Contrasten ook in make-up: Ivan uitbundig tot natuurlijk Katoenen vloerbedekking smaakvol en doelmatig bittertje Telefoon Meestal leg ik meteen de hoorn neer. Nog voor de piep toon klinkt die mi] uitnodigt mijn boodschap in te spreken Want mijn gespreksstof is meestal, en zeker overdag, niet van dien aard dat het be langrijk genoeg is om aan zo'n apparaat toe te vertrouwen of te vragen om teruggebeld te worden. Bijna nooit tenminste. En ik vraag me af of ik de enige ben die elke keer weer een beetje schrikt bij zo'n officieel gedoe van pieptonen en in spreken. Het neemt hand over hand toe ook nog bij particuliere tele- foonbezitters: "Hallo, met het antwoordapparaat van Jan en Mientje. spreek je boodschap in dan bellen we je terug, doen hoor...." en onthutst leg ik neer. Ook in films zie je steeds vaker mensen die bij thuiskomst zo'n apparaat afluisteren en nooit hoor je dan iemand hakkelend antwoorden of de hoom neer leggen. Hoe 'n klein percenta ge maar een boodschap afge eft die hout snijdt, ik verwed er wat onder dat dat nog niet de helft is. want heb je als particu lier overdag nou allemaal te vertellen: "Hoe was de vakan tie", "Is je griep al over", "Kom je morgen koffie drinken", "Hoe is het met de kleine" en zulk soort prietpraat meer Niet interessant genoeg om in te spreken, en antwoord op te verwachten op een later tijd stip. dat je misschien net niet schikt. Als ik zo'n boodschap moet herhalen voel ik me net als in die kliniek een jaar geleden, waar we met zijn vieren op een kamer lagen, en een was er doof. wat ik aldoor vergat om dat ze nog zo jong was En dus steeds weer 's ochtends tegen haar begon te praten waarop ze dan gehaast haar apparaat uit het nachtkastje pakte en in haar oor frommelde en stra lend wachtte op mijn ongetwij feld boeiende conversatie Die dat nooit was. zeker met als ik de woorden met beklemde ka ken moest herhalen. Vriende lijk knikte ze dan. en ging sla pen. Want dat deed ze veel en even later vergat ik het dus weer en vroeg b.v. of ze lekker had gegeten Waarop de hele procedure opnieuw begon, ook mijn herhaling van onbe nulligheden Net als bij zo'n antwoordapparaat Daarom leg ik meestal de hoom neer Maar ben dan wel vijftien cent kwijt, of hoeveel een gesprek dan ook mag kosten En dat vind ik zonde Wat jongelui van nu medelijdend glimla chend op hun hoofd doet wij zen. vijftien cent. ze bukken denk ik niet eens als ze het op de grond zien liggen, maar ik ben nu eenmaal ongeneeslijk vooroorlogs. En ik vind het dus wel zonde 1 Onbekommerde van zo maar even bellen, dat is hele maal weg. Luisteren naar 't verre gerinkel in een leeg huis als daar de bel overgaat, en zelf beslissen of je het later misschien nog eens zal probe ren. Verdwenen omdat ie mand zo'n vervelend apparaat installeerde. Dat dwingt me al leen nog boeiende mededelin gen de wereld in te sturen, goed gearticuleerd en liefst beknopt, of geïmiteerd de hoorn neer leggen. En geld kwijt te zijn. Een boeiend di lemma. INA DE RUYTER ijviAANDAG 1 OKTOBER 1990 Wintermode Max Heymans met roze en paarstinten AMSTERDAM (GPD) - De haute-couture van Max Hey mans staat met beide benen op de grond, maar schuwt een beetje frivoliteit niet. De nestor van de Nederlandse haute-couture verraste zijn clientele by de presentatie van zijn nieuwe collectie met superkorte minirokjes, uit bundige kleuren en zelfs bloemdessins. Maar met de herfst en winter in aantocht biedt Heymans ook een wat soberder modebeeld met don kere kleuren en roklengten rond de knieen. De haute-couturekleding die gisteren door Heymans in zyn Amsterdamse salon werd getoond, wordt gekenmerkt door een zeer vrouwelijk sil houet, waarbij de nadruk ligt op een slanke