Zweeds sprookje eindigt in financieel steekspel Naam PTT Telecompetitie op radio en tv verboden Abba spant rechtszaak aan tegen manager Stig Anderson Hoe het met de Abba- leden zelf verder ging TROS niet Hij met vaste woensdagavond ROEMEENS BLAUW BLOED Hare Krishna O //FiVïD nXï~~~— DINSDAG 4 SEPTEMBER 1990 HILVERSUM (GPD) De NOS mag op radio en televisie de naam PTT Telecompetitie voor de hoogste klasse van het betaalde voetbal niet gebruiken. Het Commissariaat voor de Media blijft bij zijn mening dat het gebruik van de naam van de sponsor van de eredivisie 'ontoelaatbaar' is. Het zal daarom de NOS ook geen ontheffing van de reclameregels verlenen. Blijft de NOS in Studio Sport en in Langs de Lijn de naam PTT Telecompetitie gebruiken, dan volgen sancties. Dit heeft het commissariaat gisteren bekendgemaakt, nadat het zich had gebogen over de argumenten van de NOS om van de regelgeving af te wijken. Die argumenten zijn van omroeppolitieke aard. De NOS vindt dat het de naam PTT Telecompetitie moet noemen, omdat de KNVB met ingang van dit voetbalseizoen die naam om financiële redenen aan de eredivisie geeft. Het contract tussen NOS en KNVB regelt dat de omroep de naam zal hanteren die de KNVB aan de voetbalcompetitie geeft. De NOS vreest dat, als het de omroep onmogelijk wordt gemaakt de naam PTT Telecompetitie te noemen, het contract ongeldig wordt verklaard en de KNVB eventueel in zee gaat met de concurrentie, wellicht de commerciële zender Veronique. Het Commissariaat voor de Media geeft de NOS tot vrijdag de tijd het vermelden van de gewraakte naam achterwege te laten. Het had iets weg van een sprook je. Zweden staat niet bepaald be kend als een land dat indruk wekkende bijdragen levert aan de popmuziek. Maar met de hit formule die Abba op een van de vele eilandjes voor de kust van Stockholm ontwikkelde, kreeg de groep zowat heel de wereld aan haar voeten. Niet alleen muzi kaal, ook financieel ging het bergopwaarts met de formatie. Abba vestigde zich als een solide onderneming met het hoogste winstpercentage van de Zweedse bedrijven. Totdat in 1982 het doek viel en de vier supersterren elk hun eigen weg gingen. Het duurde vervolgens ruim zeven jaar voordat duidelijk werd dat manager Stig Anderson het kwartet flink had afgezet. Via de rechter proberen de leden dat geld nu terug te krijgen. ■Jarenlang kon Abba alle proble men achter de schermen en uit de publiciteit houden. Zelfs de schei dingen van beide echtparen wa ren intern al lang uitgepraat toen de roddelpers er lucht van kreeg. Maar nu, zo'n acht jaar nadat de groepsleden voor het laatst gezamenlijk de studio in doken, speelt misschien wel de grootste rel rond Europa's popu lairste groep van de jaren zeven tig zich in alle openbaarheid af. Aanleiding voor de heibel is de verdeling van de winst die de we reldtournee vdn Abba in 1979 heeft opgebracht. Afgesproken was dat alle groepsleden negen Abba toén. Van links naar rechts Anni-frid, Benny Agnetha en Björn. procent van het positieve resul taat uitgekeerd zouden krijgen. Maar, en daar gaat het nu om, big boss Stig Anderson gaf Björn, Benny, Agnetha en Anni-Frid slechts drie procent. Bij de belas tingdienst meldde hij echter dat de vier negen procent hadden ontvangen. Dus moesten zij ook over die negen procent belasting betalen. Zweedse kranten brachten de zaak aan het rollen. Manager Stig Anderson zou ieder lid van Abba nog eens 180 miljoen gul den moeten uitbetalen. Via een rechtszaak proberen de vier hun resterende winstaandeel van de tournee alsnog in handen te krij gen. Waarom Anderson de groepsle den heeft opgelicht met de winst uitkering van de tournee 1979 is onduidelijk. Ook moet nog wor den uitgezocht of hij dat opzette lijk heeft gedaan. Geen van de Abba-leden wil met journalisten praten over de affaire. Björn en Benny hebben hun advocaat de zaak in handen gegeven. Dat terwijl Abba ooit het be langrijkste exportartikel van Zweden was. De furore begon halverwege de jaren zeventig, na het winnen