a
Dollen met een lijk
Wild at heart: vermakelijke en onthutsende bioscoopervaring
Documentaires zonder waarheid
VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1990
PAGINA 13
BIOSCOPEN
"Wild al heartregie David Lynch; met Nicho
las Cage. William Dafoe en Laura Dern; te zien
in Lido. Leiden.
Er zijn tegenwoordig niet veel Ame
rikaanse regisseurs die zo'n sterk
persoonlijk stempel op hun films
drukken als David Lynch. Het con
ventionele drama 'The Elephant
Man' even buiten beschouwing ge
laten, kunnen zijn films omschre
ven worden als sprookjes met een
zeer verontrustende inslag.
Terwijl de meeste filmers juist zo
realistisch mogelijk proberen te
zijn, schept David Lynch zijn eigen
surrealistisch universum. Konden
het horrorverhaal 'Eraserhead'
(1976) en de science fiction- ver
filming 'Dune' (1983) nog als pure
fantasie beschouwd worden, 'Blue
Velvet' (1983) was plotseling veront
rustend dicht bij huis. Een beklem
mende reis door het onderbewust
zijn van de modale Amerikaanse
burgerman. Zijn nieuwste film
'Wild at Heart' borduurt op dat the
ma voort en het leverde David
Lynch een Gouden Palm op. Voor
een jury van Cannes zeker een ge
durfde keuze.
'Wild at Heart' is zo'n film waarbij
het simpele verhaaltje nauwelijks
van belang is, maar de manier waar
op het is verfilmd des te meer. Nico-
las Cage speelt de jonge delinquent
Sailor die er met zijn grote liefde
Lula (Laura Dern) vandoor gaat. De
moeder van Lula is een echte heks
en ze stuurt een privé- detective en
een bende huurmoordenaars achter
het jonge stel aan. Terwijl de min-
naars dromen van het beloofde
land. wat ze zich voorstellen als in
The Wizard of Oz', markeren gru
welijke ongelukken hun pad. Voor
tekens van het noodlot dat ze niet
ontlopen kunnen.
Het gelijknamige boek waar de
film op is gebaseerd, is een pulpro-
man waar niets bijzonders aan te
ontdekken valt. Wat Lynch echter
doet is juist die clichés en kitsch-ef-
fecten benadrukken en uitvergro
ten. Niet het verhaaltje van Sailor
en Lula is het onderwerp van zijn
film geworden, maar het hele com
plex van Amerikaanse helden, sym
bolen en sentimenten waarop het
grootste deel van de film- en tv-in-
dustrie drijft. Eigenlijk is 'Wild at
Heart' dus een pop-art film.
Het mooiste voorbeeld daarvan is
Sailor zelf. Nicolas Cage speelt hem
schitterend als een soort Elvis Pres
ley. Hij brengt zelfs een paar heer
lijk sentimentele roek-nummers ten
gehore. Onbetaalbaar is de scene
waarin hij het in de disco met een ri
vaal aan de stok krijgt en uitroept;
'Zie je dit slangeleren jasje? Dat is
mijn symbool voor vrijheid en onaf
hankelijkheid!' Het zijn dit soort
vondsten die 'Wild at Heart' mijlen
ver verheffen boven het boek dat er
aan ten grondslag lag.
Verder gebruikt Lynch technie
ken die ook al in zijn vorige films,
met name 'Blue Velvet' te zien wa
ren. Extreme close-ups en een uit
gekiende geluidsband maken dat
het aanstrijken van een lucifer op
een explosie lijkt. Er zijn onver
wachte schokeffecten die door hun
overtrokken karakter tegelijk gru
welijk en komisch zijn. Laura Dern,
ook te zien in Blue Velvet, speelt de
rol van Lula alsof ze in een voordu
rende staat van extase verkeert.
Dialogen zitten vol quasi-literaire
wendingen en nadrukkelijke seksu
ele beeldspraak.
