilde en onbeschaafde kranteman in jaren twintig The honorary conanl (BBC 1. 00.10 uur) Britse speelfilm uit 1983 van John MacKenzie, met Michael Caine en Bob Hoskins Dokter raakt betrok ken bij ontvoenng van Britse consul door het Argentijnse venei Donderdag 1 november Rancho notorious (BBC 2, 19 00 uur) Amerikaanse western uit 1952. vi Fritz Lang. met Mariene Dietrich i Mel Ferrer Cowboy wil moord op vriendin wreken. Spoor leidt hem naar ranch van zangeres American empire (Super Channel. 20 00 uur) Amerikaanse western uit 1942 van William McGann, met Ri chard Dut en Preston Foster Veeboe ren willen macht naar zich toe trekken na de Amerikaanse Burgeroorlog Dat gaat met problemen gepaard The last time 1 saw Paris (Super Channel. 22 15 uur) Amerikaanse speelfilm uit 1954 van Richard Brooks, met Elizabeth Taylor en Van Johnson Kapotte huwelijken en gedesillusio neerde mensen in het Parys van net n de Tweede Wereldoorlog Vrijdag 2 november Wlndom's way (BBC 2. 19 00 uur) Britse film uit 1957 van Ronald Neame, met Peter Finch en Mazy Urr Een integere dokter probeert de bewo ners van een Maleis dorp een beetje politiek bewust te maken. Indiana Jonrs and the Temple of doom (Ned 1 20 19 uur) Amerikaanse avonturenfilm uit 1984 van Steven Spielberg, met Harrison Ford en Kale Capshaw. Via een rel in een Chineae nachtclub, een doodsmak uit een vliegtuig, een wildwatervaart en dramatische ontmoeting in een In diaas dorp. belandt Jones in het paleis van boosaardige maharadja. Dirty Harry (RTL 4. 20 30 uur) Amerikaanse actiefilm uit 1971 vi Don Sicgel, met Clint Eastwood i Harry Guardino Politieman is vastbe sloten bikkelharde moordenaar te pakken, ook al moet hij daarvoor v kaanse politieke thriller uit 1982 Constantin Costa-Gavras. met Jack Lemmon en Sissy Spacek Vader reist af naar politiek instabiel Zuidamen- kaant land om zyn vermiste zoon op te Aphrodite (RTL 4 23 00 uur). TYan- s/ltaliaanae erotische film uit 1982 va Robert Fuest, met Horst Buchholz e Valérie Kapntky Miljonair inviteert select gezelschap van aristocraten kunstenaars aan boord van zyn jacht om fnet hen op een eilandje in de Egeische Zee de erotische roman Aphrodite na te spelen Crocodile Dundee (Ned I, 00 04 uur) Australische komedie uit 1986 van Peter Faiman. met Paul Hogan r Linda Kozlowski Newyorkse journa liste gaat in de Australische hinnri landen op zoek naar de plaatselijke held Michael Dundee, een stoere km- kodillenjagcr Het blijkt zo n aantrek kelijk typ te zyn dat ze hem meevraagt voor een bezoek aan New York. Alfic (BBC 1, 00 10 uuri Britse ko medie uit 1966 van Lewis Gilbert, met Michael Came en Shelley Winters Londense playboy kan maar met uit maken of zyn zorgeloze vrijgezellen bestaan hem nu wel zo goed bevalt Tbc spiral staircase <BBC 2 (/0 50 uur) Amerikaanse thriller uit 1946 va Robert Siodmak. met George Brent e Dorothy McGuire Oud huis herbergt een moordenaar Griezelig Clint Eastwood ts volgende vrijdag in 'Dirty Harry' te zien (RTLA.20 30 uur) (archieffoto)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 23