'Geen concurrent van Leids festival' Werk vormgever Schuitema op expositie in Wassenaar Talent onder aankomende cabaretiers meldt zich in Groningen Tournee Flairck in trek Veel belangstelling voor tentoonstelling Joan Miró 'Boeken moeten, want Annie heeft het gezegd' 'Academie voor muziek' begint volgend jaar KUNST Flairck met oud-colega's op tournee. Van onze correspondent Jacques d'Aneona GRONINGEN - Een breed samengestelde jury gaat het Groninger Studenten Cabaret Festival, dat van 18 tot en met 20 oktober plaatsvindt in de Oosterpoort in Groningen, beoordelen. Natascha Emanuels (ooit leidster van het Vrou wencabaret, tegenwoordig vooral coach en begeleidster van talenten op festivals), de cabaretière Doris Baaten, Pe ter Mulder (directeur van het ACC, de schouwburg van Am stelveen), Evert de Vries (groep Heren Op Zicht en theater producent bij Gimmick) en Berry Tunderman (voormalig recensent van het dagblad Trouw) belasten zich met deze taak. Het wordt het vierde festival, drastisch gewijzigd van op zet in vergelijking met de vorige jaargangen. Er is nu sprake van twee voorronde-avonden op 18 en 19 oktober, gevolgd door een finale voor de besfen op zaterdag 20 oktober. Monumentenzorg niet bezuinigen DEN HAAG (ANP) - De Raad voor het Cultuurbeheer wijst de bezuini ging van minister D'Aneona van cultuur op de monumentenzorg af. De raad schaart zich daarmee in een lange reeks van verontwaardigden. De minister wil haar bijdrage voor de monumentenzorg aan het Stadsvernieuwingsfonds van 26 naar 13 miljoen gulden verlagen. De Raad snapt niet hoe een minister die een Deltaplan voor het Cultuur behoud aan het maken is, tegelij kertijd zoiets tegendraads kan doen. D'Aneona breekt een consistente en effectieve «samenwerking met het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening af, moppert de Raad verder. Ze maakt het de monumentenzorg onmogelijk nog een bijdrage te leveren aan de ver betering van de gebouwde omge ving. De grote inspanningen om de monumentenzorg uit zijn geïsoleer de positie te halen en het verbrede, gedecentraliseerde monumenten beleid inhoud te geven, worden vol gens de Raad teniet gedaan. Het bestuur van de stichting legt er de nadruk op dat er geen sprake van is dat 'Groningen' concurrentie voert met de festivals van Leiden, Rotterdam en Amsterdam. „Het is anders. Dit concours is typisch al leen voor deelnemers uit de studen tensfeer bedoeld. We willen een open podium zijn voor aankomen de cabaretiers, met als voorwaarde dat ze student zijn aan een hbo- of wo-instelling." Op de openingsavonden komen de acht geselecteerde kandidaat-so listen en groepen aan bod. Uit dat pakket worden er drie aangewezen voor de beslissende slotavond. Voor de winnaar staat een bedrag van 2.500 gulden op-het spel, verder is er een persoonlijkheidsprijs en het publiek mag ook een favoriet aanwijzen. Pieter van Empelen (componist, pianist en tékstdichter van het ver maarde, inmiddels overleden caba ret Don Quishocking) begeleidt de geselecteerde deelnemers in een aantal workshops. Een van hen is Mark Boode. Hij is 23, geboren in Voorburg en tegen woordig Amsterdammer, na een Bolswardse en een Bossche perio de. Op het gymnasium in Rijswijk wist hij al dat hij het toneel op wil de. Daar heeft hij van alles voor ge daan. Op zijn zeventiende kwam hij Mark Boode: levensmiddelentechnoloog en cabaretier. met zijn eerste cabaretprogramma, op de Toneelschool en de Akademie Daarna maakte hij er nog drie en hij voor Kleinkunst. liep diverse audities af, onder meer „Maar het werd niks. De ene keer kreeg ik te horen dat ik er als acht tienjarige nog niet aan toe was en bij