Medicijn niet smakelijk, maar het werkt 'RK Kerk vormt hindernis maffia' REPORTAGE VAKANTIE Opmerkelijk rapport is uitdaging voor ontwikkelingslanden PAGINA 2 GEESTELIJK LEVEN AUGUSTUS 1990 MOSKOU Eindelijk brak de grote dag aan. De Lada van Sasja A. was tot in de kleinste hoekjes volgestopt met noodrantsoenen paprika's op zuur, bieten in blik, een zak aardappels. De twee jerrycans van elk twintig liter konden er nog net bij. Een koffer met kleren niet meer. Er was heel wat afgediscussieerd tussen Sasja en zijn echtgenote. Is het nou wel handig om met de auto op vakantie te gaan, vroeg ze bezorgd. Je weet niet waar je terechtkomt, of er wel benzine te krijgen is en voldoende eten. En de kleine moet toch goed kunnen slapen. Maar Sasja had volgehouden. "Het is onze en ige kans om eruit te breken. We zijn al driejaar niet met vakantie geweest", had. hij zijn vrouw voorgehouden. Zijn aanvraag vooreen 'poetjovka' was helaas afgewezen. Voor de tweeduizend werkers in zijn bedrijf waren maar drie van deze vouchers verdeeld. De poetjovka's worden gedistribueerd door de vakbonden. Ze zijn zeer populair, want bieden de goedkoopste mogelijkheid voor een vakantie. Officieel kosten ze, afhankelijk van de binnenlandse bestemming, tussen de 230 en 350 roebel, maar dankzij subsidie van de vakbonden betalen de werkers maar dertig procent. De poetjovka garandeert je een pension in, zeg maarJalta, de volle vier weken vakantie eten, drinken en een bed. Sasja had maar wat graag ineen vakantie/gezondheidscentrum van de vakbond gezeten met vrouw en kind. Goed, de reis had hem extra geld gekost, maarz'n vrouw had last van bronchitis en in zo'n rusthuis aan zee zijn alle medische voorzieningen aanwezig. Natuurlijk, hij had de chef van de poetjovka-afdeling kunnen omkopen met worst en wodka. Maar dat was z'n vriend niet. Een kameraad van Sasja was dat wel gelukt. Die ging nu met z'n gezin naar Kislovodsk in de prachtige Kaukasus. Lekker fit worden in een modderbad, had hij gegrapt tegen de jaloerse Sasja. Van z'n lijfblad Argumenty i Fakty werd hij ook niet vrolijker. 'Stalins vakantiesysteem bestaat nog steeds' schreef het. Fabrieksdirecteuren, partij- en regeringsfunctionarissen krijgen een of twee extra maandsalarissen ter financiering van hun vakantie. Officieel heet dat 'uitkering voor een medische behandeling'. Met zo'n extraatje kun je aan een buitenlandse reis gaan denken. Met 50 roebel vakantie-uitkerina en 250 roebel loon per maand hoejt Sasja dat niet te doen. Een poetjovka voor een georganiseerde reis naar Bulgarije komt al gauw op vijf-, zeshonderd roebel. En bovendien had hij gehoord dat de vroegere socialistische broeders in het geheel niet meer vriendelijk waren tegen Russische toeristen. Maar op vakantie zou hij. Met de auto naar het Wolga-bekken. Dat kostte ook heel wat organisatie: z'n vrouw had maandenlang de winkels plat gelopen en in rijen gestaan voor alles wat misschien eetbaar, maar in elk geval lang houdbaa Even buiten Moskou moet dochterlief heel nodig. Sasja kijkt intussen of het restaurant mineraalwater in voorraad heeft. Een klein foutje. Terug bij de auto blijkt die geheel te zijn leeggehaald. En ze waren nog wel zo gewaarschuwd voor de 'toeristenbendes', die aan de uitvalsroutes actief zijn. Einde vakantie voor de familie A. Sasja gaat nu sparen voor een datsja, een buitenhuisje. Z'n buurman heeft er ook een, jaren geleden gekocht voor 15.000 roebel. Sasja heeft weer pech. De prijzen zijn inmiddels opgelopen tot 70.000 roebel. door Varindra Tarzie Vittachi NEW YORK Het rapport van de Zuid Commissie, dat af gelopen vrijdag in de Venezolaanse hoofdstad Caracas werd gepresenteerd, stelt de regeringen van de ontwikke lingslanden voor een formidabele uitdaging: breng je eigen huis op orde, of jullie zullen stranden in de zee van verande ringen die de wereld overspoelt. Overgecentraliseerde planning, over Afrika maar niet te spreken, verwaarlozing van de ontwikkeling want de situatie daar is oneindig menselijke