taille. Heymans slaagde erin op elegante wijze een brug te slaan naar heden daagse trends zonder dat hij daarbij zijn 'Parysachtigv' handschrift geweld aan deed Aan het begin van zyn show verpakte hij zyn mannequins in keurige korte jasjes met iets uitlopende lange mouwen op minirokjes van babycord met een dubbele zoom in opval lende kleuren zoals ceri- serood en cyclaamrood Ele gante reispakken in fraaie grys of bruine ruitdessins voorzag Heymans van gra cieus zwierige cape-achtige jassen en zijn wijde bontjas met capuchon, waurin zelfs de koudste winter kan worden getrotseerd, liet hy dragen op een tailleur van grijze fiannel- composé. Bij het ontwerpen van zyn tailleurs liet Heymans zich ui teraard weer inspireren door de mode van de legendarische Coco Chanel, van wie Hev- mans een groot bewonderaar is. Hij voerde onder meer een aantal klassieke, kraagloze jasjes ten tonele in zwart leer, afgebiesd met dezelfde tweed als waarvan de rechte rok was gemaakt Ook combineerde Heymans Chanel-achtige jas jes met een japon met brede schouderbanden of een ver laagd aangezette rok in twee lagen Kunnen zyn wollen jasjes in A-lyn overdag prima dienst doen als stadskostuum, een zelfde jasje, maar dan uitge voerd in lila en zwarte satin- duchesse vormt samen met een strakke rok een fraaie cocktail-creatie. De kleuren combinatie paars met zwart gebruikte Heymans ook voor een gestreept zyden t-shirt, gedragen op een rok met bre de verhoogde tailleband en ceintuur De bypussende om slagdoek van zwarte tweed was gevoerd met dezelfde streepstof. Heymans avondjaponnen waren stuk voor stuk door dachte creaties van verfynde allure, hoofd/akelyk in roze en lila Opvallend was soms het gebruik van rijke materia len voor een sportief model, zoals by een zwart satynen tu niek met capuchon die rijke lijk was versierd met goudga lon Heymans liet de tuniek dragen op een ballonvormige rok; een model dat hy reeds jaren in zijn collectie op neemt. De mooiste japon voor feesten en partijen gaf Hey mans de naam 'Les roses de Paris' mee De fraai gesneden gebloemde lapon liet een schouder bloot en had een verlaagde taille met asymetri- sche strokenrok CONNY HEIDA Lancóme een tikje mysterieus. De blusher is diep bruin. Na gels en lippen krijgen een donkerrood-bruine tint. Pas tel is een serie wat koelere kleuren, speciaal voor de blonde types. Hier zien we matgrijs, glanzend donker paar, lavendelblauw en an- tractietgrijs. De poederblus- her is oudroze en een helder roze-rood kleurt de nagels en lippen. CHANEL Ook Chanel gebruikt voor de winterse make-up Les Contrastes paars-grijs, abri koos-beige. groen-grijs en warm bruin als belangrijkste kleur voor de ogen. Wie die paarstint wil vermijden kan een glanzend zalmroze met boomschorsbruin proberen, eventueel in combinatie met een doorschijnen beige, verle vendigd met een rozehout kleur. De wangen zijn koper kleurig bruin, lippen nagels kunnen karmijnrood, heldere rood met een vleugje oranje ol dieprood met en zweem blauw worden gekleurd. JILL SANDER Zoals altijd is J ill Sander weer heel bescheiden in haar make-up. Voor het nieuwe seizoen kiest voor de ogen na tuurlijke tinten in lichte en donkere nuances. Ze biedt keus uit drie kleuren de aarde, groen en siena-bruin. Hierbij brengt ze een bruine en een helderroze blusher en vrij donkere tinten nagellak en lippenstift. JOOP! Olijfgroen met een goud- waasje samen met grijs-groen, diep violet en teer lila, brons bruin en warmgeel, dit zijn de kleuren die JOOP! voor de ogen gebruikt. De lang hou dende lippoeder is er in diep bessenrood, purper-rood en bruin-brons. LANCASTER Le voile blue ep Le mo ment rose maken al heel veel duidelijk over de