Nederlands Kamerkoor
heeft tekort van 6,5 ton
Ruzie Amsterdam en museum Overholland mosterd na de maaltijd
Afsluiting van jeugdboek met positief mensbeeld
Ben van der Meer (ex-RO) interim-manager
werken Emile Bernard
Sjoerd Bras:
verstilling en
cultuurschok
Ivo van Hove
directeur
Zuidelijk
Toneel
Bernstein niet
op tournee
door Europa
Expositie over
afgebrand
theater Odeon
WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1990
KUNST
PAGINA 19
Van onze correspondent
Gerlof Leistra
AMSTERDAM - Mosterd na de
maaltijd. Zo typeerde raadsman mr.
B.R. ter Haar namens de gemeente
Amsterdam gistermiddag de voort
slepende juridische strijd tussen de
gemeente en het inmiddels gesloten
Museum Overholland. Voor het ge
rechtshof te Amsterdam diende het
hoger beroep dat museumdirecteur
Christiaan Braun had aangespan
nen tegen het vonnis van 6 maart.
Toen had hij in een kort geding ver
geefs geprobeerd de bouw van het
Van Gogh Village pal voor zijn mu
seum te laten verbieden.
Van het 'veredelde tentenkamp'
resten nog slechts de afdrukken op
het gras van het Museumplein,
maar voor Braun is de zaak daar
niet mee afgedaan. Inzet van het
conflict is nog steeds de vraag of de
gemeente Amsterdam met haar toe
stemming voor het omstreden Vil
lage allerlei afspraken met Braun al
dan niet heeft geschonden. Braun
en zijn advocaat mr. H.B.A. Verha
gen vinden van wel. De gemeente
wil dat - zij het schoorvoetend - nog
wel erkennen, maar bestrijdt dat
het museum er grote hinder van
heeft ondervonden.
Hoe interessant het conflict voor
juridische fijnproevers ook mag
zijn, veel intrigerender is de vraag
wat Braun met het proces wil berei
ken. Blijft Museum Overholland
voorgoed gesloten of valt Braun
met uitgekiende diplomatie van ge
meentezijde nog te vermurwen? Af
gaand op wat er gistermiddag weer
namens de gemeente werd gezegd,
lijkt dat zo langzamerhand uitgeslo
ten. Hoofdschuddend hoorde
Braun het pleidooi van de tegenpar
tij aan. Nee, het Van Gogh Village
was geen ordinaire koek- en zopie-
tent. En er stonden toch ook bomen
voor het Museum? Dus wat zeurde
die man nou over 'gebrekkig zicht'?
Mr. J.H. van Gelderen, advocaat
van het pr-bureau dat het Village
bedacht had, ging nog een stapje
verder. Hij hekelde het 'principiële
standpunt' van Braun als 'hypo
criet'. Braun zou alleen maar uit zijn
op 'een museale rel, een bizar spek
takel waarvan deze zitting als gran
de finale moet dienen.' Volgens Van
Gelderen was het Village 'op geen
enkel punt onrechtmatig jegens
Overholland'.
Het Hof doet uitspraak op 27 sep
tember. Eén ding staat echter nu
reeds vast: na gistermiddag zijn de
verhoudingen alleen maar verder
vertroebeld. In die zin is elke uit
spraak inderdaad mosterd na de
maaltijd.
nmïïJAr.irpm dju. Jansen en Mark van Dongen tijde- gent Hans Vonk en de artistieke lei-
V J "et e; lijk de zakelijke leiding van het koor ding van het RO.
