Theatei Publiek Alphens Parktheater gemotiveerd Wassenaars Warenar mikt niet op 'grootste gemene deler' SEIZOEN 1990/1991 VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1990 Anneke van der Vlis van het Alphense Parktheater: 'Wij proberen ook avant-garde te brengen' Een greep uit het aanbod van het Parktheater in Alphen aan den Rijn: Adèle Bloemendaal geeft op 19 september een try-out van haar programma 'Adèle op de Orinoco'. Hierin is zij de avonturierster, die op de rug van een struisvogel de woestijn moest invluchten, ach tervolgd door ogpewonden Ara bieren. Op zaterdag 22 september geeft de in Tsjechoslowakije geboren gitarist Pavel Steidl een concert. Zijn repertoire omvat werken van hedendaagse Tsjechische compo nisten. Purper geeft op 28 september een try-out van 'Opus 8'. Theatergroep Nieuw West steekt op 10 november Pygmalion in een hedendaags jasje: frag menten verhalen, flarden muziek, (foto Henk Bouwmw Henk van Ulsen brengt -bijna solo- op 1 december De dood van Iwan Iljitsj ten tonele. Een week daarna, op 8 decem ber, geeft Hans Dorrestijn een voorpremière van Pretpark, eem theaterfeest met schrille bijgelui den en zwarte ballonnen. ALPHEN AAN DEN RIJN - Bij het Alphense Parkthea ter ligt niemand wakker van de komst van een tweede, ruim twee keer zo grote schouwburg in de gemeente. Anneke van der Vlis, de rechterhand van de vakan tievierende directeur Ro nald Jansen, merkt op dat in het toekomstige Zeeman theater, waarvan de gelijk namige textielgigant de hoofdsponsor is, 'veel grote re produkties die hier toch niet kunnen' de plankieren zullen bezetten. En: "De schouwburg in Leiden en het LAK-theater daar, die bijten elkaar toch ook niet?" "Van concurrentie zal dus geen sprake zijn", zegt Van der Vlis. "Wel moet er onderling contact zijn op dat kan worden voorkomen dat er twee klappers op één avond staan. Dat is niet alleen zonde voor ons, maar ook voor het publiek dat dan voor meer dilemma's dan voor keu zes komt te staan". Daar haar directeur het vraagge sprek niet kan bijwonen, wil zij niet verder op het onderwerp in gaan. Reeds bekend is echter dat de plaat selijke wethouder kunst en cultuur, CDA'er mevrouw G. Brussen, en het bestuur van de stichting Ex pressie '70 waaronder het Parkthea ter nog altijd ressorteert, diepgaand van mening verschillen over de wij ze waarop de programma's van de twee theaters tot stand moeten ko men. Wethouder Brussen wil dat er één nieuwe stichting komt die één programma voor heel Alphen maakt. Hoewel het Parktheater dringend is verzocht zich in deze stichting te laten vertegenwoordi gen, wijst het Expressiebestuur deze constructie van de hand omdat het vreest dat de belangen van het kleinere Parktheater in nog geen jaar tijd zullen worden onderge sneeuwd. Directeur Op de achtergrond speelt ook mee dat Brussen de stichting het liefst ziet aangevoerd door een cultureel directeur. Het Parktheater schuift zijn eigen directeur voor die functie naar voren, maar de meeste raadsle den zouden van oordeel zijn dat Ro nald Jansen een te lichte kandidaat is. Ondanks deze perikelen begint het Parktheater volgens Van der Vlis vol vertrouwen aan het tweede seizoen. De 410 keuzeabonnemen ten (voor vijf voorstellingen) zijn al enige tijd uitverkocht en dat geldt ook voor 12 van de 45 voorstellin gen. Bij een groot deel van het pro gramma, zo staat nu al vast, zijn in de vrije verkoop nog maar 50 plaat sen van het 240 stoelen tellende the ater te koop. Het doet Van der Vlis