oogscha duwkleuren van Lancaster. In de eerste make-up overheerst het blauw, dat wordt gecom bineerd met purper en gebro ken wit. Ook hier wordt ge bruik gemaakt van een kohl potlood in hoofdkleur om meer accent te geven en ook de mascara is blauw. De lip pen worden, net als bij vele andere merken, omlijnd met een contourpotlood en inge kleurd met bijvoorbeeld hel- deroze. Le moment rose moet de oogopslag iets mysterieus ge ven. Dat wordt gedaan door het gebruik van taupe met bruin-violet en zachtroze. De ogen worden omlijnd met een zwarte kajal-eyeliner. De lip pen krijgen een extra glans door het gebruik van een na- turelkleurige lipgloss. HELENA RUBINSTEIN De wintermaquillage van Helena Rubinstein, wordt be ïnvloed door begrippen als so ber, klassiek en tijdloos en kreeg als titel Influence. De huid heeft een gezonde uit straling. met maar een vleugje roze of goudbronzen blusher. De ogen worden zwaar aange zet met donkere, sobere tinten in verschillende nuances (bruin, olijfgroen, grijsblauw en brons). Het geheel krijgt nog meer nadruk door het ge bruik van kohl en mascara. De nagellak en lippenstift is er in roze en bruintinten ORLANE Fête, een feest, zo noemt Orlane de lijn voor het nieuwe seizoen. De kleuren die dit feest bepalen zijn zacht grijs met een violetzweem en turkskooi met een blauwe gloed. De poeder die het ge heel moet 'afmaken', poudre de reveil, bevat kleine goud deeltjes die de huid prachtig doen glanzen. Naast de poe der is ook de lippenstift rouge extraordinair nieuw van dit merk. Deze lippenstift moet de lippen niet alleen verfraai en maar ook beschermen. BODY SHOP De Colourings kleuren van de Body Shop zijn er nu ook voor de vrouw met een donke re huid. Speciaal voor haar ontwierp visagiste Barbara Day eenentwintig kleuren die zijn ondergebracht in de serie Shade extension. De laatste tijd is er steeds meer vraag naar katoenen tapijten. Deze grondstof heeft een prettig karakter. Katoen voegt zich namelijk an soepelinde ontwikkeling van de i( fabricage die leidt tot het ,c eindprodukt. d Kohlpotlood en mascara driftig gehanteerd ff vee S Twee trends zijn voor de makc-upspecialisten bepalend geweest bij het ontwerpen van hun lijnen: Coeooning en Byzantium. Twee lijnen die eikaars uitersten zijn, ook in make-up. Coeooning werkt met zachte tinten terwijl Byzantium heel uitbundig kan zijn door de goud- en zilverglansjes, het royale gebruik van kohlpotlood en mascara en een mysterieuze dieprode kleur voor lippen en nagels. HAUTE COUTURE Violet en paars zijn de be langrijkste ldeuren in de fu- weelachtige make-up Haute couture van Christian Dior. Door helder violet te verwer ken met bruinachtig paars, bronsgroen, beige en glan zend bruin onstaat een prach tig theatraal effect, dat perfect staat bij kleding in Byzantijn se sfeer. Wat meer passend bij de coeooning en countrystijl is de combinatie van zacht paars met zacht bruin, brons, goud-grijs en grafiet. Deze kleuren zijn allemaal te koop in twee doosjes onder de na men Final en Look. De masca ra die hierbij hoort is diep ma rineblauw terwijl lippenstift en nagellak er zijn in roze-ach- tig bruin en vier rode kleuren van levendig tot weelderig warm. Om de huid er als fluweel te laten uitzien brengt Dior de Teint Poudre. Het produkt, dat er in vijf tinten is, kan op twee manieren worden aange bracht droog, als waasje poe der voor de finishing touch, vochtig (met een speciaal sponsje) als 'vloeibare' make up. Tot slot heeft Dior het oog potlood verbeterd, zodat het nu kan worden gebruikt om even snel toch een oogaccent aan te brengen. Aan het eind van de potlood zit een gum metje om de lijnen te verva gen en ook de puntenslijper ontbreekt