'Inpakken als ambacht' In noodgevallen mag je thuisblijven KLASSIEK Herboren Gré Brouwenstijn Volksliedjes Schitterend Russische vader abstracte kunst in Amsterdam Gerlach, specialist in vervoer van onbetaalbare kostbaarheden ZATERDAG 6 OKTOBER 1990 PAGINA 33 Alphense koordirigent Barend Schuurman: Honderd jaar geleden, om pre cies te zijn 15 september 1890, werd de Zwitserse componist Frank Martin in Genève gebo ren. Aanvankelijk beïnvloed door de Duitse Laat-Roman- tiek, onderging zijn werk al spoedig sterke invloed van de Fransen Fauré, Debussy en Ravel. Martin interesseerde zich sterk voor ritmische pro blemen en werkte enige tijd sa men met Jacques Dalcroze, de schepper van een op het licha melijk ritme gebaseerde muzi kale opvoeding. In de jaren der tig bestudeerde Martin het werk van Schönberg en kwam tenslotte tot een persoonlijke taal, waarin elementen van het Frankse impressionisme en Schönberg's 12-toontechniek bouwstenen zijn. ALPHEN AAN DEN RIJN - In het Martin-jaar worden er vele concer ten aan de belangrijks Zwitserse componist Frank Martin gewijd. Ook de Chr. Oratoriumvereniging 'Hosanna' te Alphen, onder leiding van Barend Schuurman, waagt zich aan één van zijn werken. De 'Pseau- mes de Genève' schreef Martin in 1958 ter gelegenheid van het 400-ja- rig bestaan van de Universiteit van koor dirigeer hebben we heel veel zijn enorme kennis van de muziek werken uit de twintigste eeuw op en de context waarin deze muziek is het programma gehad. Ik doe maar geschreven. Het is hem dan ook met eens een greep: van Szymanonski de paplepel ingegoten door zijn va- het'Stabat Mater', van Honegger en der Adriaan Schuurman, compo- Poulenc, beide uit de 'Groupe des nist, organist en dirigent. Six', respectievelijk 'La danse des __0morts' (1940) en het 'Gloria' (1960), Genève. Calvijn voltooide samen van Schönberg het'Kol nidrei', van en Straatsburg en koordirectie en met de eerste rector van deze uni- versiteit, Theodore de Bèze, de be rijming én de melodie van de psal men uit het Oude Testament en met dit rijmpsalter kreeg de gemeente zang haar plaats terug in de liturgie. Waarom juist dit werk van Martin? Schuurman: "Deze melodieën, overwegend nog geworteld in de oude kerktoonsoorten, werden voor Martin de basis voor een 'vertaalde', zeer eigen compositie in een geheel nieuwe, harmonisch geavanceerde context. Ik zie de 'Pseaumes de Ge nève' als 'traditie én vernieuwing'. En dat is eigenlijk de weg die 'Hosanna' al jaren inslaat: van tradi tie naar vernieuwing. Ik kan rustig stellen dat er maar zeer weinig oratoriumverenigingen in Nederland zijn, die zoveel aan re pertoire vernieuwing doen Britten de 'Cantate misericordia' en. fluit aan het Koninklijk Conserva- dan van mijn vader Adriaan torium te Den Haag, bovendien Schuurman het oratorium 'Marcus' en het 'Te Deum' voor orgel en koor". Maar Hosanna steekt niet alleen met kop en schouder boven vele oratoriumverenigingen uit om zijn repertoire vernieuwing. Dit koor ging hij enkele jaren in de leer voor orkestdirectie bij Jaap Spaander- dam. In 1966 werd Schuurman jr. benoemd tot cantor van de Grote of St. Laurenskerk te Rotterdam. Sinds 1976 is hij docent koormuziek i de conservatoria van Den Haag dat net als alle andere koren voorna- en Rotterdam en is hij hoofdleraar melijk uit amateurs bestaat, zingt koordirectie aan het Rotterdams ook heel goed en op mijn vraag hoe conservatorium. Tot slot een vraag dat zou komen, een heel bescheiden aan een koordirigent: zingt U zelf antwoord van Schuurman: graag? "Misschien komt het ook door on ze zangpedagoog Haijo Pasveer. Hij "Ja natuurlijk, dat is eigenlijk een verstaat beter dan ik de juiste aan- 'conditio sine qua non'. Hoe zou ik pak van gedetailleerde stemvor- anders mijn intenties kunnen over- ming. Tijdens de repetities pikt hij brengen? Hooguit als ik veel te wei- er