'Angst voor één Duitsland is historisch en niet realistisch' Zorg bisschoppen over materialisme i REPORTAGE i RIO Ambassadeur Von der Gablentz verhuist van Nederland naar Israël \(W mvmHtrii,wm, hou m 'w m Mi u of ik iïmTtR-wmhr i VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1990 GEESTELIJK LEVEN Sinds kort mag ik mij inwoner van Riode Janeiro noemen, ansichtkaartstad nummer een in de wereld. Palmbomen, bounty- stranden, bergen en bossen, het is allemaal binnen handbereik. Dat dit met een ieder is gegeven, werd mij alras duidelijk gemaakt nog voor ik een voet op Braziliaanse bodem had gezet. Verklaringen, brieven en nog meer brieven, medische testen en hier ten stede een reeks bezoeken aan de polit ie plaveiden de weg naar al dit moois. Godzijdank bleek ik syfillis noch lintwormen onder de leden te hebben. De bank had geen klachten en de werkgever was een goede bekende. En nu ben ik in het bezit van een geplastificeerde Braziliaanse identiteitskaart met vingerafdruk. Vervolgens stortte ik mij op de huizenmarkt. Veel leerde ik daar over de verhoudingen in mijn n ieuwe vaderland. Hoewel het bij de wet is verboden om een huur in dollars te incasseren, adverteren makelaars openlijk met dollarbedragen. Want wat is een wet in Brazilië. Uiterlijk vertoon is van groot belang. Een beetje flatgebouw heeft een naam in plaats van een nummer, een portier in uniform, rode lopers, manshoge spiegels en veel goudkleurig smeedwerk. Wie echt sjiek wil, zoals de welgestelden in de lommerrijke wijk lpanema, laat een modern kunstwerk voor de deur plaatsen. Maar wee degene die boven komt. In de lift wordt het al snel minderen maakt de rode loper plaats voor linoleum. Hout zag u? Formica zult u bedoelen. En het appartement zelve is niet zelden een tragische climax van blinde muren, niet werkende wc's en gescheurd behang. Vaak zijn er trouwens twee liften, want Brazilië is nog een beetje Zuid- Afrika. Het dienstmeisje oftewel de empregada letterlijkte werk gesteldeverplaatst zich via een gescheiden parcours. Zij komt beneden door een zij-ingang binnen, gebruikt een nog kalere lift aan achterzijde. Indrukwekkend zijn de maatregelen om have en goed te beschermen. Dubbele sloten en een oog in de deur zijn het minste. De portier zit achter duimdik glas en laat bezoekers slechts toe nadat deze zich via de intercom hebben bekendgemaakt. Wie laag woont, heeft tralies voor de ramen en bouwt zijn balkon om tot gevangenis. Sommige straten verenigden zich en huurden hun eigen wachten in. Gewapend wel te verstaan. Een van mijn vrienden woont in zo'n straat. Op vijfhonderd meter van zijn woning is op het trottoir een cabine geplaatst, waarin twee guardia 's verblijven, 's Nachts wandelen deze Rambo's met revolver in de ene en een walkie-talkie in de andere hand open neer. De patrouille bleek toch niet effectief genoeg. Sinds kort is er een indrukwekkend hek dat de straat aan een zijde geheel afsluit, ledereen moet voortaan langs de wachtpost. Een paar maanden geleden namelijk werd een van de STANDPLAATS: Rio de Janeiro Ineke Holtwijk bewoners 's avonds opgewacht door drie gewapende mannen. De eigenaar belandde vastgebonden in de wc en de gasten zochten op hun gemak hun buit bij elkaar en namen vervolgens via de andere kant van de straat de benen. Dat kan gebeuren. Maar in de ene wijk vaker dan de andere, rekende het dagblad Jomal do Brasil uit. Uit deze enquête bleek dat Barra de populairste wijk is bij de carioca's, zoals de inwoners van Rio heten. Het is een soort Buitenveldert met weidewinkels en een drive-in bioscoop, ver weg van ansichtkaartstad Rio. Maar -en dat wordt gewaardeerd in deze miljoenenstad- er is geen sloppenwijk om de hoek, er zijn minder gewapende overvallen, de lucht is iets schoner en het strand lig t om de hoek. Mij (nog) niet gezien. De Westduitse ambassadeur in Ne derland, Otto von der Gablentz, vertrekt over enkele weken naar een nieuwe standplaats: hij is over geplaatst naar Israël. In dat land wordt veelal nog gevoeliger gerea geerd op de