van het Songfestival met 'Waterloo', leder nieuw al bum overtrof de verkoopresulta ten van het vorige. Het platenbe- drijf van Abba boekte op een ge geven moment hogere winstper centages dan bijvoorbeeld de multinational Volvo Car. Hoe is het de Abba-leden zelf, zoveel jaar na hun grote succes sen, vergaan? Björn en Benny blijken nog altijd hard te werken. Ze zijn bezig aan de nieuwe musical, die de opvolger van 'Chess' moet worden. De blonde Agnetha Faltskog heeft inmiddels een eigen produktiemaatschappij opgericht en staat onder contract bij platenmaatschappij WEA. Triester verging het Anni-Frid, altijd al het buitenbeentje van het gezelschap. Na het Abba-tijdperk leverde zij twee solo-al bums af, waarna ze in Frankrijk meewerkte aan de kindermusi cal 'Abbacadabra', gebaseerd op de hits van Abba. Tijdens dat project leerde ze componist/zanger Daniël Balavoine kennen, met wie ze een tijdje in Parijs samenwoonde. Toen Daniël over leed, stortte haar wereld in. Ze vertrok naar Spanje en heeft sindsdien geen noot meer gezongen. SOUTHAMPTON - Ray Charles is nog altijd niet stuk te krij gen. De wereldberoemde zanger/pianist/saxofonist/componist, die sinds zijn zesde jaar blind is, trad dezer dagen op tijdens een openlucht-festival in Southampton. Ray Charles hoopt deze maand 58 jaar te worden. Maar swingen doet hij nog als een twintigjarige... (foto ap> HILVERSUM (GPD) De TROS is allerminst blij met de haar toege wezen woensdag als vaste 'lange' uitzenddag in plaats van de ver trouwde dinsdagavond. De woensdagavond is immers traditiegetrouw een voetbalavond en de TROS heeft al uitgerekend dat zij in het win terseizoen „geteisterd" zal worden door tenminste zeventien voetbal duels in het kader van de Europacup en de voorrondes van het Euro pees Kampioenschap. De TROS heeft besloten geen dure eigen pro- dukties te programmeren tegenover het voetbalgeweld. Tegenover de sport op Nederland 3 plaatst de TROS zoveel mogelijk de combinatie 'krimi' (Der Alte, DerrickVAktua. Het voor de TROS omgunstige schema geldt voor een jaar. De TROS zendt vanaf oktober op woensdag vanaf 14.30 uur uit en op vrijdag van af 17.30 uur. Door de nieuwe constructie van korte en lange dagen kun nen AVRO, Veronica en TROS op drie opeenvolgende korte en lange dagen een aantal programma's uitzenden in een driedaagse frequentie. Op maandag tot en met woensdag zijn dat de Amerikaanse dramaserie Santa Barbara en de middag-service-programma's en op donderdag tot en met zaterdag de spelshow Jackpot. De TROS heeft de afgelopen jaren door consequent programmeren de vrijdagavond gemaakt tot een populaire televisie-avond vol amuse ment. Deze lijn wordt vanaf 1 oktober voortgezet met nieuwe afleverin gen van de Nederlandse drama-serie Medisch Centrum West. Het der de seizoen voor MCW begint op vrijdag 26 oktober om 20.27 uur. Nieuw zijn twee door Linda de Mol gepresenteerde programma's: het home-video-programma De Leukste Thuis en het spelprogramma Love Letters, waarin op originele wijze huwelijksaanzoeken worden gedaan. De Hare Krishna-beweging is in Nederland nu twintig jaar ac tief en daarom werd er in Am sterdam feest gevierd. Enkele tientallen monniken trokken zingend en op de rinkelbom slaand achter een praalwagen met heiligenbeelden aan. Behalve in Amsterdam, be schikt de beweging over nog twee tempels, in Rotterdam en Den Haag. Als een alternatief soort Leger des Heils reiken de Hare Krishna's dagelijks maal tijden uit aan aan zwervers en armoedzaaiers. Een bal gehakt of een gebakken ei is er niet bij, want de aanhangers van de god Krishna zijn strenge vegetari ërs. Na de spijziging van het li chaam volgt de spijziging van de geest: iedereen hoort na het toetje luid en duidelijk de over bekende mantra te zingen, die nu al jarenlang tot de folklore van de hoofdstad behoort: Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare, Hare Ra- ma, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare en zo verder. Hendrik van Teylingen trok ook jarenlang