persoonlijk deugd dat tot de uitver kochte voorstellingen ook die van de relatief onbekende caberetier Job Schuring (3 november) be hoort. "Het is natuurlijk geen kunst om met Paul de Leeuw of Adèle Bloemendaal uit te verkopen. Maar Schuring trad bij ons vorig jaar voor 50 mensen op en door mond-op- mondreclame die daarop volgde, is het Parktheater nu vol". "Wij proberen ook avant-garde te brengen en daarmee willen we blij ven doorgaan. Onbekende artiesten hebben vaak mooiere programma's dan de populaire". Tot die onbeken de en daardoor -ten onrechte - onbe minde programma's rekent de di rectiesecretaresse toneelstukken als De 14 rode hutjes, Pygmalion, Mozart van Studio Peer, Medea en Verf van Toneelgroep Amsterdam. Behalve aan avant-garde wil het Parktheater ook blijvend kinderto neel brengen. De frequentie is vast gesteld op een keer per maand. Voorts zijn er ballet, muziek, koffie concerten en folkmuziek in het pro gramma opgenomen en wordt er re kening gehouden met de zoge noemde tientjesvoorstellingen. Die staan niet in de programmagids ver meld, maar dienen zich midden in het seizoen aan. Van der Vlis vertelt dat het Parktheater voor zijn programma jaarlijks 86.8000 gulden kan beste den. Met dit budget, waarvan de ge meentelijke subsidie het enige be standdeel is, moeten de uitkoop sommen worden bekostigd. Met de opbrengsten van de kaartverkoop wordt onder meer het personeel be taald. Van der Vlis rekent voor dat bij voorbeeld een toneelverstelling van John Kraaykamp die 7500 gul den kost, niet eens volledig zou kunnen worden gedekt met de op brengst van een uitverkocht thea ter. "Dat brengt 240 maal 20 gulden is nog geen 5.000 gulden op. Dan zou je er dus ondanks de uitver kochte zal op verliezen. In plaats van een populaire en dus dure ar tiest, neem ik dan liever drie of vier andere voorstellingen". Volgens Van der Vlis bevalt de theaterzaal, een omgebouwd kerk je, dat prachtig is gesitueerd in het park van een voormalig internaat, prima. Wel vindt ze dat de gemeente aan bewegwijzering moet doen. Ze ker voor het toch wat verborgen ge legen parktheater is dat geen over bodige luxe. Vooral niet omdat veel bezoekers van plaatsen buiten Al phen komen. Mankement Het grootste mankement dat het eerste seizoen aan het licht kwam, wordt nog deze maand wegge werkt. Het publiek hoeft dit seizoen namelijk niet meer via de zaal naar de foyer, maar wordt door een gla zen sluis omgeleid. Daardoor kun nen decors geheim blijven tot vlak voor het begin van de voorstelling en kunnen artiesten ongezien en ongehinderd nog snel even wat oe fenen. Een andere verbetering is de nummering van de stoelen waar door iedereen is verzekerd van een bepaalde plaats en elkaar verdrin gende bezoekers tot het verleden moeten gaan behoren. Van der Vlis stelt koeltjes vast dat dringen vóór de nummering ook al nergens op sloeg, omdat in het theater iedereen even goed zit. Tekenend in dit ver band is dat voor elke stoel dezelfde prijs moet worden betaald. Niet zonder trots vertelt zij dat ook artiesten zelf het Alphense Parktheater waarderen. "Ze vertel len het vaak door waarna ons van andere artiesten verzoeken berei ken die hier willen komen spelen. Verder heeft in dat ene jaartje dat we nu hebben gedraaid, het publiek de reputatie opgebouwd van een ge motiveerd publiek". Het programma van het Wasse- naarse Warenar begint op 25 september met een voorstelling van 'Harold and Maude' met Mary Dresselhuys en Dirk Zee- lenberg. Maijol Flore staat