'CDA nog niet van KVP-geest verlos f sar Spirituele vorming van priester nodig REPORTAGE I Succes jarige partij verrast laitische leden Aantj es en Oostlander Üx.-' WUE-INÖDALÏ 1U UM Aantjes: "Wat ik mis is wat ik onder christen-democratische politiek ver sta. Het opkomen voor mensen die in de knel zitten, die zichzelf met kunnen redden". <roto gpd> Het CDA bestaat op 11 oktober tien jaar. Wat niemand voor mogelijk hield, gebeurde in 1980 toch: de Katholieke Volkspartij (KVP), de Anti- Revolutionaire Partij (ARP) en de Christelijke Historische Unie (CHU) gingen op in één partij. Anno 1990 is die partij sterk en zelfbewust, met de grootste Tweede Kamerfractie uit de parlementaire geschiedenis en een populaire leider. De secularisatie heeft tegen de verwachtingen in geen vat op de partij gekregen. Integendeel, veel niet- christenen stemmen tegenwoordig CDA. Over deze 'successtory' laten twee eigenzinnige christen democraten hun licht schijnen: Willem Aantjes (67) en Arie Oostlander (51). Aantjes drukte bij de vorming een sterk stempel op de partij; na zijn vertrek volgde hij het CDA als geïnteresseerd lid. Oostlander was bijna tien jaar als directeur van het Wetenschappelijk Instituut van het CDA bezig om de partij inhoudelijk profiel te geven. Beiden zijn loyaal lid. Maar ook kritisch. DEN HAAG - "Dat het CDA op 11 oktober viert dat het tien jaar be staat. begrijp ik niet. Opklopperij. Als de partij echt historisch bewust is, viert ze het op 3 april. Want dat is het echte begin". Willem Aantjes kan het niet laten. Meteen al bij het begin van het gesprek over tien jaar CDA laat hij plagerig weten waar wat hem betreft de wortels van de Nederlandse christen-democratie liggen: bij de ARP, die immers op 3 april 1879 werd opgericht. De oud-fractievoorzitter (1971- 1978) in de Tweede Kamer van de ARP en het CDA (zoals het samen werkingsverband in de Kamer al heette voordat de drie partijen op gingen in een partij) haast zich er wel bij te zeggen dat "als de KVP de oudste politieke partij van de drie was geweest, de oprichting daarvan een herdenkingsfeest waard was geweest". Maar toch. in een adem door: "Dat het CDA-jubileumcongres nu gesponsord wordt door het bedrijfs leven. vind ik vreselijk. Het is weer een onderdeel van de KVP-cultuur die natuurlijk overheersend is. Ik doel dan op de manier van omgaan met mensen en dingen, niet op het beleid. Ach. ik verwijt het de KVP niet. maar de AR. Die weten hoe het wel hoort". Oecumene Ook 24 april, om nog maar eens een markante datum te noemen, zou een feestdag kunnen zijn. Op die dag in 1967 begint het eerste forme le overleg tussen KVP. ARP en CHU. De partijen leveren ieder zes personen voor de 'groep van acht tien'. een wergroep die de opdracht krijgt na te gaan of men het eens kan worden over uitgangspunten en programmatische samenwer king. Aantjes was daarbij. Hij herin nert zich nog goed de motieven om na jaren van informele contacten eens over een gezamelijke partij te praten. Allereerst was er de afkalving van de macht van de drie confessionele partijen. Zo werd de KVP in tien jaar tijd electoraal bijna gehalveerd. Ook speelde de Europese christen democratie een belangrijke rol. Daar werkten de drie al jaren sa men. "Bovendien was er de oecu mene. De 'protestantse' Paus Jo hannes de 23ste doorbrak de geslo ten katholieke kring; die mocht nu met andere christenen gaan samen werken. Helaas zijn de machtsvor ming en Europa als factoren gaan overheersen en is de principiële im puls tot de fusie verdwenen". De 'groep van achttien' zou