'De meeste vaders komen toch chagrijnig thuis' RUSSEN RUKKEN OP Gert en Hermien: best nog met EO in zee... Clouseau gaat naar Songfestival Jarig Vrij Nederland in nieuw jasje op de bank van de psychiater lig gen". Populaire kinderprogramma's als De J.J. de Bom Show en de Stratemaker op Zee Show kwa men uit zijn koker. Leuke, maar ook 'omstreden' programma's. Staartjes: „In de jaren zeventig leefde de discussie over autori teit. Er heerste een straffe ge zagsverhouding. Ik heb wat van die rotscholen meegemaakt. Bek houden en leren! Ook tegen je ouders waagde je het niet om ook maar iets te zeggen. Over een aantal onderwerpen werd nooit gesproken. Met deze program- Aart Staartjes van Sesamstraat: had....' ma's heb ik aan de discussie meegedaan. De Stratemaker was heel anarchistisch: kinderen op ruien tegen de ouders. Er mocht "We hebben wat dreigbrieven ge- (foto Gri» niet naar gekeken worden". "We hebben wat dreigbrieven gehad, boze artikelen. De beste reclame kregen we van Henk van der Meijden. Hij schreef in De Telegraaf over een Stratemaker, die over poep en pies ging: VARA leert jeugd schuttingtaai. De kijkcijfers vlogen omhoog!" „Ik houd rekening met veran derende tijden, die gaan ook mij niet ongemerkt voorbij. Toen ik in '81 bij Sesamstraat kwam. was er de afspraak dat geld niet voor komt in het programma. Geld was vies. kapitalistisch, daar moesten we niets mee. Daar mag je kinderen niet mee besmetten. Nee, we ruilden dingen. Voor een verhaaltje of een kusje kreeg je in de winkel een appel. Nu zeg gen we: wat een onzin. Leer kin deren nu maar wat dubbeltjes en kwartjes zijn. Pmo zoekt geld. want daarmee word je rijk. In '81 zou dat uitgesloten zijn". Theo en Thea terug bij VPRO? HILVERSUM (GPD) - Documentaires, eigen drama en gekende programma's als Keek op de week, Diogenes, We zijn weer thuis en Margreet Dolman en Adriaan Van Dis zijn de programma's die de VPRO het komend winterseizoen gezicht moeten geven. Zelfs een terugkeer van Theo en Thea wordt overwogen, aldus VPRO-direc- teur R. Kiers gisteren tijdens de presentatie van de komende VPRO- programma's. In de sector informatieve programma's komt de VPRO met een reeks eigen documentaires, onder meer een reeks over instituten als de belastingdienst, arbeidsbureaus en de keuringsdienst van wa ren. Op amusements-gebied spelen Van Kooten en De Bie als vanouds de hoofdrol op de VPRO-zondagavond. Een nieuw programma is de vierdelige serie Jiskefet, een humoristisch eigen VPRO-program- ma. Ook op het gebied van drama komt de omroep met eigen pro- dukties. ROSSUM (ANP) - Gert en Hermien willen best nog bij de to zingen. „Kom maar op met een contract," aldus Gert Timmer- Hij reageert daarmee op uitlatingen van de EO-perschef dat d^>Evangelische Omroep tevergeefs op een gesprek met het zin gende echtpaar zit te wachten. „Dat klopt." zegt Gert, „maar eerst heeft de EO laten weten dat wij niet meer in hun kader pasten. Zo'n gesprek heeft alleen zin als de EO bereid is ons weer in hun programma's te laten op treden." Gert en Hermien traden enige tijd geleden met de rockgroep Normaal op. Dit was voor de evangelisatiebeweging Het Zoek licht reden de samenwerking met het echtpaar voor een jaar op te schorten. Ook bij de EO kwamen protesten binnen tegen het optreden met Normaal. De EO-woordvoerdcr beklemtoonde dat de vele verzoeken om platen van Gert en Hermien te draaien, wel worden gehono reerd. „Wat toen goed was, is nu nog goed." Gert (van Hermien), hier in actie tijdens het geruchtmakende con cert met Bennie van de groep Normaal: 'EO, kom maar op met dat contract...' <foto gpdi BRUSSEL (AP) - De ook in ons land uiterst populaire Vlaamse groep Clouseau ('Daar Gaat Ze') zal Belgie volgend jaar vertegenwoor digen op het Eurovisiesong festival in Italië. De vijf Vlaamse Brabanders zijn be zig met een tweede LP, waar uit ze in overleg met de BRT een song zullen kiezen om op het liedjesfestival in San Re- mo op 4 Mei 1991 te zingen. AMSTERDAM (GPD) - Het weekblad Vrij Nederland viert zijn vijftigjarig bestaan in een nieuwe jas. Vanaf deze week zijn de krant, de boekenbijlage en de kleurenbi jlage samengevoegd in een magazine op krantenpapier. De ingreep was nodig om de