De gestolen revolutie 'Eigenlijk is er hier in Roemenië maar bitter weinig veranderd' ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1990 PAGINA 17 BIJLAGE VAN HET LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD De Roemeense revolutie, december vorig jaar, betekende het einde van de heerschappij van conducatorCeausescu. Maar ruim een half jaar later is het nog altijd zeer de vraag of daarmee tegelijkertijd een nieuw tijdperk aanbrak. Weliswaar mogen architecten nu de huizen bouwen in de stijl van hun voorkeur en zijn de lijfwachten van Ceausescu ten minste met vervroegd pensioen gestuurd, een en ander laat onverlet dat de oude communisten nog steeds de baas zijn en dat collaborateurs er frank en vrij rondlopen. De waarheid over de opstand dreigt in de nevelen van de legende te verdwijnen en de doden worden als 'helden van het volk' herdacht ter meerdere glorie van de regering. Hoe een zoektocht naar de sporen van de revolutie, een rondleiding door een sprookjesmuseum werd. door Karei Berkhout In Bukarest is het Museum van de Re volutie en de Arbeidersbeweging, waar naar verluidt wasmachines en stoelen uit het tijdperk-Ceausescu staan, gesloten. Even ondoordring baar is het gigantische paleis van de verdreven cond.uca.tor. Van het paleis loopt een brede boulevard langzaam dood op een wijk vol oude huizen, die nog net van de sloop zijn gered. Ziehier de fragmenten van een deels tot verwezenlijking gekomen droom van Ceausescu, in het zomer licht niets anders dan een nachtmer rie vol angstaanjagend hoge Stalinis tische gebouwen. Het warenhuis was te klein in de ogen van Ceausescu, vandaar dat het destijds met een extra gevel is vergroot tot een immens, slecht verlicht trappenhuis. Compleet met een afgesloten liftkoker en een roltrap die niet rolt. De appartementenblokken staan in de steigers en alleen het geruis van de wind in de zeiltjes wekt de indruk dat er wordt gewerkt aan de woningen, die waarschijnlijk nooit zullen wor den voltooid. Het wegdek van gegla zuurde plavuizen maakt samen met de drooggevallen fonteinen een soort openluchtbadkamer van de allee, een glanzende grafzerk. Bijna acht maanden na de decem- berrevolutie fungeren de gebouwen van Ceausescu als een reusachtig openluchtmuseum in de grote stad. De uitgebrande bibliotheek bevindt zich in de nabijheid van het partijge bouw. Op vrijdag 22 december 1989 gebruikte Ceausescu het balkon als podium om het volk toe te spreken. Het was de plaats waar hij zich op grond van de adhesiebetuigingen van aanhangers kortstondig machtig kon wanen. Maar uiteindelijk zou hij daar het begin van zijn politieke einde vin den. Het gejuich dat hem aanvanke lijk ten deel viel, werd met zoveel na druk overstemd door afkeurend ge joel dat Ceausescu in gezelschap van echtgenote Elena in paniek op de vlucht sloeg. Wat op de televisie een gigantisch plein scheen, is in werkelijkheid niet meer dan een dorpsplaats. Volkomen in puin geschoten woonhuizen omrin gen de televisie-studio's, die door sol daten met tanks tot een vesting zijn omgebouwd. Alsof er een schat ligt verborgen, en wie weet is dat ook wel zo. Op de televisie begon immers de revolutie. En daarvan wordt nu profijt getrokken door de regering van presi dent Iliescu, die met een media-mo nopolie de verkiezingen won. De lijfwacht "Op 22 december was ik als lijfwacht van Ceausescu in het partijgebouw aanwezig bij een vergadering van het Centraal Comité waar de chef van de Securitate, mijn baas, overleg pleegde over de demonstraties die buiten aan de gang waren. Toen Ceausescu met de helikopter vluchtte heeft mijn baas de opdracht gegeven hem te volgen en op te pakken. Want in zijn ogen was Ceausescu een lafaard gebleken. Vervolgens gaf hij uitdrukkelijk de order niet op de bevolking te schie ten". Vlakbij de televisie-studio's staat een met kogels doorzeefd huis. In de tuin die erbij hoort komt Dan Dan tot de bekentenis van een gedwongen pensioen te genieten na jaren van trouwe dienst bij de veiligheidsdienst Securitate. Graag is hij