nmo
Taxi-oorlog om een luchtvrachtje
'Zigeuner moet weer rond mogen trekken'
I REPORTAGE i
Schiphol-vervoer inzet van pesterijtjes en intimidatie
Toenemend aantal
interne spanningen
bij gereformeerden
DONDERDAG 4 OKTOBER 199U
Van onze correspondente Thea van Beek
AMSTERDAM Met de nodige omzichtigheid beweegt de Am-
stelveense taxichauffeur zich met zijn wagen door Amsterdam.
"Nee, over de trambaan rijd ik niet meer. Officieel was dat voor
ons altijd al verboden, maar het werd oogluikend toegestaan.
Sinds die heibel op Schiphol waag ik me daar niet meer aan. Jam
mer voor de passagiers, want de rit duurt zo veel langer. Maar, we
hebben hier in Amsterdam al ellende genoeg. Laatst nog in de Vij
zelstraat. Reed ik daar met een passagier, gooit zo'n Amsterdam
mer ineens zo zijn wagen voor die van mij. Nee, echt voor m'n lol
doe ik dit soort Amsterdamritjes vanaf Schiphol niet".
Het broeit in het taxiwereldje sinds
het oordeel van de Haarlemse poli
tierechter mr. H. Heijne Makkreel.
Het proefproces dat vier Amster
damse taxichauffeurs vorige week
maandag voerden, liep niet uit op
de verwachte boete van 501 gulden,
waardoor hoger beroep nog moge
lijk was. De rechter oordeelde de
vier uitsluitend schuldig aan het on
geoorloofd vervoeren van Schiphol-
passagiers. Die uitspraak beteken
de tevens dat sinds woensdag 26
september de 'Blokbanders', zoals
de Amsterdamse taxichauffeurs
worden genoemd, niet langer meer
vrachtjes mogen oppikken van
Schiphol.
De chauffeurs op de 'Schiphol-
buffer' vinden het daar inmiddels
wel "lekker rustig zo". De speciale
parkeerplaats die als 'buffer' wordt
aangeduid herbergt nu nog uitslui
tend taxi's uit de regio Amstelland-
en Meerlanden (AM). Een week ge
leden moesten zij die plek nog delen
met hun collega's van de taxiregio
Amsterdam/Zaanstreek. "We ver
dienen nu tenminste weer wat",
verklaart een van hen.
Dat verdienen kan, als de 56 offi
ciële Schipholtaxi's 'op' zijn. Pas
dan mogen de buffertaxi's voor ko
men rijden bij de aankomsthal van
de luchthaven. "Soms staan we hier
drie uur te wachten op een vrachtje.
Een andere keer ben je meteen aan
de beurt. Maar het voordeel is dat er
vroeger wel tussen de vijftig en
tachtig taxi's op de 'buffer' stonden
te wachten en nu hooguit een stuk
of dertig".
Herrie schoppen
Volgens de AM-chauffeurs zijn het
nu de kleine pesterijtjes die sche
ring en inslag zijn. "Rij je met een
vrachtje in Amsterdam, dan is het
vaak gewoon uitlokken: door hun
raampje naar je schreeuwen, expres
voor je gaan rijden en dan op hun
rem trappen. Het zijn gewoon
'aso's'. En het is hoofdzakelijk de
vaste kern die altijd op deze 'buffer'
kwam, die ons dwars zit. Luisteren
ze de mobilofoon af. Zodra we dan
een opdracht voor besteld vervoer
m Amsterdam krijgen, dan rijden ze
je klem. Het is gewoon herrie schop
pen".
Dat herrie schoppen resulteerde
zaterdagnacht in een vechtpartij in
Amsterdam-West. Na een feest, be
stelde het uitzendbureau Randstad
een aantal taxibusjes in Amstel
veen, Mijdrecht en Lelystad om de
gasten naar huis te brengen. Onder
weg werden de busjes klem gere
den door een aantal Amsterdamse
chauffeurs. Bij vier taxi's werden de
banden doorgesneden en onstond
er blikschade. Sindsdien voert de
verontwaardiging op Schiphol hele
maal de boventoon.