op 12 okto ber op het Wassenaarse podium. Op 24 oktober brengt de Hol landse Comedie een succes van weleer: Arsenicum en Oude Kant. Hierin is onder anderen Ina van Faassen te zien. Joop Doderer begeeft zich op 5 november 'Op glad ijs' een komedie waarmee hij zijn vijf tigjarig toneeljubileum viert. Hij speelt een bankovervaller die op slinkse wijze in het bezit is geko men van een fortuin aan geld en diamanten. Zijn pogingen om zijn achtervolgers zand in de ogen te strooien leiden tot ver wikkelingen en misverstanden. Cabaret Zak en As treedt op 8 december op. Voor de kinderen is er in de kerstvakantie, op 23 december, de voorstelling 'Morgenster'. Ook voor hen een kindermu sical: op 19 januari 1991 'Dat had je gedroomd'. Kiki Classen, Johan Ooms en Hans Cornelissen vervullen de belangrijkste rollen in 'Scoren' dat op 30 januari wordt ver toond. Op 7 februari brengt Karin Bloemen haar 'bosje Bloemen' mee. Ton Lensink en Huub Stapel zijn op 26 februari te zien in Moordspel. Henk van Ulsen brengt De dood van Iwan Iljitsj op 20 maart ten tonele. De (Wassenaarse) jeugd komt op 14 april aan zijn trekken bij Jaap Aap. En op 14 mei spelen Carrie Tefsen, Frits Lambrechts en an deren De glorieuze come-back van Coco. Daarin gaat het om een vroeger populaire zangeres die door geldgebrek een come back overweegt. WASSENAAR - In het eer ste theaterseizoen, 1986/ 1987, bracht het Wassenaar se cultureel centrum Wa renar vijf tot zes voorstellin gen. Het vorige seizoen was er één voorstelüng per zes weken en nu brengt het theater twee keer per maand toneel, cabaret, musicals en amusement. Door vaker wat te bieden hoopt de gemeente Wassenaarders te weerhou den van uitstapjes naar Lei den of Den Haag. De programmering wordt uitge werkt door de gemeentelijke afde ling welzijn, bekeken door de Leid- se Volksuniversiteit K&O en vast gesteld door B en W. De gemeente bestuurders vinden dat alle leeftij den iets van hun gading moeten kunnen vinden in het gemeentelij ke theater. Zo staan niet alleen 'gro ten' als Mary Dresselhuis, Ton Len sink, Jaap Aap en Joop Doderer op het nieuwe theaterprogramma, maar komen ook Zak en As, Martin Mens en The London Small Theatre Company tussen 15 september 1989 en 14 mei 1990 langs in de Wasse naarse Kerkstraat. Het jaarlijkse budget is in 1988 verhoogd van 40.000 tot 65.000 gul den. "Sommige artiesten zijn dan eigenlijk te duur", zegt een gemeen tewoordvoerder. "Maar als we ze dan toch willen hebben, nemen we gewoon een try-out". In geen geval laat de gemeente slecht bezochte voorstellingen vallen om uit te ko men met de centen. De woordvoer der: "We hoeven niet per se een vol le zaal te hebben. We vinden het ook leuk als er weer eens een ander pu bliek komt". Assisent-beheercLer R. Blok: 'Er komen hier veel 'gewone' mensen uit het dorp'. (foto Jan Holvast Wel geeft de ambtenaar toe dat de gemeente soms een wat afwachten de houding aanneemt. Zo is de show van Karin Bloemen pas in het tweede jaar gecontracteerd - na de lovende recensies. Totaalprogramma De cultureel adviseur van Wasse naar, Tj. Weber van K&O, is het he lemaal met de woordvoerder eens. Hij zweert 'bij een 'totaalprogram ma' en is blij dat de gemeente niet te vaak op de grootste gemene deler mikt: "Je kunt ervoor zorgen dat je altijd vol zit en bijvoorbeeld vier keer Jaap Aap nemen, maar geluk kig doen ze dat in Wassenaar niet. De verschillende theaters in de re gio zouden dan ook te veel onder el- kaars duiven schieten". Volgens Weber