de start zijn van dertien jaar vergade ren. ruzie maken, liimen en masse ren. Uiteindelijk zou tegen ieders verwachting in het CDA opgericht worden; ondanks verschil van me ning over de politieke koers van het CDA (de CHU was tijdens het door KVP en ARP gesteunde kabinet- Den Uyl oppositiepartij) en on danks de verhitte discussie over de grondslag, waarin Aantjes een hoofdrol speelde. Inspiratiebron In het jarenlange gekrakeel dat de grondslagdiscussie heette, ging het om twee opvattingen die niet met elkaar te verzoenen leken. De KVP, in de persoon van Frans Andriessen (de huidige EG-Commissaris), wenste van het nog te vormen CDA een open partij te maken. Een partij, waar ook niet-christenen welkom zouden zijn en vertegenwoordigen de functies konden krijgen. "Het CDA is geen christelijke par tij". meende Andriessen. Ook het humanisme zou volgens hem een inspiratiebron mogen zijn. Dat standpunt joeg de andere kant, een groot deel van de ARP onder aan voering van Aantjes. in de gordij nen. Volgens hem moesten leden, zeker op bestuurlijk niveau, per soonlijk aanspreekbaar zijn op de grondslag van het CDA. de bijbel. Zij moesten die grondslag daarom aanvaarden. Het Evangelie is de uit sluitende inspiratiebron, aldus de mannenbroeders. Vooral in het voor de fusie roerige jaar 1975 leidden deze twee ex tremen tot conflicten. Op het eerste CDA-congres in augustus van dat jaar. probeerde Andriessen de boel nog. te sussen. Hij verwierp de pre tentie van het woord 'christelijke' voor een politieke partij, maar de in- E" Alle ogen zijn gericht op Ruud Lubbers, de verpersoonlijking van het CDA-succes. "Maar als de partij intellectu eel niet interessant was geweest, hadden de kiezers ons nooit gevonden". (toto anpi tentie van zo'n partij - het christelij ke als inspiratiebron - hing hij van harte aan. Bergrede Aantjes reageerde niet rechtstreeks, maar hield een betoog dat later be kend zou worden als de 'Bergrede'. De rede van Christus uit Mattheus 25 stond daarbij centraal. "Intussen zijn we 2000 jaar verder en kijk eens om u heen: hongerigen worden niet gevoed; zij sterven als ratten langs de wegen van hun uitgedroogde landen. En als wij 1 procent van ons nationale inkomen voor ontwikke lingssamenwerking uitgeven, heb ben wij meer zorg over de vraag of die ene procent wel goed wordt be steed dan over de 99 procent die wij voor onszelf reserveren. Geen plaats voor christelijke politiek? De wereld hunkert naar christelijke po litiek". Veel ARP'ers, maar ook mensen buiten die partij, werden geraakt door het inspirerende betoog. On danks het applaus van de congres gangers stemde de meerderheid van de aanwezigen later op de dag echter tegen Aantjes' standpunt OW de grondslag. Aan CDA-leden wordt alleen gevraagd het Evange lie als richtsnoer van het politiek handelen te aanvaarden en op basis daarvan het programma en het be leid uit te dragen. Aantjes was diep teleurgesteld en zei later dat het de laatst* mogelijkheid was geweest om met het CDA te kappen. Aantjes is in 1990 opmerkelijk an ders gestemd over de grondslagdis cussie. "Die hele grondslagdiscus sie interesseerde mij eigenlijk niet. Dat het altijd anders is voorgesteld en dat ik er aanleiding toe heb gege ven, is misschien waar. Maar het is mij er helemaal niet om te doen ge weest om in de Bergrede de grond slag te formuleren. Onzin Ik walg van formules. Het ging mjj om het beleid. Daarom riep de rede bij ve len zoveel weerzin en zelfs haat op: ik gaf een politieke koers aan die zij niet wilden". "Ik ontken ook dat het