OPRUIMING 'Zes miljard is peanuts voor Japan' 5Flaporen kunnen een medisch probleem zijn I REPORTAGE i Stichting vecht voor schadevergoeding oorlogslachtoffers Hervormden willen in Roemenië uit hun isolement WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1990 Arts kritiseert schrappen vergoeding esthetische chirurgie DEN HAAG - "Ik vind het prima dat een oudere dame die haar rim peltjes wil laten verwijderen, de operatie zelf betaalt. Het gaat hier om ij delheid, daar hoeft het zieken fonds - de gemeenschap dus - niet voor op te draaien. Maar ik vind het onterecht als een schooljochie die dagelijks gepest wordt omdat hij flaporen heeft, de chirurgische in greep zelf moet bekostigen. Die jon gen kampt duidelijk met een psy chisch probleem". Met dit voorbeeld schetst plas tisch chirurg J. Efting Dijkstra van het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag dat esthetische chirurgie niet slechts een ingreep is om het uiter lijk te verfraaien. Het verwijderen van flaporen valt in principe onder esthetische chirurgie. Toch is hier duidelijk sprake van een medische noodzaak. Als bestuurslid van het Gezel schap voor esthetische chirurgie protesteert Efting Dijkstra tegen het plan van de Vereniging van Ne derlandse Zorgverzekeraars (VNZ) (een samenwerkingsverband van ziekenfondsen en enkele particulie re verzekeraars) om de vergoeding van esthetische chirurgie uit het zie kenfondspakket te schrappen. Nu worden alle ingrepen voor 50 procent vergoed. De maximale ei gen bijdrage is 3800 gulden. Plas tisch chirurgische handelingen waarbij het gaat om medische rede nen, bij voorbeeld het wegwerken van een hazelip of brandwond, ver dwijnen niet uit het ziekenfonds pakket. Efting Dijkstra vindt dat estheti sche ingrepen ook medisch noodza kelijk kunnen zijn en daarom moe ten worden vergoed. Hier is vaak sprake van een psychisch pro bleem. Borsten te groot "Neem nu een 18-jarig meisje die helemaal in de war raakt omdat haar borsten te groot zijn. Haar hele leven wordt hierdoor beheerst. Op school verzint ze smoesjes om niet naar gymles te gaan. In het week einde doet ze niet aan sport, omdat haar borsten dan te veel opvallen. Contact maken met jongens durft ze al helemaal niet". "Volgens de huidige regeling kan zo'n meisje gratis worden geholpen, omdat er sprake is van een psy chisch probleem. Als het plan van de VNZ doorgaat, moet zij de opera tie zelf betalen, omdat alle estheti sche behandelingen worden ge schrapt. Verzekeringsmaatschap pijen en ziekenfondsen willen in grepen alleen vergoeden als het li chaam niet meer functioneert. De psyche schijnt niet belangrijk te zijn". Efting Dijkstra begrijpt dat parti culiere verzekeraars en ziekenfond sen toezicht willen houden op de plastische chirurgie. Het aantal aan vragen voor deze ingrepen is de af gelopen tien jaar sterk gegroeid. Mede door hun eigen, onhandig in gevoerde bureaucratische maatre gel, vertelt Efting. In 1980 heeft de Vereniging voor Nederlandse Zie kenfondsen (VNZ) - zonder overleg met de beroepsgroep - de vergoe ding van vijftig procent ingevoerd. Voor die tijd moest een patiënt alle onkosten zelf betalen. Wachtlijsten Toen de medische ingreep om jezelf te verfraaien betaalbaar bleek, nam het aantal verzoeken voor een ope ratie toe. "Mensen zijn niet meer be reid hun gebreken te accepteren", vertelt de plastisch chirurg. "Ze wil len gebruik maken van de medische techniek". De wachtlijsten voor behandelin gen waren enorm. Twee jaar wach ten voor een operatie was tien jaar terug normaal. De plastisch chirur gie is een jong vak. Nederland