een volgende gelegenheid gaf men me te verstaan dat ik te eigenwijs was. Dus zat er niets anders op dan een studie te beginnen om iets ach ter de hand te hebben". Dat lukte. Boode is nu ingenieur in de levens middelen-technologie. Zo'n vak studeer je in Den Bosch. Twee weken geleden ging hij, be geleid door de pianist Geert Bremer in première in het Haagse theater Diligentia met zijn nieuwste solo programma 'Aap op sokken'. Leids debuut Mark Boode deed vorig jaar mee aan het Leids Cabaretfestival, maar hij bracht het niet tot de finale avond. Hij liet zich niet ontmoedi gen en bleef werken aan zijn officië le debuut. Over de coaching voor het Stu denten Cabaret Festival van Gro ningen is hij tevreden. „Hoewel, het is alleen redelijk weinig, die drie keer twee uren. Daarnaast word ik begeleid door Alexandra Polak die me regisseert en ik heb ook contac ten met professionals als Bert Klun- der, George Groot en Rob van de Meeberg. Iedereen helpt me een beetje". Hij heeft ervaren dat het lastig is om aan de bak te komen. „De vraag is: wie wil je hebben? Dit is mijn eerste volwassen programma met als thema: een jongetje dat geboren is in een veel te grote wereld met veel te grote mensen. Het gaat dus over carrière maken in het bedrijfs leven. Je verwerkt je jeugd er in". Optredens van jonge cabaretiers die inmiddels in het vak zitten, slui ten de drie avonden van het Gronin ger concours af. Op 18 oktober komt de gelauwerde Job Schuring, op 19 oktober de formatie Niet Uit Het Raam en op 20 oktober dq Vlaming gpij) Luk Wijns. De TROS komt tijdens de finale naar Groningen om opnamen te ma ken voor het radioprogramma 'Cou lissen' van Jan Kok en Wim Bary. Zelfportret van vormgever Paul Schuitema. Hij maakte het omstreeks 1930. Zijn werk is vanaf zondag in zijn woonplaats Wassenaar te zien. a«to WASSENAAR (ANP) - Werk van de internationaal bekend geworden grafisch vormgever en industrieel ontwerper Paul Schuitema (1897- 1973) is van zondag tot en met 18 no vember te zien in zyn woonplaats Wassenaar. Avant-gardist Schuite ma heeft vanaf het eind van de jaren twintig sterk bijgedragen aan de vernieuwing van typografie en foto grafie. De Vereniging van Wassenaarse Beeldende Kunstenaars organi seert de expositie, die wordt gehou den in Galerie Bianca. Vorig jaar was er in Bianca al een zeer succes volle tentoonstelling van werk van de aan Schuitema artistiek sterk verwante Piet Zwart. Piet Zwart, Paul Schuitema en Gemt Kilian hoorden in de jaren twintig en der tig tot de belangrijkste pioniers van de Nieuwe Typografie. Schuitema begon omstreeks 1925 als reclame-ontwerper. De jaren er op liet hij zich sterk beïnvloeden door de typografische vernieuwing die internationaal op gang was ge komen. In Rusland waren Lissitzky en Rodchenko actief, in Polen Berl- wei en in Duitslhnd Schwitters en de Bauhaus-leraren Bayer, Schmidt en Moholy-Nagy. In eigen land was Zwart de eerste grote vernieuwer. Schuitema liet de vernieuwing vooral in de reclame uitkomen. Het ging bij hem overigens niet alleen om typografische vernieu wingen, ook Het Nieuwe Bouwen, waarbij de vorm ondergeschikt werd gemaakt aan de functie, druk te zijn stempel op Schuitema. Voor al na 1927 is dat in zijn werk te zien. Sinds dat jaar zijn er in zijn werk geen overbodigheden meer, maar produceerde hij strikt zakelijke en directe vormgeving. Deze tendens deed zich in diezelf de periode ook voor in de fotografie, die na do eeuwwi-11 nn.< .