gebeurtenissen in Duitsland dan in Nederland. Von der Gablentz heeft zich in de zeven jaar dat hij in Nederland de Bondsrepubliek vertegenwoordig- DEN HAAG - "Dat is onzin". Als door een wesp gestoken schiet Otto von der Gablentz, de vertrekkende Westduitse ambassadeur in Den Haag, omhoog uit zijn stoel. Na een provocerende vraag vergeet hij even de diplomatieke terughou dendheid en afstandelijkheid. Het is duidelijk: Von der Ga blentz (59) ziet Pruisen bepaald niet als de verpersoonlijking van het Duitse kwaad. "Wat mij betreft hield Pruisen op te bestaan in 1871, toen het Duitse rijk ontstond. Het was dan ook historisch onjuist dat de geallieerden na de Tweede We reldoorlog als eerste daad het allang niet meer bestaande Pruisen ont bonden". Snel keert de koele diplomaat weer terug. Von der Gablentz ver klaart dat de indrukwekkende mili taire naam van Pruisen al ontstond toen het na de Dertigjarige oorlog het sterkste Middeneuropese leger oprichtte. Bismarck, toen nog Prui sisch minister-president, maakte 120 jaar geleden met militaire en di plomatieke middelen van Pruisen de kern van het Duitse keizerrijk. Maar Von der Gablentz wijst er ook op dat het beruchte Duitse na tionalisme, het militarisme en de groot-Duitse gedachte niet van Bis marck stammen. Dat was veeleer de sfeer tijdens het regime van keizer Wilhelm II, die Bismarck in 1890 ontsloeg. de laten kennen als een diplomaat, die zonder franje begrip toonde voor de Nederlandse gevoelighe den tegenover het grote buurland. Tegelijkertijd deed hij alle moeite het wederzijdse begrip te verbete ren. Hoewel een Berlijner - en dus een Pruis - is de vertrekkende ambassa deur vooral een Europeaan. Keer op keer benadrukte hij de afgelo penjaren dat nationalisme en natio naal machtsdenken in het huidige Europa gepasseerde stations zijn. De betekenis van Bonn, Den Haag of Parijs is uitgehold door de groei ende macht van Brussel en de inter nationaal opererende bedrijven. Von der Gablentz heeft ook dui delijke opvattingen over de staats inrichting van het nieuwe, verenig de Duitsland. Berlijn als hoofdstad heeft zijn instemming, maar Bonn kan gerust regeringszetel blijven. Dat is beter voor Europa en het ac centueert de federale structuur van de Bondsrepubliek, een indeling die op 3 oktober nog versterkt wordt door de aansluiting van vijf Oostduitse deelstaten bij de negen (of tien, als Berlijn meetelt) huidige deelstaten. Von der Ga blentz: "Duits land moet er voor zorgen dat er geen tweede ling ontstaat tiissen de arme neef daar en het rijke familielid in het westen". (foto GPD) Macht De historische uitleg neemt niet weg dat de komende Duitse vereni ging in oost en west bezorgdheid heeft gewekt. Von der Gablenz: "Ik denk dat niemand bang hoeft te zijn dat Duitsland zich meer macht zal toeëigenen en die zal gebruiken op een wijze die niet in het belang van de buren is". De Bondsrepubliek wordt weliswaar uitgebreid met 16 miljoen mensen en een derde van de huidige oppervlakte, maar de huidige DDR vormt vooral een groot economisch probleem. Daarbij komt, het is een stok paardje van Von der Gablentz, dat de eenwording van Duitsland plaatsvindt binnen een groeiende Europese integratie. "Nationale soevereiniteit, dat wil zeggen alle macht voor een soevereine nationa le staat, kennen we eigenlijk niet meer. De economische macht ligt niet in Bonn, maar is verdeeld tus sen Bonn en Brussel, waar de Eu ropese Commissie, de ministerraad en de bureaucratie de macht verde len". - Toch bestaat hier en daar angst voor een Duitse grootmacht. Dat blijkt ook wel, want ook in Den Haag ziet men de integratie van Duitsland in de NAVO als een ga rantie tegen een te grote Duitse macht. "Dat is mogelijk. Ik geloof dat het ermee samenhangt dat de mens denkt in patronen van vijftig jaar geleden. Maar de feitelijke situatie is heel anders. Duitsland zou de ont wikkelingen kunnen proberen te rug te draaien, maar dat zou neerko men op een nationale zelfmoord. Militair en economisch is dat onmo gelijk. De machtspreiding is