Medicijn niet smakelijk, maar het werkt
'RK Kerk vormt
hindernis maffia'
REPORTAGE
VAKANTIE
Opmerkelijk rapport is uitdaging voor ontwikkelingslanden
PAGINA 2
GEESTELIJK LEVEN
AUGUSTUS 1990
MOSKOU Eindelijk brak de grote
dag aan. De Lada van Sasja A. was
tot in de kleinste hoekjes volgestopt
met noodrantsoenen paprika's op
zuur, bieten in blik, een zak
aardappels. De twee jerrycans van
elk twintig liter konden er nog net
bij. Een koffer met kleren niet meer.
Er was heel wat afgediscussieerd
tussen Sasja en zijn echtgenote. Is
het nou wel handig om met de auto
op vakantie te gaan, vroeg ze
bezorgd. Je weet niet waar je
terechtkomt, of er wel benzine te
krijgen is en voldoende eten. En de
kleine moet toch goed kunnen
slapen.
Maar Sasja had volgehouden. "Het
is onze en ige kans om eruit te
breken. We zijn al driejaar niet met
vakantie geweest", had. hij zijn
vrouw voorgehouden.
Zijn aanvraag vooreen 'poetjovka'
was helaas afgewezen. Voor de
tweeduizend werkers in zijn bedrijf
waren maar drie van deze vouchers
verdeeld. De poetjovka's worden
gedistribueerd door de vakbonden.
Ze zijn zeer populair, want bieden
de goedkoopste mogelijkheid voor
een vakantie. Officieel kosten ze,
afhankelijk van de binnenlandse
bestemming, tussen de 230 en 350
roebel, maar dankzij subsidie van
de vakbonden betalen de werkers
maar dertig procent.
De poetjovka garandeert je een
pension in, zeg maarJalta, de volle
vier weken vakantie eten, drinken
en een bed. Sasja had maar wat
graag ineen
vakantie/gezondheidscentrum van
de vakbond gezeten met vrouw en
kind. Goed, de reis had hem extra
geld gekost, maarz'n vrouw had
last van bronchitis en in zo'n
rusthuis aan zee zijn alle medische
voorzieningen aanwezig.
Natuurlijk, hij had de chef van de
poetjovka-afdeling kunnen
omkopen met worst en wodka. Maar
dat was z'n vriend niet. Een
kameraad van Sasja was dat wel
gelukt. Die ging nu met z'n gezin
naar Kislovodsk in de prachtige
Kaukasus. Lekker fit worden in een
modderbad, had hij gegrapt tegen
de jaloerse Sasja.
Van z'n lijfblad Argumenty i Fakty
werd hij ook niet vrolijker. 'Stalins
vakantiesysteem bestaat nog steeds'
schreef het. Fabrieksdirecteuren,
partij- en regeringsfunctionarissen
krijgen een of twee extra
maandsalarissen ter financiering
van hun vakantie. Officieel heet dat
'uitkering voor een medische
behandeling'.
Met zo'n extraatje kun je aan een
buitenlandse reis gaan denken. Met
50 roebel vakantie-uitkerina en 250
roebel loon per maand hoejt Sasja
dat niet te doen. Een poetjovka voor
een georganiseerde reis naar
Bulgarije komt al gauw op vijf-,
zeshonderd roebel. En bovendien
had hij gehoord dat de vroegere
socialistische broeders in het geheel
niet meer vriendelijk waren tegen
Russische toeristen.
Maar op vakantie zou hij. Met de
auto naar het Wolga-bekken. Dat
kostte ook heel wat organisatie: z'n
vrouw had maandenlang de
winkels plat gelopen en in rijen
gestaan voor alles wat misschien
eetbaar, maar in elk geval lang
houdbaa
Even buiten Moskou moet
dochterlief heel nodig. Sasja kijkt
intussen of het restaurant
mineraalwater in voorraad heeft.
Een klein foutje. Terug bij de auto
blijkt die geheel te zijn leeggehaald.
En ze waren nog wel zo
gewaarschuwd voor de
'toeristenbendes', die aan de
uitvalsroutes actief zijn.
Einde vakantie voor de familie A.
