Sonny Rollins blaast zo ijl als een walvis Solist Kaplan en Residentie Orkest op verschillende golflengten Afstandelijke en nuchtere Misantroop Optreden kwintet vanavond in Rotterdam POP Bijdragen: Paul van der Kooij, Wim Koevoet, Erna Straatsma Dansvloerdeun Weifelaars Salon-blues Prettig bedroef Onvoldoende dreiging in Pinter vertolking ZATERDAG 20 OKTOBER 1990 Residentie Orkest onder leiding van Jean Paul Pen.n. met werken van Glmka en Prokovieff. Solist Mark Kaplan viool, in de Symphonie Espagnoie van Laio Meestersene-concert ge boord in de Stadsgehoorzaal op 19 oktober In vrolijke felle kleuren schreef Glinka, de aartsvader van de Russi sche muziek uit de vorige eeuw. de ouverture voor zijn opera Ruslan en Ludmilla, gebaseerd op een Rus sisch volkssprookje. En in de uit bundige uitvoering die Jean Paul Penin er van gaf. leek het een op wekkende opmaat voor een pro gramma dat met Lalo's Symphonie Espagnoie en de twee Suites uit Ro meo en Julia van Prokovieff aan trekkelijk genoemd mag worden. De Symphonie Espagnoie is niet voor niets een geliefde repertoire- stuk: de meeslepende Spaanse rit mes van habanera, sequidilla en malaguena, een rijkdom aan verlei delijke of uitdagende melodieen en een flinke dosis virtuositeit maken het boeiend voor violist en publiek. Mark Kaplan heeft voor zo'n stuk alles in huis, niet alleen in technisch maar ook in muzikaal opzicht. Een veelkleurige toon met net dat vleug je elegance of zwoelheid als onont beerlijke smaakmakers en een flin ke dot bravoure er boven op. Niet alleen de grote melodische lijn of de virtuoze uitschieters maakten zijn vertolking zo boeiend, maar ook kleine details zoals de ma nier waarop hij met name in het ron de het op zich simpele themaatje bij iedere herhaling net even anders inkleurde. Vanavond in Leidse Schouwburg 'De Misantroop' van Molière door Hel Natio nale Toneel Den Haag Met m de hoofdrol len Rudolf Luoeer. Adnaan Oiree en Jac queline B'om. Regie Albert Lubbers. Decor- en kostuumontwerp Rien Bekkers. Gezien op 16 oktober in Cultureel Centrum Amstel veen. Vanavond in de Leidse schouwburg AMSTELVEEN/LEIDEN - Als er één ding goed gelukt is in de Mi santroop-enscenering door Het Nationale Toneel, dan is het wel de accentverschuiving in de rich ting van het theoretiserend 'discours'. De misantroop van Moliere heeft namelijk een zeer uitgesproken mening over de mens als sociaal wezen. De on waarachtigheid en het opportu nisme in het gedrag van zijn me demens staan hem vreselijk te gen. Alceste, zoals het hoofdperso nage in het stuk van Molière heet, probeert consequent tegen dit soort gehuichel op te treden. Dat levert hem natuurlijk de nodige vijanden op, zoals we ook inder daad te zien krijgen. Hij weigert bijvoorbeeld pertinent uit een of ander soort sociale beleefdheid het sonnet van een zekere meneer Oronte mooi te vinden. Bijna tragi-komisch wordt die zelfde Alceste. wanneer nu uitge rekend hij verliefd wordt op de kokette Celimène die nu juist een grootmeesteres is in de door hem zo verfoeide ondeugden. Hier nu ligt het sterke punt van de voor stelling door Het Nationale To neel. Alceste wordt niet belache lijk gemaakt als een overdreven waarheidsfanaat. Evenmin wordt hij afgeschilderd als een in wezen tragisch personage dat door zijn koppige houding de liefde voor Célimène moet opgeven. De be nadering is hier nuchter en analy serend. waardoor het rationeel 'discours', de conversatie van een met zijn eigen opvattingen in con flict rakende Alceste, de