al ver doorgevoerd. Alleen de politiek in de westerse democratieën is nog na tionaal gericht. Maar dat komt ook omdat de kiezers bij de grens op houden. In ieder geval is er geen vergelijking mogelijk met de jaren voor de oorlog. Toen was er een eco nomische depressie. Hitler had de economische en militaire macht in handen. Hij maakte Duitsland in een Europa van soevereine nationa le staten nog autarkischer (onafhan kelijk van de invoer)". Geruststellend Von der Gablentz noemt de reactie in Duitsland (oost en west) toen bleek dat de vereniging dichterbij kwam. veelzeggend. Na de eerste periode van 'Wahnsiitn' (zoals de Duitsers dat noemden toen de Muur werd geopend) kort na 9 november werden dö mensen snel nuchter toen ze zich realiseerden wat dc een wording aan kosten en problemen met zich zou meebrengen. Toen be gon ook het politieke geharrewar. "De gewone mensen bleken veel minder nationalistisch te zijn dan iedereen verwachtte. Daarna volg den de politieke partijen, en die hielden vooral in een verkie zingsjaar het eigen belang voor ogen". De ambassadeur noemt het ei genlijk heel geruststellend dat over dreven nationalisme uitbleef. Maar met de eenwording van 3 oktober is vooralsnog alleen het staatkundige proces afgesloten. De sociale, het economische maar vooral de psy chologische processen beginnen dan pas. Want, "hoe ga je om met een generatie van mensen, die zich veertig jaar hebben ingezet voor een andere wereld, die nu niet meer be staat. Hebben zij die tijd voor niets gewerkt?" "Duitsland moet ervoor zorgen dat er geen tweedeling ontstaat tus sen de arme neef daar en het rijke familielid in het westen. Daar ligt ook een rol voor Nederland. De Oostduitsers kunnen van Neder land leren hoe dat gaat in een inte grerend Europa. De (West)duitse democratie kennen ze wel, maar de Europese Gemeenschap - dat wat wij sinds 1950 hebben opgebouwd - is nieuw voor hen". Voor Nederlanders en Duitsers is het Europa zonder grenzen al veel verder gevorderd dan voor tal van andere staten. Sociaal-economisch en toeristisch, maar ook cultureel, zijn de relaties heel intensief, zo zijn de Nederlanders de belangrijkste gasten in West-Duitsland. En ze ko men elk jaar terug. "Rationeel gesproken hebben de Nederlanders ook een positief beeld van Duitsland. Dat geldt ook voor de Duitse vereniging: de me dia zijn goed geïnformeerd en vol gen het proces kritisch maar posi tief. Dat is wel eens anders geweest, denk maar aan de Berufsverbote en de reacties daarop in de jaren zeven tig"- Von der Gablentz ziet echter ook een kloof, een verschil tussen wat de Nederlanders denken en voelen. Vijfjaar oorlog zit hier dieper in de hoofden van de mensen dan elders. "Dat komt omdat de bezetting fel was, de jodenvervolging erg gruwe lijk, het verzet vroeg ontstond en het land bestuurd werd door een Reichskommissar en niet door het leger". Psychologisch, stelt de Duitse ambassadeur, geven de Nederlan ders de Duitsers eigenlijk ook de schuld van het verlies van Indone sië. Dat wordt immers ook gezien als een gevolg van de oorlog. "Enigszins simplificerend gezegd, Nederland zag zichzelf tot 1940 als een klein wereldrijk, en geen conti nentaal Europees landje. Dat beeld moest plotseling ingrijpend veran deren". Openhartig geeft Von der Ga blentz aan dat hij bij zijn komst in ons land het gevoel had dat er iets ongrijpbaars achter Nederland stak. Nu, zeven jaar later, gelooft hij dat het samenhangt met de Neder landse zelfbewustzijn en de speci fieke politieke cultuur. "Nederlanders weten dat zij de oudere natie zijn. Tegelijkertijd is de rol van de staat in dit land gerin ger dan in de omringende landen. Nederland kent een typische bur gerlijke, politieke cultuur, die in 400 jaar is opgebouwd. Dat kun je nog zien in de wijze waarop de mensen met elkaar omgaan". Dat geldt bij voorbeeld ook voor de beroemde Nederlandse tolerantie. "Nederlan ders zijn misschien van nature ook niet zo tolerant. Ze zijn koppig; en hebben een manier gevonden om toch te kunnen samenleven". Auschwitz