niet. MARGARET ASTOR Niet met twee maar met drie stijlen werkt Margaret Astor. Naast de dieproden en de groen- en bruinnuances van de Orient en de natuurlij ke gedekte tinten van de hui selijke stijl, brengt dit huis ook opvallende kleuren met een goud- of zilverglans voor bij de jonge hippieachtige mo de. Wie de kleuren pastel-abri- koos, zacht metallic-roze goed wil laten uitkomen, gebruikt daarbij veel zwarte mascara en en kohl. ESTEE LAUDER Voor een heel evenwichtig beeld - noch de lippen of ogen noch de wangen overheersen - kiest Estee Lauder. Neutrali ty heet de nieuwe make-up benadering dan ook. En het klinkt missschien een beetje met elkaar in tegenspraak, maar Estee Lauder besteedt veel aandacht aan de mond. Lippen en wangen worden ge tint in dezelfde kleurschake ring. De mond moet zo'n beetje de kroon op het schil derwerk zijn waarin de ogen zachtgroene of koele blauwe kleuren krijgen. ELLEN BETRIX Met Soft Glamour zijn we aangeland bij Ellen Betrix waar ze vinden dat een oog- make-up in bruin/goud (in pastel of donker) goed past bij het veilige, huiselijke sfeertje er. dat blauwgrijze en blauw bruine tinten horen bij het uitbundige, luxueuze goede leven. In beide lijnen wordt- met koper- of goudkleur ge werkt om het geheel te verle vendigen. De wangen krijgen een zachte perziktint en de na gels zijn gelakt in bruin-roze of oudroze. LANCOME Zo veelvuldig en snel als de mode wisselt, zo snel moet je ook van make-up kunnen wis selen. Vandaar dat Lancóme niet twee of drie duidelijke lij nen uitzet maar onder de naam Methamorphose een serie make-up artikelen brengt, die elke stemmings verandering aankunnen. Met de Jeux d'Ombres krijgen ogen de koele expressie van edelmetalen en gesteenten als roze kwarts. Accenten wordt gegeven met mascara en kohl in zwart en diep donkerbruin. Als basis schrijft Lancóme warme bruintinten voor, met als afwerking een waasje doorschijnende poeder. Lip pen en nagels kunnen roze of feestelijk rood worden ge kleurd. BOURJOIS Rendez-vous brengt Bour- jois in twee variaties: een zachte niet al te opvallende en een meer uitbundige. Voor de eenvoudige wordt rose ivoire over het gehele ooglid uitge werkt en wordt prune vanaf het midden van het ooglid naar de buitenooghoek aange bracht. Voor een meer intense oogopslag wordt rose ivoire op dezelfde manier aange bracht. Met de prune wordt nu de lijn van het oog extra ge accentueerd door met deze warme kleur in het dieplig gende gedeelte van het ooglid een lijn te volgen vanaf het midden naar de buitenoog hoek. De lippen en nagels worden gekleurd met roze- beige of framboosrood. Sien- ne-bruin gaat op de wangen. SANS SOUCIS Helemaal aangepast aan de twee belangrijkste trends van de herfst en winter zijn de kleuren van Sans Soucis. De make-up heeft dan ook geen eigen naam maar past bij Voor bij coeooning kiest dit huis voor kleuren als zand steen en een paarsachtig blauw en een oranjetint voor lippen en nagels. Bij Byzan tium wordt een fluweelachtig lila in combinatie met een ge poederd groen gebruikt. De lippenstift en nagellak hierbij zijn blauw-roze. JUVENA In Colour Contrast brengt Ju vena twee uitvoerin gen: Earth Constrast en Pas tel Contrast. Earth is een war me geraffineerde make-up met tinten als zachtbeige, roodbruin en diep blauw grijs. Een alternatief voor blauw is zalm met olijfgroen. Het evenwicht van Estee Lauder De tapijten van dit materiaal zijn te koop in velerlei kleu ren; vaak in fraaie secundaire tinten die zich perfect laten combineren. Modetinten zijn: grijs, waarbij de trendy don kere nuances sterk in op komst zijn, zoals zacht- en donkergrijs door elkaar. Ver der roodbruine tinten en war me pastels zoals