nadruk krijgt. Hiervoor is een passende vorm geving gevonden. De spelers gaan vrijwel allemaal in het zwart gekleed, wat de koele, enigszins sombere afstandelijkheid ver sterkt. Het is eigentijdse kleding zonder dat daarmee een goed koop soort actualisering van de inhoud van het stuk wordt be oogd. Veeleer staat het stuk hier door losser van een bepaalde his torische achtergrond, zodat het theoretisch gehalte sterker naar voren komt. Bij de enscenering speelt het decorontwerp nog een intrigeren de rol. De eerste scène speelt zich af in een kamertje vol met histori sche portretten. Het gaat dan ook om het bekende beeld dat de elite graag van zichzelf laat maken. In de tweede scène zien we een ver gelijkbare portrettengalerij; al leen zijn het nu slechts lege lijs ten. In deze ruimte onthult Céli mène een schilderij van zichzelf ze staat afgebeeld op een sokkel tegen een donkere lucht met en kele grote vogels. Dan is het in de daaropvolgen de scènes, alsof de camera steeds meer 'inzoomt'. Het schilderij wordt tot eendimensionale ach tergrond uitvergroot en daarna tot een meerdimensionale kijk doos met de vogels als objecten omgevormd. Tenslotte zien we meer dan levensgroot in reuzen- proportie de benen van de Céli- mène-afbeelding op de sokkel. Misschien wil dit decorontwerp onderstrepen, hoe wij steeds die per tot het beeld van de mens trachten door te dringen. Rudolf Lucieer (Alceste) en Jacqueline Blom (Célimène) spe len hun personages als mensen die voor hun levensvisie min of meer bewust hebben gekozen. Bij alle koketterie biedt Jacqueline Blom voldoende sterk tegenspel ROTTERDAM - Sonny Rollins is tijdens een plaat- Jammer genoeg leek de dirigent opname in 1966 al een eind zjch niet op een ander stuk omge schakeld te hebben. Alles wat Kaplan's spel had, miste het orkest: er was geen klank, geen warmte, geen mee-gaan met de solist. Recht voor zijn raap werd gespeeld, luid en duidelijk. Het werd een uitvoe ring waarin solist en orkest zich van begin tot einde op verschillende golflengten bleven bevinden. In hetzelfde opzicht was ook de uitvoering van de twee Suites van Romeo en Julia teleurstellend. Ver geleken met Lalo's romantiek mag deze muziek dan veel koeler, intel- lectueler zijn, maar Prokovieff mengt tragiek toch met poèzie en humor. Effecten schuwt hij niet, maar wanneer deze zo zwaar en zon der contrasten aangezet worden als in de uitvoering van Penin gebeur de, dan is het resultaat slechts grof. Het slotstuk met de titel: het graf van Romeo en Julia, riep eerder het beeld op van een protserig bombas tisch mausoleum voor een zichzelf Overschattend staatshoofd, dan van het graf van twee tragische, heel jonge gelieven. MIES ALBARDA op weg in zijn diepgravende solo op het nummer East Broadway Run Down. Wat begon als een blues van twaalf maten neemt lang zaam de vorm aan van een grillig bouwwerk van noten waarvan alleen de tenorko los zelf nog weet hoe de laatste verdieping er uit zal zien. Rollins als architect in een muziekstudio. Een noot die smaakt wordt her kauwd, en vervolgens weer door het mondstuk heengespuugd. Nog een keer hetzelfde procédé: diezelfde noot, kauwen en met een flinke hoe veelheid lucht weer in de saxofoon persen. Rollins blaast en blaast. Drummer Elvin Jones en contra bassist Jimmy Garrison hollen ach ter Rollins' bokkesprongen aan en voegen waar mogelijk iets toe aan de muziek. Rollins weet tijdens de door het Impulse-label opgenomen sessie Als geen ander is Sonny Rollins één met zijn