derlands Kamerkoor kampt op zich genomen. De artistieke lei- Het Nederlands Kamerkoor is
rnet een tekort van 650.000 ding is in handen van Uwe Grono- een volledig professioneel vocaal
gulden. Mr. Ben van dei1 Stay. Begin dit jaar vertrok Bert van ensemble. Het opereert als fulltime
Meer, die begin dit jaar ver- hetTooV^'^eihkdireShSd concertko°r en h.eeft zif daa™ee
trok als directeur van het Re- g^cT J roeVkoren.n^ons'tandve'rwcTrvem
sidentie Orkest, is aange- Het Nederlands Kamerkoor dat Het koor is in 1937 opgericht door
trokken als interim manager in Amsterdam gevestigd is krijgt de inmiddels legendarische diri-
om financieel orde on 7aken JaarhJks 2-5 mihoen gulden subsi- gent Felix de Nobel. Het koor heeft
om nnancieei orae op zaKen die; vemit het grootste deel is af_ fn binnen_ en buiteniand grote ver
te stellen. Het bestuur onder komstig van het rijk (ministerie van maardheid verworven vanwege zijn
voorzitterschap van A.G.F. WVC), het andere deel van de ge- grote kwaliteiten. Het repertoire
Boersma heeft de voormali- ,mae"te D.en HaaS. waar het koor re- van het koor strekt zich uit over de
up Hirppfpiir van hpf Rpci. latief veel optreedt. hele breedte van de westerse mu-
dente Orkest voor de functie a Het fmanci¥? ie£OTt 1S ontstaan ziekgeschiedenis, van de vroege
aente urKest voor ae lunctie door een combinatie van oorzaken middeleeuwen tot de late 20ste
gevraagd. Op 3 september die verband houden met 'verande- eeuw. Sinds 1980 wordt er niet meer
treedt Van der Meer in ringei? in de markt, het wegvallen met een vaste dirigent gewerkt; per
dienst van uitkoopsommen en het interne project wordt er een gespecialiseer-
beleid bij het koor', aldus Kristien de dirigent uitgenodigd.
Op dit moment hebben Kristien Jansen. Zij wil niet dieper ingaan op
de problemen bij het gezelschap dat
24 leden telt en regelmatig te beluis
teren is op eigen concerten maar
ook in samenwerking met het Con
certgebouworkest, het Residentie
Orkest, het Schönberg Ensemble
en het Orkest van de 18de Eeuw.
'Wij laten dat liever over aan de heer
Van der Meer', zegt Jansen.
Al eerder dit jaar was duidelijk
geworden dat het Nederlands Ka
merkoor in een zorgelijke financiële
situatie verkeert. In februari vroeg
het bestuur van het koor het minis- EINDHOVEN (ANP) - Ivo van Ho-
terie van WVC om extra subsidie, ve wordt de nieuwe directeur van
Als oorzaak van het toenmalige te- het Zuidelijk Toneel in Eindhoven,
kort - dat inmiddels was opgelopen Hij zal worden geassisteerd door
tot 'enkele tonnen' - werd de sterke Hans Dowit die de artistieke leiding
bezuiniging op de budgetten van krijgt en Jan Bunnik die de zakelijk
schouwburgen en concertzalen bui- leiding op zich neemt. Een woord
ten de Randstad genoemd, waar- voerder van het gezelschap heeft dit
door minder concerten konden gisteren meegedeeld
worden geboekt. De huidige leider
Het vertrek
LElüE.KU^ERK RIJKER Van Goghmuseum krijgt
Sjoerd Bras, fijnschilder: te zien bij
Bleijenberg, Breestraat 113, Leiden; ge
opend van dinsdag t/m zaterdag, van
9.00-18.00 uur, op donderdag van 9.00-
21.00 uur. Op de eerste zondag van de
maand van 12.00 tot 17.00 uur. Tot 15
september.
LEIDEN - Drie
gekleurde satijnen avondjur
ken. Hun hoge hakken zakken
weg in veengrond. Op de achter
grond een landschap waarin
turfstekers hun werk doen. Vale
werkkleding, verweerde kop
pen. 'Het welstandscomité'
heeft fijnschilder Sjoerd Bras
dit werk genoemd. Het brengt,
zoals veel van de schilderijen
van Bras die op het ogenblik bij
Bleijenberg worden tentoonge
steld, een cultuurschok teweeg.
Die ongenaakbare, fraai gekapte
vrouwen en tegenover die scha
mele turfstekers.
'Diana in waterland' symboli
seert ook zo'n tegenstelling. De
godin van de jacht. Diana, als
modern geklede vrouw, maar
wel met haar pyl en boog. Mo
lens op de achtergrond;een wa
tertje, een baar huizen.
