'Mieke Telkamp is een wijze vrouw' ATV-omroepen blijven bij golfcrisis samenwerken PAGINA 20 DONDERDAG 16 AUGUSTUS 1990 De wilde wagen "Tom Poes is genoemd naar het lievelingstaartje van Marten Toonders vrouw", las ik een week geleden op de expositie 'De curi euze wereld van heer Bommel en Tom Poes', die in het v}useum Fle- hite in Amersfoort wordt gehou den. Diezelfde dag berichtten de kranten dat Phiny Dick, de echt genote van Toonder, was overle den. Zij was van meet af aan zeer nauw bij de Bommelverhalen be trokken; de eerste teksten van de strip waren zelfs van haar hand. Later schreef ze voor de kleintjes eigen kabouterverhalen, die ui teraard door Toonder werden ge ïllustreerd. Aan een levenslange, creatieve samenwerking tussen beide kunstenaars is nu een abrupt einde gekomen. Ik heb haar slechts één keer ont moet, in de villa in het Ierse Grey- stones waar de Toonders zich ja ren geleden hebben teruggetrok ken. Ik herinner me een rijzige, vriendelijke dame, die met veel liefde sprak over de bloemenzee die het huis omringde. De villa, die verscholen ligt achter hoge heggen, vormt echter geen eiland buiten de tijd: de hamburgerten ten achter dé heuvel zijn de poort van Bommelstein al heel dicht ge naderd. In de Bommelverhalen wordt veel gereisd, maar het beeld dat daarin van het buitenland wordt gegeven is overwegend negatief. Waarschijnlijk vormt alleen Ier land, dat zeer herkenbaar ge schetst wordt in het prachtige ver haal 'De andere wereld', een uit zondering op dit ongunstige beeld. Wat de Toonders allereerst in Ierland aansprak, was dat de vertelkunst er in ere werd gehou den. Ieren zijn in staat om over de meest gewone dingen schitterende verhalen te vertellen, vol bizarre wendingen en onalledaagse ver schuivingen. En dan het stenige, groenbruine landschap, waarvan een geweldi ge macht en zuigkracht kan uit gaan. Wie zich, zoals de dichter tiebesteding ging de goede stad Rommeldam niet ongemerkt voor bij. De welvaart en de toenemende bevolking vroegen om een krach tige aanpak, zodat het gemeente bestuur er niet voor terugdeinsde om allerlei gebieden open te leg gen die beter gesloten hadden kunnen blijven". Wie een reis boekt bij Reisbu reau Pas kan ervan verzekerd zijn dat hij met onvergetelijke herinneringen terug zal keren. De wanden van dit door magister Hocus Pas geleide bureau zijn be plakt met affiches waarop dren kelingen en uitgeputte woestijn reizigers staan afgebeeld. De reis wagen van Pas wordt voortbewo gen door het 'rad van avontuur'. Een voorraam ontbreekt; er is al leen een achterraam, zodat de rei ziger alleen kan zien wat er ach ter hem ligt. Voor heer Bommel, die door hetK hotsende voertuig van de ene ver schrikking naar de andere wordt gevoerd, betekent dit dat hij slechts kan terugblikken op welis waar unieke, maar vooral ook af schuwelijke reiservaringen. Een maal terug op Bommelstein, wil de kasteelheer wel toegeven dat het leerzaam en nuttig is om onbe kende streken te bezoeken. "Voor al voor jonge, onervaren lieden als Tom Poes", voegt hij er dan na een korte stilte aan toe. Yeats, door de natuur laat meesle pen, krijgt contact met die Andere Wereld, de wereld van de 'faeries'. Toonder zelf heeft altijd harts tochtelijk geprobeerd om met die wereld in contact te treden. Sa men met zijn vrouw heeft hij in het Ierse land meer dan eens erva ringen opgedaan met afgezanten van die andere werkelijkheid. In de tekst van de rouwadvertentie wordt ook gesproken over die 'an dere wereld', die Phiny Dick vanuit 'haar geliefde Ierland' is binnengestapt. In de Bommelverhalen steekt Marten Toov,der de reiziger be paald geen hart onder de riem. Zodra heer Bommel in de Oude Schicht de grens gepasseerd is, wordt het landschap steeds som berder en neer drukkender. Over Lammermoer bij voorbeeld, dat aan de andere kant van de Zwar te Bergen ligt, wordt gezegd dat het een "kale vlakte met scheve, akelige bomen" is, waar in "misti ge vennen" het drijfzand dreigt. Ook