Dreigend tekort van 9 ton voor Opera Forum 'Ik ga er geen acht-cilinder voor kopen' Amsterdams Historisch Museum heeft extra geld nodig Hoe een gans een zwaan werd Lasten uit verleden molensteen om nek Grote contrasten tijdens clavecinisten-ontmoeting 'Catalogi van veilinghuizen komen te laat' Jan Zekveld (VARA-matinee) na toekenning van 3M- laureaat: DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1990 PAGINA 19 AMSTERDAM (ANP) - Het Amster dams Historisch Museum (AHM) heeft jaarlijks een bedrag van mini maal 750.000 gulden nodig om ten toonstellingen te realiseren die aan de gestelde kwaliteitseisen vol doen. Aangezien reel een bedrag v voor exposities beschikbaar is, moet naar aanvullende middelen tot een bedrag van 480.000 gulden worden omgezien. Daarnaast moet de organisatie worden digd hoofdstad heeft deze nota inmid- Thijn aanleiding een onderzoek te dels als uitgangspunt genomen gelasten naar een mogelijk lek in de voor het te volgen beleid ten aan- gemeenteraad. i de Dienst Historische Mu- gisteren bekendgemaakt. Het college gaf Fischer bij zijn be noeming de opdracht mee een be de gewone procedure. Het col lege van B en W heeft daartoe in middels een ambtelijke selectie commissie samengesteld die be staat uit de directeuren geweest een zelfde kwaliteits- en kwantiteitsniveau te handhaven, is in hoofdzaak te danken geweest aan de inzet van het personeel. De voortdurende onzekerheid Onder deze dienst vallen behalve oordeling te maken van de stand hoofdafdelingen cultuur en perso- over het al dan niet voorhanden zijn thans structu- het AHM ook het 270.000 gulden Holthuyseh en Schouwburg. Fischer, directeur nationaal Instituut v schiedenis, werd vorig j de c benoemd na de mislukte sollicita- pelen. Willet- van zaken op het terrein Hollandse ganisatie, financiën en het perso neel. Hij moest tevens de aanstel- welijke directeur van een diensttak i het Inter- ling op korte termijn van een zake- Zij zullen voor de gelegenheid Sociale Ge- lijk leider voorbereiden en globaal den bijgestaan door oktober het beleid voor de toekomst uitstip- den tieprocedure voor de opvolging v Interim-directeur dr. E.J. Fischer directeur Vroom. Tijdens deze pro- het AHM schrijft dit in de be leidsnota „Het Amsterdams Histo risch Museum in de jaren negen tig". Het college van B en W van de cedure circuleerden de namen van te de sollicitanten en de voorkeur van recteur het college vrijelijk in de pers. Dit vormde voor burgemeester Van of twee le de Koninklijke Academie in Wetenschappen. Fischer herinnert er in zijn nota tn dat er de afgelopen jaren sterk in de vacatures van di- op de uitgaven van het museum is hoofd algemene zaken bezuinigd zonder dat sprake is ge- daarbij weest van taakafstoting of taakver- middelen voor het maken 1 reeds lang geplande tentoonstellin gen en de steeds geringere externe sponsormogelijkeden, zullen de druk op de organisatie sterk doen o o toenemen, aldus Fischer. Hy wijst k"e budget met circa 450.000 gulden wing van de permanente expositie en publikaties. De huidige plannings- en coördi natieproblemen binnen het muse um kunnen voor een groot deel wor den opgelost door wijzigingen in de organisatie en de functie-omschrij vingen, aldus Fischer. Noodzakelijk voor de toekomst is daarnaast ech ter verhoging van het gemeentelij- In de nota doet Fischer de aanbe veling op zo kort mogelijke termijn erop dat van het jaarlijkse krediet periode van vyf jaar. Dat is 12 miljoen gulden slechts volgens de interim-directeur de zakelijke leiding e evidente redenen" af te wijken lichting. Dat het r staat 270.000 gulden (2 tot 3 procent het totaalbudget) ter beschikking staat voor de verwezenlijking van museale hoofdactiviteiten. Dat be treft tentoonstellingen, vernieu- absolute voorwaarde om het Am sterdams^ bedrijfsleven over de streep te trekken voor het geven van meerjarige subsidies aan het ENSCHEDE (GPD) Ope- het zaak tijdig