De personificatie van het Kwaad,
in 'Blue Velvet' uitgebeeld door
Dennis Hopper, wordt nu met min
stens zoveel sadistisch genoegen
Sailor en Lula (Cage en Dern) op weg naar het beloofde land, maar het noodlot ontlopen zij niet.
neergezet door William Dafoe. Een
doodsengel met een afstotelijke
grijns en een volstrekt onbereken
baar karakter.
Zowel aanpak als onderwerp ma
ken 'Wild at Heart' tot een soort ver
volg op 'Blue Velvet'. De film werd
dan ook grotendeels met dezelfde
ploeg gemaakt. Het belangrijkste
verschil is de lossere stijl met wat
minder nadruk op perfect uitge
kiende beelden en met veel meer
(zwarte) humor. Dat heeft zijn voor-
en nadelen. Aan de ene kant ademt
'Wild at Heart' een minder preten
tieuze sfeer dan zijn voorganger.
Aan de andere kant is de structuur
niet altijd even compact. Ook een
aantal bizarre flashbacks is niet erg
sterk ingebouwd in het geheel.
Niettemin blijft het een bijzonder
originele film en een afwisselend
vermakelijke en onthutsende bio
scoopervaring.
LEO BANKERSEN
'Weekend at Bernie's:
'Weekend at Bernie's"; regie: Ted Kotcheff,
met: Terry Kiser, Andrew McCarthy en Jo
nathan Silverman; te zien in Astra, Wassenaar
Een wild feestje is niet het meest
originele onderwerp voor een ko
medie. Dat vonden de makers van
'Weekend at Bernie's' kennelijk
ook. Er werd dus een bizarre blik
vanger verzonnen: gastheer Bernie,
het middelpunt van de feestvreug
de. is morsdood. Terry Kiser mag
het grootste deel van de film letter
lijk geen spier vertrekken en wordt
door zijn collega-acteurs als een ma
rionet in allerlei komische standen
gemanouevreerd. Niet de makke
lijkste rol. Ted Kotcheff is een ge
routineerd regisseur, die zowel ac
tiefilms ('First Blood') als komedies
('Switching Channels') op zijn naam
heeft staan. Zoals te vewachten viel
loopt 'Weekend at Bernie's' als een
trein. Toch is het geen film waar
over lang zal worden nagepraat.
Het begint allemaal op een snik
hete dag in New York. Twee ambi
tieuze yuppies worstelen zich met
de moed der wanhoop door een sta
pel overwerk heen. Carrière maken
is leuk, maar niet als je in de smel
tende teer van het dakterras zit ter
wijl je lui aan het strand had kun
nen liggen. Juist op dat moment
valt hun oog op een kleine onregel
matigheid in de berg van saaie com
puterprints. Het geluk lacht Larry
en Richard toe, want ze zijn een ka
pitale fraude op het spoor gekomen.
Hun baas feliciteert zijn jonge
werknemers van harte en ze mogen
hem Bernie noemen. Hij nodigt ze
zelfs uit voor een ontspannen week
end in zijn luxueuze strandhuis op
Long Island. Lany en Richard we
ten niet dat Bernie de oplichter in
hoogst eigen persoon is, en dat hij
zijn maffia-vriendjes al gevraagd
heeft de pottenkijkers uit de weg te
ruimen. Bernie op zijn beurt weet
niet dat de maffia schoon genoeg
heeft van zijn geknoei. De killer, die
op pad wordt gestuurd krijgt een
andere opdracht mee.
Kotcheff weet de zaak
leuk te versieren met grappige de
tails en deelt hier en daar wat steken
uit. Hoewel de film keurig binnen
de perken van het doorsnee-amuse
ment blijft, weet hij veel scènes toch
een originele toets te geven.
Vanaf het moment dat Larry en
Richard op Long island arriveren
en een dode Bernie aantreffen kan
het verhaal doeltreffend worden sa
mengevat als 'dollen met een lijk'.
Of dat nog steeds leuk is, is groten
deels een kwestie van smaak. On
danks het hoge tempo dreigt de aan
eenschakeling van capriolen zelfs
langdradig te worden. Voor een
deel komt dat door het gebrek aan
spanning. De moord is immers al
gepleegd, en het duurt geruime tijd
voordat Larry, Richard en de kij
kers ontdekken dat er nog steeds
gevaar dreigt.
