Theater Het wonder dat LAK heet SEIZOEN 1990/1991 Programma in het LAK-theater {VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1990 fMisschien moeten we ook wat meer aan de opera durven denken. Aan de muziek dus. Eé n ding staat vast: het theater moet weer echt theatraal worden, onecht - kunst!' 'Bravo!' riep UIi en klapte in zijn handen. Lachend begon iedereen te applaudisercn, waarop hij zei: 'We gaan er een onvergetelijke voorstelling van maken 'Gebrek aan tijd, geld en menskracht' LEIDEN Het misver stand: 'Ik mag niet naar het LAK-theater'. Veel mensen denken nog steeds dat het LAK-theater er alleen is 'voor studenten. Ten onrech te. Coördinator Roland Hel mer is weer eens met een campagne begonnen om dit hardnekkige misverstand uit de wereld te helpen. "Het LAK-theater stelt zijn deu ren open voor alle theater liefhebbers in Leiden en om geving. Elke week vier thea tervoorstellingen, een kin dervoorstelling en een film avond, ruim 200 voorstellin gen per seizoen". Drastische veranderingen bij het LAK zijn er dit seizoen niet te ver wachten. Roland Helmer wil de en kele jaar geleden ingeslagen weg vervolgen. Dat betekent: "Recente ontwikkelingen in het Nederlandse theater volgen. Kwaliteit brengen en geen stukken meer uitsluitend vanwege het experiment op de planken zetten. Bij ons komen groe pen en mensen waarvan je mag ver wachten dat ze een kwalitatief hoogstaand produkt brengen". Gaat het LAK een programme ring brengen die een goede door snede biedt van wat er aan vernieu wend theater in ons land wordt ge daan? Voor commentaar wordt de agenda voor september en oktober erbij gehaald. Het seizoen opent op woensdag 19 september met het voor Leiden onbekende tweetal Su- zy Blok Christopher Steel. Hel mer zag ze vorig jaar aan het eind van het seizoen met een dansvoor stelling in Amsterdam. "Schitte rend. Met een voor Nederlandse be- Het Lak begint het nieuwe seizoen met de volgende voorstellingen: 19 en 20 september: Suzy Blok Christopher Steel met Satori. 21 en 22 september: Mug met de gouden tand met 14 Rode Hutjes. 23 september: kindervoorstelling. 26 september: Toverlei met En alles bleef bij het oude'. 28 en 29 september: Harrie Hageman c.s. met de Wereldverbeteraar. 30 september: Orkater i.s.m. Cees Brandt met De laatste lucifer (kinder voorstelling). 4, 5 en 6 oktober: Art Pro (Frans Strijards) met Hedda Gabler. 7 oktober: Theo Terra met Hemellief. 10 oktober: Stut met Nestgeur. 11 oktober: Theaterunie met De Tijgerin. 12 en 13 oktober: Mug met de gouden tand met Variety. 14 oktober: Theatergroep Hobo met Mo en muis (kindervoorstelling). 20 oktober: De Giftige Appel met Wallenberg 21 oktober: Peter v.d. Linden met Sprookjes (kindervoorstelling). 24 en 25 oktober: Cervelaat met Bruid in de morgen (première). 26 en 27 oktober: Truus Bronkhorst danst Goud. 28 oktober: Dansgroep Klim met Razende Ritmes (kindevoorstelling). 31 oktober: Beppie Blankert met Tempo/April. Ronald Helmer van het LAK: 'Bij ons komen groepen en mensen waarvan je mag verwachten dat ze een hoogstaand produkt brengen 'Boelen heeft er wat van gemaakt' Ruud en Geraldine van Dijk gaan geregeld naar het theater. In elk geval met een abonne ment en daarbij nog een paar voorstellingen extra. Geraldine van Dijk: "Door zo'n abonne ment kom je er meer toe om naar het theater te gaan. Boven dien is het vaak handig om van een plaats verzekerd te zijn. Zonder abonnement is het vaak heel moeilijk om goede kaarten te kunnen krijgen voor bijvoor beeld l'oup van 't Hek. Daar naast houden we het aanbod in de Leidse schouwburg en het LAK steeds in de gaten. Er is op het ogenblik een behoorlijk theateraanbod in Leiden. Dat moet me echt nog even van het hart: sinds Frans Boelen er was» ging het heel goed. Ik ken die man verder helemaal niet per soonlijk, maar hij heeft er wel wat van gemaakt". Tevredenheid dus over het Leidse theaterleven. Als Geral dine van Dijk de wens mag uit spreken, wat ze graag weer eens hier zou willen zien, noemt ze het befaamde Italiaanse elownsduo 'I Colombaioni'. "Dat is een hele grote wens van me. Wanneer die komen, zit ik gegarandeerd op de eerste rij. Ik heb al weer in het schouw burgboekje gekeken, maar neen hoor, ze zijn er helaas niet bij. Die twee mensen vind ik echt uniek". De voorkeur van Geraldine en Ruud van Dijk gaat uit naar de schouwburg: "Omdat we dat een heel mooi theater vinden. Bovendien heb je in de schouw burg echt het idee van een avondje-uit, waar je je dan