de bakens te verzet ra Forum Filharmonisch ten" dreigt het jaar 1990 af te slui ten met een tekort van negen ten die het gevolg ton. De voornaamste oorza al adviezen op de lange termijn. „Als we dit jaar inderdaad af zouden Het saneringsplan voorzag in het sluiten met een tekort, is dat geen wegwerken van de jaarlijkse tekor- ramp. We werken met budgetfinan- de fu- "ciering, dus we kunnen het e tussen Opera Forum en het ander vooruitschuiven naar vol ken van het heffrntin^ste- Overijssels Philharmonisch Orkest gend jaar. Maar dan moet er toch kort zfin do t^SvaÏÏfndo in 1983. Die fusie zadelde Forum op wel een plan op tafel liggen waar- Kort Zijn ae tegenvallende met een schuidenlast van negen mee we aan de slag kunnen". De miljoen waarvan de aflossing en commissie brengt over enkele we- rente zwaar op de begroting druk- ken verslag uit. ken. Het plan was het enige alterna- Harde voorwaarde voor de ko- tief om aan de dreigende opheffing mende jaren is voor Westerhoud de van het symfonieorkest te ontko- instandhouding van de Forumorga- sponsoropbrengsten en de explosief gestegen kosten voor solisten, dirigenten en gastdirigenten. Een advies commissie onder voorzitter schap van oud-minister Har ry van Doorn beraadt zich op met name bet vrüweI uitblii een oplossing voor de gere- g„vXP, ^ofdit^M hadfen zen problemen. Ook het mi Volgens de Forum-directeur nisatie in haar huidige vorm. Verde re inkrimping is onbespreekbaar. „We moeten onze taken als nationa le 'reisorgai blijven maken. Die taken lopen ge- ton gere- vaar als je nog meer gaat snyden. nisterie van WVC is inmid- kend. In januari moesten we het be- Een oplossing zoek ik meer in de dels van het dreigende te- stuur al melden dat dat er bij lange sfeer waar ook de Nederlandse Ope- kort op de hoogte gesteld Voor algemeen-directeur Westerhoud geldt dat elke oplos sing aanvaardbaar is „als er maar niet verder in ons apparaat wordt gesneden. Liever twee of drie jaar op een wat bescheidener basis draaien, dan een verdere aantasting van het operabedrijf dat we met el kaar hebben opgebouwd". De Forum-directeur spreekt van een „zorgwekkende situatie". Drie jaar na het lanceren van het roem ruchte saneringsplan in 1987 blijkt niet inzat. Bedrijven willen leu- ra die gevonden heeft: een aantal ja- ke, aansprekende dingen financie- ren op een wat lager pitje draaien, ren. Maar bij ons hadden ze het ge- net zo lang tot je je zaken weer op or- Peter voel dat ze niet verder zouden ko- de hebt", men dan het betalen van schulden. Dat is natuurlijk niet aantrekke lijk". Ook de stijging van honoraria voor solisten en dirigenten was niet voorzien. Sinds 1987 gingen deze bedragen met meer dan dertig pro cent omhoog. Westerhoud: „Er gel den bepaalde minimumbedragen waar ook Forum niet aan ontkomt, of we dat nu leuk vinden of niet. We hebben op dat gebied al de laagste Forum nog steeds niet uit de finan- uitgaven van alle operagezelschap- ciële problemen. „Lasten uit het verleden hangen als een molen steen om onze nek. In 1987 baseer den we ons op een aantal verwach tingen. Die verwachtingen zijn voor een deel niet uitgekomen. Dan is pen in Noord-Europa. Verder laag is echt niet mogelijk". De commissie Van Doorn heeft de opdracht de hele Forumorgani satie door te lichten. Westerhoud verwacht van de oud-minister voor- Gehoord in het HF Oude Muziek: Bob van Asperen, Ton Koopman, Christophe Rous- set, Wladyslaw KlosiewiCz, -Rafael Puyana en Gustav Leonhardt. Op 24, 25. 