kwaliteiten, irrele- veel slechter) alleen de Indiase, Ja- ouderwets onderwijs, onte- panse, Filipijnse en Hongkongse nationale reser- pers vrij is van inmenging door de de staat, en dat radio en televisie overal de latente onderne- worden gecontroleerd door de het volk te bevrijden, staat, behalve in Japan en de Filipij- nen, dan zou het pleidooi voor "de mocratische instituten" niet heb- vant recht gebruik ves voor militaire doeleinden, noodzaak mingslust worden alle nauwgezet onder de loep genomen. Commissie-voorzitter Julius Nye- ben geklonken als rituele lippen- zijn commissieleden hebben dienst. niet alleen de regeringen terieel arme wereld eéh geweldige tiek dienst bewezen, maar ook de be leidsmakers beslissingen hulp van hun landen organisaties. niet de egocentrische kri- eén journalist, maar een on weerlegbaar feit: zonder vrije, inter- het Westen, die de actieve pers en de "feedback" die over handel en dat oplevert, kunnen democrati- regionale sche instituten niet functioneren met gevoel vóór de behoeften van Het rapport heeft enkele nieuwe het volk. dingen te zeggen over de weg die moet worden ingeslagen, Anderszijds vat het rapport de ge voelige kwestie van de rol van de omdat zij van fundamenteel belang drie belangrijke taken voor zijn voor de realiteit in de onderling heid gedefinieerd: nauw verweven wereld. Gezien vanuit Aziatisch stand- - Verantwoordelijkheid punt, bevat het rapport van de Zuid cro-economisch management; Commissie veel relevante kritiek aanbevelingen die regeringen al leen ten koste van zichzelf kunnen negeren. Om er maar een te noe men: "De uitdaging is de democra tische instituten te versterken, zo dat het volk in vrijheid kan leven". Dit leest wellicht als een herha- - Scheidsrechter bij de vérdeling van de middelen onder de publieke en de particuliere sector, en - Grote investeerder. In Oost-Azië, waar het markt- mechnanisme de belangrijkste fac tor is bij de fenomenale econoni- sche groei die dit gebied door- gelijke punten móeten worden her- Hongkong, Singapore, Zuid-I haald, vooral omdat onder het mom van "ontwikkeling" en "democra tie" veel vergrijpen tegen de rech- 5 worden begaan. Taiwan sprekende voorbeelden. Het voorgeschreven medicijn lijkt misschien weinig smakelijk, Zuid-Azië en Indonesië, Lippendienst Een van de zwakke waar de staat de belangrijkste rol i punten van het rapport is dat het de economie speelt, zullen deze onvoldoende kritisch is op punten denkbeelden door de regering wor- als de vrijheid van informatie. Er den begroet als een rechtvaardiging staat bijvoorbeeld: "Het is belang rijk dat het publiek toegang heeft tot informatie over de activiteiten paternalisme van de staat. Een Liberiaanse baby krijgt een bad in een emmer op de campus van de Fendell Universiteit, vlakbij Monrovia die als vluchtelingengkamp in ge bruik is. Het rapport van de Zuid Commissie hekelt de minachting voor de democratie die vaak troef is in ontwikkelingslanden. (foto epa> de regering. Op dit gebied is de Deze ideeën zullen ook worden tie. sche reglementen en politieke in menging die vele gedaanten aan neemt, zoals intimidatie en corrup- i de media van vitaal belang." aangevochten door het bedrijfsle- Als de commissieleden erop had- ven, dat van mening is dat het al te den gewezen dat in heel Azië (om lang is gekneveld door bureaucrati- De commissieleden zijn zich zelf ook bewust van de gevaren van de verlammende werking van corrup tie: "In het algemeen hebben de re geringen de uitroeiing van de cor ruptie niet als een prioriteit be schouwd, ondanks dat de economi sche, sociale, en politieke kosten daarvan erkend worden... dit geldt niet alleen voor corruptie in de pu blieke sector, maar ook voor het aanmoedigen en vergemakkelijken van corruptie in de samenleving door wanbeleid by de regering, au toritair gedrag, ontoereikende con trolesystemen en openbare aan sprakelijkheid, en militarisering". Vooral het laatste euvel wordt in het rapport op scherpe wijze aan de kaak gesteld: "Net zo schadelijk