De andere Bolkestein Fractieleider VVD geniet intens van zijn kunstzinnige escapades ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1990 PAGINA 29 Frits Bolkestein begaf zich de afgelopen jaren veelvuldig buiten de politieke arena om zijn licht te laten schijnen over zeer uiteenlopende culturele topics. Zo raakte hij in een polemiek verwikkeld met de Amerikaanse linguïst Noam Chomsky en schreef hij het afgelopen seizoen toneelkritieken voor de Haagse Post. Als fractieleider van de VVD zou hij eigenlijk moeten afzien van zijn kunstzinnige escapades, maar Bolkestein kan het niet laten. Binnenkort houdt hij een lezing over de relatie tussen liberale politiek en kunst en komend jaar is hij voorzitter van de jury voor de AKO-literatuurprijs. Bovendien verschijnt in oktober zijn boek 'De engel en het beest' bij uitgeverij Prometheus. Een gesprek met een cultureel geïnteresseerde politicus die behoedzaam formuleert, maar toch het achterste van zijn tong laat zien. Als amateur-kunstrecensent windt hij er dan ook geen doekjes om. "Als iets apert slecht is, moet je dat kunnen zeggen". door Saskia de Boer Voorlopig is het uit met de culturele es capades van Frits Bolkestein. Kunstzin nige slippertjes zijn in het nieuwe parle mentaire jaar taboe voor de liberaal, die een paar maanden geleden Joris Voor hoeve afloste als fractievoorzitter van de WD. Maar Bolkestein kan het niet laten. Als de relatie tussen liberale politiek en kunst ter sprake komt blijkt Bol kestein juist dit thema tot onderwerp van een nieuwe lezing te hebben geko zen. Op uitnodiging van het genootschap van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap zal hij daarover in december spreken in het kader van een serie voordrachten over ideologie en kunst. Het wordt een dubbelnummer in Paradiso met Andreas Burnier. Maar daarop moet nog wel ge studeerd worden, want vooralsnog is hij er voor zichzelf nog niet helemaal uit of er enig verband bestaat tussen deze twee begrippen. Frits Bolkestein, oud-minister van de fensie, oud-staatssecretaris voor buiten landse handel en ex-Shell topman, heeft zich de afgelopen jaren veelvuldig bui ten de politieke arena begeven. Zijn laatste 'culturele' optreden was in juni tijdens het Holland Festival waar hij de beroemde Oostduitse toneelschrijver Heiner Muller interviewde. Dit gebeurde ter gelegenheid van de verschijning van Mullers boek dat in Nederlandse verta ling de titel 'Het Eiland van het Grote Bloedbad' meekreeg. Eerder had hij al een pennestrijd gevoerd met een andere beroemdheid, de Amerikaanse linguïst Noam Chomsky. Verder schreef hij het afgelopen seizoen toneelkritieken voor de Haagse Post. En komend jaar is hij voorzitter van de jury die uiteindelijk de winnaar van de AKO-literatuurprijs moet aanwijzen. Duidelijkheid Frits Bolkestein is gewend zijn gedach ten zorgvuldig onder woorden te bren gen. Alsof hij bijvoorbaat misverstanden wil uitsluiten vat Bolkestein zijn ant woorden vaak samen en bewandelt hij zo min mogelijk zijpaden. Sinds zijn benoe ming tot eerste man van de WD-fractie staan absolute eenvoud en duidelijkheid hoog in het vaandel. "Mijn culturele interesse is eigenlijk ontstaan op het gymnasium. Het was net na de Tweede Wereldoorlog, in een tijd waarin mensen met buitengewoon veel enthousiasme begonnen aan de opbouw van een nieuw tijdperk. Ik was toen twaalf jaar. Ik heb zes jaar lang leraren gehad die mijn belangstelling voor kunst en cultuur aanwakkerden". "Natuurlijk werd er bij ons thuis ook veel over gesproken. Alles bij elkaar wekte dit in eerste instantie een levendi ge belangstelling voor literatuur en mu ziek. In die tijd werden er schoolconcer- ten gegeven en ik weet nog precies dat ik in de derde klas voor het eerst ik geloof de derde suite van Bach hoorde. Dat was mooi! Daarna luisterde ik actiever naar muziek. En eigenlijk ben ik pas toen ik voor Shell in het buitenland werkte naar toneel gegaan, vooral in de periodes dat ik in Londen en Parijs