Anita Meyer en Lee Towers samen zes avonden in Ahoy Verjciardagssurprise9 voor Rotterdam: Veel drama bij IKON in nieuw seizoen WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1990 1 1) I've been thinking about you - London Beat - RCA 2(2) Tom's diner - DNA Suzanne Vega - Poly- dor 3(7) It's on you - Mc Sar The Real McCoy - IMC 4 (12) Verdammt, ich lieb' dich - Matthias Rein - Phonogram 5 4) Mooi was die tijd - Corry Konings - CNR 6(5) Summer of '69 Bryan Adams - Poly- dor 7 3) U can't touch this - M C Hammer - EMI Bo- vema Nah neh nah - Vaya Con Dios - Ariola Maldon (remix) Zouk Machine - Ario la Praying for time - Ge orge Michael - CBS It must have been love - Roxette - EMI Bove- Yeppa - BZN - Phono- He Suzie - Henk Wijn gaard - Telstar Next to you - Aswad - Tonight - New Kids on the Block - CBS 16 8) Ritmo de la noche - Chocolate - WEA Re cords 17 (22) Promise me - Beverley Craven - CBS 18 (25) Corazon - Gerard Jo- ling - Phonogram 19 (31) Livin' in the light - Caron Wheeler - RCA 20 (17) Vision of love - Ma- riah Carey - CBS 21 (32) Cinema - Ice MC - 1M- C/ERD 22 (18) Blaze of glory - Jon Bon Jovi - Phono gram 23 (15) Close to you - Maxi Priest - Virgin 24 The cult of snap - Hi Power - Ramshorn Records 25 People - Soul II Soul - Virgin 26 (20) Move to the bigband - Ben Liebrand Tony Scott - CBS 27 Groove is in the heart - Deee Lite - WEA Re cords 28 (33) Soca Dance - Charles Lewis - Polydor 29 Kleine jongen - André Hazes - EMI Bovema 30 (36) 31 (29) 32 (34) 35 36 (37) 37 38 (26) 39 (24) 40 (23) Poison - Bell Biv De- voe - WEA Records Ritmo de la noche - Lorca - Dureco Banned in the USA - Luke 2 Live Crew - CNR Jack talking - Dave Stewart Spiritual Cowboys - RCA The way you do the things you do - UB 40 - Virgin Tandem - Vanessa Paradis - Polydor Dat bruine café - Pierre van Dam - In- Wash your face in my sink - Dream War riors - Ariola Walking by myself - Gary Moore - Virgin Hold on - En Vogue - WEA Records Killer - Adamski - WEA Records KELSO, SCHOTLAND - Acteur Larry Hagman is even een maandje ontsnapt aan opnamen voor 'Dallas'. In het Schotse Kelso bezocht 'J.R.' in Floors Castle een veiling van Christies. Onder de ter verkopen spullen van de Duke van Roxburghe's bevindt zich deze schoorsteen, die zo n 45.000 dolla r moet opbrengen.. Misschien dat de televisiester tussen het vissen en jagen door nog inkopen voor South- fork Range kan doen... <foto Ar» Vitesse Arnhem op RTLr4 HILVERSUM - RTL-4 zendt de wedstrijd Derry City-Vitesse Arnhem, die vanavond in het ka der van de UEFA-CUP gespeeld wordt, rechtstreeks uit. De aan vang is 20.25. in de rust wordt te ruggeblikt op de eerste speel- helft. Ruim aandacht voor de jeugd op AVRO-tv HILVERSUM (GPD) - De AVRO gaat het komende win terseizoen veel aandacht beste den aan kinderprogramma's. De omroep wil zo snel mogelijk weer de leiderspositie op jeugd- gebied innemen, die zij geduren de vele jaren had. Dat moet ge beuren via een gevarieerd pak ket tv-programma's voor jon gens en meisjes tot ongeveer twaalf jaar. Het eerste deel van het jeugdpakket heet Studio Trappelzak. Dit kleuterprogram ma wordt iedere maandag tussen 15.35 en 16.00 uur uitgezonden. Studio Trappelzak bestaat uit een aantal vaste onderdelen, waaronder de animatieserie Vic tor en Maria en het prentenboek achtige Naar Timboektoe. De haast legendarische Ko de Bos wachtershow van de radio, is vanaf 1 oktober wekelijks te zjen op televisie. ROTTERDAM - Lee To wers en Anita Meyer schuiven hun eigen plan nen opzij voor een onge kende co-produktie. 