'Ik reis liever alleen dan dat ik alleen slaap' Eduard Flipse piano-concours in R'dam Subtiel en zonder ballast Andy Warhol- retrospectief Presentatie boek over Vereniging Expositie over Derde Rijk Groot aanbod in Poolse week Rembrandt Mozart-manuscripten ontdekt WOENSDAG 3 OKTOBER 1990 KUNST PAGINA 11 SYDNEY - De Australische operazangeres Dame Joan Sutherland, neemt in het Sydney Opera House het laatste applaus van het publiek in ontvangst na de af scheidsvoor stelling 'Les Huguenots'. Joan zette met de rol van koningin Marguerite de Valois een punt achter een carrière die 39 jaar heeft geduurd. (fot« EPA) Itta Smeets in Lakenhal Expositie met werken op papier van Itle Smeets, t/m 28 oktober Stedeli|k Museurr De Lakenhal. Oude Singel 28-32, Leiden Openingstijden di. t/m za. van 10.00-17.0C uur en zo. van 13.00-17.00 uur. LEIDEN - De afdeling moderne kunst van museum De Lakenhal heeft een zaal geheel gewijd aan het werk van de Leidse kunstena res Itta Smeets. Een selectie, gro tendeels afkomstig uit het bezit van de gemeente Leiden, be strijkt een periode van twaalf jaar en laat een verschuiving zien van een lyrische landschappelijke suggestie naar verschillende as pecten van het begrip ruimte. De inspiratie uit de natuur spreekt bijvoorbeeld uit een in 1982 gedateerd werk, waarin, naast getekende lijnen, gekleurde collage-elementen verwijzen naar de lucht en de aarde. Zowel in het oudere als in het recente werk op papier heeft Itta Smeets een be langrijke rol toebedeeld aan het witte, onbewerkte vlak, maar steeds sterker richt zij haar aan dacht op het brengen van even wicht tussen geometrische vor men. Ondanks het gebruik van driehoeken en ruitvormen bly- ven de composities het resultaat van een heel intuïtieve activiteit. Vluchtige, rake lijnen en directe streken op het papier verrassen telkens door hun directheid. In het werk van de laatste jaren voegde Itta Smeets hieraan grote re gekleurde vlakken toe. Langs een wand is een reeks van negen stukken te zien die tegelijkertijd een samenhang en een ontwikke ling te zien geven. Deze composi ties bestaan uit een wit vlak met geometrische vormen zoals rode en gele driehoeken en ruitvor men. De opeenvolging van wer ken laat een steeds impulsiever werkwijze zien in de verschui ving van de beeldelementen. Enkele tekeningen waarin mi nimale middelen gebruikt zijn, tonen aan dat ook op klein for maat grote zeggingskracht be reikt kan worden. Het mooiste voorbeeld hiervan is een werk uit 1985 dat bestaat uit een klein blad grijs-wit papier, waarop een witte rechthoek geschilderd is. In het ruwe oppervlak zijn fijne inge kraste streepjes aangebracht die een lichte gele onderlaag bloot leggen, terwijl ook vage sporen rood te zien zijn. Naar dergelijke subtiele composities gaat mijn voorkeur uit boven het meer uit gesproken vormonderzoek in en kele grote werken. De expositie 'Werken op papier 1978-1990' van Itta Smeets maakt een interessante ontwikkeling zichtbaar. Dat niet alle bezoekers gevoelig zijn voor deze directe en tegelijk ingehouden werkwyze valt te lezen in commentaar op de tentoonstelling. Veel positiever was de reactie van iemand die goed gekeken had en het werk op waarde wist te schatten: "..helder, subtiel en wijs als van iemand die veel ballast heeft afgeschud" NANCY STOOP AMSTERDAM (ANP) - De kunst geschiedenis houdt voor de Vereni ging Rembrandt gelukkig niet op bij 1860. Het is heilzaam voor de mo derne kunst dat de aankoopcom missie van de vereniging zich zorg vuldig beraadt op aankopen van deze kunst en daarbij de esthetiek voorop stelt. Dat zei Stedelijk Museum-direc teur W. Beeren dinsdag in Amster dam tijdens de presentatie van het boek 'Aanwinsten Nederlandse mu sea 1960-1990'. In deze uitgave, mo gelijk gemaakt door het Prins Bem- hard Fonds, wordt een selectie ge