is de grote zaal perfect voor theatervoorstellingen, maar komt muziek 'niet optimaal tot zijn recht in de wat droge akoes tiek'. K&O was dan ook blij dat de gemeente anderhalf jaar geleden toestemming gaf om de concerten over te hevelen naar het sfeervolle raadhuis De Paauw. Intussen stu deert de overkoepelende Kulturele Kern Wassenaar op oplossingen voor het akoestiek-probleem. Is Warenar een omgebouwd paro chiehuis, de grote zaal met 225 stoe len en een aula-achtige aanblik is er enkele jaren geleden aan vastge- bouwd. De totale operatie kostte 4,3 miljoen gulden, 900.000 gulden meer dan geraamd. De paar theater voorstellingen en de zes voorstellin gen van drie plaatselijke toneelver enigingen trokken al snel volle za len, maar voor de rest viel er in het cultureel centrum weinig te bele ven. Tot groot verdriet van de ge meente èn de vaste beheerder M.J. Pasman. Extra geld De gemeente trof een regeling met hem en besloot meer geld in Wa renar te stoppen. Zo werd in 1988 voor 1,5 ton een brede zuil verwij derd die de bar zo'n beetje aan het oog van theaterbezoekers onttrok als zij zich na de voorstelling door het restaurantgedeelte een weg naar de uitgang baanden. Tevens zorgde de operatie ervoor dat bar- medewerkers elkaar niet langer voor de voeten lopen en er een extra stuk bar bij kon komen. Dit jaar werd de keuken groter en beter toe gerust en kwam er niet alleen meer geld voor het culturele programma, maar ook voor de presentatie van Warenar als congrescentrum. Of Warenar als congrescentrum zal aanslaan, moet nog blijken. Als cultureel centrum brengt het in ie der geval meer geld op. Volgens as sistent-beheerder R. Blok blijven meer mensen hangen in de ruimten die zowel als bar en restaurant dienst doen als expositieruimte. En daar is het het beheersderskoppel om te doen. De belangstelling voor het 'thea ter-compleet' noemt Blok overwel digend. Dit culinair/culturele pak ket bestaat uit een voorstelling en een 'niet te exclusieve' drie-gangen- maaltijd, variérend van varkenhaas jes met toebehoren tot pannen vol mosselen. Aanvankelijk konden er hooguit 60 maaltijden worden be reid, maar na nieuwe aanpassingen groeide dit aantal tot 100. De 'eters' hebben gereserveerde plaatsen en hoeven dus niet te schrokken. Een dergelijk arrange ment spreekt vooral de 50-plussers aan en er zijn mensen die alle diner voorstellingen in één keer boeken. "Na afloop blijven ze vaak een bor reltje drinken en zo zijn ze echt een avondje uit", zegt de assistent-be heerder. "In Leiden of Den Haag ga je na het theater in de stad uit, hier moet alles ineen zijn omdat je ver der niks hebt in Wassenaar". Bij voorstellingen die een jonger pu bliek trekken, laat de beheerder de diners overigens achterwege. Gewone mensen Volgens Blok van Warenar komt er een gemêleerd publiek af op voor stellingen en diners. En K&O- woordvoerder Weber is daar blij om. Van tevoren vreesde hij dat Wa renar vooral het publiek zou aan spreken dat toch al gewend is naar theatervoorstellingen en concerten te gaan. Mensen ook die het finan cieel wat makkelijker zouden heb ben. "Je ziet in Warenar echter men sen die ik niet eerder in Leiden zag. mensen uit het dorp vooral", zegt hij. "En hun smaak verschilt geen millimeter van die in Leiden". Ook de lage entreeprijzen zouden ervoor gezorgd hebben dat Wassen aarders een minder hoge drempel over hoeven. Een voorstelling kost in Warenar gemiddeld 15 tot 17,50 gulden en komt nooit boven de 20 gulden uit. De verschillen