Sasja gaat nu sparen voor een
datsja, een buitenhuisje. Z'n
buurman heeft er ook een, jaren
geleden gekocht voor 15.000 roebel.
Sasja heeft weer pech. De prijzen
zijn inmiddels opgelopen tot 70.000
roebel.
door Varindra Tarzie Vittachi
NEW YORK Het rapport van de Zuid Commissie, dat af
gelopen vrijdag in de Venezolaanse hoofdstad Caracas
werd gepresenteerd, stelt de regeringen van de ontwikke
lingslanden voor een formidabele uitdaging: breng je eigen
huis op orde, of jullie zullen stranden in de zee van verande
ringen die de wereld overspoelt.
Overgecentraliseerde planning, over Afrika maar niet te spreken,
verwaarlozing van de ontwikkeling want de situatie daar is oneindig
menselijke kwaliteiten, irrele- veel slechter) alleen de Indiase, Ja-
ouderwets onderwijs, onte- panse, Filipijnse en Hongkongse
nationale reser- pers vrij is van inmenging door de
de staat, en dat radio en televisie overal
de latente onderne- worden gecontroleerd door de
het volk te bevrijden, staat, behalve in Japan en de Filipij-
nen, dan zou het pleidooi voor "de
mocratische instituten" niet heb-
vant
recht gebruik
ves voor militaire doeleinden,
noodzaak
mingslust
worden alle nauwgezet onder de
loep genomen.
Commissie-voorzitter Julius Nye- ben geklonken als rituele lippen-
zijn commissieleden hebben dienst.
niet alleen de regeringen
terieel arme wereld eéh geweldige tiek
dienst bewezen, maar ook de be
leidsmakers
beslissingen
hulp van hun landen
organisaties.
niet de egocentrische kri-
eén journalist, maar een on
weerlegbaar feit: zonder vrije, inter-
het Westen, die de actieve pers en de "feedback" die
over handel en dat oplevert, kunnen democrati-
regionale sche instituten niet functioneren
met gevoel vóór de behoeften van
Het rapport heeft enkele nieuwe het volk.
dingen te zeggen over de weg die
moet worden ingeslagen,
Anderszijds vat het rapport de ge
voelige kwestie van de rol van de
omdat zij van fundamenteel belang drie belangrijke taken voor
zijn voor de realiteit in de onderling heid gedefinieerd:
nauw verweven wereld.
Gezien vanuit Aziatisch stand- - Verantwoordelijkheid
punt, bevat het rapport van de Zuid cro-economisch management;
Commissie veel relevante kritiek
aanbevelingen die regeringen al
leen ten koste van zichzelf kunnen
negeren. Om er maar een te noe
men: "De uitdaging is de democra
tische instituten te versterken, zo
dat het volk in vrijheid kan leven".
Dit leest wellicht als een herha-
- Scheidsrechter bij de vérdeling
van de middelen onder de publieke
en de particuliere sector, en
- Grote investeerder.
In Oost-Azië, waar het markt-
mechnanisme de belangrijkste fac
tor is bij de fenomenale econoni-
sche groei die dit gebied door-
gelijke punten móeten worden her- Hongkong, Singapore, Zuid-I
haald, vooral omdat onder het mom
van "ontwikkeling" en "democra
tie" veel vergrijpen tegen de rech-
5 worden begaan.
Taiwan sprekende voorbeelden.
Het voorgeschreven medicijn
lijkt misschien weinig smakelijk,
Zuid-Azië en Indonesië,
Lippendienst Een van de zwakke waar de staat de belangrijkste rol i
punten van het rapport is dat het de economie speelt, zullen deze
onvoldoende kritisch is op punten denkbeelden door de regering wor-
als de vrijheid van informatie. Er den begroet als een rechtvaardiging
staat bijvoorbeeld: "Het is belang
rijk dat het publiek toegang heeft
tot informatie over de activiteiten paternalisme van de staat.