bereid zijn zienswijze toe te lichten dat de Securi tate volkomen ten onrechte zo'n slecht imago heeft, dat de Securitate tijdens de opstand op niemand heeft geschoten en dat hij Dan Dan dus schone handen heeft. "Ik maakte deel uit van de lijfwacht van 487 Securitate-agenten. Mijn taak was het beschermen van de ruimten van de familie Ceausescu en het in de gaten houden van personen, die daar mogelijk wilden binnendringen". Op de maandag na het weekeinde waarin het leger in de straten van Bu karest verbeten vocht met nog altijd onbekende tegenstanders, werd Dan door soldaten van het bed gelicht. "Ze drukten een pistool tegen mijn hoofd en zeiden dat ze mij zouden doden. Veertien dagen lang ben ik met de an dere lijfwachten verhoord in een ka zerne. Toen ze ons lieten gaan, waren we allemaal ontslagen". De andere Securitate-agenten kwamen voortaan in dienst bij de politie. Twee dagen voor zijn arrestatie had een groep van wat hij aanduidt als "terroristen" in zijn huis rondgesnuf feld en spullen meegenomen. "Secu ritate-agenten zouden mij dat nooit hebben geleverd, dus moeten het an deren zijn geweest", verklaart hij met ijzeren logica. "Het leger had eerder die week zijn re putatie verspeeld door op de demon stranten in Timisoara te schieten. Om van de soldaten helden te maken moesten zij vechten met zogenaamde terroristen van de vijand Securitate. In werkelijkheid waren het verklede soldaten, die voor de zaak zijn opgeof ferd". De Securitate heeft jarenlang de be volking onder de duim gehouden door dissidenten te verklikken, af te luisteren, te volgen, thuis op te sluiten of bij een auto-ongeluk te laten omko men. Volgens de voormalige chef van de Securitate Pacepa, wiens boek van begin tot eind voor de CIA-zender in Roemenië werd voorgelezen, waren er in het hele land alleen al 10 miljoen microfoons. "Dat boek i procent en voor de rest overdreven. Hoeveel microfoons er waren weet ik niet, wel weet ik hoe makkelijk ze zijn te plaat sen. Ik kan dat weten, omdat ik dat werk zelf heb gedaan. Voor een uur band heb je 2,5 uur nodig om het uit te schrijven, voor een lang gesprek heb je dus een dag nodig. Hoe konden wij met 11.000 man zoveel banden afluis teren? Dat is een sprookje, het is ge woon angst geweest". Dat Dan Dan jarenlang Ceausescu heeft beschermd en zo een dictator in het zadel heeft gehouden, poogt hij met de volgende verklaring te recht vaardigen. "Het was mijn werk als mi litair en dat heb ik goed gedaan. Ik be schermde niet de man Ceausescu, maar het presidentschap. Iedereen wist dat en niemand in de buurt vond het erg. Ik was zelfs bevriend met dis sidenten". Beweren dat je in de buurt getapt bent. Er prat op gaan vriendschappe lijke betrekkingen te onderhouden met dissidenten, en onwaarschijnlij ke verhalen ophangen over 'terroris ten', toe maar. En tegelijkertijd nuch tere waarnemingen doen over de Dienst en dat allemaal doodleuk ver teld in een zonnige tuin. Een absurd tafereel is het, en toch heel kenmer kend. De waarheid wordt hier moeite loos met leugens gemengd door een uitgesproken collaborateur, die niets in de weg wordt gelegd omdat ieder een wel een beetje heeft meegelopen en niemand zich voor de volle hon derd procent heeft verzet. In Arad, waar Roemenen naast Hongaren en Schwaben wonen, be gint de zoektocht naar sporen van de omwenteling. De televisiebeelden die deze winter een soort Wilde Oosten toonden met goede soldaten in ge vecht met slechte Securitate-agenten, komen in dit decor moeiteloos tot le ven. Tegen de achtergrond van uitge brande huizen en een gebouw vol ko gelgaten oogt de revolutie nog vers. In de schaarsverlichte boekwinkel zijn geen boeken van Ceausescu verkrijg baar; buiten liggen op een grote hoop wel de verzamelde werken van Marx en Lenin. Op het voormalige partijgebouw van de communistische partij wap pert een Roemeense vlag waaruit het communistische hart is geknipt. Op de plaats van een plakkaat van de communistische partij zit een veel te klein bordje van de FSN, het Front van Nationale Redding, de