telt nu ongeveer 100 plastisch chirur gen, tien jaren geleden waren er krap aan vijftig. Door de enorme toename van niet-medische handelingen kwam de VNZ in financiële moeilijkhe den. Met de nieuwe maatregel moet de cliënt deze operatie zelf betalen. "Prima", vindt Efting-Dijkstra. "Het is natuurlijk te gek dat het cor rigeren van overtollige huid op de bovenarmen door het ziekenfonds wordt vergoed". Efting Dijkstra vindt het onte recht dat hiermee de vergoeding voor alle esthetische ingrepen ver dwijnt. Vooral mensen die weinig verdienen, worden de dupe van de bezuiningingsmaatregel. Een klini sche behandeling als het verkleinen van borsten kost al gauw vier- tot zesduizend gulden. Voor het corri geren van flaporen betaal je min stens 1500 gulden. Zijn patiënten lijden vaak aan een groot minderwaardigheidscom plex. Die hebben steun van de plas tisch chirurg nodig. "Kijk, een tele visiester die door zijn of haar molli ge figuur een persoonlijkheid is ge worden, komt hier niet. Hier komen mensen die zich schamen voor hun uiterlijk". Onbegrip Bij familieleden stuiten ze vaak op onbegrip als ze voorstellen een plas tisch chirurgische operatie te on dergaan. De omgeving denkt vaak dat het slechts draait om ijdelheid. Het familielid zou alleen maar mooier willen worden om meer op te vallen. Het tegendeel blijkt waar te zijn, ervaart Efting Dijkstra. "Ze willen geopereerd worden om niet meer op te vallen. Met hun onvolmaakt heid hebben ze voortdurend het ge voel dat iedereen naar hen kijkt. Ze doen niets anders dan hun 'afwij king' zoveel mogelijk verstoppen. Iemand die zelf vindt dat zijn neus te groot is, kijkt je recht in de ogen aan. Dan valt het profiel van zijn neus weg, want juist daaraan kan je zien dat-ie te groot is". Volgens de plastisch chirurg is hier absoluut geen sprake van een luxe probleem. De tijd dat een mens slechts een lopend lichaam is, is voorbij. "We hebben ook een geest die goed moet functioneren. Er be staan tegenwoordig toch ook psy chiatrische inrichtingen? Waarom mogen we een vrouw met te grote borsten die de deur niet meer uit durft en dus psychische problemen heeft, niet meer helpen?" Efting Dijkstra pleit voor een be tere samenwerking tussen de me- disch-adviseur van het ziekenfonds en de chirurg. In een overleg moet duidelijk worden of een patiënt op grond van psychische en sociale gronden mag worden geopereerd. Die samenwerking bestaat al, maar levert problemen op. Als beide par tijen er niet uitkomen wordt de 'pa tiënt naar de landelijke beoorde lingscommissie in Zeist gestuurd. De commissie bestaat uit twee erva ren plastisch chirurgen en twee ver zekeraars. Inspraak Efting keurt dit systeem af. "Een vrouw komt daar, doet haar blouse open en een chirurg kijkt een paar tellen naar haar boezem. Zij beoor delen de anatomie. Een gesprek over eventuele psychische proble men wordt hier niet gevoerd". Vol gens hem is het onmogelijk een lijst op te stellen welke afwijkingen wel en niet voor vergoeding in aanmer king komen; daarom moet de in spraak van de patiënt blijven gel den. "Psychische problemen kun je voor even met je verstand onder drukken. Maar verdwijnen zullen ze nooit". Bij het Indisch monument in Den Haag zijn vandaag de ruim 26.000 Nederlanders herdacht die in de Tweede Wereldoorlog de dood vonden tijdens de Japanse bezet ting van Zuidoost-Azië. Voor die genen die het overleefden, zo'n 115.000, echter blijft de tijd dat zij tussen 1942 en 1945 in interne ringskampen hebben gezeten, nog steeds een stempel op hun leven drukken. Ook C. Stolk, oprichter en coördinator van de