'Ik ben een toerist in mijn eigen leven' meter doek Egon Snelders, T)66-raadslid van Leiden, ontpopt zich als dichter POPI bijdragen: Paul van der Kooij, Jan Rijsdam en Erna Straatsma Verleidelijk Zomergevoel Magere Guru Tekenares Phiny Dick overleden Ontmoeting van heden en verleden bij Liga Nieuw Beelden Katwijk op honderd Nationaal orgelconcours voor studenten in Leiden KATWIJK (GPD) - Kunstschilder Albert Wessels uit Rijssen maakte dit schilderij van 100 meter lang en 1.60 meter hoog dat volgende week zaterdag te zien is op de Nationale Visserijdag in Katwijk. Het doek, voorstellende een beeld van Katwijk anno 1900 vanuit zee, dient als ach terwand van een 100 metér lange uitstalling van 500 soorten vis. Het geheel is een idee van directeur Teun Hoek, van de gelijknamige Katwijkse zeevis- en haringhandel. Voor de schilder doemden wel een paar probleempjes op bij het aan vaarden van de opdracht. Welk doek is het meest geschikt om in de buitenlucht vlak aan zee op te han gen, zonder dat het bij een lichte zee bries al aan flarden gescheurd wordt? Welke verf kan het best ge- bruikt worden, zonder dat het er bij regen afdruipt? Waar zou het schil derij geschilderd moeten worden, want het atelier van Wessels is maar ongeveer tien meter lang? Vragen die snel beantwoord werden. Wessels wist een rol textiel van ruim 100 meter lengte op de kop te tikken. Het is zeildoek dat normali ter gebruikt wordt om er zeilen voor surfplanken en zeilbootjes van te maken. Over het gebruik van de verf heeft Wessels intensief overleg gehad door elkaar mengt krijg je een kleur te geknipt. Daarmee was het atelier zelf ook echt zichtbaar, toen de tien met een verffabrikant, die de verf- die het best te vergelijken is met tien keer vol. Er is ongeveer tien liter doeken aaneengelegd werden, „Ge- soort acrylic colour aanbeval. Drie Delftsblauw. verf gebruikt. lukkig sloten ze goed op elkaar aan, kleuren werden aangeschaft: wit, Om het 100 meter lange doek te qua kleurstelling en qua vormge- zwart en ultramarijn donker (een kunnen beschilderen, werd het in Enkele dagen geleden werd het re- ving. Pas daarna durfden wij er- soort blauw). Als je die drie kleuren tien stukken van elk tien meter leng- sultaat voor de kunstschilder pas mee naar Katwijk te reizen". LEIDEN - De Stichting Orgelstad Leiden organiseert van 27 augustus tot en met 1 september het nationa le orgelconcours voor studenten van conservatoria. Zeventien deel hebben zich ingeschreven drie categorieën: renaissance/ Amnesty organiseert popconcert in Chili Santiago - Amnesty International organiseert op 12 en 13 oktober pop concerten in de Chileense hoofd stad Santiago „voor de rechten van alle mensen". Jack Healey, voorzit ter van de Amerikaanse afdeling van de mensenrechtenorganisatie maakte. Artiesten als Sting, Jack son Browne, Sinead O'Connor^ Wynton Marsalis en Ruben Blades hebben hun medewerking al toege zegd. De concerten worden gepre senteerd onder de naam „Uit Chili, een hoopvolle omhelzing". Santiago Larrain van de Chileen se afdeling van Amnesty Internatio nal heeft zijn landgenoten opgeroe pen om deel te nemen aan de „kruistocht" en om de concerten bij te wonen. De in 1961 opgerichte mensenrechtenorganisatie heeft zich tot dusver ingezet voor 38.000 politieke gevangenen, aldus een verklaring aan de pers. Vorig jaar werden in veertig landen mensen De reacties waren direct positief, geëxecuteerd en in vele delen van Wessels. „Zeker toen ongeveer hal- de wereld worden nog mensen ver- verwege het afrollen oud-Katwijk mist. In Chili, waar