B O Q 'Ghost': overrompelende scènes met Whoopi Goldberg Whoopi Goldberg zou graag Cleopatra willen spelen Potsierlijke Robocop 2: film in greep grootkapitaal VRIJDAG 12 OKTOBER 1990 PAGINA 21 'Ghost'; regie Jerry Zucker; met Whoop» Goldberg. Patrick Swayze en Demi Moore; te zien in Euro, Alphen. Zitten Amerikanen met het Grote Afscheid meer in hun maag dan an deren? In ieder geval is het 'leven na de dood' een regelmatig terugke rend thema in populaire speelfilms. Klassiek is de Hollywoodkomedie 'Heaven Can Wait' (1943) van Ernst Lubitsch. Warren Beatty gebruikte dezelfde titel in 1978 voor zijn regie debuut, en recentelijk konden 'Al ways' van Spielberg en 'Heart Con dition' van Parriott genoteerd wor den. 'Ghost' van Jerry Zucker is de nieuwste film in dit rijtje. Een ko medie die tegelijkertijd een thriller en een tragisch- romantisch drama probeert te zijn, dat allemaal gelar deerd met een snufje bovennatuur lijke effecten. Een beetje veel van het goede, maar wel onderhoudend. Sam (Patrick Swayze) en Molly (Demi Moore) zijn jong en harts tochtelijk verliefd. Het noodlot slaat toe als Sam door een straatro ver wordt vermoord. Tot zijn grote verbazing mag hij als geest nog een tijdje op aarde rondlopen, omdat hij nog iets af te maken heeft. Hy ont dekt dat zijn beste vriend een gewe tenloze misdadiger is, en dat de ontroostbare Molly in groot gevaar verkeert. Via het medium Oda Mae (Whoopi Goldberg) probeert hij wanhopig met zijn geliefde in con tact te komen. Die scenes met Whoopi zijn de hoogtepunten van de film. Vol over gave speelt ze de charlatan die met 'Ik geloof dat mensen niet doodgaan, tenzij je ze vergeet' LONDEN De afgelopen twee maanden is Jerry Zjic- ker's film Ghost de grootste geldmaker gebleken in de Amerikaanse bioscopen. Een romantische thriller met paranormale elemen ten. Voor onze smaak wel licht aan de zoetsappige kant, maar de Amerikanen lusten er pap van. Patrick Swayze en Demi Moore spe len de hoofdrollen. Maar de show wordt flamboyant ge stolen door Whoopi Gold berg als een charlataneske spiritiste die de vermoorde Swayze in staat stelt om Moore te beschermen tegen een gevaarlijke huisvriend. Whoopi Goldberg werd wereldbe roemd door haar aangrijpende hoofdrol in The Color Purple, van Steven Spielberg. Nadien was ze in onder meer Jumpin' Jack Flash (met Jeroen Krabbé), Burglar en Clara's Heart te zien. Als solo-enter tainer oogstte ze mei haar show Li ving On the Edge of Chaos groot succes in theaters van de V.S., Ca nada en Australië. Maar juist omdat ze in de Nieuwe Wereld lang en breed als 'ster' beschouwd wordt, was het moeilijk voor haar om die rol in Ghost te bemachtigen. Whoopi Goldberg: „Ik had over het script gehoord en had een ont moeting met Jerry Zucker die ei genlijk naar een nog onbekende ac trice op zoek w$s. En ik kon dat be grijpen, want ik was zelf ooit onbe kend. Dus ik zei: 'O.K. Maar mocht je nog van gedachten veranderen, laat het me dan weten. Want ik ge loof niet dat je een onbekende vin den kunt, die deze rol geven kan wat ik te bieden heb'. Dat zou hij in gedachten houden, zei Jerry. En zes maanden later belde hij op en zei: "Je had gelijk". „Dat ik zo mijn zinnen gezet had op deze rol, kwam door twee facto ren. Ook al ging het strict genomen om een bijrol, het was wel de beste geschreven rol in de hele film. Dat geloof ik echt. Ik dacht dat het een rol was waarmee ik een beetje kon dollen, op een manier die mij echt ligt en op een manier die deze Oda Mae tot een verrukkelijk karakter