27, 28 en 29 augustus. Volgende concerten in dit ka der op 31-8 (Andras Staier)en 1-9 (Pierre Hantaï en Collin Tilney). UTRECHT - Dat je aan het cla- vecimbel op vele manieren tonen kunt ontlokken, was ook voor de aanvang van het Holland Festival Oude Muziek 1990 niet onbekend. Net als bij pianisten is er onder clavecinisfen sprake van speel stijlen en zelfs van scholen. De er varing echter om deze bonte stoet van groten van nu (of van giste ren?) met al hun contrasterende eigenaardigheden, achter .elkaar - binnen tien dagen - te kunnen ho ren, is uniek. Hoewel er nog zes clavecinisten zullen aan treden, lijkt het tijd voor een voorlopige gedachtenbepaling. Die contrasten waren des te op vallender waar het gaat om leef tijdgenoten, zoals - van de jonge ren - de Pool Wladyslaw Klosie- wicz en de Fransman Christophe Rousset. Beiden vertoonden technisch grote beheersing. Rousset bracht zijn suites van Le Roux, Francois Couperin en Royer uiterlijk onbewogen, met ongelooflijke regelmaat en per fectie. Een aanpak die de gran deur van deze muziek wellicht rechtvaardigt, maar deze schoon heid vind ik wel erg koel. Toen Klosiewicz amper een dag later, met groot theatraal gebaar en ui terst langzaam, Frobergers Plain- te aanhief, om te vervolgen met een razende, riskant snelle tocca ta, moest ik even overschakelen. Maar wat is barok anders dan the ater? In Poglietti's programmati sche Toccatina over de rebellie van Hongarije klonken de doods klokken akelig luguber; Klosie- witcz 'sloeg'ze uit de bas van het clavecimbel. Helaas had een an dere klacht van Froberger, de Tombeau op de dood van mijn heer Blanrocher, onder de han den van Gustav Leonhardt gister avond, veel van de primaire kracht verloren, die het stuk dins dag bij Klosiewicz had. Het leek wel of de 'vader' van hele generaties Nederlandse cla vecinisten zich niet erg op zijn ge mak voelde in de grote, goed ge vulde zaal van het Vredenburg. Leonhardts leeftijdgenoot - houdt hieimee de vergelijking op? -, niet de beginner van een 'school', maar juist de laatste re presentant van een 'uitstervende soort', moest het dinsdagavond met heel wat minder publiek doen. Rafael Puyana, misschien, als meesterleerling van Wanda Landowska, te vaak afgedaan als historisch 'curiosum', had er geen last van. Hij speelde met veel élan, met een niet feilloze, maar wel zeer soepele techniek, die waarschijnlijk meer met de piano dan met het clavecimbel te ma ken heeft. Een wat curieuze Bach-Partita, wollig en met veel rubato. Maar Puyana had niet mogen ontbre ken in de rij, en dat niet alleen vanwege die historische lijn. Zijn spel na de pauze, in sonates van 18e-eeuwers als Monllor, de Ne- bra en de bekendere Soler, was afwisselend virtuoos en lyrisch. Hier was Puyana helemaal in zyn element: een stukje ongehoorde clavecimbelcultuur, anders dan al het andere. En dan de generatie ertussen in. Twee van de 'oudste' leerlin gen van Leonhardt openden de rij late avondconcerten in de Geerte- kerk: Bob van Asperen en Ton Koopman. Ook hier, ondanks de gemeenschappelijke 'afkomst', een levensgroot contrast, dat uit vergroot werd door een deels pa rallel lopend Nederlands pro gramma. Van Asperen trachtte via Johann Adam Reincken (uit Deventer) de schakel tussen Sweelinck en Bach aan te bren gen en liet van een ander bekende Nederlandse 17e eeuwer Sybrand van Noordt een door hem zelf deels gereconstrueerde sonate horen. Bij Koopman lag het ac cent op de belangrijke verbinding tussen de Engelse virginaalcom- ponisten en Sweelinck. Hij be speelde hiertoe afwisselend een clavecimbel en het veel zachtere virginaal (Ruckers-copieën uit Sweelincks tijd). Zijn programma was één van de meest themati sche tot nu toe. Een aardig authentiek trekje deed zich voor bij de harmonisch vooruitstre vende Fantasia van Orlando Gib bons. Hier werden de begrenzin gen van de toenmalige midden toonstemming wel heel apert. Hetzelfde probleem speelt in de Chromatische Fantasie van Sweelinck, die Van Asperen wel heel weinig stuwing meegaf. Zijn spel is weinig gearticuleerd, tem pi zijn vaak aan de lage kant. De ener gie van Koopmans Ballo del Granduca ontstaat niet alleen door meer tempo, maar vooral door de direktheid van klank en de voortdurende stuwing. Zijn bewuste timing - even inhouden, lange pauzes tussen de couplet ten - was vooral effectief in Swee lincks