in een roze soep jurk door de Kalverstraat en over de Dam. Zijn vader was een bekend gereformeerd pre dikant, die zich doodschaamde dat zijn zoon als een zingende idioot op straat te zien was. Hij kon maar niet begrijpen dat zijn Hendrik de Bijbel ongeloof waardig vond, om nu in zaken te geloven die nog veel wonder baarlijker waren. Toen Van Teylingen nog bhakta Harinama Dasa Adhika- ri heette en in de tempel leefde, hield hij zich bezig met het ver talen van heilige hindoege- schriften. Later, toen hij uit de tempel trad en zijn jurk aan de wilgen hing, schreef hij een boek over .zijn Krishna-tijd. In "De schildpad en het schot" kan men lezen hoeveel moeite het hem kostte om zich in zijn nieuwe kledij aan de spottende blikken van het publiek bloot te stellen. Hij geloofde niet dat hij als missionaris ook maar één bekeerling zou maken. Zijn schedel werd kaalge schoren, op een kruinlok na, zo dat hij er uitzag als een "gekuif de reiger". Hij kreeg een bids noer en onder het kralen aftel len moest hij voortdurend de heilige namen reciteren. Het eten van vlees, het drinken van alcohol, het roken van tabak en het bedrijven van seks (anders dan voor de voortplanting en dan binnen de grenzen van het huwelijk) waren voortaan ta boe. Buiten de tempel wilde hij al leen nog maar zingend en dan send door het leven gaan, om de "korst van kwaad van ieders hart los te trillen en zo de verlie derlijkte stad, lusthof van sla gers en hoeren, academici en drugsgebruikers, in een bede vaartsoord voor alle verdoolden te veranderen". Ik denk dat zijn vader zich wel in dit streven had kunnen vinden. Waar met zijn vader absoluut niet over te praten viel, dat was over Hendriks nieuwe geloof in Brahman, Vishnu en Shiva en het wiel van de wedergeboor ten. Als ik een signalement van mezelf zou moeten geven, schrijft een bittere Van Teylin gen, dan zou dat aldus moeten luiden: "Lengte 1.75 meter, melkboerenhondehaar, flapo ren. Domineeszoon". Jarenlang banjerde hij als een zoekende door het leven, stu deerde wat (geen theologie!), rommelde wat in de journalis tiek, rookte nu en dan een stickie, maar het licht der waar heid wilde maar niet door de duisternis heen breken. Thuis maakte hij zijn moeder hevig aan het schrikken door haar te vertellen dat God helemaal niet bestond. "Mijn jeugd werd verziekt", zo zou hij later schrijven, "door een godsdienstgek en zijn psalmzingende slavin". Het in zicht, dat de ware wijsheid uit het oosten kwam, niet uit Pales tina maar uit Voor-Indië, maak te een einde aan zijn doelloze bestaan. Toen ik hem ontmoette, in een vervallen wijk van Amster dam, had hij de bhakta's en sva- mi's al een tijdje achter zich ge laten. Hij straalde een grote rust uit en was de vriendelijkheid zelve. Zijn schedel was weer met een laagje haar bedekt, al hield hij het heilige reigerkuifje nog in ere. In de woonkamer, waar een doordringende wie rookgeur hing, stond een kleu rig Krishna-altaar tegen de muur. Later serveerde zijn vrouw bloemetjesthee en "sweetballs". Hij had weliswaar met de Ha re Krishna's gebroken, maar hij was hindoe gebleven. Op de ka le zolderkamer, die hem als kloostercel en werkvertrek diende, vertelde hij me alles over het wiel der wedergeboor ten. Na de sweetballs vroeg hij of we samen het Hare Krishna- lied zouden zeggen. En nog weer later vroeg hij of hij mijn svami mocht zijn. GENÈVE - Ook een land als Roemenië blijkt anno 1990 nog voorzien van personen met blauw bloed. Althans, de dames op bijgaande foto laten zich met de titel prinses aanspreken. Ze luisteren naar de namen Sophia (de prinses links) en Margarita en maken zich momenteel verdienstelijk door hun naam te lenen aan een stichting die Roemeense kindertjes en mensen in nood helpt. Gisteren ver trokken ze om die reden naar Boekarest. (foto ap> KAUtBR! I kV/APg UMU \iers vpAeeN? HOE WAS UW BEZOEK AAN SCHIER/MONNIKOOG AIA0ESTEIT J ...EN PAN MET N/1 AlE DE ONT WIKKELINGEN IN 005T-EUROPA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20