Veel van de grappen draaien om
het feit dat het er bij de feestende
jet-set zo oppervlakkig toegaat, dat
niemand in de gaten heeft dat Ri
chard en Larry met een dode Bernie
rondzeulen. Dit gegeven wordt ste
vig uitgemolken, zonder dat die op
pervlakkigheid nu eens echt aan de
kaak wordt gesteld. Gemiste kan
sen. In plaats daarvan zoeken Kot
cheff en scenarioschrijver Robert
Klane het in wilde achtervolgingen
vol uitbundige slapstick. De jonge
acteurs Andrew McCarthy (Larry)
en Jonathan Silverman (Richard)
zijn hier niet echt tegen opgewas
sen. Ze missen gewoon de uitstra
ling en het karakter om zo'n spekta
kel naar hun hand te kunnen zetten.
Het enthousiasme is er wel, maar de
film mist persoonlijkheid.
LEO BANKERSEN
Het zegt iets
over de jet-set
dat niemand in
de gaten heeft
dat Richard en
Larry met een
dode Bernie
rondzeulen.
(foto GPD)
Van onze correspondent
Pieter van Lierop
VENETlE Het is wonderlijk hoe
de begrippen waarheid, waarachtig
heid en werkelijkheid zich met de
disciplines documentaire of speel
film verbinden kunnen op precies
de omgekeerde manier die je ver
wachten zou. Globaal zou je kunnen
stellen dat een speelfilm samenvalt
met wat in de literatuur fiction ge
noemd wordt en een documentaire
met non-fiction. De speelfilm
maakt verzinsels zichtbaar, de do
cumentaire toont waarheid en wer
kelijkheid. Met enige betrekkelijk
willekeurig gekozen films uit het
festivalprogramma van Venetië zou
je het tegenovergestelde kunnen
bewijzen.
Werner Herzog brengt op de Mos
tra zijn documentaire Echos Aus Ei-
nem Düsteren Reich in première.
Die film wil een portret leveren van
Jean Bedel Bokassa, de voormalige
'keizer' van Centraal Afrika die mo
menteel levenslange gevangenis
straf uitzit vanwege een hele was
lijst lugubere misdaden. Hij zou on
derdanen gevoerd hebben aan kro
kodillen en leeuwen, eigenhandig
kinderen hebben vermoord en som
migen van zijn vijanden hebben op
gegeten. Herzog volgt Michael
Goldsmith, een journalist die ooit
door Bokassa gevangen gezet werd
en zelfs ter dood werd veroordeeld
onder een dolzinnige beschuldiging
van spionage.
Goldsmith (deze journalist
-schijnt onlangs spoorloos in Liberia
te zijn verdwenen) en Herzog kun
nen de scheidslijnen tussen waar
heid en indianenverhalen niet in
kaart gebracht krijgen en ze zijn er
evenmin in geslaagd een samen
hangend portret van Jean Bédel Bo
kassa te schetsen. Die onmacht
wordt gemakzuchtig en smakeloos
geïllustreerd door het lang aange-
houden shot waarmee Herzog zijn
film laat eindigen; een kooi met
daarin een chimpansee die sigaret
ten rookt. Beeldspraak van een wel
heel wanstaltig en onwaarachtig
soort.