betoog niet erg politiek-praktisch was. Ik gaf toch al die voorbeelden van hon gerigen en vreemdelingen? De kern van de toespraak was: kijk om je heen; toets wat er gebeurt aan wat we dienen te doen. Dat is heel prak tisch. Het was een politieke con frontatie en geen preek, zoals som migen smalend zeiden". De maandag na het eerste CDA- congres beleefde dr. Arie Oostlan der zijn eerste werkdag als direc teur van de Abraham Kuyperstich- ting, het wetenschappelijk instituut van de ARP. "Ik had Aantjes' rede gehoord en het tumult er omheen. Men had het idee dat Aantjes met zijn betoog niet alleen een princi pieel stempel op het CDA wilde drukken, maar eigenlijk ook op een breuk in het CDA aanstuurde. Het probleem kon niet meer opgelost worden, zonder dat iemand z'n ge zicht zou verliezen. Beide stand punten waren ook zo eenzijdig. Daarom moest er een oplossing ko men, waarmee beiden zouden in stemmen. We wilden niemand iets door de strot duwen. Dat is ook ge lukt". Onder voorzitterschap van CHU- voorzitter Baron van Verschuer werd een speciale commissie inge steld om de grondslagdiscussie tot een goed einde te brengen. In 1978 kwam het rapport 'Grondslag en politiek handelen' tot stand. De conclusie CDA'ers mogen niet ge vraagd worden naar hun persoonlij ke geloofsovertuiging, maar dienen persoonlijk aanspreekbaar te zijn op de politieke overtuiging. Dat is het samenbindende element van het CDA. Arie Oostlander was rapporteur van de commissie-Van Verschuer en herinnert zich nog de verbaasde reacties op deze vondst. "Iemand vroeg mij: 'Uit welke trucendoos haal je dit nu weer?'. Maar bestude ring van onze eigen traditie had de term opgeleverd. De politieke over tuiging is het politieke antwoord dat je geeft op het evangelie. Dat kan heel verschillend zijn. Maar als je met een groep mensen hetzelfde antwoord deelt, hoor je bij elkaar. Dat geldt ook voor het CDA". U itgangspunten Later werd de politieke overtuiging uitgewerkt in het Program van Uit gangspunten. De vier kernbegrip pen staan daarin centraal: gerech tigheid. gespreide verantwoorde lijkheid, solidariteit en rentmeester schap. Oostlander: "Achteraf ge zien waren zowel Andriessen als Aantjes hier heel tevreden mee. De grondslagdiscussie was waardevol ADVERTENTIE voorlichtingsavond over het kopen en financieren van een eigen huis HIJIS HYPOTHEEK Adviesburo Huis Hypotheek Onafhankeh|k hypotheekadvies Aarptein 2. 2406 BZ Alphen a/d Ri|n, telefoon. 01720-24003. werkt samen met vele geklverstrekkers en met Drieman makelaardij te Alphen a/d Rijn en Nieuwkoop (lid NVM) geweest, omdat het ontzettend goed is om aan te geven waarom je met el kaar een partij begint. Dat geeft een partij karakter". Met de uitgangspunten is Aantjes inderdaad blij. "Maar worden ze ge hanteerd?", vraagt hq zich af. Want met uitgangspunten ben je er niet; "dan begint de discussie pas". Aan tjes had nooit verwacht dat het zo goed zou gaan met zijn CDA. "Ik dacht dat de partij nog even stabiel zou blijven, maar daarna - helaas - zou wegzakken. Maar dit, nee daar kan ik geen verklaring voor vin den". Oostlander zoekt de kiem van het succes van het huidige CDA in de onpopulaire boodschap die de par tij de kiezers heeft gebracht. "Al in 1980 was ik betrokken bij de cam pagne-strategie. Toen hebben we gezegd dat we de waarheid moesten gaan vertellen. Zo hard mogelijk. De kiezers moesten op hun volwas senheid worden aangesproken. Geen verontschuldigingen over de sociale zekerheid, maar gewoon vertellen dat-ie onbetaalbaar werd. Wat bleek? De kiezers