produktiekosten omlaag te brengen. De oplage van Vrij Nederland schommelt tegenwoordig rond de 80.000 exemplaren, maar vertoont nog steeds een dalende lijn. Met het nieuwe gezicht Hoopt men weer meer lezers te trekken. Het uiterlijk mag dan ingrijpend gewijzigd zijn, inhoudelijk is er weinig veranderd. Alleen de jeugdrubriek De Blauw Geruite Kiel en de rubriek van Douwe Trant zijn verdwenen. De nieuwe jas voor Vrij Nederland is de eerste van een reeks veranderingen in het Nederlandse medialandschap. Volgende week verschijnt het eerste nummer van HP/De Tijd, de combinatie van de twee oude opiniebladen. En op 14 oktober wordt het eerste exemplaar uitgebracht van De Krant op Zondag, hetinitiafief van Pieter Storms. Voor makers en lezers zijn spannende tijden aangebroken. Aart Staartjes, eindredacteur van Sesamstraat TOKYO - De Russen rukken tijdens miss-verkiezingen steeds meer op. Jarenlang was het 'not done' in de Sovjetunie om de mooisten van het land met kroontjes en prijzen te beladen, maar de afgelopen twee jaar rolt de ene na de andere miss er uit. Ook internationaal gooien de Russische vrouwen nu hoge ogen. Zo werd lrine Vassilenko. getooid met de sjerp U.S.S.R., deze week uitver koren tot 'Miss Fotogeniek 1990'. Deze verkiezing loopt vooruit op de in ternationale missverkiezing die op 17 september in Osaka wordt gehou den. anp) Loekiede Leeuw als breipatroon? HILVERSUM - De STER be staat 25 jaar en de tv-kijkers kunnen vanwege dit jubile um vanavond antwoord krij gen op een groot aantal vra gen. Dat gebeurt in een uit zending van nauwelijks elf minuten. De STER vat niet alleen de reclame, maar ook haar eigen geschiedenis kort en bondig samen. Het begin van de STER Was turbulent. Ooit strui kelden kabinetten in Den Haag over de vraag of radio- en tv-re cl ante moest worden toegelaten op de Hilversum- se zenders. Maai in de loop der jaren groeide de STER uit tot een gerespecteerde instelling. Dc kijkers blijken trou wens erg nieuwsgierig naar het reilen en zeilen bij de STER. Dagelijks vragen tientallen luisteraars en kij kers per brief 'hoe die acteur in dat spotje' ook alweer heette, waar die bijzondere muziek te koop is en hoé je Loekie de Leeuw als breipa troon kunt bemachtigen. In de korte documentaire 'De STER is van ons allernaar wordt vanavond (Nederland 2, 21.45 uur) antwoord gege ven op dié en al die andere vragen. HILVERSUM Aart Staartjes houdt van meneer Aart, de sikkeneurige stemmingmaker van Sesamstraat. Niet dat hij zich ermee wil identificeren. „Mijnheer Aart is een alter ego. Die man komt binnen alsof hij de burge meester is. Hij regelt alles wel. Ja, ja. Het is toch een heerlijke man om bij belletje te trekken". Meneer Aart is populair bij klei ne kinderen. „Hij is heel herken baar. Moppert altijd. Kleine kin deren vinden mopperaars leuk. Hij lijkt op vele vaders. We den ken allemaal dat de aardige, vriendelijke, begrijpelijke vader als Frank zo herkenbaar is. Dat is een droombeeld. De meeste va ders komen toch sacherijnig thuis? Dat is in wezen het karak ter van mijnheer Aart. Hij is niet beroerd, maar hij uit zich ver schrikkelijk onhandig". Sinds dit seizoen is Staartjes, 52 jaar inmiddels, officieel eind redacteur van Sesamstraat. De leiding wilde het een beetje hel der in beeld hebben. Staartjes is de vader van de Ne derlandse kindertelevisie. Hij begon al in '67 met bijbelvertel lingen voor de IKON. 23 jaar la ter houdt hij zich bezig met de in houd van Sesamstraat en Het Klokhuis. Kinderen Staartjes vindt het moeilijk te zeggen wat hem boeit aan het vak. „Dat weet ik niet. Ik voel me er in ieder geval vertrouwd mee. Schrijvers en acteur hebben diep in hun hoofd een groep waarop zij zich richten. Kennelijk zijn dat bij mij de kinderen. Daar kan ik geen verklaring voor geven. Er zal wel een reden voor zijn, maar dan moet je misschien een jaar Arabische zeden In Nederland verrijst moskee na moskeemaar in Saudi-Ara- bië is geen kerk te vinden. Inde voor buitenlanders bestemde wijken van de hoofdstad Riaad mag op zondag zelfs niet uit de Schrift worden gelezen en mag geen psalm worden gezongen. In het heilige land van de islam horen christenen geen kik te ge ven. Afbeeldingen van de Messias, van