saxofoon. van geen ophouden, hij blijft op op. Walvissen schijnen ook van dat zoek naar nieuwe geluiden uit zijn gepiep te laten horen, zo'n dun ge- tenorsaxofoon. Het krachtige ge luid maakt na een korte stilte plaats voor een merkwaardig, hoog pie pen. Kleppen zijn niet meer te ho- luidje voor zo'n enorm zoogdier. Theodore Walter 'Sonny' Rollins blijft na al die jaren hongerig naar zijn saxofoon grijpen. De nu 60-jari Het gaat ook op voor Rollins, zo'n ge in New York geboren saxofonist beer van een man en dan opeens, verruilde op zijn zeventiende de alt midden ineen nummer, zo'n dunne, sax voor een tenor om die vervol- ren, Rollins heeft zijn mondstuk kinderlijke, bijna ijle fluittoon. gens nooit meer los te laten. Hij be- van zijn sax getrokken en blaast er- Vierentwintig jaar na dato blijft gon zijn professionele loopbaan als dat rare moment op die plaat verba- negentieryarige blazer bij zanger zen. Maar het is niet alleen de luiste- Babs Gonzales, speelde bij Thelo- raar die zich afgebluft voelt door nious Monk, Miles Davis, Max een onverwacht geluid. Ook Sonny Roach en Clifford Brown. Halver- Rollins, de grote meester zelf, blijft wege de jaren vijftig nam hij het lei- jaren later met vraagtekens zitten derschap op zich van formaties die over de geluiden die hij uit zijn sax hun muziek stevig in de bebop ver hoort komen. The Cure - 'Mixed Up' (Polydor) Een marktvullertje van de ergste soort levert The Cure af met 'Mixed Up'. Geneesheer-directeur Robert Smith heeft van elf prachtige Cure- songs gemeend dansvloerdeuntjes te moeten maken. De originele uit voeringen zijn zodoende dichtge metseld met vette drumklappen uit de synthesizer en kregen een twee keer zo lange speelduur mee. Af en toe lijkt het alsof James Last zich aan de doemrock van de Britten heeft vergrepen. Niets is er meer over van de onheilszwangere Cure-sound. De herfstige teksten van Smith krijgen door deze ver krachting van eigen werk een onbe doeld komische wending. Alsof een huis-tuin-en-keuken-orkestje er maar niet in wil slagen met olijke deunen een zielepootje op te monte ren. 'Look to the ridicule in every thing and you will find it', een le- (Polydor) gendarische one-liner van Jules Na dertig jaar popmuziek met Renard, is het motto van dit wan- produkt. Smith heeft dit citaat op 1 darti8 ^ms vo1 Wasslel!|£ cpKonlel \J n m MAmcAn nna in 1QQO ankerd hadden. De naam en de sound van Sonny stonden als een huië. „De saxofoon is een uniek instru ment. Er komen boventonen uit die je op een wetenschappelijke manier Twij fd moeilijk kunt uitleggen. Het lijkt er soms op of de muziek weer terug Hoe virtuoos de man ook speelde en buiten en danste met zijn sax op vrolijke calypso's. Oude fans lieten hem in de steek, dit was geen pure jazz. Misschien met. maar het was en bleef een pure Rollins. Op het Hemeken Jazzfestival dit weekeinde in Rotterdam, speelt Sonny Rollins op de Jazznight vol gens de affiches in de stad een spe cial concert', hoewel hij. net als pia nist Michel Pettruciani en het Uni ted Nation Orchestra van trompet tist Dizzy Gjllepsie, gewoon in de grote zaal van De Doelen optreedt. Dat extra predikaat heeft alles te maken met Rollins' afkeer om op festivals te moeten spelen, waar snelle changementen en uitlopende tijdschema's niet bevorderlijk zijn voor een optimaal optreden. De spe ciale vermelding was een eis van Rollins' manager. Zijn onafscheide lijke vrouw (tevens co-producer) Lucille houdt de touwtjes tijdens de toemees strak en weet Sonny