zou kunnen maken. Dat herken je als je zo'n script leest meteen. Dat gevoel dat je kunt gaan denken dat het speciaal voor jou geschreven had kunnen zijn" 'De kunst van acteren houdt in dat je alles moet kunnen acteren'. Was dat bij The Color Purple ook het geval geweest? „Nee, dat gevoel had ik by The Color Purple aanvankelijk zeker niet gehad. De rol die ik in die film had willen hebben, was de bijrol van Sophia. Maar Steven Spielberg zei tegen me: 'Nee, nee, nee, je be grijpt het niet. Ik wil je de hoofdrol van Celie laten spelen!' Toen werd ik dus gecontracteerd voor de hoofdrol, een jaar voordat de film echt voor de camera's ging. En toen ik het eigenlijke script toegestuurd kreeg, dat geschreven was door Menno Meijes een Nederlander net als jij toen bleek dat'Menno het script intussen helemaal op mijn persoon had aangepast. Zoals je dan kunt acteren, dat is absoluut fantastisch". Geloof jij zelf in het soort boven natuurlijke zaken als die in Ghost? „Ik geloof dat mensen niet dood gaan, tenzij je ze vergeet. En ik ge loof dat als je eenmaal iemand bent vergeten, dat ie dan dood is, onge acht of ie ook echt dood is. Ik wil graag geloven dat mensen waar ik op gesteld ben, aan mij zullen blij ven denken als ik ooit dood ben, want dan ben ik niet echt dood. Dat er geesten bestaan, ik sluit het niet uit. Nee, ik heb er nooit een ont moet. En ik wil er geen ontmoeten ook. Nee, ik heb nooit mijn hand la ten lezen. Nee, ik weet niet of ik ooit eerder geleefd heb en het kan me niet schelen ook. En het zal me ook aan mijn hakken geroest zijn of ik ooit nog eens op aarde terugkeer als spinneweb. Het enige wat telt voor my is wat ik ben, hier en nu. Een klein zwart vrouwtje met vreselijk veel haar. En ik speel in een film die momenteel de drukst bezochte is van Amerika". Heb je als actrice rollen voor ogen, die je dolgraag zou willen spe len? „Ik zou Cleopatra willen spelen, maar die film is al gemaakt en een remake op korte termijn zit er niet in. Ik zou Eleonora van Acquitanié willen spelen. Maar als ik dat zeg, raken mensen overstuur, omdat ze dan tegen me zeggen: 'Eleonora van Acquitanië was een historisch per sonage en ze kan er onmogelijk uit hebben gezien zoals jij!' Dan ant woord ik: 'Hoe weet jij dat dan? Was jij erbij? Heb je een polaroid? Nee? Nou misschien heeft ze er wel dege lijk uitgezien zoals ik'. Maar daar valt dan niet verder over te praten. Er zijn veel dingen die ik zou willen doen. Ik wil heel graag in Europa werken. Omdat ik geloof in Europa veel meer kanten op te kunnen. Ook in Duitsland en Engeland blijken zwarte mensen te wonen. Er zijn hier ook talrijke filmmakers van (Foto GPD) groot formaat met wie ik dolgraag zou willen werken. Fellini, Schlesinger. Ik zou er alles voor over hebben om onder regie van Kurosawg te kunnen spelen. Omdat dat een kloof is die nog nooit is over brugd. Ik weet dat Kurosawa nu met Richard Gere gaat filmen, maar dat gaat over de relatie tussen Ja panners en blanke Amerikanen. Daar zijn wel meer films over ge maakt. Maar ik heb nog nooit iets gezien over zwarten in Japan. Dat zou iets van een driedubbele over brugging kunnen zijn, als Ku rosawa een film zou maken over een zwarte Amerikaanse vrouw in Ja pan. Dat lijkt me een fascinerend concept. Dat zou eens ooit gemaakt moeten worden, maar ik heb er voorlopig geen tijd voor. Ik heb het momenteel idioot druk. Speciaal met tv-werk." Woestijnkroeg Whoopi Goldberg zal binnenkort te zien zijn in twee tv-series die vol gens haar gegarandeerd ook Neder