Nederlands Kamerkoor heeft tekort van 6,5 ton Ruzie Amsterdam en museum Overholland mosterd na de maaltijd Afsluiting van jeugdboek met positief mensbeeld Ben van der Meer (ex-RO) interim-manager werken Emile Bernard Sjoerd Bras: verstilling en cultuurschok Ivo van Hove directeur Zuidelijk Toneel Bernstein niet op tournee door Europa Expositie over afgebrand theater Odeon WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1990 KUNST PAGINA 19 Van onze correspondent Gerlof Leistra AMSTERDAM - Mosterd na de maaltijd. Zo typeerde raadsman mr. B.R. ter Haar namens de gemeente Amsterdam gistermiddag de voort slepende juridische strijd tussen de gemeente en het inmiddels gesloten Museum Overholland. Voor het ge rechtshof te Amsterdam diende het hoger beroep dat museumdirecteur Christiaan Braun had aangespan nen tegen het vonnis van 6 maart. Toen had hij in een kort geding ver geefs geprobeerd de bouw van het Van Gogh Village pal voor zijn mu seum te laten verbieden. Van het 'veredelde tentenkamp' resten nog slechts de afdrukken op het gras van het Museumplein, maar voor Braun is de zaak daar niet mee afgedaan. Inzet van het conflict is nog steeds de vraag of de gemeente Amsterdam met haar toe stemming voor het omstreden Vil lage allerlei afspraken met Braun al dan niet heeft geschonden. Braun en zijn advocaat mr. H.B.A. Verha gen vinden van wel. De gemeente wil dat - zij het schoorvoetend - nog wel erkennen, maar bestrijdt dat het museum er grote hinder van heeft ondervonden. Hoe interessant het conflict voor juridische fijnproevers ook mag zijn, veel intrigerender is de vraag wat Braun met het proces wil berei ken. Blijft Museum Overholland voorgoed gesloten of valt Braun met uitgekiende diplomatie van ge meentezijde nog te vermurwen? Af gaand op wat er gistermiddag weer namens de gemeente werd gezegd, lijkt dat zo langzamerhand uitgeslo ten. Hoofdschuddend hoorde Braun het pleidooi van de tegenpar tij aan. Nee, het Van Gogh Village was geen ordinaire koek- en zopie- tent. En er stonden toch ook bomen voor het Museum? Dus wat zeurde die man nou over 'gebrekkig zicht'? Mr. J.H. van Gelderen, advocaat van het pr-bureau dat het Village bedacht had, ging nog een stapje verder. Hij hekelde het 'principiële standpunt' van Braun als 'hypo criet'. Braun zou alleen maar uit zijn op 'een museale rel, een bizar spek takel waarvan deze zitting als gran de finale moet dienen.' Volgens Van Gelderen was het Village 'op geen enkel punt onrechtmatig jegens Overholland'. Het Hof doet uitspraak op 27 sep tember. Eén ding staat echter nu reeds vast: na gistermiddag zijn de verhoudingen alleen maar verder vertroebeld. In die zin is elke uit spraak inderdaad mosterd na de maaltijd. nmïïJAr.irpm dju. Jansen en Mark van Dongen tijde- gent Hans Vonk en de artistieke lei- V J "et e; lijk de zakelijke leiding van het koor ding van het RO. derlands Kamerkoor kampt op zich genomen. De artistieke lei- Het Nederlands Kamerkoor is rnet een tekort van 650.000 ding is in handen van Uwe Grono- een volledig professioneel vocaal gulden. Mr. Ben van dei1 Stay. Begin dit jaar vertrok Bert van ensemble. Het opereert als fulltime Meer, die begin dit jaar ver- hetTooV^'^eihkdireShSd concertko°r en h.eeft zif daa™ee trok als directeur van het Re- g^cT J roeVkoren.n^ons'tandve'rwcTrvem sidentie Orkest, is aange- Het Nederlands