Speed-metal legt het af tegen Groenoordgalm Opera 'Die Zauberflöte' doorslaand succes Doffe klap achter coulissen Vier handen op 1 piano t) Musical 'Dear Fox': waanzinnig goei Oktober 'Jazzmaand MAANDAG 1 OKTOBER h LEIDEN De zondagsrust werd gisteravond in Leiden op wrede wijze verstoord toen vier Ameri kaanse speedmetal bands de Groenoordhal omtoverden tot een muzikaal equivalent van de bulderbaan. Zo n vijf uur lang werd de hal geteisterd door een spervuur van decibellen en tempi die de snelheid van het licht bena deren. Onder de noemer 'Clash of the titans' speelden achtereenvol gens Suicidal Tendencies', 'Tes tament', 'Megadeth' en 'Slayer'. De Groenoordhal heeft zondag middag om vijf uur nog het meest weg van de verzamelplaats voor een alternatieve jamboree. Het zijn echter geen padvinders die hier samenkomen, maar head- bangers uit heel Nederland. Geen scouts, maar toch zijn er unifor men. is er samenhang en is de on derlinge verbondenheid voel baar. Speedmetal is anno 1990 in staat om enkele duizenden op de been te brengen, dit in tegenstel ling tot enkele jaren geleden toen deze muzieksoort alleen nog in kleine clubjes te horen was en te extreem leek om ooit een groter publiek te bereiken. Speed- of thrash-metal is een genre dat het Formule-1 adagium 'harder sneller' tot muzikaal uitgangspunt heeft verheven. An ders dan in de traditionele hard rock heeft speedmetal weinig meer van doen met overmatige hanigheid. Tolkien-achtige tafe reeltjes en operateske vocalen. De moderne metal probeert zo veel mogelijk energie te bundelen in één enkel nummer door gitaar muren van gewapend beton te koppelen aan extreem hoge snel heden en teksten die dood en ver derf als belangrijkste thema heb ben. Suicidal Tendencies had de du bieuze eer zondagmiddag het spits af te bijten. Het uit Venice, Californië afkomstige vijftal be gon enkele jaren geleden ais hard core groep, maar kreeg gaande weg steeds meer metal invloeden. Toch overheerst de hardcore tra ditie de muziek van Suicidal nog steeds. De i>it punk voortgeko men hardcore stelt slechts weinig technische eisen aan de muzikan ten. Zo heeft Suicidal-zanger Mi ke Muir een zeer beperkte stem en kunnen ook de rest van de bandleden zich op muzikaal tech nisch gebied nauwelijks meten met hun vaak virtuoze hardrock collega's. Helaas kon de band niet bewijzen dat technische beperkt heid niet hoeft te leiden tot muzi kale onkunde. De sympathieke, met funk en rap doorspekte metal van Suicidal verdween in een ge luidsbrij die elke beschrijving tart. Niet alleen bleek de Groen oordhal door z'n slechte akoes tiek ongeschikt voor metal con certen, tevens was de geluidsman niet in staat de allesoverheersen de galm tot aanvaardbare propor ties terug te brengen. Jammer, omdat in de schaarse heldere mo menten duidelijk werd dat Suici dal Tendencies voor een wat lich tere noot had kunnen zorgen tij dens de verdere topzware avond. Zo was bij Testament de humor ver te zoeken. Het populaire vijf tal kwam niet verder dan het in hoog tempo en (het moet gezegd) op zeer vakkundige wijze voort brengen van zoveel mogelijk tem powisselingen. Waar Suicidal nog direct meebrulbare refreinen heeft, moeten de Testament-fans het met loodzware gitaar riffs en wat loos gegil doen. De songs hebben nauwelijks herkenbare aanknopingspunten. De band klonk dan ook als een treinstel dat door een verlaten badhuis dendert. Bij Megadeth kwam het warmgedraaide publiek pas goed los, schijnbaar ongehinderd door de onverwoestbare Groenoord galm. De groep rond zanger/gita rist Dave