Vegetariërs tot de laatste snik Pietje Bell in een nieuwe jas 'Ik voelde al lang dat het niet klopte medeschepselen te eten' ZATERDAG 20 OKTOBER 1990 EXTRA PAGINA 27 Een bijzonder tehuis en dat is het. Sigaretten worden er niet gerookt, er wordt geen druppel alcohol gedronken en nooit wordt er vlees gebraden. De bewoners zijn gemiddeld 85 jaar oud en iedere bewoner houdt er wel een paar filosofische gedachten op na. Over hoe slecht het met de aarde gaat, bijvoorbeeld. Over het egocentrische van De Mens, over het nutteloze doden van dieren ten behoeve van de eigen trek. De geest van de filosoof Krishnamurti waart er rond. Felixoord in Oosterbeek is bijzonder, omdat het sinds 1950 het enige vegetarische bejaardentehuis in Nederland is. En in Europa, heet het. Maar in het tehuis houden ze niet van opgefokt gedoe. Een stelliqe bewerinq pleeqt daar te worden afgezwakt met een relativerende vraag"Wat weten wij af van tehuizen in de uithoeken van de Balkan of Zuid-ltalië?" door Patricia van der Zalm Felixoord ligt verscholen tussen de bos schages van een zes hectare metend ter rein. In de bossen woont ook een enkele doorvoede zwerfkat. Een uitgekiende ambiance, want de bewoners van het te huis zijn goed voor dieren. Langs de ran den van het grote laagbouwpand liggen mooi onderhouden bloemperken. Bin nen zijn er geen bloemen. Een snijbloem, het woord zegt het al, is afgesneden en dat is tegen de natuur. Een vogel in een kooi zie je hier ook niet, een vogel hoort immers te vliegen. Ooit stond er beneden een aquarium; menige bewoner stoorde zich eraan. Op zeker moment knapte de boel uit elkaar. En daar lagen alle vissen te spartelen op het tapijt. Voor de vissen is een goed onderkomen gezocht. En een aquarium komt er niet meer in, reken daar maar op. Vis wordt er trouwens ook niet gege ten in Felixoord. Vis speciaal gedood voor consumptie, voor de bejaarde vege tariërs is dat een onverteerbare zaak. Di recteur J. Mesman heeft zich in de loop van de negen jaar dat hij hier werkt ook langzaam maar zeker bekeerd tot het ve getarisme. Maar nog niet helemaal, vis eet hij af en toe wel. Mesman ("ik draag kunstleren schoenen, maar ik ben geen echte vegetarier") kwam binnen op basis van zijn kwaliteiten als bedrijfsleider en vertegenwoordiger. Het vegetarisme volgde later. "Eigenlijk is het zo logisch. Wat er allemaal niet met dieren wordt uitgevreten... Maar wat nou precies wel en niet mag. is voor iedereen verschil lend. Sommigen dragen geen schapen wol, want een schaap heeft de wol niet voor niets. En er zijn studenten die vege tariër zijn, maar bij wie het bier tegen de muren aan klettert. Afijn, laat de mensen elkaar maar eens in de haren vliegen". Slavendrijvers Mesman ("Een kopje granenkoffie?") is jarenlang machinist geweest op de grote vaart, bij de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij in Indië. In 1959 keerde hij terug naar Nederland en kwam terecht in het bedrijfsleven. "Het lag mij niet meer, die mentaliteit datje failliet gaat als pro- dukten niet goed verkopen. Er heerste een slavendrijvers-mentaliteit, het was pompen of verzuipen. In de 'zachte sec tor' zou het soepel en rustig gaan, dacht ik". Hij werd directeur van het bejaarden tehuis, maar echt freewheelen was er niet bij en spanningen waren er ook. Vooral toen in 1985 de eerste grote bezui nigingsronde in de bejaardenzorg begon. "Toen kwam de bedrijfservaring van pas. De tijd dat voor elk probleem wel een zak geld op tafel kwam, was voorbij. L'état c'est moi, hè? Ik ben de staat, ik ben medeverantwoordelijk voor de staatsuitgaven. We hebben de financiële problemen hier aardig het hoofd kunnen bieden", vindt hij. En het motto 'mensen zijn geen middel maar doel' is overeind gebleven. De keuze voor een bejaardentehuis is een belangrijke, die maak je niet zomaar. Belangstellenden kunnen m Felixoord (tegen betaling) maximaal een week proef-wonen. De vaste bewoner doet in principe alles