Kamerkoor dat Het koor is in 1937 opgericht door trokken als interim manager in Amsterdam gevestigd is krijgt de inmiddels legendarische diri- om financieel orde on 7aken JaarhJks 2-5 mihoen gulden subsi- gent Felix de Nobel. Het koor heeft om nnancieei orae op zaKen die; vemit het grootste deel is af_ fn binnen_ en buiteniand grote ver te stellen. Het bestuur onder komstig van het rijk (ministerie van maardheid verworven vanwege zijn voorzitterschap van A.G.F. WVC), het andere deel van de ge- grote kwaliteiten. Het repertoire Boersma heeft de voormali- ,mae"te D.en HaaS. waar het koor re- van het koor strekt zich uit over de up Hirppfpiir van hpf Rpci. latief veel optreedt. hele breedte van de westerse mu- dente Orkest voor de functie a Het fmanci¥? ie£OTt 1S ontstaan ziekgeschiedenis, van de vroege aente urKest voor ae lunctie door een combinatie van oorzaken middeleeuwen tot de late 20ste gevraagd. Op 3 september die verband houden met 'verande- eeuw. Sinds 1980 wordt er niet meer treedt Van der Meer in ringei? in de markt, het wegvallen met een vaste dirigent gewerkt; per dienst van uitkoopsommen en het interne project wordt er een gespecialiseer- beleid bij het koor', aldus Kristien de dirigent uitgenodigd. Op dit moment hebben Kristien Jansen. Zij wil niet dieper ingaan op de problemen bij het gezelschap dat 24 leden telt en regelmatig te beluis teren is op eigen concerten maar ook in samenwerking met het Con certgebouworkest, het Residentie Orkest, het Schönberg Ensemble en het Orkest van de 18de Eeuw. 'Wij laten dat liever over aan de heer Van der Meer', zegt Jansen. Al eerder dit jaar was duidelijk geworden dat het Nederlands Ka merkoor in een zorgelijke financiële situatie verkeert. In februari vroeg het bestuur van het koor het minis- EINDHOVEN (ANP) - Ivo van Ho- terie van WVC om extra subsidie, ve wordt de nieuwe directeur van Als oorzaak van het toenmalige te- het Zuidelijk Toneel in Eindhoven, kort - dat inmiddels was opgelopen Hij zal worden geassisteerd door tot 'enkele tonnen' - werd de sterke Hans Dowit die de artistieke leiding bezuiniging op de budgetten van krijgt en Jan Bunnik die de zakelijk schouwburgen en concertzalen bui- leiding op zich neemt. Een woord ten de Randstad genoemd, waar- voerder van het gezelschap heeft dit door minder concerten konden gisteren meegedeeld worden geboekt. De huidige leider Het vertrek LElüE.KU^ERK RIJKER Van Goghmuseum krijgt Sjoerd Bras, fijnschilder: te zien bij Bleijenberg, Breestraat 113, Leiden; ge opend van dinsdag t/m zaterdag, van 9.00-18.00 uur, op donderdag van 9.00- 21.00 uur. Op de eerste zondag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur. Tot 15 september. LEIDEN - Drie gekleurde satijnen avondjur ken. Hun hoge hakken zakken weg in veengrond. Op de achter grond een landschap waarin turfstekers hun werk doen. Vale werkkleding, verweerde kop pen. 'Het welstandscomité' heeft fijnschilder Sjoerd Bras dit werk genoemd. Het brengt, zoals veel van de schilderijen van Bras die op het ogenblik bij Bleijenberg worden tentoonge steld, een cultuurschok teweeg. Die ongenaakbare, fraai gekapte vrouwen en tegenover die scha mele turfstekers. 