de apostelen en heiligen vallen onder de censuur. Wie een kruisje aan een halsketting heeft hangen, wordt door de re ligieuze ordedienst opgebracht. De vlag van Zwitserland wordt regelmatig in beslag genomen, vanwege het aanstootgevende kruis dat erop staat. De Saudiërs zijn niet vies van westerse technologie, integen deel, zij zijn gretige importeurs van compiLters, geleide projec tielen en Cadillacs. In Riaad is nu zelfs een kunstijsbaan! Maar de rest van het westerse ideeën goed houden ze het liefst buiten de deur. Aan de spreiding van macht, kennis en inkomen heb ben zij geen boodschap. Het ide aal van de open samenleving is hun vreemd De Saudiërs zijn van het ene op het andere moment zomaar rijk geworden, zonder dat ze er voor hoefden te werken. Hun grote probleem is dan ook steeds wat ze met al die miljarden pe trodollars moeten doen. On langs berichtte de krant over een oliesjeik die in een Frans ca sino in een paar dagen 28 mil joen gulden had vergokt. In Saudi-Arabië werken mil joenen buitenlandersdie als een noodzakelijk kwaad wor den getolereerd. Zij zijn nage noeg rechteloos en moeten zich strikt aan de voorgeschreven gedragscode houden. Het heilige land van de islam is geen plek om onvoorbereid naar toe te gaan. Diplomaten en zakenmensen krijgen van hun werkgevers instructies mee die moeten voorkomen dat ze de ene bok na de andere schieten. Ook aan de jantjes (en jan- nies), die nu op weg zijn naar de Golf, is een pamflet uitgereikt waarin ze voor de barse zeden en gewoonten van de Arabische volken worden gewaarschuwd. Een Arabier is "trots" en hij heeft een sterk ontwikkeld eer gevoel. Hij wil altijd de sterkste en de beste zijn. Je mag in het openbaar nooit kritiek op hem hebben, anders wordt hij ra zend. "Gezichtsverlies is het erg ste wat een Arabier kan overko men", zegt het pamflet, en ver der is het goed te weten dat in de moslimse samenleving wraak vaker voorkomt dan vergiffe nis. Ben je als matroos in Muskat of Bahrein te gast, zak dan niet. gezellig in je stoel onderuit. Leg in geen geval je voeten op tafel,, want de aanblik van je schoen zolen ervaart je gastheer als een diepe vernedering. Heeft hij een kromzwaard in de buurt, dan zal hij niet aarzelen dit te ge bruiken! Doe bij het drinken van je thee of je glaasje prik net of je geen linkerhand hebt, want die wordt als onrein be schouwd. Zeg niet tegen je gast heer dat je net nog je handen ge wassen hebt, en dat je linker hand even schoon is als je rech terhand. want je zult hem toch niet overtuigen. Noem een Arabier nooit Ali Baba, gebruik geen fantasie woorden als "sim sala bim" of "salemaleikum", want de aan gesprokene zal er de grap niet van inzien. Bemoei je niet met de vrou wen, doe maar net of ze niet be staan. Fluit ze in godsnaam niet na! Kom je bij een plaatse lijke collega over de vloer, pro beer dan niet de vrouw des hui zes op beide wangen te zoenen. Het is al ongepast om naar het welzijn van zijn echtgenote of dochters te vragen. Op straat kijken de gesluier de vrouwen op noch om. Loop ze niet in de weg en probeer in geen geval hun blik te vangen. Alleen al het aankijken wordt als een aanranding van de eer baarheid opgevat. Maak nooit of te nimmer grappen over de islam. Noem een moslim geen mohamme daan, want dat is voor hem een belediging. Ga niet staren naar iemand die aan de kant van de weg aan het bidden is. Stap niet met je zeemansvoeten op een bidmatje. Het is onbeschoft naar men sen te wenken. Dat doet een Ara bier alleen bij honden. Ik vind het heel goed dat de Nederlandse matrozen op deze wijze zijn voorbereid. Het geeft immers geen pas om als een boe renkinkel een totaal andere cul tuur binnen te stappen. Toch denk ik dat het beter is dat de bemanning niet te vaak in Ara bische havens gaat passagie ren, want anders zou er vooreen eventuele oorlog tegen Irak wel eens geen matroos meer aan boord kunnen zijn. HOEZO OMDAT HEINZ TOCH NIET NEER. U BENT ZEKER NIEUW //v PEZE BUURT WANT /K ZIE U H/ER VOOR NET BERST f KIJK PAN MAAR GOEP, WANT HET WAS METEEN VOOR HET LAATST f KORT- SLurpNe SAAN wij MAAR EENS EEN KIJKJE NEMEN BIJ JOPlE VISBOER (&oeiEM0R6E MEVROUWTJE!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 25