Heijplaatwerelddorp aan de haven DDR zwaait half miljoen soldaten uit Rotterdams schiereiland viert 75ste verjaardag als bevrijdingsfeest 'Russen raus': dure aftocht kan Oostduitsers niet snel genoeg gaan Kritisch onderzoek naar anti-joodse uitlatingen Luther I REPORTAGEi DONDERDAG 30 AUGUSTUS 190 GEESTELIJK LEVEN HEIJPLAAT - Heijplaat is een werelddorp. Knus en kosmopolitisch. Met een dorpspomp en een muziekkoepel. Met vele nationaliteiten aan de bar in de cafés. In het van scheepsgeuren doortrokken restaurant serveren ze een lunch voor zeelui en zakenlieden. Vroeger was het dorp van de Rotterdamse Droogdokmaatschappij. Daarna wilde de Rotterdamse haven zich er meester van maken. Om het te slopen. Om er containers neer te zetten. Dat gevaar is na een jarenlange strijd afgewend. Heijplaat kan zaterdag het 75-jarig bestaan vieren. Een soort bevrijdingsfeest. Heijplaat geeft het gevoel van een eiland. Altijd wel wat wind. Het vage verre loeien van schepen. Een zweem van zilt. In de stille straatjes met maar af en toe een auto lijkt de wereld ver weg. Katten sluipen door het gras. Duiven koeren in de bomen. Een haan kraait. Een oude man dommelt op een bankje onder een appelboom. Het leven gaat hier niet zo snel. Toch behoort Heijplaat, een tuindorpje met tweeduizend inwoners, tot de gemeente Rotterdam. Al is er wederzijds weinig contact. De Heijplaters voelen zich vooral dorpelingen, zien de stad als iets 'daarginds'. En veel Rotterdammers verkeerden tot voor kort in de veronderstelling dat het dorp zelfstandig was, er niet bijhoorde. Slechts zelden gaat een stedeling naar het schiereiland in de haven. Hij heeft er niets te zoeken. Evenmin gaat een dorpeling vaak naar Rotterdam. Alleen als het echt moet. Het is maar zes kilometer en toch een hele afstand. Voor het dagelijks brood hoefje niet naar de stad en voor het geestelijk leven ook niet, want er zijn drie kerken. Voor eenvoudig vertier kun je in het dorp terecht. Want het heeft een wijkcentrum, muziekkoepel, zwembad, kegelbaan, jongerensociëteit, gymnastiekzaal en sportvelden. Wie méér wil gaat met de enige, maar frequente, buslijn 68 naar het Zuidpleintheater. Op het Zuidplein is ook de metro die verbinding geeft met de grote stad'. Bervoets schuifelt op z'n klompen door z'n kas van luttele vierkante meters. 'Bloemsierkunst Carla' staat er, wat groots, in sierlijke krulletters. Amarillen met hun fraaie rode kelken op fiere stelen zet hij voorzichtig op een bakstenen muurtje. Tientallen amarillen. Dure bloemen, maar niet voor de 'export' bestemd, niet voor 'Rotterdam' dus. De uit Boskoop overgewaaide tuinder zegt dat de dorpelingen van bloemen houden, trouwe klanten zijn. In het dorp waar hij zich thuisvoelt verdient hij een goede boterham. Hij somt de geneugten van de dorpsgemeenschap op. Je fiets wordt niet gestolen. De huisdeur hoeft niet op slot, je kunt als vrouw rustig in het pikkedonker over straatlopen. De buren helpen als je in de problemen zit. En, wat zeker zo belangrijk is, ze laten je met rust als je geen zin hebt in gezeur aan je kop. Ze laten je je eigen gang gaan. Want ze zijn weliswaar dorpelingen maar wel met iets kosmopolitisch. Heel anders dan het vroegere vissersdorp Pernis, dat traditioneler is, geslotener. De wereldhaven heeft toch haar invloed op Heijplaat. Het 'gouden randje' noemen ze de villa's aan de Courzandseweg. Daar woonden vroeger de 'witte boorden' van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Het grootste huis met een fraai rieten dak is van de dokter. Een oud, vriendelijk huis, lommerrijk gelegen. Ruim veertig jaar woont mevrouw Ringeling daar. Ze beheerde voor haar man de apotheek aan huis, de kleinste van Rotterdam. "In de stad kennen ze geen apotheekhoudende huisartsen. Dat mag alleen op dorpen. Officieel mocht het hier niet, maar het kwam toevallig goed uit dat ik apotheker ben". Op de piano staat bladmuziek van Brahms. Lievelingsmuziek van haar ruim twee jaar geleden overleden