Roemenië
Een curieuze poging om recente
historie te reconstrueren en drama
tisch te verhevigen werd onderno
men door Robert Dornhelm met
Requiem voor Dominic. Alles wat
we in die film zien gebeuren zou af
gelopen december echt gebeurd
moeten zijn tijdens de revolutie in
Roemenie. Buitenlandse journalis
ten maakten tv-opnamen in een zie
kenhuis van een man die naakt,
zwaargewond en zwaar bewaakt op
een bed lag vastgebonden onder
een net: Dominic Parachiv. Men
noemde hem de „slager van Ti-
misoara" omdat hij als Securitate-
agent verwantwoordelijk zou zijn
geweest voor de moord op 80 bur
gers. Een in Oostenrijk woonachtig
geraakte jeugdvriend die niet beter
wist of Dominic was de aardigste en
meest zachtmoedige aller Roeme
nen, wilde hem gaan opzoeken en
neemt kennis van de gruwelverha
len, die hij niet gelooft. Hij wil be
wijzen dat Dominic onschuldig is,
dat hij tot zondebok gemaakt is om
obscure politieke redenen. Dat be
wijs is ook inderdaad geleverd,
maar toen was het te laat. Afgelopen
zomer is Dominic Parachiv post-
huum in ere hersteld en zelfs uitge
roepen tot held van de revolutie.
Dit verhaal vormt typisch het
soort materiaal waar Costa-Gavras
zijn politieke thrillers mee te ver
vaardigen pleegt. Maar de Oosten
rijker Dornhelm heeft een andere
weg gekozen. Hij volgt het verhaal
van de Oostenrijker Paul Weiss (ge
speeld door de acteur Felix Mitte-
rer) op zoek naar Dominic temidden
der revolutionaire turbulenties. Dit
geënsceneerde verhaal is zwaar ge
stoffeerd met grote hoeveelheden
journaalopnamen waarbij vaak niet
meer valt aan te geven wat werke
lijkheid is en wat geënsceneerd. De
film mengt zelfs authentieke opna
men van de echte Dominic onder
het net, met shots van een figurant
in die lamentabele toestand. Het
komt erop neer dat beelden die 100
procent werkelijkheid en waarheid
bevatten, worden omgebogen, om
gelogen, tot ze passen voor de dra
matische effecten die de regisseur
bereiken wil. Ik ben dan geneigd
om alles te gaan wantrouwen wat
een aldus werkende cineast mij ver
tellen wil. Het verhaal van Dominic
Paraschiv is ongetwijfeld de moeite
van het vertellen meer dan waard,
maar in dit Requiem liegt men de
waarheid. Het is een foute film.
Een andere manier om histori
sche gebeurtenissen te reconstru
eren demonstreert de uit Hongkong
afkomstige regisseur Fong Ling-
Ching in zijn film over een Chinese
prinses die na de abdicatie van kei
zer Pu Yi in 1911 als zesjarig meisje
-naar Japan gestuurd werd en daar
herdoopt werd tot Kawashima Yos-
hiko. Zo heet ook de film. Ze werd
ingezet door de Japanners als een
pion in het politieke schaakspel, ge
dwongen om met de Mongoolse
kroonprins te trouwen en zodoende
een Japan welgevallige dynastie te
stichten in Mantsjoerije. Die opzet
mislukte, maar na de oorlog werd
Yoshiko als collaboratrice geëxecu
teerd. Overduidelijk met Ber-
tolucci's Last Emperor als voor
beeld je kunt soms zelfs per scène
aangeven door welke Bertolucci-
momenten Fong Ling-Ching zich
inspireren liet is geprobeerd via
de kostuums, decors en de authen
tieke lokaties om de werkelijkheid
van vooroorlogs China na te boot
sen. Ook hier is weer dankbaar ge
bruik gemaakt van journaal-opna
men, maar nu netjes geordend als
hoofdstuksgewijze introducties,
met een titel die meldt 'Manchoek-
wo 1924' of'Shanghai 1932'.
Claude Lelouch heeft geprobeerd
in zijn nieuwste film II Y A Des
Jours Et Des Lunes een film te ma
ken als een rijgketen van alledaagse
incidentjes en verbazingwekkende
situaties die iedereen wel eens kan
meemaken. Lelouch beweert een
voorraad te hebben aangelegd van
564 in het werkelijke leven geobser
veerde en genoteerde anecdotes,
waarachter zich werelden van dra
ma laten vermoeden zonder dat je
ooit het fijne te weten komt. Op een
vliegveld maakt een reiziger zo veel
misbaar over een uitgevallen vlucht
dat de grond-stewardess in huilen
uitbarst. Op een bruiloft ergert zich
de bruid zo zeer aan de dronken
schap van haar kersverse echtge
noot dat ze van het feest verdwijnt
en nooit meer terugkomt. Een ver
dwaalde popster stort in een hotel
langs de weg zijn hart uit bij een be
deesd kamermeisje en vertelt haar
alles over de vriendin die hij moest
achterlaten in Rio de Janeiro
Het is een qua opzet innemende
film omdat de grens tussen wat we
zien gebeuren en wat we zelf zou
den kunnen meemaken niet valt
aan te geven. Dat trekt ons dichter
naar de gebeurtenissen toe. Er zit
heel veel werkelijkheid in de film.