het schiereiland Prol heeft de gemiddelde toerist weinig te bie den: "Het landschap is er een tonig en het klimaat regenachtig, zodat de Prollen vette haren en lange regenjassen dragen om be schermd te zijn tegen het vocht". In 'De wilde wagen' wordt op een barse manier afgerekend met al die mensen die in vreemde stre ken zo graag unieke reiservarin gen willen opdoen. Het verhaal begint op niet mis te verstane wij ze: "Het vraagstuk van de vakan- WAAR BEN IK?. EEN JONGENSDROOM WORDT WERKELIJK HEID. Theo van Gogh morgen met zangeres in KRO's Curieus9 Gerrit Jan Zwier WAARUIT BESTAAT EIGENLI3K DE OM ZICH HEEN GRI3PENDE BEDRI3FS5PI0NAGE BEPAALDE FIR - MA'6 PROBEREN OP ONRECHTMA - TIGE WI3Z.E AAN GEHEIME INFORMATIE VAN HUN CONCURRENTEN TE KOMEN Deelnemers Veronica's 'Cash' krijgen hun belegd geld terug HILVERSUM De AMRO-bank heeft gisteren besloten het kij- kersfonds van het tv-spel Cash definitief op te heffen. De bank had deze beslissing al een halve week uitgesteld om gesprekken over redding van het programma een kans te geven. Volgens be windvoerder mr. Grapperhaus van de in surséance verkerende stichting wil het besluit van de AMRO-bank niet zeggen dat er nu definitief een eind is gekomen aan het programma Cash of aan de Stichting Educatief Effecten- en Beleggingsspel, de fi nancier van het programma. De AMRO-bank kondigde eerder al aan niet te lang te willen wachten met een definitieve beslissing rond het beleggings fonds van het tv-programma, om deelnemers niet al te lang in onzekerheid te laten. De deelnemers moeten zelf op een verga dering van participanten tot het definitieve einde van het fonds beslissen. Daar zou mr. Grapperhaus nog een mogelijkheid zien het programma voort te zetten. Volgens de AMRO-bank krijgen de deelnemers aan het fonds de vijftig gulden die zij als belegging hebben ingezet, tegen de koerswaarde van f 49,50 eind september terug. Volgens bewindvoerder Grapperhaus is het nog te vroeg om te concluderen dat de reddingspoging van het tv-programma is mislukt. „Ik kan daar nu geen nadere mededelingen over doen. Relt u me later vandaag maar terug." Volgens een zegsman die zich met de reddingsoperatie bezig houdt, pakken zich „donkere wolken samen" rond het program ma, maar „de hoop tot redding is ook na het besluit van de AM RO-bank nog niet opgegeven." Verenigingsraad Veronica stuurt voorzitter Bordewijk naar huis Van onze redacteur Emiel Fangmann AMSTERDAM "Het wordt geen privé-gesprek mor genavond. Ik wil praten over begrafenissen en de ritue len die daar aan vast zitten. Ik hoop emoties op een af stand te houden, want anders wordt het misschien zo'n snotterig programma" zegt het enfant terrible Theo van Gögh. Het laatste boek van de 33-jarige Amsterdammer had al de veelzeggende titel 'Mijn favoriete graftak (en ander onheil)'. De columnist en filmregisseur ('Terug naar Oegstgeest' 'Een dagje naar het strand', 'Loos') is morgenavond door de KRO uitgenodigd om voor 'Curi eus' een gesprek aan te gaan met een gast naar keuze. Het werd Mieke Telkamp. Van Gogh: "Ze lijkt me een wijze vrouw en die brede lach vind ik bijzonder aantrek kelijk". - Wat teas de aanleiding "De KRO belde me op en vroeg of ik het doen wilde en ik ben op Mieke Telkamp gekomen omdat ik dat lied mooi vind: 'Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan?'. 'Waarheen Waar voor?' staat nummer één bij alle begraafplaatsen en crematoria. Dus dan moet het toch wat bete kenen voor veel mensen. Ik heb er een dagje over nagedacht. Toen dacht ik, het is een goede keus. Ik vind dat ze het lied mooi zingt. Blijkbaar raakt ze een snaar die bij honderdduizend an dere mensen gevoeld wordt. Dat is intrigerend en daarover wil ik haar graag wat vragen". - En Mieke Telkamp staat juist voor die dingen, waar jij beslist niet voor staat? "Waarvoor staat ze dan?" - Burgerlijkheid, conservatis- "Nee, dat zijn jouw woorden. Dat vind ik helemaal niet. Ik heb haar rubriek in Weekend wel eens gelezen, waarin