ook op kleedt. Bij het LAK speelt dat nu eenmaal minder een rol, daar loop je wat gemakkelijker naar binnen". Een opmerkelijke uitspraak, want van het LAK wordt wel beweerd dat het min der toegankelijk zou zijn. Ruud van Dijk: "Voor ons geldt dat niet. Alleen de lokatie van de schouwburg is natuurlijk ide aal, terwijl misschien het LAK voor de meeste mensen op een beetje obscuur terrein ligt". De laatste voorstelling die beiden in de Leidse schouwburg hebben gezien, is het program ma van 'hoe Ueet ie ook al weer - die Achterhoeker?" Dat kan al leen maar Herman Finkers zijn, wiens naam trouwens ook weer op hun verlanglijstje voor het komend seizoen prijkt. Volgens Geraldine van Dijk vermeldt dat lijstje verder nog onder meer Youp van 't Hek, Jan Ak kerman, 'Rosalie Niemand' door het 'Mechels Miniatuur Thea ter', 'De ziekte die rauzak heet' - een 'neurotische komedie* met Hans Dagelet...: kortom, een lijst "met van alles wat', zoals beiden het zelf omschrijven. grippen ongekende technische be heersing brachten ze een prachtige voorstelling. Dat bedoel ik nu, kwa litatief hoogstaand betekent niet al leen gevestigde namen. Nieuwe produkten met kwaliteit passen al tijd in onze programmering. Dat is ook de reden waarom we niet meer dan twee a drie maanden vooruit werken. We kunnen zo op het laatste moment nog wat dingen in passen". De coördinator ziet 1 a 2 nieuwe voorstellingen per week. Hij reist daarvoor naar Den Haag, Amster dam, Rotterdam, Den Bosch en Arnhem. Tot zijn teleurstelling is de doorstroming van nieuwe aanwas trager dan hij verwachtte. "De inte ressantste voorstellingen worden op dit moment gemaakt door men sen die zich tenminste zo'n vijf jaar staande hebben gehouden in het vak". Verder biedt de LAK-agenda bekende groepen als 'Mug met de gouden tand', Orkater, Frans Strij ards met Art Pro, Truus Bronk horst en Beppie Blankert. Eerste plaats Voor Roland Helmer lijken de we gen die het LAK is ingeslagen rede lijk te kloppen. "Op een interessant programma komen veel mensen af', is zijn adagium. "We proberen eerst een aantrekkelijk programma samen te stellen en daarna proberen we daar zoveel mogelijk mensen voor te interesseren". Volgens zijn rapportcijfers (aantal bezoekers per voorstelling) is het LAK met één zaal verreweg het best bezochte the ater in Nederland. "Beter dan het Shaffytheater in Amsterdam, de Blauwe Zaal in Utrecht of de Lan taarn in Rotterdam", zegt hij zonder blikken of blozen. "Ik heb het dan over vergelijkbare theaters en de cijfers zijn natuurlijk relatief ge zien. In absolute zin trekt het Shaffy natuurlijk meer bezoekers, maar let wel dan praat ik ook over drie zalen. Wij trekken in één seizoen met één zaal die 180 plaatsen telt 25.000 be zoekers. Dat is gewoon goed te noe men". Ter aanvulling bekijkt hij achter zijn bureau nog even het boekwerk met de voorstellingen en het aantal bezoekers. De eerder gestelde vra gen over hoogtepunten en diepte punten kan hij. zij het wat voorzich tig, beantwoorden. "Over het alge meen kun je zeggen dat we het afge lopen seizoen wat minder vaak uit verkocht zijn geweest. Maar daar staat tegenover dat zelfs de slechtst bezochte voorstelling nog 40 bezoe kers trok. Er is dus altijd een vaste kern waar we op kunnen bouwen". Jammer vond hij dat de top binnen het poppentheater, Feike Bosma, slechts 50 mensen telde. Toppers waren Adelheid Roosen, Theater van het Oosten met Schrijf me in het zand. Studio Peer, De Trust, Orkater en Art Pro. Gebrek Helmer is er de man niet naar om zonder meer toe te geven dat het met publiciteit bij het LAK niet al tijd even goed loopt. Dat zou toch ook een verklaring kunnen zijn waarom het Leidse publiek - stu dent of geen student - niet broeder lijk naast elkaar het LAK-theater betreedt? Helmer komt met de vol gende tegenzet: "Publiciteit heeft alles te maken met tijd, geld en menskracht. En daar hebben we voortdurend gebrek aan. Natuurlijk is de publiciteit voor verbetering vatbaar, maar met een begroting 'Satori' van Surzy Blok en Christopher Steel. Techni sche perfectie. (foto pr) van 140.000 gulden (gemeente 42.000 gulden, universiteit 40.000 gulden en gebruik van alle dienst verlenende universitaire instanties; de rest is eigen inkomsten) hou je voor die pot geen geld over. Met ze ven betaalde krachten, onder wie drie in part-time dienst, kun je geen aparte publiciteitsmedewerker aan stellen. Zie hier het probleem". "Je kunt wel roepen 'affiches op borden, waarom doen jullie dat niet?'