Bras vindt zijn inspiratie in de
geschiedenis, de mythologie en
zijn dromen. Af en toe neigt zijn
werk dan ook naar het surrealis
me. Het meest sprekende voor
beeld hiervan is 'Deventer land
schap'. Een Javaanse vrouw in
een weiland, een vijver met
eendjes, een stadsgezicht. Zoals
Bras hier een vijver heeft ge
schilderd, als het ware öp het
weiland als een coulisse. Het
geeft zijn visie op fictie weer. En
dat is nu juist de bedoeling, ver
oorzaakt het onwerkelijke..
Bras werd al in zijn jeugd ge
troffen door de verstilling in de
werken in het Haagse Maurits-
huis. Die verstilling - 'alsof het
verleden toch voor de eeuwig
heid is gemaakt' - probeert hij
ook in zijn stillevens tot uitdruk
king te brengen. Een compositie
van schelpen op een bureau in
prachtige oerkleuren, roept een
moment van overpeinzing op.
Knap hoe Bras het parelmoer
van de schelpen in olieverf tot
leven heeft weten te brengen.
Portretten schildert hij ook.
Bacchus, een zelfportret, waar
op hij brutaal de wereld inkijkt,
zijn hoofd met wijnranken om
geven. Een moderne Maria,
weliswaar in blauw gekleed,
maar toch een vrouw van deze
tijd. Weer die cultuurschok.
Ook in het schilderij van de
boerenfamilie uit de vorige
eeuw. Arme mensen, die hun
werk even lijken te hebben
neergelegd om zich te laten ver
eeuwigen. Op de achtergrond
een kapitale Groningse boede-
rij; de landbouwmachines staan
gereed om mee aan het werk te
gaan. Rie Cramer geconfron
teerd met 'high tech'.
Technisch is Bras' werk nog
niet echt volmaakt. In 'Het Wel
standscomité wordt het beeld
van de in het water gespiegelde
turfsteker ontsierd door niet
transparante rimpelingen die
over zijn beeld zijn heengeschil
derd. Dat werkt misschien be
vreemdend, zoals de bedoeling
is, maar zo'n grapje zal gemak
kelijk als een gebrek aan tech
niek worden beschouwd.
Niettemin kan een zekere
durf Bras niet worden ontzegd.
Abstractie is hem vreemd. Zijn
olieverven zijn louter figuratief,
naief soms bijna. Zijn onderwer
pen doen, ondanks de cultuur
schok, vaak lief aan. Om in deze
tijd te schilderen, getuigt van
moed.
ANNEMIEK RUYGROK
AMSTERDAM (ANP) - Het Van
Goghmuseum heeft van de Zweed
se kunstverzamelaar Bengt
Ekström een collectie ten geschen
ke gekregen van werk van de Fran
se kunstenaar Emile Bernard. Dat
blijkt uit het jongste Van Gogh Bul
letin.
Een deel van de collectie zal wor
den geëxposeerd tijdens een spe
ciaal aan Bernard gewijde tentoon
stelling, die in.het museum te zien is
van 24 augustus tot 4 november.
Bernard (1868-1941) heeft korte tijd
samengewerkt met Vincent van
Gogh.
Ekstrom kwam vorig jaar in con
tact met het Van Goghmuseum,
toen hij door het museum werd be
naderd over het in bruikleen geven
enkele werken voor de Ber-
nard-tentoonstelling. Hij besloot
toen zijn hele collectie Bernards aan
Voorschot 250.000
voor roman Auel
AMSTERDAM (GPD) - Directeur
Joost Bloemsma van uitgeverij
Spectrum heeft de Amerikaanse
schrijfster Jean M. Auel een voor
schot van 175.000 dollar betaald
voor de vertaalrechten van het vier
de deel uit de serie 'De Aardkinde
ren'. Dit is het hoogste voorschot
dat ooit in Nederland is betaald. Het
is drie keer zoveel als Bloemsma
twee jaar geleden uitgaf voor 'Pe-
restroika' van Gorbatsjov. Van de
drie vorige boeken van Auel - 'De
stam van de holenbeer', 'De vallei
van de'paarden' en 'De mammoetja
gers' - zijn inmiddels ruim een half
miljoen exemplaren verkocht.