soms vier mensen uit waarmee nig slaap, laat mijn strottenhoofd hij dan zeer persoonlijk aan de gang het wel eens afweten. Ik sprak Jard gaat. Hij laat ze kwartetten zingen van Nes dit jaar na de voor haar zeer waardoor een veel individueler be- drukke Passieweken en vroeg haar Hosanna'. In de jaren daf ik dit nadering ontstaat dan wat ik doe of haar stem niet oververmoeid met mijn ademhalingsoefeningen raakte na zoveel passie geweld.'Nee aan 't begin van de repetitie. Na tuurlijk draagt ook de pianiste Mar- TENTOONSTELLING - In het Letterkundig Museum in Den Haag is ja Kuster daartoe bij. Zij begeleidt hoor', zei ze, 'als ik maar elke nacht uur slaap is er niets aan de hand'. Zelf heb ik dit jaar in Rotterdam van 12 oktober tot en met 24 maart de tentoonstelling 'In Indië geweest', ons zo zes weken lang vóór de uit- met zeer veel genoegen in de Mat- Barend Schuurman: 'Pseaumes de Genève' van Frank Martin is traditie .Zij gaat over drie auteurs bij wie hun Indische jaren bepalend zijn geweest voering, dat is ook een enorme taus Passion meegezongen en het en vernieuwing'. (fotopr) voor hun schrijverschap: Maria Dermout (1888-1962), H. J. (1900-1962) en B. Vuyk (geboren in 1905). Friedericy steun, ja en verder... En verder" is beter door een bui tenstaander in te vullen. Barend Schuurman is iemand die streng maar rechtvaardig discipline vraagt HANS CROISET Regisseur Hans Croiset neemt voor de derde keer een stuk van Botho Strauss ter hand. Met zijn eigen Nationale Toneel brengt hij 'Bezoekers', een stuk dat zich afspeelt in de toneelwereld. Het van de^koorleden. In noodgevallen gaat op 12 oktober in première in de Koninklijke Schouwburg in Den 41 U1 Haag. Vorig seizoen bracht Croiset 'De tijd en het vertrek' van Strauss. Daarvoor was de belangstelling zo gering dat Freek de Jonge een keer werd ingehuurd om na de voorstelling een optreden te verzorgen. VIDEO-PRIJS - De Hongaar Péter Forgacs heeft de prijs van het ne gende 'World Wide Video Festival' in Den Haag gewonnen met zijn pro- duktie 'De vader en zijn drie zonen - de familie Bartos'. De prijs bedraagt inspannende avond. Maar Schuur- 5.000 gulden en werd door de gemeente Den Haag ter beschikking gesteld. '~:J4 Beethoven: Eroica-variaties op.35 - Variaties in F, op.34 Rondo in C& in G, op.51. 1-2- Für Elise. Louis Lortie (piano). Chandos CHAN 8616. De voornaamste reden om aan dacht te besteden aan zo'n populair recital is een bijzondere uitvoering, maar het verrassende is hier dat die bijzondere uitvoering niet komt van een beroemdheid die zich sinds jaar en dag in Beethoven heeft gespecia liseerd. Aan de andere kant is de jeugdige Canadese pianist Louis Lortie ook geen nieuwkomer meer. Hij debuteerde reeds als 13-jarige bij het Symfonie-orkest van Mon treal en heeft dus nu al vijftien jaar concertervaring achter de rug. Het grootste compliment dat we Lortie kunnen maken, is dat zijn Beethoven-spel standhoudt naast dat van reuzen als Kempff en Bren- del, maar dat is nog niet eens het aantrekkelijkste aspect van deze cd. Het bijzondere aan zijn spel is - naast zijn bewonderenswaardige techniek - dat hij op de een of ande re manier Beethoven een zuidelijke of jeugdige 'touch' weet mee te ge ven zonder dat het specifieke van de muziek erdoor in gevaar komt. Zelfs de afgezaagdste melodieën klinken hier fris en herboren, iets wat door de uiterst heldere opname alleen nog onderstreept wordt. Louis Lortie is een pianist om in de gaten te houden (en voor wie dat goed wil doen: hij geeft op 9 decem ber een recital in- het Concertge bouw). Beethoven: Ah, perfido! Aria's uit opera's van Weber, Wagner en Verdi. Gré Brouwenstijn (so praan), residentie Orkest O.l.v. Willem van Otterloo. Philips 420 031-2 Het is natuurlijk ongepast als een recensent een uitgave bespreekt die hij zelf heeft samengesteld, maar voof één keer moet