-r imitatie van de schilderkunst was geworden Zwart, Schuitema en Kiljan, die de Nieuwe typografie als eersten in Nederland in de prak tijk brachten, zorgden er ook voor dat typografie en fotografie in el kaar opgingen. Daarvan profiteerde vooral de reclame. Om de mogelijkheden van de fo tografie volledig te benutten ging Schuitema in 1927 zelf fotograferen Hij vestigde extra aandacht op be langrijke onderdelen door deze te isoleren van het geheel en te bena drukken door middel van vergro ting en gebruikmaking van grafi sche elementen en kleur. De foto montage bood hem de mogelijk heid verschillende zaken en situa ties in één hecht beeld samen te vat- Vaak liet hy niet ter zake doende elementen van een foto weg. waar door het beeld plastischer en in dringender werd. Het vervallen van de statische, rechthoekige fotovorm zorgde voor een betere aansluiting by de vorm van de gebruikt-' 1- r t Schuitema noemde zich „beeldend organisator", want vormgeving was voor hem een kwestie van ordening De fotografie bracht Schuitema ook tot filmen. Zo maakte hij rol prenten over de Rotterdamse Maas brug (te zien in Wassenaar), over de- Hallen van Parys en de bouwhoek van Harlingen. In dezelfde tijd, be gin jaren dertig, begon Schuitema ook buismeubelen te ontwerpen. Na de Tweede Wereldoorlog maak te hij onder meer een experimentele kleurenfilm en in 1965 publiceerde hy zyn klaunonfenotti leem „Syst-o-color". Het Stedelyk Muse um organiseerde naar aanleiding daarvan een overzichtsexpositie van werk van Schuitema genomen in het avondvullende 'pretpakket'. Flairck heeft na zijn bliksemstart (onder meer dankzij de warme aan bevelingen Willem Duys) vijf ver schillende bezettingen gekend. De huidige, viethoofdige samenstel ling is daarvan de meest solide, ge tuige het feit dat die al vijf jaar niet meer is gewijzigd. Erik Visser (gi taar). Peter Weekers (fluiten). Sylvia Houtzagers (viool, harp) en Stan Stolk (bas) tekenen voor deze honk vastheid. Annet Visser (fluiten), Ted de Jong (percussie), Hans Visser (gi taar. bas) en Luluk Perwanto (viool) zijn de voormalige collega's, die tot eind maart Flairck zullen verster ken, zowel in een dienende als in een solerende rol. Met een verlenging van 'De Reü nie' durft manager Ruud de Graaf niet echt rekening te houden, om dat Flairck de internationale markt waarschijnlijk niet langer kan 'ver waarlozen'. "Dit tournee in Neder land is natuurlijk machtig mooi, maar we mogen niet vergeten dat het buitenland voor ons wel zo be langrijk is. Afgelopen voorjaar bij voorbeeld hebben we met enorm veel succes door Japan getoerd. Het zou zonde zijn als we op ontwikke lingen daar niet zouden kunnen in springen". ROTTERDAM Flairck viert het koperen jubileum met een tournee door eigen land. De co denaam voor deze maandenlan ge concertreis luidt 'De Reünie' en verwijst naar de medewer king van een aantal solisten die de afgelopen jaren deel hebben uitgemaakt van de (hoofdzake lijk) instrumentale formatie. De animo bij het publiek voor een nadere kennismaking met deze eenmalige bezetting blijkt enorm: meer dan de helft van de kaarten voor de ruim zestig op tredens zijn reeds verkocht. Flairck geeft woensdag 14 no vember een optreden in de Leidse schouwburg. Tijdens 'De Reünie' zal het muzika le accent worden bepaald door een veelvuldige afwisseling van bekend in het gehoor liggende met exoti sche klanken. Het spreekt voor zich dat Flairck optimaal gebruik maakt van de ongekende mogelijkheden, die de 'feestelijke' samenstelling biedt. Anders gesteld, alle frisse ideeën, ontstaan tijdens de repeti- (foto GPD/Freek Amen») ties van de afgelopen weken zijn op- 'Jorrie en Snorrie', het kinderboekenweekgeschenk, stond model voor de snorren van deze kinderen gisteren bij de opening van de kinderboekenweek. <iou> anpi BREDA (ANP) - Voor het eerst sinds