Mustaine bracht hoofd zakelijk nummers van hun laatste elpee 'Rust in peace'. Mustaine is een charismatische zanger die duidelijk wat meer te vertellen heeft dan de gemiddelde metal- voorman. Verschillende sociale misstanden passeerden in rap tempo de revue, met als hoogte punt de hit 'Peace sells, but who's buying?' dat het publiek bewoog tot een staaltje onvervalst com munity singing. Megadeth toon de zich ondanks alle geluidspro blemen een van de beste en origi neelste speedmetal bands van het moment. Slayer, de favoriete groep van Hans Dulfer, maakte zijn reputa tie als meest extreem thrashmetal groep ter wereld meer dan waar. Het geluid dat de band neerzet degradeert elke beschrijving tot een slecht eufemisme. Het angst aanjagende gegier van een es kadron zware bommenwerpers in duikvlucht komt misschien nog het meest in de buurt. De van elke melodie gespeende muziek had het staccato, de snelheid en de impact van mitrailleurvuur. Slayer is berucht om zijn obsessie voor Satanisme, en ook zondag avond was het alsof de vier muzi kanten rechtstreeks uit de hel wa ren afgedaald om Lucifer's bood schap te verkondigen, een sound track voor het complete werk van Hieronymus Bosch. Een enigszins verwrongen geest kan Slayer niet worden ontzegd, maar wie bereid is de satanische flau wekul over het hoofd te zien, zal moeten concluderen dat de band een ongelooflijk arsenaal aan kracht en energie in huis heeft. JERRY GOOSSENS Discussie rond dichter Nijhoff in de Burcht LEIDEN - Burcht Literair org; seert volgende week dinsdag. 9 tober. in de Burcht een avond n de dichter Martinus Nijhoff (1( 1953). Aan een forumdiscussie der leiding van Anton Korteweg men dan deel de Utrechtse hooi raar W.J. van den Akker, de Zeei se journalist Andreas Oosthoek schrijver Theun de Vries. Van Akker promoveerde op Nijhoff verzorgde een nieuwe editie i zijn verzamelde gedichten. 0< hoek is in opdracht van het Ams damse Fonds voor de Kunst be met de biografie van Nijhoff. The de Vries publiceerde in 'Martii Nijhoff, Wandelaar in de werkel heid' zijn visie op de dichter. 1 onderwerp van de avond, die 20.15 aanvangt, is de waarder voor de dichter in deze tijd. Die Zauberflöte. opera van W A Mozart naar het libretto van Emanuel Schikaneder. Uitgevoerd door het Warszawska Opera Kameralna. Hoofdrollen: Sarastro - Jozef Frakstem, Tamino - Marcin Rudzinski, Ko ningin van de Nacht - Anna Jeremus, Pami- na - Anna Mackowiak. Papageno - Tadeusz Piszek Muzikale leiding - Ruben Silva. Re gie Ryszard Peryt Gehoord en gezien op 29 september in de Stadsgehoorzaal. LEIDEN - We mogen dankbaar zijn. het experiment is geslaagd! Zonder enige technische wan klank heeft het Poolse Kamer opera-gezelschap zijn produktie aan het Leidse publiek kunnen voortoveren. De voorzieningen van de Leidse concertzaal bleken bestand tegen nachtelijke ster renhemels, plotselinge bliksemf litsen en stralende zonneschijn. Dat de Polen zijn ingericht op po dia van kleine omvang liet de de- coropbouw duidelijk zien. Met eenvoudige toneelmiddelen en een bijna leeg podium wisten ze toch een suggestieve entourage te scheppen voor de sprookjesopera die de 'Zauberflöte' is. Een enkele doffe klap achter de coulissen liet raden hoe weinig ruimte men daar had. Ook het orkest was on zichtbaar maar perfect hoorbaar weggewerkt onder het podium. Slechts de klank en de handen van de dirigent waren aanwijzin gen voor het bestaan ervan. Sinds zijn première op 30 sep tember 1791 in Wenen is de 'Zau berflöte' uitgegroeid tot een van de meest populaire Mozart-ope- ra's. De