De boeken van Auel voeren de le-
terug naar het begin
het Zuide
directeur Van lijk Toneel Eric Antonis verlaat het
Mourik stond volgens de officiële gezelschap dit najaar. Hij is be
lezing van het bestuur van het Ka- noemd tot directeur van de mani-
merkoor volstrekt los van het ont- festatie 'Antwerpen, culturele
stane tekort: Van Mourik kon zijn hoofdstad van Europa 1993'.
werk niet meer combineren met Ivo van Hove is artistiek leider
zijn activiteiten als particulier im- van het toneelgezelschap De Tijd in
presario. Vorige maand vroeg Van Antwerpen. Hij werkte incidenteel
Mourik faillissement aan als organi- al voor Nederlandse gezelschappen,
sator van het Voices Festival nadat Twee seizoenen terug was hij ver-
gebleken was dat veel minder men- antwoordelijk voor de regie van
sen de 40 evenementen in 16 steden 'Rouw past Electra', een produktie
bezocht hadden dan was verwacht, van het Zuidelijk Toneel.
Ben van der Meer, die dus als tus- Hans Dowit is momenteel pro-
sentijds manager wordt aangesteld, duktieleider bij Toneelgroep Am-
heeft jarenlang met groot succes het Sterdam. Daarvoor werkte hij bij
Residentie Orkest zakelijk geleid, het Nationale Ballet. Jan Bunnik
Niettemin zag hij zich op 1 maart werkt al sinds 1979 bij het Zuidelijk
van dit jaar genoodzaakt af te treden Toneel, de laatste twee jaar in de
als gevolg van een conflict met diri- funktie van adjunct-directeur.
r het milieu. Want wat dat betreft
zijn hand op het Stadhuisplein
tekeningen ervan. Die walvis staat
spelen wij met vuur".
Mayer is van plan een jaar of zes in Leiden te blijven. Hij is er trots op
lid van de BBK te zijn, want, vindt hij, dat staat gelijk aan erkenning als deren' is Ayla, een beeldschoon
kunstenaar door de gemeenschap. "Ik zie kunst als een baan. Daarom ben meisje dat in aanraking komt met
ik tegen uitkeringen aan kunstenaars. Want dan zijn praten ze alleen De Stam. Op meeslepende wijze be-
maar over hun kunstenaarschap, zonder iets te doen. Uitkering ingen sti
muieren niet. De overheid zou veel beter subsidies kunnen verstrekken wan
neer iemand kunst koopt".
Intussen is Hansen met zijn hoog op de muur ('tegen vandalisme') ge
plaatste continenten. Toestemming van de gemeente heeft hij er niet vooi
gevraagd. "Dan moet die hele ambtelijke molen eroverheen en dat duurt selijke beschaving. Auel wordt ge-
mij te lang. Maar weghalen dat doe ik niet. Dat kunstwerk blijft hier op roemd om haar levensechte be-
mijn muurtje hangen. Je ziet hoeveel bekijks ik ermee heb", (foto Jan Holvast) schrijvingen.
Schrijfster An Rutgers van der Loeff (80) overleden
AMSTERDAM (GPD) - De schrijf- wijs de boeken van Selma Lagerlöf mogen, geestkracht en sociaal ge
ster An Rutgers van der Loeff i
zondag op 80-jarige leeftijd overle
den in het Rosa Spierhuis in Laren.
i Beatrix Potter kennen".
voel de hoofdrol. 'Rossy dat kran-
"Mijn moeder was, net als mijn tenkind' bijvoorbeeld, uit 1952, gaat
overgrootmoeder en grootmoeder
Dat werd gisteren bekend gemaakt. die haar drie dochters dwong e
haar tijd
An Rutgers van der Loeff, gebo- vak te leren -
ren op 15 maart 1910 in Amsterdam, heel moderne
was met Annie M.G. Schmidt
Miep Diekman één van de drie - Zweedse - heilgymnastiek
schrijfsters die het naoorlogse Ne- Nederland. En later,
derlandse jeugdboek een volwas- lijk, vertaalde
Amerikaans meisje, een
krantenbezorgstertje. Ze redt haar
jongere broertje uit een brandend
gezicht hebben gegeven. Zij voel veel verwantschap met mijn kind uit de krant',
schreef spannende en realistische voormoeders".