het kunnen, ze ker als hij er zelf niet van profiteert, maar de lezer des te meer. Bij veel oudere operaliefhebbers komt er immers een schat aan herinnerin gen boven bij het horen van de naam Gré Brouwenstijn en menig Leidenaar moet haar ook hebben gehoord toen zij in de Stadsgehoor zaal het Requiem van Verdi zong. Sinds zij in 1971 afscheid nam van het toneel (met Fidelio) werd het stil rond de grote Nederlandse sopraan tot zij dit jaar plotseling weer in de belangstelling kwam vanwege haar 75ste verjaardag. Dat feit alsmede het op 18 mei van het volgend jaar in het Concertgebouw geplande feest- concert deed Philips (eindelijk) be sluiten tot de uitgave van een cd met enkele representatieve opna men: de scènes van Beethoven (Ah, perfido!) en Weber ('Wie nahte mir') die zij in 1952 onder Van Otterloo opnam, en acht aria's van Wagner en Verdi uit 1954 en 1956 onder Mo- ralt. Het is overbodig hier de lof trompet te steken over Brou wenstijn, misschien wel de belang rijkste zangeres die Nderland na de oorlog heeft voortgebracht. Het be luisteren van deze fraaie verdoekte mono-opnamen zal bij velen het verleden doen herleven, maar hope lijk ook nieuwe bewonderaars kwe ken. Missa Luba Volksliedjes uit Ke nya. Muungano National Choir o.l.v. Boniface Mganga. Philips 426 836-2. Na het succes van de Missa Criol- la laat Philips nu een ander legenda risch plaatsucces herleven: de Mis sa Luba in de muzikale taal van Zaï re (Kongo) voor gemengd koor, te nor, en slagwerk. Na de met com mercie en dollartekens omgeven 'nieuwe' Missa Criolla is deze 'rema ke' echter een verademing. Hier is gepoogd met de nieuwe technische middelen de van de oude opname bekende sfeer op te roepen en dat heeft, afgezien van de iets te grote ruimtewerking, tot een uiterst smaakvol resultaat geleid. Type rend daarbij is dat voor de tenorsoli geen beroep werd gedaan op een zanger van internationale faam. Men laat de muziek voor zich spre ken en biedt als aanvulling een tien tal al even smaakvol gearrangeerde volksliedjes uit Kenya. Dat het hier wel degelijk om een commercieel project gaat, bewijst de gemaakte televisiefilm, die ongetwijfeld inter nationaal zal worden verkocht, maar als commercie en goede smaak elkaar op deze manier vin den, is daar niets tegen in te bren gen. Monteverdi: L'Incoronazione di Poppea. Danielle Borst (Poppea), Guillemette Laurens (Nerone), Jennifer Larmore (Ottavia), Axel Kohier (Ottone), Michael Schop- per (Seneca), Lena Lootens (Dru- silla), Dominique Visse (Nutrice), Christoph Homberger (Arnalta), Guy de Mey (Lucano), Martin Bo- vey (Amore), Concerto Vocale o.l.v. René Jacobs. Harmonica Mundi HMC 901330.32 (3 cd's) 'L'Incoronazione di Poppea' uit (vermoedelijk) 1642, een van de eer- Schuurman de 'Pseaumes de Gen- Dinsdag 9 oktober zingt 'Hosan- Ve' van Frank Martin en de 'Messe ia' onder leiding van Barend jn As dur' van Franz Schubert. De uitvoering heeft plaats in de St. Bo- nifaciuskerk te Alphen aan den Rijn. AMSTERDAM (ANP) - In het pand van de Stichting Beeldende Kunst (SBK) aan de Nieuwezijds Voor burgwal in Amsterdam is een expo sitie te zien met werk van de Russi sche kunstenaar Alexander Band- zeladze, de 'vader' van de Geor- gisch-abstracte kunst Tbilisi in Georgie wint naast Mos kou en Leningrad als de belangrijk ste centra voor avantgardistische Russische kunst binnen de wester se kunstwereld nadrukkelijk ter rein, aldus de toelichting van de SBK Bandzeladze maakte zich al aan het eind van de jaren vijftig los van het door het Sovjet-bewind voorge schreven sociaal-realisme in de beeldende kunst. Hij werd daartoe geïnspireerd door tijdschriften uit het westen waarin hij zwart-wit-af* beeldingen zag van werken van on der anderen Jackson Pollock, Franz Kline en Willem de Kooning. Terwijl Bandzeladze de kost ver diende als illustrator van boeken en tijdschriften