Jan Schutte, een Duitser, heeft het
verhaal van zijn Winckelmanns Rei-
sen gewoon van a tot z verzonnen.
Niets is echt gebeurd. Een tragiko
medie over een uiterst onsuccesvol
le vertegenwoordiger in shampoo,
nog nasnikkend over de vrouw die
zich van hem scheiden liet, nog
blind eigenlijk voor de charmes en
kwaliteiten van de door hem ver
waarloosde nieuwe vriendin, die
daar heel treurig van wordt. Maar
op een dag dat Winckelmann in een
verwarde bui een paar schoenen
van krokodillenleer heeft aange
trokken, blijkt die vergissing een
wat vrolijker wending aan zijn le
ven te kunnen geven. Winckel
manns Reisen wordt bevolkt door
mensen die zo alledaags zijn dat je
op straat nooit naar ze zou omkij
ken. De film is gedraaid in realis
tisch zwart-wit, krioelt van kleine
anecdotische details en had in de ja
ren vijftig gedraaid kunnen zijn. De
gebeurtenissen en gevoelens die
spelen in Schuttes film zijn nog
kleiner dan die in de film van Le
louch, maar de jonge Duitse regis
seur weet de waarachtigheid en
daardoor de ontroering voorbeeldig
in tact te houden. In de finale zet
zich een trein in beweging die de
vriendin afvoert naar Oostende
waar ze in wanhoop een baan als
serveerster heeft aangenomen.
Schlemiel Winckelmann is weer net
te laat ter plekke om haar nog te
kunnen tegenhouden. Maar hij kan
nog roepen dat hij dat had willen
doen. Zij eindelijk blij. Ze beloven
dat ze elkaar zullen opbellen...
Winckelmans Reisen heeft meer
met de werkelijkheid te maken dan
alle eerder hier beschreven films bij
elkaar. En toch is het pure poëzie.
(OP)NIEUW
'Wild at heart' - Lido. Leiden
'War of the roses' - huwelijkskomedie.
Tnanon, Leiden
'She's out of controle'. Greenway.
Voorschoten
'Briving miss Daisy' - Er groeit een
bijzondere relatie tussen een zwarte
chauffeur en zijn bejaarde bazin,
Greenwav, Voorschoten en Astra,
Wassenaar
'Weekend at Bernie's' - Astra. Wasse-
BLIJVERS
Another 48 hours' - De wereld van
Nick Nolte en Eddy Murphy is harder
geworden. Luxor, Leiden, Euro, Al-
'Bird on a wire' - Er klopt iets niet in
film met Goldie Hawn en Mel Gibson.