woonde". - Het boek 'De engel en het beest' is een bundeling essays die u de afgelopen ja ren schreef. Wat is de drijfveer voor die grote produktiviteit? "Ik vind het leuk om te schrijven, het formuleren van zinnen en het op papier krijgen van gedachten. Met een groot woord zou je kunnen zeggen: het is het plezier in het scheppen. En ik heb ge leerd snel te schrijven. Toen ik voor Shell werkte, schreef ik veel rapporten in het Engels. Bij terugkomst in Nederland in 1976 wilde ik in de politiek. Journalistiek en politiek gaan goed samen". "De eerste keer dat ik een artikel aan bood aan de NRC zeiden ze daar dat ik zes maanden te laat was. De tweede keer was het stuk te lang en de derde keer vroegen ze wat de aanleiding van het stuk was. De vierde keer hebben ze het geplaatst. Toen ben ik begonnen met eni ge regelmaat te schrijven, ja en het is ei genlijk het oude verhaaltje van oefening baart kunst". - Hoe maakt u een keuze uit het culture le aanbod? "Dat is een reëel probleem. Je zou de vraag kunnen verbreden, hoe maak je een keuze uit het informatie-aanbod? Wat ik op me af zie komen is dat ik in mijn nieuwe rol van fractievoorzitter voortdurend bezig zal zijn met het reage ren op de actualiteit. Ik probeer me daar tegen te verzetten. Want je moet een soort distantie kunnen inbouwen óm na te denken. En in cultureel opzicht kies ik wat toneel betreft voor datgene, wat ver nieuwend is. En dat hoeft niet altijd goed te zijn. Of een stuk waarvan ie vermoedt dat het erg goed is, bij voorbeeld de voor stelling 'Lulu' van toneelgroep Amster dam. En dan is er natuurlijk Shake speare. Ik ga altijd kijken, zodra er een van zijn stukken op het repertoire wor den genomen". Lezen is onontbeerlijk voor het poli tiek functioneren, vindt Bolkestein. An ders is het volgens hem haast onmogelijk een brede kijk op de samenleving te heb ben. En hij beperkt zich niet tot non-fic tie. maar stelt dat het lezen van romans van groot belang is om een bredere kijk op maatschappelijke gebeurtenissen te krijgen. "Als je de grote romans leest dan zie je een evaluatie van bepaalde leefsitu aties en dat vind ik belangrijk". nen opnemen en verwerken. Maar ik ben stevig genoeg om daartegen te kunnen en dat verwacht ik ook van anderen. Bo vendien vind ik het onvoldoende als je na afloop van een voorstelling zegt: 'Het gaat over'... Neem 'Ballet' van Gerardjan Rijnders, dan ga je naar huis en denk je: dat gaat over hoe vreselijk het leven is. Maar dat is niet genoeg. Het moet gecon cretiseerd worden in een verhaal. Met een begin, een midden en een eind. Mis schien ouderwets maar het is mijn vaste overtuiging". Objectief Als er kritiek wordt geleverd op zijn ei gen optreden tijdens het Holland Festi val met Heiner Muller, raakt Bolkestein toch even geïrriteerd. Het Parool en de Volkskrant waren redelijk mild in hun oordeel, maar de NRC pakte stevig uit. "Ik heb één ding gedaan en dat is Muller confronteren met zijn eigen uitspraken. Het was geen debat maar een interview. En ik heb vooraf gezegd dat mijn Duits niet zo goed was. Dus het is niet correct dat Kester Freriks (van de NRC SdB) daar dan op terugkomt". "Maar waarom reageert Freriks verder zo kwaadaardig? Ik denk onder andere vanwege het feit dat de grote Heiner Mul ler de broek wordt uitgetrokken. Neder landers vinden het een beetje gek dat je met een beroemde buitenlander in de clinch gaat. Dan komt ons culturele min derwaardigheidsgevoel om de hoek kij ken. En dat projecteren we vervolgens weer op de Vlamingen, op wie we zeer ten onrechte neerkijken" "Hedy d'Ancona laat de Belgen een blauwtje lopen door te zeggen dat er geen cultuurgemeenschap is tussen Vlaanderen en Nederland. Die mensen vechten voor hun taal en daar doen wij dan laconiek over. Terecht dat dit hoog wordt opgenomen. In een Europa zonder grenzen zullen we moeten knokken voor het Nederlands en dat kan het beste sa men met de Vlamingen". - Veel van uw theaterkritieken krijgen een politieke dimensie. In