en grafisch ontwerper, begon hij aan de ontwikkeling van een eigen abstracte vorm. Al snel verzamelde de kunstenaar in het ge heim een groep leerlingen om zich heen waarvan Gia Edzgveradze, Luka Lasareishvili en Iliko Zauta- shvili de bekendste vertegenwoor digers zijn. Eind 1989 en begin dit jaar exposeerden zij gezamenlijk in Kassei en Keulen. Op de SBK-expositie wordt het resultaat van zijn jarenlange experi menteren met abstracte vormen en kleuren getoond dat is beïnvloed door het bijzondere licht in Georgie. De expositie duurt tot en met 27 ok tober. mag je thuisblijven maar zijn devies 'blijft komen' is niet voor niets. Honderd procent geïnspireerd en gemotiveerd dirigeert Schuurman, hij vraagt absolute aandacht tijdens de repetities, dat is niet altijd even makkelijk, want even kletsen of la chen is ook een onderdeel van zo'n man leidt dit steeds in banen door zijn wezenlijke betrokkenheid, hu mor en niet in de laatste plaats door ste opera's, eindigt met een scène die in al haar eenvoud meteen een van de mooiste liefdesduetten uit de muziekgeschiedenis werd. Wat daaraan voorafging, is echter verre van lieflijk. De twee die in volmaak te harmonie dit duet zingen, keizer Nero en zijn nieuwe echtgenote Poppea, hebben zich voordien niet bepaald als hoogstaande mensen la ten kennen. Poppea heeft geen mid del geschuwd om Nero's eerste vrouw Ottavia van de troon te ver dringen, terwijl Nero zijn reputatie eer aandeed door onder andere zijn vriend en leermeester Seneca tot zelfmoord te dwingen. Onlogisch? Geen sprake van. Voor Monteverdi waren de hoofd personen in deze opera mensen van vlees en bloed met goede en slechte eigenschappen, geenszins de cli chéfiguren die enkele decennia la ter het opera-toneel zouden gaan bevolken. En waarom zouden twee onsympathieke mensen geen harts tochtelijke liefdesaffaires beleven? Zo'n element is kenmerkend voor een opera die lange tijd in de scha duw heeft gestaan van Montever di's veel bekender 'Favola d'Orfeo', maar die juist in de afgelopen de cennia ontdekt is als een van de vroegste voorbeelden van levend muziektheater. Zo'n werk vereist echter geen steriele en oratorium achtige aanpak, maar een warm bloedige, theatrale uitvoering, en dat is precies wat René Jacobs met zijn Concerto Vocale en een over wegend eerste klas solistenteam heeft nagestreefd. Het feit dat aan deze uitgave een voorstelling in Montpellier ten grondslag lag, zal daaraan niet vreemd zijn geweest. Het knappe is echter dat aan niets te horen valt, dat Danielle Borst daaraan wel mee werkte, maar Guillemette Laurens niet. Jacobs heeft een muzikaal schitterende uitvoering op poten gezet, maar hij heeft ook alle mede werkenden op gestuwd tot een dra matische spanning die in de huiska mer niets aan intensiteit verliest. Een enkele rol is misschien minder ideaal bezet (de bas Michael Schop- per mist iets van de vocale allure voor Seneca), maar het is onzin bij zo'n schitterende uitvoering te gaan muggeziften. Van onze correspondent Leo van Gelderen SCHIPHOL - "Ik heb liever een medewerker die hart voor kunst heeft, dan dat-ie drie talen spreekt", zegt directeur Perels. Op tafel in zijn kantoor op Schiphol opvallend veel bladen over kunst. Aan de wanden posters die melding maken van be roemde tentoonstellingen. Alle maal vervoerd door Gerlach. Uiter aard ontbreekt Van Gogh niet. "Als je gevoel voor kunst hebt, respecteer je ook werk dat mensen maken. Nee, je hoeft echt niet alles mooi te vinden of een kenner te zijn om bij ons te kunnen werken. Het gaat om de liefde voor het vak. Een vak waar geen opleiding voor be staat. De mensen leren het bij ons in de praktijk". "Oh zeker, ik ben kunstliefheb ber", geeft Perels toe. "Maar", zo voegt hij daar onmiddellijk aan toe, "ook voor mij geldt, dat ik niet alles wat ik vervoer, mooi vind". Gerlach vervoert elk kunstvoorwerp