'Diana in waterland' symboli seert ook zo'n tegenstelling. De godin van de jacht. Diana, als modern geklede vrouw, maar wel met haar pyl en boog. Mo lens op de achtergrond;een wa tertje, een baar huizen. Bras vindt zijn inspiratie in de geschiedenis, de mythologie en zijn dromen. Af en toe neigt zijn werk dan ook naar het surrealis me. Het meest sprekende voor beeld hiervan is 'Deventer land schap'. Een Javaanse vrouw in een weiland, een vijver met eendjes, een stadsgezicht. Zoals Bras hier een vijver heeft ge schilderd, als het ware öp het weiland als een coulisse. Het geeft zijn visie op fictie weer. En dat is nu juist de bedoeling, ver oorzaakt het onwerkelijke.. Bras werd al in zijn jeugd ge troffen door de verstilling in de werken in het Haagse Maurits- huis. Die verstilling - 'alsof het verleden toch voor de eeuwig heid is gemaakt' - probeert hij ook in zijn stillevens tot uitdruk king te brengen. Een compositie van schelpen op een bureau in prachtige oerkleuren, roept een moment van overpeinzing op. Knap hoe Bras het parelmoer van de schelpen in olieverf tot leven heeft weten te brengen. Portretten schildert hij ook. Bacchus, een zelfportret, waar op hij brutaal de wereld inkijkt, zijn hoofd met wijnranken om geven. Een moderne Maria, weliswaar in blauw gekleed, maar toch een vrouw van deze tijd. Weer die cultuurschok. Ook in het schilderij van de boerenfamilie uit de vorige eeuw. Arme mensen, die hun werk even lijken te hebben neergelegd om zich te laten ver eeuwigen. Op de achtergrond een kapitale Groningse boede- rij; de landbouwmachines staan gereed om mee aan het werk te gaan. Rie Cramer geconfron teerd met 'high tech'. Technisch is Bras' werk nog niet echt volmaakt. In 'Het Wel standscomité wordt het beeld van de in het water gespiegelde turfsteker ontsierd door niet transparante rimpelingen die over zijn beeld zijn heengeschil derd. Dat werkt misschien be vreemdend, zoals de bedoeling is, maar zo'n grapje zal gemak kelijk als een gebrek aan tech niek worden beschouwd. Niettemin kan een zekere durf Bras niet worden ontzegd. Abstractie is hem vreemd. Zijn olieverven zijn louter figuratief, naief soms bijna. Zijn onderwer pen doen, ondanks de cultuur schok, vaak lief aan. Om in deze tijd te schilderen, getuigt van moed. ANNEMIEK RUYGROK AMSTERDAM (ANP) - Het Van Goghmuseum heeft van de Zweed se kunstverzamelaar Bengt Ekström een collectie ten geschen ke gekregen van werk van de Fran se kunstenaar Emile Bernard. Dat blijkt uit het jongste Van Gogh Bul letin. Een deel van de collectie zal wor den geëxposeerd tijdens een spe ciaal aan Bernard gewijde tentoon stelling, die in.het museum te zien is van 24 augustus tot 4 november. Bernard (1868-1941) heeft korte tijd samengewerkt met Vincent van Gogh. Ekstrom kwam vorig jaar in con tact met het Van Goghmuseum, toen hij door het museum werd be naderd over het in bruikleen geven enkele werken voor de Ber- nard-tentoonstelling. Hij besloot toen zijn hele collectie Bernards aan Voorschot 250.000 voor roman Auel AMSTERDAM (GPD) - Directeur Joost Bloemsma van uitgeverij Spectrum heeft de Amerikaanse schrijfster Jean M. Auel een voor schot van 175.000 dollar betaald voor de vertaalrechten van het vier de deel uit de serie 'De Aardkinde ren'. Dit is het hoogste voorschot dat ooit in Nederland is betaald. Het is drie keer zoveel als Bloemsma twee jaar geleden uitgaf voor 'Pe- restroika' van Gorbatsjov. Van de drie vorige boeken van Auel - 'De stam van de holenbeer', 'De vallei van de'paarden' en 'De mammoetja