het herstel van zelf tevoorschijn kwam met het be- de democratie in maart van dit jaar roemde Witte Kerkje. Want die kerk, in gang is gezet, zitten nog 250 poli dot is Katwijk". tieke gevangenen vast. barok/ rococo; romantiek en twin tigste eeuw. De concerten hebben plaats in de Hartebrugkerk en de Hooglandse Kerk. Tijdens de slot manifestatie in de Pieterskerk ge ven de drie winnaars een concert. De prijzen zullen worden overhan digd door prof.dr. J. Zijlstra, oud president-directeur van de Neder landse Bank. De jury wordt ge vormd door: André Verwoerd, orga nist van de Grote Kerk in Schie dam; Nico van den Hooven, hoofd leraar orgel aan het Utrechts con servatorium en Folkert Grondsma, organist van de Hartebrugkerk en docent aan het conservatorium in Den Haag. Tijdens dit concours is er voor de eerste keer ook een muziekfestival georganiseerd met concerten door Bernard Bartelink, René Rakier, het Nederlands Gitaarkwartet en el ke middag om half een hebben er concerten op de Beiaard van de Stadhuistoren plaats. De jury zal overigens ook van zich laten horen. Zij geven een speciaal juryconcert. Dit evenement werd mogelijk ge maakt dankzij financiële steun van de gemeente Leiden, Provincie Zuid-Holland, het Ai\jerfonds en vele Leidse bedrijven. Pop op Kartoga vervangt pop festival Carthago ROTTERDAM (GPD) - Een aantal enthousiaste Rotterdam mers organiseert in het week einde van 17 en 18 augustus Kar toga, een tweedaagse popfesti val op de Maasvlakte bij Slag Vuurtoren. Van vrijdagavond negen uur tot zaterdagavond de zelfde tijd zullen meer dan 25 popgroepen en artiesten gratis optreden. Met Kartoga krijgt het geplan de popfestival Carthago, waar voor op 22 februari van dit jaar het doek viel, toch nog een op volger. Carthago was een onder deel van de festiviteiten in het kader van het 650-jarig bestaan van Rotterdam. Financiers ver loren hun belangstelling voor 'het popfestival, toen bleek dat veel internationale artiesten Rotterdam dit jaar al zouden aandoen, buiten het festival om. LEIDEN - De belletrie schrij vende medemens, je komt hem tegen onder artsen, advocaten, journalisten, loswerkarbeiders, kortom: in alle lagen van de be roepsbevolking. Ook politici plegen naast hun bestuurlijke werk wel eens aan literatuur te doen. Aad Nuis (D66) en Theo Joekes (WD) zijn misschien wel de sprekendste voorbeel den. De Leidse afdeling van D66 heeft echter ook al jaren lang een dichter binnen de gele deren. Het is het raadslid Egon Snelders. Snelders ruimt eén groot gedeelte van zijn vrije tijd in voor het maken van poëzie. Een zomerportret. "We zaten laatst in de gemeenteraad te praten over het ICO-ATHIBU-ge- bouw. Er zijn binnen de gemeente mensen die dat willen slopen. Zon de. Zo'n monument moet je behou den voor je stad. Toen we die dis cussie hadden, was de dichter Hans Faverey net overleden. Daar was ik nog behoorlijk van onder de indruk en ik wierp enkele regels uit zijn mooie gedichtencyclus 'Tegen het vergeten' in de strijd. Je zag die monden openvallen. Reactie: ja, maar dat schreef hij toch niet over het ICO-ATHIBU-gebouw, dat heeft daarmee toch niks te maken! Neville Brothers -'Brother's kee per' (A M) Na een paar zoetsappige duetjes met Linda Ronstadt heeft Aaron Neville het gezelschap van zijn drie broers weer opgezocht. Met zijn vie ren hebben de Neville Brothers een waardige opvolger gemaakt van 'Yellow moon', het album dat twee jaar geleden hoog in de eindlijstjes van veel popcritici eindigde. Het viertal uit New Orleans zit al bijna 30 jaar in de muziek. Hun Mississip