land zullen halen. In Star Trek: The Next Generation zal ze regelmatig opduiken als een 'alien' m een men selijk lichaam. En ze zal te zien zijn in Bagdad Café, een serie afgeleid van Percy Adlon's gelijknamige succesfilm. Whoopi speelt de rol van de zwarte eigenaresse van de Tsjechische film tijdens festival AMSTERDAM (GPD) - Tsjechos- lowakije kende in de jaren zestig een bloeiende cinema waarvan we nu nog kunnen genieten. Dankzij de Russische inval in 1968 werd niet alleen de Praagse lente afgesloten met een strenge vorst, maar besloten ook enkele getalenteerde cineasten hun ge luk in het kapitalistische westen te beproeven. Milos Foxman kent iedereen nu wel, de films van Ivan Passer krij gen niet zoveel aandacht en naar de naam van Jan Nemec moet nog driftiger gezocht worden. An deren bleven en hun werd het fil men vrijwel onmogelijk gemaakt. De films uit de jaren zestig van vóór en tijdens de Praagse lente zijn nu, sommigen zelfs voor het eerst, te zien tijdens het filmfesti val Tsjechische Nouvelle Vague, dat van 12 oktober tot 22 novem ber in verschillende Nederlandse steden wordt gehouden. Een goede titel voor het festival om aan te geven dat de films die toen gemaakt werden niet in de politiek hun oorsprong hadden, maar in een brede Europese be weging m de kunstwereld. Zoals wel vaker gebeurt ging de kunst de politieke werkelijkheid voor uit en de eerste films van Forman, Passer, Nemec en anderen tonen dat er al sprake was van kritiek op het recente verleden en vrijheid van denken voordat Dubcek aan de macht kwam. Om te controle ren of er voor, tijdens en na de Fluwelen Revolutie iets soortge lijks gebeurde in de Tsjechische bioscopen draaien er ook een tiental recente films in het festi val. Paul Verhoeven begon zijn Holly wood carrière pas goed met Robo cop. Die film was zo'n succes dat in het hedendaagse Hollywood een vervolg onvermijdelijk werd. Ver hoeven is inmiddels jgepromoveerd naar een divisie regisseurs waarin hij films met Arnold Schwarzeneg ger kan maken of peperdure scena rio's kan laten veranderen. Robo cop 2 heeft hy niet meer nodig en die opdracht is nu gegaan naar de Brit Irvin Kershner, de maker van onder andere The Empire Strikes Back, een Star Wars vervolg, en Ne ver Say Never Again. Het is al vaak gezegd dat een ver volg op een oorspronkelijk succes de moeilijkste opdracht in filmland is. Het is vrijwel onmogelijk een goede balans te vinden tussen de oorspronkelijke ideeen uit deel één en nieuw toe te voegen elementen, die een bezoek aan deel twee moe ten rechtvaardigen. Kershner lukt het ook weer niet. Robocop 2 wordt gedurende het kijken zo potsierlijk dat de vraag rijst waarom Verhoe ven er zo'n succes mee had. Peter Weller zit weer opgeborgen in z'n harnas als man van staal, de enige eerlijke diender in het Detroit van de toekomst. De stad is nog steeds in handen van het grootkapitaal, nu verper soonlijkt door acteur Dan O'Herlihy als directeur van OCP. De film wordt net als in deel 1 steeds onder broken door persiflages op het tele visienieuws en reclame. En op nieuw moet Robocop het opnemen tegen een vernieuwde versie van een machinale wetshandhaver en BIOSCOPE nep-sessies de mensen het geld uit de zakddopt. Als ze voor het eerst een echte Stem (die van Sam dus) hoort gaat ze van schrik uit haar bol. Ze weigert zelfs naar hem te luiste ren, maar Sam heeft de tijd en be gint haar te treiteren met het zingen van afschuwelijke liedjes. Uitste kende persiflage. Dat 'Ghost' als komedie het meest geslaagd