Stichting Japanse Ereschulden, zat vast in Burma. Hij voert nog steeds een strijd met de Japanners. Stolk wil het voor elkaar krijgen dat de re gering in het land van de Rijzende Zon nu eindelijk eens schuld be kent en overgaat tot het schade loos stellen van burgers en krijgs gevangenen die jarenlange ontbe ringen hebben doorgemaakt, en van mensen waarvan familiele den op gruwelijke wijze om het leven zijn gekomen. "Samen met organisaties uit andere landen vragen wij een bedrag van zo'n zes miljard dollar als schadevergoe ding. Dat is toch 'peanuts' voor een rijk land als Japan", meent de strijdvaardige Stolk. 1988; de Canadese en Amerikaanse regering betalen een bedrag van 20.000 dollar aan iedere burger van Japanse afkomst die na de aanval door Japan op Pearl Harbour in 1941 in een fcamp werd onderge bracht. Het bedrag is bedoeld als 'schadevergoeding voor het gele den ongemak'. De latere oprichter van de Stich ting Japanse Ereschulden, C. Stolk, las hierover in een Amerikaanse krant. Al lezende besloot hij, terug in Nederland, aan de slag te gaan om eindelijk eens een vergoeding van de Japanse regering te krijgen voor het door Nederlanders geleden 'ongemak' in de Japanse kampen van Zuidoost-Azië. Op 4 april van dit jaar was het dan zover. Met de handtekening van een notaris werd de Stichting Japanse Ereschulden- (SJE) officieel opge richt met als doel het verkrijgen van een schadevergoeding van de Ja panse regering voor de 140.000 Ne derlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog door Japan gevangen genomen werden. "Wat wij willen is een bedrag gelijk aan dat wat Ame rika en Canada aan de 120.000 Ja panners in hun land hebben be taald: 20.000 dollar per persoon. Stolk: "Het probleem met Japan Geen cent meer, maar ook niet min der", aldus de oprichter. De stich ting heeft op het ogenblik bijna vijf tigduizend claims binnen. "En ik verwacht dat dit aantal nog stijgt tot tachtigduizend". Te arm Voordat het echter zover is dat de mensen het geld op hun rekening bijgeschreven krijgen, is er nog een lange weg met veel drempels te gaan. De grootste hindernis is het op 28 april 1952 in San Fransisco on dertekende vredesverdrag met Ja pan. Hierin staat onder punt 14 dat de geallieerde mogendheden af stand doen van alle eisen tot scha devergoeding. Zij deden dat omdat Japan destijds te arm was om de schade te vergoeden. "Zonder enig overleg met de dui zenden slachtoffers is dit verdrag opgesteld. En het ergste is nog dat niemand op het idee is gekomen om een voorbehoud te maken voor de toekomst, voor als de omstandighe den zich zo zouden wijzigen dat de kwestie alsnog geregeld zou kun nen worden. En zie, Japan is een van de rijkste landen ter wereld ge worden, maar niemand kan nog een claim indienen omdat het verdrag dit uitsluit. De Japanners beroepen zich daar nog steeds op". De stichting probeert dan ook om de regering in Tokio bewust te ma ken van de door Japan begane mis daden. Volgens Stolk kan dit door een objectief onderzoek naar de rol van de militaire machthebbers tij dens de Tweede Wereldoorlog. "Het probleem met dat land is dat ze de oorlog ontkennen. Volgens hen was het een vergissing en waren de Amerikaanse atoombommen op Hi roshima en Nagasaki een 'barbaars optreden'. Er is daar een nieuw ge schiedenisboek op de markt geko men van 700 bladzijden. Vijf pagi na's gaan over de Tweede Wereld oorlog. Eén over Pearl Harbour en vier over de atoombommen. Onze 26 duizend doden tellen niet". "Nog een voorbeeld van hoe graag men het verleden wil wegdrukken, heeft te maken met de brug over de