naar el ke gewenste bestemming. "Van muur tot muur noemen we dat. Het maakt niet uit waar de schilderijen, beeldhouwwerken of weet ik wat vandaan moeten komen. Van Pe king naar Rotterdam en van Mak- kum naar Moskou. De klant zegt het maar. Alles kunnen we aan". Grilliger "Nee, ik heb nog nooit een opdracht hoeven weigeren". Perels last even een pauze in. "Het zou best eens kunnen dat we in de toekomst een keertje 'nee' moeten verkopen. Ten slotte worden de onderwerpen en materialen steeds grilliger. Maar dan moet het wel iets heel aparts zijn, wil het niet lukken". De medewerkers van Gerlach hebben van inpakken een ambacht gemaakt. Het bedrijf steekt overi gens twee jaar in de opleiding van een nieuw personeelslid. Pas daar na wordt iemand echt losgelaten op de kostbaarheden. "Het gaat ten slotte niet om het inpakken van een pakje boter. Langzaam leren ze in de praktijk alle facetten van ons werk. En dat duurt even". "Gelukkig is het verloop onder onze mensen verwaarloosbaar Gerlach Art Packers Shippers luidt de volledige naam. In de 'volksmond' is het gewoon Gerlach. De waarde van de ladingen die deze expediteur vervoert, is nauwelijks in guldens uit te drukken. Het lijstje meldt doeken van Van Gogh, Vermeer en Rembrandt. Maar ook duizelingwekkende dure vazen uit de Ming-dynastie. Het op Schiphol gevestigde bedrijf zorgde ook voor het transport van de onlangs gehouden Van Gogh- tentoonstelling. "We zijn nog echte ambachtslieden", zegt directeur A.M. Perels. Portret van een bijzonder bedrijf. klein. Ik zeg met nadruk gelukkig. Met de vakkennis die we in huis hebben, valt of staat onze naam. We staan internationaal zeer hoog aan geschreven. Dat wil ik graag zo hou den. Behalve de mensen die voor het inpakken en het vervoer zorgen, heb ik een ontwerper in vaste dienst. Die zorgt voor de juiste ver pakking en het juiste verpakkings materiaal". Ter Plekke "Veelal gaan we eerst ter plekke kij ken en nemen de maten van het te vervoeren object op. Pas daarna krijgen de kunststukken een jasje aangemeten. Alles wordt echt tot in de puntjes verzorgd. Moet ook wel, je werkt tenslotte met voorwerpen die onvervangbaar zijn". Over het begrip 'waarde' wil hij nog wel even iets kwijt. "Mensen denken bij belangrijke kunststuk ken onmiddellijk aan geld. Natuur lijk klinken de bedragen waarvoor schilderijen van bekende meesters verkocht en verzekerd worden, spectaculair. Neem de Van Gogh- tentoonstelling. Die was voor zes miljard gulden verzekerd. Oh, roe pen de mensen dan. Maar in feite is zo'n bedrag lucht. Een Van Gogh is niet te verzekeren". Dat geldt volgens Perels trou wens voor elk kunststuk. "Ook al kost het maar honderd gulden. Als iemand iets kwijtraakt waar hij of zij aan gehecht is, is geld bijzaak. Je krijgt je kunstwerk er namelijk niet mee terug. De emotionele waarde ligt vele malen hoger dan het hoog ste bedrag". Behalve het inpakken, het regelen van de verzekering zorgt Gerlach ook dat de 'spullen' op de juiste plek aankomen. Per auto, trein of vliegtuig. Perels: "We vormen een zelfstandig bedrijf, maar zijn onder deel van de Nedlloyd-groep. Elke vorm van vervoer hebben we in huis. Daardoor hebben we ten op zichte van andere soortgelijke be drijven in de wereld een grote voor sprong". "De eigen auto's zijn voorzien van allerlei speciale voorzieningen. We kunnen de vochtigheid en de tem peratuur regelen. Ook op het gebied van beveiliging voldoen we uiter aard aan de strengste eisen. Onze chauffeurs gaan ook nooit alleen op pad". "Neem de tentoonstelling van de schilder Jan Makkes in Moskou. Zijn werk is per auto vanuit Neder land getransporteerd. In zo'n geval schakelen we vooraf Interpol in. Die mensen weten tijdens de hele rit waar we zitten. Voorts krijgen we in de landen waar we doorkomen al le medewerking van de politie die het konvooi