worden veroorzaakt door de voorstelling, niet door de plek of de vorm van de (eenvoudige) stoelen. "Ik wil niet zeggen dat Warenar andere theaters concurrentie aan doet, maar het kan altijd zijn dat mensen elders net een voorstelling hebben gemist", zegt Weber. Het klinkt alsof het kleine Warenar ach ter de grote theaters aanhobbelt, maar volgens Weber is dat lang niet altijd zo. "Soms zijn ze bij Warenar eerder. Ze kijken vooral of dezelfde voorstellingen in de regio niet te veel bij elkaar in de buurt zitten" 'Wij zijn alleseters, alles op z'n tijd' Door omstandigheden zijn de Wijsman houdt er nadrukkelijk Door omstandigheden zijn de heer en mevrouw Wijsman de laatste jaren niet zo vaak naar het theater geweest. Daar komt nu weer verandering in. Het in Koudekerk woonachtige echt paar oriënteert zich op het uit- gaansaanbod in Leiden. Waar gaat hun voorkeur naar uit? De heer Wijsman: "Wij kiezen in elk geval zeer bewust, omdat we onze tijd zinvol willen beste den. Hetzelfde geldt overigens voor het programma-aanbod op de televisie. John Lanting bij voorbeeld met zijn Theater van de Lach is ons genre niet. Maar ook geen dramatische stukken waar de ellende van afdruipt - want dat maken we al genoeg mee, je hoeft er de krant maar bij te halen of de buis aan te zet ten. Het gaat ons om een vorm van verstrooiing die toch wel enige inhoud moet hebben en niet al te oppervlakkig moet zijn. Dat is bijvoorbeeld caba ret: to the point en op de actua liteit gericht. Als je dan het nieuws bijhoudt, kun je het goed volgen". Hij noemt hier het voorbeeld van Wim Kan, die hij overigens nooit 'live' in het theater heeft gezien, maar al leen van de televisie kent. Plaatskaarten voor Wim Kan waren dan ook altijd erg moei lijk te krijgen, en het echtpaar Wijsman houdt er nadrukkelijk het principe op na: "We gaan niet in de rij staan, dat hebben we in de oorlog al genoeg ge daan". Het alternatief is dan een abonnement. Wijsman: "Ja, maar onze ervaring met abon nementen - ik spreek over zo'n tien jaar geleden - is niet be paald gunstig. Voor sommige voorstellingen kon je geen kaarten meer krijgen. Dan moest Je een andere keuze op geven. Toen hebben we voor stellingen gezien, waar we zijn weggelopen. Ook hebben we meegemaakt dat kennissen van ons kaarten hadden gekocht voor de helft van de prijs die wij betaalden, terwijl we in het theater nota bene naast elkaar zaten. Nu heb ik begrepen dat dit inmiddels niet meer voor komt, dus zijn we bereid dat zelf aan den lijve te ondervin den". Voor het LAK hebben de heer en mevrouw Wijsman vooral vanwege het meer moderne programma-aanbod niet zo bijster veel belangstelling. Ook hier spelen vroegere ervaringen met "stukken waar de honden geen brood van lusten" een rol. Omdat zij gemiddeld eenmaal per maand naar het theater gaan, willen zij het risico op een dergelijke teleurstelling zo veel Echtpaar Wijsman uit Koudekerk: "Wij kiezen bewust, omdat we onze tijd zinvol willen besteden'. mogelijk vermijden. Wijsman: "Bovendien kost een avondje- uit, als je een beetje goed wilt zitten; toch al gauw vijftig a zestig gulden. Voor een goed programma hebben we dat best over, maar niet voor iets, waar bij je denkt: mijn hemel, ik had beter thuis kunnen blijven". Ontevreden over het theaterle ven in Leiden is het echtpaar Wijsman niet. En wat Leiden niet biedt, kunnen zij altijd nog in Alphen, Den Haag of Amster dam vinden. Omdat zij in een randgemeente woonachtig zijn, moeten ze toch altijd de auto