pi-sound met lome, verleidelijke rit mes in combinatie met de door merg en been gaande vocalen van Aaron Neville leverde in 1966 al de hit 'Tell it like it is' op: Onlangs tra den de broers nog op tijdens het North Sea Jazz festival in Den Haag. Op 'Brother's keeper' zingt Aaron met zijn falset-stem wederom de sterren van de hemel. Spirituele songs zoals 'Steer me right', 'Fear less' (met achtergrondzang van Lin da Ronstadt en gitaarwerk van Da niel Lanois) en 'Jah love' (samen met U2-zanger Bono geschreven) komen loepzuiver en moeiteloos de boxen uit. Aaron's vloeibare stem weet zo te boeien dat de muzikale begeleiding in 'Bird on a wire' (titel song van speelfilm met Mel Gibson en Goldie Hawn) gewoon overbodig is. Ook in funk ('River of life') en soul ('Brother Jake') stijgen de Ne ville Brothers ver boven het gemid delde uit. Het meest opvallende nummer is 'Sons and daughters', een beklemmende song over slaver nij, waarin Aaron vocaal wordt bij gestaan door Buffy Sainte-Marie. In het liefdesliedje 'Witness' hoor je het typische New Orleans geluid, in het marstempo van de stadsfanfare met een dynamisch trompetgedeel te van Herman Bartholomew. Laat 'Brother's keeper' een voor beeld zijn voor de oudere popmuzi kanten. De Neville Brothers weten zichzelf na dertig jaar nog te over treffen. E.S. Girl Overboard - 'Paint a picture' (BMG/Ariola) Met het debuutalbum 'Paint a picture' heeft de Australische groep Girl Overboard een perfecte pop plaat afgeleverd. De meeste num mers blijven direct hangen en zor gen voor een tintelend zomerge voel, zoals ook Fischer Z dat kon. De vele hitgevoelige nummers zijn geraffineerd eenvoudig en klinken heerlijk fris, zo zonder synthesizer- muren en oprukkende drumcom puters. Dat tekent zo'n beetje de houding van de meeste mensen. Voor die mensen hoort de kunst niet bij het leven". Egon Snelders ("ik"kan er ook niets aan doen, maar mijn moeder is nog een achter-achterkleindochter van Da Costa") wordt al vanaf zijn twaalfde jaar geboeid door de poë zie. Dichters als Achterberg, Fave rey en /\rmando behoren tot zijn fa vorieten. Zo'n jaar of tien geleden begon hij serieus met het schrijven van gedichten. "Ik weet echt niet precies waarom ik dat doe. Het is een soort drang, een uitlaatklep ook. Ik probeer me door het schrij ven van gedichten even van de pro zaïsche werkelijkheid af te schei den. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een cyclus over fenomenen zoals je die binnen het katholieke geloof aantreft, begrippen als: de martelaar, de moeder—maagd, noem maar op". "Neem dat martelaarschap bin nen de katholieke kerk. Dat is door het geloof misbruikt en meteen naar een hoger plan getild. Goed, er zullen mensen zijn geweest die zich ergens tegen hebben verzet en daar van de uiterste consequenties heb ben gedragen. Maar ik geloof niet dat ze dat deden voor een heel volk of in dienst van een hoger ideaal. Ik denk dat er altijd eigenbelang bij kwam kijken, bescherming van het eigene. Ik heb het niet zo op die ide alen. Ik zou wel in het verzet willen zittenmaar nooit in een organisatie als het leger, alhoewel je zowel in het verzet als in het leger voor de goede zaak kunt opkomen". Anarchie "Het klinkt misschien gek voor ie mand die zich bezighoudt met poli tiek maar ik ben redelijk anarchis tisch in mijn denken. Voor dat den ken, voor dat individuele denken, is er binnen D66 ruimte. Maar een ras echte politicus ben ik niet. Je hebt van die typische bestuurders, van die 'doeners' binnen de politiek. Ik ben meer iemand die kijkt hoe een