De tweede jeugd van een popmusicus Jeff Lynne rekent af met verleden Groningen Hotel arrangement Rust en ruimte in een schitterende omgeving iMi v j'-— ;.-..: y"Y. PAGINA 36 ZATERDAG 'SI SEPTEMBER l'.i'.'u In de jaren zeventig genoot Jeff Lynne alom aanzien als de drijvende kracht als het Electric Light Orchestra (ELO). Opeens was het afgelopen met de popband die zoveel celli en violen mengden in hun elektronische muziek; de punkgeneratie die rond 1977 de barricaden beklom zette Lynn met z'n ELO in de galerij van nietszeggende muzikanten. Lynne leefde tien jaar in volstrekte anonimiteit, slechts in gezelschap van fles en vrouw. Een telefoontje van ex-Beatle en racefanaat George Harrison haalde Jeff Lynne in 1987 uit zijn isolement. Of hij zin had in een bezoek aan de Grand Prix van Australië. Mocht het niet klikken, dan kon Lynne altijd onderweg nog in Singapore uitstappen. Maar de twee veertigers werden dikke vrienden en begonnen aan een tweede jeugd, waarin ook Roy Orbison paste. Het resultaat van derentree: paar prachtige platen. "Ik voer datgene uit wat in mij opkomt", door John Oomkes De .jaren zeventig staan in de popmuziek niet direct te boek als een glorieuze tijd. De brille en eenvoud van de jaren zestig hadden plaats gemaakt voor zelfzuchtig heid en bombast. De verbeelding had af stand van de macht gedaan. De jeugd maakte zich niet langer druk over flower power en Give Peace a Chance, maar had meer oog voor de eigen carrière-kansen. Het Electric Light Orchestra (ELO), een popband aangevuld met elektro nisch versterkte celli en violen, leverde mede de nogal gladde muzikale koers voor die jaren, die later zouden worden aangeduid als het ik-tijdperk. Goed in het gehoor liggende muziek was het. Een tikje pompeus ook, titels als Eldorado en Out of the Blue, en bij uitstek geschikt voor een generatie van luie muziekcon- sumenten. Toen in 1977 de punkgenera tie de barricaden beklom werd met name het Electric Light Orchestra als een versleten, nietszeggende formule afge daan. Jeff Lynne, het creatieve brein achter de groep, incasseerde vele miljoenen aan auteursrechten. Hij verdween langza merhand in de anonimiteit, vestigde zich in het zonovergoten Californiè en kreeg voorspelbare problemen met zijn postuur, zijn echtgenote en de fles. Zo kon het niet langer, besloot Lynne hal verwege de .jaren tachtig. Hij zette de schaar in zijn gewoonten en reviseerde de huiselijke situatie. Slechts zijn ken merkende uiterlijk zonnebril, volle baard overleefde de innerlijke op knapbeurt. Een mens heeft soms hou vast aan de spiegel. Vakman Weldra ontpopte Lynne zich als een knappe producer. Hij produceerde pla ten van The Everly Brothers, Dave Ed munds, Brian Wilson. George Harrison en Bob Dylan. Langzamerhand raakte Lynne zijn slechte naam kwijt. Een vak man, luidde het oordeel van de muziek- pers. Iemand die de vroegere versierin gen heeft weggesneden, in de leer is ge gaan bij de allereerste generatie rock 'n rollers en oor heeft gekregen voor de simpele schoonheid van directe pop songs. Zelf is hij daar in het geheel niet van overtuigd. In een merkwaardig zenuw achtige motoriek en in een plat-Engelse tongval probeert hij zichzelf op z'n ge mak te stellen, struikelend over zijn woorden en bij voortduring zichzelf cor rigerend. IJdelheid en bescheidenheid bestrijden elkaar op leven en dood. "Ik denk niet meer na over wat me te doen staat. Het eerste wat in me opkomt voer ik uit", zegt Lynne. "Ik had bij de opnamen van mijn eerste solo-album Armchair Theatre' de maximale vrij heid. Budget, repertoire, zelfs de release datum stond vrij. Dus heb ik bij het ma ken van die plaat voor het eerst in mijn leven gewoon alle eerste impulsen ge volgd die ik kreeg. De meeste mensen verwijten me dan dat ik me bewust naïef opstel. De intellectueel die gewoon doet. Een saaie man zou ik zijn. Nou, het moet maar. Ik doe wat ik het beste doe en niet meer wat een ander vindt dat ik