toond van 68 van de 585 aankopen waarbij de vereniging de afgelopen dertig jaar steun verleende. Om dit mogelijk te maken ont vangt de vereniging via het Pnn;- Bernhard Fonds jaarlijks een deel van de opbrengsten van de toto- en lottogelden. Daarnaast beschikt de vereniging over lidmaatschapsgel den, donaties en legaten. Dankzy de steun van de vereni ging werden onder meer de volgen de moderne werken aangekocht: 'Compositie met twee lijnen' (Mon driaan, Stedelijk Museum), 'Espa- na' (Dali, Museum Boymans-Van Beuningen), 'Peinture tableau' (Da niel Buren, Van Abbemuseum) en Series of five paintings' (Ellsworth Kelly. Rijksmuseum KrYrYr: 'Stil leven met vergulde bokaal' (Willem Claesz. Heda, Rijksmuseum), 'Por tret van Haesje Jacobsdochter van Cleyburg' (Rembrandt. Rijksmuse um). 'Lot en zijn dochters' (Hendnck Goltzius, Rijksmuseum) en 'Lachend jongenskopje' Frans Hals. Mauritshuis) W.O. Koenigs. voorzitter van de vereniging, brengt in zijn voor woord bij de uitgave de 'machteloze woede' ter sprake over de prijsstij gingen op de kunstmarkt. Die ver taalt zich in observaties als "Wy doen of tellen niet meer mee. kunst aankopen kunnen wij wel verge ten." Hu voegt er echter aan toe "Met dit boek willen wij aantonen dat verryking van museaal bezit mogelijk blijft door verstandig te woekeren ons toevertrouwde talen ten". In het Stedelijk Museum en het Rijksmuseum wordt de komende twee maanden speciale aandacht besteed aan de met steun van de vereniging verworven kunstwer ken. ROTTERDAM (ANP) - De Rotter damse Kunststichting, Lantaren /Venster en Zaal de Unie in Rotter dam besteden van 21 oktober tot en met 4 november met films, docu mentaires en lezingen uitgebreid aandacht aan de Amerikaanse pop art-kunstenaar Andy Warhol De lezingen worden zaterdag 3 en zondag 4 november gehouden in Zaal de Unie Michael O'Pray, do cent aan de Polytechnics School of Art in Londen en samensteller van het afgelopen jaar verschenen boek 'Andy Warhol filmfactory' behan delt de films van Warhol Bernard Blistene. conservator van de grote Warhol-tentoonstelling in het Cen tre Pompidou in Parys eerder dit jaar, gaat in op de relatie tussen Warhols beeldende kunst en films Het Andy Warhol-filmretrospec tief dat van 21 oktober tot en met 2 november in Lantaren/Venster is te zien, bestaal voor een deel uit films die nog niet eerder in Nederland werden getoond. Koek- en countryzanger Lee Clayton: drieëntwintig uur van waanzin voor één uur op het podium. (foto gpd> Legendarische outlaw' Lee Clayton op tournee HAARLEM - Lee Clayton had geen zin in een hotel in het hartje van Am sterdam. Hij prefereert een motel in de polder, waar een zwembad is en gelegenheid tot wandelen in de natuur. Lee Clayton, de man die zo veel van zijn songs bol laat staan van de drank en de co ke, doet aan 'gezond'. De achtenveertig levensjaren die hij telt zijn hem niet aan te zien. En dat wil hij graag zo houden. Voor het eerst gaat de legendarische rock en country-'outlaw' uitge breid op tournee in ons land. Hij is misschien geen media-ster, maar hij is zeker een legende; laat daar geen misverstand over be staan. De 'outlaw'-stroming in de countrymuziek, die in de loop van de jaren zeventig mensen als Willy Nelson en Waylon Jennings groot maakte, begon in feite met de door Jennings opgenomen Clayton-song 'Ladies love Outlaws', in 1973. Clay ton kan van die hit nog immer zijn huur betalen. Zelf zong Clayton tegen het eind van de jaren zeventig nog een drie tal veel meer roek-georiënteerde al bums vol. Platen die hem tot een 'cult-held' maakten. En dan wordt het opeens opvallend stil. Zeven jaar lang. Totdat hij in '88 plotseling een uitnodiging aanneemt om in Noorwegen te komen spelen en daar met Noorse muzikanten no- tabene een live-album opneemt dat in één woord schitterend is. "Wat ik