"Het grote probleem is nu dat ze
proberen aan te tonen dat wij het
werk hier op Schiphol niet aankun
nen", vertelt een van de AM-chauf
feurs. "Nemen ze foto's van een rij
mensen die op de KLM-bus staat te
wachten. Of ze zetten hun auto
dwars over de weg, zodat alles voor
de foto vast lijkt te zitten. En dan
heb je nog Amsterdamse chauf
feurs met een officiële Schipholtaxi
die de boel ophouden. Zeggen ze:
zie je wel, er is te weinig vervoer".
Argwaan
De argwaan onder de chauffeurs
van de beide taxirayons is groot.
Over en weer houdt men elkaar
nauwlettend in de gaten of de regels
niet worden overtreden. Een Am
sterdamse 'Blokbander' zet z'n
vrachtje op Schiphol af en rijdt ver
volgens met een lege wagen terug.
Hij wordt daarbij niet alleen gade
geslagen door zijn Schipholcolle-
ga's. Ook de luchthavenpolitie ziet
strikt toe of toch niet tussen neus en
lippen een vrachtje wordt wegge
kaapt. Overtreders lopen het risico
van een forse boete en eventueel het
intrekken van de vergunning.
Een aantal AM-chauffeurs kreeg
van hun onderneming opdracht uit
voorzorg de naam van het bedrijf
van hun wagen te schroeven. Ach
ter het voorruit ligt nu alleen een
klein bordje 'Taxi'. "Zodra we een
klant voor Amsterdam hebben, ha
len we ook dat weg. Voor de buiten
wereld zijn we dan een gewone par-
De 'buffer' van taxichauffeurs uit de regio Amsterdam op hun eigen wachtplaats op Schiphol.
ticuliere auto en krijgen we ook al
die problemen niet".
De 'truc' blijkt minder feilloos te
werken op Schiphol zelf. Zodra de
AM'er met zijn wagen de taxistand
plaats oprijdt, schiet een veront
waardigde collega op hem af. Eén
blik naar binnen blijkt voldoende.
De chauffeurs kennen elkaar en
daarmee is de kous af.
Sport
"Ér wordt behoorlijk gesjoemeld",
weet een 'Blokbander'. "En dat ge
beurt over en weer. Die AM'ers
klampen in Amsterdam dan hotel
portiers aan voor een ritje terug
naar Schiphol. Het gaat gewoon om
de sport, ook bij ons". Zelf zegt hij
niet zo nodig te hoeven. "Ik ben nu
achttien jaar chauffeur in Amster
dam. Eén keer kreeg ik in de Bijl
mer een mes op m'n strot en later
werd ik in Amsterdam Noord door
drie Turken in mekaar geschopt.
Sinds ik na die toestanden een dure
Mercedes in de prak heb gereden,
was het voor mij goed afgelopen.
Nu neem ik alleen nog maar dien
sten voor collega 's waar".
"Ik maak me niet meer druk om
zo'n Schipholvrachtje. Zoveel viel
daar nou ook weer niet te verdie
nen, want je stond soms uren te
wachten voor je aan de beurt was".
Hij wijst op zijn taximeter: "Som
mige chauffeurs hebben al een uit
stekend alternatief gevonden. Ze
zetten de meter zodra ze de gemeen
tegrens passeren gewoon op nacht
tarief. Weten die buitenlanders
veel".
Als 'half-gepensioneerde' durft
hij wel uit de school te klappen.
"Kijk, het zijn vrije vogels hè.
Meestal mensen die moeilijk in een
team kunnen werken. In die acht
tien jaar heb ik er duizenden zien
gaan en komen. Het is veel verdie
nen, naar het koffiehuis, daar wat
gokken en aan het eind van het jaar
hebben ze geen geld voor de belas
ting. Al dat geklaag. Ik heb m'n bo
terham altijd wel goed kunnen ver
dienen, ook zonder dat Schiphol.
Aan de andere kant, er zijn er die
hebben soms voor wel een ton een
taxivergunning moeten kopen. Die
zitten dik in de schuld en moeten
wel sjoemelen".