is, is niet toevallig. Regisseur Jerry Zucker maakte lan ge tijd deel uit van het beruchte ZAZ-trio (David Zucker, Jim Abrahams en Jerry Zucker) dat de bioscoop onveilig maakte met wil de komedies als 'Airplane!' en 'Ruthless People'. Ook als thriller met bovennatuur lijke effecten kan 'Ghost' er mee door. Echt origineel of verrassend wordt het niet, maar er gebeurt van alles en de kijker zal zeker niet in slaap vallen. Het meest spectaculair zijn Sam's snoekduiken in de rij dende metro. Die worden dan ook diverse malen herhaald. De oplet tende kijker zal zich overigens af vragen waarom Sam wel dwars door deuren kan lopen, maar nooit door trappen zakt. En als alles toch maar 'geest' is, waarom dan zoveel vermoeiend gedraaf? De love-story zet helaas een forse domper op dit alles. Demi Moore doet wat al te nadrukkelijk haar best om met haar voortdurend be traande gezichtje zo kwetsbaar mo gelijk over te komen. Het hartstoch- punt van dit drakerig gedoe is het ken. De kijker zit in spanning. Zal verder dan een close-up van een telyke verlangen naar een laatste moment waarop Sam het lichaam Jerry Zucker het aandurven om de blanké hand in een bruine durft hij "ju j""* van Oda Mae mag gebruiken om innige omhelzing van Molly en Oda niet te gaan. Lafaard! zijn geliefde nog eenmaal aan te ra- Mae te laten zien? Nee dus. want LEO BANKERSEN woestijnkroeg waar Jean Stapleton (wereldbefaamd geworden als Ar chie Bunker's echtgenote Edith) te rechtkomt als de verdwaalde Beier se dame die leert goochelen. Oor spronkelijk wilde Whoopi Goldberg zelf de Beierse dame spelen, maar in dat streven stuitte ze op onbegrip bij de producenten die trouwens zelfs Jean Stapleton die Duitse na tionaliteit hebben ontnomen omdat het anders te ingewikkeld dreigde te worden. Eerder al zullen we Whoopi Gold berg te zien krijgen in de reeds vol tooide speelfilm The Long Walk Ho me. De première vindt plaats in de cember, wat betekent dat ermee op Oscars wordt gemikt. Whoopi Goldberg: „Daarin heb ik Sissy Spacek als tegenspeelster. Het verhaal is gesitueerd in 1955, in Montgomery, Alabama. Zwarten mochten niet voorin de bussen zit ten. We hadden drie rijen achterin, maar als de blanken ook daar wil den plaatsnemen, dan diende je voor ze op te staan. Wie dat niet wil de doen, werd gearresteerd. In 1955 organiseerden de zwarten zich en kwamen ze in verzet tegen die wet De meeste zwarten die van die bus sen gebruik maakten waren vrou wen en meisjes die als werksters of wasvrouwen in dienst waren bij blanken, omdat openbare functies niet voor zwarte vrouwen beschik baar waren. Die vrouwen zijn toen de busmaatschappijen gaan boycot ten. net zo lang totdat die wet veran derd werd. Het verhaal van The Long Walk Home vertelt van het ef fect van die acties op twee families. Een blanke en een zwarte. Ik ben de werkster van Sissy Spacek. Het is een kleine maar erg sympathieke film, dunkt me". Buiten het feit dat Whoopi Gold berg dergelijke rollen accepteert, zegt ze zich niet speciaal te willen verbinden met stromingen of orga nisaties. De strijd tegen rassenonge- lijkheid wenst ze op haar eigen ma nier te voeren: „Ik ben niet gewend om mezelf voortdurend te profileren als een zwart persoon. De kunst van acte ren houdt in dat je alles moet kun nen acteren. Ik lees soms scripts die bedoeld zijn voor mannen en ik vraag doodgewoon of ik die rol niet spelen kan. Want het enige dat ik als actrice niet zou kunnen doen is eventueel een scène waarin ik ver ondersteld zou worden om staande te pissen. Ook vrijen met een vrouw zou niet echt makkelijk voor me zijn, maar daar valt ook nog wel uit te komen. Ik heb een vrouw gekust in The Color Purple. Wat is het pro bleem dan? Ik leg mezelf geen be perkingen op en langzaam bevecht ik de beperkingen die anderen my op willen leggen." (OP)NIEUW 'Ghost' - Geest kan geen afscheid ne men van zijn voormalig vriendin op aarde. Euro. Alphen 'Robocop II' - Hoe het verder ging met de tot robot omgebouwde politie- acent. Lido. Leiden. 