Otto von der Gablentz verruilt vol gende maand de standplaats Den Haag om de ambassadeurspost in Israël over te nemen, een ander voor de Duitsers belangrijk land. Zeker ligt de relatie met de Bondsrepu bliek daar nog wel gevoeliger dan in Nederland. Met Israël kan Duits land nooit een 'compleet normale' relatie krijgen, zegt hij. Daarvoor is het verleden te traumatisch. "Auschwitz staat tussen onze lan den, maar het verbindt ons ook. In zekere zin geldt dat ook voor Neder land, alleen natuurlijk op een heel andere manier". Op andere punten is de relatie tussen Jeruzalem en Bonn meer dan goed te noemen. De Bondsre publiek is de tweede partner van Is raël, na de VS. Of, zoals in het geval van de jeugduitwisseling, na Frank rijk voor de BRD. Als lidstaat van de Europese Gemeenschap volgt Bonn de Europese politiek inzake het Midden-Oosten, net als Neder land dat doet. Maar voor een Duitse ambassa deur in Israël spelen andere zaken een rol. Von der Gablentz: "In Israël blijft natuurlijk het historische trauma doorwerken. Het onbegrip dat een land met zo'n grote bescha ving plotseling een Hitier voort bracht, die de beste onderdanen het land uitstuurde of vermoordde". Kloof "Dat beeld blijft bestaan, dat kun je niet scheiden van de werkelijkheid. Het geldt voor alle joden in de hele wereld dat zij met bezorgdheid naar het nieuwe, grote Duitsland kijken. Dat is ook logisch. Zoals de Israëli sche schrijver Amos Oz zei: 'Als jood is er een kloof tussen wat je denkt en watje voelt'. Mijn werk zal het zijn die kloof kleiner te maken". GITEGA (KNA-AFP) Paus Johannes Paulus 11 heeft gisteren in Bu rundi indirect opgeroepen tot geboortenbeperking. In verband met de 'nogal snel groeiende bevolking' in het Oostafrikaanse land riep hij de rk gelovigen op tot 'verantwoord ouderschap'. Ouders moeten alleen kinderen overwegen, wanneer zij die wensen en kunnen opvoeden, zei de paus tijdens een eucharistieviering in Gitega. Na afloop liet de paus zijn wagen op weg naar de hoofdstad Bujumbura stoppen, om samen met een enorm gezin op de foto te gaan. Op deze foto slechts een deel van de familie. (foto epa» Brief aan Raad voor niet-gelovigen: UTRECHT (ANP) - Vele Ne derlanders hebben een mate rialistische houding, zijn in gesteld op consumeren en vertonen een hang naar luxe en een neiging tot overdaad. Er is in ons land beslist ook een levendig sociaal besef aanwezig, maar dat doet niets af aan het sterke individualis me en (groeps)egoïsme. Dit beeld van de Nederlanders schetst de bisschoppelijke com missie Kerk en Levensbeschou wing in een brief aan de Vaticaan se Raad voor de niet-gelovigen. De raad heeft in verband met zijn vergadering volgend jaar de bisschoppenconferenties ge vraagd naar de manier waarop de mensen in hun land het geluk na streven en de rol die hèt christe lijk geloof daarbij speelt. Op deze enquête reageerden behalve de bisschoppelijke commissie ook het Katholiek Studiecentrum in Nijmegen en de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving. De bisschoppelijke commissie, waarvan hulpbisschop dr. J.F. lescrauwaet van Haarlem voorzit ter is, waardeert het dat vele Ne derlanders ondanks hun materia listische houding oog hebben voor het geluk van de ander en het welzijn van allen. Dat komt onder meer tot uiting in de groei ende aandacht voor het milieu. De materialistische geest van de Nederlander blijkt ook uit de manier waarop de zelfontplooiing wordt opgevat. Velen zien per soonlijke ontplooiing als noodza kelijk voor hun geluk, maar het is de bisschoppelijke commissie opgevallen, dat de doeleinden daarvan vaak vaag blijven. "Een bedding ontbreekt". In dit verband wijst zij op de neiging onder jongeren en jong volwassenen om belangrijke be slissingen voor zich uit te schui- Afzeggen door Ter Beek weid; woede kerken DEN HAAG (ANP) - Minister Ter Beek van defensie heeft don derdag tot verontwaardiging van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) op het laatste moment afge zegd voor het overleg tussen het IKV en de kerken