Een Liberiaanse baby krijgt een bad in een emmer op de campus van de
Fendell Universiteit, vlakbij Monrovia die als vluchtelingengkamp in ge
bruik is. Het rapport van de Zuid Commissie hekelt de minachting voor de
democratie die vaak troef is in ontwikkelingslanden. (foto epa>
de regering. Op dit gebied is de Deze ideeën zullen ook worden tie.
sche reglementen en politieke in
menging die vele gedaanten aan
neemt, zoals intimidatie en corrup-
i de media van vitaal belang." aangevochten door het bedrijfsle-
Als de commissieleden erop had- ven, dat van mening is dat het al te
den gewezen dat in heel Azië (om lang is gekneveld door bureaucrati-
De commissieleden zijn zich zelf
ook bewust van de gevaren van de
verlammende werking van corrup
tie: "In het algemeen hebben de re
geringen de uitroeiing van de cor
ruptie niet als een prioriteit be
schouwd, ondanks dat de economi
sche, sociale, en politieke kosten
daarvan erkend worden... dit geldt
niet alleen voor corruptie in de pu
blieke sector, maar ook voor het
aanmoedigen en vergemakkelijken
van corruptie in de samenleving
door wanbeleid by de regering, au
toritair gedrag, ontoereikende con
trolesystemen en openbare aan
sprakelijkheid, en militarisering".
Vooral het laatste euvel wordt in het
rapport op scherpe wijze aan de
kaak gesteld: "Net zo schadelijk is
het ontstaan van een militaire cul
tuur met minachting voor democra
tie, participatie door de bevolking,
mensenrechten, of het beginsel van
tussen de landen van de Groep van
77 in de ogen van veel economische
theoretici de oplossing voor de kwa
len van het Zuiden scheen.
Die samenwerking kwam om een
aantal redenen echter nooit van de
grond. Een daarvan was dat de sec
tor van het bedrijfsleven in het Zui
den slechts spot over had voor het
idee dat men regeringen nodig zou
hebben om in het buitenland zaken
te doen. Wat zij vooral nodig had
den, zo luidde de redenering, was
dat ze verlost werden van de druk
van de regeringen, zodat ze grotere
bewegingsvrijheid kregen en winst
konden maken waar dat mogelijk
Een andere reden was dat de lan
den van het Zuiden, waar de nadruk
op de goederenhandel ligt, niet
stonden te springen om te gaan sa
menwerken met hun concurrenten,
aansprakelijkheid van de regering.
Het is een voedingsbodem voor cor
ruptie, machtsmisbruik, en de daar
uit voortvloeiende vervreemding
van de bevolking van het politieke
stelsel".
Wie naar voorbeelden zoekt,
hoeft in de hedendaagse geschiede
nis niet verder te kijken dan Sri
Lanka, waar de terroristische activi
teiten van van een kleine groep ge
wapende militanten, die hun strijd
baseerden op de corruptie van de
toenmalige regering, zoveel steun
onder de bevolking verwierven dat
ze het regeringsapparaat volledig
verlamden.
Het rapport ruimt verder veel
plaats in voor overdenkingen over
de noodzaak tot Zuid-Zuid samen
werking, een idee dat in de jaren ze
ventig werd geboren, toen economi
sche en technische samenwerking
hetgeen het Westen in staat stelde
het ene land tegen het andere uit te
spelen, en directe akkoorden met
het ene land te sluiten, ten koste van
het andere. Quotastelsels en "spe
ciale banden" zijn in dit verband ou
de en beproefde formules.
Samenhang
De derde, en mogelijk belangrijkste
reden, was dat er in het Zuiden geen
wereldwijd stelsel van handelsban
ken bestond dat handelsinstrumen
ten kon verschaffen, zoals
Threadneedle Street (de Bank of
England), Wall Street, Tokyo en
Hongkong wel deden voor de mach
tige zakenwereld in het Noorden.
De leden van de Zuid Commissie
stellen dan ook de oprichting van
een Zuid-Bank voor, die een aantal
commerciële bankdiensten zou
moeten verlenen, zoals commercië
le leningen voor op ontwikkeling
gerichte bedrijven. De leden van de
commissie stellen ook voor dat lan
den die goederen exporteren Opec-
achtige associaties vormen voor de
export van thee, rubber, koffie, mi
neralen enzovoort.
