'Cash'
Het kapitale echec van
Grote uitverkoop: bodemprijzen!
op 28 en 29 september a.s.
P20T
Bijvoorbeeld: Opel Kadett 1985
'Een gouden idee, maar de uitvoering rammelde'
Wegens enorm verkoopsucces hebben wij ruimtegebrek.
Daarom bieden wij nu occasions aan voor absolute bodemprijzen zonder inruil.
normale prijs 12.000,-
Nu rijklaar APK-gekeurd 8.950,-
met afleveringskontrole beurt
uw voordeel
3 maanden Bovag garantie 750,-.
Keuze uit 40 auto's o.a. Opel/Mazda/Ford/VW/Seat/Toyota en andere merken.
OFFICIEEL N I -r.N tl
DEALER in LEIDEN Groenoordhallen). Tel. 071-214011
DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1990
V EXTRA
PAGINA 21
Vroeger was Ton Planken het gezicht van 'Den Haag Vandaag' en op
grond daarvan een bekende Nederlander. Dat bleef hij, hoewel zijn
gezicht jaren geleden van het scherm verdween. Waar hij in het
verleden politici zó vasthoudend aan de tand voelde dat zijn
gesprekspartners zich ten minste ongemakkelijk begonnen te voelen,
daar ontdekte Planken een broodwinning in de mentale coaching van
politici en topambtenaren. Begin dit jaar keerde Planken plotseling
terug op het scherm, gevraagd als hij door Veronica was om het
programma 'Cash' te presenteren. Het programma is intussen van het
scherm gehaald, omdat het Commissaraat van de Media het
programma al te commercieel achtte. "De financiële wereld is nu
kopschuw is geworden voor tv".
door Ale van Dijk
Ton Planken; "Ik heb me tevoren niet afgevraagd of de producent van 'Cash' wel competent was".
"Achteraf vind ik, dat ik een beetje naïef
heb gehandeld. Bij de NOS was er altijd
te veel geldgebrek om dieper te graven.
Via het programma 'Cash' diende zich
wèl ineens een fantastische kans aan om
ingewikkelde zaken in een ontzettend
aardige formule aan een breed publiek
uit te leggen", zegt Ton Planken, voor
malig presentator van het ter ziele gega-
ne beleggingsprogramma 'Cash'.
"Veronica bracht het programma. Dus
daarmee was een groot publiek verze
kerd. Het onderwerp beleggen was bo
vendien zeer eigentijds. AMRO-bank,
Optiebeurs, de Vereniging van Effecten
bezitters, de KNOV en Philips stonden
er allemaal achter. Ik kon er al mijn ei
genschappen in kwijt: financieel-econo-
mische kennis, ervaring op het terrein
van de tv, de journalistiek en educatie.
Mijn liefje, wat wil je nog meer?"
"Nou, dat is me lelijk opgebroken.
Want daardoor heb ik me niet tevoren af
gevraagd of de producent van het pro
gramma en de voorzitter van de stichting
wel betrouwbaar en competent waren".
Geen schaduw
De vraag was hoe het toch mogelijk is ge
weest dat een kritische en ervaren ex-
journalist, tv-presentator en communi
catie-adviseur, doctorandus economie
met in totaal 28 jaar ervaring in het com
municatievak, zich had laten strikken^
voor de presentatie van het heel snel
weer van het scherm verdwenen 'geld-
programma'.
Planken moet tijdens het presenteren
zelf hebben gemerkt dat hij geen scha
duw meer was van de eindredacteur, die
tot de zomer van 1979 bijna negen seizoe
nen lang scherp analyserend de parle
mentaire NOS-rubriek 'Den Haag Van
daag' in de huiskamers bracht.