zelf. behalve eten koken en de was. Eens per week wordt de kamer schoongemaakt. Hulpbehoevenden, 6 van de 101 bewoners, krijgen de verzor ging die ze nodig hebben. Er zijn hulpbe hoevenden bij. die vanwege hun conditie eigenlijk in een verpleeghuis thuis ho ren. Maar er bestaat geen vegetarisch verpleeghuis, dus dan zouden ze terecht komen tussen mensen die roken, drin ken en vlees eten. iets waar ze principieel op tegen zijn. Als het enigszins kan, blij ven ze dus in Felixoord. Het merendeel van de bewoners is vrouw, om precies te zijn 88 van de 101. De gemiddelde leeftijd is 85 jaar. Circa zestien bewoners zijn ouder dan negen tig. Er wonen vier echtparen. Twee men sen hebben een lat-relatie, de rest is al leenstaand: gescheiden, ongetrouwd of weduwe/weduwnaar. Veel vrouwen zijn gescheiden en/of bewust kinderloos. Vrijwel alle vrouwelijke bewoners van Felixoord hebben vroeger een beroep uitgeoefend. Twee beroepsgroepen val len op, die van verpleegster en onderwij zeres. Verder wonen er onder meer een beroepsmuzikante, een operazangeres, een chef-inkoop van een modehuis, een journaliste en een fysiotherapeute. De mannen vormen qua beroep een door snee van de bevolking. Wel zijn er opval lend veel die zich bezig houden met een of andere geestelijke stroming; er wonen antroposofen, humanisteh, rozenkrui- zers, Krishnamurti-aanhangers. vrij-ka- tholieken en leden van de Soefibewe ging. Stedelijk De bewoners komen uit het hele land. maar vooral uit het westen. Bijna nie mand komt uit Brabant. Limburg of het platteland van Groningen of Drenthe Mesman: "Vlees eten is er bij hen met de paplepel ingegoten, dat verander je niet meer. Vegetarisme is toch een stedelijk verschijnsel. In de steden heb je meer tijd om na te denken. Na een hele dag op het land werken, at je 's avonds spekvet. Daar werd je sterk van". De directeur karakteriseert zijn bewo ners als zelfbewust. "Vegetarier én ge scheiden. dat was in die tijd best moei lijk Zulke vrouwen hoorden indertijd ei genlijk in een hoerenkast, he? De mees ten zijn dan ook heel strijdbaar, op het felle af. Allen hebben gemeen dat zij eer bied voor de natuur hebben en houden van gezond leven. Een aantal was vroe ger aangesloten bij de PIA, de Prakti sche Idealisten Associatie. En die von den elkaar dan na jaren hier weer terug". Op de kamer met keukentje, toilet, douche en wastafel mag gerookt en ge dronken worden, maar vrijwel niemand doet het. Ooit was er een bewoner die het niet langer hield en een blik kippesoep wilde nuttigen. Maar hij had geen blik opener en vroeg iemand van het perso neel het blik te openen. De directeur had het "flauw" genoemd en de man gezegd dat het hem vrij staat zich bij de Chinees tegoed te doen aan kippesoep, maar niet in huis. Een kwieke bewoonster van 77 jaar. gekleed in dikke lila trui op een paars- zwart geblokte broek, wil wel uitleggen waarom ze voor dit huis heeft gekozen. Maar ze heeft een probleem: ze was vroe ger een bekend operazangeres en wil lie ver niet dat oude bekenden lezen dat ze in een bejaardenhuis zit. "Het imago is toch nog dat daar dementen en hulpbe hoevenden zitten en ik wil niet dat men sen denken dat ik dement ben. Want dat ben ik niet. Ik ben hier incognito". Kunst Ze woont nu twee en een half jaar hier. Getrouwd is ze nooit geweest. "Ik was getrouwd met mijn kunst. Ik kon geen twee her^n dienen", zegt ze vrolijk. Ze heeft een mooie dictie; ze praat zorgvul dig en nadrukkelijk, een beetje declame rend. "Ik heb ingeschreven gestaan bij het Rosa Spierhuis in Laren, maar daar is de kunst wel erg nadrukkelijk aanwezig. Er heerst onderling nog concurrentie: mijn hogé C is zuiverder dan die van jou. en daar had ik geen zin meer in. Ik heb juist afstand gedaan van veertig jaar car rière. Al mijn recensies, foto's, boeken heb ik weggedaan. Met grote vreugde, mag ik wel zeggen. Je hebt niet zoveel nodig. Maar dat weet je pas als je ouder wordt. Het is de diepere zin