Fusie
Uiterlijk eind dit jaar moeten beide
taxiregio's de bereidheid tot een fu
sie hebben uitgesproken. Dan zal
niet alleen het taxivervoer van Am-
stelland- en Meerlanden onder het
provinciebestuur ressorteren, maar
ook die van Amsterdam/Zaanstreek
die nu nog onder de bevoegdheid
valt van de gemeente Amsterdam.
Sinds het invoeren van de Wet
Personenvervoer per 1 september
dit jaar, liggen Amsterdam en
o GPD)
Schiphol nu in aparte taxiregio's.
Na een fusie is die scheiding van de
baan. Zowel de AM- als de AZ-
chauffeurs mogen dan in eikaars ge
bied een vrachtje oppikken. Maar
voor het zover is, dienen nog heel
wat obstakels genomen te worden.»
Naar verwachting kost een daad
werkelijke fusie zeker nog twee tot
drie jaar.
De AM-chauffeurs zeggen geen
probleem te hebben met de voorge
nomen fusie. "Nu zijn we als de
dood om in Amsterdam een vracht
je in te laden. Dan heb je zo een stuk
of drie 'Blokbanders' om je heen."
"Maar", moeten ze eerlijkheidshal
ve toegeven, "datzelfde geldt na
tuurlijk ook in ons rayon. Dan gaan
wij er met onze auto voor".
Netjes
'Prima hoor, als die ene taxiregio er
komt. Als men dan maar wel let op
het soort chauffeurs dat hier op
Schiphol komt. Voorwaarde is dat
ze zich netjes kleden en niet in een
gescheurde spijkerbroek achter het
stuur zitten. Tenslotte ben je toch
het visitekaartje voor de aankomen
de passagier. Een keurige auto en
beleefdheid. Kortom: verbetering
van kwaliteit en service van de Am
sterdammers, daar komt het toch
op aan. De goede niet te na gespro
ken, maar er zit wat uitschot tussen
die Amsterdammers..."
Leidse historicus: wederzijds wantrouwen grootste sta-in-de- weg
LEIDEN "Toen we opgepakt
werden, waren daar geen Duitsers
bij. Mijn vader deed de deur open
en er stonden allemaal Hollandse
politieagenten. Die sleurden ons uit
liuis en brachten ons naar Wester-
bork. Pas daar zagen wij Duitsers.
Een voor een werden we kaalge
knipt en werden gedwongen ons te
wassen. Ze duwden ons in veewa
gens en vervolgens werden we naar
Auschwitz getransporteerd", ver
telt Theresia Wagner, een van de
weinige zigeuners die Auschwitz
overleefde.
Tijdens de razzia op 16 mei 1944
werden up verzoek van de Duitsers
in Nederland totaal 578 'zigeuner
achtige personen' opgepakt. Vol
gens de nationaal-socialistische ras
senleer waren zigeuners niet-arisch
en moesten dus naar vernietigings
kampen worden gebracht.
Toen de zigeuners in Westerbork
arriveerden, vonden de Duitsers dat
de Nederlandse overheid het bevel
niet goed hadden begrepen. Behal
ve de echte zigeuners waren ook
honderden Nederlandse woonwa
genbewoners opgepakt. Deze 'aso-
cialen', zoals de Duitsers hen noem
den. konden niet als zigeuners wor
den aangemerkt en werden weer
vrijgelaten.
Hiermee geeft historicus Leo Lu-
cassen in zijn promotie-onderzoek
'En we noemden hen zigeuners...'
duidelijk aan dat de razzia welis
waar een bevel was van de bezetter,
maar dat de opdracht loyaal was uit
gevoerd door de Nederlandse poli
tie. Het onderzoek bevat een ruwe
geschiedenis van zigeuners in Ne
derland. Vandaag promoveert Lu-
cassen daarop aan de Leidse univer-
Vooral de Sinti, in Nev^land ge
boren zigeuners, zijn keihard ge
troffen door de willekeurige razzia
op de beruchte 16e mei 1944. Deze
groep woonde al sinds 1830 in Ne
derland en werd door de overheid
nooit als 'zigeuners' bestempeld. Zij
bivakkeerden in volkslogementen
en voldeden hiermee niet aan de de
finitie die voor zigeuners werd ge
hanteerd. Dat waren 'Nomaden met
een openlijke levenswijze'. Met
'openlijk' werd bedoeld dat de
rondtrekkende gezinnen in een tent
of woonwagen moesten leven.