man. Het huis lijkt erg groot voor haar alleen. Toch blijft ze er wonen. „Ik zou het heel erg missen. Ik zou het écht kwijt zijn. Twee kinderen zijn er geboren. Hier in ons huis zijn de herinneringen". Dat Rotterdam ten gunste van Heijplaat heeft beschikt maakt haar heel gelukkig. Want ze houdt van Heijplaat en ze houdt van Rotterdam. Soms zitten er dronken schepelingen in de tuin van de dokter. Met hun benevelde breinen denken ze dat het een terrasje is. De dokter en zijn vrouw deden daar nooit moeilijk over. Het hoort bij de haven. Het vroegere jonggezellenhuis aan de Vestastraats was een pension voor ongetrouwde arbeiders van de Droogdok. Nu is het een hotel voor zeelieden. Beneden is de bar. Vooral een toevluchtsoord voor scheepsvolk maar op bepaalde uren een dorpscafé. Nanda staat daar achter de tap mooi te wezen voor vele nationaliteiten. Een wereldmeid in een werelddorp i haar. De Russen gaan. Hoeveel het er zijn en hoe lang de operatie zal duren, weet nog niemand, maar de Oostduitsers kunnen nauwelijks wachten op de dag dat de laatste Russische sol daat de DDR zal hebben verlaten. Hans Hoogendijk dwaal de rond op plaatsen waar een klein jaar geleden elke vreem deling op zijn minst zou zijn opgepakt. Nu heerst overal vrijheid, blijheid en vooral handel. OOST-BERLIJN - Devoorberei- dingen voor de operatie 'Na doma' (naar huis) zijn begonnen. Met het einde van de DDR, komt ook het vertrek van de 380.000 Sovjetrussi- sche soldaten en ruim 200.000 bur gers in zicht. Vanuit de garnizoens stad Neuruppin rijden de eerste treinen al richting Sovjetunie. De achtste pantserdivisie is aan het pakken. De Westduitse minister van bui tenlandse zaken Hans-Dietrich Ge- nscher heeft een week geleden in Moskou een tijdschema afgespro ken met zijn Russische collega Sje- vardnadze. Uiterlijk in 1995 moet de laatste Russische soldaat het voor malige DDR-gebied hebben verla ten. Nu houden ze nog een derde van het land bezet als oefenterrein. "Vol goede en vriendschappelij ke gevoelens moeten ze gaan", zei Genscher. Over de financiële kant van de operatie zweeg hij. Dat mochten zijn partijvriend Haus- smann (economische zaken) en de Beierse CSU-voorzitter Theo Wai- gel als minister van financiën rege len. Er wordt gesproken over 2,5 miljard. 10.000 treinen Eén ding staat wel vast: hoe meer Bonn bereid is te betalen, des te sneller zijn de Russen verdwenen. Het wordt een gigantische operatie. NAVO- deskundigen hebben uitge rekend dat er 10.000 treinen van elk 50 wagons nodig zijn. Als er elke dag vier treinen zouden vertrekken, kan eind volgend jaar de laatste Rus worden uitgezwaaid. Maar voor het zover is, moet er nog heel veel worden geregeld. Wie draait er bijvoorbeeld op voor de gi gantische milieu-erfenis van 40 jaar Russische militaire bescherming? Welke status krijgen de Russische militairen in de overgangsfase, waar mogen ze heen en waar kun nen ze oefenen? En natuurlijk, hoe wordt voorkomen dat ze bezwijken voor de verzoekingen van het kapi talistische consumentenparadijs? Toen een Westduitse diplomaat voorzichtig informeerde met hoe- veel deserteurs Moskou rekent bij krachten gestationeerd een onbekend aantal Russen heeft al de benen richting Westen geno men. Nog maar kort geleden werd een deserteur gepakt terwijl hij zat te vissen aan de Spree. De 21-jarige dienstplichtige, die al tien dagen onderweg was, werd ontdekt nadat hij geprobeerd had met zijn machi negeweer een hert te schieten. Westerse weelde Steeds meer Russen krijgen de smaak te pakken van de westerse weelde die nu overal in de DDR ten toon wordt gespreid. In Potsdam op het 'Plein van alle Volkeren' verza melen zich elke marktdag tientallen militairen in uniform. Hun belang stelling gaat voornamelijk uit naar elektronica en auto's. Sinds de in voering op 1 juli van de D-mark krij gen ook zij hun soldij in harde mar ken uitbetaald. De gewone soldaat, de moesnjik, vangt niet meer dan 30 mark per maand, maar officieren komen al