'Eenzaamheid aan boord is groter geworden' Gij sen breekt gewoon de kerk af irémmm*» Jllöll Ds. Jaap Bakker, al 27 jaar koopvaardijpastor in Rotterdam: Tiny Augustinus schreef publikatie over vrouwen in pastoraat PAGINA 12 ÜUIJK LEVEN ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1990 ROTTERDAM (GPD) - In het voorbijgaan schudt hij snel de hand van een Spaan se zeeman. "Hij is hier al va ker geweest", zegt ds. Jaap Bakker. De Spanjaard is niet de enige in het Zeemanshuis Rotterdam, er zijn die mor gen meer zeelieden en later op de dag wordt het nog aan zienlijk drukker. Het Zee manshuis Rotterdam is in vakantietijd gewoon open. En dus is ook Bakker pre sent, die nu al, met een klei ne onderbreking, zevenen twintig jaar werkzaam is in i het koopvaardijpastoraat, 1 namens de gereformeerde kerken wordt verricht. Hoewel hij meestal in de Maasstad is te vinden, gaat Bakker (58) ook wel naar de havens van IJmuiden en Amsterdam. En soms maakt hij een bootreisje mee. Het Zeemanshuis, aan de andere kant van het water ligt het ex-com plex van de Holland Amerika Lijn .i (HAL), is een internationale ont- moetingsplaats. Zeelui van ver schillende nationaliteiten die met hun schip voor een korte of iets lan- gere periode in de grootste wereld- haven verblijven, zetten graag koers naar dit speciale centrum aan de Willemskade. Dan is de kans groot dat ze op een gegeven mo- ment kennis maken met de protes- - tantse zieleherder, die nauw samen werkt met zijn rooms-katholieke collega. Overigens zijn in totaal drie ^gereformeerde predikanten in het zeemanspastoraat actief. Een van hen is gestationeerd op Curagao. Bakker is niet zo maar in het zee- manspastoraat gerold. Hij heeft wat 'met het water. Op Terschelling was hij eerst wijkpredikant. Met de no dige aanleg voor het avontuur, zoals .hijzelf zegt, kwam hij in dit specifie ke pastoraat terecht. "De voedings bodem daarvoor was toch wel Ter schelling, waar je ook een zeevaart- is» school hebt". Weliswaar ligt het ac cent van Bakkers' werk nog altijd 'op de Nederlandse zeevarenden, maar sinds enkele jaren houdt hij .zich ook bezig met buitenlandse „zeelui. "Dat komt omdat het aantal Ne derlandse zeelieden is teruggelo pen. De mensen die hier komen zijn - praktisch allemaal buitenlanders". 1 Voor hen wordt elke zondagmorgen een oecumenische kerkdienst in het Zeemanshuis gehouden. Deze dienst is voor iedereen toeganke lijk. "Dat moedigen we juist aan", - beklemtoont Bakker. "We hebben bijna altijd iets bijzonders in de ^dienst. Een koortje, een zangeres of mensen die muziek maken. Fluit of klarinet. Het is een wezenlijk onder deel van de dienst. Al zou je niets van de predikatie verstaan, dan hebben ze toch het sacrament en de ^muziek". Enthousiast Bakker kan er heel enthousiast ovér 'raken. "Je merkt gewoon aan de mensen dat ze dit appreciëren. Stel ..dat jezelf in Hongkong.of Wladi- wostok zou zijn en je wordt van je schip gehaald om een dienst bij te :wonen, waar een handjevol mensen speciaal voor jou muziek maken". Op zaterdag bezoekt Bakker met enkele vrijwilligers de schepen in ^'de wijde omgeving van het Zee- (lljnanshuis om de buitenlandse zee lieden voor de dienst uit te nodigen. .sHet pastoraat verleent daarbij een ^'service, want ze worden gehaald en gebracht. In de afgelopen jaren is de belangstelling voor deze kerkdienst steeds grote geworden. "Als er vroe- ger vijftien waren, zeiden we, het is druk vanmorgen. Nu zijn er zonda gen dat er meer dan zestig, zeventig mensen aanwezig zijn". En soms zijn er verrassende ge beurtenissen, zoals op die zondag toen Bakker een zeeman van 21 jaar uit Ghana, ophaalde. Onderweg vroeg hij of de predikant hem een gunst