partij van president Iliescu. Honend staat de af korting FSN in Russische letters op de muren gekalkt. Pal ernaast zijn ter verduidelijking kreten te lezen als "weg met de Russen" en "weg met de communisten". Arad, waar de op positie-partijen bij de verkiezingen veel stemmen haalden, blijft de ver- zetshaard die het was. In de middagzon is Timisoara niet meer dan een provincie-plaatsje, waar de jonge opstand al even oud lijkt als de verdrijving van de Turken een eeuw geleden. De kogelgaten zijn dichtgeplamuurd, de gebouwen gro tendeels hersteld en het roet op de muren op foto's nog zichtbaar is overgeschilderd. Midden op straat staat aan de voet van een houten kruis een gloednieuw stenen monument, met daarin de namen gebeiteld van de 'helden van het volk'. Hier en daar hangt een oproep van de neo-communistische regerings partij Front van Nationale Redding voor een herdenkingsoptocht. Op een affiche van de Boerenpartij staat: "Ga niet, laat de communisten hun han den afhouden van onze revolutie, laat hen niet profiteren van onze doden". Het is nu al de zoveelste herdenking. De intellectueel "Toen de opstand begon, wist ik dat die zou worden gestolen door die klootzakken". Mircea deed mee met de allereerste demonstraties in Roe menië, maar was afwezig toen het schieten begon. "Zoals de meeste Roemenen ben ik een lafaard. Maar liever één levende lafaard dan hon derd dode helden. Toch zou zelfs ik hebben willen sterven voor de revolu tie, als ik had gedacht dat het een ech te revolutie was geweest". "Het was een coup, alleen is het de vraag van wie, want er zijn zoveel han den. Op 22 december kwamen hier 500 Russische toeristen, van wie al leen de auto's zijn teruggevonden. Maar waar zijn zij nu?" Mircea, een in tellectueel die negen talen beheerst, spreekt in raadsels en lijkt ervan te ge nieten. Sibiu, een stadje in de middeleeu wen door de Saksen middenin de Karpaten gebouwd, was jarenlang het rijk van Nicu Ceausescu, de oudste zoon van Niculai en Elena Ceausescu en de beoogde troonopvolger van zijn vader. Enkele weken geleden stond Nicu nog terecht voor zijn aandeel in het bloedige optreden tegen demon stranten in december. De jaren ervoor had Nicu zich als een beest gedragen. Vrouwen randde Nicu aan, Nicu scheurde rond in sportauto's, Nicu zoop en Nicu ruzie de. De favoriete plaats voor zijn uit spattingen: een restaurant in het cen trum van de stad, waar Securitate- agenten voor ober speelden. Dat restaurant is nog altijd in be drijf; voor de deur staan de peperdure Westerse auto's die er altijd al ston den. De eetzalen zijn van een onge kende luxe, zij het wat kitscherig, met Het schrik beeld van de ge middelde Roe meense archi tect: de blokken van Ceausescu. "Nu weigeren we die nog lan ger te bouwen, dat is ons verzet en wij kunnen ons ook op onze manier verzet ten". (foto Nieuw Anefo) gordijnen van rood velours, damasten tafelldeden, enkeldiepe tapijten en grote kroonluchters. Hoewel de zalen nagenoeg leeg zijn, is er geen plaats. Alles is gereserveerd, luidt de bood schap. Alsof Nicu, die zijn dagen ach ter de tralies slijt, elk moment kan te rugkeren met zijn luidruchtige gezel schap. Nicu had een monteur, een soort evenbeeld, die de BMW's en Merce- dessen mocht uitdeuken. In dronke manstaal, maar trots en zonder enige schaamte verhaalt hij van drank en vrouwen. Of het waar is? Zijn Ford Sierra Roemenen kunnen zich doorgaans uitsluitend een Roemeen se versie van de Renault permitteren wijst in elk geval op innige banden met het vroegere regime. Op het platteland, waar koeien de weg delen met de varkens, lijkt er nooit een revolutie te zijn geweest. De kinderen roepen hier: "hé, collega". Een volstrekt niet-Roemeense uit drukking, een halve eeuw terug mee gebracht door de Poolse machinisten op internationale treinen. De kinde ren brengen met hun handen de groet van het Front. Op een muur staat: "Iliescu is een echte Roemeen". Het is de streek van de mijnwerkers, die in opdracht van iliescu met de leuze "wij denken niet, wij werken" naar