'Astenx en Obelix' - Tekenfilm voor in de herfstvakantie. Lido. Leiden. The fabulous Baker Boys' - Twee broers vechten om hun zangeresje in amusante film. Trianon. Leiden 'Revenge' - Voor dood achtergelaten rivaal neemt bloedig wraak op echtge noot van zijn vriendin, Trianon, Lei- BLIJVERS 'Another 48 hours' - De wereld van Nick Nolte en Eddy Murphy is harder geworden, Lido. Leiden, en Euro, Al- 'Dick Tracy', stripboek door Warren Beatty tot speelfilm omgevormd. Lido. Leiden en Euro, Alphen. 'Die Hard II'. Opwindend vervolg van actiefilm met Bruce Willis. Luxor. Lei- 'Days of Thunder'. Tom Cruise als stock-car racer. Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Pretty woman' - Miljonair en licht meisje nader tot elkaar. Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Back to the future. deel 3' - Gein in de beste traditie van Lucky Luke - Green- way, Voorschoten en Astra. Wasse- 'Bird on a wire', Greenway, Voorscho- 'Ook honden gaan naar de hemel' - Te kenfilm met grimmig karakter. Green way. Voorschoten en Euro. Alphen. 'Claudia Pomo' - Rex. Leiden Total Recall' - Paul Verhoevens Ame rikaanse kassucces, Greenway, Voor schoten en Astra. Wassenaar. 'De reddertjes' - Kinderfilm Walt Dis ney, Euro, Alphen en Astra, Wasse- FILMHUIZEN 'Shirley Valentine' - Het Kijkhuis, Lei den My left foot' - Het Kijkhuis "A dry white season' - Het Kijkhuis "Dangerous Liaisons' - Het Kijkhuis 'Lolita' - Het Kijkhuis 'Una giornata particulare', - Lak. Lei- 'Regno di Napoli' Lak, Leiden 'Amore' - Lak, Leiden "Pane, amore e fantasia' - Lak. Leiden 'Cronaca di un amore'. Lak. Leiden. 'Bellissima' - Lak, Leiden. 'Stona di Piera' - Lak, Leiden. 'Mama Roma' - Lak. Leiden. 'Het mes in het water' - LVC, Leiden 'Dead Ringers' - LVC, Leiden. Crimes and Misdemeanors' - Park Filmhuis. Alphen 'Bestemming Maanbasis Alpha' - Park Filmhuis, Alphen DEN HAAG 'Robocop 2' - Asta (3463500). 16 jr "Ghost' - Asta. al. 'Bird on a wire' - Asta. 12 jr 'Wild at heart' - Babylon (3471656). a.L 'Mo'Bettcr Blues' - Babylon, 12 jr. 'Ghost' - Babylon, a 1 'Dick Tracy' - Cineac (3630637). 12 jr. 'Die Hard 2' - Cineac. 12 jr. Total Recall' - Cineac. 16 jr Pretty woman' - Metropole (3456756). al. Back to the fixture, deel 3' Metropole. 'Days of thunder' - Metropole. a.1. "Wilt' - Odcon (3462400). al. 'Die Hard 2' - Odeon. 12 jr. The first power' - Odeon, 16 jr 'Another 48 hours' - Odeon. 12 jr 'La Petite Voleuse' - Studio (3656402), a.l. 'Un monde sans pitié' Studio, 16 jr. 'House Party' Studio, a 1 "Trop belle pour toil' - Studio, 16 jr. AMSTERDAM 'When Harry met Sally' - Alfa (278806), al. 'Pretty Woman' - Alfa. aL 'Wild at heart' - Alfa. 16 jr 'Mo'Better Blues' - Alfa. 12 jr. 'Pretty woman' - Alhambra (233192), al. 'Wild at heart' - Alhambra. 16 jr 'Robocop 2' - Bellevue Cinerama. 16 jr "Days of thunder' - Cinerama, al 'Ghost' - Calypso (234876). a L 'Revenge' - Calypso, 12 jr 'La petite voleuse" - Cinecenter (236615). aL 'Un monde sans pitié' Cinecenter. 16 Jr 'House Party* - Cinecenter. a.L 'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter. al. 