in die tussenliggende jaren gedaan heb? Mmmm, ik heb wat na gedacht, wat gewerkt; van dag tot dag geleefd". En dan, als hij zich re aliseert hoe zijn woorden geïnter preteerd kunnen worden: "Ik wil er echt niet geheimzinnig over doen hoor. Ik heb gewoon heel huiselijk geleefd. Bij mijn ouders. Absoluut niet de beest uitgehangen als je dat misschien mocht denken". Dylan Maar laten we bij het begin begin nen. Lee wordt in 1948 in Alabama geboren, maar verhuist als kind al naar Tennessee. Op zijn achtste leert hij de steelguitar bespelen, maar zet het instrument op z'n twaalfde weer terzijde, omdat hij 'een paar jaar achter de meiden aan holde', zoals hij het zelf uitdrukt. Als hij een jaar of zestien is, grijpt hij de gewone gitaar. We schrijven de vroege jaren zestig en 'folk' is in. Lee speelt en zingt een tijdje in een Kingston Trio-achtige groep en gaat dan alleen verder. "Ik zong veel Dy lan. Ik weet nog dat ik een keer 'A Hard Rain is gonna Fall' zong en werd aangekeken alsof ik een idioot was. Die Dylansongs waren zo ge waagd en progressief in die tijd". Achttien jaar oud beslist hij op eens dat hij straaljagerpiloot wil worden. Hij wordt het ook. vliegt in Japan en Korea, maar Vietnam het is dan 1967 blijft hem be spaard. Ook in de cockpit gaat de gi taar mee. "Weet je, ik vloog in toe stellen die een paar keer sneller als het geluid gingen. Het laatste jaar ben ik verschillende malen vlakbij de dood geweest. Toen mijn con tract na vier jaar afliep, ben ik ge stopt". Er voor in de plaats kwam een platencontract, een debuut album in 1972, de monsterhit van Waylon Jennings en Clayton zat er warmpjes bij. Tot 1978 wordt er dan niets meer van hem vernomen. "In 1974 zat ik in een motelkamer depressief te wezen en na te den ken. In 1975 verkaste ik naar de Jos hua Tree woestijn in Calfornie. Ook om na te denken. 1976 bracht ik met Philip Donnelly, mijn gitarist, in Los Angeles door, om wat geld en en een platencontract los te krijgen. En in 1977 tenslotte, gingen we naar Nashville om de tweede plaat op te nemen". Kortom, dat waren de jaren van 'drinking' en 'thinking'? "Ach, als ik zo zat na te denken in m'n motel kamer, was er altijd wel een fles die me gezelschap hield". Geloofsbelijdenis Met het derde album 'Naked Child' maakt Clayton dan in 1979 zijn ech te artistieke 'statement'. 'I Ride alo ne', zingt hij en het klinkt als een ge loofsbelijdenis. "Dat is het in feite ook", zegt hij en buigt vervolgens samenzweerderig naar voren. "Maar eh.. ik reis liever alleen dan dat ik alleen slaap, begrijp je wel..". Ik begrijp het. Maar die 'loner', bedoelt hij daar alleen zichzelf mee. of ziet hij alle mensen als eenzame stervelingen die in hun eentje door het leven ploeteren? "Dat is nu juist wat de diepgang aan mijn songs geeft", zegt hy. "Dat het voor al die interpretaties open blijft. Net als dat geldt voor een schilderij van Picas so of noem maar op" En dan is er nog dat andere 'state ment'. de song waarmee Clayton consequent zijn concerten besluit: The Dream Goes On: 'If I had no dreams I could cling to. I'd be cold. I'd be lifeless just like the moon'. In houdelijk niet zozeer de tegenpool van 'I ride Alone', maar eerder het complement. "Zoveel roek-song teksten zijn pure rotzooi. Daar heb ik geen zin in. Ik wil de mensen wat hoop meegeven. Ik wil dat de men sen samenwerken..". Eenzame stervelingen die samen werken? "Yeah, eenzame stervelingen die samenwerken". Uiterste Wat de muziek van Lee Clayton kenmerkt, is de intensiteit. De in tensiteit om met alle mogelijke hartstocht het uiterste uit een rela tie te putten, en de onderste druppel uit de fles. De intensiteit van de zang, de intensiteit van de teksten en vooral ook de schitterende inten se gitaarpartijen, waar destijds Phi lip Donnelly voor tekende. De Noor Tore Elgarov