gauw op 1.500 mark en dan vallen er zaken te doen. Vooral oudere auto's, voorzien van de goede ster uit Stuttgart, zijn een begeerd object en menig Rus sisch officier mag zich inmiddels de eigenaar noemen van een bejaarde, maar nog altijd glimmende Merce des. De politie heeft geen idee hoe veel westerse wagens in de handen van vertegenwoordigers van het roemrijke Rode Leger zijn overge gaan. "Dat is een zaak van de Kom- mentatura", zegt de politewoord- voerder van Potsdam. Maar het commando zwijgt. Bij sommige legerplaatsen zijn ei gen keuringsstations ingericht, waar de auto's probleemloos een Russisch kenteken krijgen of zelfs met het Westduitse kenteken naar de Sovjetunie worden getranspor teerd. Het opperbevel heeft inmid dels wel verboden dat militairen met hun nieuwe aanwinsten over Oostduitse wegen rijden. In en rond: Potsdam defileren echter flink wat Russische officieren met vrouw en kinderen in hun nieuwe statussym bolen. Prima zaken Voor de reusachtige kazernes bij Jüterbog, 70 kilometer te zuiden van Berlijn, is het elke dag feest. Hier zijn de meest Russische strijd- dat heb- van Jüterbog, "dan oefenen de ge vechtstoestellen. 's Ochtends om vijf uur beginnen ze en dat gaat door tot twee uur s nachts". Hij heeft de grootste moeite boven het gebrul van startende toestellen uit te komen. Karin Brünning van Neu- es Forum: "Het is hier meer dan ver schrikkelijk. Als ze niet vliegen, oe fenen ze wel met tanks en artillerie op de schietbaan. Het is net oorlog". Agressief Als er élke dag vier treinen zouden vertrekken, kan eind volgend jaar de laatste Rils worden uitgezwaaid. Maar voorlopig zijn de Sovjettroepen nog zeer aanwezig. "Als ze niet vliegen, oefenen ze wel met tanks en artillerie op de schietbaan. Het is net oorlog". sers doen prima zaken op het zand erige plein voor de vervallen kazer ne bij Werder. Overal tweedehands auto's, maar ook vrachtwagens uit Oost en West vol schotelantennes, walkie-talkies, video s, sportschoe- i, limonade, snoep, cosmetica en de aftocht, was het schertsende ant- ben de vliegende handelaars snel woord: "We gaan uit van 380.000 Zo'n vaart zal het niet lopen, mat Russische officieren en hun ge zinnen vergapen zich aan zo veel moois, net als de gewone dienst plichtigen. Maar terwijl de hogeren kopen, beperken de meeste solda ten zich tot kijken. Een Oostduitse die probeert zelfgemaakte honing te slijten: "Die jongens doen alles om aan geld te komen. Koppels, handgranaten, alles wordt ver kocht". Navraag wijst uit dat een enkel kalasjnikov-geweer van eige naar is verwisseld. Officieel valt er geen commentaar te krijgen op be richten dat sommige militairen een uitverkoop van de wapenkamers hebben georganiseerd. De autohandel bloeit ook hier. Motorkappen staan open, motoren daveren, hoge militaire petten bui gen zich in het stof om naar olielek- ken te speuren. Een officiersecht paar, hij gevechtsvlieger, zij bij de sanitaire troepen, vertrekt met een Ford Granada richting wooncom plex. De officiersgezinnen wonen in oude, uit klinkers opgetrokken kas ten uit de jaren dertig. Bij diverse huizen ontbreken ramen en deuren. Menig onderkomen is niet veel meer dan een ruïne. Overal bergen vuil. Een bezoek aan de eigenlijke manschapskazerne maken twee of ficieren van de Militaire Politie op vriendelijke, maar overduidelijke wijze, onmogelijk. "Doswidanja", zeggen ze, "tot ziens". Winstmarges Op de markt in Altes Lager, een an der militair complex in deze buurt, probeert een jonge Oostduitse goedkope sieraden, horloges en ma- ke-up aan de vrouw te brengen. "Het wordt minder; de markt lijkt verzadigd", zegt ze. Toch zijn de winstmarges enorm. Videocasettes worden voor drie keer de prijs ver kocht, maar ook de nieuwe eigenaar kan aan de verkoop in moedertje Rusland ongeveer een maandsala ris overhouden. Tussen de geïmproviseerde kra men patrouileren MP's. Hier hoe ven ze niet in actie te komen. De Oostduitsers houden zich duidelijk op een afstand. Maar in Jüterbog zelf en in de omringende gemeen ten heeft de bevolking meer dan ge noeg van de Russen. 