zou moe ten doen. Ik schrijf bijvoorbeeld geen singles meer." "Ik schrijf gewoon voor de vuist weg, zonder me af te vragen waar ik dit zinne tje eerder heb gezien of dat melodielijn tje eerder heb gehoord. Het komt ge woon tot me, en daar reageer ik op. Ik analyseer mezelf niet meer. Liedjes over ellende, over liefdesproblemen, over ge luk het is allemaal één pot nat voor me. Als de tekst past bij de sfeer die uit de melodielijn spreekt, ben ik al helemaal tevreden. Het dekseltje moet op het potje passen." Jeff Lynne: "Vroeger schreef ik nooit een song met een ander, nu wel. Ik ben sociaal geworden". (Archieffoto) Op 'Armchair Theatre' laat Lynne, zoals het 'een man op leeftijd' past. zijn leven de revue passeren al ziet hij het zelf niet nadrukkelijk zo. "Now you're gone heeft bijvoorbeeld een klassiek Indiase begeleiding gekregen omdat het toeval een grote rol heeft in mijn werk. Ik be zocht met George Harrison een concert van Ravi Shankar, de prachtige sitarspe ler door wie de Beatles ooit met India te maken kregen. Harrison was al jaren niet meer naar Ravi wezen luisteren, en juist die ene keer ben ik erbij." "Ik was kapot van de zangers uit Ravi's orkest. Opeens combineerde ik ze in ge dachten met de melodie ik zelf net had geschreven. Gelukkig wilden zijn muzi kanten naar mijn studio komen. En be grepen ze de vraag of ze hun gebruikelij ke zestiende noten wilden zingen over mijn akkoorden. Ter plekke ontstond echt een mooie simpele raga. Maar Ra vi's violist klonk me te westers in de oren. Zijn geluid heb ik door de appara tuur heen gejaagd om hem oosters te krijgen". Lynne analyseert vervolgens niet wat hij heeft gedaan. "Now you're gone gaat over iemand die het leven vaarwel heeft gezegd. Wat je verder met de melodie of het arrangement doet, kan eenvoudig de betekenis niet nadelig beïnvloeden, hoogstens versterken. Het maakt niet uit of iemand uit India of uit Nederland de begeleidende vioolpartij speelt. Ik heb een broertje dood aan authentieke mu ziek; als iets goed klinkt moet je het ge bruiken." Jeff schreef het nummer met twee re cente sterfgevallen in gedachten: zijn moeder en Roy Orbison, de rocker die zijn come-back niet helemaal mocht be leven. "Ik kan heel slecht mijn emoties uitdrukken. Ik verval vaak in clichés als ik me verbaal moet uiten. Ik wilde toch iets kwijt van het gevoel datje hebt als je iemand heel erg mist. In tegenstelling tot mijn andere teksten, die echt van plak band aan elkaar hangen, sta ik helemaal achter dit lied. Meestal moet ik teksten fantaseren; dit was het resultaat van iets wat ik zelf had meegemaakt. Als je dan uitstekende Indiase muzikanten kan in huren om zo'n lied op te nemen wordt dat rouwproces een feest." Hij zucht: "Maar leg dat maar eens uit". Orbison Het karakteristieke hoge stemgeluid dat Jeff Lynne zo nu en dan laat horen, vormt de duidelijkste aanwijzing dat Roy Orbison een grote invloed op hem heeft gehad. "Ik had Rov nét gevonden. Hij was al jaren mijn held, en hij bleek in werkelijkheid een heel lieve man te zijn. Niet het soort macho datje bij zijn gene ratie zo veel zag. Toen ik hem de eerste keer belde, nu zo'n vier jaar terug, kon ik amper iets tegen hem uitbrengen. Roy was het voor mij gewoon, en daar had ik die stem in mijn oor. Maar hij was vrien delijk, kende mijn muziek, en nodigde me uit naar zijn huis in Tennessee te ko men. Misschien kunnen we wat samen ■schrijven, zei hij. Tjonge, dacht ik". Lynne vloog onmiddellijk naar Or bison toe. Als een verliefde fan zat hij er te praten over die fabuleuze historische opnamen van Orbison. "We schreven toen amper wat. Twee ideetjes, niet eens half uitgewerkt. Nadat ik terug naar huis in Los Angeles was gevlogen, hoorde ik niks meer. Een jaar later ging de tele foon. 