wilde bewijzen. De jonge Ghanees, die lid was van de pink- Bakker: "Na een etmaal, als er een glaasje is gedronken, is het ijs gébro- sterbeweging, wilde graag een lied fcen en ben je opgenomen en komen ze met hun verhalen". (foto gpd) in de dienst zingen. Bakker stond voor een voldongen feit en aarzelde even. moet toch in zo'n dienst kunnen. Ik bring the good message' (Hoe lief- "Dat merkte hij en zei meteen dat vroeg hem toen wat hij dan wilde lijk zijn de voeten van hen die de het niet meer hoefde. Toen dacht ik, zingen. Hij zei, Jesaja 55, 'How be- goede boodschap brengen). Ik zei, wat ben ik toch een klungel, dat autiful are the feet of those how prima. De man heeft het indruk wekkend gezongen. Het was doodstil in de zaal en na afloop be gon iedereen te klappen. Dat was een geweldige ervaring. Stel je voor dat ik dit had afgesneden met mijn calvinistische precisie". Behalve de kerkzaal kent het Zee manshuis ook hotelaccommodatie. Er zijn zeventig kamers. Verder is er een recreatieruimte, een restaurant (zeven dagen per week geopend) en een bar waar ook Bakker en andere pastores wel eens te vinden zijn. Niet om het evangelie 'aan de man' te brengen, maar voor een gesprek van 'mens tot mens'. Niet gebonden Bakker: "Dit gebeurt ook als ik een bezoek breng aan een schip. Het gaat daarbij niet om mensen te be keren, maar gewoon om het mense lijke contact. Ik denk dat dit de kracht van het werk is, ook al heb je als predikant vaak het gevoel van, ik moet wat met de bijbelse bood schap doen". De ervaring heeft Bakker geleerd dat het spreken over God met zeelui meestal op spontane wijze ontstaat. "Ik merk dat als ik meevaar op een schip, wat ik vroeger vaker deed dan nu. Als ik een kerkdienst of een gespreksgroep voorstelde, keken ze me een beetje vreemd aan. Als het dan eens gebeurde, omdat ze mij niet voor het hoofd wilden stoten, dan liep het niet. Je herkende die jongens niet. Maar als je 's avonds aan de bar ging zitten en je gooide eens een balletje op, of iemand pro beerde je uit te lokken, dan kreeg ik de prachtigste gesprekken te horen. Een zeeman wil niet gebonden zijn. Dat is typerend voor hem. Een zee man kijkt ook eerst de kat uit de boom". Als Bakker zich bij een schip heeft aangemeld (dat kunnen tank ers, zeesleepboten of bevoorra dingsschepen zijn), dan is er de eer ste dag altijd enige reserve, zo van "wat is dit voor een figuur. Maar na een etmaal, als er een glaasje is ge dronken, is het ijs gebroken en ben je opgenomen en komen ze met hun verhalen". Op dit ogenblik doen veel zeelui uit Polen en de Filippijnen het Zee manhuis aan. "Er zijn misschien wel honderdduizend Filippijnse zeelieden over de hele wereld". Zee varenden uit Kiribati, een Polynesi sche eilandengroep in de Grote Oceaan, vertoeven af en toe ook in de Maasstad, maar hun aantal is be duidend minder. Deze 'zeemensen' varen vaak op Duitse schepen. "Het is een wonderlijk gezicht als je op zo'n Duitse boot bent en je ziet die zeelui uit Kiribati 'Eisbein' eten. Kent u dat gerecht? Het is een grote varkenspoot waar een hoop vlees en vet aan zit". Schiphol Onlangs was Bakker op een Neder lands schip dat onder Antilliaanse vlag voer. Er was maar één Neder lander te vinden, dat was de kapi tein. De overige bemanningsleden waren allemaal Polen. "Ja, die zijn veel goedkoper dan Nederlanders. Dat de Nederlandse zeevaart aan betekenis heeft ingeboet, maakt Bakker ook op uit het feit, dat de mensen minder verbonden zijn met het schip en met elkaar". Vroeger vertrok een zeeman uit Rotterdam en was daarna voor lan ge tijd van huis. Soms voer hij wel zeven tot acht maanden over de we reldzeeën. Die tijd is definitief voor bij, "In die lange