'The Ultimate Gala' luidt de veelbelovende titel voor het showspektakel, dat het tweetal vanaf vrijdag 7 december zes avonden lang in het Rotterdamse sportpaleis zullen presen teren. Het groots opgezet te evenement, waarvoor dezer dagen het groene licht is gegeven, krijgt wellicht nog een officieel tintje als zijnde een feeste lijke afsluiting voor de vie ring van 650 jaar Rotter dam. Het in duigen vallen van tal van verjaardagsfestiviteiten in de Maasstad heeft zeker bijgedra gen tot de onverwachte samen werking van de twee populaire artiesten. Zowel Lee Towers, die al was begonnen met de voorver koop voor zijn 'rentree' in Ahoy', als Anita Meyer hebben zich de afgelopen maanden enorm geer- gerd aan de stroom van negatie ve publiciteit rond 'Rotterdam 1990'. „Op een gegeven moment is daar dan ons actieplan uit ge rold," recapituleert een razen- denthousiaste Lee Towers. „We hebben gezegd 'Laten we als echte Rotterdammers nou eens proberen om te zorgen voor een uitsmijter, die alle eerdere mis lukkingen doet vergeten. Dat klinkt misschien best preten tieus, maar in het verleden heb ben Anita en ik afzonderlijk be wezen dat we met een gala van het formaat Ahoy' goed uit de voeten kunnen. We weten dus echt wel waar we het over heb- Voltreffer De gelegenheidscombinatie Ani ta Meyer-Lee ToweVs (zij als gas te van hem) bleek vijf jaar gele den in hetzelfde sportpaleis een ware voltreffer. Hetzelfde gold vervolgens de single 'Run To Me' en het gelijknamige album met duetten. Nadien hebben Anita Meyer en Lee Towers elkaar eer der vermeden dan opgezocht om het ontstane beeld van een dtio niet te versterken. „Het gekke is dat de mensen in het land ons toch steeds met el kaar zijn blijven associëren. Overal waar we komen worden Lee(n) en ik telkens geconfron- Anita Meyer en Lee Towers: samen zesmaal in Ahoy'... teerd met de vraag 'Wanneer doen jullie weer wat samen?' Dat gegeven in samenhang met de nog openstaande mogelijkheid om aan 650 jaar Rotterdam toch nog een spectaculaire draai te ge ven, heeft voor mij de doorslag gegeven," bekent Anita Meyer, de komende "maanden stergaste naast Rob de Nijs in Tom Par ker's semi-klassieke show 'The Ten Commandments'. In de woorden van Lee To wers: „Als je Anita en mij samen voegt heb je ineens zoiets als 'een plus een is drie'. Eenvoudigweg omdat er nog nooit een volledige co-productie op deze schaal is georganiseerd en de uitstraling naar het publiek enorm zal zijn.' Anita Meyers man(ager) Ton de Leeuwe: „Juist vanwege die hooggespannen verwachtingen moet er straks iets staan dat de naam 'The Ultimate Gala' meer dan waardig is. Over dit gebeu ren moet nog tot in lengte van ja ren gesproken worden in de trant van 'Weet je nog dat Anita en Lee samen Ahoy' deden.' Ingekort Heeft Anita Meyer haar eigen ga- la-voornemens met Ahoy' (ge richt op maart 1991) voorlopig opgeborgen, Lee Towers heeft het solo-programma dat hij voor begin december in zijn hoofd had 'rigoreus ingekort en omge gooid'. Laatstgenoemde: „Onze opzet is om naast het deel dat wij sa men doen, ook ieder een eigen blok neer te zetten. Om die reden zal de Jan Rietman Superband, die Anita bij haar grote show mee pleegt te begeleiden, wor den geïntegreerd in het Freddy Golden Orchestra, dat ik al