Kwai-rivier in Thai land. Ze willen deze door krijgsge vangenen onder erbarmelijke om standigheden gebouwde brug af breken om hiervoor een nieuwe in de plaats te zetten", aldus Stolk. De SJE heeft op 5 juli een verzoek om schadeloosstelling ingediend bij de Japanse ambassade in Neder land. Op 7 augustus kreeg de stich ting echter te horen dat het land zich niet verplicht voelt om aan dit verzoek te voldoen. Na dit afwij zend antwoord was de SJE gerech tigd om de zaak aanhangig te ma ken bij de Verenigde Naties. Op 25 augustus zullen daar de grieven in gediend worden. Een algemeen onderzoek van de VN in Genève, uitgevoerd door de Nederlandse mensenrechtendes kundige T. van Boven, naar de mo gelijkheid op vergoeding voor slachtoffers van grove mensenrech tenschendingen, zal door de SJE met beide handen worden aange grepen om Japan hierop aan te spre ken. "Wij gaan dan ook naar Genève om Japan veroordeeld te krijgen voor hun oorlogsmisdaden. Als dit gebeurt, kunnen we onze claims in dienen". Stolk vervolgt: "Maar ik denk dat Japan het niet zover wil laten ko men en al eerder tot een dialoog be reid is. Wat wij vragen is een bedrag van zes miljard gulden voor alle slachtoffers. Samen dus mét de claims die er komen vanuit Enge land, Canada, Australië, Nieuw- Zeeland en Amerika. Dit bedrag is nu toch 'peanuts' voor het rijke Ja pan. Het heèft de oorlog verloren maar is die nu economisch alsnog aan het winnen". Een vergelijking met Duitsland kan, in deze situatie, niet uitblijven. Want, zo zegt Stolk, "je kunt zeggen van de Duitsers wat je wilt, maar ze bekennen tenminste schuld en be talen hier ook voor. Nog steeds. Nu al heeft dit land voor 80 miljard mark aan herstelbetalingen verricht en tot 2030 is hier in totaal 120 mil jard mark voor uitgetrokken. Dit moet toch ook doordringen tot Ja pan". Wrok Als het niet lukt om een collectieve claim in te dienen dan gaat de SJE proberen om van de werkgevers die toendertijd gebruik hebben ge maakt van de gevangenen, het ach terstallige loon te krijgen. "Maar dit is een laatste middel. Bovendien le vert dit vrijwel niks op voor de bur gers die vast gezeten hebben. Al leen krijgsgevangenen zijn tewerk gesteld. Maar er moet iets gebeuren. Japan moet gewoon schuld beken nen". De wrok van Stolk tegen Japan is groot. 'Tijdens de herdenking bij het Indisch monument ga ik altijd vyeer kijken wie allemaal met een Japanse auto is gekomen. Ik snap niet dat de mensen die de gruwelen meegemaakt hebben, nog iets van Japanse makelij kunnen kopen. Ik in elk geval niet". Alle Nederlanders die in een Ja pans kamp hebben gezeten, kun nen bij de stichting een claim indie nen. Dit kost dertig gulden aan ad ministratie- en registratiekosten. Inmiddels hebben, zoals gezegd, 50.000 mensen gereageerd en be taald. Wat doet Stolk met die 1,5 miljoen? "Die worden gebruikt voor drukkosten, computers, reis kosten, de advokaat, de notaris. Een hele waslijst dus. Zo lang het geld binnenkomt, kunnen we onze kos ten dekken. Als iedereen echter be taald heeft, moeten we verder zon der inkomsten. Het geld dat over blijft als de stichting er niet in slaagt haar doel te bereiken, wordt aan eën goed doel geschonken". Hoeveel tijd de procedure in be slag gaat nemen, weet Stolk niet. Hij houdt het op zo'n twee tot twee ënhalf jaar. "Ik ben nu zesenzeven tig, maar ik hoop nog mee te maken dat Japan eindelijk toegeeft". De volgende morgen zag Bert er uitgerust uit en hij maakte een bij na jolige indruk. "Vannacht was je laatste eenza me paal, Max", zei hij, terwijl hij be gerig de koffiegeur opsnoof. "Van avond komt