gers' - zijn inmiddels ruim een half miljoen exemplaren verkocht. De boeken van Auel voeren de le- terug naar het begin het Zuide directeur Van lijk Toneel Eric Antonis verlaat het Mourik stond volgens de officiële gezelschap dit najaar. Hij is be lezing van het bestuur van het Ka- noemd tot directeur van de mani- merkoor volstrekt los van het ont- festatie 'Antwerpen, culturele stane tekort: Van Mourik kon zijn hoofdstad van Europa 1993'. werk niet meer combineren met Ivo van Hove is artistiek leider zijn activiteiten als particulier im- van het toneelgezelschap De Tijd in presario. Vorige maand vroeg Van Antwerpen. Hij werkte incidenteel Mourik faillissement aan als organi- al voor Nederlandse gezelschappen, sator van het Voices Festival nadat Twee seizoenen terug was hij ver- gebleken was dat veel minder men- antwoordelijk voor de regie van sen de 40 evenementen in 16 steden 'Rouw past Electra', een produktie bezocht hadden dan was verwacht, van het Zuidelijk Toneel. Ben van der Meer, die dus als tus- Hans Dowit is momenteel pro- sentijds manager wordt aangesteld, duktieleider bij Toneelgroep Am- heeft jarenlang met groot succes het Sterdam. Daarvoor werkte hij bij Residentie Orkest zakelijk geleid, het Nationale Ballet. Jan Bunnik Niettemin zag hij zich op 1 maart werkt al sinds 1979 bij het Zuidelijk van dit jaar genoodzaakt af te treden Toneel, de laatste twee jaar in de als gevolg van een conflict met diri- funktie van adjunct-directeur. r het milieu. Want wat dat betreft zijn hand op het Stadhuisplein tekeningen ervan. Die walvis staat spelen wij met vuur". Mayer is van plan een jaar of zes in Leiden te blijven. Hij is er trots op lid van de BBK te zijn, want, vindt hij, dat staat gelijk aan erkenning als deren' is Ayla, een beeldschoon kunstenaar door de gemeenschap. "Ik zie kunst als een baan. Daarom ben meisje dat in aanraking komt met ik tegen uitkeringen aan kunstenaars. Want dan zijn praten ze alleen De Stam. Op meeslepende wijze be- maar over hun kunstenaarschap, zonder iets te doen. Uitkering ingen sti muieren niet. De overheid zou veel beter subsidies kunnen verstrekken wan neer iemand kunst koopt". Intussen is Hansen met zijn hoog op de muur ('tegen vandalisme') ge plaatste continenten. Toestemming van de gemeente heeft hij er niet vooi gevraagd. "Dan moet die hele ambtelijke molen eroverheen en dat duurt selijke beschaving. Auel wordt ge- mij te lang. Maar weghalen dat doe ik niet. Dat kunstwerk blijft hier op roemd om haar levensechte be- mijn muurtje hangen. Je ziet hoeveel bekijks ik ermee heb", (foto Jan Holvast) schrijvingen. Schrijfster An Rutgers van der Loeff (80) overleden AMSTERDAM (GPD) - De schrijf- wijs de boeken van Selma Lagerlöf mogen, geestkracht en sociaal ge ster An Rutgers van der Loeff i zondag op 80-jarige leeftijd overle den in het Rosa Spierhuis in Laren. i Beatrix Potter kennen". voel de hoofdrol. 