is het ontstaan van een militaire cul tuur met minachting voor democra tie, participatie door de bevolking, mensenrechten, of het beginsel van tussen de landen van de Groep van 77 in de ogen van veel economische theoretici de oplossing voor de kwa len van het Zuiden scheen. Die samenwerking kwam om een aantal redenen echter nooit van de grond. Een daarvan was dat de sec tor van het bedrijfsleven in het Zui den slechts spot over had voor het idee dat men regeringen nodig zou hebben om in het buitenland zaken te doen. Wat zij vooral nodig had den, zo luidde de redenering, was dat ze verlost werden van de druk van de regeringen, zodat ze grotere bewegingsvrijheid kregen en winst konden maken waar dat mogelijk Een andere reden was dat de lan den van het Zuiden, waar de nadruk op de goederenhandel ligt, niet stonden te springen om te gaan sa menwerken met hun concurrenten, aansprakelijkheid van de regering. Het is een voedingsbodem voor cor ruptie, machtsmisbruik, en de daar uit voortvloeiende vervreemding van de bevolking van het politieke stelsel". Wie naar voorbeelden zoekt, hoeft in de hedendaagse geschiede nis niet verder te kijken dan Sri Lanka, waar de terroristische activi teiten van van een kleine groep ge wapende militanten, die hun strijd baseerden op de corruptie van de toenmalige regering, zoveel steun onder de bevolking verwierven dat ze het regeringsapparaat volledig verlamden. Het rapport ruimt verder veel plaats in voor overdenkingen over de noodzaak tot Zuid-Zuid samen werking, een idee dat in de jaren ze ventig werd geboren, toen economi sche en technische samenwerking hetgeen het Westen in staat stelde het ene land tegen het andere uit te spelen, en directe akkoorden met het ene land te sluiten, ten koste van het andere. Quotastelsels en "spe ciale banden" zijn in dit verband ou de en beproefde formules. Samenhang De derde, en mogelijk belangrijkste reden, was dat er in het Zuiden geen wereldwijd stelsel van handelsban ken bestond dat handelsinstrumen ten kon verschaffen, zoals Threadneedle Street (de Bank of England), Wall Street, Tokyo en Hongkong wel deden voor de mach tige zakenwereld in het Noorden. De leden van de Zuid Commissie stellen dan ook de oprichting van een Zuid-Bank voor, die een aantal commerciële bankdiensten zou moeten verlenen, zoals commercië le leningen voor op ontwikkeling gerichte bedrijven. De leden van de commissie stellen ook voor dat lan den die goederen exporteren Opec- achtige associaties vormen voor de export van thee, rubber, koffie, mi neralen enzovoort. Zo zouden deze landen de Wester se markten (de conferenties over vrachtverkeer inbegrepen) geza menlijk tegemoet kunnen treden, vanuit het beginsel dat als ze niet sa menwerken ze allen afzonderlijk te gronde zullen gaan. Dit is uiteraard geenszins een splinternieuw idee, maar het waar devolle eraan is dat het weer onder de aandacht wordt gebracht op een moment dat de reeële mogelijkheid bestaat dat een veel groter Europa en Noord-Amerika een steeds pro- tectionistischer beleid zullen gaan voeren, en dat nieuwe technologie ën het Westen spoedig veel minder afhankelijk zullen maken van zowel de grondstoffen als de consumen- tengoedëren van het Zuiden. De belangrijkste taak van Julius Nyerere was dan ook om een sa menhang te creeëren waar die niet bestond. De realiteit is dat er niet zoiets als 'het Zuiden' bestaat. Het is een com plex van zeer verschillende naties, waarvan de meeste arm zijn. Om dit een realiteit te laten worden moet de bevolking uit het Zuiden - en niet alleen diegenen onder ons die de wereld rondreizen om alle "ontwik kelingsconferenties" af te lopen - zich meer dan nu vertrouwd maken met eikaars cultuur en leefwijze. Het rapport van de Zuid-Com missie is een rijke verzameling idee ën en informatie over de behoeften en aspiraties van regeringen op het Zuidelijk Halfrond. Mogen we ho pen dat het wordt vertaald in de taal van de bevolking van het Zuiden, en een onderwerp wordt in het openbaar onderwijs? (de