begeleidt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de weg we ten. En die weten we" "Zo'n Van Gogh-tentoonstelling is trouwens niet in één keer overge vlogen. De verzekering wilde het ri sico spreiden. Terecht. Stel dat er iets met het vliegtuig gebeurt, waar in alle doeken zouden zitten. Dat zou een regelrechte ramp zijn. Nu hebben we steeds ladingen van pak weg driehonderd miljoen ver scheept". Zwetend Wakker De tijd dat directeur Perels zwetend wakker werd, als er een kostbaar servies onder weg was, ligt ver ach ter hem. Toch laat geen enkel trans- A.M. Perels van Gerlach: 'We zijn nog echte ambachtslieden'. (iote GPD/R.4C Brmiat port hem onverschillig. "Nog steeds ben ik blij als een klus geklaard is. Dat gevoel is een goed gevoel. Een gevoel van voldoening, En dan doel ik echt niet alleen op het grote spek- takelwerk zoals Van Gogh. Elk te vervoeren werk ligt me na aan het hart". Hoe komt iemand in de wereld van het kunst- en kostbaarheden- transport terecht? "Ik ben bij een 'normaal' expeditiebedrijf in Am sterdam begonnen. Dat vervoerde zo af en toe wat kostbaarheden. Vanaf het begin was dat mijn pak- kie-an. Langzaam groeit zo het spe cialisme. En ja, je verandert een keer van baan. Zo ben ik bij Gerlach terecht gekomen". "Dit bedrijf bestaat al vanaf 188L Maar in '72 kwam het in handen van Van Gend Loos en in '86 nam Nedlloyd alles over. We zijn uitge groeid tot het grootste bedrijf in Ne derland op dit gebied en ook inter- nationaal blazen we een aardig par tijtje mee. Ook bij de collega's is er waardering". Al vijftien jaar is Perels voorzitter van de internationale club van ex pediteurs die kunst en kostbaarhe den vervoeren. Iets, wat hij met veel plezier doet. Over de vraag of hij nog wel eens terug zou willen naar een 'normaal' expeditiebedrijf, hoeft hij dan ook niet lang na te den ken. "Ik zou niet meer kunnen. Je bent inmiddels zo verweven met dit vak. Trouwens ik hou veel te veel van kunst. Alleen daarom al kan ik dit werk niet missen". Gesubsidieerd en kunst in kelders WASHINGTON (ANP) - Minister Hedy d'Ancona van WVC wil via een internationaal cultureel beleid niet alleen Nederlandse kunste naars en cultuur in de Verenigde Staten bekendheid geven, maar ook van de zakelijke en organisatori sche kant van Amerikaanse culture le instanties leren. Om een actief cultuurbeleid in Amerika te kunnen voeren heeft zij er in New York een speciale culture le attache benoemd, Rein van der Lugt. "Het gaat er niet alleen om dat Nederlandse kunstenaars hun visi tekaartje afgeven. Ik vind het ook belangrijk dat festival-directeuren, museum-directeuren, en gallerij- houders uit Nederland in Amerika hun licht gaan op steken," aldus mi nister d' Ancona in Washington. Zij heeft deze week een bijeen komst van consuls-generaal in de Verenigde Staten bijgewoond, waar_ zij haar cultuurbeleid heeft bespro-" ken. In Amerika valt ook veel te le-' ren op het gebied van restauratie-,' technieken, belangrijk omdat mi-, nister d'Ancona het behoud van het' culturele erfgoed hoog op haar) agenda heeft staan. Wat ze in Amerika volgens de mi-' nister veel beter doen dan in Nedcr-J land is de public relations van het. cultuurbeleid. Minister d' Ancona is! zeer onder de indruk van de manier! waarop de Library of Congress in» Washington zichzelf verkoopt. Het} is volgens minister d'Ancona zaak? de politici te doordringen van het/ belang van culturele erfgoed. Dat doen ze in Amerika op een heel pro fessionele wijze, vindt zij. Amerikaanse politici weten in het algemeen weinig van het Neder landse cultuurbeleid, behalve dat het stereotype beeld is blijven han gen dat Nederlandse kunstenaars gesubsidieerd worden, en dat hun werk vervolgens in de kelder of op zolder wordt opgeslagen. Aan leden van het Congres heeft zy verteld dat die tijd voorbij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 33