sprookjesachtige elemen ten in deze 'machine-komedie' spraken de Weners bijzonder aan. De strijd tussen donker (Konin gin van de Nacht) en licht (Sa rastro, vorst van het zonnerijk), de beproevingen die de mens (Ta mino) moet doorstaan om tenslot te ingewijd te worden in de Tem pel van het Licht (Mozarts Vrij metselaars achtergrond) hebben vele generaties na 1791 tot diep zinnige beschouwingen over dit werk aangezet. De liefde tussen man en vrouw wordt op verschil lende manieren uitgewerkt. De natuurmens Papageno verwerft zich uiteindelijk zijn 'duifje' Pa- pagena. Pamina onderwerpt zich samen het haar verheven, gelief de prins Tamino aan de beproe vingen in de grot van water en de grot van vuur. Voor de argeloze toeschouwer echter is het verloop van dit inge wikkelde verhaal niet meteen duidelijk. De fantastische wezens zoals de slang in het begin, de wonderlijk uitgedoste Papageno en de plastisch bewegende dames vrolijken de handelingen wel op, maar uiteindelijk blijft de opera een wat statische kunstvorm waarin de muziek toch de échte hoofdrol vertolkt. Mozarts mu ziek is de gevoelige barometer waaraan men onmiddellijk kan aflezen hoe verheven of hoe alle daags de sfeer op het podium is. Als de verdorven Monostatos 's nachts de slapende Pamina wil aanranden, raadt de muziek ons aan dit met een korreltje zout te nemen. De regie bevestigt deze sfeer nog eens door een als maan vermomde vrouwengestalte over het toneel te laten schuiven. Het verzoek van Monostatos aan de maan om zich even schuil te hou den krijgt zo wel een heel ko misch aspect. Dat dit Poolse gezelschap zich specialiseert in barokke en klas sieke opera's en met name alle twintig opera's van Mozart op het repertoire heeft staan zou een goede verklaring kunnen zijn voor de unieke, stralende en lich te toon die de muzikale uitvoe ring van begin tot einde kenmerk te. De akoestiek van de Stadsge hoorzaal leende zich perfect voor deze uitvoeringspraktijk. Iedere muzikale nuance kwam glashel der over het voetlicht. Zowel de zang als het orkest kwamen volle dig tot hun recht en bleven altijd in balans. Slechts het gesproken woord in deze duitstalige opera moest vaak het onderspit delven en dat was voor een deel te wijten aan de meer of minder zware Poolse accenten. De opera-personages waren overtuigend, voorzover het ver haal dat toelaat. Tenslotte is er to neelmatig méér te beleven aan de handeling warin Papageno bena derd wordt door een prachtig uit gedoste heks die zich ontpopt als het vrouwtje dat de vogelvanger zich wenst. Al zingend je publiek overtuigen datje verliefd bent ge worden op een portret, is een heel wat lastiger kwestie. Toch ging de warme tenor van Tamino onder alle beproevingen steeds meer schitteren en doorleefder klin ken. Als er van de goed bij elkaar passende groep vocalisten ie mand uitsprong, dan was hij het wel. Zijn maatje, de bariton Papa geno, bleef de nuchterheid zelve en zong met een vanzelfspreken de stembeheersing. Pamina bleek iets warmbloediger en na drukkelijker te zingen dan haar geliefde. Haar moeder, de Konin gin van de Nacht, die als een boos flonkerend juweel opdook uit de sterrennacht, liet een zelfverze kerde coloratuurpartij horen, maar schalde wel erg nadrukke lijk met een niet Mozartiaans vi brato. Haar lichtende tegenhan ger tenslotte, de gouden Sarastro. bekleedde die rol met een waardi ge, tot in de laagste regionen goed klinkende bas. Deze uitvoering was kortom een doorslaand suc ces. De zaal, zoniet afgeladen dan toch wel aangenaam goed gevuld, was goed voor luidruchtige