Zo zouden deze landen de Wester
se markten (de conferenties over
vrachtverkeer inbegrepen) geza
menlijk tegemoet kunnen treden,
vanuit het beginsel dat als ze niet sa
menwerken ze allen afzonderlijk te
gronde zullen gaan.
Dit is uiteraard geenszins een
splinternieuw idee, maar het waar
devolle eraan is dat het weer onder
de aandacht wordt gebracht op een
moment dat de reeële mogelijkheid
bestaat dat een veel groter Europa
en Noord-Amerika een steeds pro-
tectionistischer beleid zullen gaan
voeren, en dat nieuwe technologie
ën het Westen spoedig veel minder
afhankelijk zullen maken van zowel
de grondstoffen als de consumen-
tengoedëren van het Zuiden.
De belangrijkste taak van Julius
Nyerere was dan ook om een sa
menhang te creeëren waar die niet
bestond.
De realiteit is dat er niet zoiets als
'het Zuiden' bestaat. Het is een com
plex van zeer verschillende naties,
waarvan de meeste arm zijn. Om dit
een realiteit te laten worden moet
de bevolking uit het Zuiden - en niet
alleen diegenen onder ons die de
wereld rondreizen om alle "ontwik
kelingsconferenties" af te lopen -
zich meer dan nu vertrouwd maken
met eikaars cultuur en leefwijze.
Het rapport van de Zuid-Com
missie is een rijke verzameling idee
ën en informatie over de behoeften
en aspiraties van regeringen op het
Zuidelijk Halfrond. Mogen we ho
pen dat het wordt vertaald in de taal
van de bevolking van het Zuiden,
en een onderwerp wordt in het
openbaar onderwijs?
(de auteur is Srilankaans schrij
ver en journalist en voormalig on
derdirecteur van Unicef, het kinder
fonds van de Verenigde Naties).
Bert zag eruit alsof hij zich niet
lekker voelde toen hij zich aan mijn
keukentafel zett. "Hier, drink eerst
'es wat". Ik schonk een borrel voor
hem in. Hij zat met zijn hoofd tussen
zijn schouders in elkaar gedoken
naar zijn glas te staren.
"Problemen in de liefde?", vroeg
ik.
"Hoe weetje dat?"
Ik grinnikte. "Dat zie je toch zo".
"En jij?", vroeg hij geïrriteerd.
"Wat is er gebeurd? Heb je iets van
Lizzy géhoord?"
"Gelukkig niet", flapte ik eruit.
Hij keek me ongelovig aan. "Ik ben
tot de conclusie gekomen dat ik me
prima voel als vrije jongen. Weetje,
mijn leven is buitengewoon saai,
maar dat komt vooral door Lizzy. Ik
was ooit een goede atleet. Vroeger
deed ik aan alpinisme en wielren
nen. In dienst heb ik gebokst. Maar
toen ik Lizzy ontmoette ben ik met al
die dingen gestopt, omdat ze niet
van sport houdt".
"Waarvan houdt ze dan wel?",
vroeg Bert, die zijn glas geleegd
had.
Ik schonk hem nog eens in. "Uit
gaan, winkelen, kleertjes. Van dure
dingen, van geld. Lizzy is in haar
jeugd veel dingen te kort gekomen".
Ik had Karins rode boekje tevoor
schijn gehaald en geopend. Eén van
de twee resterende namen kwam me
bekend voor. "Herman Stenders, it
rings a bell, zegt die naam jou
iets?", vroeg ik.
Hij knikte. "Is dat niet iemand bij
de televisie?", vroeg hij aan zijn je
neverglas.
Op hetzelfde moment schoot me te
binnen dat ik onlangs bij de tand
arts in een van de roddelbladen een
artikel over Stenders had gelezen.
Hij was quizmaster bij een van de
omroepen en van de ene op de ande
re dag van het scherm verdwenen.
Niemand wist waarom, zowel de be
trokken omroep als de geliefde ar
tiest zwegen als het graf. Het gevolg
was dat de meest ongelooflijke ver
halen over hem de ronde deden. Ik
vertelde Bert wat me te binnen
schoot: Stenders zou met kleine kin
deren betrapt zijn, Stenders zou
Aids hebben, Stenders zou heroïne
gebruiken. Daar kon best een moord
bij.