ze proble men van lezers behandelt. Ze lijkt me een wijze vrouw met veel levenservaring. Ik heb niet de in druk dat ze conservatief is, maar misschien blijkt uit het gesprek dat het wel zo is". - Maar heeft die voorkeur,van jou voor 'Waarheen, waarvoor' als nummer één bij uitvaarten ook niet te maken met je hang naar het morbide? "Ik ben een erg levenslustig ty- pje. Nee, het programma moet om te lachen zijn. Ik wil een leu ke uitzending maken. Het is een avontuur en ik durf er niets van te zeggen. De KRO zei, dat ik een filmje over mezelf moest inleve ren ter introductie. Toen zei ik: zend maar een fragment uit A Clockwork Orange van Stanley Kubrick uit, de laatste scène. Daarin wordt met een vrouw in een graf de liefdesdaad verricht terwijl toeschouwers er omheen applaudiseren. Het is een film uit 1972, maar de KRO zei dat het niet paste in het concept. Dus toen heb ik zelf maar een filmpje gemaakt. Een aardigheidje, je moet maar kijken. Maar ik ben er niet zo goed in met een super 8- camera een portret van mezelf te maken". Mieke Telkamp: ...aantrekkelijke brede lach... - Was je verrast door de uitno diging van de KRO? "Nou, ik had wel eens met 'Cu- rieus'-presentator Carl Huy- brechts gesproken toen hij voor de NOS nog TV3 maakte. Dat vond ik een aardige jongen. En ik heb voor de Amsterdamse kabel- tv al veel interviews afgenomen van een uur elk. En daar kijken veel mensen naar. Die gesprek ken met onder anderen schrijver Tim Krabbé, de journalist Max Pam, de actrices Kitty Courbois en Olga Zuiderhoek en cabare tier Paul de Leeuw waren on-te- levisie-achtig, omdat ze nogal lang en traag waren. Ze konden hun zegje doen en dat vonden veel mensen leuk. Misschien wisten de makers van 'Curieus' er van. De uitzendingen vonden plaats vlak voor ik naar Amerika ging, begin dit jaar". - Hoe was het daar? "Ik heb het er erg fijn gehad en ben er vijf maanden gebleven, maar ik moest terug, want mijn geld was op. Ik woonde in New York en dat is de fijnste stad ter wereld, het probleem is alleen dat de huur er nogal hoog is. Ik heb filmscripts rondgestuurd en mensen opgebeld. Mijn films zoals 'Terug naar Oegstgeest' draaien ér in de kleinere thea ters. Ik had twee Amerikaans ge schreven scenario's bij me. Het eerste handelde over een vrouw die verliefd wordt op haar ver krachter, een zwarte condoomfa brikant, en het andere over tele- foónsex tussen twee kleine kin deren. Maar daar was geen markt voor in Amerika. Wel ga ik mis schien in Los Angeles een video clip draaien met de '10.000 Ma- Nee, ik ben niet de Nederland se John Waters, want hij maakt commerciële films en misschien overkomt mij dat ook nog wel eens. Ja, hij heeft die beroemde film gemaakt, waarin de traves tiet Divine een drol op at. Dat ni veau heb ik helaas nooit kunner bereiken". - Waar ben je nu mee bezig "Ik heb net een roman ge schreven die dit najaar uitkomt bij Gerard Timmer, het boek heet 'Engel'. Het is in het kort het verhaal van een babysit, die ver liefd wordt op een klein meisje. De babysit haalt het meisje over om papa van incest te beschuldi gen. Die wordt uit de ouderlijke macht ontzet, mama pleegt zelf moord en het meisje wordt met een slinkse manoeuvre aan de babysit toegewezen". - Die roman zal wel weer stoj doen opwaaien "Dat hoop ik maar. Ik weet het niet. Ik wil het boek ook gaan verfilmen". - Verleden jaar ben je bij het Parool als columnist opgestapt, omdat filmdistributeur Cannon •anders geen advertenties meer in die krant wilde plaatsen najouw stukje bij het overlijden van Si- HILVERSUM (GPD) - De vere nigingsraad van de Veronica Omroep Organisatie heeft zes van de acht bestuursleden, inclu sief voorzitter mr. Wout Borde wijk, naar huis gestuurd. De ove rige twee leden - vice-voorzitter en tevens Veronica-directeur Rob Out en algemeen bestuurs lid Hans Mondt - mogen van de verenigingsraad in functie blij ven. Zij zijn gevraagd de vacatu res binnen het bestuur waar te nemen en zo spoedig mogelijk met