leverroze, ko raal, zalm, jade, homngkleur en beige. Grijsgroen en grijs blauw. petrol, mauve en don ker turkskooi zijn eveneens up-to-date. De tapijtkleuren sluiten precies aan bij de hedendaag se gordijnmode maar zijn wel een fractie zachter van tint. Diverse soorten Katoenen vloerbedekking is te* koop in fijne en grove lus- senpolen. Ineengedraaid tot kringelende polen, zo worden eigentijdse tapijten gemaakt Strijk er eens krachtig met de vingers over. Het vleugje non chalance geeft het tapijt een ongedwongen charme. Hier door zijn ze vooral populair bi j de moderne woninginrich ters. Door de vallende vleug, het zogenaamde verschoten effect, krijgt het geheel een aparte sfeer. Dit zogeheten pletten komt doordat katoen van nature weinig veerkracht heeft. Men kan dat speciale ef fect mooi vinden of niet; het is een kwestie van smaak. Naast de tamelijk ruwe ka toen als vloerbedekking is van dit materiaal het streel- zachte velours bekend, waar bij vooral de zachte glans bij zonder fraai is. In sommige gevallen wordt katoenen vloerbedekking zelfs als meubelstof gebruikt. Wanneer de reststukken hier voor worden benut, is het de goedkoopste manier die men maar bedenken kan om bij voorbeeld een oude stoel of bank op te knappen. Vooral velours is hiervoor bijzonder geschikt maar ook de grovere soorten geven het meubel een heel apart aanzien Huisdiervriendelijk Als materiaal is katoen huis- diervriendelijk aangezien het absoluut anti-statisch is. Huisdieren blijken zeer ge voelig voor statische elektrici teit. Let er als u een hond. kat of huiskonijn hebt wel op dat u niet een tapijt neemt met lussenpolen want hierin blij ven ze met hun nagels haken. Alleen de echt goede kwalitei ten verdragen deze huisgeno ten tamelijk goed. Bij de keuze van een katoe nen tapnt moet ook rekening gehouden worden met de plaats waar het komt te lig gen. Dank Zij nieuwe technie ken en produktieprocedees is de kleurechtheid over het al gemeen sterk verbeterd maar toch is het goed om in een zon nige, veel gebruikte kamer (en dat geldt ook voor andere ma terialen) een tapijt van zeer goede kwaliteit aan te schaf fen. Vooral in een modern interieur doet kantoen het heel goed. De kwaliteitsverschillen hebben uiteraard te maken met de diverse typen en mer ken. Het onderlinge prijsver schil hierin is ook goed merk baar. Katoen is over het alge meen duurder dan bijvoor beeld nylon, maar goedkoper dan het andere natuurpro- dukt: wol. Qua prijs en kwali teit zit katoen tussen wol en de diverse synthetische ga rens in. Eventueel alternatief Als alternatief voor een duur der tapijt kan katoen goed dienst doen. Vooral voor men sen die meerdere malen ver kassen zoals kamerbewoners, is een katoenen tapijt in het bijzonder aan te bevelen. Als het in tegels is gesneden kan het gemakkelyk worden mee genomen. Het is ook verstan dig er wat meer van te kopen. Een andere kamer kan best net iets groter zyn maar het kan ook goed van pas komen by eventuele ongelukjes, dan ligt een zelfde tegel klaar Vocht en vuil zyn vyand nummer één van elk tapyt Het is daarom belangrijk ge morste stoffen meteen te ver wijderen Ook in weinig ge bruikte kamers moet textiele vloerbedekking minstens eenmaal per week worden ge stofzuigd. w door Joke Vos Lange tijd was het natuurprodukt katoen voor de tapijtfabricage minder geschikt. Katoen is namelijk van nature vochtabsorberend en daardoor niet altijd eenvoudig te reinigen. Tegenwoordig krijgen de betere kwaliteitstapijten echter een behandeling waardoor deze waterafstotend en vuilafwerend worden en derhalve nu wel voldoen aan de eisen die men doorgaans aan een tapijt kan stellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 11