Lido, Leiden
'The hunt for Red October' - Jacht op
Russische atoomonderzeeër. Lido,
Leiden
"Total Recall' - Paul Verhoevens Ame
rikaanse kassucces Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'Pretty woman' - Miljonair en licht
meisje nader tot elkaar, Lido, Leiden
en Euro, Alphen
'Gremlins, deel 2' - Leuke griezels ver
overen Manhattan, Euro, Alphen,
Greenway, Voorschoten en Astra,
Wassenaar
'Back to the future, deel 3' - Gein in de
beste traditie van Lucky Luke - Green
way, Voorschoten
'Ook honden gaan naar de hemel' - Te
kenfilm met grimmig karakter. Lido,
Leiden, Astra Wassenaar en Euro, Al
phen
'When Harry met Sally' - Trianon. Lei
den
'Claudia Porno' - Rex, Leiden
'Oliver en Co' - kinderfilm Walt Dis
ney. Greenway, Voorschoten
Wrong bet' - Karatefilm, Euro, Alphen
FILMHUIZEN
'Deads poets society' - Het Kijkhuis,
'Angel Heart' - Het Kijkhuis
Ran' - Het Kijkhuis
'Un amour de swann' - Het Kijkhuis
'Torch Song Trilogy' - Het Kijkhuis
'History of the world, part I' - LVC,
Leiden
'Midnight Express' - LVC
Dangerous Liaisons' - Lak. Leiden
'Ettore Scola' - Park Filmhuis, Alphen
'Platvoet en zijn vriendjes'. Park Film
huis. Alphen
DEN HAAG
'Hard to kill' - Asta (3463500), 16 jr.
'Gremlins, deel 2' - Asta, al.
'Another 48 hours' - Asta. 12 jr
"Wild at heart' - Babylon (3471656), 16
'Wrong bet' - Cineac (3630637), 16 jr.
"Total recall" - Cineac. 16 jr.
Look who's talking' - Cineac, al
Pretty woman' - Metropole (3456756),
al.
'Back to the future, deel 3' - Metropole.
Lord of the flies' - Metropole. 16 jr
Another 48 hours' - Metropole. 12 jr
Bird on a wire' - Odeon (462400). al
Total recall' - Odeon, 16 jr
"Delta Force 2' - Odeon. 16 jr
'She's out of control' - Odeon. al
'Cry Baby' - Studio (3656402). al.
'Un monde sans pitié' - Studio. 16 jr
Dead poets society' - Studio. 12 jr
'Trop belle pour toil' - Studio. 16 jr
AMSTERDAM
'Cry baby' - Alfa (278806), al.
'Pretty Woman' - Alfa, al
'Everybody wins - Alfa. 12 jr.
Dead poets society' - Alfa, 12 jr
'Pretty woman' - Alhambra (233192),
jr.
'Bird on a wire' - Cinerama, al.
Wild at Heart' - Calypso (234876), 16 jr
'Wild orchid' - Calypso, 16 jr
'La petite voleuse" - Cinecenter
(236615), al.
'Un monde sans pitié' - Cinecenter. 16
jr.
Bagdad Café' - Cinecenter, 16 jr
'Cyrano de Bergerac' - Cinecenter, al.
'The hunt for red October' - Cinema
(151243), al.
'Total recall' - Cinema. 16 jr
'She's out of control' - City (234579), al.
'Revenge' - City. 12 jr
'Another 48 hours' - City, 12 jr.
'Gremlins, deel 2' - City, al.
'Wrong bet' - City, 16 jr
'Hard to kill' - City, 16 jr
Look who's talking' - City, al.
'Delta Force 2' - City, 16 jr.
'Someone to watch over me' - Krite-
rion (231708).
'West Side Story" - Kritenon
'Gouddorst' - Kriterion, 16 jr
'Landscape in the mist' - The Movies
(245790), al.
'Blue Velvet' - The Movies, al.
'Coeurs flambés' - The Movies
'Cinema Paradiso' - The Movies, al
'The hunt for red October' - Tuschins-
ki (262633), al.
'Back to the future, deel 3' - Tuschins-
ki. al.
'She's out of control' - Tuschinski, al
'When Harry met Sally' - Tuschinski.
al.
'Pretty woman" - Tuschinski. al
'Another 48 hours' - Tuschinski. 12 jr
'Bird on a wire' - Tuschinski Cineac
(243639), al.
'Speaking parts' - De Uitkijk (237460),
16 jr.
TELEVISIE
Zaterdag 15 september
Angel on my shoulder (Super Chan
nel, 21.00 uur). Amerikaanse fantasie-
film uit 1946 van Archie Mayo, met
Paul Muni en Anne Baxter. Vermoor
de misdadiger wordt door de duivel
naar de aarde teruggestuurd en krijgt
daar de gedaante van een respectabele
rechter.