Diezelfde Planken, directeur van de
gelijknamige bv, houdt anno september
1990 kantoor op de vijftiende verdieping
van het World Trade Centre in een riant
vertrek: "Tijdens mijn kerstvakantie was
er gebeld. Op de maandag na mijn terug
keer, begin januari dus, heb ik terugge
beld. Mij werd gevraagd of ik het, pro
gramma 'Cash' wilde presenteren. Drie
dagen daarna ging het programma van
start".
- Je bent dus bij de voorbereidingen he
lemaal niet betrokken geweest?
"In 't geheel niet. Sterker nog, de eer
ste afleveringen heb ik gepresenteerd
met behulp van teksten die door anderen
waren geschreven".
- Maar wat waren dan de overwegin
gen om toch op deze basis eraan te begin-
"I^ijn naam stond al wel genoemd in
de werkschema's. Ik zou de twee men
sen, die voor de presentatie waren aange
trokken, met raad en daad terzijde staan.
Die twee hadden geen enkele tv-erva-
ring, geen journalistieke en geen econo
mische achtergrohd. Joop Daalmeijer,
tv-directeur van Veronica, zag op het
laatste moment hoe er gepresenteerd zou
worden. Dit kan niet, heeft hij toen ge
roepen. Veronica deed vervolgens via de
producent van het programma, Del Pra
do, een beroep op mij de VOO uit de
brand te helpen. Ik ben daar gevoelig
voor, moet ik toegeven".
Educatief
"Bovendien had en heb ik erg veel op
drachten in de financiële wereld. Ik geef
adviezen, maak video's, geef mensen
training en schrijf speeches. Dus 'Cash'
zou mooi aansluiten op mijn werk. Maar
de doorslag gaf, ook in een daarna ge
voerd gesprek met Joop Daalmeijer, dat
'Cash' een puur educatief programma
zou worden. Men wilde de mensen gelei
delijk uitleggen hoe het toegaat in dat
voor buitenstaanders onbegrijpelijke be
leggingswereldje. De kijkers zouden ook
daadwerkelijk een kleine bedrag kunnen
beleggen. Nogmaals: Puur in de educa
tieve sfeer, dus. In het begeleidende
boek werden ook alle gehanteerde be
grippen uitgelegd. Het grond-idee voor
het tv-programma was een gouden idee".
- Her en der wordt gesuggereerd, dat je
er een half miljoen mee verdiend zou heb
ben als je 52 afleveringen had gepresen
teerd.
"Ja, hoor, daar zijn we weer. Ik wou
dat ik ze had, die half miljoen. Er bestaat
geen contract van die omvang en ik heb
geen fractie van die somma van Del Pra-
do mogen ontvangen. Geen programma
in Nederland betaalt bij mijn weten zo'n
bedrag. Het zijn absurde suggesties, die
bovendien de indruk wekken, dat ik één
varj de boosdoeners ben, die het pro
gramma om zeep hebben geholpen. De
tarieven in mijn 'Cash'-contract zijn con
form de tarieven, die gebruikelijk zijn in
de advies- en PR-wereld. Dat zijn uurta
rieven waarvoor Koos Postema niet eens
langs zou komen".
- Waardoor ging het met "Cash" vooral
"Het programma was maar een klein
onderdeeltje van het totale project. Alles
rond het programma rammelde. Het mis
management van de leiding van de
Stichting Educatief Beleggingsspel (Ve
ronica's ex-advocaat mr. Paul van Ros-
sum red.) werd nog verergerd door de in
competentie en onbetrouwbaarheid van
de producent (het produktiebureau Del
Prado red.). Het moest een educatief pro
gramma worden, maar er moest daar
naast ook goed mee verdiend worden".
"Degenen, die in de panels zaten,
moesten naast de sponsors en partici
panten ook het geld inbrengen. Een vast
panel was voor het tv-programma veel
beter geweest, ja. Het begeleidende boek
verscheen veel later dan was aangekon
digd. Met de beloofde toelevering van vi
deo-tekst-terminals liep het fout. Ge
schat was, dat er 10.000 mensen aan het
beleggingsfonds zouden deelnemen. Het
waren er kort na de start al 53.000. Op de
redactie van het programma ontstonden
allerlei conflicten, onder meer omdat er
echte journalisten deel van uitmaakten".