'Hai Jeff, zei Roy, 'Ik ben in de buurt komen wonen. In Malibu. Ik wil aan het werk!' Binnen enkele dagen had den we samen You got it, California Blue en Love so beautiful. Ik stond op mijn kop. We wilden samen alles gaan schrij ven, maar er zou geen volgende keer ko- "Orbison was een erg opgewekte en gelukkige man, in tegenstelling tot het beeld dat van hem bestond. Hij kon je el ke scène van Monty Python met bijbeho rende stemmetjes voorspelen. Natuur lijk droeg hij dat grote verlies van zijn vrouw met zich mee, maar hij was dat te boven gekomen". Weg terug In 1987 was Lynne zelf op de weg terug. Na een snoepreisje naar Australië bleek het buitengewoon goed te klikken met George Harrison, die de voormalige voorman van het Electric Light Or chestra aantrok als producer voor zijn come-back album 'Cloud Nine'. "Elke avond als we het resultaat van de opna men beluisterden die we eerder hadden gemaakt, dronken we een paar biertjes en begonnen we de gekste ideeën te ver zinnen. Eén van onze fantasieën was een groep samengesteld uit iedereen die je zag zitten, of voor wie je ontzag had. De eerste naam was The Trembeling Wilbu- ry's. Ik zei: Roy moet 'r in. George kwam met Dylan. We waren het sowieso eens over Tom Petty". Enkele maanden later moest Harrison in Los Angeles een B-kantje voor een single maken. Lynne: "We besloten gé- woon iedereen te bellen die we in ge dachten bij de Wilbury's hadden opgeno men. Ie-der-een zei dadelijk ja. Kom naar mijn studio, hier thuis, zei Dylan. Zo ge zegd, zo gedaan. Een halve dag later stond Handle with care op de band. Har rison terug naar de platenmaatschappij. Terloops vertelde hij wie er meespeel den. Het mocht niet als B-kantje worden uitgebracht. Ze vonden het te goed. Je moet zo maar een album samenstellen, zeiden ze". Een week later kwamen de heren bij een onder de naam 'Traveling Wilbury's'. In tien dagen werden negen songs opge nomen. Lynne: "De sfeer laat zich moei lijk beschrijven, omdat het er zo simpel aan toe ging. We zaten in een kring met microfoons en slechts akoestische gita ren op schoot. Bob zette gewoon een riff in die een ander dan aanvulde. Zo zag George een afvaldoos in Bobs garage staan met de waarschuwing Handle with care. Zo vreemd gaat het er dan aan toe. Instant-muziek, geen diepere beleving. Dat kon omdat niemand een masker hoefde voor te houden. Ik was zelf ver baasd over die methode. Vóór Cloud Ni ne had ik nooit met iemand samen aan een song geschreven. Ik was ELO". Sociaal Lynne werkt nu als producer in een mu ziekgenre dat direct verwijst naar de ja ren zestig hij groeide als Beatle-fan op. Met ELO verwerkte hij het heengaan van The Beatles ooit op curieuze wijze; en la ter produceerde hij ook zo'n In Memo- riam voor Harrison When we was Fab). "Toen ik met George bleek te kunnen op schieten zei hij: geen machines en com puters, oké? Dat was voor mij het signaal dat ik weer van muziek zou kunnen ge nieten als van een., eh.. voedingsmiddel. Die aanpak bleek heilzaam voor George, voor Roy, voor Tom Petty en zelfs voor Del Shannon, met wie we werkten aan, een come-back album vlak voordat hij verongelukte." De afgelopen jaren is Lynne 'sociaal' geworden, zoals hij het uitdrukt. Har rison wil alleen nog met vrienden wer ken en nam Lynne mee op vakantie. Pet ty is van hetzelfde laken een pak. Jeff: "Ik heb er zo veel van geleerd. Ik heb ge leerd geconcentreerd te werken en met mensen samen te werken. Muziek is communicatie. Veel meer dan ik dacht toen ik in ELO zat en me verborg achter franje. Ik kan overigens wel naar mijn oude werk luisteren. Sommige stukken zijn ofwel heel vreemd, ofwel heel grap pig, vol met effecten en achtergrondge luiden die geen mens meer kan thuis brengen. Misschien moest ik me wel he lemaal opnieuw bewijzen." Het tweede, dit najaar te verschijnen Traveling Wilbury's-album draagt de band op aan Roy Orbison. Met een cover. Runaway, wordt Del Shannon eer bewe zen. Jeff: "We hebben een video met een lege stoel geschoten, met daarop Roy's gitaar. Veel mensen vonden dat niks, maar Roys vrouw vond het prachtig. Zo praten we nu ook al maanden over de mogelijkheid samen op tournee te gaan. Het is simpel: we willen graag. Het is he laas ook verduiveld moeilijk. Iedereen heeft zijn verplichtingen." kvi is verrassend Een super gezellige stad met voor elk wat wils in een heerlijke ruime en rustige provincie. Uitstekende mogelijkheden voor uitstapjes. Tank even bij middels een midweek of weekend. met veel extra's in een vpn de uitstekende hotels Vraag de folder bij het dichtsbijzijnde VVV-I kantoor of bel even met de WV-Gromngen. telef. 