Toen'de Sinti in de jaren '30 hun
volkslogement verruilden voor een
woonwagen, werden zij in rap tem
po door de Nederlandse overheid
ali 'zigeuners' bestempeld. Vijfent
achtig procent van het totaal aantal
zigeuners dat naar Auschwitz werd
gestuurd, waren Sinti's.
ADVERTENTIE
Miele inbouwapparaten voor
optimaal komfort in uw keuken
Miol^KeuKen-Centrum Ruud Philipaon
m>tioek Hooistraat 2.
>nr>oweQ H<
070 3&6I54
Na de Tweede Wereldoorlog is de
positie van zigeuners in Nederland
meer en meer verslechterd. In 1968
werd de Woonwagenwet ingevoerd.
Het rondtrekken met huis en haard
werd hen verboden. De nieuwe wet
geving was 'vriendelijk' bedoeld.
De reizende zigeuners waren in veel
gemeenten niet welkom. Zo beland
den hele gezinnen met hun inboe
del op een vuilnisbelt of op een gro
te stortplaats aan de rand van de
stad. De Woonwagenwet verplicht
te een aantal gemeenten om een be
hoorlijke standplaats voor zigeu
ners beschikbaar te stellen.
Maar met de gelijktijdige invoe
ring van het rondtrek-verbod gin
gen veel zigeuners er financieel be
hoorlijk op achteruit. Veel mannen
verdienden hun geld met handel in
paarden en auto's, waren 'ketellap
per' of vertoonden kunsten met be
ren. Hun klantenkring werd aan
zienlijk beperkt en hierdoor verke
ren veel gezinnen tot op de dag van
vandaag in een, economische ge
zien, uitzichtloze situatie. Van de
30.000 woonwagenbewoners, de
1000 buitenlandse zigeuners en de
2500 Nederlandse zigeuners is het
merendeel afhankelijk van een bij
standsuitkering.
Volgens historicus Lucassen kan
dit probleem niet 'simpelweg' wor
den opgelost door bij voorbeeld de
zigeuners omscholingscursussen
aan te bieden. "Ze voelen zich uitge
kotst. Ze zijn vaak niet gemotiveerd
om naar school te gaan. Een gevoel
van wantrouwen overheerst. Veel
zigeuners denken: Wat heeft om
scholing voor zin? Die Nederlan
ders lusten ons toch niet".
Bemoeienis
De argwanende houding van zigeu
ners ten opzichte van de Nederland
se overheid is niet helemaal ten on
rechte. In 1981 arriveerden 500 zi
geuners aan de Nederlands/Belgi
sche grens. Velen van hen hadden
geen identiteitsbewijs waardoor te
rugsturen naar land van herkomst
onmogelijk werd. Na aanvankelijk
verzet van justitie heeft de Neder
landse overheid hen opgenomen.
Met een flinke som geld werd door
de ministeries van wvc, binnen
landse zaken en justitie een integra
tie-project op poten gezet dat totaal
is mislukt.
De oorzaak hiervan is onder meer
dat de overheid bij het nemen van
maatregelen nooit de zigeuners zelf
heeft benaderd, meent Lucassen.
Zo werd dit jaar besloten dat op een
aantal standplaatsen in Nederland
slechts tien woonwagens mochten
staan. Nog in 1968 werd hen ver
plicht zo dicht mogelijk bij elkaar te
kruipen. Door de nieuwe maatregel
werden complete families uit elkaar
gerukt.
Toch was ook dit overheidsbe
sluit in principe 'goed bedoeld'. De
spreiding van zigeuners zou de on
derlinge concurrentie van auto-han
delaren op één standplaats tegen
gaan. Te grote zigeunerkampen
zouden stigmatiserend werken,
meende de overheid. Geen gek idee,
vindt ook historicus Lucassen.
Maar: "Een dergelijke maatregel
kun je niet afdwingen. De minister
gaat toch ook niet naar een Neder
landse woonwijk om de bewoners
te vertellen dat ze maar ergens an
ders moeten gaan wonen?"