Ik besloot hem onmiddellijk aan
de tand te gaan voelen. Misschien
bevond hij niet op het adres dat in
het boekje stond, dan kon ik altijd
nog verder zoeken. Ik stond op en
stelde Bert voor om mee te gaan. Die
was al weer bezig zijn glas te legen
en keek me glazig aan. "Hè wat?"
"Ga meejh, van dat binnen zitten
word je zo duf als een konijn ineen
EEN AVONDJE STAPPEN I
hok". Ik pakte hem bij zijn kraag en
sjorde hem uit zijn stoel omhoog.
Even later waren we op weg in
mijn auto. Ik zette de radio aan en
zocht net zo lang tot ik een lekker,
ouderwets rock-'n-rollmuziekje had
gevonden. "Dat was mijn favoriete
muziek tot ik Lizzy ontmoette. Ik zat
op eert rock-'n-roll-dansclub. Ben ik
ook mee gestopt omdat Lizzy er niet
van hield. Dat zou ik allemaal weer
kunnen gaan doen als..." Ik maakte
mijn zin niet af. Wat had ik eigen
lijk willen zeggen? Als ik gescheiden
ben...? Als ik weer uit de gevangenis
kom...?
Bert bedoelde ook zoiets toen hij
zei: "Je vergeet geloof ik dat je dé
verdachte bent in een moordzaak".
Ik lachte, liet met mijn rechter
hand het stuur los en gaf hem een
harde por tussen zijn ribben. "Dat
vergeet ik helemaal niet, ouwe jon
gen. Dat heeft me juist weer tot leven
gebracht! Want jij vergeet geloof ik
dat ik onschuldig ben! Ik heb weer
iets om voor te knokken! Mijn vrij
heid! En dat geeft me ook op andere
gebieden nieuwe ideeën".
Hij keek me even van opzij aan en
lachte slapjes. "Ja, als je het zo
ziet..." Hij keek strak voor zich uit,
naar het verkeer op de weg.
"Ik voel dat je ergens mee zit,
Bert".
Hij knikte vermoeid. "Mijn nieu
we vriendin is een geweldige kan
jer, maar zo ongeduldig. Ze wil alles
in één keer, ik probeer haar aan d'r
verstand te brengen dat ze een beetje
geduld moet hebben, maar soms wil
ze niet luisteren. En dan krijgen we
wel eens ruzie. Hoe doe jij dat nou
thuis?"
Ik moest eerst even mijn aandacht
bij het verkeer houden. "Als Lizzy
haar zinnen ergens op heeft gezet is
ze niet te stoppen, dan laat ik haar
dus maar begaan. Maar ik moet je
eerlijk bekennen dat ik daar schoon
genoeg van heb".
"Wat ga je er dan aan doen?",
vroeg Bert nieuwsgierig.
"Weet ik nog niet. Ik ben erover
aan het nadenken. Maar er gaat in
ieder geval het een en ander veran
deren in onze relatie, anders..."
"Anders?", herhaalde Bert.
"Anders hoeft het wat mij betreft
niet meer. We hebben geen kinderen;
waarom zou je bij elkaar blijven als
het niet meer klikt? Om je de waar
heid te zeggen: de vrijheid lokt".
"Wat bedoel je daarmee, Max?"
"Precies zoals ik het zeg, Bert. De
vrijheid lokt. Als ik niet meer met
Lizzy ben, kan ik m'n baan opzeg
gen".
Bert keek mij verbijsterd aan. "Je
baan opzeggen? Ben je niet goed
wijs? Waar moetje van leven?"
"Man, ik heb in de afgelopen ja
ren niet stil gezeten. Ik werk op een
bank, krijg de beste informaties en
heb dus een aardig portefeuilletje
opgebouwd. Ik hoef niet meer te wer
ken, maar Lizzy weet dat niet. Zij
wil nu eenmaal altijd alles hebben,
dus ik heb haar nooit iets over mijn
beursbeleggingen verteld. Mag ik je
als ervaren echtgenoot een goede
raad geven? Zorg ervoor dat je een
stuk eigen leven hebt waar je vrien
din niets van af weet. Iets dat van
jou alleen is. Het kan een hobby zijn,
wat dan ook, als jij je er maar hele
maal in kunt terugtrekken. Voor mij
is dat bijvoorbeeld de beurspagi-
na".