van overwerk te weerhouden. Rollins GPD) treedt bijna nooit meer twee avon den achtereen op. Het is een dag op, een dag af. Ouderdomsverschijnselen lijken aan Sonny Rollins voorbij te gaan Het saxkoord ziet er uit als een elas tiekje, zo erg beweegt Rollins het in strument van links naar rechts, van boven naar beneden. Als geen an der is Rollins één met zijn saxofoon, alsof hij ermee geboren is. Met groot gemak houdt hij zyn band stil om vervolgens in ballads als Autumn in New York of My one and only love minutenlang in zijn eentje een wa terval van noten te produceren, en passant nog even een cowboy deuntje of volkliedje meenemend. En de onvermijdelijke maar aards swingende calypso (veelal Don't stop the carnaval) waarin Rollins zijn liefde voor Caribische feestmu ziek etaleert. soms op komt in je keel en daarna weer naar buiten, het is heel mysterieus". (Rollins in het Engelse jazzblad Wi re, augustus 1985). hoe goed de kritieken en reacties i Rol lins kwam de twijfel altijd weer bo vendrijven. Het leidde in 1959 tot een retraite van twee jaar. Rollins Jazz moet meer zijn dan een op- blies zich, 's nachts studerend on- telsom van het aantal musici, een der het wegdek van de drukbereden 'Enlightenment' - Van Morrison over gaat Daarin grossieren onze ei gen Nits ook op hun twaalfde album met de abacadabra-titel Giant Nor- mal Dwarf, uitgerust met een zeer fraai boekje met schilderijtjes van Henk Hofstede en Rieme Kuipers. Al bij de eerste beluistering valt Se hoes Utën*afdnïïüten! I» dit nu schenkt Van Morrison ons in 1990 „p dat toetsenman Stips. zanger pon verklaring of een vereneilii- wederom 50 minuten muziek. Voor Hofstede en percussionist Kloet king'' De prijs gewoon veertig gul- de echte fans 13 het ongetwijfeld de (bassiste Joke Geraets doet om ge- ,n,innie»D nenn-n ,mn oiin mnnefnr. zondheidsredenen niet mee maar is nog wel een Nit) weer zijn afgestapt van de werkwijze van de laatste pla ten die zo 'live' mogelijk zijn volge speeld. Met andere woorden, de Nits arrangeren weer. Sterker nog, zo veel als op deze plaat hebben ze nog nooit gearrangeerd. wachten is op het onverwachte, de we muzikale start. In 1968 bleef hij durf van een muzikant om in het nog eens drie jaar weg van de jazzs- diepe te duiken. Het slaafs herhalen cene, in die periode verdiepte hij van wat al bekend mag worden ver- zich in de Oosterse cultuur en ver ondersteld levert niet per definitie bleef in Japan en India, slechte muziek op, maar een plotse linge wending, een raar geluid of De jaren zeventig stonden in het een verandering in de sfeer dragen teken van het combineren van rock *»r) zeker bij tot het maken van goede met jazz. Rollins' tenoruitbarstin- muziek. De nu langer dan 43 jaar gen kregen een funky ondergrond durende carrière van Rollins staat van een stevige drummer en dito bol van originaliteit, verandering, elektrische basgitaar. HU keerde doorzettingsvermogen en geest- populaire nummers van Stevie drift. Wonder en Dolly Parton binnenste- Regisseur Robert Mugge maakte op 16 augustus 1986 in New York een live-registratie van het Sonny Rollins Quintet. De opnames van dat concert verschenen een jaar la ter onder de titel G-man op plaat. Het laatste nummer is Don't stop the carnaval. Rollins' sax danst de calypso met ongekende heftigheid. We horen het thema terugkeren. Dan komt die onvergetelijke laatste noot; een hele lage, schorre Hard en wild. VUfenveertig seconden lang eén noot! Wie dat schaamteloos durft, mag met recht de eretitel