Imago
Uit het proefschrift 'En we noem
den hen zigeuners...' blijkt dat de
Nederlandse overheid al eeuwen
lang een negatieve houding heeft
ten opzichte zigeuners. Lucassen
openbaart een uitgebreide briefwis
seling uit 1928 van marechaussee-
officier Van der Minne aan alle
hoofden van politie in gemeenten
waar de 'zigeunersbende' Petaio
vertoeft. Hij schrijft dat hij "het wis
selen van geld door vlugvingerige
vrouwen niet hoeft uit te leggen" en
roept de hoofdagenten op een rap
port op te maken, want "de Penta-
lo's zouden een schrik voor de be
volking zijn".
Uit die 21 schriftelijke reacties
blijkt dat het wel meeviel 'met die
overlast en die 'schrik voor de be
volking'. Slechts in vijf brieven wer
den klachten geuit. Een politie-be-
ambte uit Breda omschrijft de
komst van de Pentalo's als volgt:
"Het gedrag van de vrouwen op
straat is soms hinderlijk, omdat zij
aan voorbijgangers de toekomst
willen voorspellen. Hun komst in
winkels wordt soms niet op prijs ge
steld omdat ze zich vrijmoedig ge
dragen en zich ervan bewust zijn
dat ze door iedereen worden ge
vreesd. We hebben geen enkele offi
ciële klacht gehad".
Hoewel het Nederlandse volk tot
vlak na de Tweede Wereldoorlog
niet echt afwijzend oordeelde over
de aanwezigheid van zigeuners, is
die houding inmiddels veranderd,
meent Lucassen. Ze zouden crimi
neel zijn, terwijl in Nederland nog
geen enkel onderzoek heeft bewe
zen dat zigeuners zich buitenge
woon crimineel zouden gedragen.
Lucassen wil best zeggen dat niet
alle zigeuners 'lievertjes' of'zielepo-
ten' zijn. Maar de historicus ergert
zich aan de stigmatisering die op
deze groep mensen rust. Volgens
hem is de overheid de enige die hier
verandering in kan brengen. Na
eeuwenlange maatregelen om zi
geuners te weren, is de regering aan
de beurt om een stap in de goede
richting te doen, meent Lucassen.
"De overheid zou zigeuners weer
kunnen toestaan om rond te trek
ken. Dan voelen ze zich geaccep
teerd. Dan is de kans veel groter dat
bij voorbeeld een werkgelegen
heidsproject wel lukt. De grote do
sis wantrouwen wordt dan deels
weggenomen".
ADVERTENTIE
Eigemi|dt of klassiek. Speels of stnk. ALNO zorgt voor perfektie in kwaliteit en betrouwbare
semce Biedt de keukensti|l die u past Van een klasse die u herkent aan de details
Wereldklasse
die u toekomt
Haal gratis het dikke ALNO KeukenKijkBoek bij:
Leiden: Houtwerf Keukens tel. 769345. Usse: Mieloo Bm tel. 19119
Toerustingscentrum constateert:
LUNTEREN (GPD) - Het
aantal spanningen en conflic
ten in de Gereformeerde Ker
ken neemt toe. Dat blijkt uit
het feit dat steeds meer plaat
selijke gemeenten een beroep
doen op het gereformeerde
Toerustingscentrum in Leus
den om te bemiddelen bij in
terne conflicten.
Dat meldde drs. H. G. Dane van
het centrum gisteren op de gere
formeerde synode in Lunteren.
De spanningen worden volgens
Dane niet veroorzaakt door be
kende conflictpunten als vredes-
problematiek of liturgievernieu
wing, maar door onduidelijkheid
over interne gezagsverhoudin
gen, de taak van de kerkeraad en
de koers van de gemeente.
Sommige synodeleden vroegen
zich af of het allemaal wel zo'n
vaart loopt, omdat "conflicten nu
eenmaal eerder naar buiten ge
bracht worden dan vroeger". Sy
nodelid ds. L. C. Rietveld uit Lei
den zei dat in de synode ook vaak
harde woorden vallen. "Maar dat
betekent nog niet dat wij dan
meteen maar de agogen in Leus
den bellen om ons te redden".
Ondanks de opmerking van ds.