samenleving structureel in elkaar zit en daar denk ik dan constructief Sponsorgeld Shell niet welkom in San Francisco ROTTERDAM (ANP) - Shell heeft zich teruggetrokken als sponsor van een tentoonstelling van schilderijen van 17e eeuwse Hollandse meesters, die begin volgend jaar zou worden gehou den in de Amerikaanse stad San. Francisco. Het bestuur van San Francisco heeft aan de oliemaat schappij laten weten, dat het geen behoefte heeft aan spons orgeld van bedrijven die zaken doen met Zuidafrika. Dit heeft een woordvoerder van Shell in Rotterdam gisteren bevestigd. De tentoonstelling van ruim zeventig schilderijen van onder anderen Rembrandt en Frans Hals is in het kader van het hon derdjarig bestaan van de „Ko ninklijke" vanaf eind volgende maand in het Mauritshuis in Den Haag te zien. Daarna wor den de schilderijen in het M.H. de Young Memorial Museum in San Francisco tentoongesteld. Volgens een woordvoerder van het Mauritshuis gaat de tentoon stelling in Den Haag gewoon door. Het museum in San Fran cisco zal nu andere bronnen aanboren om het benodigde sponsorgeld voor de tentoon stelling bij elkaar te krijgen. The Neville Brothers: ...typisch New Orleans geluid... Hoewel de groep uit Melbourne vooral een geheel is, springen gita rist/songschrijver Robin Gist en zangeres/songschrijver Lisa Schouw eruit. Gist heeft, net als Da ve Stewart van de Eurithmics, de gave om de nummers met kleine ge luidjes boven zichzelf uit te tillen. De beschaafd articulerende Schouw staat zowel haar mannetje in de snelle rocknummers als in de rustige ballades en kan een zeld zaam grote mond opzetten. Slechts zelden geeft ze de luiste raar de indruk dat die de teksten se rieus moet nemen. En dat is wel zo prettig als ze door blijft gaan over liefdes op afstand en grote woorden gebruikt om haar eenzaamheid uit te drukken. Tijdens het Haagse Parkpop kon Nederland voor het eerst kennismaken met deze belof te, in oktober komt de girl opnieuw overboard. PvdK Guru Josh Infinity RCA Guru Josh doet erg zijn best zich te profileren als de Jean Michel Jar re van de jaren negentig. Toegege ven: zijn debuutsingle Infinity is een heel mooi nummer. Maar uit het gelijknamig debuutalbum blijkt dat Josh nog een aardig puntje kan zui gen aan Jarre. Met veel tam-tam heeft Guru Josh de jaren negentig geannon ceerd als 'time voor the Guru'. Wel, dat valt niet te hopen. De nieuwe creatieve sound van Guru Josh is namelijk, zoals zo vaak gebeurt na een hoge hitnotering, snel in elkaar geflanst. Originaliteit en creativiteit zijn ver te zoeken. Infinity heeft de toon gezet voor de meeste nummers die niet anders zijn dan een zwak af treksel van deze memorabele hit single. Kennelijk uit pure armoede heeft Guru Josh zelfs het in een niet zo ver verleden grijsgedraaide, en al vaker uitgemolken, 'Popcorn' van stal moet halen. Perfectie kan Guru Josh evenmin verweten worden. Alle gehijg en ge jengel kan niet verhullen dat de 'techno-madness' van Guru Josh kennelijk synoniem staat voor ge luidstechnische onvolkomenhe den. In het house-circuit krijgen ze al geen kick van de commerciële as piraties van Guru Josh. Het kwali teitsgehalte van zijn debuutalbum Infinity doet vermoeden dat Guru Josh ook zijn succes in de hitlijsten moeilijk zal weten te bestendigen. De composities van 'the Guru' zijn gewoon te mager voor nog een dik ke hitnotering. J.R. "In wezen ben ik dig mens. Het is alsof ik altijd op een grens sta. Ik hou van braaklig gende terreinen, terreinen waar iets weg is en waar misschien iets nieuws gaat komen. Op die grens