auteur is Srilankaans schrij ver en journalist en voormalig on derdirecteur van Unicef, het kinder fonds van de Verenigde Naties). Bert zag eruit alsof hij zich niet lekker voelde toen hij zich aan mijn keukentafel zett. "Hier, drink eerst 'es wat". Ik schonk een borrel voor hem in. Hij zat met zijn hoofd tussen zijn schouders in elkaar gedoken naar zijn glas te staren. "Problemen in de liefde?", vroeg ik. "Hoe weetje dat?" Ik grinnikte. "Dat zie je toch zo". "En jij?", vroeg hij geïrriteerd. "Wat is er gebeurd? Heb je iets van Lizzy géhoord?" "Gelukkig niet", flapte ik eruit. Hij keek me ongelovig aan. "Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik me prima voel als vrije jongen. Weetje, mijn leven is buitengewoon saai, maar dat komt vooral door Lizzy. Ik was ooit een goede atleet. Vroeger deed ik aan alpinisme en wielren nen. In dienst heb ik gebokst. Maar toen ik Lizzy ontmoette ben ik met al die dingen gestopt, omdat ze niet van sport houdt". "Waarvan houdt ze dan wel?", vroeg Bert, die zijn glas geleegd had. Ik schonk hem nog eens in. "Uit gaan, winkelen, kleertjes. Van dure dingen, van geld. Lizzy is in haar jeugd veel dingen te kort gekomen". Ik had Karins rode boekje tevoor schijn gehaald en geopend. Eén van de twee resterende namen kwam me bekend voor. "Herman Stenders, it rings a bell, zegt die naam jou iets?", vroeg ik. Hij knikte. "Is dat niet iemand bij de televisie?", vroeg hij aan zijn je neverglas. Op hetzelfde moment schoot me te binnen dat ik onlangs bij de tand arts in een van de roddelbladen een artikel over Stenders had gelezen. Hij was quizmaster bij een van de omroepen en van de ene op de ande re dag van het scherm verdwenen. Niemand wist waarom, zowel de be trokken omroep als de geliefde ar tiest zwegen als het graf. Het gevolg was dat de meest ongelooflijke ver halen over hem de ronde deden. Ik vertelde Bert wat me te binnen schoot: Stenders zou met kleine kin deren betrapt zijn, Stenders zou Aids hebben, Stenders zou heroïne gebruiken. Daar kon best een moord bij. Ik besloot hem onmiddellijk aan de tand te gaan voelen. Misschien bevond hij niet op het adres dat in het boekje stond, dan kon ik altijd nog verder zoeken. Ik stond op en stelde Bert voor om mee te gaan. Die was al weer bezig zijn glas te legen en keek me glazig aan. "Hè wat?" "Ga meejh, van dat binnen zitten word je zo duf als een konijn ineen EEN AVONDJE STAPPEN I hok". Ik pakte hem bij zijn kraag en sjorde hem uit zijn stoel omhoog. Even later waren we op weg in mijn auto. Ik zette de radio aan en zocht net zo lang tot ik een lekker, ouderwets rock-'n-rollmuziekje had gevonden. "Dat was mijn favoriete muziek tot ik Lizzy ontmoette. Ik zat op eert rock-'n-roll-dansclub. Ben ik ook mee gestopt omdat Lizzy er niet van hield. Dat zou ik allemaal weer kunnen gaan doen als..." Ik maakte mijn zin niet af. Wat had ik eigen lijk willen zeggen? Als ik gescheiden ben...? Als ik weer uit de gevangenis kom...? Bert bedoelde ook zoiets toen hij zei: "Je vergeet geloof ik dat je dé verdachte bent in een moordzaak". Ik lachte, liet met mijn rechter hand het stuur los en gaf hem een harde por tussen zijn ribben. "Dat vergeet ik helemaal niet, ouwe jon gen. Dat heeft me juist weer tot leven gebracht! Want jij vergeet geloof ik dat ik onschuldig ben! Ik heb weer iets om voor te knokken! Mijn vrij heid! En dat geeft me ook op andere gebieden nieuwe ideeën". Hij keek me even van opzij aan en lachte slapjes. "Ja, als je het zo ziet..." Hij keek strak voor zich uit, naar het verkeer op de weg. "Ik voel dat je ergens mee zit, Bert". Hij knikte vermoeid. "Mijn nieu we vriendin is een geweldige kan jer, maar zo ongeduldig. Ze wil alles in één keer, ik probeer haar aan d'r verstand te brengen dat ze een beetje geduld moet hebben, maar soms wil ze niet luisteren. En dan krijgen we wel eens ruzie. Hoe doe jij dat nou thuis?" Ik moest eerst even mijn aandacht bij het verkeer houden. "Als Lizzy haar zinnen ergens op heeft gezet is ze niet te stoppen, dan laat ik haar dus maar begaan. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar schoon genoeg van heb". "Wat ga je er dan aan doen?", vroeg Bert nieuwsgierig. "Weet ik nog niet. Ik ben erover aan het nadenken. Maar er gaat in ieder geval het een en ander veran deren in onze relatie, anders..." "Anders?", herhaalde Bert. "Anders hoeft het wat mij betreft niet meer. We hebben geen kinderen; waarom zou je bij elkaar blijven als het niet meer klikt? Om je de waar heid te zeggen: de vrijheid lokt". "Wat bedoel je daarmee, Max?" "Precies zoals ik het zeg, Bert. De vrijheid lokt. Als ik niet meer met Lizzy ben, kan ik m'n baan opzeg gen". Bert keek mij verbijsterd aan. "Je baan opzeggen? Ben je niet goed wijs? Waar moetje van leven?" "Man, ik heb in de afgelopen ja ren niet stil gezeten. Ik werk op een bank, krijg de beste informaties en heb dus een aardig portefeuilletje opgebouwd. Ik hoef niet meer te wer ken, maar Lizzy weet dat niet. Zij wil nu eenmaal altijd alles hebben, dus ik heb haar nooit iets over mijn beursbeleggingen verteld. Mag ik je als ervaren echtgenoot een goede raad geven? Zorg ervoor dat je een stuk eigen leven hebt waar je vrien din niets van af weet. Iets dat van jou alleen is. Het kan een hobby zijn, wat dan ook, als jij je er maar hele maal in kunt terugtrekken. Voor mij is dat bijvoorbeeld de beurspagi- na". Kathedraal Lvov nog in bezit van Orthodoxe Kerk LVOV/ROME (KATHPRESS) - De St. Joriskathedraal in Lvov, die het afgelopen weekeinde aan de Oekrains-Katholieke Kerk zou worden overgedragen, is nog steeds in handen van de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk. De ortho doxe bisschop Andri Horak maakt nog geen aanstalten de kerk over te dragen. De Oekrains-katholieken be reidden zich al voor op de terug gave van de kathedraal. Toen ech ter duidelijk werd, dat de ortho doxen het besluit van de autori teiten om de kerk aan de Oek rains-katholieken terug te geven zouden negeren, gaven zij gehoor aan de oproep van hun aartsbis schop Vladimir Sternioek zich niet bij de kathedraal te len. Wij hebben 44 jaar gewacht, we kunnen ook nog wel enkele weken langer wachten, zo was in kringen van de Oekrainse kerk te horen. De kathedraal was tot 1946 de kerk van de primaat van de Oek rains-Katholieke Kerk. De ortho doxen geven de kerk ongaarne te rug, omdat dat een bevestiging is van het eerhestel van de Oek rains-Katholieke Kerk, die in 1946 door Stalin werd gedwongen op te gaan in de Russisch-Ortho- doxe Kerk. De autoriteiten hebben de or thodoxen ter vervanging van de kathedraal de Nicolaaskerk met bijbehorende pastorie in Lvov aangeboden, maar de restauratie van deze kerk is nog niet afge rond. Waarschijnlijk wil Horak daarop wachten. Eind vorig jaar namen de ka tholieke gelovigen in Lvov de ka thedraal eigenhandig in bezit. Toen werden geruime tijd katho lieke diensten in de kerk gehou den. Italiaanse bisschop over intimidaties: ROME (CIC) De georgani seerde misdaad in Italië heeft een vijand gevonden in de Rooms-Katholieke Kerk. Po gingen tot intimidatie, zoals anonieme bedreigingen, sa botage aan auto's en beschie tingen ter waarschuwing, ko men steeds vaker voor. Voor de maffia op Sicilië, de Ca- morra in Napels en de'Ndranghe- ta in Calabria en gelijksoortige or ganisaties in Noord- en Midden- Italië zijn er van Overtuigd dat de kerk het op hen heeft gemunt. Ze ker nadat de bisschoppen in een verklaring over de dringende pro blemen in Zuid-Italië fel naar de georganiseerde misdaad hebben uitgehaald. "De kerk is niemands vijand", verklaarde bisschop Antonio Cili- berti van Locri-Geraca in Cala bria onlangs. "De kerk is geen te genstander, maar een hindernis voor de maffia". De kerk vertelt de waarheid en die hindert de maffia. Het gaat er de kerk niet alleen om moorden of ontvoeringen te veroordelen, maar vooral om de vervlechting tussen maatschap pelijke organisaties en de georga niseerde misdaad aan de kaak te stellen. Oftewel 'omerta', het stil zwijgend toelaten, de passieve