van het ou der worden, jaahaa". Het wonen hier bevalt haar uitstekend. "Ik was verrukt van dit plekje. Maar als je door de gangen loopt zie je toch wel veel vergeetachtigheid. Egoïstisch ge zien vind ik dat een beetje jammer. Ik had gedacht dat er toch meer echt vitalen zouden zijn. Maar dit is een beetje nega tief en stemt niet helemaal overeen met de sfeer in dit heerlijke huis. Het perso neel heeft ook niet gestaakt, het heeft ons niet in de steek gelaten". Ze kijkt be drukt en zegt dan: "Kijk, mijn positie is een beetje moeilijk. Ik ben niet het ge middelde en praat naar alle kanten altijd een beetje te uitgesproken. Daar heb ik in mijn leven meer dan eens moeilijkhe den mee gehad". IJdel punt Ze wijst op wat zij "een zwerfkat" noemt. Het stevige, glanzende dier ligt il legaal te snurken onder tafel en zal aan stonds worden opgehaald door iemand van het dierenasiel. "Kijk, dierenliefde is een van mijn belangrijkste drijfveren ge weest om vegetarier te worden. Dertig jaar geleden zei ik: ik eet geen hap vlees meer en draag geen bontjassen en wat is er nog meer...? Wat doen we nog meer met de dieren? Nou ja. Vroeger at ik vlees en wilde ik niet weten dat het een dier was. Maar ik durf te wedden dat als mensen zelf een dier moesten slachten, driekwart geen hap meer door z'n keel zou krijgen". "Dat besluit was in die tijd wel vreemd, maar ik regel mijn leven niet naar wat mensen van me denken. Ja. van dat be jaardentehuis, zegt u... mmmmh.. daar raakt u me op een zéér ijdel punt. dat geef ik ruiterlijk toe. Maar normaal trek ik me niets van de mensen aan. Ik was toen met familie in een chic hotel in Zwitserland en de eerste paar dagen kreeg ik zegge en schrijven een beetje groente, een paar waterige aardappels en wat boterjus, ter wijl iedereen de heerlijkste gerechten at. Na twee dagen heb ik opgespeeld, hoor" Ach. het was niet zo moeilijk Mensen die nog veel langer geleden vegetarier wer den. die waren pas moedig en vastbera den. Liever houdt ze het gesprek wat alge mener. "Ik heb mijn hele leven naar een bepaalde levenshouding gezocht, voor mijn part naar de zin van het leven. Ge vonden? Wie kan zeggen dat ie 'm heeft gevonden? Het allerdiepste kan alleen maar ervaren en niet uitgesproken wor den. Maar de werkelijke mens moet voor mij nog opstaan. 'Mens' betekent voor mij een veel hogere schepping dan dat wat we er op het ogenblik van maken. Haat, oorlog, vernietiging en onvrede. Als dat De Mens is dan moeten we ons op slag opknopen en de aarde van onze aan wezigheid verlossen. Maar veel mensen hunkeren ook naar de andere kant. Ik heb een groot vertrouwen in de jeugd" Als operazangeres was ze ook glamour-achtig. ijdel. "Ik verbeeldde me dat ik een bepaalde positie had Ik wilde er mooi en verzorgd uitzien. Maar luxe. dingen, zijn niet belangrijk. Ik ben ont zaglijk dankbaar dat ik hier zo be schermd zit en op het park uitkijk, ter wijl in de wereld zoveel ellende is. Waar om ik hier zit in plaats van miljoenen.die het slecht hebben, dat snap ik niet. Kijk. een kat haal je binnen en je zoekt iemand die er goed voor is. Maar wat kan ik doen aan het leed in de wereld0 Ik ben altijd treurig dat je. pffff. eigenlijk niet meci bent dan een druppel op een gloeiende steen". Atelier W.A. Engel (onlangs 87 geworden) kwam hier zeven jaar geleden met zijn vrouw wonen en is sinds vier jaar we duwnaar. Deze oud-leraar tekenen en kunstgeschiedenis is de drijvende kracht achter het Knshnamurti-lees- groepje en de tekenlessen. In Hilversum bewoonde het echtpaar een groot huis met atelier en zaaltje voor poppenvoor- stellingen. De collectie handgesneden houten poppen heeft hij aan het Histo risch Museum in Rotterdam geschon ken "Ik heb alles weggegeven Dat half- bakkene. daar heb je niets aan" Heel Felixoord hangt vol met door het echtpaar gemaakte tekeningen en schil derijen. In Engels bescheiden kamer staan mooie mahoniehouten kasten met kunst- en filosofieboeken