zè thuis". "Volgende week", zei ik. "Suiker en melk?" "Alleen melk. Hoezo volgende week?" Ik vertelde van Lizzy's telefoontje. Bert grinnikte. "Prima, jongen. Dan kunnen wij nog een avondje gaan stappen". "Oh nee! Om de sodemieter niet! Ben jij belazerd! We zijn nog volop bezig de rotzooi van de vorige keer op te ruimen!" "Rustig, kerel, rustig". Bert maakte met zijn vrije hand een sus send gebaar. "Dat lossen we ook wel weer op. En daarna..." "Daarna niks", zei ik nors. "Daarna ga jij naar huis en ik blijf hier en we vergeten de hele boel. Ene Karin de Leeuw heeft nooit bestaan. Ze is nooit geboren, ze heeft nooit de hoer gespeeld en ze is nooit overle den met een mes in haar rug. En ze ker niet in mijn aanwezigheid!" EEN AVONDJE STAPPENI Bert keek me een poosje zwijgend aon. "Vluchtgedrag", zei hij ten slotte, "gaat vaak vooraf aan een kleine depressie". Ik negeerde de opmerking en schonk mijn derde kop koffie in. "Jij nog?" "Nee, dank je". Bert zette zijn lege kopje in de gootsteen en vroeg: "Wat vertelde die penningmeester?" Ik gaf een kort verslag. Bert knik te peinzend. "Ik ken uit mijn tijd als penning meester nog iemand in Den Haag", zei hij. "Ene Wiegert. Leuke vent. Kon je mee lachen. En soms kon je wat bij hem versieren. Gek op lokker eten..." "Wil je hem bellen?" "Nee", zei Bert. "We gaan er heen. Bellen en schrijven heeft geen zin. Het heeft de aandacht zeggen ze als je belt over een brief die je geschre ven hebt". "Wat doen ze dan?" "Geen reet. Wachten tot jouw brief bovenop ligt. Als je op een ministerie iets wilt bereiken moet je erheen". "Moeten we geen afspraak ma ken?" "Nee. Als we over een uurtje weg gaan zijn we er tegen twaalf uur. Gaan we met hem lunchen. We ne men zo'n fles oude cognac voor hem Ik keek bedenkelijk. "Wou je hem die direct al geven? Een beetje amb tenaar kijkt wel uit voor dat soort geintjes". Bert grijnsde. "Hij krijgt die fles pas als-ie braaf geweest is. Drink je koffie op. We gaan met mijn auto". "Doelsubsidies", zei Wiegert Ka nis terwijl hij het laatste stukje kalfstong op zijn vork schoof en er een mespuntje Béarnaisesaus aan toevoegde. "Wat een weerzinwek kend onderwerp". Hij nam een slok je Vosne-Romanée. "Verrukkelijk.." "Koffie?" vroeg Bert. "Met een cog nacje?" "Een kleintje", zei Kanis. "Ik moet nog lullen vanmiddag, liefst zonder kegel. Wat willen jullie ook alweer weten?" "Of er een doelsubsidie is voor ge mengde randgroepjongeren-projec ten", zei Bert. Kanis dronk zijn glas leeg. "Ver rukkelijk", herhaalde hij, terwijl hij verliefd naar de fles keek. "Eh ja, die zijn er". "Weetje iets van de hoogte van het bedrag?" "Hoe groot is die gemeente van jullie?" "Stadsdeel. Een tachtigduizend Kanis krabbelde een paar cijfers in zijn agenda. "Kom je uit op een kleine dertienduizend gulden per halfjaar, maar dat wordt zelden uitbetaald". "Waarom?" "Omdat die gemengde projecten nooit langer dan een halfjaar be staan". "Behalve bij ons". "Dat zei je, ja. Heel mooi. Waarin zo'n deel toch groot kan zijn". Bert praatte met de ober die be leefde naar hem luisterde. Even la ter bracht hij een kan koffie en drie glazen met een bodempje Armag- Kanis hief zijn glas. "Proost. Op het project. Dat hij nog jaren subsi die mag vangen". Hij grinnikte. Bert grijnsde mee. "Zou jij voor ons na kunnen kijken wanneer dat geld betaald is? Als het al betaald is, maar zo langzamerhand twijfel ik daar niet meer aan". "Hoe is het mogelijk dat zo'n vent het zonder zijn bestuur voor elkaar krijgt?" vroeg Kanis. "In zijn vak moet je kunnen pra ten om iets te verzwijgen", zei ik. "en praten