bijval en drie open doekjes. MONICA SCHIKS. Scène uit 'Die Zauberflöte'. Pianoduo Wyneke Jordans Leo van Doe selaar werken van Mozart. Schumann; Röntgen, Ravel en Milhaud. Gehoord in het Groene Kerk|e te Oegstgeest op zondag 30 september ,De tijd is voorbij dat het 'a quatre mains' pianospelen zich in hoofd zaak in de leskamers afspeelt, als stimulans voor de pianoleerling. Het waren in Nederland de be kende 'gezusters Land', Deborah en Boukje, die er het podium mee opgingen en het genre rehabili teerden. Terecht, want naast de enorme hoeveelheid pedagogisch materiaal is er een uitgebreide li teratuur van vierhandige piano muziek van de grote componis ten, te beginnen bij Mozart. Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar openden hun program ma met één van de vijf sonates van Mozart, de sonate in C K.V. 521Boven- en onderpartij zijn ge- lijk- en volwaardig, de melodie verlaat regelmatig de gewone ho ge ligging en laat zich in midden- of onderstemmen horen, tegen stemmen duiken op en vervlech ten zich met de volle pianoklank die het vierhandig spel kenmerkt. Het spel van 'hoor en wederhoor', het elkaar de bal toespelen, het opvangen en overnemen van mu zikale motieven en begeleiding, is een kunst die Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar tot in de per fectie beheersen. Hun samenspel is verbluffend homogeen, zonder de robot-achtige houterigheid die quatre mains zo gruwelijk kun nen maken. De vijf kleine karakterstukjes die Schumann 'voor kleine en grote kinderen' schreef geven veelkleurige beelden uit het kin- liROlWERS SIGNEERT derleven weer, Met een feilloos gevoel voor stemming en type ring werden de schetsjes neerge zet: de berendans waarin de beer aan het slot toch wel erg groot blijkt te zijn, de zonnige tuin, de watervlugge bron, het kleine ver driet en het enge spookverhaal. In de Variaties in Bes op. 17 toont Julius Röntgen zich een vaardig componist, maar minder origineel dan zijn grote vriend en variatie-meester Brahms. Na de pauze wisselden de pianisten van plaats voor Ravel en Milhaud. Fijnzinnig klonken de met een glimlach getékende sprookjes van Moeder de Gans. met als hoogtepunten de dwalende Klein Duimpje en de wals van het Meis je en het Monster. 'Le boeuf sur le Toit' werd geschreven in de tijd waarin de grenzen tussen de di verse muziekgenres nog streng getrokken werden, Milhaud had er lak aan en daagde zijn publiek uit met Zuidamerikaanse ritmen, ordinaire deunen maar ook sen suele melodieën, brutale scheve akkoorden, een pianopartij die plotseling zijn eigen weg gaat in een haaks staande toonsoort, en dit alles in volle vaart, meesle pend en met veel humor. Zulke muziek is alleen maar leuk wan neer ze perfect gespeeld wordt. Wyneke Jordans en Leo van Doe selaar volbrachten dit pianistisch huzarenstukje, waarhij de 2x10 vin [ei On loth rlijk in elkaar grepen. Hun u-cgill. A popular song' van William Walton onder streepte nogmaals hun gevoel voor timing, vakmanschap en musiceer-lol. MIES ALBARDA Bill van Dijk (links) en Linda Lepomme spelen respectievelijk Reinaert de Vos en Hermelijn de Vossevrouw in de Vlaamse musical 'Dear Fox', (foto ANP) Dat bewijst C&A met een verras send gevarieerde collectie, met een ruime keus in japonnen, rokken, pantalons, blouses en tricot. Een collectie waarin speciale aandacht is besteed aan snit en pasvorm. Voortaan hoeftunietzolangte zoe ken. Kom gewoon meteen naar ons. LEIDEN - De schrijver Jeroen Brouwers signeert eind deze week in Leiden zijn nieuwe roman 'Zorner- vlucht'. die morgen verschijnt De schrijver van bbeken als 'Bezonken rood'. 