Kathedraal Lvov
nog in bezit van
Orthodoxe Kerk
LVOV/ROME (KATHPRESS) -
De St. Joriskathedraal in Lvov,
die het afgelopen weekeinde aan
de Oekrains-Katholieke Kerk zou
worden overgedragen, is nog
steeds in handen van de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk. De ortho
doxe bisschop Andri Horak
maakt nog geen aanstalten de
kerk over te dragen.
De Oekrains-katholieken be
reidden zich al voor op de terug
gave van de kathedraal. Toen ech
ter duidelijk werd, dat de ortho
doxen het besluit van de autori
teiten om de kerk aan de Oek
rains-katholieken terug te geven
zouden negeren, gaven zij gehoor
aan de oproep van hun aartsbis
schop Vladimir Sternioek zich
niet bij de kathedraal te
len. Wij hebben 44 jaar gewacht,
we kunnen ook nog wel enkele
weken langer wachten, zo was in
kringen van de Oekrainse kerk te
horen.
De kathedraal was tot 1946 de
kerk van de primaat van de Oek
rains-Katholieke Kerk. De ortho
doxen geven de kerk ongaarne te
rug, omdat dat een bevestiging is
van het eerhestel van de Oek
rains-Katholieke Kerk, die in
1946 door Stalin werd gedwongen
op te gaan in de Russisch-Ortho-
doxe Kerk.
De autoriteiten hebben de or
thodoxen ter vervanging van de
kathedraal de Nicolaaskerk met
bijbehorende pastorie in Lvov
aangeboden, maar de restauratie
van deze kerk is nog niet afge
rond. Waarschijnlijk wil Horak
daarop wachten.
Eind vorig jaar namen de ka
tholieke gelovigen in Lvov de ka
thedraal eigenhandig in bezit.
Toen werden geruime tijd katho
lieke diensten in de kerk gehou
den.
Italiaanse bisschop over intimidaties:
ROME (CIC) De georgani
seerde misdaad in Italië heeft
een vijand gevonden in de
Rooms-Katholieke Kerk. Po
gingen tot intimidatie, zoals
anonieme bedreigingen, sa
botage aan auto's en beschie
tingen ter waarschuwing, ko
men steeds vaker voor.
Voor de maffia op Sicilië, de Ca-
morra in Napels en de'Ndranghe-
ta in Calabria en gelijksoortige or
ganisaties in Noord- en Midden-
Italië zijn er van Overtuigd dat de
kerk het op hen heeft gemunt. Ze
ker nadat de bisschoppen in een
verklaring over de dringende pro
blemen in Zuid-Italië fel naar de
georganiseerde misdaad hebben
uitgehaald.
"De kerk is niemands vijand",
verklaarde bisschop Antonio Cili-
berti van Locri-Geraca in Cala
bria onlangs. "De kerk is geen te
genstander, maar een hindernis
voor de maffia". De kerk vertelt
de waarheid en die hindert de
maffia.
Het gaat er de kerk niet alleen
om moorden of ontvoeringen te
veroordelen, maar vooral om de
vervlechting tussen maatschap
pelijke organisaties en de georga
niseerde misdaad aan de kaak te
stellen. Oftewel 'omerta', het stil
zwijgend toelaten, de passieve
medeplichtigheid aan criminele
daden.
In Napels met zijn vele jonge
werklozen wordt vaak gezegd: de
staat doet niets voor ons, maar de
Camorra zorgt voor werk. En dan
niet alleen maar voor drugsdea
lers of moordenaars, maar ook
bijvoorbeeld voor werknemers
van de stadsreiniging. De staat en
de poltieke partijen maken deel
uit van een ondoorzichtig web
van bedrog en andere duistere
praktijken.