kan hij". "Zijn mond houden kennelijk ook", zei Kanis droog. Hij keek op zijn horloge. "Ik moet zo langzamer hand eens gaan. Om twee uur heb ik die verrekte stafvergadering. Als jullie meelopen kunnen we voor die tijd nog even naar de data kijken". GEESTELIJK LEVEN CLUJ (GPD) - Het kamertje in het Protestants Theologische Instituut te Cluj-Napoca waar de Securitate (Roemeense gehei me politie) destijds studenten en docenten verhoorde, is nog steeds intact. Het lijkt een symbool voor het isolement waarin de hervormde Roemenen zich jarenlang bevonden. De komen de jaren willen de hervormden rigoureus afrekenen met het verleden: het isolement en de daardoor opgelopen achterstand. In de Roemeense provincie Transsylvanië wonen ongeveer 800.000 etnische Hongaren, die lid zijn van de Hervormde Kerk. Het gebied is zeer omstreden. Zo maakte Transsylvanië tot 1691 deel uit van het Turkse rijk, was vervolgens in bezit van de Habsburgers en vormde sinds 1867 een deel van Hongarije. Na de eerste Wereldoorlog werd het gebied door Roemenië gean nexeerd. Tot die periode konden de over een kleine duizend gemeenten verspreide hervormden wat hun predikantsvoorziening betreft een beroep doen op verschillende in Hongarije gevestigde theologi sche scholen. Sinds 1919 zijn zij geheel aangewezen op de school in Cluj-Napoca, die daar in 1895 gevestigd werd. Onder het regime-Ceausescu mochten echter niet meer dan tien studenten per jaar de studie in Cluj beginnen. Vandaar dat er op dit moment vele vacatures zijn in de Hervormde Kerk. In een po ging die achterstand nu zo snel mogelijk in te lopen besloot de leiding van het instituut in janu ari al vijftig nieuwe studenten toe te laten. In september zullen op nieuw vijftig studenten zich aan de schoolpoort melden. De school beschouwt zichzelf als 'traditioneel, maar niet conser vatief. Ter verklaring: in een si tuatie van onderdrukking kon de school zich de luxe van theolo gisch pluralisme niet permitte ren. Eenheid was nodig om te overleven. Informanten Met name tot 1985 was Securitate zeer actief. Onder studenten wer den informanten geworven om medestudenten in de gaten te houden. En zeer regelmatig on dervroeg de dienst studenten en docenten in een speciale daar voor geïsoleerde kamer. De Secu ritate creëerde een sfeer van angst, waarin iedereen op zijn woorden moest letten. Pas enkele jaren geleden kwam daar een ein de aan, toen studenten en docen ten in eendrachtige samenwer king besloten om ieder verhoor openbaar te maken. De dienst greep niet in, maar beperkte haar activiteiten. Tussen Nederland en de Hon- gaarstalige hervormden bestaan Laszlo Tökes, de predikant, wiens overplaatsing door het re gime-Ceausescu de aanleiding vormde tot de Roemeense op stand. Een 'wonder' bij Bonifatiusbron DOKKUM (GPD) - „Ik kom aan ander werk niet meer toe, het is gekkenhuis". Pastor Herman Peters komt moedeloos over, wanneer hem gevraagd wordt zijn verhaal te doen. Een artikel tje in een dagblad over een 'won derbaarlijke genezing' in de Bo nifatiusbron in Dokkum bezorgt de pastor nu al een week lang een eindeloze reeks telefoontjes en bezoeken. .Alleen vanmorgen al had ik 24 mensen aan de deur of de telefoon". Peters is allesbehalve gelukkig met die plotselinge belangstel ling voor de Bonifatiusbron. „Ik word voortdurend gebeld om flesjes water op te sturen. De meest trieste verhalen krijg ik te horen van zieke mensen die ten einde raad zijn en door het ver haal over de bron weer wat hoop krijgen". Aanstichters van alle ophef zijn Ype en Janny Brandsma uit Sneek, die eind juli hun negen maanden