050-139718 VÊÊHBSm Texel Hotel Kombinatie, Pb 24,1790 AA Den Burg. tel. 02220-15703. (Ook bridge-, snooker- biljartcentrum). ZUID-HOLLAND UITBREIDING CAMPING „DE WULP" VERKOOP STACARAVANS, bezoek ons showterrein. Inf.Kraaierslaan 25, 2204 AN Noordwijk, of bel ons 02523-7.28.26 Kamperen of een 5 ★-bungalow huren in ons eigen Brabant met o.a. overdekt zwem bad, sauna etc. Luxe verw., toiletgebouwen, uit gebreid recreatieprogramma. ag de kleurenfolder met spec, herfst/kam- peerarr. van het 5-sterren- VAKANTIECENTRUM DE HERTENWEI, Lage Mierde. Tel.04259-1295 Nieuwe bussen, vast gereserveerde plaatsen, dus nooit dringen, roken, niet roken. Voordelig door rechtstreekse ver koop, lid Garantiefonds. 2x per week ver trek tot eind okt. Royal class 35.- toe slag b.v. hotel a/d boulevard te Malgrat 10 dgn. volp. v.a. 315,-, okt. 285,-, 3 ster hotel in Salou. sept ƒ410.- okt. 335.- Steeds aanb. ook 13-14-17 dgn Herfst- vak. toeslag. Vraag folder. Solmar Tours 040-460560 Camping Slouwewoi en Bungalowpark „Calluna'' 3,7731 RW Ommen, tel 05297-1234 ie omgeving met ruimte en rust De Sallandse heuvelrug Staat bekend als éen De camping heeft diverse eigen fiets- en wandelroutes van de mooiste natuurgebieden van ons Uitgezet. Wenst u meer vertier, dan kunnen wij Ommen t bn ii aanbevelen. Ken t land. Glooiende heuvels, waaronder de Le- melerberg, uitgestrekte heidevelden met tijd'v..0 grillige zandverstuivingen en eeuwenoude Ook op de camping zelf valt van alles te beleven. In het bossen wisselen elkaar hier af. Als sierlijke SSvr,.™ linten doorbreken de riviertjes de Vecht en speurtochten de Kegge dit schilderachtige landschap. V;2'^ t t n. E; Midden in deze zo unieke strcekt ligt camping Calluna, verscholen tussen groen en under hoge bomen, op slechts een puur kilometer van het gezellige plaatsje Ommen en de schitterende Lemelerberg. Duur de ligging van de camping in een bosgebied van ca. 17 lui kunnen wij u rust, stilte en zeer veel ruimte ga randeren De omgeving zorgt ervoor dat u zich geen mo ment hoeft te vervelen. Een groot aantal fiets- en wan delpaden brengen u naar de mooiste plekjes van de om geving en door pittoreske dorpjes, die nog de gastvrij heid en gemoedelijke sfeer van vroeger uitademen Verscholen tussen groen (o.a. vlierbes) en onder hoge bomen biedt de ligging vafi de camping u rust, stilte en zeer veel ruimte Er zijn ook gezellige kampecrwcidcn. door aarden wallen omringd. De bodemgesteldheid van hel gehele terrein is zodanig dat geen wateroverlast wordt ondervonden, ook niet bij extreme weersomstan- Camping Calluna biedt u: Zeer ruime plaatsen. Sfeervolle kantine met plate-servn Gezellige bar Groot zwembad met zonneweide Apart kleuterbad. Kinderspeeltuin Midgetgolf. Sportveld (o.a. volleybal en voetba Jeugdhonk. Snackbar met afhaalmaaltijden Bungalowverhuur. Caravanvcrhuur. Indien gewenst aansluiting op elek Kampwinkel Wasserette. Fietsenverhuur Ponyverhuur Enkele tips om uw verblijf te veraangenamen: Rondvaarten op de Vecht Tinnenmuseum in Ommen. Oudheidkamer in Ommen. Kasteel Heerde Avonturenpark Hcllcndoorn. Diverse kaasboerderijen Rccreatieplas in voorbereiding medio 1992 gereed Festiviteiten: Onze ruime, sfeervolle kantine is zeer geschikt voor hei houden van bruiloften, recepties, verjaarspartijtjes. reünies, barbecues en dergelijke. Kom vrijblijvend nader informeren of bel ons even! Camping „Calluna

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 36