pakken om een of andere voor stelling tebezoeken. Bij die keuzemogelijkheden geniet Leiden geen voorkeursbehan deling. "Ik ben een geboren Lei- denaar, maar Leiden maakt het me niet gemakkelijk om deze stad te bezoeken - overal hin derpalen en parkeerverboden. Heus, je moet echt graag wil len", aldus Wijsman. Een uitgesproken voorkeur voor een bepaald genre heeft het echtpaar niet: "Neen, wij zijn 'alleseters', niet uitsluitend toneel- of cabaret- of muziek liefhebbers. Alles op zijn tijd. Youp van 't Hek heb ik bijvoor beeld op televisie gezien; die zou ik best wel eens - zoals ik dat noem, omdat ik een tech nisch beroep uitoefen - schaal één op één, dus op ware grootte willen zien". Programma Muzenhof Leiderdorp Ook het Leiderdorpse theater Muzenhof heeft voor het komende seizoen een gevarieerd programma op stapel staan. Het seizoen wordt op 29 en 30 september geopend met een gratis toegankelijk cultureel weekeinde. Tij dens dit festijn zijn drie gratis voorstellingen te zien, te beginnen met een kindervoorstelling op 29 september. Teele treedt dan op met zijn program ma 'Ding Dong, doe jij even open'. Teele vertelt verhalen, waarin de kinde ren zelf een rol gaan spelen. Ien van Duijnhoven won in 1988 de juryprijs èn de publieksprijs van het Cameretten-festival. Zaterdag 29 september treedt zij 's avonds op i t haar programma 'En we noemen haar...' waarin zij een keurig meisje is. dal als ze alleen is alles wat in haar leeft naar buiten laat borrelen. Zondagmiddag geeft het Ensemble Festoen een eveneens gratis concert Dit kamermuziekgezelschap legt zich toe op muziek uit de 18de eeuw. Met hun programma Jool Hul trokken de cabaretiers Wardenberg De Jong de sliert van hun humor door, zoals zij die ontworpen hadden in hun vorige programma De Gekkengalerij. Of Jool Hul nu druipt van intelligen tie of banaliteit, het duo zit er niet mee. Het schept zijn eigen idiote wereld, waarin het publiek - soms tegen wil en dank - wordt meegesleept. Te zien op zaterdag 10 november. Jenny Arean geeft op 26 januari een try-out van Het huishoudsyndroom. Dit nieuwe soloprogramma gaat over verlangen: het verlangen van een kind dat denkt 'later als ik groot ben, dan doe ik alles anders' Het verlan gen van de volwassen vrouw om niet in de valkuil van de afhankelijkheid te storten. Het verlangen van de vrouw op leeftijd die serieus genomen wil worden in wat ze vindt en voelt. De liedteksten voor dit programma zijn van Ischa Meyer, Robert Long en George Groot. Helmert Woudenberg geeft op 6 april een solo-voorstelling: Zwarte Kunst. In dit groot bezette stuk speelt Woudenberg iedereen en alles zelf, in de overtuiging dat de fantasie van het publiek het bordkarton in schoon heid veruit overtreft. Een vorm van magie, eigenlijk. Mime (Rob van Houten) en marionetten (Feike Boschma) worden ge combineerd in Mystery Guest, dat op 27 april op de planken komt. Onder regie van Lodewijk de Boer brengen zij de geschiedenis van een pc-ver- slaafde ten tonele. Het spel dat hij met zijn computer speelt intrigeert hem zodanig, dat het werkelijkheid wordt. Ik hou van Charlie Chaplin sluit op 31 mei het seizoen wat de Muzenhof betreft af. Acteurs Herman Verbeek en Genio de Groot brengen onder deze noemer een try-out, waarin zij als twee komieken de essentie van hun vak vertellen. Nog vóór ze één woord hebben gezegd, blijkt dat er maar weinig voor nodig is om het ernstige in het komische te laten omslaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 35