Tofen An Rutgers van der Loeff na
Haar bekendste titels zijn
n' (1954) en 'Het verloren koffer- moeder bleef achter met twee jon-
(1958). Haar werk is in meer dan gere, nog schoolgaande broers. Om
kreeg financieel bij te kunnen springen,
bin- ging An vertalen uit het Zweeds en
'Amsterdam, studeerde vijftig jeugdboeken die zij schreef. OwhSrd^oosSte^
talpn Haar PPrctP hnplr dit vonnaar nnnipuw od de markt ..JV uve\ naa\,f,1Sen positie ais
lat in vpprhpn schrijfster zei zij: "Ik denk wel dat
haar
twintig landen vertaald en
veel prijzen en bekroningen
nen- en buitenland. In 1967 werd de Noors,
schrijfster de Staatsprijs voor kin- By gelegenheid
der- en jeugdliteratuur toegekend.
An Rutgers van der Loeff, opge
groeid
klassieke talen. Haar eerste boek, dit vooijaar oi
'De Kinderkaravaan', schreef ze op gebracht. Het boek, dat
aanraden van de toenmalige direc- talen vertaald werd, is ov cc» waie - - T,
teur van uitgeverij Ploegsma, J.C. gebeurtenis gebaseerd. Het gaat bmk taboe s In ^Tbekroninlln
I over een Amerikaans pioniersgezin brak taboe s en alle bekroningen
waarvan de ouders omkomen. Door
het moedige gedrag van
13-jarige broer, weten de zeven kin-
berg-
Brinkman
Hoewel An Rutgers van der Loeff
vooral bekend werd als auteur van
jeugdboeken schreef ze ook voor
volwassenen: onder meer 'Mens of deren, reizend door
wolf?' (1951) en 'Terugkeer' (1952). streken,'het beloofde land'ten
Verder voerde zij de redactie
'Met mijn tuin in de wolken'. Het reiken. Het boek speelt
autobiografische 'De seizoenen van
mijn leven' uit 1985 was haar laatste
boek.
In haar studententijd trouwde de Kinderkaravaan schreef ik
y1Q4P (nrlanc oor» V>»t+ortr»lf T
schrijfster (haar meisjesnaam
1844,
In het interview van afgelopen
vertelde de schrijfster iets o
nanier waarop ze werkte:
juli
1948, tijdens een hittegolf. De koel-
BasenauV met" de'natuurkundig! ste kamer van ons huis in de Am-
.tm^kJ^lf:°ZnDccnr vormden voor mij een stimulans
de oudste door te Saan"
Bij uitgeverij De Prom verscheen
recent een biografie van An Rutgers
van der Loeff, geschreven door Jo-
dTkocky Mountains te bei
Michael Rutgers van der Loeff. Zij sterdamse Vossiusstraat
kregen vier kinderen.
keuken. Die lag in het souterrain.
positief mensbeeld
wordt gegeven. Na de oorlog was
An Rutgers van der Loeff hoopvol
de êestemd over koe de mens zich
Over haar jeugd vertelde An Rut- Drie weken lang zat ik daar
gers van der Loeff een paar maan- ,"a"
den terug in een interview hoe be
langrijk boeken daarin
te werken. Net toen ik midden
in de beschrijving van een vreselij
ke hagelstorm zat, kwamen mijn ei-
moch-
het Abcouder
Wat, zwemmen, in dit nood-
"Mijn moeder las veel. Ze las ook ?en kieren binnen. Of
veel voor. waarbij ze spontaan uit ten zwemmen in het
het Engels en Zweeds vertaalde, meer. Wat, zwemmen, in erane nier
Mijn vader en moedcr^hadden elk weer?, vroeg* smrnvertaasdjk fpraak.d,e
i eigen boekenkast. Die van mijn
vader was Duits georiënteerd, daar hf31; dat ik die keif hittegolf
heb ik later veel aan gehad, toen ik Pleet was vergeten
de werken van onder meer Stefan
Zweig ging lezen. De boekenkast
mijn moeder stond in de huis-
Niet alleen in 'De Kinderkara-
i', ook in andere jeugdromans
An Rutgers van der Loeff heb-
het Amsterdamse museum te
schenken. De collectie bestaat uit
22 schilderijen, 33 prenten en enke
le geïllustreerde boeken.