medeplichtigheid aan criminele daden. In Napels met zijn vele jonge werklozen wordt vaak gezegd: de staat doet niets voor ons, maar de Camorra zorgt voor werk. En dan niet alleen maar voor drugsdea lers of moordenaars, maar ook bijvoorbeeld voor werknemers van de stadsreiniging. De staat en de poltieke partijen maken deel uit van een ondoorzichtig web van bedrog en andere duistere praktijken. De Italiaanse bisschoppen heb ben de laatste jaren hunkritiek op de connecties tussen de staat, po litieke partyen en lokale en pro vinciale overheden enerzijds, en de onderwereld anderzijds niet onder stoelen of banken gesto ken. De voorzitter van de bis schoppenconferentie, kardinaal Ugo Poletti, noemde het optre den van de overheid tegen de maffia weinig effectief. Volgens Poletti moeten de staat en het openbaar ministerie 'drastische maatregelen' nemen. De politici hebben gereageerd met de opmerking dat "er overal zwarte schapen te vinden zijn". Zij vinden, dat de kerk nu einde lijk eens 'man en paard moet noe- Dat nu juist is het probleem: in het zuiden domineert de christen democratische partij, die ervan wordt verdacht de georganiseer de misdaad te beschermen. Maar ook andere partijen hebben soms banden met de maffia. Zo kwam dit vooijaar een socialistisch ge meenteraadslid in Napels in het nieuws, omdat hij contacten met de Camorra zou hebben. 'Lastig mens' Nog voor de 'frontale aanval' van de kerk hadden sommige kerklei ders al de maffia aangeklaagd. Een van de bekendsten is de 67- jarige bisschop van Acerra, AntOr. nio Riboldi. Hij heeft nooit een blad voor de mond genomen en is al diverse malen met de dood be dreigd. De Italiaanse premier, Gi- ulio Andreotti sprak eerder dit jaar zijn waardering uit voor de strijd van de bisschop. "We heb ben lastige mensen zoals Riboldi nodig". De Jezuïet Bartolomeo Sorge, directeur van het centrum voor sociale studiën in Palermo, heeft ook een naam op dit gebied. Hij is van mening dat de maffia alleen met een totaal ander beleid kan worden bestreden en schuwt sa menwerking met de communis ten niet. Het verwijt, dat hij een 'katho-communist' zou zijn, wijst hij van de hand: hij is nooit een aanhanger geweest van de com munistische ideologieën, maar waarom zou je de communisten niet laten meehelpen bij de be strijding van een ernstig pro bleem? Dit vooijaar verklaarde het be stuur van de bisschoppenconfe rentie zich solidair met mgr. Cili- berti. De secretaris van de bis schoppenconferentie, Camillo Ruini zei ter toelichting: "Het is een goed teken omdat eruit blijkt dat de kerk een bepaalde invloed heeft. Anders zouden ze ons wel negeren". Russische versie van Startbijbel HAARLEM De nog geen jaar oude Startbijbel van het Neder lands Bijbelgenootschap (NBG) inspireert orthodoxen en baptis ten in Leningrad om te gaan wer ken aan een soortgelijke bijbel vertaling voor Russische kinde ren, aldus het NBG in Haarlem. De startbijbel biedt een verta ling uit het Hebreeuw en Grieks in eenvoudig Nederlands voor kinderen van negen jaar en ouder. De Russische uitgave is onder meer bedoeld voor de catechese en voor godsdienstonderwijs op scholen. Nog maar een jaar gele den was dergelijk onderwijs in Rusland verboden. Rk theologie. De voorzitter van de Verkenningscommissie God geleerdheid, prof. dr. A. Smits, is door de rk bisschoppenconferen tie benoemd tot voorzitter van de uitvoeringscommissie godge leerdheid. Deze commissie bege leidt de reorganisatie van het rk theologisch onderwijs. De ver kenningscommissie adviseerde in april 1989 de minister van on derwijs en wetenschappen het aantal rk wetenschappelijke theologische opleidingen terug te brengen van vyf tot drie. Beroepingswerk Hervormde Kerk: aangenomen naar Oosterland en Ouwerkerk (Z) J. C. Hanekamp Bredevoort. Geref. Kerken vrijgemaakt: beroe pen te Oegstgeest A. Buursma kand. Winsum. Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor 's-Gravenzande C. J. Meeu- se Rotterdam-Zuid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 2