Saxophone Colossus dragen. Het Sonny Koillns Quintet met o.a. drummer Al Foster en trom bonist Clifton Anderson treedt vanavond op tijdens de Helneken Jazzfestival Jazziiigbt in De Doe- W.K. een verklaring of een vergoeilij- king? De prijs, gewoon veertig gul- -.. den, is in elk geval belachelijk voor zoveelste proeve van zijn meester- deze aanstootgevende recyling. hand weifelaars zal hy er met mee over de streep trekken. Ikzelf geef me de ene keer gewon nen voor de prachtige melodieën om me er de volgende keer aan te er geren dat in een aantal nummers te weinig gebeurt om een gemiddelde Robert Cray Band - 'Midnight speelduur van vyf minuten te recht- stroll' (Phonogram) vaardigen. Sterker nog, ik vind de Stips blykt de sample-techniek De gelikte deuntjes van Robert muziek soms knap vervelend met tot in zijn vingertoppen te De nee r- Cray gaan niet al te diep, maar lig- obligate harmonica's en doordende- ®©n> gen lekker in het gehoor. Voor de rende strijkers, fervente bluesliefhebbers veel te gladjes, maar onder het singleko- pend publiek scoort Robert Cray de het ontroerende 'See me through', i.uC su .|nei s. in a Tree' pakt dat spectaculair uit. Gelukkig zijn sommige nummers Neerlands beste toetsenman speelt boven enige twijfel verheven, zoals fraaie, yle melodieen met het opge- een muziekcomputer die een zo or ganische sound voortbrengt. ».P nomen geluid van ruilend boomge- laatste jaren goed. 'Right next door' het lekker felle 'Real real gone' en bladerte. Om bang van te worden, en 'Strong persuader' eindigden het speelse 'Youth of 1.000 sum- ar 7n n hoog op de diverse hitladders. mers'. De tekst van dat laatste num- 'Midnight stroll', het nieuwe al- mer bestaat uit vijf eenvoudige re- Hofstede heeft zyn akoestische bum van Cray, is van hetzelfde la- gels die zeven tot elf keer worden gltaar voor album in de kast la ken een pak. Liefdesverdriet is nog herhaald. Door het sprankelende gi ten ctaan en drummer Kloet tikt op steeds 's mans belangrijkste inspi- taarspel en de pure vocalen zeggen j^eine trommeltjes en blikjes. Toch ratiebron en de muziek is na zes ze meer dan nummers waarin Van klinken de Nits op zeker de tweede voorgangers niet veranderd. Soul- Morrison zijn jarenlange zoektocht van de cd zeer m^je8tueus zon- ballads en salon-blues wisselen eK naar innerlijke vrede en verlichting der ook maar een moment in bom- kaar in rustig tempo af. De drie uit- blijft voortzetten, met als voorlopig bast te vervallen schieters zijn 'These things'. 'Boun- uitkomst dat de verlichting in ons- cm' back' en The things you do to zelf zit (en gelukkig niet in een goe- me'. De rest voegt weinig toe aan roe). het materiaal dat in de voorgaande jaren van Cray is verschenen. De begenadigd gitarist maakt zich er wel erg makkelijk vanaf door album na album op dezelfde manier vol te spelen. Wie al een plaat van Robert Cray in huis heeft kan dit al bum aan zich voorbij laten gaan. E£. Zelf word ik prettig bedroefd van deze cd. Zonder duidelijk aanwijs- P.vd.K. bare redenen want zoals reeds opge merkt, kiest Hofstede weinig sub stantiële onderwerpen voor zijn songs. Dat is juist de grote kracht van de Nits: hun muziek roept emo ties op zonder dat ze al het wereld- Nits 'Giant Normal DwarT Qf eigen leed aan je voorbij laten (CBS) trekken. Prachtige muziek die nergens W.K. AMSTERDAM - Geholpen door een assistent hangt schilderes Ans Markus haar eigen werk. een olieverf met tien zelfportretten, op. Het is haar nieuwste schilderij. In