De enige voorwaarde was dat bij
de werken, voor zover zij zouden
worden opgehangen of gereprodu
ceerd, vermeld zou worden dat zij
behoorden tot de collectie die is op
gedragen aan de echtgenote van de
schenker, mevrouw Elin Ekstrom.
Ekstrom is schilder
directeur geweest en heeft een aan
tal publikaties op ethnografisch ge
bied op zijn naam staan. Na een
langdurig verblijf in Afrika is hij te
ruggekeerd in Uppsala in Zweden,
waar hij een omvangrijke kunstcol
lectie bij elkaar heeft gebracht, die
niet alleen uit Bernards, maar ook
uit werken van zestiende en zeven-
tiende-eeuwse meesters bestaat.
LEIDEN Een kale muur in Leiden is gisteren opgesierd door een kunst
werk. Een paar maanden geleden gaf Joop Hansen, kunsthandelaar aar
de Hooglandse Kerksteeg, de in Leiden woonachtige Canadese kunstenaai
Richard Mayer opdracht 'iets moois voor aan die muur' te maken. Het re- w
sultaat van dit particulier initiatief werd gistermiddag onthuld: een plas- beschaving,35.000 jaar geleden,
tiek in bewerkt koper, 'Les continents éclatés', want Mayer komt uit Mon
treal en Frans is dus zijn moedertaal. u
Mayer liet zich tot deze 'uiteendrijvende continenten' inspireren, omdat teerd. Ze las vele honderden boe
hij vindt dat de aarde van alle mensen is en dat een conflict als nu met Irak ken over de ijstijd en volgde een
geen ver van mijn bedshow is, maar iedereen aangaat. "Je kunt me een so- overlevingscurcus. Hier leerde ze
ciaal-geëngageerd kunstenaar noemen", aldus Mayer die snode plannen hoe je met primitieve middelen op
heeft om volgend jaar april een reusachtige koperen of aluminium walvis groot en klein wild kunt jagen. Ver
te zetten. "Ik ben nu bezig met de der deed ze kennis op over eetbare
dood van de schrijfster: "Met haar
dood is er een afsluiting gekomen
van het zogenaamde realistische
De jeugdboek, het jeugdboek ook
genezende flora. Ze woonde zelfs
tijdje in een ijsgrot.
Hoofdpersoon van 'De Aardkin-
schrijft Auel hoe het meisje uitein
delijk toch niet wordt geaccepteerd
en op zoek gaat naar haar soortge
noten. Die zoektocht symboliseert
de ontwikkelingsgang
Rond de huis, waardoor haar hand geampu-
eeuwwisseling introduceerde ze de teerd moet worden. Terwijl Rossy
nnastiek in in het ziekenhuis ligt, staan de kran-
haar hu we- ten vol over haar dappere daad. Het
veel boeken. Ik armoedige'krantenkind'wordt'een
'Lawines razen' (1954) vertelt het
verhaal van een groep jongens uit
een opvanghuis voor slachtoffers
van de Tweede Wereldoorlog. Zij
besluiten gezamenlijk hulp te gaan
bieden aan de inwoners van een
Zwitsers dorp die door een lawine
getroffen zijn.
Pionier
KbiHprkara- An RutSers van der Loeff reisde
dan vee* Wdens haar leven, ook om zich
i de schrijverij voor kinderen
An Rutgers van der Loeff: verwantschap met voormoeders. (foto anp> kamer en zo leerden we spelender- ben kinderen met doorzettingsver-
gaan ontwikkelen. Zij heeft wat dat
betreft niet echt een opvolgster".