in de Haagse Kloosterkerk. Het ministerie liet per telefoon weten dat 'ministerieel overleg' Ter Beek dwong van zijn toezeg ging terug te komen. De minister zou tijdens het jaarlijkse overleg tussen het IKV en vertegenwoor digers van de kerken uit de losse pols een toespraak van ongeveer 20 minuten houden over veilig heid in de jaren negentig en de rol van de kernwapens daarbij. Hij had geweigerd te discussiëren over het beleid van de Nederland se regering bij de Golfcrisis. De kerken en het IKV zullen Ter Beek per brief hun veront waardiging over diens handelwij ze doen blijken, aldus IKV-secre- taris Mient-Jan Faber. Zij hebben het gevoel, dat de minister de ker ken en de vredesbeweging net zo min serieus neemt als de vorige kabinetten van premier Lubbers, toen het ging om de strijd tegen de plaatsing van kernwapens in ons land, een actie "die Ter Beek van harte steunde". De kerken zijn volgens Faber zeer bevestigd in hun idee, dat de PvdA de kerken 'als een vreemd verschijnsel' beschouwt waar je niet zoveel rekening mee hoeft te houden. ven. "Gelukservaringen lijken vaak op gespannen voet te staan met zaken als mentaliteitsvor ming, gewoontevorming en het inoefenen van deugden", aldus de commissie. De commissie wijst op de afge nomen betekenis van het christe lijk geloof in de Nederlandse sa menleving. Godsdienst en kerk worden in toenemende mate be schouwd als een privé-zaak en het belang dat aan het geloof wordt toegekend voor het geluk van de samenleving, is duidelijk afgeno men. Volgens de commissie lijkt de ontkerkelijking zich op dit mo ment te stabiliseren. Er is zelfs hier en daar een" religieuze ople ving waarneembaar, al dan niet in meer of minder fundamentalisti sche richting. Maar het is de vraag, of het godsdienstig leven niet nog verder aan betekenis zal inboeten. De commissie adviseert het Va- ticaan in de verkondiging van het evangelie als blijde boodschap geen moraliserende toon aan te slaan. "De mensen moeten seri eus worden genomen, zowel in hun beperktheden, eigenaardig heden, hun falen en behoeften als in hun mogelijkheden, hun pogen en slagen, hun zedelijke vermo gen, hun goede wil", aldus de commissie. Afscheid ds. Koolstra. Ds. R. J. Koolstra neemt zondag afscheid van de Gereformeerde Kerk in Leiden. De dienst in de Hoog landse kerk begint om kwart over negen. Vanaf half elf is er gele genheid voor afscheid in de Oude Vestkerk (Oude Vest 133). Kraam. De baptistengemeente in Leiderdorp is morgen met een kraam vertegenwoordigd op de braderie in de Hoofdstraat, van tien tot zes. Jubileum kerk. De Gerefor meerde Kerk in Wassenaar viert zondag het 75-jarig bestaan. In een dienst, die om half elf begint, wordt het avondmaal gevierd, sa men met oud-leden, belangstel lenden en een delegatie van de contactgemeente Schöckwitz in de DDR. Na afloop is er een broodmaaltijd. De komende week staan verschillende evene menten op het programma. Gezinsdienst. Zondagmiddag om drie vindt in de hervormde kerk (Castellumplein) in Valken burg een aangepaste gezinsdienst plaats. Ds. C. Vermeulen (Valken burg) zal voorgaan. Medewerking verleent de groep 'Flageolet' uit Valkenburg. Cursus 'Geest en Leven'. Met een informatieavond begint maandag 10 september in de Lo- dewijksparochie (Steenschuur) in Leiden de cursus 'Geest en Le ven'. De cursus, die acht avonden duurt, is georganiseerd door de rk Gemeenschap Emmanuel en heeft als doel het geloofsleven op te frissen. Deelname is gratis en de eerste avond begint om kwart voor acht. Informatie bij Johan nes en Miriam Witt in Voorhout, tel. 02522-31973. Beroepingswerk Hervormde Kerk: beroepen te Rijs- oord J. B. Beijer Colijnsplaat; bedankt voor Ter Aar D. Heikoop Vreeswijk, voor Zwartsluis M. Zoetewey Berkel en Rodenrijs. Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Capelle aan den IJssel (wijk west) en Zwolle G. J. van Aalst Bent huizen, te Wageningen A. F. Honkoop Zwijndrecht; bedankt voor Randburg (Z.-Afrika) A. Elshout Scheveningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2