voor ogen had. In feite hebben we dus twee orkesten tot onze beschik king en daar zullen we ook op ge paste wijze gebruik van maken." De ruim 10.000 kaarten die reeds zijn verkocht voor de drie vervallen solo-gala's van Lee Towers blijven nu geldig voor 'The Ultimate Gala'. Voor meer informatie over de voorver koop: Nationaal Bespreekbu reau, tel.0215312344. HILVERSUM (GPD) Twee gloednieuwe Nederlandse drama-series, een aantal lan ge documentaires én de tien delige filmcyclus De Deka- loog van de Poolse regisseur Krzysztof Kieslowski. Dat zijn de hoogtepunten uit het winterprogramma dat de Ikon gisteren presenteerde. Jongeren die bij een hulp verlener terecht komen, staan centraal in de zesdelige geïmproviseerde dramaserie 'Barst' van Robbert Baars en Joep Krijnen. De serie speelt zich af in een fictief regio naal steunpunt voor hulpver lening aan jongeren, waar confrontaties tussen de hoofdpersoon, een hulpver lener en familie of vrienden regelmatig voorkomen. Begin volgend jaar is het de beurt aan het verrassende dramaproject 'Oog om oog'. In opdracht van regisseur Eric Oosthoek schreven der tien gerenommeerde auteurs als Eli Asser, Dick Walda, Pe ter van Straaten, Ischa Meij er en Remco Campert een scenario voor een televisie spel. Elsje de Wijn Carry Tef- sen, Chris Nietveld en Dora van der Groen zijn enkele van de acteurs. Op de lijst van nieuwe win- terprogramma's vallen ver der op: de film 'Naar Mozam bique' (14 oktober) waarin schrijver/dichter Remco Campert en Hans Keiler veertig jaar teruggaan naar de periode waarin Campert zijn beroemde gedicht 'Een neger in Mozambique' schreef en de herhaling van de bekroonde jeugd-serie 'Kanjers'. In samenwerking met de RVU en het Humanis tisch Verbond wordt de zes uur durende documentaire van Frederick Wiseman 'Near Death' uitgezonden, die handelt over de beleve nissen op de intensive care - afdeling van een groot zie kenhuis in Boston. Daarnaast kunnen film liefhebbers op iedere eerste zondag van de maand genie ten van de tiendelige. Poolse filmcyclus De Dekaloog, ge baseerd op de tien geboden. Eerder vierden de tien films van de Poolse cineast Kie slowski grote triomfen op het Rotterdams filmfestival. Klawalla In zijn nieuwe boek trekt Maar ten 't Hart van leer tegen de boekbesprekers. Een criticus be rokkent een schrijver bijna al leen maar schade. Hij prijst wat slecht is en breekt af wat goed is. Een criticus is gedoemd om te falen. Hij is een parasiet. Hoewel er met dit onfrisse club je vgn kritikasters dus geen land te bezeilen is, roept 't Hart hen niettemin op om voortaan mild te zijn in hun oordeel. Het geeft immers geen pas een kun stenaar, die met zijn roman het beste heeft gegeven wat hij in zich had, op het hart te trappen. In zijn tirade maakt 't Hart slechts terloops melding van het feit dat hij ook zelf als criticus actiefis. Hij trekt zelfs het boete kleed aan als hij vermeldt dat hij zich als recensent een enkele keer schandelijk heeft misdra gen. Over boeken van Wolkers en Koolhaas heeft hij recensies geschreven die kunnen wedijve ren met de "smerigste recensies" van het literaire parasieten- dom. "Ik ben geen haar beter dan andere critici", schrijft hij. "Mea maxima culpa". Wat schreef hij dan voor vre selijks over zijn beide collega's? Ik ben even mijn archief ingedo ken en kan daar nu het volgen de over vertellen. De twee hoofdpersonen in Wolkers' roman 