en een enkel Indonesisch beeld, de sfeer van zijn over leden Indische vrouw. Het is een fractie van wat de bewoner bezat. "Je moet ner gens aan hechten. Aan boeken ook niet. nééé. Dat zijn allemaal ideeen van andere mensen". Engel is vegetarier vanaf zijn achttien de. "In Wormeneer. waar ik woonde, kwamen de varkens voor de slagerij per boot aan. Met stokken werden ze opge jaagd en daarna hoorde je dat gegil Dat was geloof ik doorslaggevend Ik heb nooit meer vlees gegeten, ook niet >n de oorlog. Dat was moeilijk, hoor Mijn vrouw zei: Ik kijk met naar je als jein bad gaat. Ik was net een geraamte Vlak na de Eerste Wereldoorlog sloot Engel zich aan bij de idealistische Rein Leven-beweging "Politiek was er niet bij, dat was het leuke Arbeiders en 'ho gere klassen' door elkaar Het was ty pisch iets van direct na de oorlog. Alles moest anders. Op de Tekenschool. de voorloper van de Rietveldacademie, werkte dat door. Niemand rookte bij voorbeeld. Een leuke tijd". Dat hij evenmin dronk, werd vergoe lijkt. 'Oh. Engel, die is gek. maar daar zorgen we wel voor'. "Vrienden vonden het gewoon, zo was ik nou eenmaal. Ie dereen moet zelf weten wat hu doet. maar ik vind het toch jammer dat hier niet meer mensen van het personeel ve getarier zijn. Dat versterkt de geest, de saamhorigheid nog meer Hoewel het na tuurlijk om de persoon gaat Als Felixoord niet had bestaan, had ik waar schijnlijk tussen de gehaktballen geze ten en gezegd Geeft u mij maar een e: Mens Maar gezanik over het eten is er niet en daarom kan Engel zich wijden aan wat hij echt belangrijk vindt het geestelijke Krishnamurti. de Indiase filosoof, is voor Engel "de ideale humanist" "We moeten anders worden. We vinden onszelf alle maal zo belangrijk, terwijl we dat niet zijn. We zijn geen Spanjaard, Nederlan der of Amerikaan, we zijn op de eerste plaats mens. En we moeten het allemaal zélf doen Dat is altijd de leidraad ge weest. zo heb ik mijn schoolkinderen ook les gegeven zelf doen. Daar komen soms hele mooie dingen uit" Jacqueline Wijchers. bijna 87. woont op de benedenverdieping Ze heeft ja renlang filmkritieken geschreven voor De Havenloods en schrijft nog steeds, onder meer in De Vrije Gedachte, het blad van de Vrijdenkers Ook werkte ze voor het blad van de Nieuw Malthu siaan- se Bond. de voorloper van de NVSH In 1935 scheidde ze. na een huwelijk van ne gen jaar. "Kinderen, daar hadden we geen zin in. Ik ben nooit hertrouwd Alle mannen zijn altijd al getrouwd, al maken Voor mevrouw Wijchers was 'het ethi sche" reden om geen vlees meer te eten "Ik voelde al lang dat het niet klopte als je medeschepselen at. Maar ook esthe tisch als je een slaatje legt naast een bloedende biefstuk, dan hoef je niet te vragen wat het mooiste is Maar ik dacht nog dal je van je graal viel als je geen vlees at. In 1924 werd na een lezing van Kees Boeke. die zich religieus anarcho- communist noemde, vegetarisch gege ten Later stuurde Felix Ortt, een van (fa oprichters van de Nederlandse Vegetan ersbond me folders op. Toen wist ik dat Voor die tyd een nogal tegendraads ge luid. "Iedereen doet wat iedereen doet. wat mode is Iedereen is liever modieus dan een padvinder, eet dus lie ver wel dar. geen vice.. Ik wil niet met alle geweld overal tegenin gaan. maar ik vind doen wat iedereen doet een groot ongeluk. als jc niet eerst gewogen hebt of het goed De complete Pietje Bellserie (bestaande uit Pietje Bell, Pietje Bell's goocheltoeren, Pietje Bell is weer aan de gang, Pietje Bell gaat vliegen, De vlegeljaren van Pietje Bell, Pietje Bell in Amerika en De zonen van Pietje Bell) zijn door illustratrice Gerda van Gijzel voorzien van een nieuw kaft met prachtige tekeningen. De eenvoudige zwart-wit tekeningen van Henri Pieck in het boek bleven gehandhaafd. De Pietje Bell-boeken worden uitgegeven in een uitvoering met een hard kaft, bijna identiek aan de allereerste druk. door Marjan Meijer Het plotselinge overlijden van W.K. Ter