periode maakte hij van alles mee", merkt Bakker op. "De schepen komen zelden meer in Rotterdam. De zeeman gaat hier niet meer aan boord maar op Schip hol. Hij vliegt naar Singapore of waar dan ook en komt in die haven óp een schip met twintig mensen. Binnen enkele weken komen daar weer anderen voor in de plaats. Na vier maanden is diezelfde Neder landse zeeman ook weer verdwe- "Dat is typerend voor de mentali teit en de saamhorigheid aan boord. Het sociale leven aan boord is veel minder geworden, daarentegen is de accommodatie vele malen beter. Ze hebben allemaal een prachtige hut. De hogere rangen hebben zelfs een luxe appartement, maar de een zaamheid onder de mensen is groter geworden. Er zijn te weinig lieden waar ze echt mee kunnen praten". HEERLEN (GPD) - "Een feit is dat er steeds meer vrouwen theologie gaan studeren en in het pastoraat komen werken. Hun aantal neemt gestaag toe. Aan de andere kant zijn er ook een heleboel vrouwen die zeggen, ik heb de moed niet om in dat instituut te werken, omdat vrou wen hun eigen plek nog zo ver schrikkelijk moeten bevechten". Tiny Augustus-Vijgen uit Heer len heeft geprobeerd daarin veran dering te brengen. Ze heeft er voor gevochten. Vooral tijdens de veer tienjaar als supervisor (begeleiding van pastorale training) aan de Uni versiteit voor Theologie en Pasto raat (UTP) die in haar woonplaats is gevestigd. Het was een verre van ge- makkelij ké taak, omdat de rooms- katholieke kerk nog immer een we reld is waar mannen de 'hoofdrol' spelen. Ze is dan ook van mening dat er nog een heleboel moet gebeuren voordat die mannelijke dominantie is verdwenen. Ze heeft er een hard hoofd in, want dat zou betekenen dat 'Rome' het roer radicaal zou moeten omgooien. "Dan moeten er ook getrouwde bisschoppen komen en een vrouwelijke paus moet ook kunnen. Voor het zover is zijn we we wel een paar eeuwen verder". Nu heeft Tiny Augustus de UTP, waar een theologische opleiding zes jaar duurt, verlaten. Ze gaf er de voorkeur aan om met de vut te gaan, "ook al omdat ik merkte dat ik niet meer genoeg energie had om mijn Bij haar afscheid liet ze nog een duidelijk signaal horen middels een publikatie van de Heerlense univer siteit over een onderzoek onder vrouwen die in het pastoraat werk zaam zijn. Daarvoor sprak ze met ze ventien vrouwen uit het hele land in de leeftijd van 27 tot 36 jaar, die na een afgeronde theologiestudie een baan in het pastoraat hebben gekre gen, al of niet full-time. Haar onder zoek is verschenen onder de titel 'Ik wist niet dat vrouwen ook theologie kunnen studeren'. Zij kwam mede tot deze publikatie omdat ze ook geïnteresseerd was in de vraag: hoe kunnen vrouwen ko men tot een eigen wijze van geloofs beleving en geloofsverkondiging. Daarvoor was ze aangewezen op vrouwen die werkzaam zijn in het pastoraat. Tiny Augustus doet op rustige en weloverwogen wijze verslag van haar onderzo'ek. "Langzamerhand hebben we ontdekt dat vrouwen en mannen beiden mens zijn. Ze zijn geschapen naar Gods beeld. Als wij als christenen, als gelovigen, dat Gods beeld representeren moeten we dat op alle niveaus gelijk doen". "Tot nu toe is ons een mannelijke God gepreekt. Daar hoef je geen en Kerk. Daar zaten twee bisschop- Voor andere bisschoppen is Tiny te hebben. De situatie pén in, monseigneur Ernst en Augustus nog steeds een steen des daar ook naar. Maar we hebbën monseigneur Nienhuis. Met hen aanstoots. "Wij hebben hier een bis- ontdekt dat God groter is, God stijgt het mannelijke, overstijgt ook het vrouwelijke. God wordt groter, wordt duidelijker zichtbaar, als Hij door zowel mannen als vrouwen ge representeerd wordt". Akelig Ze attendeert er op, dat de bijbel door mannen