'Russen raus', staat er op sommige muren geklad derd. In dit gebied zijn extreem veel eenheden van de Westgroep der Sovjetstrijdkrachten geconcen treerd. De Oostduitse schattingen variëren van 70.000 tot 100.000 man. Alles wat met militair apparaat te maken heeft, is hier te vinden. Tanks, vliegtuigen, pantserwagens, helikopters, raketten. En allemaal maakt het vreselijk veel lawaai. De gevreesde Backfires en Migs razen op een hoogte van 20 tot 50 meter over de velden en huizen. "Dinsdag en donderdag zijn de ergste dagen", zegt Christian Görotz, de partijloze burgemeester Na de val van de Muur zwijgen ook de mensen niet meer die tientallen jaren zijn geterroriseerd door het la waai. Overal in de DDR worden de monstraties gehouden tegen de oe fenende Russen. De stemming is veelal agressief en op verscheidene plaatsen is het tot botsingen geko men tussen meest jongere Oostduit sers en Russische soldaten. Net als in andere garnizoensste den heeft het Burgercomité van Jü terbog een zwartboek opgesteld. Het staat vol verhalen over bijna- vliegrampen en toevallige beschie tingen van huizen aan de rand van het enorme schietterrein. Op som mige boerderijen moeten elk jaar de granaatsplinters uit de schuren worden gehakt; in diverse groente tuintjes belanden met de regelmaat van de klok uit de koers geraakt gra naten. En nog in september vorig jaar zocht de bevolking van een kleine nederzetting hals-over-kop dekking in de kelders, omdat hun huizen per ongeluk onder vuur kwamen te liggen. Door dit soort levengevaarlijke incidenten is de stemming er uiter aard niet beter op geworden. Maar 'Russen raus'? Nee, zo hoeft het voor veel bewoners nu ook weer niet. "Per slot van rekening hebben we het aan de politiek van Michael Gorbatsjov te danken dat we vrij zijn", zegt de burgemeester. Ook an dere inwoners zeggen dat ze niets tegen het Russische volk hebben, maar wel tegen die gigantische mili taire concentratie in hun streek. "Trouwens, ook de Russische vrou wen en kinderen hier lijden er on der". Toch ziet iedereen in zijn hart de Russen liever vandaag dan morgen vertrekken. "Tientallen jaren moes ten we zwijgen. Geen woord over die enorme overlast, stilte bij onge lukken, niets over de milieu-vervui ling. Nu is het genoeg. De wereld moet weten op wat voor kruitvat wij nog steeds leven. Daar moet zo snel mogelijk een 'einde aan komen", re deneert een vertegenwoordiger van een jongerengroep. Uitbarsting De Russen zelf lijken maar weinig te merken van de opgekropte Oost duitse gevoelens, die nu overal tot uitbarsting komen. Een officier: "Velen van ons hadden graag meer contact willen hebben met de Duit sers, maar misschien lukt dat nog voordat we vertrekken. We kunnen nog veel van hen leren". Ook hij zou graag meer van West-Europa zien, nu. de Muren zijn gevallen. "Maar die kansen zijn niet erg groot. Wij zullen vertrekken omdat we hier niet langer de belangen van ons land hoeven te verdedigen". Zijn laatste woorden zijn nauwe lijks nog te verstaan door het gebrul van twee startende Migs. Ze gaan niet 'Na doma', maar oefenen nog alsof hun leven er van afhangt. In Jüterbog en omstreken zal onge twijfeld achter menig raam weer een vuist worden gebald. "Vol goe de en vriendschappelijke gevoelens zullen de Russische strijdkrachten vertrekken", zei minister van bui tenlandse zaken Hans-Dietrich Ge nscher. Europese lutherse commissie: FRANKFURT a.M. (EPD) - De lutherse kerken in Europa plei ten voor een verdraagzamer houding tegenover de joodse gods dienst. Zij willen een kritisch onderzoek van de lutherse theo logie en de „anti-joodse uitlatingen van Luther met hun nood lottige gevolgen". Dat staat in een verklaring van de Europese lutherse commis sie Kerk en Jodendom, die gisteren in Hannover is gepubli ceerd. De commissie bereikte een moeizaam compromis over de jodenzending door de woorden 'zending' en 