. Ten eerste is dat duur, ten tweede wat moeten we erop zetten? Onderzoek heeft uitgewezen dat dat soort affiches aanslaat met voorstel lingen die een breed publiek aan spreken. Namen als Herman van Veen, Karin Bloemen, Paul de Leeuw, Nationaal Ballet. Uitste kend. Maar Truus Bronkhorst, Stu- den tand zegt niets. Die namen be klijven niet. Voor ons heeft het dus lijven niet. Voor ons heeft het dus geen zin een walvis uit te gooien om een spierinkje te vangen. Wij moe ten het veel meer hebben van recen sies en mond-reclame". "Voor sponsoring geldt eigenlijk hetzelfde. Ook sponsoring is han del. De tegenpartij moet daar baat bij hebben". Een fonkeling in zijn ogen. "Daar hebben we nu iets voor. Een speciaal project. Een prelude op het Mozartjaar in 1991. Studio's Onafhankelijk Toneel gaat bij ons de opera Cosi Fan Tutte van Mozart brengen. Op 21, 22 december 's avonds en op 23 december (familie matinee, aanvang 13.30 uur) is het LAK een waar opera-paradijs met een schitterend decor. Dit stuk leent zich nu goed voor sponsoring. En zoals het er nu uitziet gaat dat ook lukken. Een bedrijf (ik kan de naam nog niet noemen) heeft al een blok kaarten gekocht om met het personeel op deze manier de jaar wisseling te vieren. Op dit soort on dersteunende activiteiten moeten wij ons - denk ik - meer richten". Subsidie Behalve de campagne ('Het LAK- theater is er voor alle theaterliefheb bers) om het eerder genoemde mis verstand uit de weg te helpen, wil Helmer ook de seizoenpas - "een koopje" - meer onder de aandacht gaan brengen. Voor nog geen 100 gulden (95 om precies te zijn) kun nen alle theatervoorstellingen wor den bezocht en voor 160 gulden kunnen zowel de theater- als de filmvoorstellingen worden bijge woond. Tot slot de wens van het LAK: meer subsidie van de gemeente. "We hebben het gemeentebestuur onlangs een nota aangeboden, waarin we aantoonden dat het abso luut noodzakelijk is het subsidiebe drag te verhogen om de kwaliteit van het programma op het huidige peil te houden. Het gaat erom dat we in staat blijven de top van onze programmering te behouden om niet in een negatieve spiraal te be landen. De gemeente is gevraagd het bedrag te verhogen van 42.000 naar 100.00 per jaar. In eerste instan tie reageerde het college van B en W daar wat koel op, maar we hopen dat de komende begrotingsbehan deling nog ruimte biedt. We kunnen namelijk niet tot in lengte van jaren blijven teren op de goede wil van de bij ons spelende groepen. Het wordt hoog tijd dat we ze een beetje nor maal kunnen gaan betalen". Eigenlijk is het dus een klein wonder dat het LAK nog zo'n inte ressant programma kan bieden en zoveel bezoekers trekt. "Inder daad", antwoordt de eerst verant woordelijke man van het LAK. "U begrijpt het goed. Dat mag zeker een wonder heten". fat meer in deze theaterbijlage? In de theaterbijlage van deze krant treft u onder meer de vol gende verhalen aan: Een interview met Yvonne van Baarle, hoofd van de direc tie kunst en cultuur van de ge- Imeente Leiden. Daarin geeft zij haar toekomstvisie op het Leid se theaterleven. Peter Faber speelt dit seizoen 'Koekoeksnest'. Bij de meeste lezers zal indertijd de film 'One flew over the cuckoo's nest' met Jack Nicholson diepe indruk hebben gemaakt. Peter Faber brengt dit nu met Petra Laseur op de planken. Een interview. Het Alphense Parktheater en het W. ;senaarse Warenar wor den belicht. Tevens het pro gramma van de Muzenhof in Leiderdorp. Henk van Ulsen werd aan de tand gevoeld over het stuk De dood van Iwan Iljitsj, dat op 11 december in de Leidse Schouw burg zijn landelijke premiere beleeft. Verder beschouwingen over het Scapinoballet en Het Con cern, de operaprogrammering van Pierre Audi, cabaretpro gramma's, de meesterserie van K&O. Ook een interview met Tjitte Weber, directeur van K&O. met de Leidse Vereniging voor Pop muzikanten en met Frits Bruins die de Waag tot podium voor muziek (Gaudeamus) en beel dende kunst wil maken. Op elke pagina een interview met bezoekers van theaters in Leiden en omgeving, het pu bliek dus. Ruud en Geraldine van Dijk: 'We houden het aanbod van de schouwburg èn het LAK steeds in de gaten Aan deze theaterkrant werkten onder anderen mee: Cees van Hoore, Saskia Stoelinga Straatinterviews: Emiel Fangmann en Wijnand Zeilstra Foto's bij straatinterviews: Henk Bouwman Citaten uit 'Hoogste Tijd' van Harry Mulisch Coördinatie en lay-out: Annemiek Ruygrok

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 29