straften het .liet af. Integendeel". Lubbers-effect Dat het succes van het CDA te dan ken is aan het Lubbers-effect, wordt door beide gesprekspartners be hoorlijk genuanceeerd. Oostlander: "Ons profiel werd al steeds duidelij ker. Als de partij intellectueel niet interessant was geweest, hadden de kiezers ons nooit gevonden. Ik denk dat we wel een ander inhoudsvol fi guur als drager van ons gedachten- goed gevonden als Lubbers er niet was geweest". Aantjes valt hem bij: "Nee, ik geloof niet in het Lubbers- effect. Politieke leiders kunnen be wegingen niet maken of breken". Het CDA lijkt nu een rustige en stabiele partij. Toch is er kritiek. De machtspositie van de partij trekt ook minder christen-democratische geïnspireerden aan. Het dagelijks bestuur onder leiding van voorzit ter Van Velzen trekt de touwtjes steeds strakker aan. Er is weinig ruimte voor discussie en kritiek. Oostlander: "Dat hoor ik meer. Maar dat ligt ook aan de mensen zelf. De leden en het kader moeten het ook zelf willen en doen. Anders laden ze een enorme schuld op zich. Een probleem daarbij is wel dat in onze partij mensen zitten die met die ellendige, anti-evangelische ge zagsgetrouwheid behebt zijn. Ze bewijzen er de partijleiding en de Kamerfracties echter helemaal geen christelijke dienst mee door die hun commentaar en kritiek te onthouden. Met disussie kom je al tijd verder". Aantjes: "Dat is ook een onder deel van de KVP-cultuur: alles on dergeschikt aan de top. Ik verlang niet terug naar de AR, zeker niet. Maar daar werden wel de leiders aangepakt; discussie was daar heel gewoon". Hol vat Is het CDA geworden waar zo lang over gebakkeleid is: een door het evangelie geïnspireerde beginsel- partij? Aantjes: "De grondslag is prima in orde. De uitgangspunten zijn ook goed. Het CDA is een nette, verburgelijkte middenpartij gewor den. Maar wat ik mis is wat ik onder christen-democratische politiek versta. Het opkomen voor mensen die in de knel zitten, die zichzelf niet kunnen redden. Het Evangelie geeft geen blauwdruk, maar zet wel aan tot het nemen van besluiten om die mensen te helpen". Toch lijkt het CDA alleen maar groter en machtiger te willen wor den. Oostlander: "Ik zie niet alles en sommige dingen wil ik ook hele maal niet zien. Maar ik denk dat het een illusie is dat een partij die ieder een wil behagen, na enige tijd niet uitgespuwd wordt. En terecht na tuurlijk. Als niets meer heilig voor je is, behalve het zetelaantal, dan zul je de bons krijgen. Dat moet je zien te vermijden. Anders houd je een groot hol vat over, maar dan is de zin van de partij helemaal verdwe- Aanfjes: "Als het CDA zich zo blijft gedragen en zich van extremi teiten onthoudt, halen we wel de 80 zetels. Maar opiniepeilingen geven alleen aan wat de meerderheid denkt. En die meerderheid gaat het goed In de peilingen komt niet naar voren hoeveel mensen ons nodig hebben, waar onze politiek voor be doeld moet zijn". Pleidooi Simonis op bisschoppensynode VATICAANSTAD (ANP) - Kardinaal Simonis heeft op de bisschoppensynode in Ro me gepleit voor een 'behoor lijk open' priesteropleiding. De persoonlijke en spirituele vorming moet gericht zijn op vrijheid in verantwoordelijk heid. Verder moet de positie ve betekenis van het priester celibaat worden verduide lijkt. Simonis, die als een van de eerste Europese synodeleden aandacht vroeg voor de moeilijke situatie van veel priesters, beklemtoonde in navolging van het Tweede Va ticaanse Concilie het belang van het 'presbyterium'. Als gewijde dienaren van de kerk "zijn bis schoppen