'Rossy dat kran- "Mijn moeder was, net als mijn tenkind' bijvoorbeeld, uit 1952, gaat overgrootmoeder en grootmoeder Dat werd gisteren bekend gemaakt. die haar drie dochters dwong e haar tijd An Rutgers van der Loeff, gebo- vak te leren - ren op 15 maart 1910 in Amsterdam, heel moderne was met Annie M.G. Schmidt Miep Diekman één van de drie - Zweedse - heilgymnastiek schrijfsters die het naoorlogse Ne- Nederland. En later, derlandse jeugdboek een volwas- lijk, vertaalde Amerikaans meisje, een krantenbezorgstertje. Ze redt haar jongere broertje uit een brandend gezicht hebben gegeven. Zij voel veel verwantschap met mijn kind uit de krant', schreef spannende en realistische voormoeders". Tofen An Rutgers van der Loeff na Haar bekendste titels zijn n' (1954) en 'Het verloren koffer- moeder bleef achter met twee jon- (1958). Haar werk is in meer dan gere, nog schoolgaande broers. Om kreeg financieel bij te kunnen springen, bin- ging An vertalen uit het Zweeds en 'Amsterdam, studeerde vijftig jeugdboeken die zij schreef. OwhSrd^oosSte^ talpn Haar PPrctP hnplr dit vonnaar nnnipuw od de markt ..JV uve\ naa\,f,1Sen positie ais lat in vpprhpn schrijfster zei zij: "Ik denk wel dat haar twintig landen vertaald en veel prijzen en bekroningen nen- en buitenland. In 1967 werd de Noors, schrijfster de Staatsprijs voor kin- By gelegenheid der- en jeugdliteratuur toegekend. An Rutgers van der Loeff, opge groeid klassieke talen. Haar eerste boek, dit vooijaar oi 'De Kinderkaravaan', schreef ze op gebracht. Het boek, dat aanraden van de toenmalige direc- talen vertaald werd, is ov cc» waie - - T, teur van uitgeverij Ploegsma, J.C. gebeurtenis gebaseerd. Het gaat bmk taboe s In ^Tbekroninlln I over een Amerikaans pioniersgezin brak taboe s en alle bekroningen waarvan de ouders omkomen. Door het moedige gedrag van 13-jarige broer, weten de zeven kin- berg- Brinkman Hoewel An Rutgers van der Loeff vooral bekend werd als auteur van jeugdboeken schreef ze ook voor volwassenen: onder meer 'Mens of deren, reizend door wolf?' (1951) en 'Terugkeer' (1952). streken,'het beloofde land'ten Verder voerde zij de redactie 'Met mijn tuin in de wolken'. Het reiken. Het boek speelt autobiografische 'De seizoenen van mijn leven' uit 1985 was haar laatste boek. In haar studententijd trouwde de Kinderkaravaan schreef ik y1Q4P (nrlanc oor» V>»t+ortr»lf T schrijfster (haar meisjesnaam 1844, In het interview van afgelopen vertelde de schrijfster iets o nanier waarop ze werkte: juli 1948, tijdens een hittegolf. De koel- BasenauV met" de'natuurkundig! ste kamer van ons huis in de Am- .tm^kJ^lf:°ZnDccnr vormden voor mij een stimulans de oudste door te Saan" Bij uitgeverij De Prom verscheen recent een biografie van An Rutgers van der Loeff, geschreven door Jo- dTkocky Mountains te bei Michael Rutgers van der Loeff. Zij sterdamse Vossiusstraat kregen vier kinderen. keuken. Die lag in het souterrain. positief mensbeeld wordt gegeven. Na de oorlog was An Rutgers van der Loeff hoopvol de êestemd over koe de mens zich Over haar jeugd vertelde An Rut- Drie weken lang zat ik daar gers van der Loeff een paar maan- ,"a" den terug in een interview hoe be langrijk boeken daarin te werken. Net toen ik midden in de beschrijving van een vreselij ke hagelstorm zat, kwamen mijn ei- moch- het Abcouder Wat, zwemmen, in dit nood- "Mijn moeder las veel. Ze las ook ?en kieren binnen. Of veel voor. waarbij ze spontaan uit ten zwemmen in het het Engels en Zweeds vertaalde, meer. Wat, zwemmen, in erane nier Mijn vader en moedcr^hadden elk weer?, vroeg* smrnvertaasdjk fpraak.d,e i eigen boekenkast. Die van mijn vader was Duits georiënteerd, daar hf31; dat ik die keif hittegolf heb ik later veel aan gehad, toen ik Pleet was vergeten de werken van onder meer Stefan Zweig ging lezen. De boekenkast mijn