is geschreven. Dat paste in het tijdsbeeld, merkt ze op. Ze vindt het ook in dit verband van belang om de bijbel goed te lezen. "Ik lees rond het pinksterverhgal, dat er zeker ook vrouwen bij waren. Maar dan moet je de tekst goed le zen. Als ik afbeeldingen zie van Pinksteren, dan zie ik een stel oude mannetjes, liefst met een baard. Maar die vrouwen zie je niet". goed gesprek mogelijk", schop die 7;"h niet verwaardigd c Tiny Augustus was niet alleen binnen de Heerlense universiteit actief om de rol van de vrouw bin nen de RK Kerk 'op te vijzelen'. Ze verrichtte in het hele land veel vrou wenwerk op tal van terreinen. Haar opvattingen over de vrouw in het pastoraat werden haar niet al tijd in dank afgenomen. Er was een kleine uitzondering. "Ik heb een aantal jaren gezeten in de bisschop- Tiny Augustinus"Als ik afbeeldingen z pelijke contactcommissie Vrou\ven stel oude mannetjes, liefst met een baard". x pinksteren, dan zie ik een met mij te praten. Dat is bisschop Gijsen". Eigenlijk wil ze het niet over de bisschoppen hebben. "Wij moeten er van af om zulke mensen meer verantwoordelijkheid toe te dichten dan ze hebben". In het ka der hiervan maakt ze toch een paar kanttekeningen. "Ik ben heel blij dat ik dit onder zoek heb gedaan tot aan Zwolle en Beverwijk toe. Daar heb ik een kerk gezien zoals het hier in Limburg niet meer bestaat. Onder het regiem van Gijsen kan dat ook niet. Hier zijn ze nou rooms aan het worden op een hele rigoureuze, akelige ma nier. Gijsen neemt mensen die aan de universiteit van Heerlen een op leiding volgen, niet aan. Hij heeft zijn eigen gesloten seminarie, veel rigider dan vroeger ooit geweest is. Je ziet hier dat in parochies hele grote groepen afhaken. Gijsen breekt gewoon de kerk af'. Tiny Augustus zegt dat ze in Zuid-Limburg geen vrouw in het pastoraat ziet. "Ze worden hier niet aangesteld. Er zijn een paar bij een stichting of een ziekenhuis. Vrou wen worden pas zichtbaar als ze binnen een parochie werken". De gelovigen in de kerk zien een vrouw die pastoraal werk doet als een pas tor, vervolgt ze. Moet Tiny Augustus als een femi niste worden gezien? Zelf vindt ze van niet, maar "door watje allemaal meemaakt word je vanzelf wel femi nistisch'". Ze vindt feminisme meer een cultuur-verandering. "Wat ik zeg over vrouw en geloof, vrouw en kerk, is ook een cultuur geworden. Ik ben van een generatie die aange zegd is hoe ik als vrouw was. Ik heb moeten ontdekken hoe ik ben". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds Alblas. 11.45 oec studentendienst; Marekerk 10 ds loof Katwijk. 5 ds Smalin Morsweg) 10 ds Koolstra; loofsgemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 10 pastoor V Well; Bethlehemkerk (Drift- - str.) 10 dr Vd Zwaan; Bevrijdingsk. (Mont- gomerystr.) 10 prof Roest. 5 ds Koolstra; Vre- desk. (Burggravenl.) 10 dr De Jonge; Waalse *kerk (Breestr.) geen dienst; 'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 kand Verweij. Acad. Ziekenhuis 10 ds Schokker. Diakonessenhuis ^elke za 10.30 rk. dienst, en 10.30 ds V 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vre- ■deskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) zie Bethl.kerk; Oude Vest zie Hooglandse - kerk; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; verzorgingstehuis Groenhoven 10 ds De Leeuw; Merenwijk zie herv. gemeen te. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10. 5 ds Hout man. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 9.30 en 5 ds V Dolderen. Geref. Gem. (zie onder Leider dorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mostert. Doopsgez.- Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 ds Brüsewitz. Baptistengemeepte (aula 'Nieuweroord', Rijngburgerweg 124) 10dsAg- tereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 ev Piet, ev 10.30 ev Jansen. Evangeliecen- trum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 ev Dekker. Leger des Heils (hoek Ves- testr./Groenesteeg) 10 en 4.30. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevende- dag-adventisten ('De Ontmoeting'. Noordhof land V.schoten) elke za 10 tot 11 bijbelstudie. 11 tot 12 predikatie. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heili- ------ 12. 10. behalve 2e weekeinde van de maand: za 7. Rooms-Kath. K. Haagweg za 7, zo 10.30; Herensingel za 7. zo 9.30 en 11; Rijndijk (Stevenshof) za 7. zo 9.30; Steenschuur za 7, zo 0.30,10.11.30, 6 'en 7 (lof): Boshuizerkade za 7, zo 10; Lammen- schansweg za 7, 10; Haarl.straat za 7, zo AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds Pan- nekoek Oegstgeest, 7 ds Cats Aalsmeer. Ge ref kerk. 9.30 ds Pannekoek Oegstgeest. 7 ds Cats Aalsmeer. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds Vd Weele Huizen. Rk Kerk za 7, zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RUN: Herv. Gem. Ad- ventskerk 9.30 ds Jonkman, 6.30 ds Versluys soW-dienst; Kruiskerk 9.30 ds Kielder Vianen; Opstandingskerk 9.30 ds 't Hooft; G. Herder kerk 9 ds en 6.30 ds Moll ha; De Bron 10.30 ds Moll ha, 6.30 ds Nieuwenhuis ha; Ashram (Marsdiep) geen dienst; Oudshoornse kerk 10 ds V Rossum Leidschendam; Sionskerk (Me teoorlaan) 9.30 kand Vd Boogert Woerden. 6.30 hr Goedhart Nieuwkoop. Geref. Kerk Mar- .kerk 9.30 ds Mooy Gouda. 6.30 zie Advents- kerk; Salv.kerk 9.30 ds V Wijngaarden, 6.30 ds Terlaak. Geref. K. Vrijg. (school Bospark. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molen- werfstr". 1) 10 en 6.30 ds Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr V 't Wout. Volle-evang.gem. ('De Ark'. Pr. Hendrikstr. 54) 10 fam Dirkmaat. Bapt.gem. Ichthus (aula mavo H. Dunantweg 1) 10 hr Reitsma, 6.30hr Plomp. Pinkstergem. 'Het Ucht' (A. v. Buren- laan 15) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emmalaan) geen opgave. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7 (laatste zondag van de maand 5 u.). Remonstr. Gem. (Van Mandersloostr. 36) 10 dr Meijering. Rk Kerk: Bonifaciusk. za 7, zo 9.45 en 11.30; Pi- usk. za 7. zo 9 en 10.30; De Bron za 7. zo 9.30. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 «-and Vd Dus- sen, 6 kand Voets. Geref./Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweitzerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Pera. Geref. Gem. 9.30 en 6. ds Terlouw, 6.30 ds Vd Hoef; Bethl.kerk (Nieu- werbrug) 9.30 ds Kleermaker Rotterdam, 6.30 ds Terlouw. Geref. Kerk 9.30 ds De Kruyk Amersfoort, 6.30 ds Markus Harmeien. Geref. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 dr Haitsma, 6.30 zie geref kerk; De Stek 9.30 ds V 1 Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds Vd Waal Gouda, 6.30 kand Rodenburg. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds Buijs Nijkerk. Geref. Gem. 9.30 en 6. Volle Evang.gemeente 'Bethel' (Burg. Colijn- str. 83) geen opgava. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 10 en 6.30 ds Alblas. Geref. Kerk 9 ds Bovenberg Leiden, 5 drs. Padmos Valkenburg. Rk Kerk: dorp za 7, zo 10 en 11.30; Anker za 7, zo 10.30; Rijndijk HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds Rothfusz. Ge ref. Kerk ('Hoeksteen') zie herv kerk. Chr. Ge ref. Kerk 10 en 5 ds V Langevelde. Christen Gemeente (P. Breughellaan 36) 10 hr Ver baan, 7 zangdienst. Rk Kerk: Mart. za 7, zo 9 en 11Jozefk. za 7. zo 10 en 11.30. Overduin 2.15 hr Bergman. Herv. Gem. 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 kand Otten Am- am. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds Vd Horst. 5 ds Mink; Triumfatork. 9.30 ds Mink. Geref. K. 15. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10. Ge ref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Am- LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ha en 6.30 ds Luttikhuis; Schep- pingsk. 10 ds Stegeman. Leythenrode 10.30 ds Visser. Elis.-ziekenhuis 9.30 mw al-V Holst Leiderdorp, 10.45 rector Vijftigschild. Geref. Gemeente Leiden eo (kerkgeb. Hoofdstr. 73) 10 en 4.30 ds Boogaard. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. Rk Kerk za 7, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Klusener Breukelen. Geref. Kerk 9.30 hr Broek Oegst geest, 7 ds Vd Bos Gouda. Rk Kerk za 7, zo KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 dr Vermeulen Valkenburg, 6 dr Meijers Zeist; Ontm.kerk 10 ds Kattenberg Lei den, 6.30 ds V Niel Rijnsburg. Hen/. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 en 5. Rk Kerk za 7. zo 9.30. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 en 6; O. Kerk 10 en 6; Ichthusk. 10 en 5; Pniëlk. 9.30 en 5; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 en 6. LISSE: Hen/. Gem. Dorpskerk 10 ds V Roon Zeist, 7 hr Bakker Katwijk; Pauluskerk 10 ds Verdijk. Geref. Kerk 10 ds Boswijk. Geref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 en 4.30 ds Geersing. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) zie chr geref kerk. Chr. Geref. Kerk 10 ds Groen. 7 ds V Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds Tanis. Evangeliege meente (Heereweg 52a) 9.30 hr Spaargaren ha. Rk Kerk: Agathakerk za 7. zo 10 en 11.30; Poelpolder za 7, zo 10.30; Mariakerk za 7, zo 9 en 10.15; Engelbew. za 7, zo 10. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds De Haan Zevenhoven, 6.30 ds V Doorn Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds Hiensch Barendrecht. Chr. Geref. Kerk 9.30, 7 ds Beekhuis Rotterdam-Kralin- NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds De Graaff, 6.30 kand Verbaan Utrecht. Geref. Kerk 9.30 ds Hoekstra Amstelveen. Rk Kerk za 7, zo 9 en NIEUW-VENNEP: Hen/. Gem. 9.30 ds Mackaay, 7 ds Markus Broek op Langedijk. Geref. Kerk 9.30 ds Thijs Blaricum, 6.30 hr Hof- NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds Geuze, 7 ds Ten Voorde Katwijk. Geref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 dr Fernhout Alphen, 7 ds Haitsma Bos koop. Rk kerk za 7. zo 9 en 10.30. NOORDWIJK: Hen/. Gem. Grote of St. Jer- oensk. (Binnen) 10 ds Lapré, 5 ds Vd Bergh; Hoofdstr. (Zee) 10 ds Vd Schoot; De Rank (Golfbaan) 10 ds Vd Bergh. Geref. Kerk Buurt kerk (Hoofdstr.) 10 ds Elgersma, 7 kand Tam- minga Amsterdam; Vinkenl. (Binnen) 10, 7 ds Vd Schoot. Kapel W. v.d. Bergh-stichting 11 kand V Eek Leiden. 'Sole Mio' 9 ds Elgersma. Evang. centrum 'De Ark' (picképl. 1) 10 hr V Duin. 7 hr V Arkel strandsamenkomst bij poli tiepost. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds V 't Lindenhout Haren. Rk Kerk Zee za 7, zo 10.30; Binnen za 7, zo 9.30 en 11 NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds Vd Meij; De Zilk zie dorpskerk. Rk Kerk Victork. za 7. zo 9 en 11Jozefk. za 7, zo 9 en 10.30; De Zilk za 7, zo 10.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will- .kerk 10 ds Kooman; Pauluskerk 10 ds Vegter; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds Verdonk Enkhuizen. Geref. Kerk geen dienst. Geref. Kerk Vnjg. (aula Dr. Schilderschool) 9.30,3 ds Heida. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds Janse. Van Wijckerslooth 4 drs Sch- wencke. Endegeest 10 ds V Gelder Den Haag. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk za 7, zo 9 en 10.30. OUD-ADE: RkKerkza7, zo 9. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds Heijting. Geref. K. 9.30 ds Rang Nieuw- Vennep, 6.30 ds De Reus Ter Aar. Remonstr. Gem. 10 dr Cossee Rotterdam. Rk Kerk za 7, Urk. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentiuskerk 9.30 ds V Niel. 5 ds Bogaard; Bethelkerk 9.30 hr Bakker Katwijk aan Zee. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds Verschoor, 5 ds Ribberink; Immanuel- kerk 9.30 ds Ribberink, 5 hr De Ridder Sassen- heim; Maranathakerk 9.30 ds Kuiper Noord- wijk, 7 ds Verschoor. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds V Nieuwkoop. Chr. Geref. K. 9.30,4 ds De Boer Zeewolde. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr V Veen Washington (VS). Rk Kerk za 7, zo 9.30 en (chr. tuinbouwschool) 11. RIJPWETERING: Rk Kerk zo 9 en 10.30. 7 zie herv kerk. Chr. Geref. K. 10 en 7 ds Aar- noudse Rozenburg. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10 ds Vd Poel Den Haag. Rk Kerk za 7. zo 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds Rodenburg Heukelum, 6.30 ds 't Hooft Alphen. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus, 6.30 ds Huisman Hazers- woude. Rk Kerk Aardam za 7, zo 9 en 12; kerk Langeraar za 7. zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds Verhagen Breda, 6.30 dr Vermeulen. Geref. Kerk 9.30 ds De Raadt Assen, 6.30 dr Vermeulen. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4 ds Wigboldus. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkgemeenschap 10 ds Kalkman Den Bosch. Rk Kerk za 7, zo 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds Eekhof, 7 ds De Zwart; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds Vlijm, 7 zie Dorpskerk; 'Rehoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9.30 ds De Boer, 4.30 ds Groenenboom. Hulp en Heil- kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 ds Achterberg Leiden. Geref. Kerk 10 ds' De Zwart, 7 zie Dorpskerk. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10.45 ds Geersing, 4.30. Rk Kerk Laur.kerk za 7. zo 11; M. Godskerk. za 7. zo 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 angli caanse dienst. Aula-basisgemeenschap (in 'Onderdak') geen opgave. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds Verhaar Nieuwerkerk, 5 ds V Rossum Waar der; Hoeksteen 9.30 ds Burger Rijssen, 6.30 kand Burger; Bethelk. 9.30 ds Muller Sluipwijk, 5 0s Boer Benthuizen; Rehoboth-school geen dienst; Imm.kerk 9.30 kand Tromp Leiden. Ge- (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds Hoogendoorn. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds Vd Want. Oud-Ge- ref. Gem. (Mercuriusweg 29) 10 en 6.30. Re monstr. Gem. 10 ds Vd Laarse Soest. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds Fechner Nijeveen, 4.30 ds Sloof Katwijk; Kie- vietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge; Messiask. 10 ds Hellendoorn; Dorpscentrum 9.30 kand V Trigt Houten. Geref. Kerk Zijllaan 10 en 7 ds Vd Woude. Ned. Prot. Bond (Kerk- dam) 10.30 ds Brussee-Vd Zee Voorburg. RK Kerk Jozef za 7, zo 9.30 en 11Will, za 7. zo 9.30 en 11GH za 6, zo 10.30. i. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds Brons geest Leiden, 7 hr Karstens Leiden. Geref. Kerk 9.30 hr De Ridder Sassenheim, 7 hr Kar stens Leiden. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds Rietveld. Rk Kerk St. Jan zo 9.30; Chr. Dienaark. za 7. Meerburgkerk H. Rijndijk za 7, zo 10 en 11. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds Groe nendijk Scheveningen, 6.30 ds Vd Heide Briel- le. Geref. Kerk 9.30 hr Dolleman Gouda, 6.30 ds Vd Heiden gezamen dienst. Remonstr. Gem. geen dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 12