"Die journalisten gingen het nieuws in
het programma verwerken en dat klopte
dan weer niet met de teksten in het boek.
De eindredacteur was van de redactie
van een weekblad afkomstig. Hij had
nog nooit iets met televisie van doen ge
had. Tegenstrijdigheden als educatief
programma maken en toch geld verdie
nen, een puur journatistieke of een meer
cursusachtige benadering, alles hotste
en botste door elkaar heen".
Ontploft
"Del Prado heeft er, onder druk van
Daalmeijer en mij. nog twee jongens van
de NOS bijgehaald om in hun vrije tijd
de eindredacteur te vervangen nadat
deze had afgehaakt. Met hen, met de
journalisten van de redactie en met de re
gisseur waren we juist druk bezig na te
gaan hoe we het programma beter kon
den structureren, beter de stroomlijnen,
toen de zaak ontplofte. Ik heb ook van
het begin af aan gezegd, dat het fout zou
lopen bij de beoordeling door het Com
missariaat voor de Media. Nee. werd mij
dan gezegd, dat was tevoren gecheckt
door de producent".
Ton Planken zo deelt hij desgevraagd
mee. is voorlopig niet op de tv terug <e
zien. Hij gelooft niet dat een en ander in
negatieve zin van invloed zal zijn op het
aantal opdrachten voor zijn bureau.
"TV-roem? Ach. ik spreek liever over
tv-bekendheid. Die bekendheid werkt
op zichzelf lang door, is mijn ervaring.
Maar hoe dat precies werkt, ik zou het
niet weten. Ik sta op honderden lijstjes,
die het land doorgaan. Lijstjes met ver
der de namen van Koos Postema. Ivo
Niehe, Astnd Joosten. Aad van den Heu
vel en van Karei van de Graaf. Je staat op
die aandachtlijstjes. Op wie de keuze
valt, wordt vooral bepaald door het te be
handelen thema".
"Voor showbijeenkomsten nemen ze
mij niet. dan moeten ze bij Niehe zijn.
Niehe doet dat perfect, op zijn terrein. Ik
wil de diepte in. Ik wil over maatschap
pelijke problemen praten als ik word in
geschakeld. En dat geeft men aan elkaar
door. Ik heb nog nooit een advertentie
hoeven plaatsen en ik ben niet langer af
hankelijk van tv-bekendheid. De op
drachten komen nu binnen dank zij de
reputatie die inmiddels is verworven.
Mijn bedrijf loopt als een trein".
"Ik adviseer onder meer twee departe
menten en een grote branche-organisatie
over communicatiebeleid. We maken
een video journaal voor intern gebruik
voor een grote rijksdienst. We hebben op
dit moment maar liefst vijf video-pro-
dukties onder handen, onder andere
voor bedrijven. We hebben tientallen
mediatrainingen geboekt. In de tijd,
waarin we 'Den Haag Vandaag' nog
maakten hebben we al eens met de ge
dachte gespeeld een eigen onderneming
op te richten en via die bv programma's
aan de NOS en eventueel andere omroe
pen toe te leveren.
Doodzonde
"In die tv-tijd kwamen er al tal van vra
gen om adviezen om me af. Wil je een fo
rum zus of een conferentie zo leiden. Zou
je voor ons bedrijf of departement willen
meewerken aan een videofilm-' Je voelt
dat daar een markt voor is. Het sneuve
len van 'Cash' vind ik overigens nog al
tijd doodzonde vanwege het leuke idee.
Maar ik was niet van plan hetzelfde lot te
ondergaan. En doodzonde vind ik het
ook, dat de financiële wereld als gevolg
van de gebeurtenissen rond Cash kop
schuw voor tv is geworden".
Haarlemmerweg 49A (naast