ruim dertig jaar is er weer een grote tentoonstelling van werk van Joan Miró (1893-1983) in ons land. De Beyerd in Breda toont tot en met 25 november het late werk van de Spaanse kunstenaar: schilderijen, beelden en grafieken uit de jaren zestig en zeventig. De laatste grote tentoonstelling -van Miró was in 1959 in het Stede lijk Museum in Amsterdam te zien. iDe overzichtstentoonstelling in De •Beyerd heeft plaats vanwege het ]feit dat het legendarische turfschip precies 400 jaar geleden Breda bin- De tentoongestelde stukken zijn «afkomstig van de Fundaci'o Joan jMiró in diens geboorteplaats Bar celona. Er zijn, na jarenlang overleg, '55 werken uitgeleend. De stichting Jbezit in totaal 3.500 stukken van Mi- Dat Miró zich in Breda waar schijnlijk wel in een fors bezoekers aantal kan verheugen,'mag worden ^afgeleid uit de aantallen van de eer ste dagen. Zondagmiddag, de eerste 'dag dat de tentoonstelling open 'was, stroomden er volgens een ^woordvoerder van het museum al •acht- tot negenhonderd mensen Jbinnen. Miró is nu eén van de 'klassieke 'modernen' van de kunst. Zijn werk, Jvaak gemakkelijk te herkennen aan de dier- en mensachtige figuren en VAN GOGHS NOG SPOORLOOS - De diefstal van drie schilderijen Van Vincent van Gogh uit het ^Moordbrabants Museum in Den Bosch blijft vooralsnog onopgelost. Twee rechercheurs die nog steeds dagelijks met het onderzoek bezig zijn, zetten daar deze of volgende week een punt achter. altijd aan zijn heel eigen symbolen taal, wordt vaak tot het surrealisme gerekend. Miró echter stelde de vormgeving, veel meer dan andere surrealisten, boven alles. "Ik heb me altijd beziggehouden met de vormgeving van een voorstelling, niet louter met de poëtische associ aties. Dat is het verschil tussen de surrealisten en mij", zei hij eens. Miró is het bekendst als schilder, maar hij bedreef, zoals in De Beyerd te zien is, diverse kunstvormen. De sculpturen zijn vaak vervaardigd met dingen uit de natuur en uit het dagelijks bestaan van de mens. Een brons van een vrouw uit 1971 bij voorbeeld bestaat voor een gedeelte uit een gewoon bord. Een steen is het hoofd van het beeld 'Persona ge'. De grafieken stelden hem weer voor nieuwe materiële mogelijkhe den: "Geleidelijk kon ik afrekenen met het dictaat van de techniek. Ik ontdekte dat ik een naald of burijn (graveerijzertje met punt in ruit vorm) kan gebruiken, maar ook mijn vinger, mi jn hand of een oude schroevedraaier". Miró was altijd erg bezig met het materiaal. Hij onderzocht de ex pressiemogelijkheden van onder meer brons, keramiek, grafiek en textiel. Hij liet zich er zelfs door in spireren. "Het materiaal bepaalt al tijd hoe een werk wordt. Als ik bij voorbeeld deze etsnaald neem om een ets te maken, dan is mijn geeste lijke gesteldheid heel anders dan wanneer ik een penseel in mijn hand zou hebben. Alleen het geluid al! En als ik een koperen etsplaat zie. dan komt het materiaal via mijn ogen mijn geest binnen; dat is iets volstrekt anders dan een blok voor een houtgravure of een lithografi sche steen". UTRECHT (GPD) - Een jarenlange samenwerking tussen het Konink lijk Conservatorium in Den Haag en de vakgroep muziekwetenschap van de Rijksuniversiteit Utrecht krijgt met ingang van het cursusjaar 1991-1992 een officieel tintje. Stu denten die voor beroepsmusicus studeren en zich tegelijk als mu ziekwetenschapper willen bekwa men, kunnen dan bij de 'Akademie voor muziek' terecht. De opleiding, die door het minis terie van onderwijs niet als een apart onderwijsinstituut wordt be schouwd, heeft geen apart vesti gingsadres. De Akademie voor Mu ziek is, aldus de aanmeldingsfolder, bestemd 'voor