Rietveld besloot de synode de
plaatselijke kerken aan te raden
in een vroeg stadium problemen
bespreekbaar te maken en even
tueel een speciale vertrouwens
commissie in het leven te roepen.
"Door de sociale ontwikkeling in
de maatschappij zijn ook binnen
de kerken de kansen op vastlo
pende conflicten sterk toegeno
men", aldus de synode-uitspraak.
Catechese
Behalve over de toegenomen con
flicten spraken de gereformeer
den ook over de ontwikkelingen
rond de catechese. Daar bestaan
grote zorgen over. De gerefor
meerden beschikken in de mees-
Schone Gids-actie
loopt niet zo hard
BOSKOOP - "Ik ga er nog
steeds vanuit dat die 100.000
handtekeningen er komen", zegt
Bert de Jong uit Boskoop, initia
tiefnemer van de Werkgroep ter
Bevordering van een Schone
Gids. Momenteel zijn er 45.000
binnen, terwijl de actie eind deze
maand wordt afgerond. De werk
groep wil met de actie protesteren
tegen het katern met 06-nummers
in de nieuwe telefoongids.
De werkgroep van De Jong
ging in dit voorjaar van start met
het verspreiden van handteke
ningenlijsten. Het was oorspron
kelijk de bedoeling om vorige
maand de actie af te ronden met
het aanbieden van de handteke
ningen aan de PTT, maar de
werkgroep besloot al spoedig
deze afsluiting een maand uit te
stellen.
"Van veel kanten kregen wij
het verzoek om nog even te wach
ten, omdat de vakantie er tussen
zat en het vergaderseizoen net be
gonnen was", aldus De Jong.
Overigens komt hem dit niet on
gunstig uit, want "dat het minder
hard loopt dan ik had verwacht, is
een feit".
De Jong wijt dit voor een deel
aan de niet nagekomen toezeg
gingen van diverse bedrijven
voor fmanciéle steun. "Ik had
graag meer willen adverteren dan
nu mogelijk was". Dagelijks ko
men er ongeveer duizend handte
keningen binnen. "Er zijn dorpen
waar mensen in hun eentje echt
duizenden handtekeningen opha
len".
De Schone Gids-werkgroep wil
bij de PTT duidelijk maken dat
het ongevraagd katernen met 06-
nummers bezorgen, niet verant
woord is. Niet alleen heeft de
werkgroep bezwaren tegen de
sekslijnen, maar evenzeer tegen
de babbelboxen waarvan het ver
slavend karakter bewezen is, al
dus De Jong.
De PTT heeft laten weten de
bezwaren tegemoet te komen
door het katern met een perfora
tie op te nemen, zodat het vrij een
voudig uit de gids te verwijderen
is. De werkgroep is hiermee niet
tevreden.
Het adres van de Schone Gids-werk-
groep is: Twaalflioven 8. 2771 VM Bos
koop.
te plaatselijk gemeenten over
huiscatechese-teams en een lan
delijk catechetisch centrum in
Kampen, 'dat prima materiaal le
vert', maar de catechisanten blij
ven steeds vaker weg.
De catechese dreigt daardoor
een onmogelijke zaak te worden.
"Dat geldt niet alleen voor de ste
den, maar ook voor het platte
land", zei ds. K. Santing, die on
danks zijn vertrek naar Alphen
aan de Rijn nog steeds namens
Nes-Wierum in de synode aanwe
zig is. Santing constateerde als
gevolg van bovenstaande ontwik
keling dat steeds meer huisca-
techeseteams het niet meer zien
zitten. Deputaten (adviseurs) ca
techese gaan nu de problemen be
studeren en zullen daar de ko
mende synode over rapporteren.
De gereformeerden bogen zich
verder over hun positie in de Ge
reformeerde Oecumenische Raad
(GOR). Veertig jaar geleden ston
den de gereformeerden aan de ba
sis van deze internationale orga
nisatie. Door hun liberale opvat
tingen over homoseksualiteit en
schriftgezag zijn de gereformeer
den steeds verder komen te staan
van de overige dertig lidkerken.
Daardoor hebben de gerefor
meerden het in de GOR de afgelo
pen jaren zeer moeten ontgelden.