sta ik zelf ook, ook met mijn gedich ten. Het is het onaffe dat mij trekt, in dat onaffe zit beweging, moge lijkheid. Dat gevoel probeer ik in mijn gedichten vast te houden". Egon Snelders: "Die poëzie hóórt gewoon bij me, net zoals mijn arm bij mijn lichaam hoort". <f0to Henk i "En dan komt daar natuurlijk ook nog eens de schoonheid bij. Als je nu, op een zomeravond, over het Rapenburg loopt, dat is toch schit terend. Die weerspiegeling van die huizen in het roerloze water, die wa terlelies in de gracht. Ik loop daar dan te wandelen als een toerist in mijn eigen leven. Ik ontdek elke keer iets moois om me heen, ook al heb ik het al honderden keren ge zien. Het is misschien een banale vergelijking, maar het is alsof ik 100 keer hetzelfde krijg voorgezet en het telkens weer gulzig en met smaak opeet. En zo is het ook met de liefde, met mijn vrouw. Ik zie haar elke dag maar raak nooit op haar uitgekeken". Arm "De poëzie het is jammer speelt in dit tijdsgewricht maar een marginale rol. Ze is de uiting van het individu en behoort daarom ook nooit tot de massa. Ik vind dat die poëzie wel eens wat meer aandacht zou kunnen krijgen. Ze geeft juist dat graadje warmte meer aan het le ven. Hier in Leiden is de aandacht voor literatuur niet groot, ook niet binnen de gemeente. We hebben hier een grote traditie gehad, maar er wordt van gemeentewege weinig aan gedaan om dat weer terug te krijgen. Behalve die literaire con versaties in De Burcht zou er veel meer moeten worden georgani seerd. Men zou in Leiden eens moe ten laten zien wat men heeft. Ik heb het gevoel dat er nooit iets nieuws bij komt als je als stad niet geregeld laat zien watje hebt". "Ik weet niet hoeveel gedichten ik nu al heb geschreven, maar het afzetgebied is niet groot. Een aantal van die gedichten heb ik in een be perkte oplage uitgegeven in eigen beheer. De bundel heet 'Een zaak van wederzijds verschil'. Ik schrijf die gedichten in mijn vrije tijd maar dat wil niet zeggen dat ik dat schrij ven als iets vrijblijvends zie. Ik geef me voor de volle honderd procent. Ik weet wel zeker dat ik er nooit de top mee zal bereiken, maar die poë zie hoort gewoon bij me. Net zoals mijn arm bij myn lichaam hoort". AMSTERDAM (ANP) - De tekena res, schilderes en schrijfster Phiny Dick (1912) - echtgenote van Marten Toonder - is overleden. Afgelopen donderdag is zij in het Ierse Graystones begraven, zo heeft uit geverij De Bezige Bij bekend ge maakt. In de eerste jaren van hun huwe lijk tekenden Toonder en Dick sa men strips, mode-illustraties en boekomslagen. Daarna schreef zij kinderboeken als „Pom van de Pomheuvel", „Suizebol en Bijde- pink" en de Miezelientje-reeks. In de jaren vijftig verzorgde ze bijdra gen aan het Tom Poes Weekblad en schreef ze stripverhalen als „Olie Kapoen" en „Birre Beer". In die zelfde periode vervaardigde Dick appliqué wandkleden in een gesti leerde stijl die de tekenfilms „Moonglow" en .„Hugo" van haar echtgenoot beïnvloedden, aldus de uitgeverij. Na haar verhuizing naar Ierland in 1965 legde Phiny Dick zich vooral toe op olieverf-schilderijen van landschappen, stillevens en portret ten. Daarnaast maakte ze in aquarel, gouache en andere technieken een reeks meer abstracte werkstukken, hoofdzakelijk geïnspireerd op de vormen en verschijnselen in de na tuur die haar boeiden. Een selectie uit dit werk is momenteel te zien in galerie Brink in het Drentse Yde. Expositie '"Riemkobra": drie tegenwoordigers van de naoorlogse schil derkunst onder een noemer', t/m 19 autus- tus. Galerie Liga Nieuw Beelden, Pres. Steijnstraat 