Last train from Gun Hill (RTL 4,
22.20 uur). Amerikaanse western uit
1959 van John Sturges, met Kirk
Douglas en Anthony Quinn. Sheriff is
op het spoor van de moordenaar van
zijn beste vriend. Een duel is onver
mijdelijk.
Rumble fish (Ned. 2. 22.40 uur).
Amerikaans drama uit 1983 van Fran
cis Ford Coppola, met Matt Dillon en
Mickey Rourke. Ex-leider van jeugd
bende heeft gewelddadige verleden af
gezworen maar is als Motorcycle Boy
nog steeds populair bij de oude garde.
Jongere broer probeert met veel bra
voure diens rol over te nemen. Relatie
tussen beiden staat centraal in deze
film, die grotendeels in zwart/wit is op
genomen.
Martin (BBC 2. 22 55 uur). Ameri
kaanse horrorfilm uit 1978 van George
Romero, met John Amplas en Christi
ne Forrest. Zeventienjarige jongen
denkt dat hij een vamDier is.
Foltcrkammcr des Dr. Fu Manchu
(Super Channel, 23.35 uur). Europese
horrorfilm uit 1968 van Jess Franco,
met Christopher Lee en Richard Gree
ne. Eindelijk wordt Fu Manchu begra-
The domino principle (Ned. 2.00.20
uur) Amerikaanse politieke thriller
uit 1977 van Stanley Kramer, met Ge
ne Hackman en Candice Bergen. Ba
jesklant kan vrijkomen als hij nog on
bekend klusje voor mysterieuze orga
nisatie wil opknappen. Bij de in scène
gezette ontsnapping gaat er van alles
fout
Dr Jekyll and Mr. Hyde (BBC 2.
00.30 uur). Amerikaanse film uit 1941
van Victor Feming, met Spencer Tracy
en Ingrid Bergman Dr Jekyll vindt
een drankje uit waarmee hij goed en
kwaad in zyn ziel kan scheiden
Kotch (BBC 1, 01.20 uur). Ameri
kaanse komedie uit 1971 van Jack
Lemmon, met Walter Matthau en De
borah Winters Excentrieke we
duwnaar houdt het niet langer uit by
zijn zoon en schoondochter.
Bruce Lel (RTL Plus, 02.05 uur))
Hongkongse actiefilm uit 1979 van
Puo Chong Jan, met Tai Yee en Lor
Jae Sin. Imitatie van de vroege Bruce
Lee films.
Zondag 16 september
Captain Scarlett (Super Channel.
21.00 uur) Amerikaanse film uit 1953
van Thomas Carr, met Richard Greene
en Leonora Amar. Historische film
The big town (BBC 2, 23 25 uur)
Amerikaanse film uit 1987 van Ben
Bolt, met Matt Dillon en Diana Lane.
Gangster vertrekt in de jaren vijftig
naar Chicago om beroepsgokker te
worden.
Maandag 17 september
Blade runner (RTL 4, 20.30 uur). Ame
rikaanse speelfilm uit 1982 van Ridley
Scott, met Rutger Hauer en Harrison
Ford. Science fiction met onze eigen
Floris als gemeen ruimtewezen dat als
replica de aarde onveilig maakt
A deadly business (BBC 2. 22.00
uur). Amerikaanse speelfilm uit 1986
van John Kortv, met Alan Ar kin en Mi
chael Learned Op waarheid berus
tend verhaal over oplichter die rege
ring op de hoogte brengt van illegale
stort van chemisch afval in New Jer-
Dinsdag 18 september
The treasure of Pancho Villa (BBC 2.
19 00 uur) Amerikaanse western uit
1955 van George Sherman, met Rory
Calhoun en Gilbert Roland. Een Ame-
helpt hem met zyn overvallen.
P Soha. sehol. senklnek (BRT 2,
20.00 uur). Hongaarse speelfilm uit
1988 van Ferenc Teglasy. met Tibor
An tal en Andres Kozak Tijdens het
Stalin-tijdperk wordt een gezin met
drie kinderen gedeporteerd De moe
der probeert haar echtgenoot over te
halen zijn morele principes te laten va
ren en zich te schikken in zyn lot.