'dialoog' weg te laten. De verklaring is het resultaat van een bijeenkomst in mei dit jaar in Driebergen, waaraan vertegen woordigers van 14 lutherse ker ken in Europa, waaronder Neder land, de Bondsrepubliek, de DDR en de Scandinavische lan den, hebben deelgenomen. Luther stond aanvankelijk po sitief tegenover de joden, maar veranderde van houding toen hij inzag, dat de joden zich niet tot het christendom zouden bekeren. In 1543 eiste hij dat de synagogen werden platgebrand, de wonin gen van joden werden verwoest en dat zij „bijvoorbeeld onder één dak of in een stal" zouden worden ondergebracht, „net als de zigeu ners, zodat zij weten, dat zij geen meester in ons land zijn, zoals zij pochen, maar in ellende verkeren en gevangen zitten". „Alles wat zij hebben, hebben zij van ons ge stolen en geroofd door hun woe kerwinsten", meende Luther. Hij bepleitte ook een verplichte ar beidsdienst voor .jonge, sterke joden en jodinnen". De commissie vindt, dat niet al leen deze uitlatingen kritisch moeten worden beoordeeld, maar dat ook een nieuwe bezinning op de gevolgen van fundamentele onderdelen van de lutherse theo logie voor de verhouding tussen joden en lutheranen noodzakelijk Omdat de lutherse kerken van mening yerschillen over de jo denzending, heeft de passage daarover in de verklaring sterk het karakter van een compromis. De Scandinavische kerken hech ten nog sterk aan de zending on der de joden, maar de Nederland se lutheranen kiezen vrijwel uit sluitend voor de dialoog tussen christenen en joden. Over de jodenzending wordt gezegd, dat elke ontmoeting tus sen joden en christenen het in- Vredescollecte LEUSDEN (ANP) - Het toeken nen van subsidies aan elkaar be concurrerende vredesorganisa ties leidt in de Gereformeerde Kerken in Nederland niet tot po gingen om de tegenstellingen te boven te komen. Het kerkegeld wordt eigenlijk alleen maar ge bruikt voor de nadere profilering van het eigen gedachtengoed. Dit schrijft de commissie Vre desprojecten die subsidies heeft toegekend aan onder meer Kerk en Vrede, het Interkerkelijk Co mité Tweezijdige Ontwapening (ICTO) en de Internationale Vre- desbrigades. Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) krijgt jaar lijks een vast bedrag, dat net als de subsidies afkomstig is uit de opbrengst van de vredescollecte die in 1988 in de Gereformeerde Kerken werd ingevoerd. Andere vredesorganisaties dan het IKV kunnen een beroep op de projectenpot doen als zij menen dat hun project bijdraagt aan het overwinnen van de polarisatie op dit terrein. Hiervan is niet zoveel terecht gekomen, constateert de commissie, die ook wijst op het gering aantal aanvragen. Hoewel 60.000 gulden beschikbaar was, is de afgelopen twee jaar nog geen 15.000 gulden uitgekeerd voor in totaal negen projecten. De commissie adviseert de sy node in elk geval nog twee jaar door te gaan met de vredescollec te. In 1989 bracht de (niet ver plichte) collecte 90.000 gulden op. Einde van KTUA in doodse stilte AMSTERDAM (ANP) - Onder doodse stilte heeft de voorzitter van het curatorium gisteravond het einde van de Katholieke Theologische Universiteit Am sterdam aangekondigd. Tijdens de opening van het academisch jaar 1990/1991 in de Sonesta Koe pelzaal te Amsterdam zei dr. J.R.Th.M. Peters S.J. dat de KTUA, opgericht in 1967, zal op gaan in de KTUU (Utrecht). Uit die fusie ontstaat een nieuwe Ka tholieke Theologische Universi teit voor het noorden van Neder land, die in Utrecht wordt geves tigd. Misschien kan een „beschei den" deel in Amsterdam blijven. Het einde van de KTUA is het gevolg van het rapport van de ver kenningscommissie Godgeleerd heid (Smits-Oberman), die vorig jaar april minister Deetman advi seerde het aantal wetenschappe lijke theologische instellingen in te krimpen. De fusie tussen Utrecht en Amsterdam kwam zeer moeizaam tot stand. Als er al een „bescheiden" onderdeel in Amsterdam blijft, dan is dit geen instroomlokatie voor de eerste ja ren maar iets voor