'Robocop 2' - Cinema (151243). 16 jr 'Die Hard II' - Cinema. 12 jr The first power' - City (234579), 16 jr. •Wilt' - City. a.l 'Another 48 hours' - City. 12 Jr. 'Gremlins, deel 2' - Cit,. al. Total Recall' - City. 16 jr. 'Die Hard 2' - City. 12 jr. 'Look who's talking' - City, al. 'Broadcast News' - Kritenon (231708). "Paris. Texas' - Kritenon. "Alissa in concert" - Kriterion. 16 jr 'Landscape in the mist" - The Movies (245790), aL 'Blue Velvet" - The Movies, al. 'House Party' - The Movies, a 1 "The Marx Brothers' - The Movies. "Kracht" - The Movies "The hunt for red October* - Tuschins- ki (262633). al. 'Back to the future, deel 3' - Tuschins- ki, al. 'Die Hard 2' - Tuschinski. 12 jr 'Dick Tracy* - Tuschinski. 12 jr. "Pretty woman- - Tuschinski. al 'Bird on a wire' - Tuschinski Cineac (243639). al. 'Ghost' - Tuschinski, a.L 'She's been away' - De Uitkijk (237460). 16 jr. 'De ondraaglijke lichtheid van het be staan' - De Uitkijk, 12 jr. TELEVISIE opnieuw staat Nancy Allen in ko gelvrij vest en helm hem daarbij ter zijde. Verhoeven liet de confronta tie tussen twee machines heel aar dig visueel tot uitdrukking komen, maar in deel 2 is gewoon sprake van veel vuurkracht en veel slechte ani matie. Het enige nieuwe element is dat de stad behalve door de kapitalisten ook nog bedreigd wordt door een machtige, verslaafde, gekke misda diger, de dealer van een nieuwe krachtige drug. Nuke. En u raadt het al; als onze Robocop die slechte rik heeft opgeruimd, claimt OCP dat misdadig brein om daaromheen de vernieuwde Robocop te bouwen. Zo wordt Robocop 2 verslaafd aan Nuke. Hoe gek kan je het maken, lijkt de voornaamste doelstelling van de makers van dit deel 2. PIET VAN DE MERWE Zaterdag 13 oktober Where eagles dare (BBC 1,21.10 uur). Amerikaanse film uit 1969 van Brian Hutton, met Richard Burton en Clint Eastwood. Burton en de zijnen moeten een Amerikaanse officier bevrijden die door de Duitsers in een onneem baar kasteel wordt vastgehouden The great dictator (Dtsl. 3, 21.30 uur). Amerikaanse film uit 1940 van en met Charles Chaplin en Paulette God- dard. Joodse barbier botst met Aden oid Hynkel van Tomanie. Force of evil (UDC 2. 23.00 uur). Amerikaanse film uit 1948 van Abraham Polonsky, met John Gar field en Beatrice Pearson. Ambitieuze advocaat ziet zijn idealen vervliegen door zijn corrupte werkgever Friday tbr 131b (RTL 4. 23.15 uur). Amerikaanse film uit 1980 van Sean S. Cunningham, met Betsy Palmer en Adnenne King Tieners worden aan de lopende band op gruwelijke wijze van kant gemaakt in luguber bosrijk zo merkamp. Voyage of the damned (Ned. 2, 00.05 uur). Britse film uit 1976 van Stu art Rosenberg, met Faye Dunaway en Oskar Werner Uit de haven van Ham burg vertrekt het luxe stoomschip St Louis richting Caribische zee. Aan boord bevinden zich 937 passagiers die onderweg getracteerd worden op diners, muziekavonden en filmvoor stellingen. De werkelijkheid is voor deze mensen echter minder zonnig dan moet fijken. Zij zijn joodse asiel zoekers die door de nazi's voor propa gandadoeleinden gebruikt worden. Zondag 14 oktober Mijn vader woont In Rlo (2) (Ncd. 2. 10.15 uur). Vervolg van vorige week Designing woman (Ncd. 1. 15.10 uur). Amerikaanse komedie uit 1957 an Vincente Minnelli, met Gregory Peck en Lauren Bacall. Sportjourna list met voorkeur voor bokswedstrij den ontmoet meisje dat in heel andere kringen verkeert. Last plane out (Super Channel, 21.00 uur). Amerikaanse film uit 1983 van David Nelson, met Jan-Michael Vincent en Julie Carmen. Een politie ke thriller die zich afspeelt in Nicara- Distant voire*, still live* (Ncd. 2. 