De Italiaanse bisschoppen heb
ben de laatste jaren hunkritiek op
de connecties tussen de staat, po
litieke partyen en lokale en pro
vinciale overheden enerzijds, en
de onderwereld anderzijds niet
onder stoelen of banken gesto
ken. De voorzitter van de bis
schoppenconferentie, kardinaal
Ugo Poletti, noemde het optre
den van de overheid tegen de
maffia weinig effectief. Volgens
Poletti moeten de staat en het
openbaar ministerie 'drastische
maatregelen' nemen.
De politici hebben gereageerd
met de opmerking dat "er overal
zwarte schapen te vinden zijn".
Zij vinden, dat de kerk nu einde
lijk eens 'man en paard moet noe-
Dat nu juist is het probleem: in
het zuiden domineert de christen
democratische partij, die ervan
wordt verdacht de georganiseer
de misdaad te beschermen. Maar
ook andere partijen hebben soms
banden met de maffia. Zo kwam
dit vooijaar een socialistisch ge
meenteraadslid in Napels in het
nieuws, omdat hij contacten met
de Camorra zou hebben.
'Lastig mens'
Nog voor de 'frontale aanval' van
de kerk hadden sommige kerklei
ders al de maffia aangeklaagd.
Een van de bekendsten is de 67-
jarige bisschop van Acerra, AntOr.
nio Riboldi. Hij heeft nooit een
blad voor de mond genomen en is
al diverse malen met de dood be
dreigd. De Italiaanse premier, Gi-
ulio Andreotti sprak eerder dit
jaar zijn waardering uit voor de
strijd van de bisschop. "We heb
ben lastige mensen zoals Riboldi
nodig".
De Jezuïet Bartolomeo Sorge,
directeur van het centrum voor
sociale studiën in Palermo, heeft
ook een naam op dit gebied. Hij is
van mening dat de maffia alleen
met een totaal ander beleid kan
worden bestreden en schuwt sa
menwerking met de communis
ten niet. Het verwijt, dat hij een
'katho-communist' zou zijn, wijst
hij van de hand: hij is nooit een
aanhanger geweest van de com
munistische ideologieën, maar
waarom zou je de communisten
niet laten meehelpen bij de be
strijding van een ernstig pro
bleem?
Dit vooijaar verklaarde het be
stuur van de bisschoppenconfe
rentie zich solidair met mgr. Cili-
berti. De secretaris van de bis
schoppenconferentie, Camillo
Ruini zei ter toelichting: "Het is
een goed teken omdat eruit blijkt
dat de kerk een bepaalde invloed
heeft. Anders zouden ze ons wel
negeren".
Russische versie
van Startbijbel
HAARLEM De nog geen jaar
oude Startbijbel van het Neder
lands Bijbelgenootschap (NBG)
inspireert orthodoxen en baptis
ten in Leningrad om te gaan wer
ken aan een soortgelijke bijbel
vertaling voor Russische kinde
ren, aldus het NBG in Haarlem.
De startbijbel biedt een verta
ling uit het Hebreeuw en Grieks
in eenvoudig Nederlands voor
kinderen van negen jaar en ouder.
De Russische uitgave is onder
meer bedoeld voor de catechese
en voor godsdienstonderwijs op
scholen. Nog maar een jaar gele
den was dergelijk onderwijs in
Rusland verboden.
Rk theologie. De voorzitter van
de Verkenningscommissie God
geleerdheid, prof. dr. A. Smits, is
door de rk bisschoppenconferen
tie benoemd tot voorzitter van de
uitvoeringscommissie godge
leerdheid. Deze commissie bege
leidt de reorganisatie van het rk
theologisch onderwijs. De ver
kenningscommissie adviseerde
in april 1989 de minister van on
derwijs en wetenschappen het
aantal rk wetenschappelijke
theologische opleidingen terug te
brengen van vyf tot drie.
Beroepingswerk
Hervormde Kerk: aangenomen naar
Oosterland en Ouwerkerk (Z) J. C.
Hanekamp Bredevoort.
Geref. Kerken vrijgemaakt: beroe
pen te Oegstgeest A. Buursma kand.
Winsum.
Gereformeerde Gemeenten: be
dankt voor 's-Gravenzande C. J. Meeu-
se Rotterdam-Zuid.