oude dochtertje in de bron onderdompelden, waarop het kind op de rit terug naar huis genezen bleek van een hardnek kige hoest. Het echtpaar is ervan overtuigd een wonder te hebben meegemaakt. Pastor Peters: „Het verhaal van dat echtpaar laat ik voor wat het waard is. Ik sta er sceptisch te genover. Van mij hoeft niemand de uitspraak te verwachten dat hier een wonder is gebeurd". Pe ters is dan ook zeker niet van plan de troebele vijver in het Bonifa- tiuspark aan te prijzen als bron van genezing. Opvallend is dat de reacties voornamelijk van buiten Friesland komen. In Dokkum zelf wordt voornamelijk meewarig geglimlacht over alle ophef. 'op theologisch niveau' al i wenlang contacten. Van de tiende eeuw af tot de Tweede We reldoorlog studeerden vele Hongaren theologie aan Neder landse universiteiten. Sinds de oorlog zijn de contac ten tussen Nederland en de Hongaren in Roemenië door toedoen van het regime-Ceauses cu beperkt. In 1967 kreeg een de legatie van de Nederlands Her vormde Kerk toestemming om eens in de twee jaar een Neder lands theologenechtpaar in Cluj te laten studeren. Een van de eer ste echtparen die naar Roemenië gingen, was het echtpaar Klaas en Ida Eldering. Zij studeerden van 1972 tot 1974 in Cluj en zijn nu bei den part-time predikant in Arn hem. Klaas Eldering kijkt met genoe gen terug op die periode in Roe menië, waar het echtpaar veel contacten, onder anderen met ds. (inmiddels bisschop) Laszlo Tö kes, aan over hield. „Wij gingen natuurlijk niet naar Roemenië om het theologisch onderwijs, want dat staat in ons eigen land op een veel hoger peil.t>e reden waarom wij er heen gingen was dat wij mee wilden leven met de kerk van een verdrukte minderheid in een kerkvijandig systeem. Wij leerden van hen en zij leerden van ons. Roemenië was destijds zeer geïsoleerd. De mensen zeiden wel eens tegen ons: jullie zijn voor ons een venster naar de wereld". In 1986 was het plotseling afge lopen met het verblijf van Neder landse theologenechtparen in Cluj. Maar onlangs werd de draad weer opgepakt. Sinds april is daar weer een Nederlandse studente. Behalve aan internationale contacten heeft de school in Cluj grote .behoefte aan theologisch studiemateriaal, meent Klaas El- derling. „De afgelopen jaren zijn afgestudeerden de pastorie in ge gaan met niet meer dan een zak bijbeltje, een liedboek en wat col- lege-aantekeningen". Om aan deze situatie iets te doen hebben de Nederlandse Hervormde Kerk en Gerefor meerde Kerken in Nederland be sloten om tijdens hun gezamenlij ke synodezitting in het najaar deze problematiek te bespreken. Een eerste stap werd reeds ge zet. In juni ontvingen de her vormden van de Nederlandse en Zwitserse Werelddiakonaten een drukpers. De apparatuur werd in een nieuwe vleugel van het Theo logisch Instituut geplaatst. Een belangrijke gift, omdat de kerk nu in staat is haar eigen publika- ties te drukken. Ook voor hun andere plannen rekenen de hervormden op steun uit het Westen. Beroepingswerk Hervormde Kerk: Aangenomen naar Epe: W. Blanken te Voorschoten. Be roepen te Hekelingen en Simonsha- ven: F.A. den Harder te Rhoon. Ned. Protestanten Bond: Be noemd tot voorganger te Doorn e.o. (part-time): mw. M. H. Kersjes-de Muinck Keizer, pastoraal medewerker te De Bilt-Bilthoven die deze benoe ming heeft aangenomen. De mooiste Oosterse tapijten nü voordeliger dan ooit! AMSTERDAM: Apollolaan 83 - EINDHOVEN: Nieuwe Emmasingel 21 GRONINGEN: Naberpassage 2 - HEEMSTEDE: Bronsteeweg 2 HILVERSUM: 's Gravelandseweg 27 - UTRECHT: Oudkerkhof 2-4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2