melancholieke Pavana Lachrimae-bewerking. DESIREE HA VERMANS Vrouwelijk naakt welkom in Kampen KAMPEN (ANP) - Het schilderij met vrouwelijk naakt, dat Hans Dingjan uit Amsterdam heeft vervaardigd voor de Kamper schouwburg, is toch welkom in de IJsselstad. B en W van Kam pen hebben dit besloten. De culturele commissie van de gemeente had aanvankelijk ernstige bedenkingen tegen het kunstwerk omdat het aanstoot gevend zou zjjn. De commissie oordeelde aan de hand van fo to's. Na een bezoek aan het atelier van Dingjan veranderde de commissie van standpunt. Het merendeel van het gezelschap vindt het kunstwerk bijzonder fraai. Het komt te hangen in de hal van de schouwburg. Vijf werken van Constantin Guys in Parijs ontdekt VLISSINGEN (GPD) - Het is een toevalstreffer. De Middel burger Adriaan Verburg bena derde voor de Constantin Guys- tentoonstelling in Vlissingen een aantal Franse relaties. Of ze nog werk van de Franse, in Vlis singen geboren schilder hadden hangen? De oogst was mager. Tot drie weken geleden, toen een bevriende fotograaf uit Pa rijs hem belde. Constantin Guys? Jazeker, hij had vijf wer ken in de huiskamer hangen. Daarmee was voor de Guys- kenners een klein wonder ge schied. Na jarenlang speurwerk dacht iedereen dat nu toch echt al het werk van de schilder bo ven water was. De vyf werken die Verburg aantrof, blijken nog in geen enkele oeuvre-catalogus vermeld te staan. Gilda Piersanti, die algemeen als expert wordt erkend, liet er geen twijfel over bestaan, nadat ze deze maand de aquarellen voor het eerst zag. Het is werk van Guys, liet ze Verburg weten, en het zijn bepaald niet zijn slechtste aquarellen. Deze week kwamen de kunst werken in Vlissingen aan. Hoe wel ze van een afwijkende lijst zijn voorzien, wil directeur Wil- bert Weber van het Stedelijk Museum de aquarellen maar al te graag een plaats gunnen op zijn Guys-expositie, die van daag wordt geopend. Vergeleken met de andere werken op de tentoonstelling, bieden de vijf pas ontdekte aquarellen vertrouwde beelden. In dit geval gaat het om paarden en vrouwenportretten. De waar de van de soms door vocht aan getaste kunstwerken wordt op vele tienduizenden guldens per stuk geschat. AMSTERDAM (ANP) - Het is voor musea een bezwaar dat de gedocu menteerde en fraaie catalogi van de veilinghuizen pas enkele weken vóór de veilingdatum verschijnen. Door het veelal beperkte aankoop budget moeten zij daardoor in korte tijd proberen uit verschillende bronnen aanvullende gelden bijeen te brengen om althans de geschatte prijs van een werk te bereiken. In dergelijke gevallen moet de Vereniging Rembrandt soms op zeer korte termijn besluiten of er steun wordt verleend en voor welk bedrag, zo staat in het jaarverslag van de vereniging over 1989. Bij veel aanvragen blijft de schatting in de catalogus bovendien ver achter bij de prijs waarvoor het kunstwerk van eigenaar verwisselt. Zowel voor het museum als de steunverlener is dat een teleurstellende ervaring, al- i het Zoeterwoudse bedrijf 3M, feliciteert Jan Zekveld met het laureaat. 'Wij willen dU3 het verslag. (foUr Holvast) den en de eerste slok Pouilly Fumé langs hun kiezen lieten walsen, de gemeente Amsterdam kerk. Zijn bedrijf, politiek leider van de PvdA geen geheim v LEIDEN - Jan Zekveld, artis tiek leider van VARA's 'Mati nee op de Vrije Zaterdag', kreeg gistermiddag in de Leidse Pie terskerk te horen dat hij de win- bracht het New London Consort bo- die stad ("Ik ben werkloos nu, dus prijs natuurlijk i de graven van enkele Leidse gezetenen een Pavane van Passa- meze ten gehore. Als ceremoniemeester had 3M Lieuwe Visser aangetrokken. De zanger, die voor de gelegenheid zijn après la lettre ging hij ik pak alles aan"), noemde de veel- kendheid meepakte. "Maar gehoorde kritiek op de sponsoring sponsoren hiermee niet alleen 'obligaat'. "De kunst moet zich :o zei hij, maakte Ik heb geen spectaculaire dingen dat het met deze met