Buka rest togen. De ambassadeur "Het was echt afschuwelijk wat hier gebeurde. Mijnwerkers op vrachtwa gens sloegen iedereen in elkaar, die er een beetje uitzag als een student. En niet een beetje, echt keihard", zegt hij met een accent dat een Leids studen tenverleden verraadt. De Nederlandse ambassadeur heeft in Roemenië ("een fascinerend land") zijn bestemming gevonden en slijt in Bukarest zijn laatste jaren als diplo maat. Een mooie post in Parijs heeft Coen Stork laten schieten voor het verblijf in wat in diplomatieke krin gen als een buitenpost wordt be schouwd. "Sinds de revolutie is het allemaal zo interessant en verandert er elke dag zoveel". Hij ontbijt met journalisten, leest vele kranten, drinkt met dissidenten ("De dichter Dinescu is echt een heel originele geest') en loopt met andere diplomaten de recepties af, waar de onder Ceausescu dienende regerings- voorlichters hem sinds de val van de dictator plotseling al te amicaal beje genen. Coen Stork is gegroeid in de rol van orakel van de pers, die hij deze winter kreeg. Op een gegeven mo ment werd Stork zo'n beetje be schouwd als een Nederlandse held. Toch weet ook de ambassadeur niet het fijne van de gebeurtenissen in Roemenië, en kan hij zich over de mijnwerkers hooguit in veronderstel lende zin uitlaten. "Het lijkt erop dat de positie van president Iliescu niet sterk genoeg is om het leger er op af te sturen". Kort na de coup riep Stork zijn bei de Roemeense secretaressen bij zich. "Ze gaven toe dat ze wel eens iets voor de Securitate hadden gedaan. Van tijd tot tijd moesten ze doorgeven wie er bij mij op bezoek kwam, wat trou wens iedereen mocht weten. Ik heb gezegd dat ik begrip had voor hun vroegere situatie, maar dat alles nu zó was veranderd dat het niet meer mocht gebeuren". Net als de secretaressen, hebben vele Roemenen het Ceausescu ooit gemakkelijk gemaakt door mee te werken. "Het is opmerkelijk hoe ver draagzaam de Roemenen zijn, hoe weinig wraakgevoelens ze hebben te gen bijvoorbeeld de Securitate: er is ook helemaal geen bijltjesdag ge weest. De mensen hier zijn geen van allen erg moedig geweest, en niet erg solidair. Maar vergeet niet hoe erg de onderdrukking hier is geweest. De mensen zijn moe, het volk is gewond en ligt op de grond". In Sighisoara, en meer bepaald in de kerktoren, dringt het besef pas goed door hoezeer de revolutie is ver kwanseld. Binnen langs vele smal le trappen bereikbaar is een muse um van oude klokken, doktersgereed schappen uit de vorige eeuw, com pleet met amputatie-set en de bijèen- geharkte potscherven, zoals die overal ter wereld zijn te zien. Onder aan de trap is een foto-tentoonstelling over de revolutie ingericht. De foto's tonen niet de beelden van de gevech ten, evenmin van de doden en van de demonstraties. Nee, hier hangen de foto's die een paar dagen eerder wer den genomen van een herdenkings tocht. De zoveelste. Deze tentoonstelling herdenkt niet het recente verleden, het is er de be grafenis van. Een monument voor een monument, opgericht om te vergeten en niet om te herinneren. Zoals alle monumentjes in dit land. De architect In Cluj naar de zin van Ceausescu een te Hongaars klinkende naam voor een stad, zodat hij er hoogstpersoon lijk het Romeinse Napoca aan toe voegde wijst een architect niet al leen de plaatsen aan waar roet op de muren nog herinnert aan de zwarte dagen, hij beschikt ook over waar heidsgetrouwe foto's. Van een jonge man bijvoorbeeld die soldaten (geen Securitate) tart door zijn hemd te ope nen en die hoopt dat ze niet op een weerloze schieten. Er werd echter wel geschoten. "Hij is voor niets gestorven, want er is niets veranderd", zegt de architect. Dat is niet helemaal overeenkomstig de feiten van nu, bedenkt hij na ampel beraad. "Ooit moesten wij blokken bouwen, groot en lelijk, zoals je die hebt gezien in Bukarest. Nu weigeren wij architecten dat en ontwerpen we gewone huizen en fabriekspanden. Dat is ons verzet en we kunnen ons ook verzetten op o

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 17