141, Leiden. Openingstijden: vr., za., en zo. van 11.00 -18.00 uur. LEIDEN - De titel van de zomer- tentoonstelling van galerie Liga Nieuw Beelden, "Riemkobra", is een speelse samentrekking van de voornaam van Riemko Hol- trop en de Cobra-beweging, waar toe de twee andere kunstenaars, Theo Wolvecamp en Anton Roos- kens behoorden. Van dit drietal, die gekenschetst worden als "eminente vertegenwoordigers van de naoorlogse schilder kunst", neemt Holtrop de meest prominente plaats in. Hij presen teert zich hier als een zeer veelzij dig kunstenaar door middel van zijn schilderijen, tekeningen en sculptuur. De nu 75 jaar oude Holtrop was lid van de kunste naarsgroepen Vrij Beelden en Creatie. Misschien dat zijn naam een minder bekende klank heeft. maar uit zijn hier getoonde werk blijkt dat hij zeer nauw betrokken is geweest bij de vernieuwing van de Nederlandse kunst na de Tweede Wereldoorlog» De ontmoeting van heden en ver leden vormt de belangrijke lei draad van deze expositie. In het voorste gedeelte van galerie is werk uit verschillende perioden samengebracht; een compositie •uit 1949 met forse, bewegelijke vormen die het hele vlak vullen en een stuk van recenter datum dat getiteld is 'Gevallen maan' (1983/85). Dit schilderij van grote afmetingen toont een donker he mellichaam op een ruwe, grijs zwarte ondergrond. Een hernieuwde kennismaking met het schilderij 'Het teken', ge maakt in 1958, brengt de stilering van vormen als een belangrijk as pect van Holtrops werk naar vo ren. Hier is een teken met spitse uiteinden tegen een lichte, groene achtergrond geplaatst, waarbij het lijkt alsof het zich in de ruimte beweegt. Ondanks de nadruk op formele kwesties, vallen sommi ge werken op door de intensiteit van de kleur, bijvoorbeeld in een compositie uit 1949 die bestaat uit een aaneenschakeling van gele, oranje, blauwe en diep-rode vor men die ingesloten zijn door don kere contouren. Holtrop maakte in de loop der ja ren vele pastels, waarvan mooie voorbeelden te zien zijn. "Fanta sie in geel" (1956) laat geabstra heerde menselijke of dierlijke fi guren zien, terwijl enkele latere pastels uit 1976 een strakke, geo metrische opbouw vertonen. Bij dit latere werk sluiten ook twee constructivistische composities uit 1978 aan die bestaan uit elkaar overlappende vormen. Door on fortuinlijke omstandigheden zijn belangrijke delen van het werk van Riemko Holtrop verloren ge gaan. Toch kan aan de hand van dit materiaal, waaronder verder nog tekeningen en verschillende beeldhouwwerken een indruk ge vormd worden van verschillende fasen in de lange loonbaan van deze kunstenaar. De bijdrage van Wolvecamp en Rooskens aan deze tentoonstel ling bestaat uit recent grafisch werk. De aanwezigheid van beide kunstenaars kan verklaard wor den uit de persoonlijke contacten met Holtrop. Theo Wolvecamp, die enige tijd leerling van Holtrop was, toont enkele recente zeef drukken die een sterke expressi viteit bezitten. Rooskens' 'Nua- ges bleus', een later werk van de ze Cobra-vertegenwoordiger (uit 1973) herinnert eveneens door de beeldtaal en het felle kleurge bruik aan het vernieuwende werk van deze beweging die aan het eind van de jaren veertig veel stof deed opwaaien. Wolvecamp en Rooskens zijn bij Liga Nieuw Beelden heel bescheiden aanwe zig, want het middelpunt is Riem ko Holtrop, die, ondanks zyn be trokkenheid bij de na-oorlogse avantgarde, steeds zyn eigen weg is gegaan. NANCY STOOP ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1990

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 27