moeder stond in de huis- Niet alleen in 'De Kinderkara- i', ook in andere jeugdromans An Rutgers van der Loeff heb- het Amsterdamse museum te schenken. De collectie bestaat uit 22 schilderijen, 33 prenten en enke le geïllustreerde boeken. De enige voorwaarde was dat bij de werken, voor zover zij zouden worden opgehangen of gereprodu ceerd, vermeld zou worden dat zij behoorden tot de collectie die is op gedragen aan de echtgenote van de schenker, mevrouw Elin Ekstrom. Ekstrom is schilder directeur geweest en heeft een aan tal publikaties op ethnografisch ge bied op zijn naam staan. Na een langdurig verblijf in Afrika is hij te ruggekeerd in Uppsala in Zweden, waar hij een omvangrijke kunstcol lectie bij elkaar heeft gebracht, die niet alleen uit Bernards, maar ook uit werken van zestiende en zeven- tiende-eeuwse meesters bestaat. LEIDEN Een kale muur in Leiden is gisteren opgesierd door een kunst werk. Een paar maanden geleden gaf Joop Hansen, kunsthandelaar aar de Hooglandse Kerksteeg, de in Leiden woonachtige Canadese kunstenaai Richard Mayer opdracht 'iets moois voor aan die muur' te maken. Het re- w sultaat van dit particulier initiatief werd gistermiddag onthuld: een plas- beschaving,35.000 jaar geleden, tiek in bewerkt koper, 'Les continents éclatés', want Mayer komt uit Mon treal en Frans is dus zijn moedertaal. u Mayer liet zich tot deze 'uiteendrijvende continenten' inspireren, omdat teerd. Ze las vele honderden boe hij vindt dat de aarde van alle mensen is en dat een conflict als nu met Irak ken over de ijstijd en volgde een geen ver van mijn bedshow is, maar iedereen aangaat. "Je kunt me een so- overlevingscurcus. Hier leerde ze ciaal-geëngageerd kunstenaar noemen", aldus Mayer die snode plannen hoe je met primitieve middelen op heeft om volgend jaar april een reusachtige koperen of aluminium walvis groot en klein wild kunt jagen. Ver te zetten. "Ik ben nu bezig met de der deed ze kennis op over eetbare dood van de schrijfster: "Met haar dood is er een afsluiting gekomen van het zogenaamde realistische De jeugdboek, het jeugdboek ook genezende flora. Ze woonde zelfs tijdje in een ijsgrot. Hoofdpersoon van 'De Aardkin- schrijft Auel hoe het meisje uitein delijk toch niet wordt geaccepteerd en op zoek gaat naar haar soortge noten. Die zoektocht symboliseert de ontwikkelingsgang Rond de huis, waardoor haar hand geampu- eeuwwisseling introduceerde ze de teerd moet worden. Terwijl Rossy nnastiek in in het ziekenhuis ligt, staan de kran- haar hu we- ten vol over haar dappere daad. Het veel boeken. Ik armoedige'krantenkind'wordt'een 'Lawines razen' (1954) vertelt het verhaal van een groep jongens uit een opvanghuis voor slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Zij besluiten gezamenlijk hulp te gaan bieden aan de inwoners van een Zwitsers dorp die door een lawine getroffen zijn. Pionier KbiHprkara- An RutSers van der Loeff reisde dan vee* Wdens haar leven, ook om zich i de schrijverij voor kinderen An Rutgers van der Loeff: verwantschap met voormoeders. (foto anp> kamer en zo leerden we spelender- ben kinderen met doorzettingsver- gaan ontwikkelen. Zij heeft wat dat betreft niet echt een opvolgster". "Ik weet nog goed dat ze erg op zag tegen de publiciteit die los kwam na het verschijnen van de biografie. Maar achteraf zei ze dat ze er toch veel plezier aan had beleefd. Tijdens de presentatie van de bio grafie hield ze een geestige toe- haar dood wel iets wrangs heeft. 