het geld gedaan, maar zo'n be stuk naamsbe- drag stelt je in staat om wat buiten landse reizen te maken en projecten die je in je hoofd hebt ook zonder mentali- subsidies uit te voeren. Zo komt e naar wac trmwnrHon van Hof qa/t zanger, aie voor ue geiegenneiu zyn apre:, ia leure ging nij in op ae maai- arijl IS aat speelse, creatieve üen- mi 17iPklaiirpaat iqqn np W in dichtader liet vloeien, ontpopte zich schappelijke rol die de kunst kan ken erg belangrijk. Vooral bij re- kunstenaar maar ook kelijker presenteren - dat is een goe- teit. Wij willen mensen uitdagen op binnenkort een cd uit van het de zaak". Als een Menno ter Braak het artistieke vlak. Ook bij ons be- Nieuw Ensemble. Ik heb daarvoor drijf is dat speelse, creatieve den- vooraanstaande mensen als Jard van Nes en Rosemary Hardy aange trokken. Die kun je dan betalen". muzieklaureaat 1990. De 3M-ju- n ry, die bestond uit Frans de Rui- de geie "memoVapiertj eV"va ter (voorzitter), Willem van Beu- drijf. Aan de binnenkant van zijn lende mens naar de vretende mens, Loevendie noemde de keus van de sekom, Hein van Rooyen, Peter smokingjasje had hij verschillende misschien dat daar dankzij deze jury uitstekend. "Jan Zekveld vervullen. "We hebben sinds Provo search en ontwikkeling", een verschuiving gezien van de spe- Ex-3M-laureaatwinnaar lende mens naar de vretende mens, Loevendie noemde de keus Jan van Vlijmen karakteriseer de Zekveld als "inventief, crea- ren, 1 Becel, iets op het brood", las hij. Waarna hij twee memopapier- ti^rvolh^dend:^^pêrfèctio^ «es bril Duizendpoot verandering in komt", hij. En toen repte hij zich naar de VARA-matinee'; 'Agneau a la crème de serpolet' Han Reiziger van de VPRO r de zijn 'concurrent' Zekveld hele goeie. Zijn aanpak van die goeie collega met waanzinnig veel latinee's is een voorbeeld kennis". "Dit is heel goed voor de niet-discriminerende plan- omroep. Zo'n bekroning is een ning. Het ijzeren repertoire komt steun in de rug voor Zekveld, r tisch en onbaatzuchtig" Zekveld, die de prijs op 8 september krijgt uitgereikt door minister Hedy d'Ancona, was blij met de toeken ning. Maar een groot deel v die hem ten deel viel moest naar zijn mening naar zijn eminente i bod, i ook oog ook v r de andere die zich Ad 's Gravenzande, binnenkort nooit een betere ambiance te heb- hoofdredacteur van HP/De Tijd, ben gehad voor de uitreiking van lenen maar nu nog directeur van het Ho1" het 3M-Laureaat dan de Pieters- de lof land Festival>kon zich als gastspre hedendaagse muziek. Zo binnen het omroepbestel op muzi- moet het. Ik ben dan ook erg blij dat kale ontdekkingsreis begeven. Dit inderdaad een heel eigenzinnige verrassend keuze van de jury". dorpsveldwachters in het cultu rele leven". Walter Etty, ex-wethouder finan- gangers Hans SZ**^"5 len. Kerkhoff kreeg van deaanwezi- was êevallen °P gen een staande ovatie. Op de vraag wat hij ging doen met het geld, antwoordde Zekveld: "Ik ga er zeker geen achtcilinder voor kopen, o nee. Ik rij nog steeds op mijn oude fiets door Hilversum en dat bevalt me prima. Ik wil het geld gaan gebruiken om me te oriënte ren op internationaal gebied. Mijn reisbudget is maar beperkt en dit bedrag is een mooie aanvulling. Als ik weg ben, zal ik zorgen dat er een goede vervanger is. Het is toch een mooie bevestiging, deze prijs. In het verleden heeft een directeur als Piet van den Ende wel eens gezegd: 'af bouwen die zaak', daarmee doelend op die matinee's. Dat is gelukkig nooit doorgegaan. Sinds 1983 heb ik in volstrekte vrijheid mogen wer ken en dat heeft kennelijk vruchten afgeworpen. Zo'n prijs stimuleert je om door te gaan. En we gaan dan ook door, mèt Edo de Waart. Met ze kerheid kan ik zeggen dat hy zijn contract bij ons zal verlengen. Ook daarmee ben ik blij". ker vinden in de keuze van de jury. Hij vond het een interessant ver niet uitvoerend mu sicus maar op deze "duizendpoot" die zich in dienst stelde van die mu- sici. En