21.57 uur). Britse film uit 1988 van Te rence Davics, met Freda Dowie en Pe te Postlcthwaitc Portret van een ar- beidersfamilie uit Liverpool in de ja ren '40 en N The elephant man (DDC 2. 22 35 uur). Amerikaanse film uit 1980 van David Lynch, met John Hurt en Anthony Hopkins De ongelukkige John Merrick heeft zo'n afschuwelijk uiterlijk, dat hy als een kermisattrac tie. verstoken van ieder menselok con tact zijn dagen slijt Een Londense arts trekt zich zijn lot aan Maandag 15 oktober Red Sonja (RTL 4. 2105 uur). Ameri kaanse speelfilm uit 1985 van Richard Fleisher. met Arnold Scharzenegger en Brigitte Nielsen. De Steen van Dui zend Winden, waaruit de wereld is ont staan. is op gewelddadige wijze buit gemaakt door een bende Slechts éen vrouw heeft het vermogen het machti ge voorwerp terug te halen. Dinsdag 16 oktober River of no return (Duitsland 2. 20.15 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1954 van Otto Premtnger. met Robert Mit- chum en Marilyn Monroe Man en vrouw moeten vluchten op een vlot Op de re<s komen ze nader tot elkaar That was thru, this la now (Ned. 2. 22.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1885 van Christopher Cain, met Emilio Woensdag 17 oktober The kingfisher (Neil. I, 20.30 uur). Britse speelfilm uit 1989 van James Cellan Jones, met Rex Hamsson en Wendy Miller Cecil en Evelyn kusten niet. omdat Evelyn toch de voorkeur gaf aan een ander. Als Cecil hoort dat Evelyn weduwe is geworden nodigt h(j haar uit La vie est un long flcuve tranquil- Ie (Dtsl. 2.22.40 uur). Franse speelfilm uit 1988 van Elienne Chatiliez. met Be- noit Magimel en Valtne Lalande Een kind uit een rijk gezin en een uit een arm gezin worden vlak na hun geboor te verwisseld. Donderdag 18 oktober Hrldl (Ned. 1. 15 uur). Westduitse speelfilm uit 1968 van Werner Jacobs, met Eva Maria Singhammer en Ger- traud Mittermayr. Verfilming van het klassieke boek van Johanna Spvri gestuurd om daar de lamme Clara ge zelschap te houden All that heaven allows (RRC 2. 18.00 uur). Amerikaanse speelfilm uit 1955 van Douglas Sirk. met Rock Hud son en Jane Wyman Weduwe wordt verliefd op de tuinman. Iedereen spreekt er schande van. Rrimstone A Treacle (Ned. 3. 20.25 uur). Britse speelfilm uit 1976 van Dennis Potter, met Dcnholm Elliot en Patricia Lawrence Met zwarte kunst en een schurkachtige vleieru maakt een jongeman het echtpaar Bates het Sylvia Kristel iz volgende week vrijdag als Mala Han te zien hij RTL 4 fot* anp) Vrijdag 19 oktober Aliens (RTL 4. 20 30 uur). Engelse film uit 1986 van James Cameron, met Sigourney Weaver en Michael Biehn. Opvolger van Alien -De enige overle vende uit de eerste film keert met een legertje terug naar de geheimzinnige planeet om die vijandige wezens te ver- At close range inRT I. 23 M uur). Amerikaans melodrama uit 1986 van James Foley, met Sean Penn en Christopher Walken Halfbroers leren hun weggelopen vader kennen en ra ken onder de indruk van diens wette loosheid en vrijheidsdrang A man. a unman and a bank (Ned. 1. 23.3) uur). Canadese film met komi sche inslag uit 1979 van Noel Black, met Donald Sutherland en Brooke Adams Bankroof met behulp van computertechnieken Mala llari (RTL I. 21.45 uur) Ame rikaanse film uit 1985 van Curtis Har rington. met Sylvia Kristel en Christopher Cazenove Kristel als spion us Eerste Wereldoorlog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21