'Dank jullie wel", zei ze bij die gelegenheid, "maar eigen lijk vind ik dat het onderwerp van een biografie begraven moet zijn voor die biografie verschijnt. Ik vind dan ook dat ik al dood had moeten zijn'". Veel van het latere werk van Ber nard is geïnspireerd door Michelan gelo en Titiaan. Zo schilderde hij in 1927 'Wijze en dwaze maagden', een werk dat wordt gezien als een po ging tot herscheppen van de stijl van de late Michelangelo. Tot de collectie van Ekstrom be hoort ook een groot portret van Ber nard, dat aan zijn vriend Louis An- quetin kan worden toegeschreven. Het dateert waarschijnlijk uit de winter van 1886/87. Dat was juist de tijd dat de toen achttienjarige Ber nard met Van Gogh saipen begon te schilderen. Van de zeven Bernards die al tot de collectie van het Van Goghmuseum behoorden zijn er verschillende door uitwisseling of schenking in de collectie van Vin cent en Theo van Gogh terecht ge komen. Dit toont volgens het Van Gogh museum eens te meer aan hoe nauw de relatie tussen Vincent van Gogh en Emile Bernard in deze korte pe riode was. Dankzij de schenking van Ekström kan het museum nu bogen op een Bernard-verzameling, die representatief is voor het volle dige oeuvre van de kunstenaar. LENOX (AP) - De Amerikaanse di rigent Leonard Bernstein heeft om gezondheidsredenen een tournee langs zes Europese steden afge zegd. Volgens Bernsteins manager Har ry Kraut is de dirigent, die zaterdag 72 jaar hoopt te worden, nog altijd niet volledig hersteld van de lon gaandoeningen waar hij vorige win ter en dit voorjaar mee kampte. Op advies van zijn arts heeft Bernstein „tot zijn diepe spijt" moeten beslui ten van de tournee af te zien. De tournee was gepland van 22 augustus tot en met 3 september. Bernstein zou met een orkest van het Tanglewood Music Center - een zomer-trainingscentrum voor jonge musici waar de maestro zelf in 1940 zyn carrière startte - concerten ge ven in West-Duitsland, Oostenrijk en Spai\je. Cellist Gendrón dood Parijs (DPA) - In zyn huis bij Parys is dezer dagen een van de beroemD- ste Franse cellisten overleden, Mau rice Gendron. Dit heeft zijn familie gisteren bekendgemaakt. Gendron, die 69 jaar oud werd, debuteerde in 1938 in Parijs en werd daar in 1970 professor aan het con servatorium. Hij speelde samen met Pablo Casals en Yehudi Menuhin. AMSTERDAM (ANP) - Het Thea- - termuseum (onderdeel van het Ne derlands Theater Instituut) in Am sterdam gaat aan de hand van een kleine documenten- en fototentoon stelling aandacht besteden aan de theatergeschiedenis van het afge brande theater Odeon. De expositie duurt van 4 septem ber tot en met 16 oktober. Odeon, aan de Singel in de hoofdstad, brandde op 15 augustus bijna ge heel af. Het historische gebouw wordt, zoals bekend, in zijn oude luister hersteld. In dezelfde periode zijn in het Theatermuseum foto's van Diana Blok te bezichtigen. De tien geëx poseerde foto's zijn onlangs in Mexico gemaakt. De opnamen wor den door regisseuse Dea Koert ge bruikt voor haar bewegingstheater- produktie „Wat het water my gaf, deel II". De voorstelling is van 25 september tot en met 6 oktober in het Amsterdamse Frascati te zien en daarna in diverse plaatsen in het land.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 19