blijkt echter dezelfde talenten als kippevelkweker te heb- "Mmm ja, die intensiteit", zegt de songschrijver. "Persoonlijk vind ik dat je je leven zo vol moet maken als maar mogelijk is. Het is en blijft toch niets anders dan een rivier die langsstroomt. Wat voorbij is. dat is voorbij en daar valt niets meer aan te doen. Ik bedoel niet dat je er een obsessie van moet maken, maar je kunt nu eenmaal voor honderd pro cent leven. En als je maar voor vijf enzeventig procent leeft, betekent dat toch, dat je een kwart verspilt. Waarom zou je dat doen?" De vraag is retorisch. En de man die ooit over het touren als rock 'n 'roller zong '23 hours of madness for one hour on that stage', heeft zo z'n redenen om weer met een band door Europa te trekken en concer ten te geven. "Nee. ik doe dit niet om het geld. Van de filmsoundtrack 'Honeysuckle Rose' waarvoor ik een paar liedjes heb geschreven, zijn zeven miljoen platen verkocht en van Waylon Jennings' Outlaw-al bum ook. Daar kan ik de rest van mijn leven wel van eten. denk ik. Maar ik wil zelf ook platen blijven maken. En om die te kunnen verko pen moet je nu eenmaal concerten en interviews geven. Het is dus ge woon 'werk'. Want voor m'n lol ga ik wel naar Miami, Florida" Concerten: 5 okt. Haarlem (Pa tronaat). 6 okt. Leeuwarden (Za len Schaaf), 7 okt. Utrecht (Tlvoll), 10 okt. Tilburg (Noorderlicht). 11 okt. Amsterdam, (Paradiso), 13 okt. Rotterdam (Nighttown). 14 okt. Emmen (De Brasserie). 19 okt. Uden (Nieuwe Pul), 20 okt. Apel doorn (Gigant). ROTTERDAM Concoursen ho ren bij muziek als competities bij sport. Een musicus moet uit het al lerbeste hout zijn gesneden en over het grootste talent ter wereld be schikken, als hij zonder eclatante concoursresultaten op zak met eni ge regelmaat het internationale so listenpodium wil betreden. Impre sario's willen prijswinnaars. In de achteloos gehanteerde term con- certbedrijf schuilt veel waarheid: concurrentie speelt in de muziek een zware rol. Maar ook voor prijs winnaars is niet automatisch een glanzende carrière weggelegd. Wie er de resultatenlijsten van de laatste jaren op naslaat, komt tot de ont dekking dat zelfs het winnen van de eerste prijs op een befaamd con cours geen garantie biedt. Het blijven deelnemen evenmin. Een Amerikaanse pianiste van wie bijna niemand heeft gehoord, heeft het gepresteerd aan zeventig con coursen mee te doen. Alleen daar om al verdient haar naambekend heid. Deze Mariora Trifan haalde bijna veertig keer de finale. Zij kan zich troosten met de wetenschap dat er elke dag ergens op de wereld wel weer een concours is waar zij haar talenten aan jury en publiek ter beoordeling kan voorleggen. In Nederland spelen zich deze maand twee concoursen af. Rotter dam heeft het Eduard Flipse Con cours voor piano, het instrument waarvoor de meeste competities worden uitgeschreven. Bij het „Tromp Muziekconcours in Eindho ven is de aandacht telkens op een ander instrument geconcentreerd. Ditmaal kunnen jonge professione le klarinettisten uit de Benelux zich met elkaar meten. Een deel van de voorselectie en de halve finale val len op 18 en 19 oktober samen met de halve finale van de pianisten in Rotterdam. Het Maasstedelijke concours is de belangrijkste activiteit van de Eduard Flipse Stichting. Inschrij ving was mogelijk voor Nederlan ders en buitenlanders die hier stu deren of inmiddels zijn afgestu deerd en na 1 januari 1963 zijn gebo ren. Voor de derde editie van de wedstrijd, die op 9 en 10 oktober met de voorronde begint, hebben zich 24 kandidaten gemeld. Vijftien hebben de Nederlandse nationali teit. De anderen zijn afkomstig uit Bulgarije, Griekenland, Groot-Brit- tannië, Italië, Indonesië en voor de eerste keer Australië. In de Eduard Flipse-zaal van de Doelen spelen de deelnemers zowel in de voorronde als in de eerste ron de (12 en 13 oktober) twintig minu ten. Nadat de jury heeft bepaald welke twaalf kandidaten zullen deelnemen aan de halve finale ver richt wethouder van kunstzaken Yvonne de Rijk de loting voor de volgorde van optreden. De halve finalisten spelen op 18 en 19 oktober in de kleine zaal van de Doelen ieder een recital van vijf tig minuten. Bij de sonates die de deelnemers uitvoeren is Beethoven favoriet. Te zamen hebben de deel nemers twaalf van zijn sonates op het repertoire tegenover twee of drie keer de namen van Haydn, Mo zart en Schubert. Andere pianolite ratuur (etudes, variaties, ballades, polonaises), die in de halve finale aan bod komt, is van Brahms, Cho pin, Schumann, Liszt, Ravel en Pro- kofjev. Het jongste werk dat is op gegeven dateert van 1945: de Sonata van de Amerikaan Elliott Carter. Voor de halve finale is een Neder lands werk, geschreven na 1950, verplicht. De kandidaten die het speciaal voor het concours door Pe ter-Jan Wagemans geschreven 'So metimes I feel' kiezen, dingen mee naar een prijs voor de beste vertol king van dit werk. Voor de eerste ronde zijn drie preludes van Frank Martin verplicht. Voor de beste uit voering daarvan heeft de Frank Martin Stichting een prijs beschik baar gesteld. Alle deelnemers moe ten een soloconcert op het repertoi re hebben. Maar slechts drie zullen dat in werkelijkheid voordragen. Dat zijn de finalisten die op 27 okto ber in de grote zaal spelen met het Residentie-Orkest onder leiding van Jacek Kaspszyk. Een concours ontleent een deel van zijn waarde aan de prijzenpot. Die is bij het Eduard Flipse Con cours goed gevuld. Het prijzengeld is vergeleken met het vorige con cours verdubbeld. De eerste prijs, 20 duizend gulden, is beschikbaar gesteld door Assurantieconcern Stad Rotterdam. De tweede en der de prijs bedragen 15 duizend en 10 duizend gulden (respectievelijk Ertsoverslagbedrijf Europoort en Stichting Verzameling Van Wijn gaarden-Boot). De Avondbladen Combinatie Rotterdam zorgt voor een persprijs. Mr. Pieter van Vollen hoven, beschermheer van het Eduard Flipse Concours, reikt de prijzen uit. De voor de selectie ver antwoordelijke jury bestaat uit Ma- rinus Flipse (voorzitter), Klaas Aal- ders (initiatiefnemer van het con cours), Willem Brons, Toos Onder denwijngaard, Elly Salomé, Her man Uhlhorn en Daniel Wayenberg. ROTTERDAM (ANP) - Nu de een wording van de beide Duitslanden zijn beslag heeft gekregen, staat het Goethe Intstituut Rotterdam samen met onder meer de Erasmus Uni versiteit en het Nationaal Onder wijscentrum met een omvangrijk project stil bij het Duitsland van 1933 tot 1945. Onder de titel 'Mislei ding en verzet in het Derde Rijk' be helst het project tentoonstellingen, een filmcyclus voor scholieren en een wetenschappelijk seminar. Het duurt van 4 oktober tot en met 15 november. LEIDEN In Leiden wordt van 12 tot en met 21 oktober een Poolse culturele week georganiseerd. De stedenband tussen Leiden en de Poolse stad Torun heeft als motto 'Vriendschap tussen volkeren dient de vrede'. De Poolse culturele week is bedoeld om dit motto te onder steunen. Dat benadrukken de Pool se ambassadeur W. Gwiazda en de wethouders W. Hettinga - 'met in mijn portefeuille ook de bevorde ring van Internationale Solidariteit' - en H. van Dongen (Cultuur). Zij schreven een voorwoord by het gratis verkijgbare programma boekje, waarin ook achtergronden van de Poolse cultuur beschreven staan. Galerieën, boekhandels, de openbare bibliotheek en theaters werken mee aan de week. De tentoonstelling 'Jugend im NS-Staat' maakt aan de hand van originele documenten uit het Bun- desarchiv Koblenz zichtbaar met welke propaganda-strategieën het Nationaal-Socialisme zich bedien de om de jeugd te benaderen. Voor leerlingen in het voortgezet onder wijs wordt een krant uitgegeven, 'Zwischen Hakenkreuz