en priesters aan elkaar gegeven en toevertrouwd". Ze moeten daarom niet alleen met el kaar samenwerken, maar zich ook verantwoordelijk voor elkaar voelen. Verder pleitte kardinaal Simo nis voor een spirituele vorming van de priesterkandidaten die ge baseerd is op het apostolische en missionaire wezen van het pries terschap. De priester 'groeit' in z(jn spiritualiteit, niet alleen door "een dialoog van gebed" met Je zus Christus in Woord en sacra menten, maar ook doordat hij Gods aanwezigheid en de teke nen van de Heilige Geest ontdekt in het dagelijks leven van man- Samenwerking bijbelbond en evangelischen ERMELO/DEN HAAG (ANP) - De Wereldbond van Bijbelge nootschappen en een aantal evan gelische bijbelorganisaties heb ben besloten nauw te gaan sa menwerken. Dat hebben zij deze maand in het Engelse Horsley's Green met elkaar afgesproken, meldt de Nederlandse organisatie Kruistochten in Ermelo. De bijbelorganisaties constate ren dat enerzijds de vraag naar de bijbel in de wereld op dit moment groter is dan ooit tevoren. Ander zijds is het gebruik van de bijbel in de zogeheten ontwikkelde lan den sterk verminderd, hoewel de bijbel een onontbeerlijk instru ment bij de evangelisatie is. De organisaties hopen door hun werkzaamheden op elkaar af te stemmen dubbel werk en "schadelijke concurrentie" te voorkomen. Ook verwachten zij zo beter te kunnen voldoen aan de enorme vraag naar bijbels in de Derde Wereld, de Sovjetunie en de vroegere communistische landen in Oost- en Midden-Euro pa. Woordvoerder J. van Capelle- veen van het Nederlands Bijbel genootschap spreekt van een op merkelijke ontwikkeling. Samen werking tussen de bijbelgenoot schappen en de evangelische or ganisaties zou tien jaar geleden nog niet mogelijk zijn geweest. Onder meer de contacten van de bijbelgenootschappen met de Wereldraad van Kerken waren vele evangelische organisaties een doorn in het oog. Op initiatief van het Neder lands Bijbelgenootschap komen waarschijnlijk in november di verse bijbelorganisaties in ons land, waaronder de vroegere 'smokkelorganisaties', bijeen om zich te beraden over samenwer king bij deverspreiding van bij bels in Oost-Europa. Tot de evangelische bijbelorga nisaties die tot samenwerking hebben besloten, behoren de Wy- cliffe Bijbelvertalers. Bibles for the World en Living Bibles Inter national. in Nederland bekend door de uitgave van Het Boek, de bijbel in hedendaags Nederlands. nen, vrouwen en kinderen. "In hun midden kan hij werkelijk goedheid en liefde, opoffering en verzoening vinden". Steeds meer priesters voelen zich eenzaam en ontmoedigd en vooral de ouderen onder hen zijn afgemat en teleurgesteld. Niet al leen worden zij geconfronteerd met de problemen van de gesecu lariseerde wereld, maar zij mer ken ook steeds meer het ontbre ken van voldoende medepries- In zijn pleidooi voor het celi baat zei Simonis onder meer dat de bisschoppensynode in 1971 de koppeling tussen priesterschap en celibaat heeft willen vasthou den. Mede als gevolg van de secu larisatie is sindsdien het begrip voor het celibaat nog verder afge nomen. In navolging van de voor zitter van de Amerikaanse bis schoppenconferentie, aartsbis schop Daniel Pilarczyk, wees Si monis erop dat de Kerk in deze tijd, waarin door velen het zinne lijk genot als hoogste goed wordt gezien, daar een duidelijk teken tegenover moet stellen. Celibaat en huwelijk staan niet tegenover elkaar, maar vullen el kaar aan. Ook het huwelijk heeft celibataire elementen, aldus Si monis, die verder erop wees dat de priester, door