'Stroopsmeerderig'
De synode had veel kritiek op het
rapport van deputaten oecumene
buitenland, waarin de GOR naar
de mening van de meeste afge
vaardigden veel te mild behan
deld werd. "Stroopsmeerderig",
oordeelde mevrouw mr. A. Schol
ten-Bruins Slot (Andel). Ds. Cor
Waringa (Leeuwarden) vroeg zich
af "of het aanhalen van de band
met de GOR soms een manier is
om verontruste mensen in onze
kerken koest te houden".
Deputaat prof. dr. Pieter Hol-
trop slaagde er echter in de ge
moederen tot bedaren te brengen.
Hij stelde dat de GOR nog "heel
wat kan leren van de Gerefor
meerde Kerken". "We zijn min of
meer tot elkaar veroordeeld". De
meeste synodeleden vonden dat
uiteindelijk ook. Daarom werd
besloten lid te blijven van de
GOR en tevens een constructieve
bijdrage te leveren in de vorm van
theologische uitwisselingspro
gramma's èn steun aan het GOR-
noodfonds voor Derde-Wereld
kerken.
Kind David Fund. Het King
David Fund, dat de Israëlische
economie wil steunen door Ne
derlands geld te beleggen in
bouw- en vakantieprojecten in
het Heilige Land, is uit de finan
ciële problemen. Het tekort van
ruim 800.000 gulden is wegge
werkt, maar het zal nog enige ja
ren duren voordat het fonds op
het gewenste peil van 7 miljoen
gulden is. Dat heeft de nieuwe
president-commissaris van het
fonds, G. Versteeg, desgevraagd
meegedeeld.
Het beleggingsfonds, dat niet
aan de beurs genoteerd is, is drie
jaar geleden opgericht door K.
van Oordt, tot mei dit jaar direc
teur van de evangelische stich
ting Christenen voor Israel. Hij
ging ervan uit dat het fonds in
korte tijd voor 15 miljoen gulden
zou verkopen, maar deze doelstel
ling werd bij lange na niet ge
haald. Integendeel, onder meer
door wat Versteeg noemt 'mis
management' van de inmiddels
ontslagen directeur, dreigde het
fonds failliet te gaan. De commis
sarissen hopen in driejaar het ge
wenste peil van 7 miljoen gulden
te halen.
Mindszenty. De stoffelijke res
ten van de vroegere primaat van
de Hongaarse RK Kerk, kardinaal
Jozsef Mindszenty, werden vol
gend jaar mei van Oostenrijk
overgebracht naar de kathedraal
van Esztergom in Hongarije. De
herbegrafenis heeft plaats na een
plechtige eucharistieviering in de
kathedraal op 4 mei 1991.
Mindszeny werd in 1949 in een
showproces op beschuldiging
van staatsgevaarlijke activiteit tot
levenslange gevangenisstraf ver
oordeeld. Tijdens de Hongaarse
opstand in 1956 kwam hij vrij.
Toen de opstand werd neergesla
gen, vluchtte hij de Amerikaanse
ambassade in. Na een akkoord
tussen het Vaticaan en de Hon
gaarse regering mocht hij in 1971
naar Rome vertrekken. Drie jaar
later onthief paus Paulus VI hem
tegen zijn zin van zijn functie van
aartsbisschop. In 1975 overleed
Mindszenty in Wenen. Hij ligt nu
nog begraven in Mariazell in Oos
tenrijk.
Beroepingswerk
Hervormde Kerk: beroepen te Eexta-
Nieuw-Scheemda C. W. Oppelaar
Beetsterzwaag; aangenomen naar Ber-
gum mw. J. M. Baaij te Medemblik;
aangenomen naar Noordbergum D. G
Posthuma Aartswoud.
Gereformeerde Kerken: aangeno
men naar Zaandam H. Favier Capelle
aan den IJssel.
Gcrcf. Kerken vrijgemaakt: beroe
pen te Oldehove J. J. Schreuder Bun
schoten.
Gereformeerde Gemeenten: beroe
pen te Nieuwerkerk (Z) G. J. van Aalst
Benthuizen; bedankt voor Westkapel-
le M. Mondria Waardenburg.