het artikel in uw boek 'De lont in het kruitvat' probeert u een antwoord te geven op de afwezig heid van politiek-theater in Nederland Waarom wilt u dat zo graag zien9 "Als politicus ben ik altijd op zoek naar boeken en stukken met een politie ke lading. Het is niet zozeer dat ik poli tiek-theater mis. maar ik werd tijdens een forumdiscussie in Frascati gecon fronteerd met opmerkingen over de ge ringe wisselwerking tussen politiek en theater in ons land. Daar probeer ik in het artikel een antwoord op te geven. Het zijn in ieder geval niet de onderwerpen waar het ons aan ontbreekt. Want ie mand als Aantjes, dat is toch dramatisch. In elk ander vak had hij rustig tot z'n pensioen door kunnen werken. Toch zoekt hij net dat ene beroep op waardoor hij uiteindelijk door de mand valt". Shakespeariaans gaat het niet alleen bij het CDA toe. Ook binnen de WD wil- len onderlinge strubbelingen wel eens stof opleveren voor een tragedie. On langs raakten de gemoederen nog danig verhit bij het aantreden van de nieuwe fractievoorzitter. Het zal niet meevallen om de algemene revival die het liberalis me onder invloed van de recente gebeur tenissen in Oost-Europa meemaakt om te zetten in partij-politieke winst. Maar voor geen goud wil Frits Bolkestein op dit moment in de schoenen van Wim Kok staan. "Want geef anno 1990 maar een in houd aan het begrip socialisme. "Kijk. de WD heeft problemen, maar die zijn incidenteel. De PvdA heeft pro blemen en die zijn structureel" Toch stemde Bolkestein voordat hij in 1960 Nederland verliet op de partij van Dree-- "Ik stemde op de persoon Drees. Ik had en heb een grote bewondering voor hem Mijn stelling is: Drees is niet voor niks uit de PvdA gestapt. Die partij is onder invloed van 'Nieuw Links' een heel ande re partij geworden. In de PvdA is op het opstappen van Drees haast niet gerea geerd en dat geeft aan hoe die partij ver anderde. Nu zijn ze veel aanspreekbaar- der geworden". - Nog even terug naar uw theatervoor keur. Wat vindt u de beste voorstelling van het afgelopen seizoen? "Eigenlijk is mijn mening daarover niet veranderd sinds januari, want ik ben erg getroffen door 'Lulu' van Wedekind onder regie van de Belgische Ivo van Ho ve. Met die prachtige Chris Nietvelt. Be toverend". - In hetzelfde stukje uit de Haagse Post waarin u uw waardering uitte voor 'Lulu', pleitte u ook voor de come-back van de femme fatale. Een grapje "Heb ik dat gezegd? Om een modern woord te gebruiken, het is een beetje een seksistisch begrip. Maar het geeft ook kleur aan het leven. Wij leven in een heel zakelijke tijd. Seksualiteit is nu zo ge woon. zo ordinair. Die seksuele revolutie heeft natuurlijk, net als alle andere revo luties. twee gezichten. Bevrijdend, want ik groeide nog op in een tijd dat niets mocht. Maar ook ontluisterend. Ik ben zeker niet gekant tegen een gematigde renaissance van de romantiek. Alhoewel, je kunt natuurlijk ook zeggen dat die he le beweging van Nieuw Links politieke romantiek was En dan zeg ik weer geef mg de werkelgkheid maar". Frits Bolkesteinopvolger van de naast hem gezeten Joris Voorhoeve: Voordat ik het fractievoorzitterschap aanvaarddewas ik al gevraagd om zitting te nemen in de jury die de AKO-literatuurprijs moet tofkennen. Ik was gevleid, maar ik dacht het er niet bij te kunnen doen. Er is druk op me uitgeoefend en ik heb gezegd: goed, maar ik kan niet al die honderdtachtig boeken lezen. En daarmee zijn ze akkoord gegaan'. (foto anfi Het lijkt alleen daarom al geen slechte zet Bolkestein tot voorzitter van de jury te benoemen die de AKO-literatuurprijs toekent. "Voordat ik het fractievoorzit- terschap aanvaardde, werd ik gevraagd voor deze jury. Ik was gevleid. Het stre ven is een jury samen te stellen van vier mensen die van wanten weten. Nu zijn dat onder anderen Louis Ferron en K.L. Poll. Toen ik fractievoorzitter werd, dacht ik dat ik het er niet bij kon doen. Er is druk op me uitgeoefend en ik heb ge zegd: goed. maar ik kan niet