vergevorderde studenten. Ook de KTUU wil dit wel, zo zei Peters in een toelich ting. zicht eist, dat God zelf de zenden de instantie is. Het is God die over de werking van het geloofsgetui genis en het eeuwige heil van de mensen beslist. Christenen moe ten de joden met „deemoed, lief de en respect" tegemoet treden en het joodse geloof serieus ne men. „Het laatste oordeel over de mensen is bij God en blijft Zijn geheim". Joden mogen in geen geval tot bekering worden ge dwongen, aldus de verklaring. De lutherse commissie beklem toont de „unieke" religieuze over eenkomsten tussen joden en christenen door het Oude Testa ment en het geloof in de „ene God". Tegelijkertijd wordt ver- weeen naar de bijzondere verant woordelijkheid van de christenen tegenover de joden in verband met de vernietiging van zes mil joen joden tijdens de Tweede We reldoorlog, die een „ingrijpende" uitdaging aan de christelijke leer en praktijk betekent. De verklaring waarschuwt voor „christelijk triomfalisme en supe rioriteitsgevoel", die in het verle den hebben geleid tot rechtvaar diging van onderdrukking en ver volging van de joden. Daarom is een verandering in de kerken no dig. Om een nieuwe houding te genover de joden te vinden, moet de kerk leren boete te doen, aldus de verklaring. Nieuwe kalender zending en missie gewijd aan Japan OEGSTGEEST (ANP) - De groot- ste Nederlandse kerken hebben hun zendings- en missiekalender voor komend jaar gewijd aan Ja pan, hoewel dit land geenszins tot de ontwikkelingslanden gere kend kan worden. Japan is friet zyn 1,5 miljoen christenen (1 pro cent van de bevolking) echter wel een missieland bij uitstek. De kalender, sinds 1980 een ge zamenlijke uitgave van de (pro testantse) Nederlandse Zendings raad en het (rk) Centraal Missie Commissariaat, werd in het Zen dingshuis te Oegstgeest gepre senteerd aan enkele vertegen woordigers van de zeer kleine Ja panse christelijke gemeenschap in Nederland. Er zijn ongeveer 4.000 Japanners in Nederland. De Japanse kunstenaar Sadao Watanabe leverde twaalf zeef drukken voor de kalender, die volgens de makers „mensen in Nederland wil laten zien hoe mensen elders in de wereld om gaan met het Evangelie". J.C. de Qruijter van de gerefor meerde zending meldde dat het aantal verkochte kalenders de laatste jaren steeds met ongeveer tien procent daalt. Voor volgend jaar zijn er ruim 200.000 kalenders vervaardigd, waardoor de Missie- zendingkalender „nog steeds de best verkochte kalender in Ne derland is". Concert Waalse Kerk LEIDEN - De Waalse Kerk in Leiden (Breestraat 64) organi seert zondagavond weer een con cert. Op zal treden het koor de 'Capella pro Cantibus' onder lei ding van Theo Tobé. Het concert begint om 19.00 uur en zal onge veer een uur duren. De vredesbeweging Kerk en Vrede heeft de kerken opgeroe pen duidelijk uit spreken dat alles moet worden gedaan om ingrij pen met militaire middelen in het conflict rond de Perzische Golf te voorkomen. Zij vraagt de kerken verder hun verbondenheid met Israël te bevestigen en de dialoog tussen islam en christendom te bevorderen. Kerk en Vrede herin nert de kerken aan de slotverkla ringen van het conciliair proces voor gerechtigheid, vrede en be houd van de schepping in Basel (1989) en Seoul (1990). Daarin werd onder meer gezegd, dat oor log in strijd is met de wil van God en dat de kerken moeten werken aan een cultuur van geweldloos heid. De centrale raad van Duitse Joden wil dat er in het hereni gingsverdrag van BRD en DDR in de inleiding een verwijzing naar de slachtoffers van de nazi- tijd wordt opgenomen. De rege- ring-Kohl heeft een eerste voor stel afgewezen, zo maakte voor zitter Heinz Galinski van de Jood se koepelorganisatie gisteren be kend.. Als dit zo blijft, dan is dit een „slecht teken voor de politie ke cultuur in een herenigd Duits land". Beroepingswerk Gereformeerde Gemeenten: beroe pen te Klaaswaal: G. J. van Aalst te Benthuizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2