'De zondvloed'. 'Het verzonke- ne' en 'De laatste deur' is zaterdag vanaf 15.00 de gast van boekhandel Koouker aan de Breestraal. (foto C hris van IIou(n) Mooi kan in alle maten, (dus ook 52) 'Dear Fox', musical. Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Gezien in: Stadsschouwburg, Til burg. Tekst en muziek/muzikale leiding: Dirk Stuer. Scenario en verzen: Daniel Dilmar. Re gie: Eddy Habbema. Choreografie: Yen Slolk. Decor: Karina Lambert, üchtregie: Jaak van de Velde. Mel: Bill van Dijk, Vera Mann, Victor van Swaay, Marloes van den Heuvel, Daan van den Durpel, Linda Lepomme. Marc Meers man. Walter de Cock. Leslie de Gruyter. vele anderen en orkest. Bijzonderheid verder tot en met eind november in Enschede, Heerlen, Am stelveen, Venlo, Den Bosch, Winterswijk, Arn hem. Bergen op Zoom en vanaf 20 november in Amsterdam (Carré). Een musical-opera zonder gespro ken tekst in de jonge traditie van 'Cats, 'Les Misérables, 'the Phantom,' 'Miss Saigon' en 'As pects of Love'. Geen slap, traditio neel verhaal, geen behaaglijk show- atmosfeertje, derhalve. Is dat iets bijzonders? Welzeker. 'Dear Fox' staat voor een beklemmende, fasci nerende avond theater van hetzelf de niveau en van dezelfde beteke nis. De nieuwe musical van het Ko ninklijk Ballet van Vlaanderen opent de mogelijkheid om de Bel gen (vooruitlopend op '92) liefdevol en zonder zuinige terughoudend heid te annexeren. Die kans moeten we niet laten lopen. Want er is een wereldvoorstelling gemaakt met twee waardevolle aspecten: in de Nederlandse taal en naar een origi neel idee niet leunend op een inter nationaal beproefd succes-procedé. Wat Bram Freek, Jan Cremer, Jacques Klöters Gerben Hellin- ga, Jos Brink, Annie Schmidt, Guus Vleugel en Tom Oosterhais in het "erleden met het genre hebben ge daan, bleef vooral hangen in Hol landse sferen. 'Dear Fox' is meer en anders. Het heeft dat ondefineerba- re extra dat past op de kwalificatie 'een monument'. Vrijwel iedereen die ooit een school heeft bezocht, vernam van het dierenepos 'Van den Vos Reynaerde'. Op dat dertiende- eeuwse concept is 'Dear Fox' geba seerd. Toen de Vlamingen Stuer en Ditmar gingen putten in het om vangrijke. verstikkende bronnen materiaal. trokken ze echter de enig juiste conclusie. Ze wilden de diep te in en kozen in hun interpretatie voor volstrekte vrijheid. Zo ont stond een eigentijds en herkenbaar verhaal. Het van het origineel afwijkende, 'andere' slot is slechts éen. tamelijk logische consequentie. Verrassen der is dat de bedenkers ook te rade gingen bij de fabels van la Fontaine. Hieronymus Bosch, 'le roman de Renard' en Bijbelse elementen. En de verwijzing naar perestroika? Binnen de gekanaliseerde chaos pik je het als vanzelfsprekend op... Ook het karakter van de hoofd persoon. Reinaart de Vos. ziet er als ongebonden twintigste-eeuwer complex uit. De sluwe versierder die hij is, een glibberige, doch char mante full time gluiperd, weet ei genlijk niet wat hij met zijn succes aan moet. Met listige vleierij ontko men aan het schavot, ontmaskert hij door zijn leugens het bedrog van wellustige, corrupte machthebbers. Als het doek valt, is er echter geen sprake van een bevrijdende zuive ring of een happy end. De waarheid ligt op tafel, o k. Tel uitje winst: on recht herneemt zijn loop, de aan klacht is zinloos, voor optimisme omtrent het fenomeen mens is geen reden. Reinaart als vrijheidsheld, een Che Guevara, een Robin Hood, Cas anova. Popov, Scapin of Tijl Uilen spiegel? Maak het verhaaltje af en