vrijwillig het ce libaat op zich te nemen, solidair is met de eenzamen in en buiten het huwelijk. Met zijn opmerkingen over een betere spirituele vorming van de priesterkandidaten sluit Simonis zich aan bij een wens die op de sy node, door bisschoppen uit alle delen van de wereld wordt ver woord. Maandag hield kardinaal Godfried Danneels, aartsbis schop van Mechelen-Brussel, een pleidooi voor de instelling van een propedeutisch jaar. Daarin kunnen onder meer een algeme ne inleiding op de christelijke leer, een aanleren van een gebed- spraxis en een goede voorberei ding op de priesterroeping plaats hebben. Bond tegen het Vloeken steunt actie Ter Beek VEENENDAAL (ANP) - De Bond tegen het Vloeken heeft mi nister Ter Beek van defensie de helpende hand toegestoken. De Bond heeft alle lof voor Ter Beeks initiatief om de taaiverruwing binnen de krijgsmacht aan te pak ken en stelt daarom gratis propa gandamateriaal ter beschikking. "Nu U het probleem van het vloeken en schelden in het leger structureel wilt gaan aanpakken, kunt u daartoe misschien gebruik maken van onze posters en stic kers", schrijft de Bond aan Ter Beek. Vooral de poster van de pa pegaai en de spreuk 'Vloeken is aangeleerd, wordt geen naprater!' zal het volgens de Bond goed doen in het leger. "Als we op deze manier de mi nister van dienst kunnen zijn, doet de overheid misschien ook nog eens wat terug", zegt secreta ris R. van de Poll. De 73-jarige Bond heeft sinds 1961 vijf maal tevergeefs een verzoek ingediend voor overheidssubsidie. De Bond heeft jaarlijks ongeveer 400.000 gulden nodig en is vooral op do nateurs en plaatselijke kerken aangewezen. O'Conner: ...onvoorwaardelijk afwijzen... (archieffoto) 'Lidmaatschap Ku-Klux-Klan is een schande' NEW YORK (CIC) - De behou dende aartsbisschop van New York, kardinaal John O'Connor, vindt het lidmaatschap van rooms-katholieken van de Ku- Klux-Klan een 'schande' voor de kerk. De RK Kerk wijst het lid maatschap van deze organisatie "zonder omwegen, absoluut en onvoorwaardelijk" af, aldus de kardinaal. O'Connor is bezorgd over po gingen van de Klan, die van ouds her vooral in het zuiden van de Verenigde Staten actief is, om in de staat New York nieuwe leden te winnen. Het hoofd van de Ku- Klux-Klan in New York, William Hoff, ig belijdend rooms-katho- liek en lid van de behoudende ka tholieke orde van de Columbus- ridders. Hoff, die zich beschouwt als een 'goed katholiek', werd in 1969 tot gevangenisstraf veroordeeld, nadat hij enkele leden van het Congres die tegen de rassendis criminatie hadden geageerd, met de dood had bedreigd. Zuidafrikaans predikant in Oegstgeest. Ds. Z. C. Nevhutha- lu. Luthers predikant in het Zuid- afrikaanse thuisland Venda, spreekt morgen in het Zendings huis (Leidsestraatweg 11) in Oegstgeest. Nevhuthalu is voor zitter van de Confessing Fellows hip in het thuisland, een groep die zich wil inzetten voor vrede en ge rechtigheid in Venda. De avond is georganiseerd door de plaatselij ke interkerkelijke werkgroep te gen Apartheid. De avond begin om kwart voor acht. Opwekking. De heer D. Steen huis uit Nijverdal zal onder het thema 'Opwekking' met ingang van vrijdagavond 12 oktober vier lezingen in Leiden verzorgen over het bijbelboek Ezra. De eer ste lezing heeft als titel 'Het werk van Gods Geest'. De lezingen vin den plaats in de Streekschool voor BBO (Lammenschanspark). Aanvang is acht uur (vanaf 19.45 uur is er samenzang). De andere lezingen staan gepland op 2 en 23 november en 14 december.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2