'De Kus' zijn, zo zegt 't Hart in zijn bespreking, "pokende krachtpatsers". Het boek staat vol met "hakkelende beschrijvingen" van Indonesië, door welk land het tweetal een reis maakt. Voor wie de roman leest, is "nadenken geheel over bodig". Verder noemt de criti cus Wolkers een "mateloos over schat schrijver", en etiketteert hij hem als de "Andre van Duyn van de Nederlandse litera tuur". Ik herinner me dat Wolkers met een woedende ingezonden brief reageerde, waarin hij zichzelf met een machtige ade laar vergeleek, en 't Hart ty peerde als een zielig eendags- kuiken uit de legbatterij. In zijn polemiek tegen de literaire kri tiek spreekt 't Hart nu over de "fraaie ingezonden brief' van Jan Wolkers. Wat nu? Vindt hij het beeld van dat zielige kuiken ineens zo treffend? Is hij inmid dels van mening dat Wolkers al lerminst een sterk overschat schrijver is? Maarten 'I Harts bespreking van Koolhaas' roman Een kind in de toren' is zelfs een berucht voorbeeld van de mishandeling van een schrijver door een criti cus. De laatste ergerde zich met name aan de fantasiedieren in dit boek, de klawalla's, een soort roofvogels, die maar liefst zeven jongen grootbrengen. Dat vindt hij dus onzin, omdat in de nes ten van adelaars en lammergie ren ook nooit meer dan twee jon gen te vinden zijn. Al die ver beeldingskracht van Koolhaas is volgens 't Hart maar "gemak zucht, botte onwil om eens een eenvoudig boekje over roofvo gels te lezen en vanuit de beken de gegevens een verhaal op te bouwen". Hij heeft geen grein tje respect voor die zogenaamde grote verbeeldingskracht van Koolhaas, die hij eveneens een sterk overschat schrijver vindt: "Geef me vijftig vellen en een week vakantie en ik lever uit voerige beschrijvingen van bal- deranten. korvialen, oenkela- nen, drana's, zwinkers en grom- melonen. Er is namelijk niets zo gemakkelijk als fantaseren vanuit het niets vandaan". Koolhaas reageerde niet met een ingezonden brief, maar uit interviews werd wel duidelijk dat hij zich geschoffeerd voelde. Wederom is de vraag: waar heeft Maarten nu precies spijt van? Is Koolhaas dan wel een groot schrijver? Is hij nu soms van oordeel dat al die gesmade verbeeldingskracht een prach tig oeuvre heeft opgeleverd? 't Hart schrijft niet dat hij voortaan geen criticus meer wil zijn. Nee, hij wil nog wel boeken bespreken, maar dan alleen op een vriendelijke manier. Zo'n eis kun je natuurlijk, aan een criticus die zijn werk serieus neemt, nooit stellen. Hij stelt die eis ook niet als criticus, maar als schrijver. Zijn schuldbesef lijkt voort te vloeien uit de bij belse vermaning "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Als schrijver wenst 't Hart gunstige, in ieder geval milde kritieken op zijn werk te krij gen. Maar als criticus is hij in de praktijk absoluut niet in staat een negatieve mening met de mantel der liefde te bedek ken. In zijn borst huizen twee zielen, die niet met elkaar over weg kunnen. Als de schrijvende ziel nu voortaan lak zou hebben aan de kritieken, en tevreden zou zijn piet de hoge verkoopcij fers van zijn boeken, en als de kritische ziel alleen nog maar het werk van dode auteurs zou bespreken, dan is de kans groot dat de harmonie terug zal keren in het leven van de ereburger van Maassluis. ALTIJD MAAR D'E STILLEVENS WAS HE/NZ MAAR H/ER DAM KOM //C TBMMfMSTB POTRET TEKENEN l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 24