gelukkig was Zekveld ook Opera: L'< geen lid van de Raad del Cairo KV 422, 430 e.a. van ..v.de Kunst, M°zart: uitgevoerd door Kameropera Transpa- "dat weinig inspirerende orgaan door Cox De Leidse Pieterskerk was voor de bekendmaking van de 3M-prijs omgetoverd tot een ruim bemeten driesterrenrestaurant. Terwijl de aanwezigen hun servetten uitvouw- VARA-matinee: 34 concerten Voor dit seizoen staan by de VARA-matinee 34 concerten ge pland, een operaserie, een serie rond de Franse componist Oli vier Messiaen, een Sjostako- vitsj-serie, de serie bekende en onbekende klassieken, een serie met eigentijdse Nederlandse muziek in De IJsbreker en een extra jubileumserie met werken die speciaal ter gelegenheid van het matinee-jubileum zijn ge schreven, met wereldpremières van composities van o.a. Louis Andriessen, Jan van Vlijmen, Maurizio Kagel en Karlheinz Stockhausen. Eddy Habbema (tevens regie), aoiisien: nolande Van Der Paal. Greetje Anthoni, Leonie Schoon, Herman Bekeart, Bernard Loonen, Romain Bischoff, Henk Lau- wers. Gehoord op 29 augustus in de Stads schouwburg. Herhalingen op 31/8,1 en 2/9. AMSTERDAM - Stormachtige manifestaties als een Uitmarkt in Amsterdam en een Festival Oude Muziek in Utrecht markeren het be gin van een nieuw cultureel seizoen. De Amsterdamse Stadsschouw burg heeft iets dergelijks helemaal niet nodig, want daar is de hele zo mer gewoon doorgespeeld. Gister avond vond er zelfs de première van een Mozart-opera plaats. Eigenlijk ging het zelfs om twee, zij het onvoltooide, opera's uit 1783. In mei jongstleden konden bezoe kers van de Mozartweek in Zeist al een voorproefje nemen op deze pa stiche van fragmenten uit L'oca del Cairo De gans van Cairo) en Lo sposo deluso, voorzien van puntige Nederlandse tussenteksten van de gers vond ik sterk uiteenlopen, hand van Mozartkenner Martin van bepaald matig tot uitstekend. Henk Amerongen. Hoewel hierdoor nog Lauwers was niet erg op dreef: ook steeds geen samenhangend geheel wat acteren betreft stond hy zeer in ontstaat is deze produktie deson- de schaduw van met name Herman danks bijzonder onderhoudend. Zo Bekaert. Deze was met of zonder loopt de vervolmaking van de" kostuum een overtuigende vertol- kostumering - van hedendaagse ker, die zich ook zonder verhaal pro- kleding tot die welke men in bij- bleemloos staande hield. Van de da- voorbeeld in een traditionele op- mes charmeerde Greetje Anthoni voering van de Cosi of Don Giovan- my het meest. Zij heeft dat ideale ni zou verwachten - als een rode lichte Mozartgeluid waarmee ze op draad door de losse nummers. Daar- intelligente en ontwapenende wijze naast zorgt het kommentaar, dat zong. Haar presentatie was van een L'oca bijvoorbeeld aanduidt als weldadige natuurlijkheid die in 'creatief laxeermiddel' voor het ko- deze lichte kost zondermeer op zijn mende Mozarfjaar, voor de nodige plaats was. relativering. In feite vormt dit samenraapsel Het Antwerpse kameroperagezel- van onderdelen natuurlijk geen schap Transparant is natuurlijk nieuwe opera, noch een weten geen Nederlandse Opera. Dat is niet schappelijk verantwoord geheel, alleen te merken aan het beschei- Het biedt wel de gelegenheid de den doch zeer enthousiast en over- laatste restjes onbekende Mozart in tuigend spelende orkest onder lei- een soort context te horen. Restjes, ding van Hans Rotman. Ook de een- die overigens niet stuk voor stuk voudige maar niet minder doeltref- meesterwerkjes zijn, maar wel her- fende panelen als dekors verraden kenbaar als van de hand van mees een beperkte financiële armslag, ter. Deze productie heeft zijn be- evenals de zwaan die (kennelyk bij staansrecht wat mij betreft overi- gebrek aan een gans) aan het slot gens grotendeels te danken aan die voorbij vloog. paar fragmenten waarvan ook de in- De vocale prestaties van de zan- strumentatie is overgeleverd. PRISKA FRANK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19