kleur de plaatjes in. Wie naar een vergelijking toe wil mag in de gaten houden dat 'Dear Fox' mensen iets dierlijks meegeeft. Dus toch weer anders dan bij 'Cats', dat dieren in mensengedaante toonde. Als produktie bevat deze 'operal' de nieuwe term voor de mengvorm van musical en opera sublieme mu ziek, al er blijft er altijd iets van (ver meende) herkenning. Schonberg en Bernstein, bij voorbeeld. In belic ting, decor, choreograf kostumering, spel en zang is voorstelling waanzinnig goed spannend als een thriller, hét me* terstuk van regisseur Eddy Habt ma. Het eerste deel met het exopoj van de figuren is weliswaar w langademig, maar de creaties vi Bill van Dijk (titelrol) en Vera Mai als de koningin van het 'onderlan zijn onweerstaanbaar. Ze zijn ni de enigen die opvallen. Er ging n< nooit een musical door het lai waarin de combinatie van zingen acteren zö ideaal was als bij 'De Fox'. En nu maar afwachten of Ame ka en Engeland er aan willen. M schien wensen ze daar toch k meer hallekidee dan dit ene dec waarin de schitterende belichtii de functie van het changement u oefent. Volgens mij hebben Stuer Ditmar de reserve-concepten g reed liggen. JACQUES J. D'ANCON AMSTERDAM (ANP) - Tijdens de manifestatie 'Oktober Jazzmaan worden op 94 podia in totaal 250 concerten ten gehore gebracht. Het dc van de jazzmaand is bekendheid te geven aan het gevarieerde aanbod het terrein van jazz en geïmproviseerde muziek in ons land, aldus de stic ting. Als openingsmanifestatie organiseert de Werkgroep Improvisatie M ziek (WIM) in Nijmegen op 29 en 30 september twee concerten. Op 29 se tember zijn in 'O 42' concerten van het J.C. Tans Orchestra en het Surina Music Ensemble geprogrammeerd. Voor 30 september zijn daar het gel genheidsorkest De Opening en het Trio Janssen, Termos, Janssen te h ren. Onder de noemer 'Een volle week jazz in Rotterdam' begint in de have stad op 14 oktober het Heineken Jazz Festival. Hoogetepunt is op 20 okt ber de 'Jazznight' in De Doelen, waaraan wordt meegewerkt door ondi anderen Sonny Rollins, Dizzy Gillespie United Nation Orchestra. Mich Petrucciani, Slide Hampton en het trio Carlo de Wijs. In het Korzo Theati in Den Haag wordt van 21 tot en met 26 oktober geconcerteerd onder de I tel 'Korzo Accelerato'. Er treden elf groepen op die zich bewegen op hl raakvlak tussen geïmproviseerde jazz en moderne muziek. Nobelprijswinnaar White overleden SYDNEY (DPA/Reuter/ANP) De Australische schrijver Patrick Whit die in 1973 als eerste Australiër de Nobelprijs voor literatuur kreeg, is zoi dag op 78-jarige leeftijd overleden in een buitenwijk van Sydney. White, die in Londen geboren werd, bracht zijn jeugd door in Australi en Groot-Brittannie. In de oorlog was hij in dienst van de Britse luchl macht. De Nobelprijs voor literatuur kreeg White in 1973 voor zijn werk „Hil oog van de storm" (The Eye of the Storm), waarvan de Zweedse Akademil van Wetenschappen vond dat hij zodanig met het Engels gestoeid had dl hij bijna boven de expressieve kracht ervan uitgestegen was. Verdé schreef White boeken met titels als „Voss", The Aunt's Story" en „Th Tree of Man". In 1980 verscheen van White een autobiografie onder de titel „Flaws the Grass". In 1988 weigerde hij een boek uit te brengen uit protest tege de manier waarop de blanke kolonisten waren omgegaan met de aborig nes, de oorspronkelijke bewoners van Australië. Twee jaar geleden vierd Australië op grootste wijze dat blanke kolonisten er twee eeuwen eerdi voet aan wal hadden gezet. 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 10