de meer dan modale student'. Het met goed gevolg afronden van de opleiding, die deels in Utrecht en deels in Den Haag wordt gehouden, resulteert in een Getuigschrift Muziekvakonderwijs Vrije Studierichtingen of een Ge tuigschrift Vrij Doctoraal Examen Muziekwetenschap. Wat het laatste betreft houdt de vakgroep muziekwetenschap van de Utrechtse universiteit voorlopig een slag om de arm. Het bestuur van de Utrechtse faculteit waartoe mu ziekwetenschap behoort heeft zijn goedkeuring aan dit, voor ons land eenmalige onderwijsprojekt (nog) niet gehecht. Hoger beroeps- en we tenschappelijk onderwys zyn in het Nederlandse onderwijssysteem aparte grootheden, die hooguit op incidentele basis mogen samenwer ken. De nieuwe Akademie voor Mu ziek wil als eerste een bres slaan in dit systeem. In navolging van verge lijkbare onderwijssituaties in Ame rika en Groot-Bntannie. AMSTERDAM (GPD) - Annie M.G. Schmidt is een ster. Wie het nog niet wist kon het gisteren zien en horen bij het feest dat in De Rode Hoed in Amsterdam gegeven werd bij de opening van de Kinderboe kenweek. Bij het noemen van haar naam ging een gejuich op zoals dat meestal alleen op voetbalvelden te horen is. Annie Schmidt reageerde er passend op, met een triomfante lijk opgestoken arm. In haar openingstoespraakje por de ze de kinderen op. vooral veel boeken te kopen. „Mijn moeder kocht vroeger wel een bloemetjes servies, maar geen boeken voor my. Jullie ouders zeggen misschien dat ze het geld niet kunnen missen om dat de olieprijzen omhoog gaan of omdat ze nieuwe gordijnen moeten hebben. Zeg dan maar: het moet. Annie heeft het gezegd Dat maakt indruk. Zelf kan ik geen boeken meer lezen doordat mijn ogen te slecht zyn, maar jullie moeten er mee doorgaan. Afgesproken?" Het instemmende gejuich was opnieuw oorverdovend, en Annie Schmidt kon overgaan tot de eigen lijke openingsplechtigheid het 'aansnyden' van een grote karton nen taart. Andere sterren op het Kinderboe kenfeest waren Fiep Westendorp, de tekenares die samen met Annie 'Jorrie en Snorrie' maakte (het kin derboekenweekgeschenk), en Dick Bruna. Hy maakte voor de Kinder boekenweek het prentenboek De schrijfster, dat tot en met 20 oktober te koop is. De ongeveer 300 aanwezige kin deren mochten zelf een boek ma ken drukken, binden en kallen. Ze konden handtekeningen van de aanwezige schrijvers (o.a. Midas Dekkers, Karei Eykman en Els Pel- grom) verzamelen en kennismaken met technieken als papier schep pen, marmeren en origami. Ook wa ren er schrijvers die voorlazen uit ei gen werk De Kinderboekenweek duurt nog tot en met 20 oktober Hollywood bezorgt! over EG-inaatregel WASHINGTON (Rtrl - Dc voorat- ter van de Amerikaanse vereniging van filmmakers, de Motion Picture Association of America, heeft ge zegd dat als de Europese Gemeen schap erin slaagt Amerikaanse films uit te sluiten van een nieuw wereld-handelsakkoord, dit het ein de van Hollywood zou kunnen bete kenen. Voorzitter Jack Valenti verklaar de dat de EG al maatregelen heeft genomen om het aantal buitenland se films op dc televisie in Europa te beperken Hij zei tydens een econo mische conferentie van het Congn s dat als de EG slaagt "wij de ineen storting van deze unieke Ameri kaanse verworvenheid zullen mee maken". Amerikaanse functionarissen willen in een GATT-verdrag nieuwe regels voor de filmindustrie opstel len, om gesloten markten voor films tot opening te dwingen en een eind te maken aan onbetaald en dus ille gaal gebruik door zogenaamde pira ten-landen De Amerikaanse filmin dustrie maakte vorig jaar een netto winst van bijna 8 miljard gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 21