al die hon derdtachtig boeken lezen. En daar zijn ze mee akkoord gegaan". "Mijn favoriete schrijvers zijn de grote romanschrijvers uit de vorige eeuw. Zola was de eerste Franse schrijver die ik een beetje serieus las, nog op de middelbare school. Ik ben een groot minnaar van Stendhal. Maar ook Engelse en Duitse schrijvers, zoals Dickens, Conrad. D.E. Lawrence en Thomas Mann vind ik prachtig. En niet te vergeten de Ameri kaanse literatuur, met een geniaal schrij ver: William Faulkner. Die is echt fantas tisch". Verbeelding "Want wat maakt een roman nu tot een mooie roman? Er moet een verhaal zijn, de stijl moet aantrekkelijk zijn en er moet een krachtige gedachte achter zit ten. Maar als je nu naar Faulkner kijkt dan zie je een stijl die je niet altijd mooi kunt noemen. Soms moetje zinnen over lezen. want het dringt niet onmiddellijk tot je door. Wat Faulkner zo'n groot schrijver maakt, is die krachtige verbeel ding die erachter zit. Hij schrijft over het imaginair graafschap. Yoknapatawpha County, dat ligt ergens in het zuiden van de VS. De wereld die hij daarin toont, vind ik briljant. Literatuur is een onein-, dig banket, alsof je aan een tafel zit die kreunt onder het gewicht van al dat lek kere eten" - Maar waar blijven de Nederlandse schrijvers? "Ja. wat hebben we eigenlijk?-Toen ik in Indonesië werkte, heb ik met veel be wondering Multatuli gelezen. Het mooi ste boek van na de oorlog vind ik nog steeds 'De donkere kamer van Damo cles' van W.F. Hermans. En dan Reve. Ik heb 'De avonden' gelezen toen het als feuilleton gepubliceerd werd. Ach weet ie. een uur kun je maar éen keer besteden en dan moet je kiezen. De Nederlandse literatuur komt dan wel eens in de verdrukking. Niet omdat ik onvriendelijk sta tegenover de Neder landse literatuur, maar omdat de concur rentie uit het buitenland zo groot is. Trouwens, dat verandert volgend jaar want dan heb ik het grootste deel van de produktie van éen jaar Nederlandse schrijvers achter de rug" Verbijsterd Ooit schreef Fnts Bolkestein uit pure woede een toneelstuk in het Engels over Floris de Vijfde. Zijn ergernis gold 'Der Ritt am Bodensee' van Peter Handke. Hij zag dit toneelstuk zowel in Londen als Parijs en was verbijsterd over de lovende recensies. Zelf kwalificeerde hij de tekst als pretentieus en vervelend. 'Floris. Count of Holland' verscheen bij Johan Polak, maar het heeft geen enkele aan dacht getrokken. Terecht meent Bolkes tein nu. want het was niet goed. maar het geeft de omvang van zijn irritatie aan. Afgelopen seizoen banjerde hij in op dracht van de Haagse Post door het Ne derlands toneelwereldje. Wat vooral op viel was de frisse moed waarmee hij par mantig orde op zaken stelde. Bolkestein probeerde de opvoeringen meestal van een politieke context te voorzien. Daar bij sneuvelde wel eens een heilig huisje en kwam het tot een heuse confrontatie - Vindt u dat een toneelkritiek een pole mische functie moet hebben? "Ik ben gevraagd als dilettant te schrij ven over toneel. Ik schrijf geen vakmatig doorwrochte recensie. Maar als je iets apert slecht vindt, moet je dat ook kun nen zeggen. Het 'balcon met de groene kaketoe' van Paul Binnerts vond ik een rommeltje. Ik koppelde de recensie aan het artikel over politiek en theater (in het boek: De lont in het kruitvat SdB), om dat er nogal woedend op dat artikel is ge reageerd door Loek Zonneveld (redac teur van de Uitkrant SdB). Ik heb ge probeerd de kritiek te ontzenuwen aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Ik ben er een voorstander van dat je helder opschrijft wat je vindt en laat een ander er dan maar wat tegenover stellen. Wij le ven in Nederland in een soort zwak stroom-maatschappij. Als je 'boe' zegt vallen sommige mensen al om. En ik ben natuurlijk gevormd door de internatio nale oliewereld en daar wordt niet ge knikkerd". "Zelf ben ik niet altijd onder de indruk van kritiek. Je moet kritiek wel in je kun-'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 29