und Weis- ser Rose', die bij de vakken geschie denis en Duits behandeld kan wor den. De tentoonstelling 'Der Kreisauer Kreis' gaat over het Duitse verzet te gen het nazi-bewind. Kreisauer Kreis was een van de voornaamste Duitse verzetsgroepen. Ze was on der meer betrokken bij'de mislukte aanslag op Adolf Hitler op 22 juli 1944. Foto's, autobiografisch mate riaal en historische opnamen tonen het ontstaan en de wijze van opere ren van deze verzetsgroep. Beide tentoonstellingen zijn te zien in de Laurenskerk. Ideologische manipulatie is het thema van het filmprogramma in het Nationaal Onderwijscentrum en van het wetenschappelijk seminar in de Erasmus Universiteit. Deze programma-delen kunnen alleen door genodigden worden bijge woond. De tentoonstellingen in de Lau renskerk worden- 4 oktober ge opend door E. von Puttkamer, mi nister bij de Duitse ambassade in Den Haag, voorzitter J. Wolff van het verzetsmuseum in Amsterdam en T. Koops van het Bundesarchiv Koblenz. Galerie Bleyenberg opent al op 11 oktober een expositie van olieverf schilderijen. In de Waag is vanaf 13 oktober het werk van de schilder Krzysztof Skarbek te zien, in Gale rie Propitia vanaf die dag het werk van Jerzy Brzuskiewicz en in Gale rie 'De Grote Beer' werk van Zbig- niew Biel. De LAK-galerie expo- seeert, vanaf 15 oktober, grafiek. De Kunstuitleen laaat vanaf 17 oktober werk van de groep 'Tumult' uit To run zien. De Openbare bibliotheek expo seert literatuur en kindertekenin gen, het stadhuis schenkt aandacht aan toerisme, en de boekhandels Kooyker, Ginsberg en Zandvliet ge ven ruimte aan literatuur en reis boeken. De Leidse Schouwburg vertoont vanaf 15 oktober theateraf fiches van Stasys Eudrigevicius. Jazzcafé The Duke heeft op 14 ok tober bluesgroep "The Blues Night Shift' uit Torun te gast. In de Stads gehoorzaal treden op 18 oktober een aantal volksdansgroepen onder do naam Mlody Torun op samen met het Con Animakoor, dat klassieke, dans- en kerkliederen ten gehore brengt onder leiding van Janosz Clszowy. Het L.V.C. brengt de hard- coreband 'Hektor' (18 oktober) en de popgroep 'Reds' (20 oktober) en daarnaast zijn er in het L.V.C Poolse films te zien (18 tot 20 oktober). Restaurant Pardoeza, de mensa van LISC en de universitaire mensa schenken op respectievelijk 15, 17 en 19 oktober aandacht aan de Pool se keuken. Eethuis de Trommelaar is van 15 tot 21 oktober op Poolse vegetarische gerechten ingesteld. Minister van Propaganda, JosefGoebbels. LONDEN (AP) In een kluis van het Eastern Baptist Theological Semi nary in Philadelphia zijn enkele maanden geleden twee originele ma nuscripten van Wolfgang Amadeus Mozart ontdekt. Het betreft de piano- werken 'Fantasie in C-klein' en 'Sonate in C-klein'. Dit is gisteren bekend gemaakt door het Londense veilinghuis Sotheby's, dat de manuscripten op 21 november te koop zal aanbieden. Sotheby's verwacht dat de in 1784 en 1785 geschreven composities, die gewoonlijk gezamenlijk worden uitgevoerd, tussen de 500.000 en 750.000 pond (1,6 tot 2,3 miljoen gulden) zullen opbrengen. De manuscripten waren het eigendom van de in 1915 overleden Ameri kaanse muziekverzamelaar William H. Doane uit Cincinnati, Ohio. Doanes erfgenamen, eerst zijn weduwe en later zijn dochter, wisten niet dat zij ma nuscripten van Mozart hadden geërfd en de manuscripten werden verlo ren gewaand. Doanes dochter gaf de collectie van haar vader in 1950 aan het seminarie, dat zich evenmin bewust was van de waarde van de collectie. Een staflid van het seminarie vond de manuscripten afgelopen juli bij onderzoek naar de geschiedenis van het college. De collectie-Doane bleek tevens originele composities te tellen van Joseph Haydn, Giacomo Meyerbeer, Ludwig Spohr en Johann Strauss. Ook deze zullen worden geveild.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11