totaal zullen 40 werken van Markus op de kunst- en antiek beurs Pan '90 in de Amsterdamse RAI te zien zijn. A*r guaanse priester-dichter Enersto Ernesto Cardenal bij poëzdeconcert Cardenal zal morgen in De Rode Hoed in Amsterdam aanwezig zyn een eredoctoraat aan de Vrye Uni- Mies Bouhuys. Fleur Bourgonje. by een poezieconcert rond zijn versiteit ter gelegenheid van de Ankie Peypers. Huub Oosterhuis, werk. Maandag ontvangt Cardenal 110de Dies Na talis van de VU. Sal Santen, Shnxuvaai en Simon (totopr) om geloofwaardig te maken dat Célimène tenslotte Alcestes voor waarde afwijst zij kiest voor een sociaal leven, hij voor het isole ment WIJNAND ZEILSTRA VERJAARDAGSFEEST' LEIDEN - Van Harold Pinters eerste avondvullende stuk. Het Verjaardagsfeest', gaat een be paalde dreiging uit Het is zelfs kenmerkend voor zijn gehele werk geworden Hier wordt die onheilspellende sfeer van moei lijk definieerbare angstgevoelens vooral veroorzaakt door de komst van twee personages Goldberg en McCann Wat hebben die twee in het schamele pension van Petey en slaafse huissloofje Meg te zoe ken' Zyn ze misschien al tyden lang doelgericht op zoek naar Stanley die als enige klant reeds jaren in dit pension verblijft? Zo ja. wat heeft hij dan precies ge daan/misdaan, en in wiens naam treden deze Goldberg en McCann op? Op deze vragen geeft het stuk bewust geen antwoord. De vorig jaar opgerichte Leidse toneelgroep Stores laat de be roemde rollen van Goldberg en McCann (Pinter zelf heeft in een filmbewerking Goldberg ge speeld) hier door een man en een vrouw spelen. Een weloverwogen keuze of eenvoudig een tekort aan bekwame acteurs?! Het is in elk geval een opmerkelijke vondst - die overigens blykt te werken. Manse Haze berg speelt McCann met een pracht van een humoristische uitstraling Een nadeel van deze op zichzelf knap pe vertolking is echter wel dat dit de sfeer van het stuk is gaan mee- bepalen Ook Cor Geljon als Goldberg bijvoorbeeld laat zich bij zyn spel daardoor beïnvloe den. De uitvoering VSIt bat tuk mist daarom iets van de dreiging die de schrijver beoogd lykt tc hebben. Er heerste dan ook geen beklemmende stilte in de zaal. In plaats daarvan werd er zelfs wel eens gelachen De scherpe kant jes van het stuk waren er dus af De vormgeving mydt (terecht) zo veel mogelyk gootsteen real is me De keukentafel, de stoelen, de wanden en een deel van het vloeroppervlak zyn met krante pagina's beplakt Evenals Pinter met zyn tekst prikkelt toneel beeldontwerper Barbar.» Woytkowska met zo'n decor de fantasie van de theaterbezoeker Voor de tweede produktie van een groep jonge theatermakers is dit een goed resultaat dat ver wachtingen wekt ten aanzien van komende voorstellingen WIJNAND ZEILSTRA Köhlerprijzen 1990 toegekend AMSTERDAM (ANP) - Het bestuur van het Prins Bcrnhard Fonds heeft de Charlotte Kohier Pryzen 1990 toegekend aan Ab van Hanegem (schilderkunst). Erik Knippers (ar chitectuur), Joep van Lieshout (in stallaties). Berend Strik (bMId houwkunst) en Marc Warning (de corontwerp) De Charlotte Kohier Pryzen wor den sinds 1988 conform de wens van wylen de actrice Charlotte Ko hier uitgereikt aan kunstenaars tot 35 jaar voor hun gehele oeuvre Er is een bedrag van 7 500 gulden aan verbonden. De pryzen worden op 10 december uitgereikt Vinkenoog zullen vertaalde gedich ten van Cardenal voorlezen De pnester-dichter zelf zal in het Spaans een fragment uit zyn in 1989 verschenen „Canüco Cosmico" voorlezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 39