"Ik weet nog goed dat ze erg op
zag tegen de publiciteit die los
kwam na het verschijnen van de
biografie. Maar achteraf zei ze dat ze
er toch veel plezier aan had beleefd.
Tijdens de presentatie van de bio
grafie hield ze een geestige toe-
haar dood wel iets
wrangs heeft. 'Dank jullie wel", zei
ze bij die gelegenheid, "maar eigen
lijk vind ik dat het onderwerp van
een biografie begraven moet zijn
voor die biografie verschijnt. Ik
vind dan ook dat ik al dood had
moeten zijn'".
Veel van het latere werk van Ber
nard is geïnspireerd door Michelan
gelo en Titiaan. Zo schilderde hij in
1927 'Wijze en dwaze maagden', een
werk dat wordt gezien als een po
ging tot herscheppen van de stijl
van de late Michelangelo.
Tot de collectie van Ekstrom be
hoort ook een groot portret van Ber
nard, dat aan zijn vriend Louis An-
quetin kan worden toegeschreven.
Het dateert waarschijnlijk uit de
winter van 1886/87. Dat was juist de
tijd dat de toen achttienjarige Ber
nard met Van Gogh saipen begon te
schilderen. Van de zeven Bernards
die al tot de collectie van het Van
Goghmuseum behoorden zijn er
verschillende door uitwisseling of
schenking in de collectie van Vin
cent en Theo van Gogh terecht ge
komen.
Dit toont volgens het Van Gogh
museum eens te meer aan hoe nauw
de relatie tussen Vincent van Gogh
en Emile Bernard in deze korte pe
riode was. Dankzij de schenking
van Ekström kan het museum nu
bogen op een Bernard-verzameling,
die representatief is voor het volle
dige oeuvre van de kunstenaar.
LENOX (AP) - De Amerikaanse di
rigent Leonard Bernstein heeft om
gezondheidsredenen een tournee
langs zes Europese steden afge
zegd.
Volgens Bernsteins manager Har
ry Kraut is de dirigent, die zaterdag
72 jaar hoopt te worden, nog altijd
niet volledig hersteld van de lon
gaandoeningen waar hij vorige win
ter en dit voorjaar mee kampte. Op
advies van zijn arts heeft Bernstein
„tot zijn diepe spijt" moeten beslui
ten van de tournee af te zien.
De tournee was gepland van 22
augustus tot en met 3 september.
Bernstein zou met een orkest van
het Tanglewood Music Center - een
zomer-trainingscentrum voor jonge
musici waar de maestro zelf in 1940
zyn carrière startte - concerten ge
ven in West-Duitsland, Oostenrijk
en Spai\je.
Cellist Gendrón dood
Parijs (DPA) - In zyn huis bij Parys
is dezer dagen een van de beroemD-
ste Franse cellisten overleden, Mau
rice Gendron. Dit heeft zijn familie
gisteren bekendgemaakt.
Gendron, die 69 jaar oud werd,
debuteerde in 1938 in Parijs en werd
daar in 1970 professor aan het con
servatorium. Hij speelde samen met
Pablo Casals en Yehudi Menuhin.
AMSTERDAM (ANP) - Het Thea-
- termuseum (onderdeel van het Ne
derlands Theater Instituut) in Am
sterdam gaat aan de hand van een
kleine documenten- en fototentoon
stelling aandacht besteden aan de
theatergeschiedenis van het afge
brande theater Odeon.
De expositie duurt van 4 septem
ber tot en met 16 oktober. Odeon,
aan de Singel in de hoofdstad,
brandde op 15 augustus bijna ge
heel af. Het historische gebouw
wordt, zoals bekend, in zijn oude
luister hersteld.
In dezelfde periode zijn in het
Theatermuseum foto's van Diana
Blok te bezichtigen. De tien geëx
poseerde foto's zijn onlangs in
Mexico gemaakt. De opnamen wor
den door regisseuse Dea Koert ge
bruikt voor haar bewegingstheater-
produktie „Wat het water my gaf,
deel II". De voorstelling is van 25
september tot en met 6 oktober in
het Amsterdamse Frascati te zien
en daarna in diverse plaatsen in het
land.