gelegenheid van het 650-jarig be- Kluitman m 1942 leidde ertoe dat na de staan van Rotterdam en de uitgave van bevrijding de oudste firmant zich uitslui- de veertigste druk van het eerste deel tend moest beperken tot uitgeversactivi- heeft het uitgeversechtpaar P.F.A. Stan- teiten. Kantoren, magazyn, drukkerij, co-Gerla alle avonturen van Pietje Bell van nieuwe omslagen voorzien. De Stan- co's zetten sinds 1987 de traditionele uit geverswerkzaamheden van Gebr. Kluit man voort. Uitgeverij Kluitman werd opgericht door Pieter Kluitman op 15 maart 1864. Twee van zijn zonen namen in 1904 het bedrijf over. De naam werd veranderd in Gebr. Kluitman. In die dagen beperkten de activiteiten van de firma zich tot het uitgeven en drukken van kinderboeken. Door een weloverwogen uitgavebeleid ontwikkelde de uitgeverij zich voorspoe dig. In 1935 trad de derde generatie Kluitmannen aan. De oorlogsjaren gin gen niet ongemerkt voorbij. Het familie bedrijf belandde in een penibele situatie doordat de Kluitmannen pertinent wei gerden tot de Kulturkammer toe te tre den en doordat de Duitse bezetter pa- piervoorraden en zetlood vorderden. Bo vendien kampte het bedrijf met een chronisch gebrek aan brandstof en elek triciteit, terwijl veel personeelsleden vanwege de Arbeidseinsatz naar Duits land werden afgevoerd. Glansrijk binderij, zetterij en machinepark werden afgestoten. Inmiddels was W. Gerla aan gesteld als mede-directeur. Uitgeverij Kluitman heeft daarna in de jaren vijftig, zestig en zeventig de perio de van fusies en overnemingen m de uit geverswereld, waaraan andere gerenom meerde kinderboekenuitgevers ten offer vielen, glansrijk overleefd Directeuren P. Kluitman en W. Gerla legden in 1986 hun functies neer en droegen hun taken over aan het echtpaar P.F.A. Stanco-Ger- la, dat met frisse animo de uitgeverij nieuw leven heeft ingeblazen. De ver nieuwde Pietje Bellboeken zijn hiervan het resultaat. In de boeken wordt illustratrice Gerda van Gijzel vermeld als G van Gijzel. Bij jongensboeken is dat gebruikelijk; vrou wennamen kwamen vroeger niet voor in jongensboeken en nóg komen ze er niet in. Illustratrice Gerda van Gijzel uit Roer mond is in het Rotterdamse verleden ge doken om de omslagen van de door Chns van Abkoude geschreven - kin derboeken naar eer en geweten te kun nen' tekenen. Zij zwalkte door het ge schonden centrum Zy werd geïnspi reerd door bekenden, vrienden en door een oom van haar schoonzoon. Zij stuur den haar historische foto's, tekeningen, prenten of verhalen toe. Een van haar zoons studeert in de Maasstad. "Ik heb hem inmiddels drie keer helpen verhui zen. Ook daardoor heb ik inzicht in de stad gekregen", legt Gerda uit. Bij de Laurenskerk snoof zij de sfeer op die haar ertoe inspireerde de illustra ties hedendaags maar toch nostalgisch te maken. "Je denkt dat het niet telt. maar die echte sfeer is belangrijk. Je ziet het niet als het klopt Maar wanneer de teke ningen niet stroken met de waarheid, valt dat onmiddellijk op", lacht de il lustratrice. die Pietje Bell "een verrukke lijk ventje" vindt. "Dat die boeken ook nu nog staande blijven temidden van de honderden nieuwe uitgaven ieder jaar, grenst aan het ongelooflijke". Begrip Gerda van Gijzel werd in Amsterdam ge boren. Onder de naam Gerda van Tol werd zij in de Nederlandse modewereld een begrip. Zij gaf lezingen, vergezeld van zelf gemaakte dia's, over dc Paryse haute couture shows. Zij bundelde haar kennis en ervaring m het modevak in het boek 'De Illusie van de Mode-tekening' in 1987. Tegenwoordig werkt Gerda voor de Brabant Pers. waarvoor zu ieder half jaar een mode-bijlage samenstelt. Naast haar drukke mode-werk tekent Gerda vele portretten Onder meer die van Prins Bomhard. Ze worden volgend jaar maart gcexposeerd. Prins Bcrnhard te kenen cn vervolgen^ Pietje Bell Er zyn van die momenten dat Van Gyzel denkt wie ben ik dat ik dit mag doen0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27