voorstellen te komen om de open plekken in te vullen. Tot dit besluit kwam de raad vannacht na een vijf uur durende vergade ring. Het algemeen bestuur (Borde wijk liet zich om gezondheidsre denen vervangen) woonde het eerste deel van de vergadering bij. Een motivatie voor het ont slag van de zes bestuursleden of voor het aanblijven van Out en Mondt is door de verenigings raad niet gegeven. Ook Rob Out kon daarom gevraagd geen uit sluitsel geven. ,Ik weet het zelf niet, ik zweer het je. Ook voor ons is dit totaal onduidelijk". Duidelijk is in ieder geval wel dat het ontslag van het zestal te maken heeft met de loyaliteits verklaring, die Bordewijk enkele weken geleden aflegde binnen het NOS-bestuur. KRO-voorzitter Schmitz vertrekt r Filmregisseur Theo van Gogh: "Ik ben een erg levenslustig typ je". "Ik hoorde toevallig dat de toenmalige directeur van Cannon, de heer Bruinstroop, gaat vertrekken. Zoals uit alle persberichten blijkt wordt Cannon wereldwijd geregeerd door de Italiaanse maffia, ze kun nen geen beursnotitie krijgen. De deal was dat ik zonder tram melant bij Het Parool zou weg gaan. Maar daarna overspeelde hoofdredacteur Sytze van der Zee een beetje zijn hand door een hoofdcommentaar te plaatsen, waarin hij beweerde dat hij de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid voorstond. Maar in wat mijn laatste column had moeten zijn, waarin Cannon hard werd aangepakt, had hij drie rooie strepen gezet, dus zo'n voorvechter is het niet. Van der Zee was dolgelukkig dat hij van me verlost was. Van der Zee heeft de pest aan schrijvertjes als Bob Polak en Theo van Gogh. Die vindt hij te brutaal want hij wil een nette krant maken. Een beetje een NRC-syndroom. Toen Bob Polak weggestuurd werd, stapte ik ook op. Maar toen ik wegging bleef Polak zitten. Po lak moet nu tandenknarsend in het keurslijf van het Parool mee en hij gaat steeds minder schij ven. En Het Parool had zo'n leu ke krant kunnen worden. Ik heb toen Panorama gebeld en nu schrijf ik tegen goede betaling voor een veel groter publiek, zij het dat ik daardoor niet meer zo gespecialiseerd over het Neder landse filmwereldje kan schrij ven. Maar al met al mag ik niet mopperen. En Ik ben er nog al tijd trots op dat ik het in die co lumn over Simon van Collem ook over Joris Ivens had en toen afsloot met: er wordt te weinig overleden. Dezelfde avond over leed Ivens. Toch een voorbeeld van perfecte timing". (Morgen, Nederland 1, 20.45) HILVERSUM (GPD) - Met in gang van 1- april volgend jaar wordt F.P. Carpaij de nieuwe voorzitter van de KRO. Hij volgt B. Schmitz op, die na ruim dertig jaar de omroep verlaat en tien jaar voorzitter is geweest. "Ik ben blij dat ik dit werk heb mo gen doen, maar na dertig jaar om roep is het mooi geweest", aldus B. Schmitz in een kort commen taar op zijn vertrek. Carpaij is sinds 1983 directeur van het Centraal Instituut voor Toestontwikkeling (CITO) HILVERSUM (ANP) - De actu aliteitenrubrieken van Avro, Tros en Veronica hebben beslo ten om tot en met zaterdag geza menlijke uitzendingen te blijven maken over de golfcrisis. Dat be tekent dat de bestaande pro grammering op donderdag, vrij dag en zaterdag zal worden aan gepast zodat ruimte ontstaat voor extra rubrieken. Vandaag staat in Avro-zend- tijd een extra rubriek gepro grammeerd, van 22.15 tot 22.30 uur; morgen bij de Tros van 22.00 tot 22.20 uur en op zaterdag bij Verónica tussen 22.10 en 22.25 uur. Vanaf maandag gaan de drie omroepen weer door met hun ei gen rubrieken. De berichtgeving over de Golfcrisis blijft plaats vinden in de gezamenlijkheid. Dat betekent dat de verslagge vers in het Midden-Oosten onder de gezamenlijke vlag van de drie actualiteitenrubrieken werk zaam blijven. In geval van een gewapend conflict wordt de samenwerking ook na zaterdag voortgezet. In dat geval zal er tevens op zondag op Nederland 2 in de Vpro-zend- tijd een extra actualiteitenru briek worden uitgezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 20