Les bidasses au pensionnat (RTL
Plus, 20.00 uur)L. Franse komedie uit
1978 van Michel Vocoret, met Jean-
Marc Thibault en Jacques Jouanneau.
Flauwe klucht over een aantal heetge
bakerde soldaten, dat probeert een
tunnel te graven naar een nabijgelegen
meisjespensionaat.
Love Story (Ned. 1,20.28 uur). Ame
rikaanse speelfilm uit 1970 van Arthur
Hiller, met Ryan O'Neal en All Mac-
Graw. Harvard-student van goede
komaf ontmoet eenvoudig meisje uit
arbeidersgezin. Het is liefde op het eer
ste gezicht. Ondanks verzet van de va
der van de jongen trouwen ze Het stel
overwint de nodige problemen, maar
dan slaat het noodlot toe. Zakdoeken
klaarleggen'
Runaway (BBC 1,22.30 uur). Ameri
kaanse speelfilm uit 1984 van Michael
Chrichton. met Tom Selleck en Kirsty
Alley. Politieman is gespecialiseerd in
het opsporen van doorgedraaide ro
bots
Woensdag 19 september
1941 (BBC 1. 22.45 uur). Amerikaan
se speelfilm uit 1979 van Steven Spiel
berg. met Dan Aykroyd en Ned Beat-
ty. Vlak na de aanval op Pearl Harbor
veroorzaakt verdwaalde Japanse on-
derzeeer enorme paniek onder de be
volking van Hollywood.
Donderdag 20 september
My forbidden past (BBC 2. 19.00 uur>
Amerikaanse speelfilm uit 1951 van
Robert Stevenson, met Robert Mit-
chum en Ava Gardner. Vrouw van lage
komaf krijgt geld en probeert dan haar
grote liefde te strikken
Fontamara (BRT 2. 20 55 uur). Itali
aanse speelfilm uit 1980 van Carlo
Lizzani. met Michele Placido en Anto-
nella Murgia. Door armoede en aard
bevingen geteisterd bergdorpje is een
machteloze prooi voor de willekeur
van het opkomend fascisme. Eén man
ontrekt zich aan de hem door de dor
pelingen opgelegde leidersrol en gaat
naar Rome voor werk en statusverbe-
tering
Opstand in Sobibor (1) (Ned 1,
23.10 uur). Nederlands-Russische do
cumentaire van Lily van den Bergh en
Pavel Kogan. Ongeveer 400 gevange
nen ontsnapten in 1943 uit het vernie
tigingskamp Sobibor (Oost-Polen i
Slechts 44 van hen overleefden het
avontuur. Portret van vier van de over
levenden, die na de oorlog hun trau
matische ervaringen proberen te ver-
Vrijdag 21 september
Nightmare on Elm Street, Part 2:
Freddy's revenge (BRT 1. 23.00 uur).
Amerikaanse horrorfilm uit 1985 van
Jack Sholder. met Mark Patton en
Kim Myers Als er een nieuw gezin in
Elm Street komt wonen, wordt zoon
des huizes door maniak tot werkin-
stument gemaakt om plaatselyke
jeugd uit te moorden.
Cry from the mountain (Ned 1,
23.35 uur) Amerikaanse geloofsfilm
uit 1986 van James F Collier, met Wes
Parker. Chris Kidd en Rita Walter Hu
welijk van Larry en Carolyn zit in im
passe Larry heeft slippertje gemaakt
en Carolyn kan hem niet vergeven
Om tot bezinning te komen gaat Larry
met zijn zoontje een gevaarlijke
kajaktrip door de bergen van Alaska
maken.
True confessions (BBC 1. 00.20
uur) Amerikaanse film uit 1981 van
Ulu Grosbard. met Robert de Niro
Robert Duvall. Politieman moet
moord oplossen Alle sporen wyzen in
de richting van een loyaal aanhanger
van zyn broer, die geestelyke is